Hoofdcategorieën
Device Settings

RIM brengt BlackBerry Bold 9900 deze week in Nederland uit

Door Arnoud Wokke, woensdag 17 augustus 2011 12:14, views: 20.946

Smartphonemaker RIM brengt zijn nieuwe topmodel BlackBerry Bold 9900 eind deze week in Nederland uit. Dat meldt Nu.nl. De Bold 9900 ziet eruit als de vorige Bold, maar het toestel heeft een snellere processor en een touchscreen aan boord.

De Bold 9900 zal eind deze week in Vodafone-winkels belanden, terwijl het toestel begin volgende week bij T-Mobile te koop zal zijn, meldt Nu.nl. In de Tweakers.net Pricewatch is inmiddels ook een webwinkel die zegt de smartphone donderdag uit te leveren. Daarmee komt de Bold 9900 eerder uit dan verwacht werd. Een bron meldt aan Tweakers.net dat er niet veel exemplaren bij de lancering beschikbaar zijn: zo heeft Vodafone er per week 300 besteld.

De nieuwe Bold heeft een 2,8"-touchscreen met een resolutie van 640x480 pixels. Het toestel draait op een singlecore Qualcomm MSM8255-cpu met een kloksnelheid van 1,2GHz. De Bold 9900 is het eerste toestel met BlackBerry OS 7, de vermoedelijk laatste versie van het op Java gebaseerde BlackBerry OS. De Bold 9900 werd in mei aangekondigd, waarna Tweakers.net een hands-on publiceerde. Daaruit bleek dat vooral de browser een stevige update heeft gekregen.

RIM brengt de komende maanden nog meer toestellen met BlackBerry OS 7 uit. Daarvan zijn de Torch 9810 en 9860 al eerder deze maand aangekondigd. Daar komen vermoedelijk de Curve 9360 en Curve 9380 nog bij. Vanaf eind dit jaar schakelt RIM over op een geheel nieuw besturingssysteem, zo meldde Tweakers.net dinsdag. Deze Colt zou een groot touchscreen hebben, maar veel specificaties delen met de Bold 9900.

BlackBerry Bold 9900

Volgende 12:35 Dell: Windows 8 voor tablets wordt solide concurrent voor Android
Vorige 11:57 Wii krijgt nieuw design en verliest GameCube-compatibiliteit
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


Voor ongeveer euro 35,-- p/maand, 24 maanden lang, + euro 30,- is ie voor jouw.
230 minuten of 230 SMS + Onbeperkt internet
http://www.typhone.nl/gsm...ry-bold-touch-9900#review
Morgen wordt ie geintroduceerd zeggen ze daar. Heb zelf geen ervaring met deze winkel, overigens.

zit geen blackberry internet bij ;)
tevens werk ik bij Vodafone haha...

Er zullen wel weer een hoop android en ios fanboys gaan janken dat RIM achterhaald is blablabla ;(

Heb ze zelf alle drie (:S) iOs, Android en BlackBerry en ze werken alledrie super, Blackberry wel net even wat degelijker, maargoed is ook voor de zakelijke markt. Andere 2 zijn leuk speelgoed en voor prive gebruik super.

[Reactie gewijzigd door IJssiej op woensdag 17 augustus 2011 12:18]





Dat is het beeld van veel mensen, al mijn jonge neefjes en nichtjes hebben iphones, hun vrienden ook allemaal :S maargoed zal wel bijzonder geval zijn dan! Blackberry abbo is te duur zeggen ze dan

Zelf heb ik op dit moment een android toestel maar ik wissel met de tijd :) denk dat ik volgend jaar een Windows Phone 7 probeer

[Reactie gewijzigd door IJssiej op woensdag 17 augustus 2011 12:24]


Een BlackBerry-abo is toch gewoon een telefoonabo met internet? Of mis ik iets?

