Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties, 17.329 views •

De pc-divisie van computergigant Hewlett-Packard wordt waarschijnlijk sneller verkocht dan gedacht, zegt het hoofd van de divisie, Todd Bradley. Aanvankelijk werd gedacht aan een periode van 12 tot 18 maanden voor de verkoop.

Nieuwe HP logoInvesteerders hadden kritiek op de periode van 12 tot 18 maanden waarin de pc-divisie van HP zou worden verkocht, meldt de Financial Times. In een interview met de krant zegt het hoofd van de divisie, Todd Bradley, dat de 'nieuwe eigendomsstructuur' waarschijnlijk sneller dan de geplande periode realiteit wordt.

Daarbij zou de pc-divisie mogelijk aan HP-aandeelhouders kunnen worden verkocht. Volgens HP-ceo Léo Apotheker krijgen de aandeelhouders daardoor belang in twee 'levensvatbare' bedrijven. De pc-divisie van HP zou in de toekomst nog steeds onder het huidige management blijven vallen.

HP gaf eerder deze maand aan dat het de toekomst van zijn pc-divisie aan het heroverwegen was. Tegenover de FT zegt Apotheker dat een onafhankelijke pc-divisie beter op veranderingen kan anticiperen. HP zou zich meer op zakelijke software willen richten; met dat doel nam het ook de zakelijke softwareleverancier Autonomy over. HP kampt met tegenvallende verkopen op de consumentenmarkt en een lage beurskoers.

Reacties (117)

Reactiefilter:-11170116+140+26+31
Wordt dit de terugkeer van Compaq als zelfstandig bedrijf?
Zou ik vreemd vinden, het is toch een vergeten merk die alleen de oudere kennen van een paar jaar geleden :P

Maar ja toch vind ik dit nieuws niet gek, iedereen die ik spreek heeft maar interesse in 4 merken... Sony, Asus, Apple en Acer... De eerste 3 voor de premium apparaten die iets meer mogen kosten (vooral Asus is een goede in deze ivm de beste support) en Acer voor de budget zaken.... Ik vind dat HP (en ook Dell) een veelste zakelijk image heeft waardoor ik in schat dat ze het meeste te lijden hebben onder de financiële ellende van de afgelopen jaren. Mjah dat is meer een gevoel he, mijn omgeving en zelfs heel Nederland is niet echt representatief

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 augustus 2011 10:08]

... ieder zo z'n ervaring met support.
Heb eerlijk gezegd met support de slechtste ervaring ooit gehad met mijn Asus (T91): nadat ik 'm opgestuurd had, kreeg ik 'm terug met 3 nieuwe/ andere deffecten! :( en moest ik 'm nog 2 keer opsturen, voordat ie weer normaal werkte.
Later is ie weer een keer kapot gegaan en toen werd ie - nog ruim in de garantie periode - gewoon weer defect terug gestuurd.
... dus misschien heb ik gewoon pech gehad, maar ik merk nu dat ik wel 2 keer nadenk voordat ik een Asus koop...
Sowieso vreemd dat je hem hebt opgestuurd. Tot nu toe heb ik zelf 3 Asus laptops gehad en zeker aan 10 bekenden een Asus aangesmeerd en bij elke defect hebben ze hem netjes bij mij thuis opgehaald en een week later weer terug gebracht. Misschien dat de support afhandeling van netbooks een andere afdeling is dan de notebooks?

Maar inderdaad ieder zijn ervaring met support...

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 augustus 2011 10:24]

Wanneer jij met slechts 13 laptops (drie eigen en tien van anderen) meerdere ervaringen hebt met defecten, lijkt mij dat een heel goede reden om geen Asus laptops te kopen!
Noem mij 1 computer merk waar niet regelmatig defecten te vinden zijn.
grapjas, heb 2 hp laptops gehad, bijde defecte, 1tje heeft na 2.5 jaar kapotte usb poorten de ander heeft een opgeblazen mobo na 3 jaar
De zakelijke laptops dan, nu bezig met mijn tweede en lijken beide onverwoestbaar. Dezelfde ervaring hebben vrienden van mij en bij mij op werk(krijg geen laptop op werk-> parttime) lijkt hetzelfde aan de hand. Een van de weinige laptops met problemen :)

@taeke18 zakelijk of consumenten laptop?

On topic: Is dit nu de hele PC divisie of alleen voor de consumenten markt? Ik zie dat niet helemaal duidelijk terugkomen in het bericht.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 26 augustus 2011 11:17]

Ik vindt persoonlijk dat HP een van de beste consumenten ready to roll desktops en all in ones produceert. Design en kwaliteit zijn echt top notch. Hoop dat ze door een bedrijf met hetzelfde gevoel en inzicht worden over genomen
@CR35. Er staat dat het over de volledige PC divisie gaat, dus vermoedelijk net zoiets als IBM destijds heeft gedaan met Lenovo.
Wat wel vreemd is is de constructie met verkopen aan aandeelhouders, waarbij het bestuur onder hetzelfde management blijft vallen.
Dat klinkt gewoon als een reorganisatie, zou me dan ook niets verbazen als het uiteindelijk toch nog volledig word afgesplitst.
Met HP zowel zakelijk (laptop) als prive (desktop machine) goede ervaringen.
Bij een test vorig jaar scoorde HP slechter als Asus, Toshiba, Apple, Sony, Dell, Lenovo en Acer, zelfs Gateway/PB was beter.
Helaast stonden Medion en Targa, hier (voor Targa toen) toch wel grote merken, er niet bij, want in een andere test stonden die wat betreft de RMA-afhandeling, samen met Asus, op eenzame hoogte: Alle andere waren gewoon slecht, met name ook de bekende A-merken.
Al zijn er ook mensen die juist met Asus slechte ervaringen hebben.

