Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 186, views: 28.813 •

Googles webbrowser Chrome zou binnen drie maanden de tweede plaats kunnen overnemen van Firefox wat het aantal gebruikers betreft. Ook Internet Explorer levert waarschijnlijk opnieuw terrein in. Dit is af te leiden uit cijfers van StatCounter.

Nieuwe Google Chrome logo (120 pix)Naar verwachting streeft Chrome nog in december Firefox voorbij wat het aantal gebruikers betreft. Momenteel werkt ongeveer 23 procent van de internetgebruikers met Googles webbrowser, een groei van bijna de helft vergeleken met januari dit jaar, volgens de cijfers van StatCounter. Vooral Firefox en Internet Explorer zien hun gebruikersaantallen dalen door de populariteit van Chrome. Zo staat Firefox op het moment van schrijven op 27 procent, 3 procentpunt lager dan in januari. Internet Explorer daalt met iets meer dan 5 procentpunt.

Chrome wint al sinds de introductie in 2008 aan populariteit. Google stopt veel geld in de promotie van de browser en vertoont onder andere op zijn eigen sites veel advertenties voor Chrome. Waarschijnlijk wist de software mede daardoor al binnen twee jaar 8 procent van de internetgebruikers aan zich te binden. Ter vergelijking: concurrenten als Safari en Opera, die beide veel langer bestaan, komen niet boven de 10 procent uit.

Cijfers van een ander onderzoeksbureau bevestigen het door StatCounter voorspelde keerpunt in december niet. Hoewel de statistieken van W3Counter ook een stijgende lijn voor Chrome laten zien, blijkt hieruit niet dat Chrome Firefox nog dit jaar inhaalt, maar eventueel later.

Browserstatistieken van StatCounter in september

Reacties (186)

Reactiefilter:-11860182+196+210+30
1 2 3 ... 6
Ik zie inderdaad veel mensen met Chrome. Ook nu Firefox 7 voor aardig veel problemen zorgt, meestal hebben mensen dan geen zin om een downgrade te doen, en gooien ze Chrome erop, met het idee weer Firefox te gaan gebruiken als er weer een update is, maar dan toch Chrome fijner vinden.

edit: Jammer dat Opera zo weinig gebruikt wordt, opzich is het best een mooie en fijne browser.

edit2: typo

[Reactie gewijzigd door Gerjannn op 30 september 2011 14:26]

Zo ben ik ook overgegaan. Toen chrome nog in de kinderschoentjes stond ben ik het gaan proberen omdat door een update van FF een paar addons niet meer werkten.

In die tijd was Chrome zo kaal vergeleken met IE en FF (die waren egt bloated vergeleken met chrome)

Ik voelde me hier gelijk in thuis het was simpel snel en goed :) zinds dien een vaste gebruiker!
Helaas zijn ze na JAREN nog steeds niet erachter dat gebruikers een hoofdwachtwoord willen kunnen gebruiken. Telkens inloggen maakt de "snelste browser" weer langzamer.
Dus zo lang dat er niet is kan ik chrome alleen gebruiken voor wat bijzaken.
Daar heb je op zich lastpass voor. Moet je je wel comfortabel voelen met je wachtwoorden "in the cloud"
Helaas zijn er nog gebruikers die er na JAREN nog niet achter zijn dat je iets dergelijks helemaal niet in je browser wilt hebben, maar veel breder.

Niet alleen je browser heeft passwords, daarnaast wil je het ook op andere systemen/devices kunnen gebruiken ipv daar alsnog je wachtwoorden voor onthouden.

M.a.w. gebruik iets als 1Password, dat is precies daarvoor bedoeld. Dan kun je ook gewoon van browser switchen zonder al je wachtwoorden te moeten resetten oid ;)
Ze zijn er wel achter, ze hebben er bewust niet voor gekozen.
Zie de reacties hieronder.
Ik was eerst ook een Firefox gebruiker maar die starten zo langzaam op (toen) dat ik naar Chrome ben gaan kijken. Nu heb ik pas geleden weer Firefox geïnstalleerd maar ik blijf nu bij Chrome omdat het veel makkelijker werkt en gewoon een clean design heeft.
Ik gebruik zowel Opera en nu weer FF met versie 7 (op de PC) als Chrome (op oudere laptop)

Maar ik geef toch duidelijk de voorkeur aan hoe FF werkt over Chrome, en met versie 7 van FF is nagenoeg net zo snel, en is het ook niet meer een geheugen verspiller.

