Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Als antwoord op de e-mail van een ongeduldige fan heeft Valve-directeur Gabe Newell een haiku geschreven waarin hij de komst van Half-Life 2: Episode Three bevestigt. Op de derde en laatste uitbreiding wordt al sinds 2007 gewacht.

Of het bericht authentiek is, valt niet na te gaan, maar een fan van Half-Life 2 beweert van Valves directeur Gabe Newell bevestiging te hebben gekregen dat er nog een uitbreiding voor het schietspel verschijnt. De anonieme fan stuurde Newell een mail waarin hij met een haiku vroeg of Episode Three, de derde en laatste uitbreiding van het spel, binnenkort verschijnt. Newell antwoordde met een - mislukte - haiku, die hij besloot met de bevestiging dat 'Episode 3 ships in'. Meer liet Newell echter niet los.

Dat de directeur bevestigt dat het derde deel zal verschijnen, is echter al bijzonder: Valve heeft sinds het verschijnen van Episode Two, in oktober 2007, weinig losgelaten over het laatste deel van de trilogie. Veel fans betwijfelen of de uitbreiding ooit nog op de markt komt.

Na het verschijnen van Half-Life 2, in 2004, kondigde Valve aan dat er een uitbreiding zou verschijnen die in drie delen gesplitst zou zijn. Veel ontwikkelaars en uitgevers dachten destijds dat er een grote toekomst weggelegd was voor zogenaamde 'episodic content', reden voor Valve om de HL2-dlc op te splitsen. Episode One verscheen in 2006 en Episode Two volgde in 2007, maar daarna bleef het stil - ook omdat het aanbieden van games in episodes niet zo succesvol bleek als uitgevers en ontwikkelaars hoopten. Ook Newell gaf eerder dit jaar toe dat werken met afleveringen geen goed idee is gebleken. Dat maakte echter de status van Episode Three onduidelijk.

Hailku van Valve's Gabe Newell

Reacties (88)

Reactiefilter:-188085+156+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik denk dat mensen gewoon de grap niet snappen :')


Hij doet alsof ie wil zeggen wanneer Episode 3 zou shippen,
maar door de regels van de Haiku komt ie er niet aan toe.

"Episode 3 ships in" - en dan mag ie niet meer zeggen omdat ie voor die regel z'n 5 lettergrepen ('mora') al gebruikt heeft.
'E-pi-sode 3 ships in'

zijn 6 lettergrepen, dus dan is ie nog steeds niet goed ;)
Ja natuurlijk, die had ik wel door hoor.

Maar los van de grap, zou je wel kunnen zeggen dat hij op die manier bevestigt dat HL2:EP3 op zijn minst niet is afgevoerd.
Tenzij hij wilde zeggen "Episode 3 ships in the year that hell freezes over" of iets dergelijks. Maar "Episode 3 ships in x months" lijkt inderdaad eerder de bedoeling van de grap te zijn.
Overigens even een opmerking wat betreft mensen die roepen dat een "engine" echt niet meer kan... Zaken als polycount en texture resolutie*, om maar een voorbeeld te nemen, zijn theoretisch niet inherent aan een engine dus je kan wel degelijk nog lang vooruit met een relatief oude "engine" echter implementatie van nieuwe shader effecten zullen bijvoorbeeld niet opgenomen zijn in de oudere engine.

Episode 3 kan o dezelfde engine dus wel degelijk veel mooiere plaatjes renderen zonder aanpassing aan die enigne: de hardware is intussen een stuk sneller.
Het zou geweldig zijn.
Half-Life 1 was voor mij de entry naar PC games toentertijd en sindsdien vergelijk ik elk ander spel met Half-Life qua look en feel. Vooral de feel is belangrijk in games wat mij betreft. Ook al zijn de graphics state-of-the-art en top-of-the-bill, de sfeer in het spel maakt of kraakt het.

Ik speel zo nu en dan weer eens wat HL1 versies (blue-shift etc etc) en tsja, de graphics zijn gedateerd. Maar ik wordt weer meteen in het verhaal en de omgeving gezogen...

Waar ik dus eigenlijk ook met spanning op zit te wachten, en dat is ook al een paar jaar, is de 'beloofde' HL1 port naar HL2 engine. De remake zegmaar.

