Hoofdcategorieën
Device Settings

Carmack: iPad 2 half zo krachtig als Xbox 360 en PS3

Door Paul Hulsebosch, woensdag 24 augustus 2011 11:39, views: 32.273

In een interview met Tom's Guide stelt John Carmack, programmeur van id Software, dat de iPad 2 half zo krachtig is als de Xbox 360 en PlayStation 3. Hij verwacht bovendien dat mobiele apparaten net zo krachtig worden als consoles.

In het interview laat Carmack, mede-oprichter en lead programmer van id Software, zich uit over hardware-onderdelen van toekomstige mobiele apparatuur, zoals quadcore-cpu's en quadcore-gpu's. Op basis van de plannen van met name Texas Instruments en Nvidia concludeert de programmeur dat volgend jaar al het punt bereikt wordt waarop mobiele apparaten krachtiger zijn dan de huidige generatie consoles. "We hebben een beschamende rijkdom als het aankomt op ontwikkelen voor mobiele apparatuur," stelt Carmack. "We kunnen het ons niet veroorloven om al die kracht te gebruiken. Bij de consolegames waar we aan werken kunnen we heel veel tijd steken in optimalisatie omdat we weten dat we er tientallen miljoenen dollars mee gaan verdienen. Er zijn maar heel weinig iOS-apps die daarin slagen, dus begin je niet aan de ontwikkeling van een app in de verwachting om dat soort bedragen te verdienen en daarom stop je ook niet zoveel tijd in optimalisatie."

"Maar mobiele apparaten zijn al zo krachtig dat je niet eens zo vreselijk veel tijd aan optimalisatie hoeft te besteden en het is duidelijk dat het alleen maar beter wordt zodra we quadcore-cpu's en al die gekke grafische hardware krijgen. Er heerst de onterechte mening dat mobiele apparaten even krachtig zijn als consoles. De iPad 2 is ongeveer half zo krachtig. Maar dat betekent wel dat de apparaten die nog uit gaan komen, zeker die van volgend jaar, simpelweg krachtiger zullen zijn en dat betekent tegelijk dat we dus helemaal niet zoveel tijd aan optimalisatie hoeven te besteden. Het betekent dat het weinig moeite zal kosten om onze technologie en assets over te zetten. Het grootste probleem zit hem in verspreiding van de games en vooral in de opslagruimte die er is op mobiele apparaten."

Het is niet de eerste keer dat Carmack een vergelijking maakt tussen de kracht van mobiele apparatuur en die van de huidige generatie consoles. In een vergelijkbaar interview in juni dacht de programmeur nog dat er twee jaar nodig zou zijn om de inhaalslag te maken. In het interview met Tom's Guide laat Carmack nog los dat id Software in ieder geval tijdelijk gestopt is met de ontwikkeling voor Android. De studio heeft een programmeur aangenomen om voor Google's mobiele besturingssysteem te programmeren, maar omdat één van de iOS-programmeurs het bedrijf verliet, is de Android-programmeur bij het iOS-team gevoegd.

Rage HD

Volgende 11:55 OPTA: tarieven 0800-nummers tien keer hoger dan kosten
Vorige 10:59 Windows 8 krijgt verbeterd bestandsmanagement
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »


Geachte Redactie

OT: Toch wel logisch, de huidige consoles zijn niet echt next gen meer... Qua kracht lopen de consoles gewoon zwaar achter :(

Vermoed dat dit ook niet zo 123 gaat veranderen aangezien ze over een jaartje cross platform naar een volgend niveau kunnen tillen :P Dan heb je niet de huidige PS3/Xbox/PC games maar dan ontwikkelen ze 1 game voor al de platformen tegelijk (incl de mobiele) waarbij alleen de controles aangepast hoeven te worden aan de hand van het betreffende apparaat

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op woensdag 24 augustus 2011 11:44]


Uh, je hebt wel een erg rooskleurige visie van de toekomst.

Er zullen altijd grote verschillen blijven tussen platformen, een deel kun je oplossen door een goede crossplatform engine te schrijven (dit is al een van de intensieve stappen) maar andere zijn gewoon limitaties die een bepaald platform heeft zoals geheugen.

Ik zie de volgende generatie consoles hier niet veel aan veranderen.

Waar Carmack geen rekening mee houd is overigens dat de iPad een lagere resolutie beelden genereert dan de consoles, als dat niet zo was dan zou dat zeker een behoorlijke impact. Het zelfde geld voor de PSVita, de noodzaak voor zeer hoge resoluties is er niet want het scherm is daar toch te klein voor

Ja je hebt gelijk, ik heb het een beetje mooier geschetst dan het daadwerkelijk is... Sowieso is het puntje van resolutie een goede, bij een lagere resolutie heb je ook lagere kwaliteit textures nodig waardoor het geheel wel gelijk lijkt maar in werkelijk het niet is :P

Gelukkig maakte hij niet de vergelijking met de PC want dan krijg je weer te maken met zaken zoals AA enz

Gemiddelde PS3 spel rendert 1280x720 en de huidige iPad doet 1024x768 dus zo veel verschil zit er nou ook niet in. Daarnaast zijn er geruchten dat de nieuwe iPad resolutie heeft van 2048x1536 waardoor die twee keer zo hoge resolutie zou hebben als de PS3.

Je vergelijk 2 vreemde dingen... De output van een PS3 spel is 1080P, hij wordt alleen omhoog geschaald... Ik vermoed dat de echte resolutie van de iPad games dus ook iets lager ligt en dus ook omhoog wordt geschaald, dit weet ik alleen niet zeker... de vergelijking kunnen we dus eigenlijk niet maken

Output van een spel is 720p maar DAT wordt omhoog geschaald. Ze halen soms zelfs 720p niet eens.

Er zijn maar een paar PS3 spellen die werkelijk 1080P signaal versturen. De rest is gewoon 720p. Wat op zijn beurt weer geupscaled kan worden door de console.

Snap deze uitspraak niet zo goed, er zijn telefoon fabrikanten die in een eerder stadium dit jaar al hetzelfde uitgesproken hebben. Dus in principe is de iPad daarin niet revolutionair. Tevens, hoe krachtiger de hardware hoe korter de batterij duur.

Dus hoe je het ook wend of keert, mobiele devices zijn leuk voor game, maar het zal altijd een niche markt worden. Simpelweg omdat een telefoon of tablet altijd met beperkingen zit door z'n formfactor.

Vroeger was de trend om de telefoons zo klein mogelijk te maken ( bedenkt zich nog een telefoon van 5cm exclusief klepje van panasonic ofzo ), en nu is de trend om ze weer groter te maken met een groot scherm met een hoge resolutie.

