Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft haalt 'spionerende' AVG Mobilation-app uit Marketplace

Door Dimitri Reijerman, vrijdag 9 september 2011 11:39
Submitter: Aegir81, views: 22.656

Microsoft heeft de AVG Mobilation-app uit de Windows Phone Marketplace gehaald, nadat voormalig Microsoft-werknemer Justin Angel ontdekte dat de app op slinkse wijze locatiegegevens doorstuurt naar AVG. Hij noemt de app 'spyware'.

Justin Angel ontleedde de AVG Mobilation-applicatie en ontdekte dat de applicatie locatiegegevens verzamelt en doorstuurt naar AVG. Ook zou de app gebruikersgegevens opvragen, waaronder het e-mailadres en het type mobieltje. Verder meldt hacker Rafael Rivera dat de AVG-applicatie slechts zeer oppervlakkig naar mogelijke malware zoekt en ondertussen de gebruiker bestookt met reclame-uitingen.

Volgens Angel kan de antivirus-app worden gezien als spyware. Ook zou AVG de voorwaarden die Microsoft aan apps stelt schenden, omdat de applicatie op een incorrecte manier geolocatiegegevens inzamelt en doorstuurt. Microsoft-medewerker Brandon Watson heeft inmiddels laten weten dat de gewraakte applicatie uit voorzorg uit de Windows Phone Marketplace is verwijderd. Ook zal Watson de AVG-applicatie verder onderzoeken. AVG heeft nog niet gereageerd op de beschuldigingen.

Volgende 12:04 Duitse rechter verbiedt Samsung Galaxy Tab 10.1 en 7.7
Vorige 11:03 BSA: 30 procent van de Nederlanders gebruikt meestal illegale software
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Verder meldt hacker Rafael Rivera dat de AVG-applicatie slechts zeer oppervlakkig naar mogelijke malware zoekt en ondertussen de gebruiker bestookt met reclame-uitingen.
Dat verbaast me eigenlijk niet, vroegah was AVG free op de desktop erg prettig maar tegenwoordig staat je hele scherm vol reclame als je 'm openklikt.

@ZpAz: da's ook een puntje ja, ik zie het nut nog niet direct.
Daarnaast kunnen applicaties niet uit hun eigen sandbox breken toch (zo is het bij iOS in ieder geval, ik dacht dat Windows Phone ook zoiets deed)?
Ik vraag me af of een applicatie wel kan zien wat een andere app doet, behalve zien dat die app aanwezig is op het toestel...

@Keypunchie: inderdaad, Microsoft Security Essentials is the way to go tegenwoordig denk ik als je een gratis AV zoekt. Avira is een goede tweede als MSE niet mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op vrijdag 9 september 2011 11:48]


Mja, aan de andere kant, hoeveel virussen / malware zal er in de omloop zijn voor WinPhone 7. Volgens mij is er ook niet echt op iets nuttigs te scannen.

Alles wordt dacht ik net als bij iOS gecontroleerd voordat het in de Store komt.

Je hoeft de virussen/malware niet per se via de store binnen te krijgen. Je kunt ook via besmette sites dingen binnenhalen of via besmette downloads. Daar blijft dus wel een beveiligingsrisico aanwezig.

Besmette downloads. Is er in WinPhone 7 dan de mogelijkheid om buiten de app-store dingen te downloaden? Voor zo ver ik weet niet. Besmette site's enkel in dat geval als er daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van een browser exploit, welke het mogelijk moet maken om code uit te voeren.

Ik ken WP7 niet, maar ik neem aan dat je de mogelijkheid hebt om via de browser gewoon te downloaden? (images/ wat dan ook). Dan kun je dus ook geïnfecteerde bestanden binnenhalen (niet per se apps).

En de AVG scanner kan daar sowieso niks aan doen want het zal een gewone user applicatie zijn die geen toegang heeft tot andere processen. Het kan alleen de foto's, video's en muziekbestanden van de gebruiker scannen. Het is dus niet alleen spyware, maar voornamelijk adware en bloatware.