Acer wordt vaak afgezeken, maar het ene defect dat ik heb meegemaakt was volgens mij te wijten aan nVidia en is prima afgehandeld door Harmony Services (Dynabyte-verzekering). Verder is alle waar naar zijn geld meestal toch iets wat op gaat, de twee goedkoopste merken op de markt moet je niet vergelijken met een Apple, laat staan een Toughbook.
Ik heb van apple tot dell tot PB gebruikt en nog geen 1 laptop ooit gezien die ouder was dan 3 jaar zonder dat hij defecten heeft gehad, dus volg ik absoluut niet op welke basis jij jouw opmerking beredeneerd.

Los daarvan, RIP HP? Naja, mss nog een beetje te vroeg, maar sinds ze webOS hebben vermoord verwacht ik totaal niks meer van HP.
Bij mijn ouders staan twee HP's van 3-4 jaar oud. En die werken nog steeds feilloos ;)

Mijn vader gebruikt die op het werk ook (IT verantwoordelijke over een kleine PC parkje van 40 laptops), is er zéér tevreden van. Meeste laptops onderhand ook ouder dan drie jaar, werken allemaal nog goed.
WebOS is niet dood.
Mr Apotheker also said the company remained committed to its webOS operating system. Despite no longer making mobile devices, the company has plans to continue developing the software platform, which could become the independent competitor to Apple’s iOS and Google’s Android systems.
Daarnaast is HP het grootste Amerikaanse elektronicabedrijf. Die gaan niet dood wanneer ze een taartpunt verkopen.
Misschien is het zelfs beter ;) Kijk naar IBM die doen het nog steeds goed :P Ik vind het daarom opzich wel goed dat HP zich meer gaat focussen op wat minder verschillende fronten
@densoN:
WebOS is wel dood. Het was al dood toen HP het in handen kreeg... Een bedrijf als HP heeft niet het imago, noch de kennis om iets vernieuwends in de markt te zetten. De TouchPad is de markt in geslingerd zonder achterliggend ecosysteem, zelfs zonder ecosysteem in wording. Verder was de software erop op de releasedatum nog niet heel erg af, en is er niet noemenswaardig gemarket om het apparaat bij het grote publiek bekend te maken. Wat doe je dan als groot bedrijf? 'Oh, hee, het verkoopt al 1.5 maand niet... laten we er maar weer mee stoppen', in plaats van je achter de oren te krabben *waarom* het dan niet wil verkopen... Nee, WebOS was dood toen HP het overnam...
Het was al dood toen HP het in handen kreeg
WebOS was al dood toen het onder Palm voor de eerste keer al flopte. HP heeft van het lelijke eendje geen zwaan kunnen maken. Misschien dat iemand anders de boel nog kan reanimeren, maar ik vrees dat WebOS gewoon naar de tech-hemel opstijgt waar het samen met Kin, PalmOS, Windows Mobile, MontaVista en SavaJe op een harpje gaat spelen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 augustus 2011 17:57]

Als je zoveel diverse laptops hebt gebruikt die geen van allen foutloos 3 jaar door zijn gekomen dan roept het bij mij toch vragen op over hoe je met je spullen om gaat.

Zelf heb ik nog laptops liggen van Dell ( goed wel de zakelijke latitude serie die niet vergelijkbaar zijn met hun goedkopere laptops ) die na acht jaar nog prima functioneren, afgezien van performance issues. Let wel zonder enig technisch mankement. Wel raken accu's sneller versleten, maar die kan je desgewenst ook vervangen.
Njah een RMA percentage van om en nabij 15% is realistisch... In mijn geval is het dan wel 20% (3 RMA cases gehad) maar dan is het alsnog acceptabel en dat kan (en gebeurd) bij bijna al de merken.

En zoals GreatSlovakia al aangeeft, ik praat inderdaad wel over 3 jaar garantie periode en 1 defect vanwege mijn enigenschuld (die ze alsnog netjes hebben afgehandeld)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 augustus 2011 10:57]

Njah een RMA percentage van om en nabij 15% is realistisch... In mijn geval is het dan wel 20% (3 RMA cases gehad) maar dan is het alsnog acceptabel en dat kan (en gebeurd) bij bijna al de merken.
Ik weet niet waar jij je cijfers op baseerd maar 15% is totaal niet realistisch.
Heb zelf bij een (andere) laptopfabrikant gewerkt en de meeste laptops hebben een failure rate van 0,1% tijdens de garantieperiode. Er zijn gelukkig nog genoeg consumenten die jarenlang probleemloos van hun laptop gebruik kunnen maken :)

Edit: verkeerd gelezen. Met die 0,1% bedoelde ik de DOA failure rate.
Die 15% klopt inderdaad volgens het plaatje, maar er zit per type wel veel verschil tussen.
Zo zal een netbook of een budget notebook vaker stuk gaan dan een high-end laptop.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 26 augustus 2011 13:23]

Ik weet niet waar jij dat op baseer maar ik baseer het ten eerste op mijn eigen ervaringen in de zakelijke wereld. Ten eerste beheer ik een aantal van onze vestigingen en ten tweede werk ik bij een producent van consumenten elektronica dus daar heb ik ook al wat ervaring mbt RMA procedures en percentages aan de klant en fabrikant zijde

Als laatste baseer ik mij ook nog eens op de volgende post:
nieuws: 'HP-laptops gaan vaker stuk dan die van Asus en Toshiba'

Plaatje:
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1258544992.png

Hier heb ik toentertijd nog wat extra onderzoek naar gedaan (bij leveranciers) en het blijkt dat die cijfers niet veel afwijken van de realiteit

Let op: De titel van het artikel is misleidend en hoeft niet te kloppen, mij gaat het om het gemiddelde van de fabrikanten. Ik praat dus niet over de stelling dat HP vaker kapot gaat dan Asus of Toshiba

