Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 93, views: 27.042 •
Submitter: himlims_

De deeltjesversneller van het Amerikaanse onderzoeksinstituut Fermilab, de Tevatron, stuurt op vrijdag de laatste bundel deeltjes zijn ring rond. De in Europa gevestigde Large Hadron Collider heeft de Tevatron overbodig gemaakt.

Rond twee uur vanmiddag plaatselijke tijd, ongeveer negen uur 's avonds in Nederland, zal de ontwerper van de Tevatron, Helen T. Edwards, de laatste deeltjesbundel in de Tevatron naar een stopblok sturen. Daarmee komt een eind aan ruim achtentwintig jaar experimenteren met deeltjes die tot relativistische snelheden werden versneld. In juli 1983 werden de eerste protonenbundels versneld tot 512GeV; latere upgrades maakten energieën mogelijk tot 1TeV, waaraan de deeltjesversneller ook zijn naam dankt.

De Tevatron is gehuisvest in de Amerikaanse staat Illinois en wordt geëxploiteerd door het Fermi National Accelerator Laboratory. De Tevatron was jarenlang de recordhouder onder de deeltjesversnellers. De cirkelvormige, 6,3 kilometer lange  ring werd echter ingehaald door de Large Hadron Collider. De ring van de LHC is 27 kilometer lang en kan deeltjes tot 7TeV versnellen. Met de komst van de LHC werd de Tevatron min of meer overbodig, en draaide de Amerikaanse overheid de geldkraan langzaam dicht.

Onderzoekers trachten met deeltjesversnellers onder meer elementaire deeltjes te vinden en zo het Standaardmodel van de natuurkunde te verfijnen en bevestigen. Ook moeten de hoogenergetische botsingen tussen deeltjes inzicht geven in natuurkundige verschijnselen onder extreme omstandigheden, zoals kort na de oerknal. Een van de deeltjes waarnaar met de Tevatron, en inmiddels met de LHC, werd gezocht, is het Higgs-boson. Dat deeltje zou een belangrijke rol spelen in de massa van andere deeltjes.

Hoewel de Tevatron het Higgs-deeltje niet kon vinden, werd met de deeltjesversneller wel het meest massieve elementaire deeltje, de top quark, waargenomen. Ook andere nieuwe deeltjes werden in de Tevatron waargenomen, maar dat mocht niet verhinderen dat de 35 miljoen dollar die het operationeel houden van de deeltjesversneller jaarlijks kost, niet langer beschikbaar wordt gesteld. Onderdelen van de Tevatron, zoals de ringversneller, worden waarschijnlijk hergebruikt.

Tevatron deeltjesversneller

Reacties (93)

28 jaar vind ik nog best lang, maar het is natuurlijk ook niet een investering van niks ;)
Wie ondermeer de shut-down van de controlekamers, en de projecten CDF/DZero live wil volgen kan vanaf ongeveer 20.45 uur meekijken op http://www-visualmedia.fnal.gov/live/110930Tev.htm

Nog wat meer info: http://www.fnal.gov/pub/tevatron/
Hij is zojuist live gegaan.
Hij is bij mij nog steeds offline...

Toch vind ik het jammer dat hij offline moet. Zulke projecten hebben veel geld gekost (o.a. de belastingen, ook van ons!) en daar moet natuurlijk wel een vervanger voor komen. Maar, toegegeven, na 28 jaar zal het onderhoud wel veel geld en tijd vergen en komt het geheel niet meer tot zijn recht.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 2 oktober 2011 20:58]

Weet iemand trouwens een manier om dit soort streams te capturen en op te slaan? Ik heb het geprobeerd met een combinatie van url snooper en nettransport, maar zonder succes.
Trek de stream door VLC/videolan of MPlayer en je kan direct kiezen voor stream dump of stream recording/download. Toch niet zo bijzonder meer tegenwoordig met de juiste tools?
Hmm, ik zie geen optie voor screen dump/recording/download. Maar ik gebruik mediaplayer classic, misschien ligt het daaraan.
Lol, je gebruikt een andere tool en ziet de juiste knoppen niet, ra ra hoe zou dat komen 8)7
ik blijf het een nog altijd een grotere prestatie vinden om de fondsen voor dit soort zwaar theoretisch onderzoek los te peuteren, dan het ontdekken/bevestigen van de theorieŽn/deeltjes.

