Hoofdcategorieën
Device Settings

Hands-on: Windows 8 op een tablet met Intel Atom Z670 (video)

Door Wout Funnekotter, vrijdag 16 september 2011 09:57, views: 27.478

Microsoft demonstreert Windows 8 tijdens Build op snelle machines met moderne hardware. Om te kijken of de Metro-UI ook vlot werkt op tragere hardware, hebben we het OS getest op een tablet met een Atom Z670-cpu op 1,5GHz en met 2GB ram.

Microsoft vertelde tijdens de keynote op Build dat Windows 8 een computer minder belast dan Windows 7. Het geheugenverbruik is teruggedrongen en op een vergelijkbaar systeem draaien er minder processen op de achtergrond. Dat moet resulteren in betere prestaties. Daarnaast maken de nieuwe Metro-interface en Internet Explorer 10 gebruik van hardwareacceleratie, wat de snelheid ten goede moet komen.

De Samsung-tablet die uitgedeeld is aan de aanwezige ontwikkelaars, en waar de journalisten ook mee mochten spelen, is uitgerust met een Core i5, 4GB geheugen en een ssd, waardoor eerdergenoemde optimalisaties moeilijk waar te nemen zijn. Microsoft zegt dat Windows 8 gerust op een machine geïnstalleerd kan worden waar nu Windows 7 op draait en die claim hebben we aan een test onderworpen.

Wij hebben de Developer Preview van Windows 8 geïnstalleerd op een Fujitsu Stylistic Q550. Dit is een tablet die momenteel al verkrijgbaar is en uitgerust is met Windows 7. De Q550 wordt aangedreven door een singlecore-Intel Atom Z670 op 1,5GHz, die speciaal voor tablets bedoeld is, samen met 2GB werkgeheugen en een ssd. De installatie verliep redelijk vlekkeloos en het touchscreen werd meteen herkend. Andere hardware konden we aan de praat krijgen door Windows 7-drivers te installeren.

Het viel ons meteen op dat de nieuwe Metro-interface op de Q550 een stuk minder soepel draait dan we tot nu toe gezien hebben. Ook met Windows 7 is de Q550 geen snelheidsmonster en Windows 8 lijkt daar geen verbetering in te brengen. De interface werkt minder vloeiend en de framerate ligt lager, waardoor animaties er minder mooi uitzien. Daarnaast lijkt de machine niet snel genoeg om vingerbewegingen op het touchscreen accuraat bij te houden. Dat viel vooral goed te merken in de tekenapplicatie. In de normale desktopomgeving is ook wat lag te merken en vensters worden soms schokkend opgebouwd.

Het gaat hier natuurlijk nog om een vroege versie van het besturingssysteem, maar Microsoft moet wel hele grote sprongen maken om Windows 8 en de Metro-interface vloeiend te krijgen op dit soort hardware. We zijn daarom erg benieuwd welke type processoren hardwarefabrikanten zullen kiezen om hun eerste Windows 8-tablets mee uit te rusten.

Volgende 10:07 Aantal verkochte BlackBerry's daalt
Vorige 09:50 Nintendo gaat geen games voor smartphones maken
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Er zijn ook al video's met Fusion. Dus met wel een goede ingebouwde GPU. En daar blijkt het zeer soepel op te werken. Blijkbaar komt het tekort aan GPU power van de Atom in jullie hands-on naar voren.

This is the first the company's seen of the Metro UI running on its chipsets, and like them, we're impressed with its performance. You'll get the same speedy boot-up here, as well as fast and fluid touch navigation.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op vrijdag 16 september 2011 10:00]


Sowieso is Metro GUI erg GPU gevoelig omdat de interface daar veel wordt op aflaadt net zoals eerder ook de aero interface al deed.
Je hebt echt goede DirectX drivers nodig voor de GPU om Metro en ook om de IE10 browser soepel te kunnen gebruiken.