Edit: Of je het nou wilt geloven of niet, het is toch echt zo ;) Je moet alleen wel rekening houden met het feit dat de laptops die terug komen gewoon of gerepareerd of gerecycled worden, het betekend dus niet een afschrijving van de complete productie waarde... Ook houden vrijwel al de grote fabrikanten een RMA berekening aan, dus HP koopt hun laptops bij bijvoorbeeld Foxcon en in die contracten is al opgenomen dat het RMA percentage op een bepaald niveau ligt (idem voor het DOA percentage). Dit wordt ten eerste mee genomen in de prijs per stuk (en dus ook in de uiteindelijke verkoop prijs) en daarna krijg je meestal een kleine overstock van 1,2 of 3% om de RMA's mee op te vangen. Daarom zie je ook dat steeds meer fabrikanten de support zelf in beheer willen houden, als je over een tijdje bij de Media Markt een TV koopt dan kom je niet meer in aanraking met zesgoes (reparatie centrum van de Media Markt) maar direct met Samsung, Philips of Sony... Puur vanwege het feit dat ze de RMA percentages naar beneden willen hebben

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 augustus 2011 13:25]

persoonlijk vind ik hp laptops uiterlijk het mooiste en de hardware is ook zeker niets mis mee. de support is ook prima.
Daar zeg ik ook helemaal niks over... Ik heb zelf op ons kantoor HP (alhoewel we gaan overstappen op Asus) en ben daar zwaar tevreden over
Ik heb meerdere HP apparaten en ben daar zeer tevreden over. Het enige zwakke punt in deze apparaten is meestal de geluidskwaliteit die eruit komt (zover dit van toepassing is). Voor de rest heb ik er nog nooit iets op aan te merken gehad.
hp is groot in de office wereld en daar heb je extreme audiofiel geluid uit te hebben. Die mooie standaard bakjes die overal berucht zijn: http://images3.centralpoi...s/high_pic/1347643422.jpg

Dan kun je zeggen dat dat geluid niet belangrijk is want op de meeste kantoren staat gewoon een radiotje ;)
Zijn ze niet net met Beats uitgekomen? een lijn met hoge kwaliteit chips en speakers?
Ik vind de boxen in HP laptops altijd redelijk sterk(bij ons op school werden tijdens een workshop alle filmpjes op de HP laptops van een maat en die van mij gedraaid vanwege het geluid, er waren geen boxen beschikbaar). Echter de line out geeft wel aardig wat statische ruis, maar dat verschilt heel erg per laptop.
Ik heb vorig jaar een jaar met een (nieuwe) Pavilion laptop mogen werken en dat was een waar genot. Ik heb zelden zo'n probleemloze computer meegemaakt. Op basis van die ervaring heb ik recent een HP DM1 netbook gekocht en ook die stelt tot nu toe zeker niet teleur.
De support van HP is per definitie slecht.

HP geeft namelijk net als Dell, Toshiba en Acer 1 jaar garantie.

Terwijl MSI zelfs 2 jaar garantie geeft.

En nee ik heb me verdiept in de materie, in Europa heb je niet in alle gevallen 2 jaar garantie.

Sowieso hoef je het voor de prijs niet te doen want een laptop met 1 of 2 jaar garantie verschilt niet kwa prijs dus waarom dan kiezen voor 1 jaar?
Op mijn HP laptop zit 3 jaar garantie, is er nu ongeveer net buiten, 2 maanden geleden is de adapter vervangen onder garantie (dus 2 jaar en 10 maanden oud).
HP 8510W.
De Compaq naam wordt anders in veel landen nog gebruikt om net iets goedkopere varianten van de HP laptops/desktops te verkopen.

De naam is weldegelijk nog wat waard (hoewel in NL niet zo veel).
Mijn laptop had een adviesprijs ( heb er gelukkig bij lange na niet zoveel voor betaald ) van 1900 euro, en het is een HP compaq (staat ook op de voorkant).
En de zakelijke compaq's waren voor de overname steengoed, kan het huidige gamma niet aan tippen. Als de pc-divisie verzelfstandigd kunnen ze best die naam terug gaan gebruiken.
De support van HP is niet bepaald slecht hoor, heb mijn ervaring ermee gehad (Door eigen schuld) en ik was meer dan tevreden. De laptop werd gehaald, gerepareerd en teruggebracht binnen 24uur. (Oké het service center ligt op 20km :D)
Toch gebruikt HP het merk Compaq nog steeds. Zou dus terug kunnen komen, maar gezien de marktomstandigheden eerder in handen van een toeleverancier of concurrent dan zelfstandig.
Ik heb nog steeds een compaq toetsenbord, doet het nog prima ;)
Vraag me eerder af wat onder de pc divisie valt.

HP is erg groot in breedformaat inkjet en zelfs marklieder. Ook daar hebben ze de laatste jaren flink bijgekocht. Zou dat er ook onder vallen misschien.

Dan heb je nog de server afdeling die houden ze denk ik samen met software net als ibm in eigen handen.

Maar op zich is de stap niet gek. Een pc is een gemeendgoed geworden er zijn extreem veel fabrikanten en de marges zijn extreem laag. 1 tegenvaller en je schiet zo in de min. IBM heeft het al gedaan en zijn er niet slechter van geworden.