Is er in WinPhone 7 dan de mogelijkheid om buiten de app-store dingen te downloaden?
Natuurlijk! Anders kon je er immers niet mee surfen. Websites bekijken (en alle scripts, flash en ander spul uitvoeren) is ook downloaden. Websites bestaan uit bestanden en die download je naar je mobieltje.
Besmette site's enkel in dat geval als er daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van een browser exploit, welke het mogelijk moet maken om code uit te voeren.
Laat het nu net voor de meeste gaten (incl. die van je browser) gelden dat ze het mogelijk maken dat ze code uitvoeren... :)

Goed, naast HTML en plaatjes / CSS / JS. In de trand van executable's enzo.

Windows 7 is nauwelijks populair, hier op Tweakers wel maar voor de rest wil niemand zo'n ding. Dan ga je er toch geen virussen voor schrijven?

Correctie, Windows Phone 7 *

@Keypunchie

Microsoft Security Essentials i.c.m. AntiMalware Bytes en een (Registery) Cleaner. Deze draai je een keer per week/maand en je blijft ongetwijfeld schoon. Ook al loop je iets op met deze combinatie kan je het in de meeste gevallen zeer zeker weghalen. Ook erg prettig voor oudere mensen omdat ze maar op twee knoppen hoeven te klikken om hun PC schoon te houden.

/edit verkeerde persoon gequote blijkbaar, zie onder :)

[Reactie gewijzigd door STIMPPYYY op vrijdag 9 september 2011 12:08]


jammer dat het niet op je WP7 werkt

EDIT: sorry had niet in de gaten het wel over desktop ging :P

[Reactie gewijzigd door Proxx op vrijdag 9 september 2011 12:20]


Toch vind je dan sommige virussen niet. MSSE is IMO geen volwaardige "virusscanner".

Alles wordt dacht ik net als bij iOS gecontroleerd voordat het in de Store komt
Dit blijkt in praktijk niet of niet goed genoeg te gebeuren aangezien een spyware app als avg te verkrijgen was op de windows phone store (of hoe het dan ook heet voor WP7).

Welke AVG gebruik jij dan? Als ik AVG open, toont hij vanonder de reclame balk zoals altijd (die je kan hiden) en dat is het dan, meer reclame toont hij niet.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op vrijdag 9 september 2011 11:59]


Goedkoop = Duurkoop

Bij gratis producten is de prijs/kwaliteitsverhouding oneindig, dus daarvoor gaat die slogan dan net weer niet op. Of is AVG voor de Windowsphone niet gratis?

Oops... Die redenatie was beter passend geweest als ik kwaliteits/prijsverhouding had geschreven (en dan was min oneindig ook een correct antwoord geweest, dus het gaat hoe dan ook wel ergens fout).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op zaterdag 10 september 2011 18:46]


prijs/kwaliteit = 0/x = nul ;-)

Niet als de kwaliteit 0 is.

Maar je kunt niet delen door 0 ;)

Maar je kan er wel mee rekenen misschien...
i=sqr(-1). Kan niet, zou je zeggen. Maar wiskundigen rekenen rustig met die i. 2i=2xsqr(-1).
Stel x=1/0. Dan 2x=2*(1/0).

Tja, daar zit toch wel een verschil tussen.

sqrt(-1) = i betekent dat i^2=-1

Iets wat je je nog voor zou kunnen stellen.

1/0=x impliceert dat 1/x = 0 en ook dat x*0=1

En dat gaat dus never nooit niet werken. Iets vermenigvuldigd met 0 is altijd 0, er daar kan dus nooit 1 uit komen. Dus je gaat hier tegen allerlei problemen in de wiskunde aanlopen die je niet hebt bij het gebruik van complexe getallen.

Hmm. Dat is dan ook een veeg teken voor de desktop-versie van AVG. Lekker betrouwbaar, dat bedrijf.

Wat raden Tweakers eigenlijk aan wat voor anti-vir ik bij mijn ouders kan installeren, tegenwoordig? (Voor mezelf draai ik ClamXav :-/ )

[edit]
@iedereen Bedankt voor alle tips!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op vrijdag 9 september 2011 12:29]


AVG vind ik de laatste jaren sowieso niet interessant meer. Zeer bloated, behoorlijk traag, niet al te beste detectie, en bovengemiddeld veel false positives (o.a. die DLL's van Windows verwijderen),.