Mijn persoonlijke vergelijking van de verschillende browsers.
IE 9 - score 7.5
Chrome - score 6~8
Opera 11.5 - score 8
FireFox 5 & 6 - score 6.5
FireFox 7 - score 7~9
ik ben sinds kort over.

altijd trouwe FF gebruiker geweest. maar nu ik de waare aard van chrome ondekt heb wil ik niet anders meer :P
met 'de ware aard' bedoel je dat je de 'tracking'-functies die Google gebruikt in Chrome zo fijn vindt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome#Criticism

Als je hiermee bedoelt dat de snelheid van de browser bevalt, dan komt dat omdat Chrome gebaseerd is op 'WebKit'; een open source browser engine ontwikkelt door Apple.

http://en.wikipedia.org/wiki/WebKit

WIl je dezelfde functies maar dan zonder tracking; kijk dan eens naar 'Iron Browser', ook gebaseerd op WebKit.

http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php
Webkit is gebaseerd op KHTML (van KDE), deze is door Apple verder ontwikkeld als Webkit maar ze hebben het niet zelf bedacht.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 30 september 2011 20:52]

met 'de ware aard' bedoel je dat je de 'tracking'-functies die Google gebruikt in Chrome zo fijn vindt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome#Criticism
[...]Chrome's [b]optional[/b] usage collection and tracking
Met je FUD, :+. Als Chrome zonder dat de gebruiker daar toestemming voor geeft gegevens zou verzamelen en naar de Google servers zou sturen dan zou dat al lang en breed uitgemeten en bekritiseerd zijn. Ik zie nergens in dat artikel terug dat Google informatie verzamelt zonder dat jij daar als gebruiker toestemming voor geeft. Dingen als suggesties en de te gebruiken zoekmachine kun je ook gewoon veranderen.

Nee, dan heb ik toch meer twijfels bij dat Iron - brakke, slecht bijgewerkte site, geen links naar een source repository (zodat je de source kunt bekijken), etc. Lijkt mij dat het gewoon een custom build van Chromium is met de Google-branding eruit gesloopt.
Als Chrome zonder dat de gebruiker daar toestemming voor geeft gegevens zou verzamelen en naar de Google servers zou sturen dan zou dat al lang en breed uitgemeten en bekritiseerd zijn. Ik zie nergens in dat artikel terug dat Google informatie verzamelt zonder dat jij daar als gebruiker toestemming voor geeft.
offtopic:
ROTFLOL
Dan kijk je toch niet goed.Chrome is van google.
Google verzameld vanalles via welke app dan ook, zonder jouw toestemming. Dat zijn dan ook de kritieken op google.
nieuws: 'Google verzamelde mac-adressen van clients'

nieuws: Google schikt met FTC over privacybeleid Buzz

http://www.zoekmachine-ma...rt-schending-privacy.html

http://www.zdnet.be/news/...endt-nederlandse-privacy/

http://www.karelgeenen.nl/11/google-en-privacy/

Over Chrome:
http://coderrr.wordpress....acy-worse-than-you-think/

http://www.zdnet.be/news/...t-chrome-schendt-privacy/

http://patrickklaassen.we...lles-chrome-wat-er-blinkt

Dit zijn maar een paar links. Er zijn er veel meer die jouw het tegendeel bewijzen.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 1 oktober 2011 00:14]

Dank je voor die linkjes. Met name die laatste is heel nuttig, het heeft een paar goede tips hoe je de privacy kan verbeteren!

Volgens mij zijn tweakers niet bijster trouw aan een browser. Bij iedere nieuwe versie van Firefox, Chrome, Opera of zelfs IE, willem 'm toch effe proberen. Ik vind ze alle vier best prettig in gebruik moet ik erkennen. Zelfs IE heeft een veel strakker en mooier uiterlijk gekregen dan hun oude versies.