Acer kampt nu ook even met verlies en echte dikke winstcijfer zijn nog maar moeilijk te halen.

enige die het nog leuk doet is schijnbaar Dell.
Vraag me eerder af wat onder de pc divisie valt.
De PC divisie van HP heet eigenlijk The Personal Systems Group.
Zoals je hieronder kunt zien vallen daar zowel consumenten als zakelijke laptops en PC's onder:

"HP's three business groups drive industry leadership in core technology areas:
- The Personal Systems Group: business and consumer PCs, mobile computing devices and workstations
- The Imaging and Printing Group: inkjet, LaserJet and commercial printing, printing supplies
- Enterprise Business: business products including storage and servers, enterprise services, software and networking" Bron: http://www8.hp.com/us/en/hp-information/about-hp/index.html
De HP pc divisie is de HP Personal Systems Group (PSG) daar vallen alle werkplek (consument en zakelijk) gerelateerde producten onder. Dan moet je denken aan desktops, notebooks, monitoren, thinclients, workstations, muizen etc.

Printers zoals laserjet, inktjet, MFP's etc. maken onderdeel uit van de HP Imaging and Printing Group (IPG). De server, service, consultancy, outsourcing etc. producten van HP vallen onder de HP Enterprise Business (EB) afdeling, hieronder valt bijvoorbeeld ook het oude EDS, dat nu HP Enterprise Services heet.

Claims dat de HP PSG afdeling slecht draait zijn gebaseerd op onzin, er wordt namelijk nog steeds flink winst gemaakt bij deze HP afdeling.
Deze afdeling doet niet alleen 40 miljard dollar omzet wereldwijd (40 miljard dollar is echt serieus eng veel geld) en er worden geen rode cijfers geschreven, er is nog steeds sprake van winst.

Wereldwijd is HP op het gebied van werkplekken nog steeds dik nummer 1 met een flink gat tussen Dell, Lenovo en Acer. Dell en Acer draaien op dit moment substantieel lagere marges dan HP op o.a desktops en notebooks en dalen qua markt aandeel in o.a Europa terwijl HP is gegroeid. Dit alles op basis van IDC cijfers. :)

Het is wel zo dat de consumenten markt voor o.a notebooks op dit moment onder druk staat waardoor de winst dit jaar minder hoog uitvalt dan aandeelhouders hadden verwacht. Aandeelhouders zijn zakelijke piranha's, ze eisen lagere kosten, minder personeel en meer winst ongeacht de omstandigheden.
In vergelijking tot consultancy en services zijn de marges voor fysieke producten veel minder interessant en vereist het leveren van fysieke producten ook andere kennis cq. investeringen.

[Reactie gewijzigd door GordonGecko op 26 augustus 2011 11:41]

De boel draait nu nog winst, maar HP heeft vorige week uitgesproken dat de vooruitzichten naar de toekomst slechter zijn. Daarom dus een lange termijn beslissing: verkopen. Net als IBM de boel aan Lenovo verkocht heeft, Gateway en Packard Bell aan Acer, etc.

Een operating margin van 5.7% is niet serieus eng veel marge, dat is erg weinig. Apple verdient per PC meer dan HP op zeven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 augustus 2011 14:22]

5,7% is een getal dat niet klopt. :) Alle HP PSG afdelingen (zelfs de consumer afdeling) zijn kosten dekkend op dit moment, dat komt omdat HP feitelijk de PSG divisie al jarenlang als een "los" bedrijf aanstuurt. Dan moet je denken aan iedere unit heeft zijn eigen management, een eigen P&L, seperate marketing budgets, eigen suppy chain constructies etc. De financiele navelstreng van HP is ten tijde van ex-CEO Mark Hurd al flink veranderd en geoptimaliseerd.

Op basis van een vooraankondiging in een (wazig) persbericht ontstaan allerlei speculaties die leuk zijn om te lezen als roddels. Zoals vaak bij roddels is de inhoud van een artikel opgebouwd uit een mix van "bijna waar, maar net niet..", "100% leugens" en "wow zou het niet cool zijn als.." onderdelen. :P

De marges van Apple op hun huidige hardware zijn inderdaad hoger, maar dat komt vooral omdat de Iphone en de Ipad gewoon echt successvol zijn gebleken.
Trends komen en gaan, dus op langer termijn is er vanalles mogelijk. De PC -> notebook -> netbook -> tablet/smartphone etc. transitie zorgt ervoor dat waarschijnlijk maar een paar echt belangrijke (grote) bedrijven de komende jaren overblijven. Puur alleen groeien of consolideren als bedrijfs strategie (zoals het begin van deze eeuw) maakt bedrijven niet langer meer een gegarandeerde winnaar.

HP PSG is vele malen groter in omzet en marktaandeel dan IBM's oude "pc" afdeling en Packard Bell, de verkoopscenario en toemalige uitgangsituatie van beide bedrijven verschillen erg en is daardoor ook niet als precedent goed bruikbaar.

Het "moederbedrijf" HP verandert z'n strategische visie naar met name (cloud) services en software maar dat betekent niet dat er geen notebooks, desktops etc. meer worden gemaakt. :) Dit zijn complexe processen waar niet over 1 nacht ijs wordt gegaan.

Juist een pure hardware concurrent zoals Acer, Lenovo en Asus zullen niet zo blij zijn als er straks een mogelijke spinoff komt.. een standalone ex-HP PSG bedrijf is namelijk vele malen agressiever en slagvaardiger dan de huidige HP PSG divisie. :P

Only time will tell.. in dit geval zal het dus nog wel minimaal een jaar duren.
Tot die tijd is er nog niks besloten en is alles mogelijk.
5,7% is een getal dat niet klopt.
Ongetwijfeld, het is een analisten schatting - maar is het in werkelijkheid hoger of lager? :P

Werk je trouwens bij HP PSG?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 augustus 2011 17:41]

Waar ik werk is opzich niet zo interessant haha.. al mijn reacties zijn namelijk puur op persoonlijke titel. ;)
Ik ken de materie en het onderwerp zeer goed omdat ik er dagelijks mee te maken heb.
Dat wil niet zeggen dat alles wat ik schrijf ook meteen automatisch waar is haha. _/-\o_
Wordt dit de terugkeer van Compaq als zelfstandig bedrijf?
Ik denk het niet.
Men schijnt ook te stoppen met hardware voor het web-OS
http://www.palmclub.nl/fo...-webos-hardware-dead.html
compaq is een dochterbedrijf van hp, en brengt nog steeds laptop uit onder hun eigen naam dus is het nog steeds een soort van zelfstandig.
Compaq is een handelsnaam van HP, het is dus niet een aparte "afdeling" binnen het HP portfolio zoals HP Enterprise Services (nieuwe naam voor het oude EDS) dat wel is.

