Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 42, views: 12.203 •

Volgens Gabe Newell wordt het 'in toenemende mate onwaarschijnlijk' dat Dota 2 nog in 2011 op de markt verschijnt. De topman van Valve liet wel los dat er binnenkort een besloten testfase begint; een open bètatest volgt later.

Toen Valve in oktober eindelijk de geruchten over Dota 2 bevestigde, liet de ontwikkelaar los dat de strategiegame al in een vergevorderd stadium was en dus tegen het einde van dit jaar op de markt zou komen. Dat wordt echter steeds minder waarschijnlijk, zo liet Valve-oprichter en -directeur Gabe Newell aan GameSpot weten. Een reden voor het uitstel geeft Newell echter niet, maar hij wist wel te melden dat er 'zeer binnenkort' een besloten bètatest van de game van start gaat. Valve zal hier een beperkt aantal spelers voor uitnodigen via het eigen downloadplatform Steam. Er volgt ook nog een open bètatest van de game, maar Newell wilde geen indicatie geven van de datum waarop die van start gaat.

Dota 2 bleek voor het eerst speelbaar op de Gamescom 2011, de Keulse gamebeurs die tot 21 augustus duurt. Rond het spel, dat gebaseerd is op de populaire Defense of the Ancients-mod voor Warcraft III, organiseerde Valve hier een toernooi met een prijzenpot van een miljoen dollar. Er mocht echter alleen een select groepje internationale teams meedoen. Bezoekers en de pers konden alleen toekijken.

Reacties (42)

Waar is Valve nog meer mee bezig op dit moment?
Alleen Counter-Strike: Global Offensive?

Waarom geeft Gabe Newell geen rede voor uitstel? Waarom niet eerlijk zijn tegenover de spelers? Eerst zeggen dat de game in 2011 uit komt en dan zeggen dat het "waarschijnlijk" 2012 wordt, maar vervolgens geen rede geven. Zeg eerlijk waarom er een uitstel is :)
Dit is gewoon volgens goed gebruik bij Valve. Volgens mij is er nog geen enkele game uitgekomen op de orginele releasedata.
Ik hoop dat de rede van uitstel is omdat ze druk bezig zijn met Half-Life 2 Episode 3 :(
We wachten al een tijdje op Ep3 :(
We hebben ook lang op alle andere Episodes gewacht... Dus deze kan er ook nog wel even bij. Ik ga pas mijn systeem een upgrade geven wanneer ep3 uitkomt. Of misschien wel wachten tot HL3! ;)
Reden. Je schrijft hetb twee keer fout.
Als je dat trollen noemt :P . Maar excuseer, ik had een tikfout (en geen spelfout zoals boven).
We wachten al een tijdje op Ep3 :(
"Tijdje"? We wachten al 4 jaar op Episode 3. Ep.1 kwam 2 jaar na HL2 en Ep.2 1 jaar later. Ep.3 spant dus wel de kroon.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 19 augustus 2011 13:53]

3dmaster: gelukkig zien ze daar zelf ook wel de humor van in :) ze hebben Valve time.
I know :(

"“Valve Time” has become an industry term used jokingly with game releases from Valve, used to acknowledge the difference between the promised time for released content stated by Valve and to the actual release time; “Valve Time” includes predominate delays but also includes some content that was released earlier than expected."

Source:
http://en.wikipedia.org/wiki/Valve_Corporation
Portal 2 is een uitzondering en is wél op tijd gereleased. :)
Maakt het wat uit wat de reden is? Het is jammer voor de mensen die er naar snakken maar ik denk niet dat het de "pijn" verzacht als er een reden gegeven werd.

Ik heb 15 minuten de livestream bekeken van het DOTA2 tournament op Gamescom. Meer dan de helft was lag en onderbrekingen (om nog maar te zwijgen over het camera werk en de comentaar, maar dat ligt niet aan het spel natuurlijk).

Als ze dit spel willen neer zetten als een e-sport, dan zullen de netwerkproblemen moeten opgelost zijn, en zullen alle karakters goed balanced moeten zijn voor de release. Een eerste indruk raak je niet kwijt dus beter goed getest dan een snelle release medunkt.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 19 augustus 2011 11:57]

De netwerk problemen waren lokaal... Als er 2-3 miljoen mensen naar een stream zitten te kijken(en standaard op HD formaat) kan het gaan laggen. Was dit slim van ze? Nee, maar het had daar mee te maken. En in dit geval geen buggy netcode oid.