Dat je politiekers zo gek kan krijgen om tientallen miljarden in een project te steken, waarvan de eerste 50 jaar niets praktisch te verwachten is, is bijna niet te geloven en dat terwijl ik zelf toch wel zwaar geÔnteresseerd ben in wetenschappen
klopt, maar als je het geen kans geeft kan er ook niets uitkomen
ik zou graag ook sneller door de ruimte reizen maar als er geen onderzoek naar gebeurt blijven we gewoon stilstaan
dus zo zwaar zul je wel niet in wetenschappen geÔnteresseerd zijn :)
ik blijf het een nog altijd een grotere prestatie vinden om de fondsen voor dit soort zwaar theoretisch onderzoek los te peuteren, dan het ontdekken/bevestigen van de theorieŽn/deeltjes.

Dat je politiekers zo gek kan krijgen om tientallen miljarden in een project te steken, waarvan de eerste 50 jaar niets praktisch te verwachten is, is bijna niet te geloven en dat terwijl ik zelf toch wel zwaar geÔnteresseerd ben in wetenschappen
Daar heb gelijk in. Ik blijf het echt bizar vinden dat de politiek in deze tijden 6 miljard euro in een deeltjesversneller investeren. Pas is in de HLC wel een deeltje sneller dan het licht gemeten maar dat levert concreet niets nieuws op (omdat dat dan weer in Japan en in de VS gecontroleerd moet worden). Dus het is onjuist dat andere deeltjesversnellers overbodig zijn. Zie ook http://tweakers.net/nieuws/76949/cern-meet-deeltje-met-snelheid-hoger-dan-licht.html
Dit deeltje is dan ook niet waargenomen in de deeltjesversneller. Er is dus ook geen deeltjesversneller nodig om het experiment te herhalen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat meerdere deeltjesversnellers handig zouden zijn, maarja er blijft natuurlijk zoiets als budget bestaan.
Dit deeltje is dan ook niet waargenomen in de deeltjesversneller. Er is dus ook geen deeltjesversneller nodig om het experiment te herhalen.
De LHC heeft de neutrino anders wel op gang gebracht en richting Italie gevuurd, dus je hebt wel degelijk een versneller nodig om bovenstaande te herhalen.
Het was de SPS (link: http://public.web.cern.ch/public/en/Research/SPS-en.html), een voorversneller van de LHC, die de neutrino's o.a. naar Italie schiet. De versnellers zijn gekoppeld aan elkaar om vrije protonen te verzamelen en te versnellen, nog harder te versnellen en NOG harder te versnellen in de LHC.
Dit deeltje is dan ook niet waargenomen in de deeltjesversneller. Er is dus ook geen deeltjesversneller nodig om het experiment te herhalen.
Dus wel: Die snelle neutrino's waren het resultaat van een proton-proton botsing op hoge energie. Iets waar je wel degelijk een deeltjesversneller voor nodig hebt, en de LHC was vooralsnog de enige die deeltjes snel genoeg rond kon slingeren om neutrino's te produceren die (misschien) sneller dan het licht kunnen.

Het detecteren van de neutrino's die weer van de LHC afkomstig waren, kilometers verderop, was mogelijk zonder deeltjesversneller.
De neutrino's worden gemaakt door een enkele proton bundel van SPS op een stilstaand target te schieten. De protonen vervallen dan o.a. naar pionen en een gedeelte daarvan vervalt uiteindelijk weer in een muon en neutrino. Omdat neutrino's niet geladen zijn en vrijwel geen interacties aangaan is de neutrino bundel moeilijk te controleren, maar door de proton bundel op Gran Sasso te richten gaan de neutrino's die in de bundel ontstaan ook de goede kant op. Alle andere deeltjes die zich nog in de bundel bevinden komen niet ver, alleen de neutrino's gaan vrijwel ongehinderd door de aarde naar Italie.

Deeltjesversnellers van het kaliber SPS zijn niet heel bijzonder en staan al op meerdere plaatsen ter wereld. Alle technologische vooruitgang berust uiteindelijk op fundamenteel onderzoek als dit, als je dat nu stopzet is alle huidige technologie over 20 jaar uitontwikkeld en stort de economie pas echt goed in elkaar. Dan kunnen computers niet meer sneller, koelkasten niet meer zuiniger, auto's niet meer veiliger, etc.
Pas is in de HLC wel een deeltje sneller dan het licht gemeten maar dat levert concreet niets nieuws op (omdat dat dan weer in Japan en in de VS gecontroleerd moet worden)
Het is LHC van Large Hadron Collider. De LHC is niet gebruikt om de snelheid van die neutrino's te meten. De LHC ligt ook niet in ItaliŽ, maar voor het grootste deel in Frankrijk (en een klein deel in Zwitserland). De neutrino's waar je het over hebt zijn van Zwitserland naar ItaliŽ geschoten.

