Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 88, views: 20.283 •

Als antwoord op de e-mail van een ongeduldige fan heeft Valve-directeur Gabe Newell een haiku geschreven waarin hij de komst van Half-Life 2: Episode Three bevestigt. Op de derde en laatste uitbreiding wordt al sinds 2007 gewacht.

Of het bericht authentiek is, valt niet na te gaan, maar een fan van Half-Life 2 beweert van Valves directeur Gabe Newell bevestiging te hebben gekregen dat er nog een uitbreiding voor het schietspel verschijnt. De anonieme fan stuurde Newell een mail waarin hij met een haiku vroeg of Episode Three, de derde en laatste uitbreiding van het spel, binnenkort verschijnt. Newell antwoordde met een - mislukte - haiku, die hij besloot met de bevestiging dat 'Episode 3 ships in'. Meer liet Newell echter niet los.

Dat de directeur bevestigt dat het derde deel zal verschijnen, is echter al bijzonder: Valve heeft sinds het verschijnen van Episode Two, in oktober 2007, weinig losgelaten over het laatste deel van de trilogie. Veel fans betwijfelen of de uitbreiding ooit nog op de markt komt.

Na het verschijnen van Half-Life 2, in 2004, kondigde Valve aan dat er een uitbreiding zou verschijnen die in drie delen gesplitst zou zijn. Veel ontwikkelaars en uitgevers dachten destijds dat er een grote toekomst weggelegd was voor zogenaamde 'episodic content', reden voor Valve om de HL2-dlc op te splitsen. Episode One verscheen in 2006 en Episode Two volgde in 2007, maar daarna bleef het stil - ook omdat het aanbieden van games in episodes niet zo succesvol bleek als uitgevers en ontwikkelaars hoopten. Ook Newell gaf eerder dit jaar toe dat werken met afleveringen geen goed idee is gebleken. Dat maakte echter de status van Episode Three onduidelijk.

Hailku van Valve's Gabe Newell

Reacties (88)

zou mooi zijn, ik heb half-life2 episode 1 en 2 gespeeld maar ik zit ook al een aantal jaartjes te wachten op episode 3, zouden ze dan de graphics een flinke boost geven? of zouden ze het hetzelfde houden als episode 1 en 2 ?
De engine van HL2 kan nog prima mee met de huidige games naar mijn idee. Het feit dat je deze nu op practisch hoge resolutie kan spelen met alle toeters en bellen aan, maakt het geen slechtere game integendeel. De stijl van HL2 blijft hierdoor gehandhaafd, wellicht dat men de grafische textures wat kan opdirken, maar die engine is nog prima zo.

HL2:EP3 is iets waar iedereen die HL2 een warm hart toe draagt naar uit ziet te kijken. Het verhaal was immers nog niet af, en iedereen wil een 3de deel al is het maar om het verhaal voor eens en voor altijd af te sluiten.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 22 september 2011 10:48]

Die van CoD wordt ook iedere release wat opgelapt, en die kan opeens niet meer mee maar de Source Engine wel :+ ?

[Reactie gewijzigd door Hubman op 22 september 2011 10:50]

Ik vind dat de CoD engine nog prima mee gaat. Tuurlijk, de graphics zijn wat minder maar het heeft tenminste niet iedere 2 minuten een laadschermpje.
Ik vind dat de CoD engine nog prima mee gaat. Tuurlijk, de graphics zijn wat minder maar het heeft tenminste niet iedere 2 minuten een laadschermpje.
Dat kan jij best vinden, maar de CoD engine is dan in essentie weer een opgepoetste Quake 3 engine (kort door de bocht en totaal ongenuanceerd gezegd). Dus jouw logica volgende "kan die engine echt niet meer".

Source is gebaseerd op de Quakeworld engine (Quake 1.5 zeg maar), maar lijkt daar natuurlijk alleen nog op in de basis. Het verschil tussen HL2 en HL2:Ep2/TF2 was al enorm, om over het verschil met Portal 2 nog maar te zwijgen.