Tevens hoe hoger de resolutie, hoe meer rekenkracht er vereist is om hetzelfde plaatje neer te zetten in die resolutie.

Uiteindelijk denk ik dat mobiele devices wel wat serieuzer gaan worden, maar als ik bijvoobeeld kijk naar de PS Vita( nieuwe handheld van Sony die binnenkort uit gaat komen, of al uit is) dan zie je toch dat een dedicated device betere plaatjes neer zet dan een tablet of een mobiele telefoon.

Klopt, helemaal correct vanuit een hardware oogpunt. In de echte wereld heb je alleen wel meerdere mogelijkheden. Ik denk namelijk juist dat de gehele game markt zoals wij die kennen een niche markt gaat worden. Dit omdat je nog maar elke titels hebt per jaar die echt de moeite zijn, de rest is zwaar onder de maat (voor mij als persoon die max 1 game per 2 maanden koopt). Dit ook omdat de verkoop van mobiele games onwijs groeit (en dat zelfs met de huidige beperkte betaal mogelijkheden). In mijn omgeving (niet representatief ) zie ik steeds minder mensen games kopen terwijl de mobile games onwijs populair zijn

Even een kant tekening: Een hogere resolutie staat niet altijd gelijk aan meer rekenkracht... Ik kies bijv af en toe voor een enorm hoge resolutie om zo mooi beeld te krijgen zonder een hoge AA te hoeven gebruiken. Bij een lagere resolutie (wanneer ik om en nabij hetzelfde resultaat wil hebben) moet ik de AA hoger zetten waardoor het spel meer rekenkracht vereist

Dus hoe je het ook wend of keert, mobiele devices zijn leuk voor game, maar het zal altijd een niche markt worden. Simpelweg omdat een telefoon of tablet altijd met beperkingen zit door z'n formfactor.
Met een mobiel apparaat kun je overal gamen, juist op plaatsen en momenten waarop je weinig andere nuttigere/leukere dingen kunt doen, zoals in het OV (je zit te ongemakkelijk (overvol), te veel lawaai om te studeren/werken, bovendien wil je niet dat iedereen over je schouder meekijkt) of als kind/jongere als je mee op bezoek bent met je ouders naar opa&oma of naar hun vrienden (waar geen speelkameraadje is).

Een console is beperkt tot thuis, en als die is aangesloten op de woonkamer-TV, dan is die niet bruikbaar als er bezoek is of als men besluit die TV gezamenlijk te gebruiken, bv voor het kijken van 'popstars' of een film. Kortom, ik vind een console veel meer een niche-markt.

De eerste games, die voor het grote publiek beschikbaar waren, waren volgens mij de console-kasten in speelhallen (iets dat geleidelijk aan het verdwijnen is vanwege de thuis-consoles net zoals de badhuizen verdwenen zijn toen menen thuis een badkamer kregen) en de batterij-gevoedde apparaatjes waarop je 1 spel kon spelen, zoals donkey kong.

Mobiele apparatuur wordt steeds krachtiger, dit gaat sneller als de console ondanks de beperkingen. Gezien het gerucht hierboven dat de iPad3 een resolutie gaat krijgen van 2048x1536 (het precieze getal doet er niet toe, maar in ieder geval FullHD of meer) en met de komst van tablets en telefoons met HDMI-aansluitingen, (mini/type C op EEE-pad, micro/type D op Acer Iconia Tab A500, Motorola Xoom, BlackBerry PlayBook) moge duidelijk zijn dat de beperking daar niet meer licht. Iedere bouwer zal voor zichzelf de optimale balans moeten vinden tussen schermgrootte, portabiliteit en autonome gebruiksduur (=accuduur) en daar zullen dus meerdere varianten ontstaan, van tussen 3" en 13" of zoiets.

Daarbij zal een functie om tegen elkaar te kunnen spelen door het verbinden van twee (of meer) apparaten (zoals ook al op de DSi, ook al waren er weinig spellen die het ondersteunden) in de plaats komen van de multi-user-modes op de huidige consoles, waarbij het scherm gesplitst wordt. De HDMI-interface maakt het echter ook mogelijk om samen op een groot scherm te spelen, maar dan zal men wederom externe controllers nodig hebben en is het appataat niet meer mobiel. Kinect of zoiets zie ik op een portable apparaat niet echt als zinvol toepasbaar.

De trend om telefoons kleiner te maken had vooral te maken met de portabiliteit, en gezien de beperkte functies die telefoons toen hadden (alleen sms en bellen) was dat zinvol, groter voegde niets toe, kleiner maakte het makkelijk om ze mee te nemen.
Met de komst van foto-functies (waarbij een groter scherm zinvol is voor het bekijken) en games werd het weer zinvol om de apparaten groter te maken en omdat ze de functie van de walkman/discman overnamen was het voor de portabiliteit ook prima.

Wel denk ik dat het verschil tussen de mobiele telefoon enerzijds en de mobiele console anderzijds zal blijven, mogelijk nog sterker gaat worden, ondanks dat beide apparaten multifunctioneler en veelzijdiger worden en veel functies van elkaar zullen overnemen. Ik zie de iPad en de iPod (touch) dan ook als meer gelijkaardig, met als enige wezenlijke verschil het verschil in grootte/portabiliteit, terwijl de iPhone echt een ander apparaat is. Iets soortgelijks kan worden gezegd over de andere tablets (2.8"-10" nu, later mogelijk groter) en andere telefoons.

Hoe zou dat straks zijn als de ipad 3 ook een retina display krijgt? of de spellen worden "lelijk" of het kost de ipad erg veel kracht lijkt me.

Iets wat "huidig" is kan per definitie niet meer "next gen" zijn, het is enkel een marketingterm.

Dat ze de helft van de kracht van de huidige (5 jaar oude) consoles hebben, dat mag best wel een prestatie heten als je keekt naar het form factor en energieverbruik. Het lijkt me sterk dat deze tablet 150 Watt aan elektriciteit verbruikt.

Het is toch wel grappig dat iedereen maar meteen de woorden van misschien wel de grootste console-hater ter wereld maar meteen als waarheid beschouwen.

Als de iPad 2 werkelijk half zo krachtig is als bijvoorbeeld de PS3, waar zijn dan de benchmarks? Grafisch zijn de mobieltjes al een heel eind gekomen, maar qua CPU lopen ze nog mijlenver achter. Dat is natuurlijk ook niet zo raar, aangezien een console makkelijk 150W kan trekken en een tablet dan meteen zijn accu opblaast.