Over privacy gesproken, je kunt TOR gebruiken:

https://www.torproject.org/

Werkt erg goed, alleen liep ik tegen twee problemen op. Google verscheen eerst in Duits en later in het Spaans. En mijn bankrekening werd geblokkeerd, omdat het op een dag vanuit meerdere landen benaderd zou zijn... Tja...
TOR helpt niet tegen spyware op je eigen computer of in/door je browser!
Dutchphoto, bedankt voor je links; ik wil YopY nog even op punt 8 wijzen van het artikel in de laatste link!
Volgens mij geef je toestemming om die gegevens te verzamelen wanneer je instemt met de gebruikersvoorwaarden. Niet dat ik die gelezen heb, maar dat vermoed ik. Toch maar even doen...
@YopY. Dan kijk je niet goed, want de source code is wel degelijk te downloaden en wanneer je op de, inderdaad te kleine, download-link klikt kom je bij de downloads terecht.
Je weet wel dat je al die tracking uit kan zetten in wrench->options->under the hood, en dat het unieke tracking nummer een aantal updates geleden er ook uit gesloopt is. Verder dat iron ook vaak erg achterloopt zou het beter zijn om Chromium (waar Chrome op gebaseerd is) te gebruiken.
Klopt, dat ben ik met je eens. Het nadeel is dat Windowsgebruikers (overgrote deel van de markt) dan zelf een build moeten samenstellen/compileren. De laatste build die ik van Chromium heb gebruikt voor Windows was oud.
Verder dat iron ook vaak erg achterloopt zou het beter zijn om Chromium (waar Chrome op gebaseerd is) te gebruiken.
Dat was een tijdje geleden inderdaad het geval. Inmiddels is Iron meestal binnen enkele dagen beschikbaar. Zoveel tijd zit er dus niet meer tussen.

(Iron en IE9 zijn mijn favo browsers. FF staat op alle stations omdat mijn vriendin dat een fijne browser vindt.)
Je kan de dingetjes die Iron veranderd trouwens zelf ook gewoon instellen in Chrome, kan me alleen niet 1, 2, 3 herinneren welke dat ook alweer waren.
Opstart snelheid kan mij eigenlijk totaal niets schelen,eenmaal opgestart merk je er niet veel meer van.. En ik gebruik vaak sluimerend met de broeder nog open, niet zo zeer om de snelheid maar omdat het makkelijker is.
ben nu ook over op chrome, maar verlang wel terug naar FF, vooral de addons zoals addblocker en ghostry die op chrome maar half werken storen mij enorm.

is dus ook een mogelijke reden, want op FF werdt er voor mij geen gebruik gemeld op statcounter (tenzij volledig embedded in de sites apart) en op chrome wel voor de helft van de gevallen.
Dat is ook een reden voor mij geweest om terug te gaan naar FF, addon ondersteuning.

Noscript, addblockers... het is er wel met wat gezoek op chrome maar firefox werkt qwa addons in mijn ogen wat fijner.
Ik ben inmiddels weer terug bij Firefox. Met name vanwege de addons die bij Chrome altijd maar half lijken te werken (delicious, adblock, firebug en ghostery). Bovendien heb ik met de beta van FF8 nauwelijks meer opstartverschil).

Alleen tijdens webdevelopment gebruik ik Chrome nog veel, omdat sommige webdevelopertools van webkit wel erg prettig zijn.
Ja, ik ben overgegaan toen chrome echt net uit was, vond het toen al geweldig. Lekker helemaal leeg scherm behalve 1 balkje. Natuurlijk kwamen er daarna andere browsers uit met die functie, maar toen was het voor mij al gedaan. Vind Chrome geweldig, en werkt lekker snel en de hele google integratie vind ik ook geweldig. Ik ga echt niet meer terug naar andere browsers!

Al moet ik zeggen dat ik zeer af en toe nog wel eens FF gebruik, maar dat is meer om andere accounts te openen zonder dat ik weer met een andere naam moet inloggen om terug te gaan in chrome.
Ik hou FF er toch naast. Chrome levert bij een klein aantal sites problemen op.
Dat zijn maar heel weinig sites. En dan werkt FF ook vaak niet, maar IE9 in compatibility mode weer wel.

