Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 89, views: 20.229 •

Razer heeft een nieuwe koptelefoon voor gamers aangekondigd die in staat moet zijn om 7.1-surroundsound weer te geven. De fabrikant heeft de zogeheten Tiamat 7.1 uitgerust met in totaal tien speakers in de twee oorschelpen.

Razer heeft de beide oorschelpen van de Tiamat 7.1 uitgerust met twee ccaw-spreekspoel-speakers met een diameter van 30mm voor het voorste audiokanaal en het center-kanaal, terwijl voor de zij- en achterkanalen 20mm-speakers zijn gemonteerd. Voor het basgeluid heeft Razer een 40mm-subwoofer met titaniumcoating geïntegreerd. Razer claimt dat gamers met de koptelefoon beter in staat zijn om tegenstanders te spotten.

De speakers worden via een draadje aangestuurd door de meegeleverde control unit. Hiermee is het mogelijk om per audiokanaal het volume en de positie af te regelen, terwijl ook de basintensiteit aangepast kan worden. De microfoon van de Tiamat 7.1 is inklapbaar en is voorzien van een noise-cancellingsysteem. De koptelefoon wordt met vijf 3,5mm-jacks op een pc aangesloten.

Naast de Tiamat 7.1 heeft Razer ook de Tiamat 2.2 uitgebracht. Deze laatste heeft hetzelfde ontwerp als de 7.1-koptelefoon, maar heeft per oor maar twee speakers met een membraandoorsnede van 40mm. Beide koptelefoons zijn vanaf het vierde kwartaal beschikbaar. De Tiamat 7.1 zou ongeveer 180 dollar kosten, terwijl de 2.2-versie ongeveer 100 dollar moet opbrengen.

Razer Tiamat 7.1

Reacties (89)

Reactiefilter:-189088+146+211+30
Klinkt een beetje als overkill. Of heeft dit ook echt heel veel meerwaarde?
als je het mij vraagd als alles meer dan sterio gewoon verkoop praat als hoofd telefoon je kan simpelweg geen 2.1 quad 5.1 of 7.1 in een kleine ruimte stoppen.
het hele punt van 5.1 enzovoort is dat je een 3d ruimte creeerd en dat kan niet in een mini koptelefoon.
Waarom zou je geen 3D geluid in een kleine ruimte kunnen stoppen? Het zijn gewoon trillingen die vanuit bepaalde richtingen naar je oorschelp gaan. Daarbij is de afstand die ze hebben afgelegd in principe niet relevant.
Ja maar die richtig 'detecteer' je doordat je beide oren samenwerken (kleine tijdsverschillen tussen aankomst van het geluid). Het onder een hoek plaatsen van een speaker naar een enkel oor heeft dus -geen enkele zin- en is puur marketing.

Wat je wel kunt doen is die tijdsverschillen simuleren (zoals bijvoorbeeld CMMS-3D doet). Gewoon met een stereo koptelefoon.

[Reactie gewijzigd door Shadow op 19 augustus 2011 15:10]

ja precies, ik snap dit ook niet. een gewone 2.0 hoofdtelefoon kan perfect 3D geluid weergeven, softwarematig.
Door de vorm van je oor en je hoofd is het met meerdere speakers mogelijk iets van 3D geluid te produceren. Het is natuurlijk nooit zo natuurgetrouw als speakers in een ruimte, maar al wel beter dan twee speakers in een normale koptelefoon.

Het verwerken van geluid in je hersenen gebruikt een complexe combinatie van allerlei fase- en frequentieverschillen die optreden door de vorm van je oor en je hoofd. Als je weet hoe je daar optimaal gebruik van moet maken kan het wel degelijk een toegevoegde waarde in games hebben.
Dit kan hiermee perfect gedemonstreerd worden..: http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA
Aha ja klopt, heb deze all een tijd terug aan mijn vrienden laten horren, en ze vonden het heel mooi gemaakt.