Ik heb zelf geen iPad2, maar wel een LG 2X. Ik heb bijvoorbeeld GT Racing getest, maar die haalt het nog niet eens bij GT4 op de PS2! https://market.android.co...ft.android.ANMP.GloftGTFM

En voor de slimmerds die zeggen dat de PS2 lang niet de resolutie haalt van de iPad2, er is later nog een patch uitgelekt die 1080i mogelijk maakt met GT4 op de PS2!

http://www.youtube.com/watch?v=t4FCcwAq-Ig

Laat Carmack maar lekker PC spellen bouwen en analyst spelen aan andere mensen overlaten.

Toch grappig dat je probeert de argumenten van iemand die al 20 jaar voor ongeveer alles waar een cpu in zit programmeert en daar als geen ander succesvol in is probeert te ontkrachten met het argument dat jij wel eens een spelletje hebt getest op een of ander vaag kloonapparaat..

Welke ARGUMENTEN heb jij dan gezien, anders dan:
"Maar mobiele apparaten zijn al zo krachtig dat je niet eens zo vreselijk veel tijd aan optimalisatie hoeft te besteden en het is duidelijk dat het alleen maar beter wordt zodra we quadcore-cpu's en al die gekke grafische hardware krijgen. Er heerst de onterechte mening dat mobiele apparaten even krachtig zijn als consoles. De iPad 2 is ongeveer half zo krachtig. Maar dat betekent wel dat de apparaten die nog uit gaan komen, zeker die van volgend jaar, simpelweg krachtiger zullen zijn en dat betekent tegelijk dat we dus helemaal niet zoveel tijd aan optimalisatie hoeven te besteden.
Geen benchmarks, geen voorbeelden van spellen, dus welke ARGUMENTEN?

De PPE van de Cell in de PS3 doet iets van 10.240 MIPS, dus dat is dan nog zonder de SPE's. Een ARM V9 dual core doet iets van 5.000 MIPS. Dat lijkt dan ongeveer de helft, maar de PS3 heeft dan nog iets van 6 SPE's die voor spellen gebruikt kunnen worden. Helaas heb ik daar zo snel geen cijfers van.

Helaas is de MIPS op de ene architectuur niet hetzelfde als op een andere architectuur, maar je moet ergens mee vergelijken. En een snelle CPU is natuurlijk net zo krachtig als bijvoorbeeld de hele IO er omheen het toelaat (zoals de snelheid van het geheugen).

Benchmarks voor de GPU mag jij doen, als je verder nog iets nuttigs te melden hebt.

Carmack levert anders geen enkel bewijs voor zijn stelling.... Hij schudt maar gewoon een lukraak getal uit zijn mouw.

Ik betwijfel sterk dat hij werkelijk bedoeld dat het exact de helft is qua performance. Ik denk dat hij eerder wil aangeven dat het in de buurt komt, maar tot nu toe nog duidelijk minder krachtig dan een console is. En dat kan dan ook best 30% zijn ofzo...

Ik mag toch hopen van niet!
Ik zit echt niet te wachten op spellen van meerdere GB op mijn mobiel.

Dat is wel fijn om te horen, dan kunnen we straks lekker battlefield spelen op de ipad

dat zou fijn zijn uiteraard, maar aangezien de iPad2 nu half zo krachtig is, wat zou het dan betekenen qua prijs voor de consument? aangezien het dadelijk net zo krachtig als een console zal worden.

Dat we straks Battlefield 3 kunnen spelen op de iPad 3 voor 79 cent. ;)

Ik hoop dat er dan wel een xbox/ps3 controller bij komt zodat je fatsoenlijk kan spelen, dat zou wel vet zijn.
Vooral met airplay erbij op de apple tv, dan heb je gewoon een volwaardige console. :D

Zoals te zien is in dit filmpje: http://www.youtube.com/wa...voWrw&feature=related , is het al prima mogelijk om te gamen met je telefoon. Gooi hier een bluetooth controller tegenaan ipv het toetsenbord zoals in dit filmpje, en je bent de originele N64 al aardig voorbij geloof ik!

In combinatie met de software van VMWare verwacht ik dat iedereen over een paar jaar de console van zijn keuze in de broekzak bij zich heeft!

Sterker nog, ik kreeg bij Gamescom een iPad met Battlefield 3 in mijn handen geduwd. Was niet echt geweldig, though. Twin-stick shooters werken voor geen meter op touchscreen.
De besturing is het grootste probleem vind ik.

Maar goed, de consoles hebben ondertussen 6 jaar lang stilgestaan. Het is tijd voor wat nieuws.

Opzich kan een bedrijf als Apple natuurlijk een console-like-controller op de markt brengen als blijkt dat er echt moderne games op gemaakt kunnen worden die dit vereisen. Een distributiemodel is er natuurlijk al.

het nut van de tablet is dan wel ver te zoeken, dan kun je net zo goed gewoon normaal op je tv/monitor spelen.. Tenzij je meer dan 2 handen hebt..

De tablet kan in deze ook een centrale rol spelen met andere apparatuur:
Output van tablet naar TV / monitor.
Aansluiten van controllers of andere apparatuur via bv. bluetooth

Je tablet kan dan voor verschillende doeleinden ingezet worden.
Ofwel het is het dashboard van de auto/tank die je bestuurt met allerlei informatie.
Ofwel het is een apart invoerscherm met toetsen voor speciale commando's.
Ofwel een combinatie van beide.
Ofwel .... (fantaseer zelf lekker verder)

En werd het renderen dan ook door de iPad gedaan, of was het eerder een srteam zoals OnLive. Lijkt me niet vanzelfsprekend dat ze eventjes een volledige engine en game gaan porten voor één toestel zonder grote plannen mee te hebben.

De unreal-engine is al omgezet voor de iPad en andere i-apparaten: http://www.epicgames.com/...pad-iphone-and-ipod-touch
Andere engines kunnen dan natuurlijk niet achterblijven, als ze daar ook winst op kunnen pakken.

En ook naar Android ;)

Jongens... een ipad met krachtige hardware en een goede controller bestaat al. Dat noem je een LAPTOP.

Al dat gelummel met ipad-stands, externe controllers en hardware. Een ipad is niet zaligmakend.

als je er controllers op kan aansluiten, die on-screen keys die nu voornamelijk gebruikt worden kun je niet op een redelijke wijzen battlefield mee spelen.

Vanaf Android 3.1 kan je een Wii controller aansluiten op je tablet... Dit kon natuurlijk al maar nu kan het out of the box!

Zitten mensen serieus te wachten om met een controller op hun tablet te gaan gamen...? 8)7

koop dan een console, is minder duur, groter scherm en betere spellen

Ja lekker portable ook...

Uuuhm als je een beperkt budget hebt dan kan je de keuze maken of een tablet voor 400 euro die je kan gebruiken als tablet en console, of een console voor 400 euro...