Wat een verschil, die Atom met 1,5 GHz bakt er eigenlijk weinig van tegenover de APU's met 1 GHz. Inderdaad te danken aan de GPU.

Die APU's van 1 Ghz zijn vaak in gebruik op fors lagere resoluties dan deze Windows tablets.
Het scheelt nogal of je 1024x600 of dat je 1378x768 ondersteunt.

1378x768 = 1,058 Mpixels
Acer Iconia w500 en MSI Winpad 110W: 1280x800 = 1,024 Mpixels.
Dus je bedoelt dat die 34.304 pixels dat grote verschil uitmaken? Wow...

[Reactie gewijzigd door Fireshade op vrijdag 16 september 2011 10:35]


als je in hAI zijn text leest zie je 1024x600 vs 1378x768, deze 2 resoluties zijn wel degelijk een verschil. Als je deze 2 zou vergelijken dan heeft deze atom het idd wel veel zwaarder:

1024x600 = 614.400

1378x768 = 1.058.304

1.058.304/614.400 = 1.7225

een factor 1.7 betekend dus op papier dat hij dus al 1.7 keer zo snel moet zijn om soepel te kunnen lopen.

Bij jouw vergelijking heb je lichte verhoging in resoutie 3% om precies te zijn... dan kunje het wel zo bekijken dat in jouw vergelijking jij gelijk hebt maar hAI in zijn eigen gelijk heeft. En dat het idd verschillend is per tablet die je uitkiest.

Een high res tablet zoals de Iconia en de winpad 110W zijn zeker gewaagd, maar de vraag is of ze even snel zijn dan deze atom. En of ze misschien sterker zijn in IGP gebied.

[Reactie gewijzigd door taeke18 op vrijdag 16 september 2011 10:57]


In het filmpje van Engadget waar Sake naar verwijst wordt gesproken van de Acer Iconia w500 en de MSI Winpad 110W. En die hebben de resolutie die ik noemde, nl. 1280x800. Daar gaat de vergelijking om.
Dus waar haalt hAI nou 1024x600 vandaan?

De Acer iconia werkt op heel ander soort configuratie als de meeste tablets met een AMD dual core en heeft AMD Radeon™ HD 6250 Graphics with 256 MB erin zitten.
Dat is wel 1 GHz maar toch een veel zwaardere CPU+GPU configuratie. Heeft dus ook extra batterijen en weegt een kilo.

[Reactie gewijzigd door hAl op vrijdag 16 september 2011 11:30]


De apu's van AMD zijn erg zuinig, vergelijkbaar met de Atoms van Intel.
Zie reactie van bverstee, tdp van een AMD apu ligt op 9 watt. Waarschijnlijk iets meer dan die singlecore van intel, maar de beleving van Win8 is wel meteen een stuk vloeiender voor de gebruiker.

Blijkbaar komt het tekort aan GPU power van de Atom in jullie hands-on naar voren.
Ik denk dat je het dan hebt over de combinatie van Atom en (zuinige) Intel chipset.
Voordeel van die combinatie is het lage energieverbruik.

De gisteren gepresenteerde nieuwe Atoms met 8,5W tdp zijn interessant zolang de chipset niet nog eens een hap energie van je tablet-accu neemt.

Voor htpc's met Atom heeft NVidia de ION chipset ontwikkeld, maar of dat interessant is voor tables kwa energieverbruik?

Het energieverbruik van de Fusion setup (cpu + gpu) is blijkbaar ongeveer net zo laag als die van de Atom cpu alleen:
The latest information we manage to gather indicates an amazing low power consumption profile decreased to just only 9W TDP (Thermal Design Power) with graphics enabled. Apparently, this implies that Ontario will possibly target at Intel’s Atom market, fair enough to beat the challenge. For instance, the Intel Atom N55 dual-core at 1.5GHz has a TDP of 8.5W. However, Ontario with just 9W TDP is much more appreciated due to its better graphics performance.
(bron: http://www.guru3d.com/new...consume-just-only-9w-tdp/)

Dan 'wint' Fusion het dus van Intel's Atom.