Het best is als je je ogen dicht doe wanneer je er na luister, geeft de beste effect.
Je kunt geluid met een normale stereo telefoon van achter "laten komen" door het geluid wat doffer te maken. Daarnaast kun je met phasing een hoop om de indruk te wekken dat het geluid van een bepaalde richting komt. Zo simpel werkt het, en het werkt ook echt, want zo interpreteren we het over het algemeen. Een simpele techniek, een simpele stereo koptelefoon. Dus ik ben het ermee eens, zo'n Razer koptelefoon is overkill, maar dat is geen uitzondering bij Razer :) Geef mij maar een degelijke kwaliteits stereo koptelefoon, een veel betere investering, vooral als je er ook muziek enz. mee luistert.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 20 augustus 2011 16:02]

Sterker nog, een simpele "goede kwaliteit" stereo (2 speaker) koptelefoon heb je VEEL meer aan dan zo'n duur multi speaker ding.
Om de simpele reden dat de speakers van dit ding veel kleiner zijn dan in een goede stereo headphones. Wat dus een lagere kwaliteit geluid / veel meer tin achtig geluid geeft.

Het is een leuke gimmick, toy / geek gadget, maar ik ben het met het merendeel van de gebruikers hier eens. Het heeft geen noemenswaardige meerwaarde. Zonde van je geld.
Je kan dan beter de X-Fi CMMS-3D functie gebruiken, die simuleert op een stereo hoofdtelefoon surround geluid. Ik heb het verschil kunnen testen want ik had eerst een 5.1 koptelefoon, en in stereo modus met CMMS3D klonk het al 10x beter en dat op de 5.1, toen heb ik een Sennheiser headset gekocht en was het nog veel beter.

5.1 of surround hoofdtelefoons hebben geen meerwaarde.


Soundblaster X-Fi heeft het, maar je moet niet de extreme music nemen die heeft een audigy chip.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 19 augustus 2011 18:20]

Helemaal mee eens, daadwerkelijk 3D gecoordineerd ruimtelijk geluid was met een standaard hoofdtelefoon al mogelijk met de Gravis Ultrasound kaarten, en zowel in de Demo als in een paar gepatchte 3D-games was het mogelijk om vijanden op gehoor te spotten. De techniek is later nooit meer opgepakt, volgens mij deels omdat alle kloonfabrikanten(trust, primax, target, soundbooster) gingen adverteren met "3D ruimtelijk geluid!" op hun kaarten, wat eigenlijk gewoon inhield dat ze geluid van rechts op een kwart van het volume op het linkerkanaal afspeelden en andersom.

Dit apparaat is, mits goed aangestuurd waarschijnlijk wel veel preciezer. Maar gezien dit apparaat werkt met een standaard stereo hoofdtelefoonaansluiting volgens de specs, denk ik dat dit een waardeloos product is.

Had het ding USB gemaakt en zijn eigen geluid intern laten mixen.
De koptelefoon wordt met vijf 3,5mm-jacks op een pc aangesloten.
Dus over 10 kanalen aangestuurd, elke aanwezige driver heeft dus zijn eigen kanaal en niet met slechts een stereo-plug zoals je hier beweert ....... Verder heeft ie en eigen control unit, waarop nog het nodige af te regelen is.
Kun je mij misschien uitleggen wat het verschil is met USB en 3,5 MM jacks? (Niet de fysieke aansluiting, dat snap ik wel natuurlijk!).

Bijvoorbeeld de Logitech G35 (7.1) ?

Ik zou best graag willen weten wat de verschillen zijn en wat volgens tweakers nou beter is?
Als je Usb gebruikt, dan zit er een geluidskaart in je koptelefoon. 3.5 mm jack is zoals elke andere koptelefoon en kan alleen geluiden weergeven die door een ander device gegenereerd wordt (bijv. Geluidskaart op je mobo)
Heb je mss een overzichtje of een link naar een lijst van geluidskaarten die dit ondersteunen? Gaan lezers leuk vinden als ze er nog eentje zoeken~!
Welke hoofdtelefoon had je dan? Want als je die logitech hebt gehad ben je goed in't zak gezet, want deze EMULEERT 5.1, heb zelf de Roccat Kave (5.1) en is veel beter dan de logitech zoals in de vele reviews ook word verteld, deze laatste heeft trouwens ook meerdere jacks, zoals ook dit product.
Ik had een Zalman 5.1 met werkelijke speakertjes. Had ook 3 jacks.
Ik heb ook de Roccat Kave en die heeft 4 jacks ^^

Langs de binnenkant kun je duidelijk verschillende 'speakers' onderscheiden. Je voelt ook een verschil in de trilling indien je je hand op een van de oorschelpen houdt, en vervolgens uit elk van de speakers wat geluid laat komen.

