Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 68, views: 24.107 •

Mike Morhaime, directeur van ontwikkelaar Blizzard Entertainment laat via een mededeling op de website van de studio weten dat de Diablo III niet meer voor het einde van dit jaar zal verschijnen. De rpg komt pas 'begin 2012' op de markt.

"Snel was te snel", laat Morhaime weten via Battle.net, de portal die Blizzard Entertainment gebruikt voor al zijn games. "We gaan een game niet tekortdoen door hem te vroeg uit te brengen. Bij Diablo III hebben we geprobeerd om de game eind 2011 af te hebben. Nu kondigen we echter aan dat het onze volgende doelstelling is om de game vroeg in 2012 op de markt te brengen."

Verrassend is de mededeling van Morhaime niet. Zoals hij zelf als aangeeft, schuift zijn bedrijf regelmatig met introductiedata. Verder was er al twijfel of Blizzard het einde van dit jaar wel zou halen. Een bètatest van Diablo III is eerder deze week van start gegaan, nog maar net binnen de beloofde termijn van het derde kwartaal. Er wordt echter nog gewerkt aan de nodige onderdelen van het spel. Zo is nog niet duidelijk hoe Blizzard de van voorgaande delen bekende Runes in Diablo III gaat inzetten. Met Runes kunnen skills van spelpersonages opgewaardeerd worden, maar hoe dat in Diablo III in zijn werk zal gaan, is nog onbekend. Verder werkt Blizzard nog aan de Demon Hunter, een van de vijf speelbare klassen in het spel.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (44)

Reacties (68)

Het is en blijft Blizzard, kwaliteit gaat voor deadlines. Een van de weinige ontwikkelaars die het tenmiste snapt.
inderdaad en PAS is nog lang niet zo gek, want het is al de 9de maand. ik wacht liever een maandje later of 5 dan dat ik zoon half half product heb.

ik ben zeker benieuwd..
Je kunt er ook in doorslaan..Kijk maar naar Duke Nukem. Die kwam maar nooit af, tot 3drealms over de kop ging...

Maar Blizzard doet het tot nu toe nog goed.
3DR had de resources, kennis en kunde niet zoals Blizzard dat heeft. Blizzard heeft die wel en kan het zich eenvoudigweg gewoon verwantwoorden om het op deze manier te doen.
En dat met dank aan alle WoW spelers, die een schier oneindige cashflow verzorgen voor Blizzard!
Met diablo2 was het niet anders hoor.
En toen was WoW nog nergens te bekennen.
En daarbij geef je eigenlijk zelf al aan dat ze het heel goed doen. In een oververzadigde markt al bijna 7 jaar marktleider zijn, geeft toch wel aan dat ze iets goed doen.
Anders zou WoW (en Diablo2) al jaren vergeten zijn.
Ik krijg een beetje het idee dat het doorslaan van Duke Nukem meer te maken het met het management en een gebrek aan ervaring/mankracht dan dat het daadwerkelijk lastig was dat spel te maken.

Wat dat betreft krijg ik ook een beetje zo'n gevoel bij D3. Volgens mij zijn ze pas een stuk of 4 jaar geleden uberhaupt begonnen met het maken van het spel, waarbij ik denk aan het modelen, programmeren, etc. etc. Aan artwork, het skillsysteem en verhaallijnen zullen ze vast al wat langer bezig zijn. Maar ik denk dat ze toch wel 3 tot 4 jaar helemaal niets eraan hebben gedaan na de release van D2. WoW stond immers hoog op hun lijstje van "spellen die we moeten afmaken", en terecht. Als WoW niet bestond zaten we al 4 jaar SC2 te spelen en 2 jaar D3 denk ik.
Als WoW niet bestond of zo'n succes was geworden was Blizzard Failliet gegaan, aangezien net voor de release Blizzard al om de tafels zat wie eventueel alles wou overnemen, geen enkele partij was geintresseerd genoeg en toen hebben ze met hun laatste centen WoW uitgebracht, dit was het erop of onder punt.