Wat is het verschil tussen iPhone en BlackBerry wat abonement betreft :?

abonnement is met 1 b, dus de afkorting ook ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op woensdag 17 augustus 2011 12:47]


Een blackberry-databundel is vaak duurder en als je een normaal internet abonnement neemt dan kun je veel functionaliteiten niet gebruiken Ik zit bij KPN met een surf&mail abonnement maat Whatsapp kan ik vergeten op mijn BB. Als ik een databundel voor de BB neem dan werkt het wel.

Het is in NL dus wel zo dat het internet niet open is alleen blijft de BB altijd buiten schot.

Mss anders ff KPN bellen? Want je internet werkt niet naar behoren. Gezien de netneutraliteit mogen ze helemaal geen dingen blokkeren. En dan gewoon dreigen met niet betalen totdat het werkt.

Of overstappen op T-mobile ;)


Sorry hoor, sinner2stroke, dat ik niet weet hoe een BlackBerry intern werkt. Moet ik me nu gaan schamen omdat RIM heeft besloten dat al het internetverkeer via een door de provider onderhouden proxyserver behoort te lopen? (dank, Jelle E)

Ik mag dat op z'n minst van de zotte vinden, toch? Kunnen die BB's niet onafhankelijk van zo'n bizarre service werken? Gewoon, zoals IEDERE andere telefoon?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op donderdag 18 augustus 2011 12:59]


Het verschil zit in het wel of geen BIS (Blackberry Internet Service). Applicaties als push mail en online messaging werken alleen als je wel BIS hebt, omdat RIM de veiligheid wil garanderen.

BB abonnementen zijn apart, dit zijn BIS abonnementen (blackberry internet service) en hebben andere prijzen bij providers. Volgens mij wordt deze service gerund door RIM zelf onafhankelijk van provider en de data verloopt dan ook volledig encrypted over de servers van RIM. Dit alles zodat je belangrijke zakelijke data veilig is.

Dit was de reden waarom er zoveel heisa was over het beschikbaar stellen van RIM servers een tijdje geleden, toen wilden regeringen (India en anderen) toegang hebben tot de servers omdat mogelijk terroristen zouden communiceren met blackberrys, welke niet af te tappen zijn zonder tussenkomst van RIM. Correct me if im wrong please.

[Reactie gewijzigd door shenr op woensdag 17 augustus 2011 13:02]


Het is niet zo zeer dat álle data over de servers van RIM loopt, internet verkeer en whatsapp en zo gaan over het algemeen gewoon van toestel via netwerk provider rechtstreeks naar internet, maar alle configuratie loopt wel via het netwerk van RIM. Als jij geen blackberry abonnement hebt dan krijg je geen servicebooks (waar de meeste instellingen voor een blackberry in staan) en kun je bijna niks qua data met het ding. Je kunt niet zelf een APN instellen bv (er is wel een setting voor maar die wordt bijna nergens voor gebruikt). Het wil bv wel eens lukken om een BB enabled sim in je BB te stoppen, servicebooks binnen krijgen en dan je eigen sim zonder BB bundel er weer in stoppen... dan blijft het waarschijnlijk (deels) werken, maar hoe lang weet je nooit.

edit @Shenr: dat kan crackberry wel zeggen, maar het is niet waar. Niet alle verkeer gaat via de systemen van RIM. Wel alle mail en pin verkeer, maar niet browser en 3rd party app gegenereerde data. Ik meen echter dat vroeger wel echt alle data via RIM ging dus daar zal dat waarschijnlijk nog vandaan komen.

[Reactie gewijzigd door finraziel op woensdag 17 augustus 2011 17:03]


Het klopt niet helemaal wat je zegt, ik heb het even nagezocht:
'Both BES and BIS allow your BlackBerry to get email, as well as retrieve webpages and use third-party applications (like WICKSoft Mobile Documents!). All traffic from your phone goes to the BES / BIS server, and then the BES / BIS server communicates with the world on your behalf.

The difference, ultimately, lies in where the server resides and the level of control and security you get.

In the case of BIS, your carrier operates the server. Everything from BIS to your handheld is encrypted, but that’s about the extent of the security features. The carrier can decide what applications run on your phone, and how applications communicate with the Internet.

