Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Submitter: Hell-Slave

Daags nadat Intel bekendmaakte dat het de laatste hand legde aan een nieuwe firmware voor zijn 320-ssd's, is de software vrijgegeven. De nieuwe firmware repareert een bug die kan zorgen dat de ssd slechts 8MB opslagruimte rapporteert.

De door Intel vrijgegeven firmware kan via de site van de fabrikant worden gedownload en is bedoeld voor de 320-ssd's. De firmware is primair ontwikkeld om de zogenoemde Bad Context 13x Error te herstellen, die een aantal 320-ssd's heeft getroffen.

Deze error dook voor het eerst in juni op. Door een bug in de controller kon de hoeveelheid opslagruimte in bepaalde gevallen na een  stroomonderbreking worden gereduceerd tot maximaal 8MB. Nadat Intel in juli al bekendmaakte dat het probleem kon worden gereproduceerd, meldde de fabrikant recent dat de hoofdoorzaak was gevonden en dat een nieuwe firmware in ontwikkeling was.

Gebruikers die met een kapotte ssd opgescheept zitten, kunnen contact opnemen met Intel om een nieuw exemplaar te ontvangen. Met de Intel SSD Toolbox kunnen gebruikers de drive ook zelf herstellen, al gaat bij de benodigde secure erase wel alle data verloren. Gebruikers die nog geen last van de bug hebben ondervonden, kunnen de firmware met behoud van data bijwerken met de Firmware Update Tool.

De Intel 320-serie werd eind maart officieel aangekondigd en omvat ssd's met capaciteiten van 40, 80, 120, 160, 300 en 600GB. Alle modellen, op het 40GB-exemplaar na, kunnen lezen met 270MBps en zijn voorzien van een Postville-controller. De serie staat bekend als de Postville Refresh en geldt als de opvolger van de X25V- en X25M-series.

Reacties (40)

Reactiefilter:-140040+129+26+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Om via een USB stick je 320 SSD firmware te updaten

- Download de firmware update ISO van Intel
- Extract met WinRar
- Volg deze instructies: http://www.vistax64.com/t...6-dos-usb-boot-drive.html
- Kopieer de bestanden "iSSDFUT.exe" en "README.TXT" die je zonet geextract hebt uit de iso naar jouw USB
- Boot van USB en typ "iSSDFUT" in het consolescherm en hit enter

[Reactie gewijzigd door tripkip op 18 augustus 2011 13:40]

Super tip, had het zelf na veel zoeken ook gevonden, erg lastig als je een netbook of een ander apparaat hebt zonder optical drive. Dit is dan de enige manier om het te doen, erg lastig te vinden via google.
Eén toevoeging, zet in je BIOS de bootvolgorde zo, dat de USB stick als eerste staat met het updaten en zet het na de update weer terug.
Dat zou een Tweaker toch moeten kunnen :9
Firmware update is ALLEEN voor 320.
Check de releasenote's maar.

http://downloadmirror.int...3/eng/Release%20Notes.pdf

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 18 augustus 2011 11:40]

Je hebt gelijk. De Tool is geschikt is geschikt voor zowel de ssd's uit de 320-serie als voor de M-, E- en V-uitvoeringen van de X25-drive. Alleen voor de 320-series is een nieuwe firmware. Artikel is iets aangepast.
Bij mij is het ook wel gelukt, maar moest wel eerst BIOS setting voor de SSD drive wijzigen: eerst AHCI mode weghalen (IDE was mijn alternatief) en toen werd mijn SSD drive herkend. Na het upgraden natuurlijk weer teruggezet. E.e.a. staat ook in de readme op de CD beschreven.

Na reboot merkte W7 dat er een gewijzigde drive was en wilde drivers updaten en adviseerde een reboot. Na dat alles gedaan te hebben is het toch prettig te weten dat een bekend probleem verholpen is.
Hij zag de SSD bij mij ook niet.

Zal de AHCI tip van jou eens proberen !
De update heeft trouwens de bug nog niet gefixed. Intel forum staat alweer vol met reacties van mensen die de bug nu zelf krijgen zonder te powercyclen.. Check deze thread op het intel forum: http://communities.intel....121?start=45&tstart=0
Fijn zit ik dan met me 120gig intel 320 in mijn MacBook Pro zonder windows en zonder DVD drive om deze te instaleren. Iemand enig idee wanneer deze 'patch' mogelijk uit gaat komen voor de mac (of dat het uberhaupt wel uit gaat komen voor de mac?).