Ik ben sinds FF4 over naar Chrome en het enige dat me nog steeds niet bevalt is de zoekfuntie (zoeken op de pagina). Deze is telkens weer weg wanneer je een andere pagina bezoekt.
nu Firefox 7 voor aardig veel problemen zorgt
Huh? Je bedoelt nu, denk ik, op het probleem (dat ondertussen ook al officieel gefixed is) waarbij addons die klaar stonden om geupdate te worden, verdwenen bij een upgrade van FF6 naar FF7? Want verder heb ik nog geen problemen gezien / van gehoord bij FF7.

Persoonlijk gebruik ik FF omdat:
- Ondertussen voor zeker 3 jaar aan wachtwoorden, geschiedenis etc. heb opgebouwt
- Ik deze data heel simpel kan delen met mijn telefoon / tablet
- Ik FF aan kan passen op wat ik persoonlijk prettiger vind.
- Perfecte sessie restore functies. Al mijn schermen, al mijn tabbladen worden gerestored, zelfs als Windows zou crashen (als ik bijv. overclock's check op stabiliteit).

Ik zou mogelijk mijn addons kunnen "overzetten" naar Chrome en wat ik hier boven heb staan kan mogelijk ook allemaal (chrome sync heb ik geprobeerd op mijn tablet, het werkte, maar niet echt goed genoeg).

Maar wat schiet ik dan op met een switch? Ik heb een SSD dus elke browser start binnen een fractie van een seconde op. Ik sluit mijn PC vrijwel nooit af, mijn browser dus ook niet.

Ik was toevallig een van de mensen met het "FF7 probleem". Ik merkte dat adblock niet werkte en zag dat het niet tussen de addons lijst stond. Op dat moment had ik geen idee waarom dat zo was maar 10 seconden later had het weer en ik dacht er niet meer over.
lijkt me ook logisch gezien android/Google ook nog steeds groeit en daardoor ook crome /cloud steeds populairder wordt.

Android/Chromebooks etc.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door corpost op 30 september 2011 14:18]

Chrome is niet de standaard browser in Android. Er wordt beslist een hoop code gedeeld, maar de webbrowser in Android is nog steeds een op zich zelf staande browser.

Wat me wel opvalt in het grafiekje, is dat de groep 'Other' zo klein blijft. Juist onder deze verzameling zou je het (groeiende) verkeer via de mobiele browsers moeten terug zien.
Dat komt omdat mobile niet onder de grafiek valt in dit artikel. Wil je de mobile browser statistieken zien, dan kan je die hier vinden.
Ook interessant: waar Opera wereldwijd bovenaan staat, is dat in nederland heel anders: Klik
Dat is niet alleen in Nederland, maar in heel Europa zo.

De iPhone is echt een EU-ding. Vergelijk maar eens met de US, waar Android allang boven de iPhone uittorent, maar Opera nog verder onderaan bungelt. Opvallend is trouwens ook de vrije val van Blackberry in de US.
Waar ze Android op 1 hoop schuiven nemen ze iPhone en iPod Touch (beide iOS) apart.
Mee eens!
Ik ben dus even op de Statcounter site wezen kijken en daar heb ik dit gevonden:

Mobile browser Vs Desktop browser: (Is anders dan de post vlak boven mij)
http://gs.statcounter.com...-ww-monthly-201009-201108

Mobile komt toch op 7,12% (vele malen groter dus dan other)

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 30 september 2011 15:48]

Ik gok dat het mobiele internet hier niet wordt meegeteld, enkel de browsers op desktops/laptops.

Op de site van Statcounter kan je namelijk het aandeel desktop vs mobile browsing vergelijken, in augustus is dat al 7.12 procent van het internetverkeer.

edit; bron: http://gs.statcounter.com...-ww-monthly-201009-201108

[Reactie gewijzigd door puredynamite op 30 september 2011 15:43]

Maar hopelijk weet je dat dat ook erg bedriegelijk is?

Tik eens in je Android about:useragent en je kan hem naar desktop zetten. Zelfs naar iphone..