(even de grafische kwaliteit en de voorkeur voor bepaalde games daar gelaten, kip en ei verhaal)

Dit is voor bepaalde mensen nog best wel eens iets om over na te denken

Let op: Hiermee bedoel ik, tablet via hdmi aansluiten op de TV en je controller draadloos gebruiken

(Qua prijzen heb ik even de nieuwe waarde van een Asus Transformer genomen en een schatting voor de prijs van een console na de lancering.... Dit omdat de prijzen van tablets 100% nog zullen zakken... De Transformer heeft op dit moment toch de beste prijs/kwaliteit verhouding)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op woensdag 24 augustus 2011 13:47]


Voor die 400 euro heb jij nog geen controller bij die tablet. En als jij nog een console voor 400 euro koopt, dan lijkt het me dat jij de laatste tijd niet op de Pricewatch bent geweest. Zelfs de PS3 is onder de 250 euro gezakt.

Eerst lezen dan reageren, ik heb fictieve prijzen gepakt, voor de console een prijs gepakt die ik zie komen bij een lancering (bijv van de WiiU), voor de tablet de huidige prijs van de Asus Transformer 16GB.

Console is duurder want je hebt er ook nog een scherm nodig.

En hopelijk op android apparaten! Qua hardware liggen veel android apparaten al voor op iPhone/iPod. Dual cores, 1gb geheugen, etc. Waarom komen er dan nog steeds veels te simpele spellen uit voor android? Dat is juist jammer!

Terwijl iOS hele goede spellen met zelfs de Unreal Engine erin krijgt.

En hopelijk op android apparaten! Qua hardware liggen veel android apparaten al voor op iPhone/iPod. Dual cores, 1gb geheugen, etc. Waarom komen er dan nog steeds veels te simpele spellen uit voor android? Dat is juist jammer!
Naar mijn idee is de grafische kracht de beperkende factor in verhouding met het geheugen en de CPU.

Gezonder ecosysteem.
En zoals ieder jaar rond Q3, is de oude gen iPhone weer dik ingehaald.

Maar de iPhone 5 ligt bijna in de winkel.

Die makers van de Unreal Engine hebben ook duidelijk verteld waarom het al in iOS word gebruikt en nog niet op het Android platform.

- Java (niet een omgeving die bekend staat om hoge performance) vs C/C++/Objective-C
- iOS devices zijn consequent in hardware en beeldformaten
- iOS is gesloten en piracy is daarom lastiger
- iOS gebruikers geven meer geld uit aan apps

Voor Android is er ook met C/C++ te ontwikkelen en dat kan de performance van je Game best verhogen.
- Beeldformaten maakt natuurlijk niets uit, dat is gewoon een kwestie van je App/Game goed ontwikkelen. Je hebt bij iOS ook meerdere formaten waarvoor je losse versies moet maken.
- Met de Market Licencing Service van Android is het vrij lastig om een game te piraten, en als dat is gelukt is dat meestal voor een kleine groep(root-gebruikers)

Dat laatste ben ik wel met je eens, maar daar komt vast nog wel verandering in met Direct Carrier Billing.

Dat Java niet performt, is al lang achterhaald. Vroeger was dit wellicht zo, maar dat is echt niet meer zo. Soms performt het zelfs beter dan C++. Dit komt omdat je in C++ zelf je pointers etc moet opruimen. Dit kost cpu tijd. In Java gebeurt dit door de garbage collector, die het doet wanneer het systeem 'idle' is.

Ik denk dat het voornaamste argument is dat op het IOS platform meer geld te halen valt.

- Java (niet een omgeving die bekend staat om hoge performance) vs C/C++/Objective-C
In 1995 zul je bedoelen? Java is lang niet meer zo slecht met performance, en is juist in een heleboel gevallen sneller dan bijvoorbeeld C of C++, onder andere door de JIT en on-the-fly optimalisaties van code.
- iOS devices zijn consequent in hardware en beeldformaten
Dat is inderdaad wel een zwak punt van Android, en een voordeel van Apple, maar toch weet ik niet of dit zo belangrijk is. Bijvoorbeeld, alle Apple computers hebben nagenoeg vergelijkbare hardware, terwijl PC's uit allerlei verschillende merken en dergelijke bestaan. Toch is de PC een populairder platform voor games dan de Mac.

Ook is er op de PC sprake van een groot aantal verschillende beeldformaten en resoluties, en dat zou totaal niets uit moeten maken. Als je een goede engine gebruikt (of maakt), dan kan die rekening houden met verschillende resoluties, en wordt het spel gewoon goed geschaald.
- iOS gebruikers geven meer geld uit aan apps
Dat is waar, maar het is ook gebleken dat reclame inkomsten op Android veel lucratiever zijn dan het verkopen van apps op iOS (ik zou een bron linken, maar ik ben de link even kwijt - was een bericht hier op Tweakers een paar maanden geleden).

Toch is de PC een populairder platform voor games dan de Mac.
windows bedoel je, want er zijn nauwelijks multiplatform games voor de pc tegenwoordig (alleen valve en blizzard/id, epic speelt niet meer mee na de "donatie" van microsoft), verder is dat logisch, via direct3d is een verregaande lock-in situatie voor games onstaan, gelukkig wordt dat iets minder nu er steeds meer multiplatform ontwikkeld wordt (zij het naar consoles/tablets maar dat is een flinke boost voor opengl).

Ehm de iPhone en iPad lagen behoorlijk voor op het gebied van hardware bij het uitkomen hiervan.

iPhone 4: resolutie die nog steeds ongeevenaard is + grafische kracht die op dat moment absoluut ongeevenaard was. nog steeds 1 van de dunste telefoons

iPad 2: Nog steeds hardware matig de snelste tablet en op het de galaxy tab 10.1 na, de dunste tablet.

De reden dat android op sommige vlakken nu voorligt is vanwege het feit dat er zo ongeveer elke maand weer nieuwe toestellen uitkomen. Verder kan men ook daadwerkerlijk optimaliseren voor iOS devices, aangezien er maar een x aantal modellen van zijn, terwijl er een gigantische wildgroei aan android devices zijn. Plus het feit dat volgens meerdere onderzoeken het voor een ontwikkelaar lovender is om voor iOS te ontwikkelen, aangezien de inkomsten een stuk hoger liggen.

iPhone 4: resolutie die nog steeds ongeevenaard is + grafische kracht die op dat moment absoluut ongeevenaard was. nog steeds 1 van de dunste telefoons
Onzin de SGS heeft een veel snellere GPU als de iPhone 4 (en was nog eerder uit ook) die gewoon dezelfe GPU heeft als de iPhone 3GS trouwens (ietswat opgevoerd) :)

Enige waar de iPhone 4 mee uitblonk was het merkje en de resolutie... Verder was elke high end telefoon kwa hardware net zo ver of zelfs verder (SGS GPU is toch echt veel sneller als die in de iPhone 4).