Black Mesa Source

Maar ik heb het idee dat dit toch een grapje was...
Dat wat toch het HL1: Source project. Maar een echt volledig remake was het niet.
Wat veel mensen niet weten dat een groot deel van de Black Mesa Source team er mee is gestopt na een mening verschil met elkaar wanneer ze het gingen uit brengen.

Een deel wilde hem al uitbrengen en de andere wilde er op wachten. Hierdoor is de team opgebroken en staat de ontwikkeling zo goed als stil.

De helft die gesopt is bij Black Mesa Source zijn door gegaan met een nieuwe mod (die nog niet aangekondigd is).
Meen je dat nu, dat is crap. Ze zouden het dan beter nu uitbrengen anders blijft het maar liggen stof te happen :(
Black Mesa Source is gewoon een soort mod volgens mij

Half life 1 is al geport naar Source, genaamd Half life Source en is gewoon te koop op Steam

helaas is er erg weinig moeite ingestopt en is het volgens mij puur een poort zonder extra effecten
Omdat een fan beweert dat hij een bericht van Newell heeft ontvangen over Episode 3 wordt dat klakkeloos over genomen door Tweakers. Zolang er niets officieel bevestigd is is de nieuwswaarde erg weinig. Waarom zou Newell dit bevestigen omdat er één fan naar vraagt terwijl iedereen op Episode 3 zit te wachten. Waarom zou hij het niet officieel bevestigen? Ik zou ook heel graag willen dat EP3 uitkomt maar ga pas juichen als dit echt bevestigd wordt en niet met een vaak haiku'tje als dit. Ik had net zo goed een account kunnen aanmaken als Gabe Newell.
Ik vraag me ook heel erg af in welke mate dit een echte bevestiging is.

Het feit dat er niets over gezegd wordt, in plaats van 'komt niet' of 'voorlopig niet' doet me vermoeden dat er iets groters aan de hand is. Ik hoop zelf op een nieuwe engine, of gewoon Half-Life 3. Ben er van overtuigd dat er iets aan de hand is!
Inderdaad, ook al is het mailtje echt, ik interpreteer dit ook niet echt als een "bevestiging".

Dat er iets aan de hand is, daar hoeven we - denk ik - niet aan te twijfelen. De vraag is alleen hoelang het nog aan de hand zal zijn :)
ik heb dit plaatje een aantal weken geleden een keer op 4chan gezien,
ik vraag me dus of dit serieus is :o
Gabe Newell reageert wel vaker op fanmail, ook op onzinnige berichten: http://i.imgur.com/dc5I4.png
Gabe reageerd op elke email die je 'em stuurt, probeer het zelf maar 'es ;)
Ondanks dat de engine idd wat verouderd is inmiddels, zijn er maar weinig games die mij de sfeer van HL-2 en het 'gevoel' kunnen geven wat ik kreeg toen ik voor het eerst in city-17 aan kwam.
De sfeer is subliem in Half-life. Ik denk dat dit komt omdat de levels allemaal erg realistisch zijn (HL heeft zo ongeveer het beste level-design). Alles lijkt gewoon te kloppen. Alsof je een beetje in een een oostblok stad rondloopt. En dat in combinatie met hele sci-fi surrealistische dingen zoals die potige robots zorgt gewoon voor een hele aparte sfeer.
Ik was me er niet van bewust dat directeurs nu persoonlijk anonieme fanmail beantwoorden, en dan zelfs met een bevestiging op een vraag die al 4 jaar speelt. Wacht toch liever op een officiële aankondiging voor al the enthousiast te worden. 8)7

Sorry hoor, maar dit roept aan alle kanten maar een enkel woord: nep!

En toch zit ik nog altijd te hopen op een echt slot voor de serie.

[Reactie gewijzigd door Auroram op 22 september 2011 11:40]

Als je de Developer's Commentary eens beluisterd die Valve in al hun titels sinds HL2:E1 in hun games doet, dan begint dat altijd met een bericht van Gabe zelf. En die is tot nu toe altijd geëindigt met de notatie dat ondanks dat hij niet op alle e-mails van fans kan reageren, hij ze wel allemaal leest. ;)
Dus random plaatjes waarin een reply van een belangrijk persoon te zien is, wordt nu beschouwt als een goede bron om een nieuwsbericht op de baseren? Er kan niet bevestigd worden dat het mailtje echt is en daarnaast is de tekst van het bericht nogal cryptisch. Nieuwswaarde 0 als je het mij vraagt.
Mee eens, en dan wordt ook nog het woord "shipping" gebruikt, wat wil zeggen dat het product al fysiek uit de deur gaat en dus al gold zou zijn. Zonder een enkele screenshot, video, preview of wat dan ook? Kans van 95% dat dit onzin is.