Er zijn trouwens wel meer mensen die denken dat de neutrino's door een tunnel zijn geschoten: http://science.slashdot.o...en-cern-and-central-italy
Hoe zit dat eigenlijk in elkaar?
Ik neem aan dat er niet echt een tunnel is. Die neutrino's zullen waarschijnlijk ook gewoon door vaste materie (aarde) kunnen? Gaan ze dan gewoon door de grond? Moet dan wel weer lastig zijn om uit te lijnen als zo over zo'n afstand op de juiste plek moeten terechtkomen.
Zeer goed punt. Neutrino's gaan inderdaad dwars door de aarde heen. Er komen ook een heleboel neutrino's uit de ruimte, voornamelijk afkomstig van de zon (http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_neutrino) en iedere seconde gaan er ruim 10^10 neutrino's door jouw duimnagel heen zonder dat je er iets van merkt (http://en.wikipedia.org/wiki/Neutrino). Overigens wil dat niet zeggen dat neutrino's nůůit een interactie met andere materie aangaan: dat doen ze wel (daardoor kunnen we ze ook detecteren!), maar de kans is gewoon extreem klein. Meer over neutrino's en neutrino-detectie: http://hyperphysics.phy-a...e/particles/neutrino.html

Overigens zeer terechte opmerking: het uitlijnen van de neutrinobundel zal ongetwijfeld een uitdaging geweest zijn. Aan de andere kant is het ook waarschijnlijk dat de neutrino-bundel enigszins divergent is geweest. Wat er bij Gran Sasso aan zal komen zal dus geen smalle bundel zijn, al moet ik zeggen dat ik de orde van grootte niet ken. Desalniettemin zullen ze hun best gedaan hebben het maximum van die bundel zo goed mogelijk op de detector te richten (die zelf overigens ook een behoorlijke omvang heeft, dus in die zin weer iets makkelijker te raken), om het aantal neutrino-interacties dat ze kunnen zien zo groot mogelijk te maken.
Als er door onze duim alleen al 10^10 neutrino's doorheen gaan, hoe weten ze dan 70km verderop dat ze de juiste neutrino te pakken hebben gehad?
@ZpAz
Ik denk niet dat ze alleen maar ťťn neutrino afschieten. Het zal wel een groot aantal zijn over een korte tijd. Dus als ze in ItaliŽ opeens een toename zien in het aantal gedetecteerde neutrino's weten ze dat die van de LHC moeten komen.
De tunnel waar de neutrino's doorheen worden gesloten zijn toch afgeschermd met hele sterke mageneten? Die houden de neutrino's in de tunnel binnen, en waarschijnlijk de neutrino's buiten kunnen hierdoor niet door de tunnel heen.
Ze gingen niet door een tunnel maar gewoon dwars door de aardkorst.
@ZpAz
Ik denk niet dat ze alleen maar ťťn neutrino afschieten. Het zal wel een groot aantal zijn over een korte tijd. Dus als ze in ItaliŽ opeens een toename zien in het aantal gedetecteerde neutrino's weten ze dat die van de LHC moeten komen.
Zoals ik het begrijp hebben de meeste neutrino's erg weinig energie, en kunnen we die nog niet detecteren. De neutrino's gegenereerd bij dit experiment hebben veel meer energie, en die kunnen we wel detecteren.
Het zou juist niet heel moeilijk moeten zijn fondsen los te peuteren voor dit soort dingen (hoewel dat ws wel is), en ik ben blij dat de politiek het belang ook inzien...

vooruitgang? strategisch voordeel? superieure technologie? oplossingen voor energie probleem? deze zaken komen niet van zelf, en ook niet gratis.... politiek ziet dit gelukkig ook in. Ze geven btw ook genoeg uit aan defensie ed.

[edit] typo

[Reactie gewijzigd door SEtechnology op 30 september 2011 14:51]

Om keer op keer falende ICT projecten niet te vergeten... Dan is dit toch een stuk nuttiger.
Mwah, alleen in Nederland heeft de Betuwelijn al 4.7 miljard gekost, waarvan het CPB onlangs berekend heeft dat de kosten waarschijnlijk nooit terugverdiend gaan worden.