De engine heeft nog dezelfde naam, maar is onnoemelijk veel veranderd in de loop der jaren en dat zal voor Ep3 ook zeker opnieuw het geval zijn. Maar omdat Valve niet openlijk spreekt van engine versies en met grote regelmaat (gratis) updates doet van oa. de engine denken veel ongeinformeerde mensen dat de Source engine nogsteeds de zelfde engine is als in 2004 voor HL2 gebruikt werd.
Het is niet alleen de engine die een spel mooi of lelijk maakt (ook met de UT3 engine kan je spuuglelijke games maken) maar ook de hoeveelheid aandacht die aan textures en leveldesign wordt gestoken.

Wat dat betreft heeft Half-life altijd al hoge ogen gescoord (en ze maken daar dus ook een hoop goed) terwijl de CoD filosofie de laatste tijd lijkt te zijn: als we maar genoeg grote geweren en badass militaire voertuigen erin proppen dan zien ze de rest toch niet.

Maar mijn mening van de laatste CoD delen kleurt natuurlijk hoe ik het spel eruit vind zien

[Reactie gewijzigd door Teejoow op 22 september 2011 12:26]

Ik vind zelfs HL1 nog acceptabel, maar dat komt omdat het zo lekker clean is allemaal. De stijl van HL is m.i. gewoon tijdloos.
De engine kan echt niet meer. Het kan niet eens levels streamen waardoor TF2 laadschermpjes heeft van zo'n 3 minuten en Portal 2 laadschermpjes heeft iedere 2 minuten.
Ik koop 100% zeker geen game meer die gebruik maakt van die bagger engine.
Bij mij duurt levels laden van TF2 maar 10 seconden...
En dat is op een 7200 RPM laptop harde schijf.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 22 september 2011 10:57]

Je kan best behoorlijke maps produceren in de source engine hoor.
Zie bvb left4dead.

En om nu te zeggen dat het tegenwoordig niet meer kan... Deus Ex : Human revolution werkt op dezelfde manier. En die game is toch behoorlijk goed ontvangen.

Overigens: Als het laden van een map in TF2 al 3 minuten duurt, denk ik niet dat je PC uberhaubt een nieuwere engine aankan, mij kost het 10-15 sec met een 2 jaar oude pc.
Buiten de wat zogenaamde oudere engine, mag er niet vergeten worden dat Valve bijna wekelijks updates met verbeteringen aanbrengt.
Als HL3 uitkomt zou dat betekenen dat er niet meteen een reeks noodpatches voor hoeven uit te komen zoals tegenwoordig het geval is bij tal van games om ze nog speelbaar te maken op een groot deel van de pc’s. Dit was ook de opzet van Newell om deze engine nog enige tijd mee te laten en gaan en enkel er verbeteringen aan toe te voegen.

Bij mij duurt het laden ook enkele seconden, maar ik heb een langzame versie 2TB schijf Steam dedicated omdat de snelle versie ook 2 x duurder was. Enkel bij L4d vindt ik hier soms hinder van waarbij 20 sec of iets langer geen uitzondering is maar daar leg ik mij vanwege de kostprijs bij neer. Andere games geven hierbij online geen hinder tot nu toe.

HL3 mag er komen, HL2 was niet af en riep om een vervolg.

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 22 september 2011 11:09]

Mijn PC draait bijna alles maxed out, maar TF2 duurt echt 3 minuten om te laden. Als het bij jou 10-15 seconden duurt dan ben je echt een uitzondering want het word zelfs bij TVTropes genoemd in "loads and loads of loading".
http://tvtropes.org/pmwik...in/LoadsAndLoadsOfLoading

Daarnaast is de Mac port complete bagger en geven ze daarvan de schuld aan Apple (nooit lag problemen met Unity hoor!).