De laatste paar jaar zijn er verschillende HP PSG producten op de markt gebracht waarin de naam "Compaq" was terug te vinden, met name in producten die bedoeld zijn voor de klein zakelijke markt beter bekend als de mid market markt.
1 of ander fancy duur amerikaans marketingburo deed een aantal jaren geleden onderzoek naar merkbeleving en kwam tot de conclusie dat die doelgroep het meest vertrouwd was met het Compaq merk.
Zover ik het weet is op dit moment alles weer 180graden gedraaid en is de huidige "brand" en marketing strategie van HP om niet actief de naam van Compaq in de producten te verwerken. Het merk Compaq is dus niet om zeep geholpen maar ook niet super actief. :)
Erg jammer te horen dat HP de PC Divisie gaat afstoten al la IBM, mijn ruime ervaring met HP PC producten is goed te noemen.

HP confirms that it is in discussions with Autonomy regarding a possible offer for the company.
bron: http://www.2ality.com/2011/08/hp-spinoff.html

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 27 augustus 2011 00:33]

HP heeft aangekondigd dat ze Autonomy (zakelijke software) willen overnemen, maar dat heeft verder niets met de PC divisie te maken.
Blijf het een bijzondere stap vinden dat ze dit gaan doen.
Het is natuurlijk wel een aardige markt die hier al hebben.

Ben benieuwd naar de toekomstige koper?
Lenovo?
Net vernomen uit interne HP bron dat ze amper (gemiddeld) 31€ verdient op de verkoop van een Laptop. Dan zou ik er ook geen 2x over nadenken.
Je kan tegen je interne "bron" zeggen dat hij/zij/het met een dergelijk bedrag totaal niet weet waar hij/zij/het over praat. Dit is duidelijk een voorbeeld van de klok wel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. 8)7
Er is een reden dat ze normaal gesproken marges op een product/dienst in de vorm van GPM (Gross Processing Margin) in % uitdrukken.

Je kan als bedrijf prima winstgevend zijn door relatief lage marges te hanteren op basis van een zeer groot volume omzet (revenue strategy) of meer focus op marge (door de verkoop van "value" producten/diensten) met vaak minder omzet tot gevolg.
Afhankelijk van vele factoren (concurrentie, type product, merkbeleving etc.) maakt ieder bedrijf zijn keuze, met alle voor en nadelen die aan een dergelijke strategie kleven.
Een strategie die primair afhankelijk is van marktaandeel (omzet) is riskant als de markt krimpt door economisch zware tijden. Dat is nu de reden dat feitelijk de CEO van HP door de aandeelhouders (ondanks het dalen van de beurskoers) wordt gedwongen om een "blue ocean" (interessant boek trouwens) strategie keuze te maken.

De nieuwe strategie van HP is dus vooral gericht op het creeren van "value" in plaats van een strategie waarbij een laag kostenmodel en scherpe lage prijzen wordt gebruikt om een concurrent de markt uit te drukken. Dat wil echter niet meteen zeggen dat niemand meer pc's gaat kopen en dat de verkoop van pc's ten dode is opgeschreven.

Vandaag de dag wil ieder beursgenoteerd bedrijf uiteraard primair zo veel mogelijk winst per werknemer maken a la Google of Apple, dit om vooral de aandeelhouders en de rest van de beurs happy te houden. Apple heeft de luxe dat het op dit moment vooral door consumenten als premium brand wordt gezien, waardoor veel mensen het geen probleem vinden om een relatief duur product aan te schaffen. Google heeft/had de luxe dat zij een zeer winstgevende advertentie markt door hun slimme technologie/services hebben kunnen domineren en hierdoor enorm veel geld verdienen. Dergelijk success is alleen niet 1 op 1 te copieren door andere bedrijven en biedt ook geen garantie op success in de toekomst.

Gelukkig is de markt zo enorm grillig en de toekomst uiteindelijk zo onvoorspelbaar dat de winnaars van nu, de schlemielen van morgen kunnen zijn als een nieuwe trend een oude trend opvolgt. Apple en Google zijn net als HP druk bezig met een lange termijn strategie en zullen de komende jaren ook dezelfde "problemen" tegen komen als hun huidige kip opeens minder gouden eieren gaat leggen. :P

De tijd zal uitwijzen welke keuze de beste keuze blijkt te zijn geweest : a> doen waarin je nu goed bent en zo veel mogelijk omzet omzet blijven generen en daardoor marktaandeel winnen op basis van een zo efficient mogelijk bedrijfsmodel of b> het concentreren op dienstverlening en het compleet veranderen van je bedrijfsmodel en traditie.

Zelf denk ik dat het brakke persbericht van HP redelijk onduidelijk was en hierdoor een hoop fantasie verhalen de wereld in zijn geholpen. Dergelijke ruis zorgt voor onrust en ellende. Een leermomentje voor de corporate communication afdeling van HP zegmaar haha :D

[Reactie gewijzigd door GordonGecko op 27 augustus 2011 00:05]

Laptop-divisie blijft wel van HP?
Zou jammer zijn als die weg gaan, niet kapot te krijgen die EliteBooks
Dat een onderdeel van een bedrijf verkocht wordt, betekend natuurlijk niet direct dat er gelijk hele productlijnen geschrapt gaan worden. Vaak veranderd juist bijzonder weinig, zeker als er voldoende winst wordt behaald.
Precies. Lenovo verkoopt 6 jaar na de IBM deal nog steeds Thinkpads.
Waarom verkopen? Is HP op de terugweg misschien?