Gelukkig hebben ze goed gegokt en werden ze enkel jaren later werden ze overgenomen voor de hoofdprijs.
Source? Geloof niet zo veel van je verhaal tbh.
Bron inderdaad? Ik volg blizzard aardig goed en heb dit verhaal nog nooit gehoord
Het is tijdens Blizzcon 2008/2009 gezegd in het Q&A Panel. De vraag luide namelijk Wat er was gebeurd als World of Warcraft niet zo'n immense succes was geweest en toen kwam Allen met die uitleg. Zullen vast wel vods van op youtube staan.
Blizzard heeft nog nooit gefaald en gaat dat nu ook niet doen.
En daar daadwerkelijk het geld voor heeft. Wel een goeie instelling trouwens. Natuurlijk jammer dat we nog even moeten wachten. Hopelijk krijgen we allemaal snel een kans in de beta! :)
Dat is een beetje het kip en het ei verhaal. Ga je al je games rushen dan zal het lastig zijn om geld genoeg te krijgen om bij de volgende game het "rustig" aan te doen :) Hou je vanaf de eerst game de regel aan om je game pas te distribueren wanneer hij echt klaar is dan zou de game in theorie genoeg geld binnenbrengen om deze strategie aan te kunnen houden

Nu zeg ik niet dat een lange ontwikkel periode gunstig is voor een game, in bepaalde gevallen wel en in andere gevallen juist niet
Gevalletje van balans vinden denk ik, de ontwikkeling van technologie blijft doorgaan dus een game is nooit echt 'af' want er valt altijd wel aan te sleutelen.

Te kort ontwikkelen is snel games releasen die van alles mankeren en wat geld opbrengen, te lang ontwikkelen is het risico dat de game nooit af komt, en dus meer geld kost dan dat het opbrengt.

Lijkt me lastig om dat goede moment te pakken waarin de game zo min mogelijk bugs heeft, de laatste technologie gebruikt, al je beoogde features heeft en ook nog eens de doelgroep tevreden weet te houden. Zeker gezien dit geld kost... maar ook veel kan opleveren.

Blizzard heeft de reputatie dat ze dit toch wel weer steeds lukt, en daarom ga ik rustig op Diablo 3 wachten :)
En zo hoort het ook als je het mij vraagt.
Blizzard kan het zich ook "wat" makkelijker veroorloven dan de meeste ontwikkelaars. WOW brengt bakken met geld binnen.
In de tijd dat ze dat nog niet hadden waren de kosten ook een stuk lager dan nu.

Soms is er gewoon geen geld meer om door te ontwikkelen en moet het er gewoon uit. Tis niet leuk, maar zo is het gewoon.

Ben wel echt benieuwd naar deze game. Tijdens de gamescom helaas niets gezien (drukte enzo :P).
Voor WoW deed Blizzard juist hetzelfde.
Kwaliteit in de SP experience is blijkbaar nog ver te zoeken: http://www.rockpapershotg...iiis-drm-will-affect-you/
Ja inderdaad je kunt hier ook in doordraven. Het spel wordt maar uitgesteld en uitgesteld. Je maakt die deadlines niet voor niets. Waarom heten het anders deadlines. Bovendien zit iedereen met smacht te wachten en stel je mensen keer op keer teleur dat we alweer 4-5 maand extra mogen wachten.

Kwaliteit dit, kwaliteit dat, als je het mij vraagt drinken ze meer koffie dan dat er wordt gewerkt.
En als het dan nu word uitgebracht maar er zitten bakken met bugs in, zijn de fora te klein.

Hoe Blizzard hun winkeltje runt is hun zaak, tot nu toe doen ze het verdomd goed, Kwaliteit wijs en speler tevredenheid. Iets waar bijvoorbeeld EA nog een puntje aan kan zuigen.
Zeg nou zelf. Red Alert 3 of Starcraft 2. Puur omdat er een stikker op zit met het logo van Blizzard verkoopt het goed. Het is just another strategy game.

Blizzard doet precies hetzelfde als EA. EA melkt de sims uit, blizzard melkt WoW uit.