Maar dit vind ik wel heel erg fout van AVG, als dit allemaal klopt. Dit is echt not done, en dan vind ik het uit de Marketplace gooien ook zeer verdedigbaar.

Aanraders voor gratis scanners zijn tegenwoordig imho Avira en MS Security Essentials.

Jup, als ik bij mensen virusscanners moet installeren raad ik meestal MS Security Essentials aan.
Het is gratis en hij herkent veel virussen :)

Mja AVG zal wel de locatie opvragen om ook reclame te tonen, dat ze het vervolgens doorsturen is natuurlijk een slechte zaak.

Zelf heb ik Kaspersky mobile op mijn android. Het voordeel is dat hij niet alleen virussen herkent maar ook smsjes kan white en blacklisten. Ook kunnen telefoonnummers geblokkeerd worden zodat ze je jou niet meer kunnen bellen enz.
In veel andere mobiele antivirus apps zitten ook zulke features :)

Microsoft Security Essentials, licht, gratis en werkt prima

Helemaal mee eens! draai het ook veel updates , geen last van mbt cpu load en tot op heden virusvrij dus voor mij geen ander (en het is gratis _/-\o_ )

MS Security Essentials heb ik bij m'n tante geïnstalleerd, doffe ellende. Er staan nu allemaal van die dialers, anti-virus fixers, spyware-achtige dingen op. Dit heeft die software niet tegen weten te houden.

Ik zou gaan voor Norton Internet Security, icm hoogste niveau UAC en een wachtwoord op de admin-account, boot op de user-account. 35 euro per jaar voor 3 pc's.

Met ESET NOD32 had ik goede ervaringen, maar vertrouwde het niet meer toen op m'n ene pc een ander update versie werd geinstalleerd dan op m'n andere.

Ontopic:

Dat AVG is toch nooit wat geweest? Dat hele systeem was altijd al zo lek als een mandje, er kwam altijd al ladingen bloatware doorheen. Slimme zet van hun dat ze over zijn gegaan op ordinaire fishing. Kunnen ze er nog een mooi slaatje uit slaan voordat de naam (net als het product) helemaal niets meer waard is.

@Tuinman, het is geinstalleerd via een selfextractor van een website, windows defender deed daar nix tegen

@.oisyn ja klopt dat heeft ze ook gedaan, mijn tante weet niet veel pc's, dan is MSSE mijns inziens niet de best oplossing, maar kan je beter Norton gebruiken omdat die bij alles de alarmbellen laat rinkelen.

@arthur ja ik vond het ook erg goed, maar niet waterdicht. Als je af en toe een torrentje binnenhaalt is het eigenlijk al niet meer zo handig.

[Reactie gewijzigd door MrHankey op vrijdag 9 september 2011 22:32]


Geen enkele virusscanner houdt het installeren van die prut tegen. Heeft ze ook wel Windows defender? want die is juist voor malware.

MS Security Essentials heb ik bij m'n tante geïnstalleerd, doffe ellende. Er staan nu allemaal van die dialers, anti-virus fixers, spyware-achtige dingen op.
Dat zegt vrij weinig. Ten eerste kan ze zelf meuk installeren, ten tweede hou je geen virussen tegen die er al op stonden vóórdat je de scanner installeerde (en die er tevens voor kan zorgen dat je vers geïnstalleerde virusscanner al die meuk niet meer vindt).

Ik gebruik ESET ook. Erg goed, snel, licht, etc. Ik heb nooit problemen. Is er tussen je pc's verschil qua os, specs, ESET versie??

Avast.
Gratis licentie. Bij het vervallen van de licentie kan je in het programma zelf op een knop klikken, waardoor je terug een jaar of 14 maanden verder kan.
Doet alles wat het moet doen.

Avast: Free Antivirus krijgt op www.av-test.org een prima cijfer en presteert een stuk beter dan MS Security Essentials. AVG heeft echter een iets betere detectie en opruim-actie dan Avast, maar AVG is wat slechter doordat het de pc meer vertraagd en meer false hits heeft dan Avast.