[Reactie gewijzigd door sbmuc op 19 augustus 2011 12:03]

De spelers hadden onder elkaar lag, en er zaten pauzes in waarin niks gebeurde, de stream zelf ging zeer vloeiend. Ik zou zo denken dat er op de gameserver 25 mensen ingelogged zijn, 2 teams en 2 comentators voor elk van de 5 talen, en nog enkele spectators. De comentators of camera view mensen streamen.
Daardoor vermoed ik dat de spelers onderling geen lag zouden mogen hebben, omdat het stream verkeer niet langs hun stukje netwerk moet passeren.
Misschien niet per se buggy netcode maar is er iets mis met de prioriteiten in de netcode?
Het verbaasde me ook al dat er een toernooi was. Dan lees ik hier later op tweakers dat er nog niet eens een gesloten beta is geweest. Dus zo gek is het niet dat er nog wat problemen zijn. Maar blijkbaar is het ondanks dat dus al behoorlijk goed te spelen.
Er is nooit een release date gezet en ook dit is geen harde datum. Pas als er vooraf een specifieke dag in een specifieke maand is kun je spreken van 'vertraging' e.d.

In de huidige versie zitten pas 46 van de 100+ helden. De UI is duidelijk nog niet af, de netcode heeft vaak de hik. Bovendien moet je ook nog het netwerk stresstesten en alle spell-interacties controleren. Waarom denk je zelf dat het nog tot 2012 duurt voordat dit officieel uitkomt?
Dat denk jij:
* Onderhoud van TF2, L4D1&2, source engine
* ontwikkeling portal 2 DLC#1, HL3 (of HL2EP3), dota2, CS:GO
Nou na de beelden gezien te hebben op de gamescom, ben ik erg teleurgesteld. Had er zoveel meer van verwacht.. Naast dat de graphics misschien wat beter zijn voegen ze niets toe aan de huidige DotA games out there.. Heb me toch wel opgegeven voor de beta om te kijken of het me dan wel misschien kan boeien, maar tot die tijd heb ik daar een hard hoofd in. Maar wat ik gezien heb op de gamescom lijkt me toch wel af? Misschien alleen wat balance maar om daar zoveel maanden voor uit te trekken?
Wat had je dan verwacht? De community wilde eigenlijk een directe copy van Dota1. Dit lijkt aardig te zijn gebeurd, al zijn er wel wat kleine verschillen in vooral de map (sommige truucjes die mogelijk waren in deel 1 zijn niet mogelijk in deel 2)

Ik vermoed ook dat ze voor de introductie zoveel mogelijk van de 105 heroes weer gaan implementeren. Ik denk dat ze nu aan ongeveer 40 heroes zitten.
Ik heb tot dusver (gisteravond) deze heroes gezien in picks en bans:

Anti-Mage, Beastmaster, Chen, Clockwerk, Crystal Maiden, Dark Seer, Dazzle, Doom Bringer, Drow Ranger, Earthshaker, Enchantress, Enigma, Faceless Void, Leshrac, Lich, Lina, Lion, Mirana, Nature's Prophet, Necrolyte, Night Stalker, Puck, Pugna, Razor, Sand King, Shadow Fiend, Shadow Shaman, Slardar, Sniper, Spectre, Storm Spirit, Sven, Tidehunter, Tiny, Vengeful Spirit, Venomancer, Viper, Weaver, Windrunner, Witch Doctor, Zeus

Iemand anders had dit plaatje gemaakt van de heroes die aanwezig waren: DotA 2 heroes
Ik heb nog geen heroes gezien die niet in dit plaatje staan: Dota 2 heroes volgens dota2.cn

overigens was dit plaatje al bekend voordat het dota2 championship begon

[Reactie gewijzigd door Wiico op 19 augustus 2011 17:17]

En tot die tijd kan iedereen zich nog vermaken met Heroes of Newerth wat dan ook weer een kopie van Dota is. Of met Dota 1 natuurlijk.
(mompelt iets over HL episodes en zo... grmbl...)
Ik zie nog steeds niets over DotA TF2 hoedjes, een beetje incompleet nieuwsbericht }>
Die prijzenpot is meer dan 1 miljoen dollar. De eerste plaats krijgt namelijk 1 miljoen. Het totale prijzengeld bedraagt 1,6 miljoen dollar:

1st place: $1,000,000 USD
2nd place: $250,000 USD
3rd place: $150,000 USD
4th place: $80,000 USD
5th place: $35,000 USD
6th place: $35,000 USD
7th place: $25,000 USD
8th place: $25,000 USD
Het verbaast me trouwens dat Tweakers.net hier amper vermelding van maakt, je zou toch denken dat de nl WC3 scene (bestaat die nog?) toch wel nieuwsgierig zou zijn om live mee te kijken.

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 19 augustus 2011 17:51]

Ik volg elke game die ik kan :) Na'vi mag het van mij winnen, want MyM is dan wel goed maar het zijn wel de meest arrogante kerels van de Euro-russia dotascene :)
Hmm... ruikt naar een League of Legends- achterblijvertje.

In ieder geval, ik kon geen bal van Defence of the Ancients, maar wel van League of Legends. Dus dit is zeker waardig om uit te proberen.
Alhoewel ik moet zeggen dat dit teaser-filmpje zeer veel wegheeft van de globale kaskraker LoL. Neem nou alleen die boogschutter (Ashe) of die kerel met die bijl (Olaf).