Ik heb hem op desktop omdat de browser daar wel goed genoeg voor is. Ik vind die mobile sites echt crap.

useragent stats geloof ii niet zo snel van mobile apparaten.
Ik vind die mobile sites echt crap.
Grappig, ik gebruik soms bewust de mobiele sites op m'n desktop omdat ik ze beter vindt...
Ik gebruik al bijna een jaar Chrome, niets anders dan positief. Het is snel, overzichtelijk en duidelijk. Het enige minpuntje is dat website die zijn geschreven voor IE niet lekker willen werken. Maar daar hebben we IE-Tab voor.
Ben ik nog nooit tegen gekomen, is dat dan op een intranet ofzo?
Sites geschreven voor IE lijkt me sowieso een beetje vreemd...
Bestaan die nog? Welke zichzelf respecterende webdeveloper maakt nog websites voor IE-only?
Vooral bij zakelijke tools met een webinterface zie je dat nog wel eens. Ook tegenwoordig nog.
Ik beaag dit. Ik werk bij een ontwikkelaar van een zakelijke web applicatie en we hebben een aantal corperate klanten die nog steeds IE 6 draaien en niet kunnen overstappen omdat oude applicaties niet werken in een moderne of andere browser.
En ondertussen ben jij waarschijnlijk de sjaak, omdat jouw webapplicatie zich wel aan de standaarden wil houden, maar ondertussen ook IE6 compatibel moet zijn...
Yup, wij gebruiken SAP en daarbij ook de webinterface van SAP, volgens mijn weten heeft SAP alleen contracten met Microsoft, dus werkt de SAP GUI / Interface alleen op zijn best in IE...
quake live werkt niet in chrome, dat is ook echt de enige website waar ik IE9 voor gebruik
quake live werkt niet in chrome, dat is ook echt de enige website waar ik IE9 voor gebruik
(niet meer)
Ik zie het nog bijna elke dag, maar dan is het wel in een corporate business welke IE pushed.

Hierboven werd ook al gezegd dat Opera te weinig wordt gebruikt, ben ik het volledig mee eens. Gebruiksgemakkelijk en bovendien erg snel.
Vooral oude meuk. Veel aanvraagformilieren van de ING bijvoorbeeld werken ook niet in Chrome, alleen in FF en IE. Hopelijk brengen dit soort nieuwsberichten daar snel verandering in.
moet jij is kijken hoeveel scholen tegenwoordig nog met IE-only pagina's werken.
het inschrijven van mijn tentamens is zelfs alleen mogelijk met IE, controleren van contracten, behaalde cijfers en ga zo maar door.....
Dell bijvoorbeeld. Daar kun je meerdere drivers op een downloadlijstje zetten maar als je de bestanden wil downloaden dan blijkt dat alleen met IE te werken. De webbouwer is kennelijk in 1999 blijven steken.
Ik ben het helemaal met je eens, de nummer 1 reden waarom ik Chrome gebruik is de overzichtelijkheid, ik kan er niet goed tegen met te veel toeters en bellen in het beeld.

Ik moet zeggen, ik vind het wel minder dat ik alles moet opslaan wat ik download.

Ik heb het ook gemerkt dat hij niet lekker wil werken op de IE sites maar dat licht niet aan de browser maar aan de makers van de website, het hoort niet zo te zijn dat een browser zich aanpast aan een website maar juist andersom.
Ik moet zeggen, ik vind het wel minder dat ik alles moet opslaan wat ik download.
Alles wat je download sla je op, als je kiest voor "openen" slaat hij het alleen in je temp op
Chrome vind ik lelijk :Y) net zo lelijk als IE met toeters en bellen.
Daarom kies ik voor non-windows systeem en voor Safari :Y)

Die chrome browsers proppen ze allemaal lelijke skins op ........ dat is toch niet meer van deze tijd :) dat deden we 10 jaar terug al
Opzich ook wel begrijpelijk; Chrome werkt nou eenmaal goed. Het doet wat het moet doen en doet dat ook snel. Tenminste, dat is mijn ervaring en beveel het anderen dan ook regelmatig aan.