Ik heb zelf tijden lang AVG op mijn pc gezet, en ook op die van vrienden/familie. Wat echter van wezelijk belang is, is dat je af en toe ook eens een andere virusscanner probeert, of een gratis online scan te doen van een product wat normaliter geld kost.

Ik dacht altijd dat AVG met de reclame geld verdiende en vond dit dan ook niet erg, net als de Avira pop-up elke dat 1x. Das best, als het verder een prima product is. Echter dat ze wellicht informatie van mij hebben lopen zoeken achter mijn rug om, is natuurlijk een geval van over en uit. Hoe goed voor gratis AVG ook is/was, dit kan je niet maken als product wat jou juist hoort te beschermen. Ben benieuwd hoe dit met de desktop-versie zit, voorlopig wantrouw ik het.

Gratis trials van dure pakketten hebben zelf mijn voorkeur, zoals BitDefender of Kaspersky.

Als je toch naar die av-test.org kijkt, Avast staat daar bijna op de laagste plaats.... Als je een goede virusscanner wil hebben raad ik je toch echt Norton weer aan. Internet Security 2011 is erg goed beoordeeld en werkt uitstekend. Vroeger was het inderdaad een zwaar programma, maar de laatste jaren hebben ze dit enorm verbeterd. De korte pulse updates, het feit dat hij doorscant als je even wegloopt van je PC, al dat soort kleine handige dingetjes maken het mijn top 1 virusscanner.

En AVG is rommel, ik verbaas me nog steeds dat men dit installeert op computers, updates zorgen er zelfs voor dat je gehele systeem niet meer werkt... of zijn we dat alweer vergeten?

avg was eerst prima, totdat ze met avg 2011 kwamen wat veel zwaarder was, en daarbij nu ook nog beginnen met het opdringen van de ask toolbar onder hun eigen naam, daarnaast zat er ineens een functie in onder de naam pc analyzer die altijd van mening was dat je eer duur onderhoudspakket moest komen, zelfs als je op een vers geinstalleerde pc zat...

ben met je eens dat avg tegenwoordig rommel is, maar tot een jaar terug was het een prima gratis oplossing.

(wb die update fout, je weet dat norton ook eens zoiets gevalletje heeft gehad? het zijn echt niet alleen de gratis pakketten die wel eens de fout in gaan hoor)

Ik gebruik MS security essentials, en eerlijk gezegd geen klagen over. Simpel, doet wat het moet doen.
AVG is reeds een tijd geleden op mijn zwarte lijst beland, wat is daar mis gelopen?

edit: en da ga ik ervan uit dat je ouders een MS PC hebben :).

[Reactie gewijzigd door BenoitRoosens op vrijdag 9 september 2011 11:46]


Hmm. Dat is dan ook een veeg teken voor de desktop-versie van AVG. Lekker betrouwbaar, dat bedrijf.

Wat raden Tweakers eigenlijk aan wat voor anti-vir ik bij mijn ouders kan installeren, tegenwoordig? (Voor mezelf draai ik ClamXav :-/ )
Om even offtopic te gaan: is Microsoft Security Essentials geen optie? Gratis, licht en komt ook nog eens goed uit de gemiddelde tests.

Verder gebruik ik al jaren geen AVG meer. Wel raar dat ze dit soort praktijken uitspoken. Ik ben benieuwd naar een officiele verklaring.

Ach, nu doet een ander eens wat Google al jaren doet (gelokaliseerde of anderszins aangepaste advertenties tonen), en dan is de wereld opeens te klein.

Opzich is het op een mobieltje natuurlijk wel erger omdat de app duurbetaalde bandbreedte van de gebruiker steelt.

Dat gezegd hebbende, zou ik monopolist Google ook graag boycotten, want ik ben tegen dat soort praktijken. Ik vind het alleen niet consequent dat nu iedereen er opeens over valt.

Ik ben een zeer tevrden gebruiker van NOD32. AVG wel gebruikt vroeger en was eigenlijk - als gratis virus scanner - wel tevreden. Ik sta dan ook een beetje versteld dat AVG informatie stuurt naar AVG zonder dat de gebruikers hierop de hoogte is.