Laatste keer dat ik keek hadden ze toch nog een noemenswaardig deel vd markt. Bovendien (eigen ervaring) werken professionals in mijn directe omgeving voor 90% met HP óf Dell. De rest is vnl Lenovo.
HP is al op z'n retour sinds 1999, toen ze hun afdeling voor meetapparatuur hebben afgesplitst in wat nu Agilent heet. Daardoor is zijn er enorm veel ingenieurs weggegaan, waardoor veel kennis op het gebied van onderzoek verloren is gegaan. Sindsdien zijn ze vooral een printer- en computerverkoper geworden, terwijl HP vroeger zoveel meer was dan dat.
Er zit nog wel veel kennis bij HP hoor. En als je de berichtgeving van de laatste week zo bekijkt dan lijkt het erop dat ze toch ook wel weer meer de richting op willen van hoogwaardige IT en diensten. Een beetje zoals IBM zal ik maar zeggen. Hopelijk weten ze de glorie uit het verleden weer terug te brengen.
Sindsdien zijn ze vooral een printer- en computerverkoper geworden, terwijl HP vroeger zoveel meer was dan dat.
Dat kwam anders niet uit de cijfers afgelopen week - HP maakt juist de meeste winst en groeit het hardst op hun server en zakelijke dienstverlening. De printer en de computer business zijn megagroot en draaien op zich nu nog OK maar zijn niet echt super winstgevend en de vooruitzichten voor de PC business zijn (volgens HP zelf) niet geweldig.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 augustus 2011 17:38]

Meer een idee dat de markt voor PCs over zijn top heen is en eigenlijk niet meer bij het bedrijf past. HP is meer en meer een zakelijke dienstverlener aan het worden. De verkoop van desktops en laptops past daar eigenlijk niet echt bij en biedt weinig meerwaarde. Printers ook niet maar daar verdient HP blijkbaar genoeg mee om dat onderdeel vooral niet kwijt te willen.

Een splitsing in twee bedrijven maakt het bedrijf wat overzichtelijker en zorgt ervoor dat ieder bedrijf zelfstandig haar koers kan bepalen en niet gehinderd wordt door een groot bedrijfsonderdeel met andere belangen.

Dat heeft bij IBM bijvoorbeeld goed gewerkt. Zowel IBM als Lenovo hebben de afgelopen jaren goed gepresteerd terwijl de PC afdeling binnen IBM niet goed wist te presteren.
Puur een marge verhaal. Aandeelhouders verwachten veel meer marge dan er in de consumentenmarkt te behalen valt. PSG haalt nog steeds enorme omzetten, maar de marges zijn zo laag dat dat het hele HP beinvloedt, vandaar de mogelijke splitsing. Het feit dat Apotheker het over een mogelijke verzelfstandiging heeft benadrukt dit eigenlijk alleen maar.

@Dingen HP heeft een van de grootste portfolio's met zakelijke software voor onder andere Service Management, Server Automation en security, is groot in zakelijke printers, server en storage, Wel iets meer dan een computer en printer verkoper.
Ik vind HP als notebook/pc maker nou niet echt spectaculair. Brakke hardware etc. Ze zijn wel beter dan Acer, maar niet veel beter, vind ik.

Wellicht dat als het zelfstandig is dat de kwaliteit dan beter word... We zullen zien...
Home laptops zijn brak maar business laptops daarintegen zijn wel stevig :)
Je kon beter een Asus Home laptop kopen dan de 8510 of 6510 Businessmodellen van HP. Wat een beroerde kwaliteit was dat.
HP Pro book (6550b) is een ramp. Decentraal toetsenbord en een numeriek gedeelte dat niemand gebruikt en alleen maar in de weg zit. Zeer grote hoeveelheid felle leds die niets toevoegen en alleen maar afleiden. Heb er zelf een van de zaak en het ding is alleen bruikbaar in een laptop-standaard met extern toetsenbord, de leds zijn afgeplakt met zwart tape :)

HP wat mag mij betreft dus ook ophouden met het maken van PC's.
De ProBook 4720s is dan weer een verschrikkelijk mooi, prettig en stabiel toestel (met W7 64-bit).

Het numerieke gedeelte op het toetsenbord is ideaal om snel getallen in te voeren (Excel, anyone?), alle toetsen hebben voldoende ruimte en het hele ding heeft 4 ledjes die ik kwalificeer als zeer zwak:
- Onder de power knop
- Aan de voorzijde een HDD activity led
- In de wifi knop
- Op het touchpad

Verder is het ding robuust, makkelijk af te nemen, schermkwaliteit is goed.
Hoezo koop je een laptop met numeriek TB als je het niet gebruikt? Bij ons is de afdeling administratie de enige die dat soort laptops gebruiken
Vindt je het gek? Als HP laptops van 500 euro verkoopt en Acer verkoopt ze ook van 500 euro, zal het verschil inderdaad niet geweldig groot zijn. HP verkoopt (in tegenstelling tot Acer) echter ook High End (en dan heb ik het niet alleen over specificaties op het gebied van Video, CPU en geheugen) zakelijke laptops. Ter vergelijking, mijn HP NC6320 (toen 1400 euro) is nu 5 jaar oud, en de scharnieren van het scherm, toetsenbord en plastic behuizing zien er nog redelijk uit. Een vriend van me heeft in diezelfde periode een Asus gekocht en heeft vorig jaar een nieuwe laptop moeten kopen (het ding was echt in slechte staat).