Ik zou alleen graag m'n downloads wat meer binnen handbereik hebben, en het niet via een menu'tje te moeten doen.
Yep de download manager van Firefox is beter net als bookmark management. Maar ik ben volgens mij één van die vele gebruikers die Chrome 'even een keertje' gingen testen en toen kon ik niet meer terug naar Firefox omdat Chrome zoveel lekkerder werkt en zo ken ik meer mensen.

Zijn er stats van Tweakers.net bekend trouwens?
Opvallend dat er wel meer IE sessies geweest zijn, maar minder hits.
Zou dit komen door een groot aantal gebruikers dat Tweakers.net niet volgt, maar wel eens gelinkt worden naar de site?
Ik denk vooral zakelijke gebruikers die 'even snel' tweakers bezoeken :)
Die kon ik niet, thanks :)
Maar helaas geen trending informatie.
Daar is een kleine addon voor voegt een download button naast je adres balk:

https://chrome.google.com...gogjhineanplmfkofljiagjfb

Dit was inderdaad 1 van de dingen die ik miste bij chrome maar aangezien het niet moelijk is om een addon te instaleren heb ik dit snel over het hoofd gezien. Was trouwens ook de eerste chrome addon die ik ooit instaleerde :p

Of wat je ook kan doen is gewoon de sneltoests CRTL+J :D

[Reactie gewijzigd door Hylix op 30 september 2011 14:28]

Of je zet gewoon een chrome://downloads linkje in je bookmarks bar. Overigens gebruik ik zelf ook altijd gewoon ctrl-j ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 september 2011 14:42]

Ah kijk, thanks! Tevens mijn eerste Chrome addon. ;)
CTRL+J = download manager
Fox tab houdt me voorlopig nog bij firefox (De extensie voor de internetverslaafde). Bovendien loopt firefox steeds beter en stabieler.

[Reactie gewijzigd door 140398 op 30 september 2011 14:32]

Ik heb de link even bekeken. Ziet er mooi uit, maar bij erg veel tabs lijkt het me niet makkelijk werken. Ik heb zelf meestal 100+ tabs openstaan. Met de default firefox manier van tabs naast elkaar zetten zou dat onwerkbaar zijn.

Ik gebruik daarom twee briljante addons: tree style tab en multiple tab handler. De eerste zet alle openstaande tabs onder elkaar in een balk aan de zijkant. Vooral bij breedbeeld monitoren is dat een uitkomst omdat je in de breedte ruimte zat hebt. Ook passen er daardoor veel meer tabs zichtbaar op een scherm (bij mij 40, als je meer hebt zit er een scrollbalk). Ook staan ze mooi in een boomstructuur zodat je ze gegroepeerd hebt op onderwerp, maar je kan ook losse tabs of hele trees verplaatsen.

De tweede addon (multiple tab handler) voegt wat extra functies toe die je op meerdere tabs tegelijk kan toepassen (save, bookmark, close, etc).

Als je dus net als ik moeite hebt om het aantal open tabs onder de 100 te houden, zou ik deze twee zeker eens proberen. Ik kan echt niet meer zonder ze _/-\o_
Je kunt het voor je meest gebruikte sites gebruiken. simultaan links en rechts klikken en je hebt het scherm. Als je alles in een statische galerij zet, weet je precies waar alles zit. Je klikt in een fractie van een seconde naar de gewenste site zonder zoeken. Ik zal eens naar je tips kijken. Wellicht een mooie aanvulling ;).
Daarom heeft Mozilla nu ook Tab Groups aan Firefox toegevoegd. Dan kun je tabs groeperen waardoor je meer overzicht hebt. Voor wie veel tabs open heeft staan is dat erg prettig. Er is een overzichtsview van alle tab groepen en tabs met een zoekfunctie. Mocht je een tab kwijt zijn dan kun je middels de zoekfunctie 'm terug vinden. Ik vind dat toch een heel stuk handiger dan wat bijv. Safari heeft, dat ziet er vooral leuk uit. Fox Tab lijkt deze feature in Firefox te stoppen. Ik hou het wel bij de tab groups.
Ik gebruik daarom twee briljante addons: tree style tab en multiple tab handler.
Die laatste kende ik nog niet, maar tree style tab is inderdaad briljant als je heel veel open tabs hebt. Het behoudt in zekere zin ook de "context" van welke tab vanuit welke andere geopend werd (tenzij je ze manueel gaat verplaatsen uiteraard, vb. om gerelateerde zaken bij elkaar te zetten).
"Hoewel de statistieken van W3Counter ook een stijgende lijn voor Chrome laten zien, blijkt hieruit niet dat Chrome Firefox nog dit jaar inhaalt, maar eventueel later."