Dit is echt weer typesche Apple propoganda de wereld in helpen, ik had nog net niet het idee dat ik een telford reclame voor de iPhone aan het lezen was :) De rest van je post zit nog een kern van waarheid in, maar kom op die onzin die niet eens waar is kan toch wel achterwegen gelaten worden...

edit: wat heeft de dikte trouwens in hemelsnaam te maken met het feit of er wel/geen games voor gemaakt worden... Vondt John Carmack andere tablets te dik oid :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op woensdag 24 augustus 2011 12:37]


Zoals altijd echter kan je de systemen niet zomaar 1-op-1 in specs vergelijken. Feit blijft dat de iPhone4 behoort tot de meest geavanceerde telefoons op de markt. Dat er een Android telefoon is die iets betere specs heeft doet daar weinig aan af, die behoort er ook toe. Wat ik echter zie in performance is vaak beter onder iOS dan Android. Nog steeds zie ik her en der lag in Android interfaces, spelletjes, whatever. Niet zoveel meer als eerdere versies, maar het is niet wat ik verwacht van al die snelle cpu's. Daar vind ik de iPhone 4 op zijn minst dus net zo goed in, al is de spec net een halve generatie minder.

Zoals altijd echter kan je de systemen niet zomaar 1-op-1 in specs vergelijken.
Ik? Degene waar ik op reageer, en die deed het fout dus verbeter ik dat :) Simpel toch?

Erg triest dit, ik wordt dus aangevallen omdat ik iets wat scheef staat, recht zet...

Niemand valt je aan, die indruk heb je vaker, dit is een discussie platform. ;)

[...]
Onzin de SGS heeft een veel snellere GPU als de iPhone 4 (en was nog eerder uit ook) die gewoon dezelfe GPU heeft als de iPhone 3GS trouwens (ietswat opgevoerd) :)

Enige waar de iPhone 4 mee uitblonk was het merkje en de resolutie... Verder was elke high end telefoon kwa hardware net zo ver of zelfs verder (SGS GPU is toch echt veel sneller als die in de iPhone 4).
watercoolertje in defense mode :)

De SGS heeft een PowerVR SGX 540, Apple's A5 die in de iPad 2 terug te vinden is de PowerVR SGX 543MP2 die op zijn beurt weer een stuk krachtiger is. Ondanks dat de SGS een meer krachtige GPU dan Apple's A4 heeft, zijn goede spelletjes voor het Android platform uitgebleven.

Probleem dat ontwikkelaars zoals id software hebben, is dat ze wel voor de PowerVR SGX 540 kunnen optimaliseren bij een bepaalde resolutie, echter hebben maar weinig Android telefoons dezelfde krachtige GPU of gebruiken een geheel andere soc.

Daarom en omdat Android gebruikers niet graag geld uitgeven, laten ontwikkelaars het Android platform links liggen en zijn er maar een beperkt aantal goede games te vinden die ook nog eens later uitkomen en ondermaats presteren omdat ze op een breed scala aan telefoons moeten werken.

Best wel jammer dat vrijheid ten koste van kwaliteit en keuze gaat. Microsoft pakt het met Windows Phone 7 dus een stuk slimmer aan door fabrikanten enige restricties op te leggen om zo enige vorm van consistentie te creëren.

Hoop bla bla, gefeliciteerd man met je bla bla verhaal :)

Anyways we (ik en mazewing) hebben het over de iPhone 4 en hoe geweldige hardware die wel niet heeft :) Niet over de opvolger maar over een reeds uitgebracht toestel. En ik had gewoon gelijk
Ondanks dat de SGS een meer krachtige GPU dan Apple's A4 heeft
That's all i had to say :) En hij beweerde het tegendeel, is dat nou zo verkeerd van me om recht te zetten?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op woensdag 24 augustus 2011 13:26]


That's all i had to say :) En hij beweerde het tegendeel, is dat nou zo verkeerd van me om recht te zetten?
Het komt een beetje kinderachtig over, alsof je je aangevallen voelt, wat de discussie natuurlijk niet ten goede komt.

Het kan zo zijn dat de SGS een betere GPU dan de iPhone 4 heeft, echter wordt de iPhone als referentie gebruikt omdat iOS nu eenmaal interessanter is voor ontwikkelaars en zo zie je dat er zelfs voor een telefoon van 1,5 jaar oud betere en mooiere games te vinden zijn dan voor de snelste Android telefoon. Specs zijn dus niet zaligmakend.

En toch ben ik het met Watercoolertje eens... De zijn meer games te vinden voor iOS... Beter en mooier zijn ze zeker niet. Zoek in de Android market maar eens op THD en je zal zien dat je tientallen games (vrijwel al de populaire) kan downloaden / kopen die allemaal even soepel / mooi en goed zijn als op iOS

Ik ben het een beetje zat dat mensen blijven steken in de situatie van een aantal jaar geleden, de tijden veranderen en Android en iOS komen gewoon steeds dichter bij elkaar

Ik ben het een beetje zat dat mensen blijven steken in de situatie van een aantal jaar geleden, de tijden veranderen en Android en iOS komen gewoon steeds dichter bij elkaar
Het is natuurlijk niet zo dat er helemaal geen games voor Android te vinden zijn, echter zijn het meestal ports van iOS games en komen ze pas veel later uit (Angry Birds bijvoorbeeld).

En daarnaast kan een game voor Android mooi zijn, echter zal 90% van de Android device eigenaren er niet veel van terug zien omdat een game niet voor hun telefoon of tablet is geoptimaliseerd.

Logisch dus dat een iPhone en iPad als referentie gebruikt worden en de meeste, beste en mooiste spelletjes er als eerste voor uitkomen.

Ondanks dat de SGS een meer krachtige GPU dan Apple's A4 heeft, zijn goede spelletjes voor het Android platform uitgebleven.
http://www.nvidia.com/object/tegra-zone.html

Om maar een klein overzichtje te geven met Android apps die gewoon vergelijkbaar (en in veel gevallen zelfs beter) zijn dan op iOS... Waarom beter? Omdat het tegra geoptimaliseerd is. (Let op ik wil geen doelloze fragmentatie discussie oproepen... De games in de tegra zone werken ook op bijv de SGS2)

Nee dat gaat al eventjes niet meer op, 2 jaar geleden had je helemaal gelijk maar nu niet meer


Je kan prima 720p films afspelen met een Tegra tab... Snap je punt niet zo...