Ik snap niet waarom sommige mensen denken dat 5.1 headsets geen verschil zouden maken met goed geprogrammeerde 2.0 headsets. Ik merk het verschil duidelijk, zeker bij shootergames. :)
Je hebt maar 2 oren dus alles boven 2.2 is in theorie overkill. Het is echter erg lastig om 3d geluid *goed* te simuleren op 2.2 en daarom wordt hiervoor 7.1 (7.2?) technologie gebruikt.
sorry maar dat is absoluut onzin, dat je mara 2 oren hebt maakt alles boven 2.2 geen overkill , met een 2.2 set (of 2.1) hoor ik niet of geluid van voor of van achter komt, met een 5.1 set wel.. en ook bij een koptelefoon kan dit verschil uitmaken, maar dan alleen als het goed word aangestuurd. wat erg moeilijk is met een koptelefoon omdat er zo weinig ruimte is.

dus ik weet niet welke theorie jij gebruikt, maar die kun je maar beter in de prullenbak gooien
Daarom zeg ik ook in theorie. Oren horen niet waar het geluid vandaan komt, dat doen je hersenen. Het is dus in theorie mogelijk om dit gedrag van je hersenen te reverse-engineeren. Op deze manier kan je dus met 2.2 beter geluid bereiken dan met 7.1. Je kan namelijk focussen op 1 goede speaker in plaats van 10 mid-kwaliteit.

In iets andere woorden: de computer zorgt er dan voor dat het geluid wordt omgezet naar een signaal dat je hersenen begrijpen en je hersenen vangen dit op. Hiervoor heb je 1 speaker nodig voor elk oor: 2 dus.

Niet direct zeggen dat iets onzin is ;) Op dit moment is deze technologie gewoon nog niet genoeg uitgebouwd.

-edit-
Voorbeeld van technologie waarvan het principe niet zo anders is: 3D beeld. Je gebruikt een 3D bril om je hersenen te laten denken dat het een 3D object is, zonder dat je het scherm allemaal verschillende vormen moet laten nemen.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 19 augustus 2011 15:00]

niet helemaal waar.
ik geloof dat er 3 dingen meespelen om te bepalen waar geluid vandaan komt;
- verschil in volume tussen links en rechts
- verschil in fase tussen links en rechts
- frequentieverschil (wordt veroorzaakt door de specifieke vorm van je oorschelp)

die eerste 2 kunnen prima worden nagebootst door slechts 2 speakers.
de derde is specifiek voor je oor en kan dus eigenlijk niet softwarematig worden nagebootst (tenzij je een 3d model gaat maken van je oor ofzo, t zal vast wel mogelijk zijn :P)

dus wat een 7.1 set als meerwaarde zal bieden is dat die frequentieverschillen tussen links en rechts toch enigzins kunnen worden ervaren door de luisteraar :)
Dit ben ik niet met je eens..... de trilling in je trommelvlies wordt om gezet in je hersenen en je hersenen maken daar inderdaad een beeld van....sure

maar het doet er wel degelijk toe hoe het geluid in je gehoorgang komt. De oren van een mens zijn gericht om vooral geluid van voren op te vangen omdat onze ogen ook naar voren gericht zijn. Omdat de mens voral al op vooruit is gebouwd zit er dus verschil in of geluid van achter of van voren komt......