Zelf ben ik ook behoorlijk tevreden over NOD32, tegenwoordig Eset Smart Security / Eset Antivirus. Het is echter niet gratis, wat wel een vereiste is voor de poster. Daarnaast blijkt uit tests dat het vroeger toch beter presteerde qua bescherming en snelheid. Daartegenover is hun interface en gebruiksvriendelijkheid er wel enorm op vooruitgegaan. Momenteel gebruik ik een beta-versie van ESS, wat dus wel gratis is, maar sommigen zijn nogal wantrouwig om voor antivirusbescherming een betaproduct te gebruiken, heb ik persoonlijk geen last van.

NOD32 AntiVirus is €29,00 en een verlenging €19,00.

Source:
https://secure.spicylemon...-nod32-antivirusaspx.aspx

AVG is wel gratis, maar ik betaal liever dan wanneer ze ongevraagt gegevens versturen :9

Avira zet ik er bij de meeste mensen op. Komt goed uit de tests, licht. De free versie geeft bij het updaten wel een "buy the full verstion" popup, maar die is zeer eenvoudig uit te zetten door avnotify.exe te blokkeren mbv security policies of anders via ntfs rechten, mocht je dat willen.

Edit: @mpaddo, je hebt helemaal gelijk, het HOE te testen is erg belangrijk. Bekijk http://www.av-comparatives.org maar eens, die snappen wel hoe het moet.

[Reactie gewijzigd door Pepperoni op vrijdag 9 september 2011 12:12]


Ik gebruik zelf ook Avira. Alleen het testen van virusscanners is heel lastig. Veel van de tests worden niet goed uitgevoerd of zijn onvolledig.

Bij virusscanners gelden de volgende criteria.

1. In hoeverre kan de scanner de reeds bekende virussen stoppen
2. In hoeverre kan een scanner een nog niet bekend virus
detecteren en eventueel stoppen
3. Hoe snel komt er een update na het bekend worden van een
nieuw virus

Er zijn er nog wel een paar maar dit zijn toch zeker wel de
belangrijkste.

Microsoft Security Essentials. ClamAV is handig onder Linux om Windows-virussen te detecteren, voor de rest nog nooit gebruikt :)

Wellicht is MSE genoeg als je af en toe een beetje internet, maar verder is het echt beneden de maat.

http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml

Ik gebruik al jaren zelf ESET Antivirus , ben zeer tevreden :)

ESET Gebruikt bij mij momenteel 67000kB aan systeem geheugen, bijna niets dus. De scan snelheid is zeer snel te noemen in vergelijking met diverse andere antivirus programma's.

Staat bij mij ondertussen al op 3 PC"s en een Laptop

ESET = NOD32

[Reactie gewijzigd door clanerz op vrijdag 9 september 2011 11:50]


Da's 67MB, da's altijd meer dan MSE. Die zit tussen de 35-55MB.

Comodo internet security: Goede firewall (met defense +) en sandbox samen met een anti-virus. Draait goed op mijn laptop alleen geeft hij af en toe wel eens een melding met de vraag of het desbetreffende bestand/proces wel betrouwbaar is. Dus hoe goed hij virussen buiten houdt hangt ook af van het gezond verstand van de gebruiker. :)

Ik zelf draai Avast en kan dat van harte aanbevelen. Licht, wordt goed bijgehouden en is gratis. Zoals hierboven reeds genoemd is Avira ook een prima optie, naar mijn idee wat meer reclame dan Avast.

Denk eraan dat de laatste (gratis!) versies van AVG alleen virussen scannen/herkennen en niet meer kunnen verwijderen: daar moet je tegenwoordig voor betalen.

"Denk eraan dat de laatste (gratis!) versies van AVG alleen virussen scannen/herkennen en niet meer kunnen verwijderen: daar moet je tegenwoordig voor betalen. "

ik gebruik het al een tijd niet meer maar dat is nieuws voor mij, heb je daar een linkje van? bvd.

Lekker licht, met pop-up elke keer dat je aanlogd: free-av.com (Avira). Nadeel: je moet bijlagen opslaan op schijf; in de e-mail scant ie ze niet. Of anders de betaalde versie, dan hoeft het zo. Maar eerst opslaan is sowieso beter, want dan worden mogelijk besmette bijlage bestanden in elk geval vroegtijdig gescand.