W3Counter geld maar voor een paar websites. En kan je daaruit alleen maar een indicatie krijgen. En die indicatie is dan niet al te goed. (in de vorm van je hebt er niet veel aan).
Ik heb jaren Firefox gebruikt en gebruik nu anderhalf jaar Chrome en het is de beste browser ooit.
Snel, clean en simpel, alle opties en addons die ik nodig hebben zitten erin en het werkt stukken sneller dan Firefox, ik heb FF 7 nog een kans gegeven maar ik blijf bij Chrome.
Wat ik niet kan missen in Firefox is de 'firebug' extensie voor web applicaties te debuggen. Heeft Chrome een dergelijk alternatief
Het heeft een ingebouwde web-developer tool en volgens mij is er ook een "firebug" plugin voor chrome.
Ja hoor, webkit, druk maar is op F12. Alhoewel ik moet zeggen dat Firebug mij nog altijd de voorkeur heeft.
Onvoorstelbaar dat Google zo'n enorm inloopt krijgt op FF en IE
Niet echt,

FF voldoet gewoon niet goed meer: veel crashes & problemen.
IE is vaak voor mensen die niet beter weten dan IE (veel versie IE6 - xp - gebruikers).

Ooit was het een goed idee om van IE over te stappen naar Netscape (gecko -> FF)
Nu is het een goed idee om naar Chrome over te stappen.

En over 10 jaar, wanneer chrome voor veel problemen zorgt, komt er weer iets beters.......
Veel crashes en problemen.... hmm de laatste crash die ik had is misschien een half jaar geleden. Opnieuw starten restore session en je kan weer verder. En dat was zelfs nog in de tijd dat ik een bak met slecht geheugen had.

Echt ieder zijn browser hoor ik durf zelfs te zeggen dat IE 8 en 9 gewoon goeie browsers zijn.
Het is lang niet meer zo'n rotzooi als vroeger.
Kies gewoon de browser die bij je het lekkerst vindt werken, maar zeggen Chrome is win en de rest is ouwe troep is gewoon gelul.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 30 september 2011 14:52]

Helemaal mee eens. Ik gebruik zelf firefox, maar IE schijnt inderdaad flink verbeterd te zijn de laatste jaren. Microsoft moet ook wel natuurlijk, nu ze zoveel concurrentie hebben op de browsermarkt zijn ze gedwongen om kwaliteit af te leveren.

De tijd dat IE 95% marktaandeel had is voorbij. MS kon vroeger gewoon lekker z'n eigen ding doen en de webstandaarden aan z'n laars lappen, sites werden specifiek voor IE gebouwd en werkten niet goed in andere browsers. Toen was er mozilla met hun firefox browser. Een gedurfde stap en ze hadden (anders dan google) geen enorme bak met geld voor promotie. Meer dan een paar procent aandeel van IE afpikken leek een onmogelijke taak. Maar op de een of andere manier is het ff door de jaren heen toch gelukt om rond de 30% marktaandeel te komen, dankzij mond-tot-mondreclame en een schare trouwe fans. Nu hebben we daar nog chrome bij die bijna een zelfde marktaandeel heeft.

Volgens de grafiek bij het artikel lijken we af te gaan op een evenwicht van drie grote browsers met vergelijkbaar marktaandeel. Dit is alleen maar mooi voor iedereen die het web gebruikt. Niet alleen omdat nu iedere browser bouwer zich wel aan de geaccepteerde webstandaarden moet houden, maar ook omdat onderlinge concurrentie zorgt voor een stroomversnelling in browserkwaliteit en nieuwe functies. Welke browser je gebruikt is alleen nog afhankelijk van smaak en daarover valt niet te twisten :)

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 30 september 2011 20:16]

Het helpt ook wel - naast dat het gewoon een heel goede browser is - dat er om de 5 pagina's die ik bezoek (met FF) een Google Chrome advertentie staat.