[Reactie gewijzigd door bverstee op vrijdag 16 september 2011 11:22]


Ik heb de preview geinstalleerd op een stylistic q550 en nog geen ondersteunde video driver kunnen vinden. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op de video prestaties maar voor een alpha versie (dat is een preview namelijk) draait het echter verbazend goed op de stylistic.

Als jullie wel een ondersteunde video driver hebben gevonden dan hoor ik dat uiteraard graag. Er zijn nog meer devices waar geen goede driver voor is.

Edit:
Zit nog even te kijken naar de video die gepost is en heb nog even gekeken naar mijn stylistic. de touchscreen (ntrig) drivers werken ook niet optimaal en kunnen ook verklaren wat jullie laten zien. Dat is namelijk ook de reden dat multitouch het niet doet met de preview op een stylistic. Vind jullie conclusie daardoor erg voorbarig.

[Reactie gewijzigd door tygh op vrijdag 16 september 2011 11:07]


Kan dit beamen! Zeker voorbarig. Collega van me heeft netbook van 4 jaar oud, specs weet ik niet, kan ik navragen. Maar daar liep Win8 echt als een dolle!!! Booten, metro ui, alles. Enige is dat als je heel hard scrolt, hij dan de snelheid niet bij kan houden en happen ontstaan in het scrollen zodat het niet meer zo vloeiend is.

Het staat ook al in het artikel, Win8 leunt op GPGPU acceleratie, en laat de Atom daar nou net compleet aan ontbreken. Een Brazos systeem is voor zoiets geschikt, of zelfs uitstekend te noemen. Wat ik ook compleet niet begrijp is dat bijvoorbeeld de Chromebooks uitgerust zijn met een Atom. Chrome leunt ook al zwaar op html5 en alle GPGPU mogelijkheden die daar in zitten...

Lijkt er op dat AMD wat dit betreft dan toch echt op het juiste paard heeft gewed...nu alleen dan nog de erkenning van fabrikanten...

Ik denk dat de eindgebruikers daar toch ook wel een grote rol in gaan spelen:
Microsoft heeft naar mijn mening flinke troeven in handen met Windows8, maar als dat voor geen meter uit de verf komt op een tablet met Atom of Arm zal de algemene consumententendens kunnen zijn dat AMD flink wordt aangemoedigd.

Het zou natuurlijk kunnen dat de Atoms al wacht krachtiger zijn kwa GPU, maar dat daar nog geen hands-on bewijzen van zijn:
Ondertussen zouden Cedar Trails flink wat extra grafische capaciteit hebben gekregen.
(bron: reviews: IDF: Intel blaast Atom nieuw leven in)

Maar in de geschiedenis van de Atoms is er bij dat soort beloftes nog nooit veel verbeterd.
Als Intel daar geen verandering in brengt, zal mijn advies naar Windows 8 en tablet geïnteresseerden vermoedelijk worden: kies een tablet met Fusion apu.

Waarschijnlijk draait Windows 8 stukken beter wanneer er goede drivers voor uit komen, het lijkt mij een kwestie van het op de juiste manier aansturen.

Ja vind het eigenlijk een beetje appels met peren vergelijken. Een installatie van een test Windows 8 met Windows 7 drivers. Om daarvoor nou een filmpje te schieten gaat mij iets te ver. Vooral omdat Tweakers zelf al schrijft dat het hier om trage hardware gaat en een vroege W8 install.

Ah, windows alleen op de high end tablets dus en voor het goedkopere spul gewoon android gebruiken, want met zo'n user experience als hierboven gaat die tablet binnen de kortste keren door de ruiten.