Je kan prima 720p films afspelen met een Tegra tab... Snap je punt niet zo...
Tegra 2 kan geen 720p High Profile aan terwijl de iPad 2 hier geen moeite mee heeft. Slechte zaak natuurlijk want tablets met de Tegra 2 zijn later uitgekomen dan de iPad 2.

+1 voor watercoolertje.

Er zijn android devices die veel beter zijn dan dan hun iOS concurrenten.
Helaas is de eco-market inderdaad meer verspreid.

Qua inkomsten, volgens Angry Birds hebben ze meer stabiele inkomsten dankzij ads, dus daar zal het niet volledig aan liggen, ook al is het een andere manier van inkomsten te verdienen.

De iPhone 4 heeft een A4 CPU/GPU. Dit is volgens mij exact dezelfde CPU/GPU als de hummingbird die in de Galaxy S zit.

Android heeft ook spellen die op de Unreal Eninge draaien hoor, tevens genoeg andere games met andere engine's die er net zo mooi uit kunnen zien :)

https://market.android.co...=com.southpeak.monsterapp
https://market.android.com/details?id=com.trendy.ddsw

Komt nog (iOS en Android):
http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=L5Chg1r5vUU

Daarbij beetje loze kreet om te zeggen dat een iPad 2 half zo krachtig is als 2 consoles die niet eens even krachtig zijn, is die nou de helft van de xbox 360? Of de helft van de PS3? Verder zijn ook nog is 5 jaar of ouder, geen verassing dat met een jaar de iPad (en andere consoles net zo goed/makkelijk) vergelijkbare power heeft...

Verschil is wel dat de xbox maar 720p uit poept een (toekomstige) iPad moet als ik de geruchten mag geloven een ruim 2x zo hoge resolutie als 720p = 4x zo veel pixels :) Dus dat wordt of gamen op 720p en dan nog maar 30FPS halen (meer heb ik de xbox nooit zien doen) Of gamen op 2x zo hoge resolutie met 7 a 8FPS?

Dit werd min of meer in het artikel aangegeven. Voor de grotere softwarehuizen is het niet zo interessant voor Android te ontwikkelen omdat de gebruiker minder bereid is te betalen voor software. Bij Apple is het min of meer verplicht om je creditcard aan je account te koppelen (ik moest destijds een creditcardnummer invoeren om verder te kunnen met de installatie). Gevolg is wel dat je dan makkelijker de software aanschaft door de lagere drempel.
Op mijn android telefoon zou ik eerst nog iets moeten regelen en dus haak ik daar ook eerder af. In mijn optiek zou Google eigenlijk hetzelfde moeten doen met de Android Market. Alleen dan kan de market een commercieel succes worden en gaan softwarehuizen ook software uitbrengen die gebruik maakt van de hardware.

[Reactie gewijzigd door Erwin1967 op woensdag 24 augustus 2011 12:04]


of op de galaxy tab hahahaah

verwacht dat de opvolgers grafischer een stuk krachtiger gaat worden als de komende ipads omdat apple laatste tijd een beetje achter de rest aan begint te lopen zullen ze ook op tablet gebied minder snel innoveren als de concurenten.

Thank you, captain obvious.

Als de opvolgers niet krachtiger worden zal het pas echt nieuws zijn. Verder heeft Apple niet veel om achteraan te lopen. Ze bezitten bijna de gehele tablet markt.

Innovatie is ook niet direct iets waar de meeste mensen direct voor warm lopen. Ze willen liever iets dat makkelijk werkt.

Shooters icm touch screens zijn niet bepaald wat je noemt innoverend.

Alsof jij een verouderde Battlefield gaat spelen op een IPad als er weer een nieuwe console uit is waar een veel nieuwere, mooiere versie op uit is.

Je zou nu quake3 kunnen spelen op je ipad / iphone, doe je dat ook daadwerkelijk ?

Allemaal leuk en aardig dat gamen op je telefoon of tablet; maar wie gebruikt het nou echt? Het is leuk voor een paar minuten als je even wat tijd moet doden, maar om echt te gamen zijn de huidige apparaten toch echt niet geschikt.
Daarbij denk ik vooral aan de ergonomische kant; een iPad een uur lang vasthouden en dan ook nog met 2 handen besturen? Ik zie het niet gebeuren. Dan is er nog het probleem van tactile feedback; op een touchscreen mis je gewoon een hoop aan feedback; en echt lekker spelen doet het dan ook niet.

Ik kan me wel een iPad met externe controller voorstellen; maar als gaming device zie ik er niks in.

Sterker nog; zelfs de Nintendo DS/3DS of de Playstation Vita en PSP zijn een hel om mee te gamen voor langere tijd; dus een vervanger voor console/pc gaming zal het echt niet gaan worden.

"Het grootste probleem zit hem in verspreiding van de games en vooral in de opslagruimte die er is op mobiele apparaten."

Hij vergeet de control method, want zonder muis of controller vind ik het niet lekker spelen.

Bluetooth toetsenbord, kun je zowel typen als gamen.

Ja dan moet je de i/pad weer in een houder stoppen. => extra kosten
Als je dan toch een toetsenbord neemt , is een muis ook handig. => extra kosten

Dan lijk het toch al aardig op een laptop ±P - desktop. Met als voordeel dat de Pad wat makkelijker te hanteren is, maar hiertegenover staat wel het prijskaartje

[Reactie gewijzigd door mukkel op woensdag 24 augustus 2011 12:26]


Naast het feit dat je gaming 'monitor/tv' tegenwoordig toch wel minstens 20"+ is, en niet zo'n magere 9eneenbietje"..

Inderdaad. Hoewel ik prima games kan spelen op mijn iPod Touch/iPad, heb ik de moed opgegeven om nog te investeren in shooters (op Wolfenstein na dan).

Dat ligt naar mijn mening toch eerder aan de game die je graag speelt. Ja een shooter zou fijner zijn met een fysiek aparaat (toetsenbord/muis of controller) maar er zijn nu al een aantal games zoals Dead Space op de Iphone waar de besturing best fijn verloopt.

Maar er zijn genoeg scenario's te bedenken dat een touchscreen fijner is (drag/drop acties) of voldoende is (racers zoals Real Racing 2).