En dat je bij een groot deel van de (gratis) programma's tegenwoordig een Google Chrome optie in de installer meegebakken ziet.

Zelfs Flash download je tegenwoordig met of zonder Chrome:
http://get.adobe.com/flashplayer/
( Als je de McAfee Security Scan Plus variant ziet, even refreshen ;) )

In de VS wordt Chrome dan ook nog eens in de bladen en op TV gepromoot.

Leuk of niet, reclame en shovelware werkt. Bij vorige discussies over browsers (en dan vooral de IE dominantie) werd nog wel eens geopperd dat de meeste mensen tevreden zouden zijn met IE en eigenlijk ook niet met andere browsers bekend zouden raken - ziehier, ze doen dat toch vrij aardig.
Nee, dat zijn gewoon mensen die Chrome plots op hun PC hebben staan omdat ze Google gebruikte of Google Earth hebben gedownload die automatisch de Chrome-zooi installeerde...
FF voldoet gewoon niet goed meer: veel crashes & problemen.
Ik heb met FF nooit crashes en problemen. Sterker nog: ik gebruikt zowel FF (op m'n laptop) als Chrome (op m'n netbook) en IE (op het werk), en FF is eigenlijk de enige waar ik nooit problemen mee heb.
Nooit geen crashes met Fx. Ook niet met Fx 8 beta 1 :)
Ik heb geen problemen met ff, chrome voelt iets sneller aan maar met meer tabs doet ff het beter.
Ach, beetje concurrentie tussen moderne browsers is niet erg, jaagt juist de onderlingen innovatie aan.
Draai FF7 hier, crasht bijna nooit. En als er wel wat crashed is het meestal Flash.
Het valt me wel op dat safari een laag aantal gebruikers heeft. Is het niet zo dat steeds meer mensen naar apple toe gaan?
Ook onder apple wordt vaak firefox en chrome gebruikt.
En nee, niet steeds meer mensen gaan naar apple toe.
Niets belet je Chrome te installeren op je Macbook ;)

Apple is geliefd voor zijn hard- en software en het hele eco-systeem errond. Toch wil dit niet zeggen dat elke software van Apple hierdoor sowieso een hit is. Net zoals vele bedrijven hebben ze ook producten die het minder goed doen.

De paar mensen die ik ken met een Macbook gebruiken de Chrome browser en niet Safari. Statistisch mag ik hieruit geen conclusies trekken ivm het gedrag van alle Apple/Macbook gebruikers, maar het toont wel aan dat Safari niet alleenheersend is op zijn platform en dat Apple gebruikers niet alle Apple-software zomaar binnenhappen. Betere (niet-Apple) alternatieven worden - mits gekend - wel gebruikt.
Ik ken vrij veel mensen die op Apple overstappen en vervolgens Firefox of Chrome installeren omdat ze daaraan gewend zijn.

@kikker81: Bron? Apple timmert aardig aan de weg hoor door mensen die na een iPhone en iPad toch ook maar een iMac of Macbook halen. In de VS zit Apple inmiddels op >10% marktaandeel: http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1744216

[Reactie gewijzigd door Plymp op 30 september 2011 14:41]

Ik zit op Apple, maar gebruik toch Chrome. Voelt vertrouwd, en Safari kan ik toch niet zo mee overweg. Heb het een tijdje gedwongen gebruikt omdat Chrome de swipe bewegingen niet goed ondersteunde, maar ben toch weer terug gegaan.

Weet niet, heb er gewoon de klik niet mee zoals ik die met Chrome wel heb. Daarom ga ik ook niet die discussie's voeren, gebruik wat je lekker vind en klaar.
Joah, maar de gewone huis tuin en keuken gebruiker weet echt niet dat er zo iets als firefox of chrome bestaat hoor! Ik ken genoeg mensen die niet eens weten wat een browser is. Laatstaan firefox of chrome.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013