For BES, your company operates the server, and usually has it sitting somewhere within the corporate network. The IT department controls all aspect of the BES server, and it’s likely sitting in a nice and secure location.
'

Bij BIS gaat het inderdaad via je provider, maar wel een aparte BIS server voor alle communicatie met de buitenwereld.

bron

Ik zie juist heel veel jeugd met een blackberry?

Heel veel jeugd heeft smartphones :)

Sterker nog vrijwel iedereen heeft smartphones! Ik ken een hoop volwassenen met Blackberry's maar ik ga ook niet om met mensen van beneden de 25 jaar (niets op tegen hoor)

De Curve zie je denk ik meer bij de jeugd dan de 9900 bold straks..

[Reactie gewijzigd door IJssiej op woensdag 17 augustus 2011 12:27]


Je lokt hier echt onwijs flames mee uit; als je meer dan 10 minuten per dag buiten de deur zou spenderen (ook met al je 25+ vrienden) merk je al snel op dat de gemiddelde jeugd (lees: 14 t/m 20) meer BB's heeft dan andere smartphones (iPhones, e.d.). Neem daarbij nog een groepje allochtonen en daar zal het BB percentage zo rond de 80%+ liggen.

Observaties die eigenlijk weinig zeggen, aangezien ik dan weer meer iPhones zie bij de jeugd van de leeftijd die jij beschrijft. Als er nou gewoon ergens statistieken waren van de providers met leeftijdsgroepen & welke telefoons ze gebruiken zijn we in één keer van deze eeuwige discussie af...

ja je hebt wel gelijk maar is net welk groepje je hebt bij mij op school heel veel iphones op voetbal en vrienden uit dorp heel veel android en op me werk heeft heel veel jeugd een bb met die kut ping geluiden :p

Hebben die niet allemaal een Curve als BB? Maar, ik zie in de A'damse metro inderdaad genoeg scholieren rondlopen met Blackberry of een iPhone (en hier en daar een verdwaald Android-toestel). Maar ok, dat is enkel mijn observatie van wat ik aan mobieltjes zie in het OV hier.

Precies, denk dat het een aardige mix is van iphone en blackberry.

Android is bij de jeugd nog wat minder populair volgens mij...

Ben eigenlijk wel benieuwd wat BB OS7 nog meer te bieden heeft behalve een betere browser. Bij de Torch werd BB OS6 echt als grote vernieuwing gezien, en werd dat ook in reclames zo verwoord.

Klopt, ze brengen het idd mooi:
the new BB OS 7 is RIM's most advanced mobile OS iteration with a host of welcome enhancements
En uiteindelijk gaat het alleen over de nieuwe browser met HTML5 compatibiliteit en een kickass Javascript interpreter :P Er is een betere graphics engine aan boord, dus het zoomen gaat ook vloeiender worden dan wat je gewend bent.

Als laatste weet ik dat ze BB Balance hebben toegevoegd wat het makkelijker maakt om zakelijk en privé op je telefoon te kunnen scheiden.

Zakelijk was (eigenlijk: is) toch een beetje de grootste peiler van RIM en door de "kritiek" dat ze de jeugd achterna willen, hebben ze dit onderdeel toegevoegd om toch de zakelijke gebruikers wat tegemoet te komen

Edit: Verkeerd begrepen; QNX is de nieuwe OS, niet BlackBerry OS 7.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op woensdag 17 augustus 2011 13:44]


Het is de nieuwste update van hun OS inderdaad. Alleen zeer binnenkort komt er een compleet nieuwe OS aan, namelijk QNX OS. Vandaar dat er wordt gezegd dat dit vermoedelijk de laatste versie is van BB OS.