Want zo zit ik dus nog steeds met mogelijk gevaar :)
je kun gewoon op mac een iso naar een usb schijf draaien dat zit standaard in mac en als je ff de handleiding kop 3 doorkijkt spreekt het voor zich "op de intel site"

[Reactie gewijzigd door marquiss op 18 augustus 2011 15:47]

Heel erg bedankt voor je tips! ik heb een tijdje Win7 van usb proberen te instaleren op me mac via bootcamp en parallels. Na twee dagen vol mislukkingen heb ik het opgegeven en nooit meer nagedacht over usb booten maar dit is natuurlijk een heel ander geval, goede tip! vanavond eens lekker experimenteren :)
Ik zou het erg waarderen als u mij kon uitleggen hoe dit updaten precies in ze werk gaan want of mijn Mac moet defect zijn of ik ben onhandiger dan andere ;( Ik heb alles geprobeerd. USB via de tool die door tripkip hierboven wordt beschreven te formatteren, via Mac Journaled extended als fat32 als fat. Bij al deze keren formatteren heb ik zowel de ISO als de uitgepakte bestanden op de USB geladen, de Mac uitgezet en weer opgestart. Alt ingedrukt gehouden om elke keer weer teleurgesteld te worden en alleen MacHD en Recover (Lion) als opstart opties terug te zien. Mis ik iets of is mijn Mac gewoon raar. Dit was namelijk ook al zo onmogelijk toen ik Windows vanaf USB wilde installeren (ook dat was uiteindelijk niet gelukt).

Als je zou weten wat ik verkeerd doe hoor ik het graag!
Heb een 320 40gb in mijn netbook zitten. Heb zojuist de bootable image met een externe dvd-drive gebruikt. Nieuwe firmware geinstalleerd zonder problemen. :*)

Was die vertex 3 in mijn pc maar zo easy in use |:(
Hoezo vertex 3 is kwestie van een tootlje draaien, die detecteert de vertex3 en update hem?
Dan hoef je niet eens een dvd of cd te gaan branden. en kan je dit gewoon vanuit windows doen.

Ik vind het heel slecht dat dit voor kon komen met die intel 320 ssd's goed dat ze er wat aan gedaan hebben.

Ach ik ben blij dat ik een X25M 160Gb heb :P
@ 3DDude

Bij de vertex 3 zijn de huidige tools ( OCZ Toolbox) niet bruikbaar vanuit windows als de harde schijf de primaire (OS) hard disk is zoals je ook op het OCZ forum kunt lezen, ik begrijp dan ook niet dat je die ongefundeerde uitspraak hier maakt.

Alleen met de oude toolbox versie 2.35 is dit nog wel mogelijk.

Zie ook dit topic: meuk: OCZ Vertex 3, Vertex 3 Max IOPS, Agility 3, Solid 3, RevoDrive 3 2.11
Vertex 3 is mijn boot schijf, dan kan je de schijf niet upgrade vanuit windows. Vervolgens een linux usb stick gemaakt met de tool die OCZ beschikbaar stelt. Na de upgrade kreeg ik nog meer problemen met mijn schijf. En dan ga je naar de officiële support forum, krijg je te horen; doe een cmos reset :/

Kortom te veel gezeik gehad met mijn vertex schijfje, nu nog steeds eigenlijk. Ik ben ook niet de enige als je die dramatische posts ziet op het OCZ forum.
Verder draait mijn intel ssd als een trein, geen gezeik mee en doet zijn werk gewoon.

(Deze post is misschien offtopic, maar jeeeez teveel frustraties jegens OCZ |:( )
simpel de vertex 3 firmware upgraden vanuit windows met de vertex als bootschijf

---

Mooi dat de intel 320 firmware er dan eindelijk is. Ze hadden deze al eind Juli beloofd. Niet dat het nodig was gelukkig. Deze bug trad sowieso in extreme gevallen pas op. Vanavond maar even updaten :)
Nu met de kortingsactie en nieuwe firmware is het weer een voordelige en betrouwbare keuze.
Om je Vertex3 te updaten is er ook een ISO beschikbaar gemaakt door OCZ:
http://www.ocztechnologyf...olid3-Revo-and-Ibis-SSD-s
Het is ook mogelijk om via de stappen in dat topic de ISO te zetten op een bootable USB stick.
Gebruikers die met een kapotte ssd opgescheept zitten, kunnen contact opnemen met Intel om een nieuw exemplaar te ontvangen. Met de Intel SSD Toolbox kunnen gebruikers de drive ook zelf herstellen, al gaat bij de benodigde secure erase wel alle data verloren.
Ik neem aan dat Intel jouw data ook niet over zet. Er is voor zo ver ik weet geen enkel consumenten disk die onder garantie data hersteld.