Dit geld ook voor Dell zakelijke laptops, dit zijn apparaten in de prijsklasse 1200+ euro en de prijs voegt op de modellen ook zeker wel wat toe! :)
Een Acer van 500 euro klassificeer ik onder een hele dure schootverwarmer.
Een HP van 500 euro is een instap laptop.
Ik heb zelf prima ervaring met een HP Pavillion DM3, kostte rond de 600 euro destijds.

De afwerking: ronduit prima gedaan. Voelt degelijk en lijkt dat ook te zijn (ook na een half jaar wereldreis). Sommige sony's en apples laten het veel eerder afweten qua afwerking. Let wel: sommige! Ik krijg het idee dat veel mensen HP wegzetten als een B-merk, terwijl mijn persoonlijke ervaring (en genoeg anderen ook, als ik de reviews lees) erop wijst dat HP ook gewoon laptops maakt van A kwaliteit.

De specs:voor dit geld een pirma featureset. Laptop presteert erg netjes voor een compacte 13". Toen ik deze vorig jaar kocht zaten er zaken in die niet standaard waren bij de concurrentie (bluetooth ingebouwd, externe DVD brander meegeleverd, erg lange accuduur).

De prijs: 2 merken verkopen laptops van 500 euro... so what? Je noemt geen typenummers, geen gebruikerservaring etc, maakt dit dan toch tot een onzinnige vergelijking?

Wat mijn punt is: vele mensen inc ikzelf hebben erg goede ervaringen, bij andere mensen zal dit misschien anders zijn wat betreft HP.Ik denk dat zoals bij ieder groot merk je quality issues zult hebben, en er zullen altijd modellen zijn die beter zijn afgewerkt dan anderen. Ik persoonlijk vind het jammer als HP -vooral wat betreft laptops- zou verdwijnen uit de markt.
Als HP echt A kwaliteit maakt waarom durven ze dan niet 2 jaar garantie op te geven zoals Asus, MSI, Sony en Samsung?

Ongeacht of je in Europa 2 jaar krijgt of niet en dat is ook een erg vage wet want vaak wordt het een welles nietes discussie met de winkelier.

Dat Acer 1 jaar garantie geeft kan ik nog begrijpen maar waarom HP en Toshiba ook? lenovo ook trouwens.
Misschien dat hun instap-spul niet super is, maar hun duurdere notebooks horen echt wel bij de absolute top van wat je kunt krijgen. Het punt is dat weinigen voor die modellen kiezen.
weet je dat wel zeker?
Wat ik vreemd vindt is dat dit bericht op deze manier in de markt komt. Alle grote gecontroleerde overnames worden als fait a complis gepresenteerd, juist in de HP/Compaq koker, denk aan overname Tandem, Digital, Compaq.

Ik kan me de wat primaire reactie van Michael Dell dan ook wel voorstellen, "pissed off" dat hij het van anderen heeft moeten horen, "ik behoor niet tot de mass PC manufacturer incrowd". En of dat een gemaakte reactie is omdat hij wel gevraagd zou zijn? nee; want als hij gevraagd zou zijn had hij toegeslagen; Dell heeft voldoende oorlogskas, sterker nog, heeft ergens 2009 een strategische investeerder van IBM aangetrokken. Aan de andere kant is de strategische roadmap van Dell al langer duidelijk (storage) als je naar de overnames kijkt. Reactie Michael Dell is dus inderdaad "oud zeer".

Blfijt over Samsung. Heeft geen positie in de zakelijke desktop markt, waar juist HP een onnavolgbaar sterk productgamma heeft opgebouwd. Apple en Google hebben andere belangen. De vraag is: zal Samsung niet dezelfde fout als Lenovo met IBM maken?

“When it comes to the future, there are three kinds of people: those who let it happen, those who make it happen, and those who wonder what happened.”
Samsung heeft gisteren al gemeld dat ze geen interesse hebben in HP.

Welke fout heeft Lenovo met IBM gemaakt? Ze zijn aardig succesvol geworden na die aankoop 6 jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 augustus 2011 19:53]

Leo Apotheker heeft als HP CEO een aantal kwartalen zijn "aspire" targets niet gehaald.
Gebrek aan voorspelbaarheid en het uitblijven van verwachte resultaten (ondanks het feit dat je winst maakt) zorgt ervoor dat aandeelhouders gaan klagen.
De knullige manier van 3 boodschappen in 1 persbericht (1 kwartaal cijfers, 2 stoppen met WebOS hardware, 3 nieuwe strategie voor HP) verwerken is Leo's manier om aan de beurs te laten zien dat hij bereid is om drastische keuzes te maken. Een powermove dus.
De wijze waarop dit gecommuniceerd is, is alleen niet zo brilliant uitgevoerd. :)
Het is gewoon niet erg verstandig om 3 belangrijke boodschappen samen te persen in 1 beknopt persbericht zonder contextuele uitleg of met uitspraken die op meerdere manieren zijn uit te leggen.

Dell gaat HP's PSG divisie zeker niet kopen, ze hebben genoeg problemen om juist hun oude hardware only imago af te schudden. Dell's hardware marktaandeel in vooral consumenten hardware is letterlijk dramatisch en in de enterprise markt verliezen ze veel grote deals en daardoor ook marktaandeel.