Door de vorm van onze oren wordt -zoals hierboven ook gesteld- gebruikt om fase en frequentie verschillen te introduceren. Dit wordt dan opgemerkt door je hersenen in de vorm vande trilling in het trommelvlies.
Dit ben ik niet met je eens..... de trilling in je trommelvlies wordt om gezet in je hersenen en je hersenen maken daar inderdaad een beeld van....sure
Blinde mensen oriënteren zich vziw voornamelijk op hun gehoor, dus er is wel degelijk sprake van een soort ruimtelijk 'beeld'.
precies, er zijn genoeg mensen die door echolocation vormen kunnen visualiseren en daardoor net zo goed kunnen 'zien' als wij.
Helemaal niet.
Waar ik dit fragment boven al wilde plaatsen, zal ik het nu maar hier doen
www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Speel af met je koptelefoon en doe je ogen dicht.
Vertel mij dan nog eens zonder blikken of blozen dat 2 speakers geen ruimtelijk geluid kunnen nabootsen.
klopt, het geeft een ruimtelijk geluid, alleen dit is alleen met koptelefoons, en het geluid is lang niet zo realistich als bij een 5.1 home cinema set. (je hebt wel het idee dat hij achter je staat alleen het komt gewoon niet zo over als dat het geluid ook echt van achtere komt, ook is het een stuk moeilijker om geluid van zowel voor als achter te laten komen. en de manier waarom dit is gedaan werkt ook niet altijd.
Het zal wel aan mij liggen, maar 7.1 betekent toch 1 subwoofer en 7 satellite speakers? Hoe gaan ze dat met 10 speakers nabootsen?
Waarschijnlijk zijn er extra nodig voor center speakers, aangezien elke schelp geďsoleerd is tot 1 oor moeten ze daarvoor dus 2 speakers gebruiken.
5 per schelp

1 speaker in het midden, en 1 in elke 'hoek' denk ik.
edit: als je goed op de foto kijkt kan je het zien.

[Reactie gewijzigd door Brantje op 19 augustus 2011 13:15]

In een koptelefoon kun je natuurlijk niet een speaker recht voor en recht achter het hoofd zetten. Ik denk dat om dat na te kunnen bootsen, die extra speakers nodig zijn.
Wel interessant dit, want je kunt je surround speakers niet gebruiken in combinatie met een microfoon. Hiermee kun je dus wel voicechat én surround sound hebben, dus ben je als het goed is weer net iets in het voordeel.
Surround speakers zijn wel te gebruiken in combinatie met voicechat. Teamspeak bijvoorbeeld:
Other TeamSpeak users can be virtually placed around your own audible position. Place conference hosts in front of the attendees or team mates around your own player position. No special hardware is needed. Simply use your headset or 5.1/7.1 speakers to enjoy spatial sound.
Ik bedoelde meer dat dan de ingame geluiden ook worden opgepikt door je microfoon, wat heel erg vervelend is voor andere spelers ;)
Eigenlijk kan het niet met minder speakers in ene koptelefoon, elke koptelefoon heeft apart een subwoofer (anders zou je helemaal gek worden, omdat het geluid van de ene schelp niet tot de andere reikt) en voor de rest zijn 6 van de speakers gewoon waar ze moeten zitten (2 front 2 links en rechts en 2 achter) en voor de middelste voor zijn er nog 2 speakers dusdanig geplaatst, dat als ze samen gebruikt worden het klinkt alsof ze rechts van voor komen.
als je 7.1 op papier zet klopt het wel, omdat het alleen per oor geregeld word heb je voor zowel je center als je sub 2 luidsprekers nodig.
iedere schelp heeft dus:

voor
midden
achter
center (in combinatie met andere schelp)
bas (in combinatie met andere schelp)

Samen maakt dat 5 per schelp.

Tot nu toe ben ik zeer te spreken over mij barracuda headset, deze is voorzien van 3 fysieke luidsprekers per schelp, tijdens het gamen heb ik regelmatig het voordeel gehad dat ik iemand letterlijk achter mij langs hoorde lopen.

de vorige 7.1 versie van Razer had 1 fysieke luidspreker die door middel van vervorming het geluid "stuurde" , echter vond ik dit persoonlijk niet goed werken.