Uit die deeltjesversneller hadden nog revolutionaire ontdekkingen kunnen komen die vele miljarden op hadden kunnen brengen.
Daarnaast levert zo'n technologisch hoogstaand project allerlei spin-offs op. Denk aan technieken om supergeleidende magneten toe te passen. Die brengen uiteindelijk ook geld op.
Mwah, alleen in Nederland heeft de Betuwelijn al 4.7 miljard gekost, waarvan het CPB onlangs berekend heeft dat de kosten waarschijnlijk nooit terugverdiend gaan worden.
De betuwelijn heeft geen 4.7 miljard euro gekost hoor.

De betuweroute wel.
Als dat soort dingen niet gedaan werden dan liepen we nog steeds in berenvellen...
Wat nu misschien nutteloos is is over 10/20 jaar in het dagelijks gebruik niet meer te missen (mobiele telefoon was 20 jaar terug ook niet egt iets waar je NIET zonder kon:D).
dus we zijn begonnen met dit soort dingen (subsidies) toen we nog in berenvellen rondliepen? :)
Ja, want diegenen die wat aan het bouwen of ontwerpen waren (in die tijd waarschijnlijk bijlen of speren) zullen wellicht ook ontheffing voor het jagen of verzamelen hebben gekregen.
Ik kan me ook voorstellen dat de verzamelaars opdracht meekregen om op bepaalde planten, houtsoorten en stenen te Letten om die aan de 'bouwers ' te geven.
Probleem tegenwoordig is dat het onderzoek dat gedaan wordt zo ontzettend abstract is, dat het aan de grote massa lastig te verkopen is als iets nuttigs. Dat is met een bijl of speer wat makkelijker :-)

Disclaimer: ik ben zelf nooit holbewoner geweest, ik doe alleen wat doordachte aannames omdat ik denk dat de menselijke nieuwsgierigheid niet iets is van na de industriŽle revolutie.
28 jaar vind ik nog best lang, maar het is natuurlijk ook niet een investering van niks ;)
Tevatron was completed in 1983 at a cost of $120 million (wiki)

Dat is aanzienlijk minder dan de 560 miljoen wat een groot olie platform kost zoals de Deepwater Horizon, die het 9 jaar heeft volgehouden.
340 miljoen. er was een verzekering afgesloten voor 560 miljoen, maar die omvatte oa ook het bergen van het wrak.
En dan zit men straks dus met een lege ringvormige tunnel van ruim 6 kilometer. Wat doe je met zoiets? openstellen voor het publiek? Museum van maken? Kartbaan? :P
die Amerikanen verzinnen wel iets geks :) daar zijn ze best goed in daar!..

soort nascar van karts? :P
Racebaan van maken lijkt me een goeie oplossing, zeker als het met auto's is die over de kop kunnen rijden :D.
Dumpplaats voor radioactief afval.

Die dingen zijn over het algemeen redelijk stevig gebouwd. :)
Dumpplaats voor radioactief afval.

Die dingen zijn over het algemeen redelijk stevig gebouwd. :)
Nog niet eens zo gek: Als er geen kosmische straling in kan, dan kan het er ook niet uit! ;)
wipe-out,
ach in de usa zijn ze niet zo gewend om iets te renoveren of 28 jaar is antiek en kan op de schroothoop.
Dat zou je zeggen, maar in de VS worden onderdelen/apparaten/machines vaker echt "opgebruikt" of hergebruikt dan hier de laatste jaren. Juist dingen die flink geld kosten.

En wat betreft gebruik van het gebouwde: ruimte kost in de VS juist minder dan hier, dus kan ook zomaar een paar jaar leegstaan.
Nogal eentonige kartbaan niet? :-)
Likje verf doet wonderen :-)
Hebben die Amerikanen geen last van, ze zijn gewend aan racen op ovals (NASCAR).

Jeff Dunham: Oh No, they're making a left turn
Is zo lastig inhalen als et minder dan 2 mtr breed is gheheheh!!
en dan de karts 101 cm breed maken :+
Gewoon via het plafond of de zijmuur, ;).
Niet als je de hele baan door moet driften:P das een kunst om dat 6km vol te houdenXD
En dan zit men straks dus met een lege ringvormige tunnel van ruim 6 kilometer. Wat doe je met zoiets? openstellen voor het publiek? Museum van maken? Kartbaan? :P
De tunnel van CERN voor de LHC is ook niet nieuw hoor, en zodra de LHC stopt, zal de tunnel ook weer opnieuw gebruikt worden voor een andere deeltjesversneller.
De tunnel van CERN is speciaal voor de LHC gebouwd en is dus nieuw.
http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider(3e alinea)
Onder Design:

The 3.8-metre (12 ft) wide concrete-lined tunnel, constructed between 1983 and 1988, was formerly used to house the Large Electron–Positron Collider.