Kun je het beter zelf doen, dan heb je tenminste weer een werkende drive zonder nog eens weken te moeten wachten.
Als particulier kun je hem beter wel zelf herstellen ja. Maar voor een IT bedrijf is het gewoon makkelijker om de SSD's op te sturen.
Lijkt me drm ook dat ze dit aanbieden voor de cuncumenten. Goede service Al heb je er niet veel aan voor je oude data (vind het niet slim om op deze schijf je data op te slaan, puur omdat je daar meestal ook al een opslagschijf voor in je pc hebt) (laptops daargelaten)
@ Iftert,

Laptops daargelaten? Dat is dan niet echt een slimme zet.

Bij mij is alles wat belangrijk is geback-upt zowel desktops als laptops.
Let even op het onderlijnde stuk:
Gebruikers die nog geen last van de bug hebben ondervonden, kunnen de firmware met behoud van data bijwerken met de Firmware Update Tool.
Kapot is dus sowieso data kwijt, of je hem nu opstuurt of zelf de firmware installeert.
Als je de firmware zelf upgradet als de drive nog werkt, dan behoud je gewoon je data.
Is er iets structureel mis met de nieuwste SSD's? De Intel 320 heeft rare problemen, de OCZ Vertex/Agility/Solid 3 hebben ook grote problemen.

Ik wordt zo wel een beetje huiverig om naar een nieuwe SSD te upgraden. Want als er dit soort bizarre problemen bestaan, wat zal het volgende dan zijn?

Om te vergelijken, ik heb mijn Intel X25-M G2 (Postville) een keer geupdate toen ik em net had, en daarna nooit meer, en ook nooit problemen gehad. Dit geldt ook voor mijn Vertex 2. Allemaal met MLC-chips van de vorige generatie. Zou het aan de chips liggen ofzo?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 18 augustus 2011 12:46]

De 'consumenten' SSD's hebben nog hier en daar kinderziektes. Denk dat het nog een tijd gaat duren voordat we echt solide SSD's hebben. Wellicht al bij de volgende generaties sandforce en intel controllers, althans dat hoop ik :*)

Sinds ik nu wat SSD's gebruik heb ik wel 1 ding geleerd;
maak regelmatig een back-up van je systeem :D

[Reactie gewijzigd door TheMok3r op 18 augustus 2011 13:26]

De volgende generatie? De vorige generatie kampte met veel minder problemen...
sandforce controller gebaseerde SSDs (o.a. OCZ) zijn inderdaad niet echt betrouwbaar, maar de Intel 320 is eigenlijk net zo betrouwbaar als de Postville, deze bug heeft zover bekend alleen zeldzaam plaatsgevonden bij OS'en waar het energiebeheer verkeerd stond ingesteld voor de SSD.

Zolang je wat betreft upgraden even op het GOT forum kijkt wat de beste en betrouwbaarste SSD op het moment is, kan er weinig mis gaan.
sjah, ik zal wel geluk hebben, maar ik heb nu al bijna een jaar een setje van 4 vertex 2's in een productie omgeving met een db erop draaien. Nog geen enkel probleem mee gehad ;)

Sinds een paar maanden hangt er ook 4x vertex3 bij, ook nog geen problemen gezien!

[Reactie gewijzigd door borft op 18 augustus 2011 21:12]

de problemen doet zich dan ook niet voor bij de oude vertex 2 versies (heeft een ander grootte nand geheugen, waar de controller blijkbaar wel goed mee om kan gaan. )

en hopelijk blijft het met de vertex3 ssds die je daar hebt ook zo :P
Firmware update is perfect gegaan. Alhoewel hij maar 111 van de 120gb herkend. Nuja dat zal zeker voor de update ook al geweest zijn.

[Reactie gewijzigd door edmunt op 18 augustus 2011 14:23]

das 120 GIGAbyte.. niet GIBIbyte.. das dus 120 000 000 000 bytes dat je krijgt en dat uitgerekent zal dan ongeveer dus 111 GiB zijn.

schaam je niet, deze fout word veel gemaakt bij veel mensen
Mensen vroegen zich in het vorige artikel af hoe men de firmware kon updaten. Blijkbaar kan dit dus gewoon via het OS of via een boot CD:

"Operating Systems: Windows 7*, Windows Vista*, Windows XP*"

"Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool [ 0811036202M388208850.ISO ] - Bootable ISO image Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool; this is the recommended method to update the firmware on systems running Windows*, Linux* and Mac* operating systems. It requires a blank CD, CD burning software, and a read/writeable CD-ROM drive."

:)

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 18 augustus 2011 11:35]