Of gewoon een tablet met een AMD APU nemen in plaats van een trage Atom :)

Ik vind nog steeds dat Atoms weinig bestaansrecht hebben, ze zijn wel zuinig maar ze zijn zo traag dat ik gelijk weer aan de Pentium IV tijd moet denken. :X
Dan kan je beter hardware hebben dat iets meer verbruikt maar wel voor een soepele user experience zorgt, aangezien je je alleen maar gaat irriteren aan de traagheid van een Atom.

[Reactie gewijzigd door Redblader op vrijdag 16 september 2011 10:09]


Precies, maar dan moet AMD wel met zuinige cpu's weten te komen. Een AMD C50 heeft een TDP van 8W, daar moet minstens de helft af voordat het in een mainstream tablet kan (met nog een redelijke accuduur). De Z-serie Atoms is langzaam (tov een C50 dan), maar zitten wel al op 2-3W TDP. Idem met een ARM SoC als de Tegra2: veel trager dan een C50, maar wel <3W TDP.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op vrijdag 16 september 2011 15:23]


depends waar je het voor wil gebruiken ook ;) Atoms hebben genoeg bestaansrecht vooralsnog. Er zijn genoeg mensen die er erg gelukkig mee zijn mbt. een zuinige laptop of een zuinige 24x7 homeserver :)

Mbt. tablets / ultraportables wil ik vooral dat die accu het fijn lang blijft doen.

Neem als voorbeeld de huidige telefoons: prachtige dingen, waar je veel mee kunt en waar ik de accu na een dag leeg heb als ik het wat intensiever gebruik. Wat is het nut dan ?

Tablets moeten zuinig zijn, maar wat je met nieuwere ossen ziet, is ook dat een degelijke gpu gewoon een must is.

depends waar je het voor wil gebruiken ook ;) Atoms hebben genoeg bestaansrecht vooralsnog. Er zijn genoeg mensen die er erg gelukkig mee zijn mbt. een zuinige laptop of een zuinige 24x7 homeserver :)
Voor een zuinige laptop (netbook) vind ik hem te krachteloos, een homeserver, headless uiteraard en dus GEEN windows, zou prima kunnen.
Mbt. tablets / ultraportables wil ik vooral dat die accu het fijn lang blijft doen.
dat ook, maar het moet wel fijn werken anders hoeft het voor mij ook niet. Ik heb te vaak op mijn systeem moeten wachten, zelfs na een simpele klik op een startmenu of het wisselen van een tab in de browser.
Neem als voorbeeld de huidige telefoons: prachtige dingen, waar je veel mee kunt en waar ik de accu na een dag leeg heb als ik het wat intensiever gebruik. Wat is het nut dan ?
Daar ben ik het met je eens, in 2000 had ik een GSM*1 die zondagavond opgeladen net de vrijdagochtend haalde, dan verwacht je dat de electronica zuiniger wordt en de accu's beter. Mijn tweede telefoon*2 had een kleurenscherm maar deed niet langer op de batterij. De derde*3 was significant sneller leeg, en als je de voorgeïnstalleerde spelletjes deed zelfs na al 3 uur, vermoedelijk kwam dat door het fors grotere scherm. De vierde*4 was nog slechter.
*1: Sony CMD-C5
*2: Siemens S55
*3: Siemens M65
*4: Samsung SGH-E830