De LEP, de voorganger van de LHC, zat in dezelfde tunnel.
[Vaultec] Welcome to our new Vault.
If you would like to participate in our vault experiment you can enter now.

Because who wants to experience the 2012 disasters when you can enjoy our new stylish vault and be safe from any harm.

Be smart and go to one of our Vaultec application offices and get a free Fallout boy bobblehead!
[/vaulttec]

DIt was het eerste wat in me op kwam wat ze er mee zouden kunnen doen :P

[Reactie gewijzigd door highflyer op 30 september 2011 14:10]

[Vaultec] Welcome to our new Vault.
If you would like to participate in our vault experiment you can enter now.
Nee, Fermilab is natuurlijk onderdeel van het Department of Defense, en er ligt nog een lab onder waar ze in het diepste geheim een Aperture Science Handheld Portal Device hebben ontwikkeld. ;)
Ja, het lab boven de grond betaald door het Department of Energy, is gewoon een 'front' natuurlijk. ;)

The cake is a lie.
6km lang rondjes rijden en alleen via de zijwanden ingehaald worden......?? Die tunnel is nou niet echt erg breed....... ;-)
Wel een uitdaging - via de wand... B-)
Archief-/opslagruimte van maken. Hebben ze ook al gedaan met mijnen die niet meer gebruikt worden. Voordeel van die mijnen is dat je meteen een soort klimaatbeheersing hebt, goed voor het bewaren van documenten :)
Hem vol gieten met deeg en een nieuw wereldrecord voor "grootste donut" neer zetten.
Hej ik dacht dat ze deze nog zouden gebruiken om de bevindingen van de LHC, met betrekking tot het doorbreken van de lichtsnelheid, te repliceren? Of staat daar nog een versneller?

Edit: @jpiwfj dacht toch echt dat de LHC de neutrino's gemaakt had en middels de botsing afgeschoten, dus de LHC was daar wel degelijk bij betrokken, imo.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 30 september 2011 13:37]

Ook Amerikaanse wetenschappers kunnen het experiment herhalen in het Minos-project van het onderzoekslaboratorium Fermilab in Chicago. De benodigde apparatuur om het kleine verschil in aankomsttijd van neutrino's te meten ontbreekt daar echter. Die zal aangeschaft worden, maar het experiment kan pas worden herhaald in 2014, zegt een van de onderzoekers tegen NewScientist.
;)

[Reactie gewijzigd door Hylix op 30 september 2011 13:31]

Dat doorbreken van de lichtsnelheid werd niet door de LHC gedaan, maar door Cern, het onderzoeksinstituut van onder andere de LHC. Maar ze doen nog veel meer, waaronder dus dat lichtsnelheidsexperiment. Dat gaan ze zeker ook nog checken bij het Fermilab, maar de apparaten moeten nog worden aangeschaft/gebouwd, dus dat duurt nog wel even.

[Reactie gewijzigd door jpiwf op 30 september 2011 13:35]

De bevindingen van het CERN zijn niet gemaakt door de LHC, sterker nog v.z.i.w. heeft het LHC-project daar geheel niets mee uit te staan. Het onderzoek naar neutrino's valt onder het Opera-project.

Die deeltjes worden in een andere 'versneller' aangemaakt en afgeschoten door de aarde heen richting een ontvanger in ItaliŽ. :)

edit: Nu ik verder lees zie ik dat de Super Proton Synchrotron gebruikt wordt voor het aanmaken van de neutrino's voor dat onderzoek. De SPS wordt wel gebruikt binnen het LHC-project, maar is zelf fysiek een andere en kleinere versneller.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 30 september 2011 13:39]

Nee, dat experiment komt niet uit de LHC. Dat experiment is in een rechte lijn gedaan van CERN naar ItaliŽ. Daar is die ring dus niet voor nodig.
Toch mooi om te horen dat de bouw van zo'n apparaat niet voor niets is geweest en dat ze ook daadwerkelijk dingen gevonden hebben. 28 jaar is nog een beste tijd dat hij het vol heeft gehouden.
Als ze dat nou een gebruiken voor kabel internet ;) .
Als ze dat nou een gebruiken voor kabel internet ;) .
als er 1 TeV uit je kabel komt, denk ik dat je dat niet leuk gaat vinden ;)
Hc-Gamer heeft een atoombunker onder zijn huis ;D
eV is een maat van energie, niet elektrische spanning.