Vandaar dat Dell nu ook krampachtig opzoek is naar groei in het meer winstgevende segment van servers en dienstverlenging. De Dell aandeelhouders zijn niet erg happy en hijgen bij Michael Dell in zijn nek om te zorgen dat Dell niet het onderspit delft onder druk van giganten zoals Oracle, IBM, HP en Cisco. Wie weet wordt ook de desktop/notebook etc. afdeling van Dell wel afgestoten. De trend is immers gezet. :P
Is dit alleen de PC's (en laptops) of ook de XW/Z workstations en DL/ML series servers? Want dat laatste zou toch wel jammer zijn, het zijn de beste servers die er zijn...
dat zou ik heel vreemd vinden, HP staat op dit moment sterk voor bedrijven omdat ze werkelijk alles kunnen leveren: desktop, laptop, server en software
veel bedrijven kiezen juist daarom HP: 1 leverancier, als er problemen zijn moet je maar naar 1 kant kijken

ik ga/ging er eigenlijk van uit dat ze enkel hun consumenten lijn gingen verkopen
(Deze is @Boksbeugel als reactie op zijn bericht van 10:12)

Ik gebruik ook een ProBook (Zakelijk, privé staat er een ander apparaat waar Book en Pro in voorkomen), een 4520s, en het is echt een verschrikkelijke machine. Kraakt aan alle kanten, neemt flink wat vingerafdrukken op en typt inderdaad erg onprettig. Voeg daar het slechte scherm aan toe en zie hier: een ProBook! :+

Ik hecht net als Boksbeugel geen waarde aan de HP PC's.

[Reactie gewijzigd door FutucaOnline op 26 augustus 2011 10:19]

Heb exact hetzelfde laptop, maar vind hem in verhouding met mijn vorige Lenovo juist een verademing. Even stevig (dat had ik niet verwacht) toetsenbord bevalt me wel, maar type grotendeels toch op een logitech, de hdd is 7200 rpm en het scherm is niet de beste, maar zeker niet slecht.
Een beetje kortzichtige mening. Je koopt een budget laptop van nog geen 500 euro en gaat dan klagen over de kwaliteit? Iemand die een Ford Ka koopt gaat toch ook niet zeggen dat het een traag blik is om vervolgens Ford maar te bestempelen als een overbodig auto merk.
Je privé-machine heeft denk ik een merknaam beginnend met A.
Smaken verschillen, en vooral de feel van o.a. het toetsenbord, is heel persoonlijk.
Dat hoeft niets te maken te hebben met de werkelijke kwaliteit.

Mijn ervaring met HP (geen notebooks alleen desktops) is best positief, wat betreft de notebooks, ik schat PB tegenwoordig iets hoger in als Acer, maar van alles wat ik gebruikt heb, was de Thinkpad, destijds nog IBM, toch echt de beste.
Als HP de PC zijde afstoot is er een redelijke kans dat giganten zoals Acer dit deel gaat opkopen voor een grotere afzetmarkt. Hopelijk gaat Acer dan wat meer kwaliteit maken...
Waar haal jij de onderbouwing vandaan dat Acer dit zou opkopen? Acer heeft de afgelopen week nog een persbericht uit gedaan waarbij ze duideijk maken dat ze het afgelopen boekjaar geen winst hebben behaald.

Ik zie in Acer dus niet echt een kanidaat om HP (veel grote) over te nemen....
Acer meer kwaliteit maken? Hmm. Smaken verschillen natuurlijk maar oké: laat Acer ( die inderdaad altijd de grootste wilde zijn ) wat designers overnemen want de laptops van HP zijn altijd erg mooi ( ja heb er zelf ook een :P )
Ik zie overigens eerder een verzelfstandiging dan een echter verkoop aan een concurrent.
Ondanks hier al een aantal namelijk zijn genoemd zie ik op Apple na ;) geen bedrijf wat groot genoeg is om de PC tak van HP op te kopen.

Ik hoop overigens ook dat de PC tak zeflstandig verder zou kunnen, dat is in mijn ogen de beste grantie op kwaliteit....
Een (destijds nog) relatief onbekende/kleine speler als Lenovo kon ook de consumenten-PC tak van IBM kopen. Ik kan zo al een hele rits potentiele (relatief grote) kopers uit mijn mouw schudden die of al in de PC business zitten, of waar het als nieuwe afdeling bij zou kunnen passen:
Korea: LG, Samsung
China: Huawei, ZTE, TCL
Taiwan: Quanta, Foxconn, Asus, Toshiba, MSI, Compal, Wistron, Inventec, Acer, Asus
Japan: Hitachi, NEC, Sanyo, Sharp, Mitsubishi Electric, Sony
India: HCL
US: Microsoft, Cisco, Oracle, Google, AMD, nVidia, Accenture

Dell, Lenovo en Apple (samen met HP de top 4 van PC fabrikanten) zijn schat ik de enige die waarschijnlijk uit anti-competitie oogpunt niet zouden mogen.

En dan kan het ook nog verzelfstandigd worden met een externe investeerder uit een willekeurig land (pensioenfonds/private equity/bank/SWF). Of als nieuw bedrijf naar de beurs.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 augustus 2011 17:33]

Ik denk dat er niks op tegen is als Dell, Lenovo of Apple de PC tak van HP zouden overnemen.

Het verandert niet veel aan de situatie in de markt, er zullen nog steeds veel concurrenten overblijven.
Er verandert wel veel als Acer, Dell of Lenovo de PC business zou overnemen. De huidige marktaandelen zijn:
HP: 17.6%
Acer: 12.9%
Dell: 11.9%
Lenovo: 9.7%
Toshiba: 5.7%
Others: 42.3%
Als 1 van die top 4 HP overneemt wordt de nummer 1 echt ontzettend veel groter dan de rest, dat gaat zeker een aantal klachten van de rest opleveren. Maar je hebt gelijk, Apple zit er niet tussen dus die zouden het ws wel mogen. Of ze het willen is vraag 2 natuurlijk, lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Maar anyway, het lijkt me het meest waarschijnlijk dat ze zelfstandig worden mbv een externe investeerder(sgroep).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 augustus 2011 17:35]