Het doel is hetzelfde, geld verdienen. Uiteraard ben ik het wel eens dat een spel als Diablo of WoW wel erg verslavend kan zijn.
Hoe fout kan je zijn? Blizzard games worden geprezen voor de balans en support. In RA3 was er weinig sprake van balans, en nog minder van support. Een Blizzard spel kopen betekent minstens 5 jaar regelmatig updates zodat het spel leuk blijft om te spelen. En niet alleen de balans is veel beter. SC2 zit stukken beter in elkaar qua gameplay. De skills ceiling ligt pakken hoger.
Inderdaad geen verrassing, alhoewel ik zo'n mededeling eerder op Blizzcon had verwacht dan zo via de website. Een releasedate op Blizzcon kan je nu in ieder geval wel vergeten.
"A late game is only late until it releases. A bad game, is bad until the end of time" ~ Shigeru Miyamoto
_/-\o_

Het klinkt misschien erg clich maar de man heeft wel gelijk.
Aan de ene kant mee eens Flowmo, kwaliteit gaat voor deadline uiteindelijk.
Maar aan de andere kant: Het duurt al wel heeeeeel lang.

Misschien moeten ze n kwaliteit als belangrijkste prioriteit vashouden n logistieke planning binnen het bedrijf net zo goed maken als de gamekwaliteit van Blizzard.

Als game developer moet je op alle vlakken goed zijn. Uiteindelijk bedien je toch een klant.

Ter relativering: die 2-3 maanden extra kan er nu ook nog wel bij. Maar het zegt toch iets over de interne planning van Blizzard.

Over de game (n.a.v. het filmpje):

Ik vermoed dat de amazon en de witch daarvoor weer heel populair gaan worden, als ik naar hun weapons arsenal kijk!
Gelukkig heeft blizzard zo te zien toch weer wat van die donkere atmospheer in de game gestopt.

[Reactie gewijzigd door evonck op 23 september 2011 15:39]

Je vergeet wel dat de spellen van blizzard steevast UITSTEKEND gebalanceerd zijn.. Dit is dan ook meestal waar de meeste tijd in zit, het uitbalanceren van de classes is een tijdrovend klusje, voeg hier de content van het spel bij en je bent wel even zoet.
Dat vergeet ik helemaal niet, dat impliceer en bevestig ik juist een aantal keer in mijn tekst.
Ik zeg alleen dat als ze nu k nog hun logistieke planning net zo goed voor mekaar weten te krijgen als hun gamedesign... dan is het helemaal prima!
Dt is wat ik boven zeg.
Mwoah, valt wel mee, hoor. Uiteindelijk zijn de spellen inderdaad wel goed gebalanceerd maar bij release zijn er vaak toch wel een hoop dingen die beter kunnen. Daarom blijft Blizzard ook nog jaren na dato patchen, om de balans bij te stellen.
En ook dat gaat soms mis - zoals in Diablo 2 toen ze de synergies introduceerden. Dat had tot gevolg dat bepaalde builds ineens volslagen overpowered werden (Hammerdins, anyone?). Dus de balans is echt niet altijd uitstekend, maar ze blijven er tenminste wel aan werken, wat de meeste andere developers niet doen.
Wat betekent lang? Als ze compleet zouden wachten met informatie geven over uberhaupt dat ze bezig zijn dan zou het bij wijze van dit jaar aangekondigd worden en volgend jaar uitkomen. Dan zegt iedereen, das lekker snel.

Maar omdat al een tijd lang bekend is dat ze er mee bezig zijn en ook af en toe wat laten weten duurt het steeds langer (voor je gevoel) omdat je er al veel van weet etc.

Dat is een beetje het nadeel van het vroeg weten dat ze ergens mee bezig zijn maar er nog niets mee kunnen.

Ik vraag me af of het leuk zou zijn als ze ineens out of the blue zouden zeggen: We hebben Warcraft 4 klaar. Zonder enige aanleiding of dat bekend was dat ze er uberhaupt mee bezig waren. Voor sommige mensen zou dit fantastisch zijn, maar er zijn heel veel mensen die veel aan de voorpret hebben. En ja, dat gaat dan wel eens gepaard met het "lang(er)" moeten wachten.
De expansion van Diablo II kwam in 2001 uit. 11 jaar om een vervolg te maken is best lang.

edit.
Ik weet ook wel Diablo II kwam in 2000 en de expansion in 2001 en dat een game ontwikkelen meer werk is dan een expansion. Blizzard North was na Diablo II in 2000 al begonnen aan Diablo III maar in 2005 werd Blizzard North opgedoekt. Blizzard maakte pas in 2008 officieel bekent dat er Diablo III er kwam.