(Voor mezelf draai ik ClamXav :-/ )
ClamAV scant niet op de achtergrond, en is derhalve alleen bruikbaar om reeds geïnstalleerde virussen te vinden. Het houdt dus helemaal niks tegen!! Nogal waardeloos (anders dan dus virussen achteraf proberen te vinden).

Dat lijkt me een goede zaak. Een app store kan op de lange termijn alleen blijven bestaan als de kwaliteit van apps gegarandeerd wordt en dus ook gecontroleerd wordt.

Verder kwalijk dat notabene een app die je vertrouwen en veiligheid zou moeten bieden nu juist dit soort trucs uithaald.

AVG maakt dus software waar ze hun gebruikers voor zouden moeten behoeden.
Wel erg amateuristisch hoe AVG zijn eigen reputatie zo te grabbel gooit.

Goeie vondst van de betreffende persoon en goeie zet van MS dat de applicatie verwijderd wordt.

het is dat ik al jaren AVG heb, maar bij de eerste herinstallatie vliegtie eruit, wordt het AVAST of MS denk ik...

AVG was voor mij al jaren not done. Wat moet je dan wel op je iPhone/Android/MS Phone zetten ? ik zie hier alleen maar desktop versies voorbij komen.

WP7: Niets.
iOS niet gejailbreaked: Niets
Android: Tja.... Ik draai zelf niets, maar het is wel het meest gevoelige OS voor nare dingen.

Voila, mijn theorie dat Anti-virus zich vaak erger dan het gemiddelde virus gedraagt is nogmaals bewezen.

* Niet gemakkelijk te verwijderen van je PC
* Constant meldingen en pop-ups (en reclame ook vaak)
* Versturen van Privé gegevens
* Mensen onnodig bang maken
* Mensen dwingen te betalen voor bescherming (scareware)
* Constante CPU activiteit / PC ernstig vertragen
* Kan zelfs je PC vernielen (kijk naar AVG/ Kasperski fiasco's)
* Start automatisch met je PC mee op en vertraagt het bootproces.

En waarschijnlijk hang je al tijden in een botnet om spam te versturen, denial of service attacks uit te voeren en kiddypron te verspreiden. En ze hebben inmiddels al je wachtwoorden en CC gegevens uit FF / IE gevist om te verkopen aan de hoogste bieder.

Van een goed virus merk je namelijk niets. Of dacht dat je dan een groot pratend doodshoofd op het beeld zou krijgen terwijl je harde schijf geformatteerd wordt?

[Reactie gewijzigd door Standeman op vrijdag 9 september 2011 13:17]


Van een goed virus merkt je virusscanner ook niets. Eerste wat ik tegenwoordig doe is Avast aswmbr draaien voor ik aan een PC begin. Over het algemeen staat daar een bootkit in die door vrij weinig virusscanners wordt herkend. Problemen die kunnen optreden met bootkits zijn random BSODs of het niet kunnen starten van DOS applicaties op 32bit OS'en die dat nog ondersteunen.
Voor de gemiddelde gebruiker houden virusscanners het meeste wel buiten, maar het gebeurt vaak genoeg dat de hele zooi eronder zit en de virusscanner net doet alsof alles schoon is, of door het virus zelfs wordt aangestuurd om alles toe te staan.

Jongens... Wacht!

Windows is OOK een virus.

Het vertraagt je bootproces, heeft constante CPU activity is bijna niet te verwijderen zonder dat je computer ermee stopt... NOOO!

Even ontopic... Ik denk dat ik mijn AVG android app ook maar ga verwijderen. Ik vraag me alleen af welke alternatieven ik heb. Android schijnt toch wel kwetsbaar te zijn, voorzover er goed werkende scanners zijn.