Als het echt een LoL-clone word, betwijfel ik of ik het mijn tijd wel waardig vind.

Valve, doe je best :P
Dit gaat over de opvolger van DotA, alle heroes die je ziet zijn overgenomen van het originele spel en dus zeker niet van LoL, wat pas veel later ontwikkeld is. Het zijn net de LoL characters die (soms) gebaseerd zijn op die uit DotA.
LoL is natuurlijk een DotA clone, en niet andersom.

Never the less, denk ik dat LoL inmiddels een grote fanbase op heeft gebouwd, mede dankzij hun free-to-play methode.

Bij LoL heb je constant nieuwe hero's (spreekt mij als casual player erg aan) en ze komen binnenkort met een hele nieuwe map/gameplay uit, soort van section capture wat je vaker bij FPS games ziet.

Gevalletje too little, too late?
My thoughts exactly. Ik denk echt dat dit gewoon een beetje een spel is dat gewoon veel te laat nu op de markt komt. HoN en LoL (vooral LoL) zijn al zo gevestigd nu in dit wereldje, ik denk dat er nog maar een select groepje spelers echt zit te wachten op DoTA2 en dat er een hele grote groep is die alleen overstapt als het echt een betere game is.

Wat ik tot nu toe heb gezien... ik blijf wel lekker LoL spelen zo nu en dan. Zeker als ze dit ook nog eens overdragen naar 2012... too little, too late.
Ik denk dat je wat gedesinformeert qua marktaandeel van LoL and HoN tegenover Dota 1.
LoL en HoN hebben zich gedifferentieerd van Dota 1, en alleen League of Legends is daar aardig in gelukt EN heeft het Dota-gerne naar een westers publiek gebracht. De rest zit gewoon nog de wachten op de Dota-port die HoN had moeten zijn.

Jullie vergeten allemaal dat Dota 1 op een stokoude engine draait en geen matchmaking systeem heeft, om nog maar te zwijgen over een fatsoenlijk platform, en dat dit de groei van Dota heeft gestopt, niet League of Legends, en zeker niet Heroes of Newerth, maar matchmaking.

http://www.google.com/ins...rth%2Cdota%202&cmpt=q

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 19 augustus 2011 17:40]

Ik snap dat hele DotA niet. Is dit nou een RTS, FPS, MMO of hack'n slash game :?
Warcraft 3 is een RTS en in dat filmpje zie ik iets wat op een FPS lijkt.
De juiste term voor dit soort game is als ik me niet vergis MOBA - Massive Online Battle Arena

zie bvb: http://www.infobarrel.com..._Are_Defining_a_New_Genre
Het is een nieuw genre. Met elementen van rog, rts en een beetje hack and clash arena game.

Het is verschrikkelijk verslavend. Ook omdat het zo een competitief spel is. Je kan je op zo veel manieren verbeteren en als je sommige moves succesvol kan doen geeft het een ongelooflijke kick.

[Reactie gewijzigd door Zuttasoxx op 19 augustus 2011 14:31]

Ik speel zelf ook LoL en kan niet echt zeggen dat ze met heroes creatief zijn.

Waar ik me echt aan erger is dat ze eens in de 2 weken met een nieuwe hero komen,

Totaal niet orgineel en gekopierd uit DotA. De abilities die ze hebben nemen ze van een andere hero of van een item.

En ze maken hem/haar verschrikkelijk OP. De eerste week is ie niet free to play. Dus mensen kopen de nieuwe hero. waarschijnlijk vaak met Cash.

De tweede week wordt de hero free to play.
De derde week wordt ie gigantisch generfed. Om al weer een nieuwe OP hero zijn entré te laten maken. ( uiteraard niet f2p de 1e week)

@WhiteDog.

Het filmpje is ook niet echt representatief voor de gameplay

[Reactie gewijzigd door Jackxl op 19 augustus 2011 18:21]

Je hebt volkomen gelijk met hun werkwijze. Steeds een OP hero op de markt zetten en zodra de spelers klagen word ie ongeveer gelijkgetrokken met de rest.

Dit doen ze ook bij Heroes of Newerth en ik vind het doodzonde dat daarom veel mensen gewoon niet een goede score kunnen behalen.
Gewoon omdat hun tegenstander wel betaald en hij een skill heeft die op lange afstand jou stunned, naar zich toe trekt èn verpulverd.

@je laatste zin: Welke promo filmpjes zijn nou wèl representatief voor het eindproduct, in tegenwoordige tijd hè? :P
Al die filmpjes laten alleen maar zien wat de engine uiteindelijk zou kunnen renderen op over-kill systemen.
WhiteDog vondt het meer opeen fps lijken.. dus ik heb hem even verduidelijkt de trailer niet representatief is, en ook echt niet een heel klein beetje.