[Reactie gewijzigd door Cobalt op 23 september 2011 16:51]

@questarey Hij heeft het ook niet over een expansion maar een vervolg.

@Cobalt

11 jaar kan je niet echt zeggen he?? Het niet alsof ze die hele 11 jaar bezig geweest zijn met D3, dat is pas iets van de laatste 3 jaar ofzo.

En over de verkoop van D3 maakt niemand zich zorgen, al helemaal Blizzard niet. Als je kijkt hoeveel mensen nog D2 spelen (yours truly included) en ik denk dat wel minstens 80% daarvan D3 echt wel gaat kopen, dus.......over het algemeen zijn Blizzard games bijna meteen wel een succes.

Ik kan me geen geflopte game van Blizzard voor de geest halen iig.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 23 september 2011 15:53]

Dat bedoelt hij dus ook. Een expansion maken kost minder tijd dan een volwaardige game. Begrijpend lezen.
Blizzard North was aan D3 bezig, en het was niet goed. Het voldeed niet aan de kwaliteitseisen van Blizzard dus ze hebben ctrl a + delete gedaan, net zoals met Starcraft Ghost. Kritisch naar je eigen werk kijken is heel moeilijk, en juist waar Blizzard goed in is. Tenzij ze absoluut zeker weten dat het een goed spel is brengen ze het gewoon niet uit. Als er geen potentie meer in zit tijdens de ontwikkeling stoppen ze er gewoon mee. De meeste bedrijven zouden er nog proberen zoveel mogelijk geld uit te knijpen, maar voor Blizzard is reputatie belangrijker dan de eventuele verloren ontwikkelingskosten. Maar echt verloren is het niet, ze weten nu exact wat ze NIET moeten doen.
Dat het zo lang duurt heeft niets te maken met de kwaliteiten van de developers. Laat daar geen misverstand over zijn. Het duurt zo lang omdat Blizzard gewoon heel perfectionistisch is met de ontwikkeling van games.

Los daarvan moet ik wel zeggen dat ze daar wel de resources voor hebben. Een kleine ontwikkelaar zou het niet overleven om 6+ jaar over een ontwikkeling te doen, naast de eerdere prototypes van D3 die ze al hadden gemaakt.
Het zegt helemaal niets over de interne planning bij Blizzard vind ik. De geplande releasedatum van Blizzard wordt altijd met een korrel zout genomen en wordt *denk ik* meer gevoelsmatig bepaald ter indicatie dan aan de hand van een precieze analyse van hun to-dolijst en hoeveel uur daarin gestoken dient te worden.
Er zit een groot verschil tussen "we gaan er van uit dat het spel op XXX uitkomt" en "we proberen vr XXX het spel uit te brengen". Dit laatste is altijd het geval geweest bij Blizzard en dit soort nieuwsberichten verrassen me dan ook helemaal niks.

Voor de rest: mooi eigenlijk, kan ik nog wat langer rustig studeren ;)
Het zal vast wel een goed spel worden hoor, maar genoeg andere toppers voor die tijd. Ik haal hem wel uit de opruimingsbak wanneer ik eraan toekom.
Mooi, word het niet voor de kerst afgeraffelt en kan ik nog ff genieten van alle anders dat ook straks uitkomt! Prima.
Jammer dat we ALWEER langer moeten wachten op de release...

Maar het is zoals Flowmo reeds zei, ze werken eerst liever 'n game zo goed mogelijk af vooraleer ze het uitbrengen, ipv al die patches/fixes nadien uit te brengen

Totdan kan ik nog wat Diablo II LoD blijven spelen eh.
Eens de 3e er is zal deze wel wat minder gespeeld worden denk ik.

Jammer van m'n D2 account, het is en blijft een topgame, alleen de graphics zijn niet meer up2date
Ik vind het allemaal best, ik zie me de komende tientallen jaren nog wel games spelen, dus ik heb alle tijd.

Zo lang de game maar heerlijk speelt, maar dat is nooit een probleem bij Blizzard.
geeft wat meer tijd om te genieten van dark souls
Zo te zien ga ik mijn weddenschap winnen. >:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013