Verder zijn er toetsenbord add-ons voor b.v. de Ipad dus de stap naar een muis voor games ofzo zou zo gemaakt kunnen worden

dat is geen 'probleem' maar hooguit een 'ander' vorm van controls die zijn uitwerking zal hebben op de manier waarop games bestuurd worden... touchbesturing icm bewegingssensoren is inderdaad een andere besturingsvorm die ook andere games succesvol zal maken en het moeilijker maakt te denken dat een 1-op-1 port van een game die op consoles succesvol is altijd een even groot succes zal bieden...

maar zelfs bij de consoles is de besturing ook iets dat kan verandering, zie de opkomst van de Wii en Kinect..
ik denk dat voor ontwikkelaars dat eerder een 'uitdaging' is dan een 'probleem'..

Overigens, eigenlijk denk ik ook niet dat die 'andere' distributievorm die bij mobiele devices sterk opkotm vias 'app stores' niet zozeer een écht probleem is maar hooguit ook weer zn weerslag op de manier waarop het verdienmodel van games werkt...

het erg duur verkopen van een doosje met een schijfje erin voldoet niet voor mobiele devices, waar de App stores als paddestoelen uit de grond schieten zijn juist de handhelds met specifieke 'eigen' schijven duidelijk op de terugweg, UMD lijkt mislukt en ook Sony experimenteert sterk met het laden van spelen via een online store, alhoewel juist Sony sterk ingebet zit in het 'oude' distributiemodel en daarmee flink verdiende.

Ik denk dat uiteindelijk game-makers nog steeds wel degelijk vele miljoenen kúnnen verdienen met mobiele games, huidige toppers (Angry Birds e.d.) halen dat ook prima, maar Carmack zal het misschien moeilijk hebben zich daarmee te identificeren..
enkel zullen deze dan ook bv meer moeten verdienen met ingame payments en bonussen en minder met een eenmalige dure aanschaf voordat iemand de game kan spelen.

Mee eens, besturing op touchscreen apparaten is nog niet echt te vergelijken met een muis of controller.

Ik snap daarom ook niet dat analysten zo'n positieve toekomst schetsen voor mobiele/tablet games. Is het niet gewoon zo dat omdat we nu redelijk massaal overstappen op dergelijke apparaten dat de verkopen voor dergelijke games even in de lift zit? Puur omdat men even wil proberen wat hun nieuwe apparaat allemaal kan? Vervolgens gamen ze bijna nooit meer op het apparaat behalve een potje Angry Birds omdat ze zich kapot vervelen in de bus oid.

voor mij part mogen ze eens wat meer investeren in batterijduur, want die is bij de meeste smartphones ondermaats

dan heb je geloof ik nog nooit een iPad in je handen gehad. Want de accuduur zit wel snor op dat apparaat.

hij heeft het ook over smartphones en niet over tablets! ;-)

En het nieuwsbericht ging niet over batterij duur of telefoons....

Hij roept dat nu voor de zoveelste keer, maar enig detail over hoe hij de vergelijking maakt ontbreekt.

Consoles draaien 720p of soms 1080p met full surround sound. Ik denk dat hij het vergelijkt met de native resolutie waarop een tablet/phone draait, en dan is er aanzienelijk minder kracht nodig.

Bijna nooit op 1080p en de 720p telefoons komen dr aan...

De iPad2 heeft 1024x768, niet zoveel verschil met de meeste consoles.

De iPad 3's native resolutie is 2048x1536 wat al een tik hoger is dan 1080p. Maar wat ik niet begrijp is dat hij zegt dat de ipad 2 nu half zo krachtig is, terwijl de Xbox 360 een video chip heeft uit 2007 welke behoorlijk (in hardware jaren) achter gesteld is. En als nog kan die chip bijna bij de pc van nu komen. Denk aan Battlefield 3, je ziet dat de computer nu grond aan het winnen is, maar het feit dat de Xbox 360 en Playstation nog steeds kunnen bijbenen heeft totaal niet te maken met kracht. Maar met optimalisatie. En je kan niet meten wat het verschil is tussen de optimalisatie van de consoles en dat van de iPad 2, dus vind ik het enorm misleidend door te zeggen dat de iPad 2, half zo krachtig is. Terwijl de iPad 2 veel minder goede graphics kan laten zien.
Een high-end Pc is 15 keer zo krachtig als een console, produceerd hij ook 15 keer zo goede graphics? Nee, je kan spellen niet voor een Pc optimaliseren zoals bij een console omdat pc's verschillen van elkaar. Met name op videokaart gebied.

Uuuhm vergelijk The Witcher 2 met de mooiste console game die je kan vinden... Dan zal je maar 1 conclusie kunnen maken en dat is dat de PC echt wel 15 x zo krachtig is als een console... Het verschil is niet optimalisatie maar de algemene ontwikkel methode, het is voor het grote deel van de ontwikkelaars voordeliger om een game in eerste instantie voor de consoles te ontwikkelen omdat ze daar de hoogte omzet behalen. Het nadeel daaraan is dat je de game overzet naar de PC... Bij The Witcher 2 laten ze zien dat wanneer je het omgekeerd doet je onwijs mooie GF uit de PC kan trekken... Het probleem daarbij is alleen dat ze weer wat moeite hebben met het porten naar de consoles

En als nog kan die chip bijna bij de pc van nu komen. Denk aan Battlefield 3, je ziet dat de computer nu grond aan het winnen is, maar het feit dat de Xbox 360 en Playstation nog steeds kunnen bijbenen heeft totaal niet te maken met kracht. Maar met optimalisatie. En je kan niet meten wat het verschil is tussen de optimalisatie van de consoles en dat van de iPad 2, dus vind ik het enorm misleidend door te zeggen dat de iPad 2, half zo krachtig is.
Een high-end Pc is 15 keer zo krachtig als een console, produceerd hij ook 15 keer zo goede graphics? Nee, je kan spellen niet voor een Pc optimaliseren zoals bij een console omdat pc's verschillen van elkaar. Met name op videokaart gebied.
De reden dat veel console-eigenaars in de waan zijn dat hun consolehardware nog meekan met die van recente pc's is omdat de ontwikkelaars de grafische instellingen zorgvuldig kiezen zodat het spel nog als aangenaam vlot kan worden ervaren. Als een dwaas een spel op de pc zal spelen, dan zal die direct naar de videosettings stuiven en daar alles op max gooien om uiteindelijk teleurgesteld te zijn in de prestaties. Natuurlijk is dat de slechtste manier en voor mensen die er niet genoeg van afweten een reden om te stellen dat een console veel beter is en ondanks de ouderdom nog steeds goed mee kan met de pc.

Niet waar dus. Als je op de pc je settings even zorgvuldig kiest, dan kan je een veel hogere grafische kwaliteit bereiken zonder dat je moet afdoen van de vlotheid van de spelervaring.