OS 6 *is* een behoorlijke stap vooruit geweest, en met name de browser is onvergelijkbaar veel beter. OS 7 was oorspronkelijk gepland als 6.1 en is maar een kleine evolutie.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op woensdag 17 augustus 2011 15:55]


Stop een met zagen over jullie favorieten jongens. Echt wel belachelijk hoor elke topic weer dezelfde fanboytalk. 't kan me echt niet schelen wat je favoriete telefoon is! Echt, stomme trolls! |:(

ON TOPIC: Volg m al een tijdje deze, is al een tijdje uit in de US. Zeer goede topics terug te vinden op crackberry.
Blijkbaar zijn ze met dit model volop voor de 'thinness' gegaan en dit ten koste van de batterij. Heb al veel reviews gelezen die spreken van een batterijduur van MAX 1 dag bij iets meer dan gemiddeld gebruik.
OOK: De camera mag dan wel 5MP zijn, er zit geen AF op waardoor voorwerpen van dichtbij schieten geen pretje is. Heb een vergelijking gezien met de 9780 en die foto's waren gewoon beter!

Jammer dat ze met dit model niet verder gegaan zijn op hun sterke punten, kwaliteit en battery life.. was zeer enthousiast in den beginne maar twijfel nu erg sterk om 'm alsnog te halen.

RIM laat zich toch gek maken door al dat gemekker over (dual) core cpu's die tegenwoordig in alle smartphones moeten zitten (?) Blackberry's moeten degelijke en betrouwbare telefoons blijven en dat doel schieten ze voorbij als ze zich teveel gaan spiegelen qua specificaties aan Apple en Android (HTC etc)

Inderdaad erg jammer dat ze juist hun Unique Selling Point de nek omdraaien met zo'n Dunne Batterij. Ik denk dat ook dat ik terzijnertijd een Degelijke Extended Battery haal (van Seidio ofzo).

Hoop ook niet dat dit hun Laatste Full Keyboard BlackBerry is, aangezien de 1ste QNX BlackBerry ook Full Touch is, als die trend zich doorzet houden ze geen USP's over en staan ze dadelijk bekend als "Slechte Android / iPhone Wannabee's".

Tja, de 9900 bied natuurlijk veel van het zelfde, echt grote vernieuwingen komen inderaad pas bij de Colt, maar goed de BB heeft een aantal goede eigenschappen in vergelijking met andere smartphones, waar onder beveiliging en accuduur.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je nu in de markt bent voor een BB dat je voor de 9900 gaat, ik zou persoonlijk even wachten op toestellen van RIM met het geheel nieuwe OS.

Gaat de 9900 tegen die tijd een update krijgen met het nieuwe QNX-besturingssysteem? Anders ga ik alsnog lekker voor de iPhone. Want anders loop je over een half jaar met een 9900 met een achterhaald besturingssysteem ;-(

Ook handig van RIM dat ze nu gewoon hardop zeggen dat QNX aan alle kanten een stevige verbeterings is. Daarmee zeggen ze dus eigenlijk dat de huidige niet zo goed is....

Begrijp me niet verkeerd, ik 'geil' op nieuwe speeltjes, maar aan de andere kant moet mijn telefoon of laptop, of wat dan ook, het gewoon doen.
Mijn Bold 9000 is 2,5 jaar oud, en werkt. En ja het advanced settings menu kan best wat overzichtelijker (de SE K800i heeft wat mij betreft nog steeds 1 van de beste interfaces, hoewel dat geen smartphone is). En ook de browser kan heel wat beter; even snel een rekening overmaken gaat niet goed met elke bank omdat de browser het niet snapt.

Het is prachtig en mooi als er allemaal nieuwe features opzitten, waarvan de gemiddelde tweaker de helft waarschijnlijk maar één keer gaat gebruiken. Maar uiteindelijk draait het erom of je favoriete apps goed draaien, je de telefoon makkelijk kunt back-uppen, een mp3/avi kan afspelen en dat ie fijn belt of e-mailt.
Evenzo heb ik al anderhalf jaar een X10 Mini Pro voor de zaak, die heeft nog nooit een update gehad en draait braaf op Android 1.6, en weet je, het werkt. Ik heb een paar apps zoals een WLAN scanner geïnstalleerd, ik kan er mee bellen in de auto en tethering doet het ook, al is dat wel wat omslachtiger dan bij de Blackberry.