Voor de huidige, een Android toestel heb ik het geaccepteerd omdat deze veel meer is als alleen een telefoon en daarbij is de bediening eindelijk fijn is. De E830 was qua bediening rampzalig, [small]ik heb er 4 jaar op lopen schelden. De M65 had toetsen met een vervelende knik.[/small]
Het grote voordeel van de huidige is dat
- de batterijduur voorspelbaarder is, in principe na 2 dagen. De M65 was na 3 à 4 dagen leeg, bij de E-830 kon het 4 dagen zijn of 2, maar als de batterij-indicator ¼ aangaf, dan was het opeens nog een kwestie van uren en als daaronder kwam dan ging hij in trillen, om de paar minuten, daarmee de accu nog sneller leeg trekkend.
- ik gewaarschuwd wordt als de batterij bijna leeg is, ik haal dan echter nog wel het eind van de dag, hoef me dus geen zorgen te maken, enkel niet vergeten tegen die tijd aan te sluiten.
Tablets moeten zuinig zijn, maar wat je met nieuwere ossen ziet, is ook dat een degelijke gpu gewoon een must is.
Windows is altijd al te zwaar geweest, (dat was zo met Windows 95, dat werd erger met 98 (vanwege IE4 dat 16MB extra trok ten opzichte van de 4MB bij 95), maar liep helemaal uit de klauw bij ME. XP was ook fors zwaarder dan 2K en NT4, maar Vista sloeg alles, zelfs XP-SP3. Gelijdelijk is ook het beroep op de GPU groter geworden vooral sinds de komst van AERO.
Feitelijk is het al die eye-candy die de batterij leeg trekt, waarbij uiteraard de achtergrondprocessen, vooral die steeds verbinding zoeken met WIFI, 3G e.d. de rest doen.

Ik snap wel dat dit nog niet zo prima runt, aangezien het nog een vroege versie is. Ik hoop alleen dat ze dit veel beter gaan optimaliseren of gewoon tablets met betere hardware maken.
Zoals die samsung bvb, zit je natuurlijk wel weer met accutijd. Perfect zal het jammer genoeg toch nooit zijn. Ergens moeten compromissen gesloten worden.

EDIT: Net de video gezien van op de AMD Fusion, die runt wel goed. En dat is natuulijk ook wat zuiniger dan een i5

[Reactie gewijzigd door Wheat89 op vrijdag 16 september 2011 12:45]


Ik hoop alleen dat ze dit veel beter gaan optimaliseren
Ik vraag me zelfs sterk af of ze de compiler zelfs wel op optimimaliseren hebben gezet. Persoonlijk verwacht ik dat deze versie bol staat van allerlei debug informatie en checks ... wat ook logisch zou zijn, aangezien het om een vroege Developer Test Preview gaat. Ik heb ooit de developer debug versie van XP gedraaid toen ik me nog bezig hield met het schrijven van drivers .. die draaide ook een stuk langzamer dan de final release.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op vrijdag 16 september 2011 10:12]


Inderdaad, ik hoor veel mensen klagen over dingen die het niet super doen en meteen het hele OS afschrijven.

Voor een OS wat nog geen als BETA word aangeduid en waar duidelijk developer preview op staat doet hij het verbazend goed.

Tegen de tijd dat de eerste RC uit komt heb je recht van klagen, op deze versie kun je geen zinnig oordeel plakken.

Probleem is dat de meeste mensen het verhaaltje van Microsoft inmiddels wel doorprikken. Niet af producten demonstreren tot ze een ons wegen en dan komt het op de markt en is er nog steeds van alles niet af.

Show het dan niet en laat het dan zien, aan de wereld, als het 99% goed functioneert.
Anders moeten ze niet miepen dat men te negatief is.

Het word ook niet aan de wereld getoond, het word aan developers getoond. Op een event die nog wel BUILD heet.

Mijn eerste Mango developer preview werkte ook slecht op een aantal punten, de nieuwe versie doet echt stukken beter en dat vind ik niet meer dan normaal.

Als ik mijn software uitgeef om te testen in een vroeg stadium dan krijg je er ook een waslijst bij van wat NIET werkt, en nog krijg je er dan gezeur over. Ja die versie is dan ook niet daar voor bedoeld.

En Windows 7 was toch echt af bij de release. Die vond ik bij de BETA al echt heel goed.

En er worden zat producten getoond die nog helemaal niet af zijn, alleen valt het bij software wat meer op dan bijvoorbeeld een auto, als die stil staat ziet geen hond er aan dat hij de eerste beste bocht op de kop zou liggen.