Ik verwacht eerder een HL3 dan een HL2:ep3. En HL3 laat nog wel twee jaar op zich wachten lijkt me.
Werd een keer tijd.. En hopelijk zit er ook weer een goede MP in met alle toeters en bellen.. Een soort van HL2DM v2..

Wat betreft engine en graphics etc, ik denk dat voor HL2:EP3 de Source engine nog wel voldoet (Portal 2 ziet er b.v. best nog goed uit), maar als ze met HL3 willen komen dan verwacht ik wel een nieuwe cutting-edge engine.. De HL games staan er bekend om dat zodra ze uitkomen dat het de snelste hardware vereisen om te kunnen draaien, die traditie moeten ze niet gaan verloochenen om b.v. de game ook uit te kunnen brengen op de consoles (dat kan wel zodra er een nieuwe generatie consoles uit is die technisch weer uptodate/highend is)..
Since wanneer is dat, de filosofie van Valve is dat elk spel op de meest mogelijke hardware moet gespeeld kunnen worden. Dit is geen Crytech he. Zie maar een naar TF2 en Portal2 ondersteuning van DX7 en 8 nog in de bestanden lijst terwijl we al aan DX11 zijn aangekomen.

Ok je kunt niet alles in pracht en praal zien maar het gevoel zal hetzelfde zijn als je alles op high zet.
zou mooi zijn, ik heb half-life2 episode 1 en 2 gespeeld maar ik zit ook al een aantal jaartjes te wachten op episode 3, zouden ze dan de graphics een flinke boost geven? of zouden ze het hetzelfde houden als episode 1 en 2 ?
De engine van HL2 kan nog prima mee met de huidige games naar mijn idee. Het feit dat je deze nu op practisch hoge resolutie kan spelen met alle toeters en bellen aan, maakt het geen slechtere game integendeel. De stijl van HL2 blijft hierdoor gehandhaafd, wellicht dat men de grafische textures wat kan opdirken, maar die engine is nog prima zo.

HL2:EP3 is iets waar iedereen die HL2 een warm hart toe draagt naar uit ziet te kijken. Het verhaal was immers nog niet af, en iedereen wil een 3de deel al is het maar om het verhaal voor eens en voor altijd af te sluiten.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 22 september 2011 10:48]

Die van CoD wordt ook iedere release wat opgelapt, en die kan opeens niet meer mee maar de Source Engine wel :+ ?

[Reactie gewijzigd door Hubman op 22 september 2011 10:50]

Ik vind dat de CoD engine nog prima mee gaat. Tuurlijk, de graphics zijn wat minder maar het heeft tenminste niet iedere 2 minuten een laadschermpje.
Ik vind dat de CoD engine nog prima mee gaat. Tuurlijk, de graphics zijn wat minder maar het heeft tenminste niet iedere 2 minuten een laadschermpje.
Dat kan jij best vinden, maar de CoD engine is dan in essentie weer een opgepoetste Quake 3 engine (kort door de bocht en totaal ongenuanceerd gezegd). Dus jouw logica volgende "kan die engine echt niet meer".

Source is gebaseerd op de Quakeworld engine (Quake 1.5 zeg maar), maar lijkt daar natuurlijk alleen nog op in de basis. Het verschil tussen HL2 en HL2:Ep2/TF2 was al enorm, om over het verschil met Portal 2 nog maar te zwijgen.

De engine heeft nog dezelfde naam, maar is onnoemelijk veel veranderd in de loop der jaren en dat zal voor Ep3 ook zeker opnieuw het geval zijn. Maar omdat Valve niet openlijk spreekt van engine versies en met grote regelmaat (gratis) updates doet van oa. de engine denken veel ongeinformeerde mensen dat de Source engine nogsteeds de zelfde engine is als in 2004 voor HL2 gebruikt werd.
Het is niet alleen de engine die een spel mooi of lelijk maakt (ook met de UT3 engine kan je spuuglelijke games maken) maar ook de hoeveelheid aandacht die aan textures en leveldesign wordt gestoken.