EDIT: Goed, nu duurt het op mijn MacBook (met hybrid SSD) zo ongeveer een minuut om een level te laden, maar ik zweer dat ik wel eens heb gedacht dat mijn PC was vastgelopen tijdens een laadscherm.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 september 2011 11:16]

Dan zullen de lange laadtijden in TF2 een Apple probleem zijn, want op mijn pc ben ik toch ook binnen de 15 seconden aan het spelen.
Totaal off topic, maar zeuren over je moderatie in een edit is praktisch een garantie dat volgende mods je ook een -1 gaan geven, alleen daarvoor al.
Ik heb ook altijd lange laadtijden gehad met TF2 en CSS, maar dat heeft toch vooral altijd gelegen aan het connectie zoeken met de server via internet.

Als ik met vrienden via LAN speel is alles binnen 15 seconden geladen.
Word eens tijd :) Heb veel plezier gehad met HL2 (en de uitbreidingen). Ik vraag me af wat Valve heeft geleerd van de recente FPS ontwikkelingen. HL2 was modern voor zijn tijd, maar is nu verouderd. Moet leuk worden :)

Om maar te zwijgen over Half-Life 3!
Welnee, HL2 is een hartstikke modern spel. Het is niet wat destijd "nextgen" werd genoemd, zoals Crysis. Maar dat soort games vind ik juist heel onoverzichtelijk spelen, juist vanwege het krankzinnige detail. Dat werkt averechts, vind ik. HL2 heeft minder detail, maar daardoor overzichtelijke omgevingen, kraakheldere graphics.

Al die afgeronde hoekjes en plastic texturen hoeft voor mij niet zo. UE3 heeft dat een beetje erin gebracht, en daardoor werden games met die engine (zoals Prey) verschrikkelijk onoverzichtelijk en rondui niet leuk om te spelen, terwijl de gameplay juist zo cool was.

Ze mogen de engine best updaten, maar dat zijn ze al wezen doen. Kijk naar EP2: fantastische graphics, di ook nog es op de wat oudere videokaarten soepel speelbaar is. Dat is ook belangrijk, dat je het publiek met simpelere mainstream hardware kunt aanspreken. En ik zie dat op gafisch gebied dus alleen maar als een voordeel.
Fanboy reactie, maar wel terecht: Wooooohooooooo!

Overigens "Episode 3 ships in"? Zou de derde episode niet op een boot afspelen? Of drijf ik wat door nu?
je drijft door nu ;)

shipping in is gewoon aankomen / komt er aan
idd je drijft door, waarschijnlijk bedoelen ze dat hij aanstaande is.
Dat is wel waar, maar het kan zeer goed een verwijzing wezen naar de Borealis, het "bijna legendarische" schip dat samen met een deel van het droogdok van Aperture Science (bekend van portal 2) in het niets is verdwenen. (Teleportatie ongelukje?) In episode twee dook dit schip namelijk mysterieus weer op (tot Kleiner's verbazing), en in gelekte data van de vroegere Half-Life 2 Beta was al een level aanwezig (althans nog niet voltooid) dat zich volledig afspeelde op de Borealis. (Dit level is speelbaar in de Missing Information mod, maar als je geen spoilers wilt moet je daar maar uit de buurt blijven ;) )

Het zal mij dan ook niets verbazen dat de Borealis een sleutelrol gaat spelen in episode 3.
Portal 1 speelde zich ook al gewoon af in de aperture science labs hoor... Het wordt zelfs met naam genoemd in "still alive" (Aperture Science, we do what we must, because, we can)

edit: Ah ok, dan interpreteerde je tekst verkeerd dan denk ik, meende dat je bedoelde "Aperture Science" bekend van portal 2, maar blijkbaar bedoel je het gehele zinsdeel er voor :). Heb portal 2 nog niet gespeeld... hopelijk bij de end of year sale op steam een mooie deal :)

[Reactie gewijzigd door finraziel op 22 september 2011 13:24]