Ziet er vrij traag uit. Ik heb het zelf draaien op een oude Pentium 4 2,66Ghz, dat gaat nog een flink stuk soepeler dan dit.

Ik denk dat dit ligt aan de afwezigheid van een goede gpu. Misschien dat het een stuk beter zou lopen op een tablet met ION gpu?

Passmark:
Intel Pentium 4 2.66GHz 336
Intel Atom Z670 @ 1.50GHz 294

Aan deze scores is meteen te zien dat dit een redelijk onzinnige test is... Iets lichter dan windows 7 zeggen ze zelf in het filmpje. Dan moet je dus niet met een cpu aankomen zetten die trager is dan een pentium 4 uit 2001...

Een "iets ouder systeem waar nu windows 7 op draait" ziet erbijvoorbeeld zo uit:
2007: Intel Core2 Duo E6750 @ 2.66GHz 1688
2009: Intel Core2 Duo E8400 @ 3.00GHz 2251
2007: AMD Phenom 9600 Quad-Core 2454
2009: AMD Athlon II X2 245 1659
2009: AMD Phenom II X4 955 3965

Dus nogmaals het is een onzinnig item. Tweakers had net zo goed kunnen proberen om windows 8 op een 486 te draaien. Dit is natuurlijk niet wat er is bedoeld door Microsoft. Je kunt met optimasilatie wel iets bereiken, maar je kan niet 10 jaar terug in de tijd met de system requirements als je het geheugengebruik omlaag brengt en naar 29 ipv 32 processen gaat... Tweakers zou beter moeten weten. Of wordt er geprobeerd weer een soort vista stemming te creëren? :+

http://www.todayinwindows...-less-resources-than.html

Leesvoer:
Intel Atom N455 @ 1.66GHz 320
Intel Atom N550 @ 1.50GHz 569
Intel Atom N570 @ 1.66GHz 644
Intel Atom D425 @ 1.80GHz 311
Intel Atom D525 @ 1.80GHz 712
AMD E-350 725
(overigens blijft het ook de vraag of er wel een geschikte grafische driver is gebruikt aangezien ze suggereren standaard windows drivers te gebruiken)

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op zaterdag 17 september 2011 04:06]


Als je de systeemeisen van Windows 7 bekijkt en bedenkt dat Windows 8 iets lichtere systeemeisen zou moeten krijgen, dan is het helemaal niet zo'n onzinnige test.

Als de systeemeisen inderdaad vergelijkbaar zijn met die van Windows 7 dan zal de CPU niet zo snel het probleem vormen--en gelukkig maar, anders zou het OS al bij voorbaat falen als tablet-OS--maar ligt het probleem vooral bij de IGP van de Atom Z-serie.

Laat dat Z-serie maar weg, de IGP in de andere Atoms is ongeveer even snel. Het enige verschil is dat die wel x86-64 ondersteund en de andere niet. Alleen die Z-serie KAN dus überhaupt Windows 8 draaien aangezien dat uitsluitend 64bits* zou worden.
(Daarom zijn Intel en Google nu Android aan het optimaliseren voor de Atom.)
Opmerkelijk genoeg is de ARM-versie van Windows 8 dan weer wel 32bits.

* ik verwacht dus dat men
- Windows 7 starter nog een tijdje zal blijven leveren voor netbooks
of
- alsnog een 32bits versie uitbrengen voor als Windows 8 starter.

Pff sorry dat ik het zeg maar wat een flut filmpje het zou een handson moeten zijn maar op de helft van het filmpje heb ik nog geen handson gezien... Zal vast in de 2de helft gebeuren maar ik heb hem al gestopt :)

Verder verbaast het me niks dat het niet geweldig draait, GPU power is te laag van een Atom en daarbij kan er nog een hoop met de drivers gebeuren...

Dit waren ook mijn gedachtes. Titel suggereert hands on met Windows 8 maar er wordt mateloos veel gepraat over de tablet die totaal niet interessant is in deze context. Ik denk niet eens dat 25% van de bijna 2 minute durende filmpje windows 8 te zien is.