Bij een console is de resolutie lager dan op de pc, resolutie van textures zijn lager, view distance is lager, veel minder gebruik van AA en AF, etc. Maar omdat het daarom niet direct lelijk is, en tevens nog steeds mooi en vlot speelbaar is, is het voor console-eigenaars makkelijk om de conclusie te trekken dat hun hardwareplatform nog kweet ni hoe fameus is. Maar dat is eigenlijk dus niet zo.

Sorry, maar de consoles kunnen toch al een paar jaar niet meer meekomen met de PC. Lang niet alle xbox360/ps3 spellen worden op 1080p gerendered, wat op de PC gewoon perfect gaat.

Het grote probleem is echter dat veel PC spellen ports zijn van de console variant waar er geen aandacht word besteed om de PC versie beter te maken. Als ze dit andersom doen, en de console varianten baseren op het PC spel (met wat downgrades in graphics) dan zie je toch aanzienlijke verschillen in textures, modellen en lighting.


Daarnaast, heb jij al een iPad3 dat je weet wat de resolutie is? Tot nu toe is die 2048x1536 gewoon nog een gerucht.

Het overgrote probleem bij mobiele apparaten als tablets en smartphones is volgens mij om alle ruwe rekenkracht die beschikbaar is ook daadwerkelijk te gebruiken. Mobiele apparaten zijn gewoon heel erg beperkt in bandbreedte tussen CPU, GPU en geheugen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op woensdag 24 augustus 2011 12:29]


Het grootste probleem zit hem in verspreiding van de games en vooral in de opslagruimte die er is op mobiele apparaten."
Wat is er mis met het distribueren van mobiele games op (readonly) (micro)sd. Dit lijkt me een voor de hand liggende oplossing voor mobiel gamen, als de games te groot zijn om te kunnen downloaden.

Dan moet Apple dat wel gaan ondersteunen, en hoewel het een geweldige business decision voor ze zou zijn, Apple wil niets met games doen.

en dat betekent tegelijk dat we dus helemaal niet zoveel tijd aan optimalisatie hoeven te besteden.
Dit is de foute instelling, als ze wel optimaliseren kunnen ze het nog beter maken aangezien ze de hardware nog beter kunnen benutten.

Volledig akkoord, wat een bedroevende visie...

"Waarom betere code schrijven als de hardware toch performanter wordt"... :|

Het punt is juist dat optimaliseren te veel kost in verhouding tot de opbrengsten op mobiles/pads. Lijkt me dus geen 'foute instelling' voor een commercieel bedrijf.

Ach jah foute isntelling voor de een een marktsucces voor de ander..
Heb je liever 3 geoptimaliseerde spellen of 15 minder geoptimaliseerde spellen die ook gewoon speelbaar zijn ? Het drukt enorm de kosten (in tijd) en dan is het mogelijk voor een groter bedrijf om meerdere producten uit te brengen en wordt de treshold voor een kleiner bedrijf om ook iets uit te brengen veel kleiner...
Doe mij dan maar de keuze uit 15 spellen, en tsjah wie bepaalt of dat de verkeerde instelling is ?

Maarja de PS3 en Xbox zijn alweer wat jaartjes oud.
Dadelijk als de nieuwe generatie consoles eraan komt, ben ik benieuwd of de Ipad2 nog half zo krachtig is of misschien wel net zo krachtig. (Ipad3 of Ipad4)

Nou elk jaar wordt alles ongeveer 2x zo snel, als je dat door trekt naar de console dan is een 5 jaar later uitgebrachte xbox dus 25 zo snel als de oude...

Dus 32x zo snel als de oude xbox en aangezien de ipad half zo snel is is die dus 64x zo langzaam als een nieuwe console :)

En dan ga ik uit van 5 jaar terwijl de xbox 360 volgens mij nog ouder is (te lui om op te zoeken en 5 rekend wel makkelijk)...

edit: thanks dirk, verbeterd :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op woensdag 24 augustus 2011 13:27]


1) 5^2 = 25
2) 2^5 = 32

Maarja de PS3 en Xbox zijn alweer wat jaartjes oud.
Dadelijk als de nieuwe generatie consoles eraan komt,
Aan consoles wordt relatief goed verdiend juist omdat maar om de zoveel jaar een snellere versie van de hardware wordt ontwikkeld; eens in de zoveel jaar ontwikkel- en productie kosten vd hardware, en dan jaren lang winst maken op de verkoop van games.

Daardoor is er volop gelegendheid voor andere platforms om qua performance consoles in te halen. Van smartphones en tablets verschijnen veel vaker sneller modellen dan van game consoles.

Hoezo een probleem van opslagruimte? Mijn iPad2 heeft al 64GB, dat zal alleen nog maar meer worden. Daar moet je toch wel wat spellen op kwijt kunnen. (Ik neem aan dat textures etc veel kleiner zullen zijn dan op bv de PS3. Scheelt een hoop ruimte).

Overigens vind ik het leuk hoor, zoveel rekenkracht, maar wat moet ik er mee. Ik zie mezelf geen hardcore games op dat ding spelen. Hoewel, als er draadloos een toetsenbord+muis of een gamecontroller op gebruikt kan worden, misschien dat het dan nog wat wordt. Dan moet je jezelf wel afvragen hoe draagbaar zo'n systeem nog wordt. Gamen op mobiele apparaten is leuk voor even in de wachtkamer bij de dokter ofzo, lijkt me niet dat je daar nog een hoop randapparatuur tevoorschijn gaat halen.

Apple kan toch ook een ipad maken met een paar knopjes? Kan je een stuk lekkerder gamen lijkt mij.

dan worden ze misschien eindelijk zelf een keer met iets belachelijks aangeklaagd omdat hij dan teveel gaat lijken op een PSP of nintendo DS

"ja maar hij heeft knoppen das een spelinterface, dat hebben wij al".......

Ik zou het wel fijn vinden hoor als tablets de kracht van een PC hebben, dan kan ik de tablet onderweg gebruiken en thuis in de dock met muis en tobo plaatsen, en misschien nog een groter scherm aan het dock :)

Heb je dus gewoon een game-pc die je ook prima als tablet kan gebruiken voor op de bank :)

Daar zie ik zeker de voordelen van in. Slechts één apparaat voor alles. Maar ja, dan gaat je tablet kapot en moet je 6 weken wachten tot de garantie is afgewikkeld... Bij een pc steek je er een vervangend onderdeel in en je kunt verder. Nee die desktop-pc zie ik nog niet zo snel verdwijnen. Geen lol aan ook zonder, wat blijft er dan nog over voor de hardwareTweakers ;)

Geef het een betere vorm en het is perfect!
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:55 OPTA: tarieven 0800-nummers tien keer hoger dan kosten
Vorige 10:59 Windows 8 krijgt verbeterd bestandsmanagement
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011