Wat dat betreft heeft Half-life altijd al hoge ogen gescoord (en ze maken daar dus ook een hoop goed) terwijl de CoD filosofie de laatste tijd lijkt te zijn: als we maar genoeg grote geweren en badass militaire voertuigen erin proppen dan zien ze de rest toch niet.

Maar mijn mening van de laatste CoD delen kleurt natuurlijk hoe ik het spel eruit vind zien

[Reactie gewijzigd door Teejoow op 22 september 2011 12:26]

Ik vind zelfs HL1 nog acceptabel, maar dat komt omdat het zo lekker clean is allemaal. De stijl van HL is m.i. gewoon tijdloos.
Je kan best behoorlijke maps produceren in de source engine hoor.
Zie bvb left4dead.

En om nu te zeggen dat het tegenwoordig niet meer kan... Deus Ex : Human revolution werkt op dezelfde manier. En die game is toch behoorlijk goed ontvangen.

Overigens: Als het laden van een map in TF2 al 3 minuten duurt, denk ik niet dat je PC uberhaubt een nieuwere engine aankan, mij kost het 10-15 sec met een 2 jaar oude pc.
Buiten de wat zogenaamde oudere engine, mag er niet vergeten worden dat Valve bijna wekelijks updates met verbeteringen aanbrengt.
Als HL3 uitkomt zou dat betekenen dat er niet meteen een reeks noodpatches voor hoeven uit te komen zoals tegenwoordig het geval is bij tal van games om ze nog speelbaar te maken op een groot deel van de pc’s. Dit was ook de opzet van Newell om deze engine nog enige tijd mee te laten en gaan en enkel er verbeteringen aan toe te voegen.

Bij mij duurt het laden ook enkele seconden, maar ik heb een langzame versie 2TB schijf Steam dedicated omdat de snelle versie ook 2 x duurder was. Enkel bij L4d vindt ik hier soms hinder van waarbij 20 sec of iets langer geen uitzondering is maar daar leg ik mij vanwege de kostprijs bij neer. Andere games geven hierbij online geen hinder tot nu toe.

HL3 mag er komen, HL2 was niet af en riep om een vervolg.

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 22 september 2011 11:09]

Mijn PC draait bijna alles maxed out, maar TF2 duurt echt 3 minuten om te laden. Als het bij jou 10-15 seconden duurt dan ben je echt een uitzondering want het word zelfs bij TVTropes genoemd in "loads and loads of loading".
http://tvtropes.org/pmwik...in/LoadsAndLoadsOfLoading

Daarnaast is de Mac port complete bagger en geven ze daarvan de schuld aan Apple (nooit lag problemen met Unity hoor!).

EDIT: Goed, nu duurt het op mijn MacBook (met hybrid SSD) zo ongeveer een minuut om een level te laden, maar ik zweer dat ik wel eens heb gedacht dat mijn PC was vastgelopen tijdens een laadscherm.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 september 2011 11:16]

Dan zullen de lange laadtijden in TF2 een Apple probleem zijn, want op mijn pc ben ik toch ook binnen de 15 seconden aan het spelen.
De engine kan echt niet meer. Het kan niet eens levels streamen waardoor TF2 laadschermpjes heeft van zo'n 3 minuten en Portal 2 laadschermpjes heeft iedere 2 minuten.
Ik koop 100% zeker geen game meer die gebruik maakt van die bagger engine.
Bij mij duurt levels laden van TF2 maar 10 seconden...
En dat is op een 7200 RPM laptop harde schijf.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 22 september 2011 10:57]

Ik heb ook altijd lange laadtijden gehad met TF2 en CSS, maar dat heeft toch vooral altijd gelegen aan het connectie zoeken met de server via internet.

Als ik met vrienden via LAN speel is alles binnen 15 seconden geladen.
Totaal off topic, maar zeuren over je moderatie in een edit is praktisch een garantie dat volgende mods je ook een -1 gaan geven, alleen daarvoor al.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Smartphones

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True