Dat klopt, maar toen was er nog niks bekend over het droogdok waarin de Borealis zich bevond tijdens de mysterieuze verdwijning.
ik heb dit plaatje een aantal weken geleden een keer op 4chan gezien,
ik vraag me dus of dit serieus is :o
Gabe Newell reageert wel vaker op fanmail, ook op onzinnige berichten: http://i.imgur.com/dc5I4.png
Gabe reageerd op elke email die je 'em stuurt, probeer het zelf maar 'es ;)
Ik vind het maar moeilijk te geloven, zeker omdat Valve laatst nog zei dat ze gaan stoppen met Episodic content. Ondertussen kunnen ze me overigens meer verrassen met een HL3 dan een HL2: Ep3, maar ik zal pakken wat ik krijgen kan :-)
Ik zie het best gebeuren dat episode 3 half-life 3 is. Van de afsluiting van hl2 een heel spel maken is misschien waar valve naar toe probeerd te werken.

Ben benieuwd wat het gaat worden, misschien weten we dit jaar al meer? (wishfull thinking)
Ik hoop dat dit waar is. Zelfs als dat zo is nog geen duidelijkheid over wanneer we episode 3 (of toch HalfLife 3?) mogen verwachten... :(
Maar het zou al prettig zijn te weten dat het er in ieder geval echt aankomt! De vorige delen/episodes heb ik toch wel grijs gespeeld.
HL3 = HL2: Ep3 in een nieuwe engine hoop ik. Source engine kan echt niet meer
HL3 = HL2: Ep3 in een nieuwe engine hoop ik. Source engine kan echt niet meer
De Source engine zelf kan prima, het is modulair opgebouwd dus ze recoden gewoon gedeeltes van de engine.
Heb laatst nog een flink stuk HL2 zitten spelen. Na 5 minuten zit ik er weer helemaal in en zijn de graphics dus nog prima. Het kan me namelijk geen moer schelen wat er dadelijk het mooiste spel is, als een nieuw stuk HL maar kwa spel plezier goed zit.
Probeer eens HL2:EP2 te spelen met alles op high (ook een paar commands in het console) je zult flinke FPS drops te ge moed komen ;)

[Reactie gewijzigd door Damic op 22 september 2011 17:49]

Heb je Portal 2 gespeeld?
Oftewel het derde deel van HalfLife, HalfLife 3 dus!
Nee...
je hebt Halflife 1 + een stel expansion packs
Daarna HL2
daarna episode 1 en 2.
Episode 3 is de 3e DLC/Expansion van HL2.
Het is geen DLC en geen expansion. Het is net als EP1 en EP2 een discrete game, waarvoor je dus geen HL2 in bezit hoeft te hebben.
Ondanks dat de engine idd wat verouderd is inmiddels, zijn er maar weinig games die mij de sfeer van HL-2 en het 'gevoel' kunnen geven wat ik kreeg toen ik voor het eerst in city-17 aan kwam.
De sfeer is subliem in Half-life. Ik denk dat dit komt omdat de levels allemaal erg realistisch zijn (HL heeft zo ongeveer het beste level-design). Alles lijkt gewoon te kloppen. Alsof je een beetje in een een oostblok stad rondloopt. En dat in combinatie met hele sci-fi surrealistische dingen zoals die potige robots zorgt gewoon voor een hele aparte sfeer.
Ik ben zeer benieuwd!

Het einde van Episode 2 wijst erop dat de verhaallijnen van Half Life en Portal gaan samen lopen.

Ik denk echter dat het onverwachtte succes van Portal 1 en het gevolg Portal 2 ervoor gezorgt hebben dat er problemen zijn met het samenvoegen van de twee verhaallijnen. Het oorspronkelijke karakter van Chell zal in ieder geval niet te zien zijn in Half Life 2 naar alle waarschijnlijkheid.

Dus zal er een andere manier moeten zijn om het hand-held portal device naar de gebruiker te brengen. Misschien dat er een prototype aan boord de Borealis is maar aangezien dat schip in de jaren 70/80 in het verleden van Aperture Science is getransporteerd en de handheld later is gemaakt acht ik dat onwaarschijnlijk.

Ze kunnen ook het oude protype nemen maar ik betwijfel of ze Gorden Freeman met een 100 kilo zware metalen rugzak laten lopen. :P