*kop van het artikel zegt "razor" moet Razer zijn ;)
Dat achter je langs lopen haal je ook uit een fatsoenlijke geluidskaartsondersteuning. Met een stereoheadset hoor ik geregeld mannetjes achter me langs sneaken, en zelfs boven/onder wordt prima weergegeven...
Volgens mij toch echt 8.2 hoor...
2 Front, 2 Rear, 2 Side, 2 center, 2 sub
Bron: http://www.razerzone.com/tiamat/en/features
Zoals hierboven ook al uitgelegd is moeten de sub en centre speaker voor elk oor apart worden toegevoegd, waardoor je dus 2 extra speakers nodig hebt voor een 7.1 effect ;)
Even gezocht naar (PC) games met 7.1 ondersteuning, kwam eigenlijk helemaal niks tegen. Voor de PS3 was er wel een groter aanbod met 7.1 games. Toch vraag ik me af of het echt meerwaarde heeft ten opzichte van bijvoorbeeld 5.1. Voor de specs is het natuurlijk altijd leuk :9
Wat gamen betreft, kan je je evengoed afvragen of die "surround hoofdtelefoons" uberhaupt een meerwaarde geven. Ik heb in FPS nog nooit echt problemen gehad om de richting van een geluid te horen, met een (goed afgestelde) klassieke hoofdtelefoon.

Bij speakers heeft surround zeker zijn meerwaarde, maar bij een hoofdtelefoon heeft het mij nooit echt kunnen overtuigen.
Titel merknaam is verkeerd, voor de rest heb je het wel goed neergezet (Razor als titelnaam terwijl het dus Razer moet zijn)

Ze zien er wel vet uit, zelf heb ik een Logitech G930 waar ik nog tevreden mee ben.
Jammer dat Razer nog steeds geen wireless headset heeft want mijn headsets gaan ALTIJD kapot door kabelbreuken en daarom heb ik dus een Logitech G930 gekocht.

[Reactie gewijzigd door SKdragon op 19 augustus 2011 13:19]

Heb zelf een (normale stereo) headset, de PC 360 van Sennheiser, en een geluidskaart die Dolby Headphone ondersteund.
Dat geeft samen dus een 7.1 surround beleving die zeer goed werkt, en je kan 'm gewoon op stereo zetten. Ik weet niet of het zo goed werkt als een echte surround headset, maar ik kan er aardig mee gamen.
meerdere speakertjes in een koptelefoon werkt echt niet zo goed als een koptelefoon met 2 veel betere speakers en speciale effecten.

Je oren weten op een paar verschillende manieren waar iets vandaan komt:
1. of het uit je linker of rechter oor komt
2. de tijd die het kost voordat het in je linker of rechter oor komt.
3. en de laatste is volgens mij dat door je oorschelpen een bepaalde vervorming zit in het geluid, en je zo weet of het voor of achter je is.

Bij een stel speakers vlak bij je oor is dit effect minder en kan je daardoor veel beter om je heen horen met stereo dan met een 7.1 gamekoptelefoon.
Ik vind 5.1 & 7.1 headsets echt te duur.

100e voor een 2.2 vind ik eerlijk gezegd ook ... té veel.

Net 60euro uitgegeven aan mijn Sennheiser HD 428 en dat vond ik eigenlijk ook ... té veel.

Headsets zijn dure dingen..
zekers ik heb nu een se mw600, niet echt een koptelefoon, maar die kost 30 euro en ik ben met de laptop en mn telefoon tegelijk verbonden. maar goed, 7.1 lijkt me een beetje overkill voor een headset. muziek blijft muziek.

tuurlijk wel handig om te weten waar je vijand zit (voetstappen bijv.) met multiplayer games. Omdat ie meer hoeken heb :D
Ik trap er niet meer in, haal gewoon een fatsoenlijke AKG of Beyerdynamic. Kost wat, maar gaat een leven lang mee.
Precies. Gewoon een AKG K171 voor thuis, en een setje Ultimate Ears Super.fi 3 IEMs voor on-the-go. Kan weinig aan tippen qua weergavekwaliteit.
Verstandige mannen!

7.1 is eigenlijk ook gewoon gecodeerde 2.0.
Doe mij maar 2 goede speakers ipv een 7.1 opstelling.
Dan zou ik me toch eens wat meer verdiepen in hoofdtelefoons als ik jou was. Je wilt niet weten hoeveel daarvan jouw k171's overtreffen.
In mijn oren heel weinig. In mijn portemonnee nog veel minder. ;) Is bovendien een kwestie van smaak.

[Reactie gewijzigd door Anthracite op 20 augustus 2011 18:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.