1* Niet gemakkelijk te verwijderen van je PC
2* Constant meldingen en pop-ups (en reclame ook vaak)
3* Versturen van Privé gegevens
4* Mensen onnodig bang maken
5* Mensen dwingen te betalen voor bescherming (scareware)
6* Constante CPU activiteit / PC ernstig vertragen
7* Kan zelfs je PC vernielen (kijk naar AVG/ Kasperski fiasco's)
8* Start automatisch met je PC mee op en vertraagt het bootproces.
1: Gewoon uninstall draaien.
2: Tja, bij de gratis versies wel, maar dat is logisch.
3: Welke virusscanner doet dat?
4: Je bedoelt de false positives? Tja dat is eigenlijk gewoon 't gevolg van 't feit dat er niet meer op handtekening maar op gedrag moet worden gescand, simpelweg omdat er miljoenen virussen zijn en er per dag duizend o.i.d. bij komen.
5: En wat heeft dat met een (reguliere / gerenommeerde) virusscanner te maken? Niks! Scareware dwingt trouwens niet (je kan 't er zo afknikkeren), maar is pure oplichterij. Ook reguliere virusscanners dwingen je niet. Ik heb nog nooit iemand van Norton, McAfee, Kaspersky, etc. gezien die me afperste om hun product te kopen. Als IEMAND je dwingt dan is 't Microsoft wel met zijn uber gammele (qua security) besturingssystemen.
6: Continue is overdreven - in principe alleen als je (of je OS zelf) een bestand opent. Ben je niks aan 't openen, dan is de activiteit onder de 0,5% (tenminste als ik hier kijk in taakbeheer, geeft ie aan: 00. Dat kan maximaal 0,49999...% zijn).
7: Een antiviruspakket is TYPISCH iets wat automatisch vaak moet worden geupdate. Bovendien moet 't zich redelijk in je systeem nestelen zodat ie andere software kan scannen. En virusscannen wordt steeds meer een kwestie van vertrouwen en gedrag en niet meer van het vinden van een bepaalde serie bytes. Dus op zich helemaal niet zo vreemd dat 't daar wel eens mis gaat. (Vernielen van je PC is trouwens ook overdreven - fysiek gebeurt er weinig. Er worden wat Windows-bestandjes opgeblazen, that's it). Opzet is er in elk geval niet.
Ondanks dat blijft 't wel een fiasco, dat ben ik eens. Maar gezien het aantal virusscanners, de ouderdom van Windows (virusscanners zijn er i.i.g. sinds DOS (TBAV bijv.)), het grote aantal Windows-versies, de geslotenheid van Windows, de oneindig aantallen malafide byte combinaties, vind ik 't aantal fiasco's meevallen.
Er bestaan zoveel Windows-versies dat 't ook moeilijk testen is voor die antivirusmaatschappijen. Beste oplossing is wederom: van Windows afstappen. Alleen is dat natuurlijk niet zo gauw een keuze als je een gamer bent.
Bij een ander proces waar vaak wordt geupdate, is in 't verleden ook wel 't e.e.a. mis gegaan. En dat proces is natuurlijk... Windows update :).
8: Tja dat geldt natuurlijk voor elk resident programma die je installeert. Maar: neem een SSD-schijf en 't booten gaat in seconden i.p.v. in minuten.

Ik heb ooit AVG gebruikt op mijn eerste laptoppie. Als ik vanuit hybernatie kwam kreeg ik zon heerlijke reklame popup ter groote van bijna het hele scherm of ik toch niet de pro versie wilde kopen.... dit vond ik behoorlijk irritant.

Vandaar dat ik nooit en te nimmer nog AVG gebruik.. ik ben en blijf natuurlijk een gewoonte dier...

:)

Die popup zal je gehad hebben omdat je een verouderde versie gebruikte. Door een nieuwe gratis versie te installeren zou je er simpelweg van verlost zijn.

Als je een gewoontedier was, zou je het zijn blijven gebruiken, dus dat valt dan opzich weer mee. Nu was je gewoon even te snel met overstappen.

Avast hier en zeer tevreden, avg is al een poosje waardeloos maar dat dit gebeurt is toch wel iets erger dan niet de beste virus scanner zijn.

Erg jammer, AVG heeft is een van de weinig die best een goede rootkitscanner heeft ingebouwd en me vaak heeft geholpen.

Dat gratis versie heeft geen rootkitscanner.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:04 Duitse rechter verbiedt Samsung Galaxy Tab 10.1 en 7.7
Vorige 11:03 BSA: 30 procent van de Nederlanders gebruikt meestal illegale software
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011