Enige reden dat er Volt in het woord voorkomt is omdat de hoeveelheid energie gelijk is aan de energie die elke electron heeft als die electronen een spanning van 1 Volt creŽren in een elektrische geleider.
Mooi stukje historie, leuk voor een museum en een lange ronde saaie wandeling! :)
Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen,

Helaas wel heel veel geld in dat apparaat spendeert, maar goed dat is mijn mening. Al dat geld hebben ze beter in iets anders kunnen stoppen :)
Mwah, zulke investeringen zijn wel ergens goed voor. Om het kort door de bocht te zeggen zorgen zulke ontdekkingen voor interessante ontwikkelingen. Ik denk niet dat er quantumcomputers ontwikkeld zouden worden als er geen geld in zulk soort onderzoeken werd gestoken.
Als je niets gaat onderzoeken dan ontwikkel je ook niets. Op de lange termijn zullen dit soort dingen zichzelf bijna altijd terugbetalen. Misschien wel in de vorm van goedkopere en/of schonere energie.
Tsjah, als ze dat 80 jaar terug ook zeiden van alle andere theoretishe onderzoeken hadden we nu geen magnetron of PC gehad.

Natuurlijk kost het bakken met geld. en Natuurlijk wordt er waarschijnlijk voorlopig niet iets gevonden waar wij wat aan hebben. Maar dit soort onderzoek is gewoon nodig als je als mensheid jezelf wilt verbeteren omdat je door dit soort onderzoek steeds meer leert over het universum waarin je leeft en de regels waarop het leven gebouwd is.
Ik vind gezeik over wat zoiets kost vanuit een burgerperspectief altijd onzin.
Ja, 30+ miljoen per jaar is een heel bedrag, maar op het totaal is het maar een schijntje.
Daarnaast is geld ook maar lucht en totaal niet belangrijk als het om wetenschap gaat waarmee de mensheid grote vooruitgang kan boeken wat natuurkundige kennis betreft.
Er zijn minder nuttige zaken waar veel geld aan uitgegeven wordt, hier heeft de gehele mensheid tenminste wat aan.
Mooi stukje historie, leuk voor een museum en een lange ronde saaie wandeling! :)
Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen,
Als ze de versneller niet voor andere experimenten gebruiken (dus niet op 1TeV laten draaien maar minder hard) dan kan ik moe ook wel voorstellen dat Hollywood de tunnel misschien af en toe wel wil huren voor een of andere filmopname. :)
wat dacht je van een metro baan spanningsnet is al aanwezig alleen de baan nog niet. scheelt weer CO2 :)
En dan? Rondjes rijden? :P
Een metro baan in de middle of nowhere om een rondje te rijden met een straal van 1 km?
Zal wel lekker wat koper in zitten.....
Vast wel, maar dat zal nog wel een van de goedkopere metalen zijn die er in zit. Denk dat daar ook een aardige hoeveelheid goud en platina in zit.
Heeft dat geintje toch totaal 723,5 miljoen euro gekost, excl. de bouw..
astronomische bedragen voor astronomicsh kleine deeltjes.
Heeft dat geintje toch totaal 723,5 miljoen euro gekost, excl. de bouw..
astronomische bedragen voor astronomicsh kleine deeltjes.
Het ding kost nu 35 miljoen per jaar om operationeel te houden, ik kan je echter verzekeren dat het 28 jaar geleden een stuk minder was. Inflatie enzo.
Ach, het is maar in welk perspectief je het plaatst. Kostte de Irak oorlog de VS niet iets van 100 miljoen dollar per dag?
Maar dan heb je ook wat :)
als je jouw comment leest als een reactie op de comment van zwippie, is dat vrij grappig :)
Grappig dat zovelen de functie van de tunnel in de toekomst het meest interessante vinden van dit artikel.

@CristianSchriev Tja dat kun je van veel wetenschappelijke experimenten zeggen.. maar kleine vondsten kunnen in de toekomst reusachtige gevolgen hebben voor veel verscheidene toepassingen, zowel ten goede als ten slechte.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 30 september 2011 13:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013