Daarbij is de in de marketing/media vaak gebruikte benadering: 'Het nieuwe systeem biedt heel veel nieuws en moois, dus het huidige systeem is ruk', natuurlijk een beetje vreemd als je er even over nadenkt.

"Daarbij is de in de marketing/media vaak gebruikte benadering: 'Het nieuwe systeem biedt heel veel nieuws en moois, dus het huidige systeem is ruk', natuurlijk een beetje vreemd als je er even over nadenkt."

Precies, dan zou dus alles wat er ooit gemaakt is ruk zijn geweest, technologie gaat vooruit en daarmee dus ook vaak de mogelijkheden van een product, ik sla die eerste qnx bijvoorbeeld graag over als het een full touch is, ik kan en wil niet zonder mijn keyboard, als ik dan een poosje niet "hip" kan zijn met het nieuwe qnx al, dan is dat maar zo...

Uiteraard begrijp ik dat. Fabrikanten blijven altijd verbeteren en dat moet ook.

Mijn gedachte ging er meer over dat ze nu al een beter besturingssysteem aankondigen ruim vóórdat de 9900 uitkomt.

Dat is een beetje hetzelfde als dat Volkswagen een advertentie plaats met: "over 2 weken komt de nieuwe Golf 7 uit, maar over 3 weken komt de Golf 8 en die is nóg veel beter!"

Dat nodigd dan niet echt uit om dan nog voor de Golf7 te gaan.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op donderdag 18 augustus 2011 08:44]


Ik geloof niet dat RIM ooit afstapt van hun fysiek keyboard, dat het makkelijker is om qnx zoals ze dat op de playbook gebruiken te porten naar een telefoon met alleen een touchscreen dat geloof ik best, maar ga er maar vanuit dat ze druk bezig zijn om het keyboard er in te verwerken, zeker hun die-hard gebruikers (zakelijk) willen perse een fysiek keyboard.
Verder hoop ik idd ook dat ze zich niets aantrekken van apple en android, de bb was en is een uitstekende telefoon zonder een hoop flashy gedoe en de heer en meester als het gaat om communicatie, en dat zou ik graag zo willen houden!

p.s. hey XP, ik kom jou ook overal tegen :)

[Reactie gewijzigd door Psycorps op woensdag 17 augustus 2011 15:24]


Ik heb op dit moment een iPhone 4 en zal waarschijnlijk ook overstappen naar de BB 9900. Dit mede omdat ik toch communicatie belangrijker vindt dan Apps. Laat mij duidelijk zijn, iPhone 4 is een fantastisch apparaat maar toch op dit moment niet meer voor mij. Ik vind belangrijker bijvoorbeeld dat als ik de bel knop druk, de laatst gebelde persoon wordt gebeld. Op de iPhone is het 3 stappen verder. Ook de batterij duur is voor mij een hogere prioriteit dan de eye-candy.

Uiteindelijk is het hoe je je telefoon gebruikt. En in dit geval past een Blackberry beter bij mij dan een iPhone en dat zal voor elk ander persoon verschillend zijn.

Dat heb ik eigenlijk ook wel, momenteel ook de iPhone 4.. maar simpele dingen zoals "upload to facebook" een E-mail geluid die niet voor alle e-mail boxen zijn maar per stuk.

Een lampje dat doet knipperen als ik een nieuw bericht heb of melding, zodat ik niet heletijd op mijn telefoon hoef te kijken maar van afstand al kan zien.

Bellen en Smsen doe ik niet meer zoveel.. maar de Bold vond ik zelf een geweldig toestel en ga zeker die 9900 direct kopen zodra hij beschikbaar is.

Of ik mijn iPhone hou weet ik niet, ik heb namelijk ook een iPad die me behoorlijk goed bevalt.. maar of ik perse een iPhone nodig heb? Denk dat ik liever de Bold 9900 neem
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:35 Dell: Windows 8 voor tablets wordt solide concurrent voor Android
Vorige 11:57 Wii krijgt nieuw design en verliest GameCube-compatibiliteit
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011