Ik heb hetzelfde gerpobeerd op een tablet hier. Ook hier zijn we tot deze conclusie gekomen! Wel jammer, want dat is net waar je het voor gaat gebruiken!

Zinloze excercitie dit zeg.

Windows op lichtere hardware draaien dan wat MS kiest voor een demo is altijd al een probleem geweest. Anders gebruikten ze voor die demo die lichtere hardware wel. Iedere keer beweren ze dat het "lichter en sneller" zou zijn, maar zeg eens eerlijk: Wanneer is dat nou ooit de waarheid geweest...

Vista vs 7 (maar dat moet ook niet moeilijk zijn geweest)

In windows8 is de kernel zo minimalistisch mogelijk herschreven en dat zal zeker zijn vruchten afwerpen.

Waar vista NT6.0 kernel had heeft 7 de NT6.1 kernel (bij release)
Bij de NT6.1 kernel hebben ze kennis gebruikt die ze hebben opgedaan met het "WinMin" project.
Windows 8 zal over kernel NT7.0 berschikken die nog sterker is gebaseerd op "WinMin"

Voor meer info over WinMin: http://en.wikipedia.org/wiki/MinWin

[Reactie gewijzigd door Toettoetdaan op vrijdag 16 september 2011 10:34]


  • Windows 95 -> Windows 98SE
  • Windows ME -> Windows XP
  • Vista -> Windows 7
Best vaak dus :)

Windows XP was ook sneller dan 2000.

Dat is sterk afhankelijk van de hardware waar je op draaide. Als je een 2000 machine had die het maar net trok dan was XP behoorlijk langzamer en soms zelfs onbruikbaar.

Pas als je XP van voldoende geheugen voorzag (512MB+) en een voldoende snelle schijf ging hij goed lopen. Maar dan liep 2000 ook wel vlot.

Dat is dus anders dan de overgang Vista->Windows 7 waar het nieuwe OS op dezelfde hardware vlotter is.

@Dreamvoid:
Ik heb anders op een bepaalde laptop (met 256MB geheugen) XP eraf gehaald en 2000 erop gezet omdat juist bij XP alles (inclusief boot) eindeloos duurde. En de performance van spelletjes is nou niet direct de beste benchmark voor een machine. Zeker niet voor W2000, dat was voor de zakelijke markt. Voor spelletjes werd je in die tijd geacht 98SE of ME te draaien. Pas bij XP is onder de NT variant serieus aandacht besteed aan spelletjes door MS.

[Reactie gewijzigd door brompot758 op vrijdag 16 september 2011 18:11]


De Windows 2000 boot tijd was eeeeiiiiiinnnnddddeeeelllloooooss. DirectX performance was ook knudde.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op vrijdag 16 september 2011 17:14]


De Windows 2000 boot tijd was eeeeiiiiiinnnnddddeeeelllloooooss. DirectX performance was ook knudde.
Maar was wel een verademing, qua netwerk en stabiliteit.. Ja het was stront traag en games liepen ook brak in tegenstelling tot 98 SE..
Maar het was een verademing en was een rock solid OS..
Alleen internet explorer was brak en je moest zeker een goede viruscanner hebben

De vraag is nu, komt het door de GPU of de CPU?
En is het wel soepel op een dual-core?

Absoluut de GPU.

GPU natuurlijk. De rendering van Metro stuurt zoveel mogelijk af op die GPU en als er 1 ding is waar de Atoms redelijk zwak staan is het wel de GPU die er bij zit.

Beide, maar vooral de GPU.
Dual-core helpt iets, maar nauwelijks als je geen goede GPU hebt.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op donderdag 22 september 2011 16:29]

«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:07 Aantal verkochte BlackBerry's daalt
Vorige 09:50 Nintendo gaat geen games voor smartphones maken
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011