Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 24.654 •
Submitter: Tweakas

Een nieuwe usenetindexeerder die opereert onder de naam Busca Usenet poogt naar eigen zeggen door moderatie een einde te maken aan spam in Spotnet. Een 'nzb-knop' ontbreekt echter, evenals games en software in het aanbod.

Busca Usenet

Busca Usenet laat op zijn website weten dat het zijn spots deels betrekt uit de stroom spots die in usenetkanalen worden geplaatst door Spotnet-gebruikers. De site zegt echter elke mogelijke spot eerst door de moderatiemolen te halen voordat deze op de site zichtbaar wordt. Busca Usenet zegt ook spots die door eigen gebruikers worden aangedragen eerst te controleren.

Opvallend is dat Busca Usenet in tegenstelling tot het voormalige FTD en 'opvolger' Spotnet geen games en software in zijn indexlijsten opneemt. Ook een 'nzb-knop', waarmee bestanden direct van usenet kunnen worden binnengehaald, ontbreekt. Alleen de bestandsnaam en nieuwsgroep worden genoemd in spots, zodat de gebruiker op andere websites zelf een nzb moet aanmaken. De site laat in de helpsectie weten dat hier doelbewust voor is gekozen omdat zijn servers in Nederland staan en de usenetindexeerder aan de Nederlandse wetgeving moet voldoen. In het huidige aanbod zijn wel films, muziek en e-books te vinden.

Naast Busca Usenet wordt er ook gewerkt aan een alternatieve client voor Spotnet, Spotgrit geheten. Deze usenetclient, uitsluitend voor Windows beschikbaar, biedt volgens de makers meer mogelijkheden voor spam control. Zo kunnen spots via filters gecontroleerd worden op eventuele spam. Spotgrit maakt aan de achterkant nog steeds gebruik van SABnzbd, een tool om binaries uit nieuwsgroepen te plukken en direct uit te pakken.

Reacties (54)

Zo klopt het principe wel van er 1 neerhalen en er 2 terug krijgen. Ze schieten aan alle kanten uit de grond en vaak met succes ook. Het enige nadeel van deze "strijd" is dat je niet snel meer aan jarenlang vertrouwde plek hebt omdat ze tegenwoordig niet lang meer bestaan.

Verder weinig anders...
Het heeft wat Bloed zweet en tranen gekost. Maar een officiële handleiding van *kn ip* is aangemaakt! Alle stappen worden beschreven in Jip en janneke taal :) Hoop dat jullie er iets mee kunnen

[Reactie gewijzigd door Dirk op 19 september 2011 07:42]

Ik snap het nut hier niet van geloof ik ... De usenet sites die ik gebruik hebben geen last van spam en ik vind altijd alles wat ik zoek. Meerwaarde van Busca ontgaat me dan ook volledig.
Als ik tegenwoordig op Binse****.info zoek, zie ik wel dat veel lolbroeken het tegenwoordig leuk vinden om dingen te re-uploaden met een password.... maar daar zal deze site ook weinig aan doen.
Diezelfde bins*** zet er dan ook wel bij dat er een paswoord op staat. Heel veel andere indexsites doen dat (nog?) niet. Meteen een troef voor bins***.
Ik vind het initiatief mooi, maar:
- is het echt nodig? Is de stroom spam zo groot dat het niet meer werkbaar is? Ikzelf heb niet die indruk
- De "moderatiemolen", zijn dat gebruikers, zijn dat beheerders, ... Wie betaalt hen? Het klinkt nogal kostelijk om enkel met advertenties te betalen.

Met die Busca kan je geen games en software zoeken of vinden, maar SpotGrit (laten we aannemen van dezelfde makers dan ofzo) geeft wel gewoon alle spotnet posts weer. Dus daar trekken ze de lijn niet door?
Nogal kostelijk om het enkel met advertenties te betalen? Kende u gmail, tweakers en nu.nl al? ;) Het Free verdienmodel werkt bij deze en vele anderen prima hoor.

edit: Ik ben het met je eens dat Free niet altijd werkt. Maar in de voorbeelden die ik gaf wel en ik vermoed voor een site als Busca ook.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat Gmail verlies draait. Het kan zijn dat er minder inkomsten zijn dan uitgaven (wat me sterk lijkt), maar qua waardecreatie zal het wel goed zitten. Anders hadden ze allang de stekker eruit getrokken. Dus op één of andere manier zal google er voldoende aan verdienen, het is geen goed doel. ;)
Tweakers verdient zijn geld door advertenties, maar ik denk dat ze meer verdienen met de pricewatch en de affiliate links die er achter hangen.
Beide zijn gratis voor gebruikers.


Ken je http://www.nu.nl niet? :o Is alleen maar de grootste nieuwssite van Nederland. :p

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 16 augustus 2011 19:06]

Gmail heeft enkele miljoenen gebruikers en volgens mij draait Gmail zelf negatief. De enkele advertenties zullen niet genoeg zijn om alle mailboxen draaiend te houden. Daarenboven zijn de mandagen voor de geschreven code in verhouding tot het aantal gebruikers vermoedelijk best wel oké.
Nu.nl ken ik niet.
Tweakers wordt deels ook recht gehouden door de community zelf: artikels aandragen, inhoudelijke bijdrages (GOT), ... Als tweakers enkel ten dienste stond van zoekbots en mensen op zoek naar een bepaald product, zou het vast niet zo goed draaien, wel? Nu draait het goed (volgens mij toch), omdat mensen komen uit interesse en gemiddeld wel wat tijd doorbrengen op de site. Bij bins**.info breng ik gemiddeld 15sec door: laden van de pagina - zoekcriteria - selecteren - NZB knop.

Als er bij Busca effectief beheerders elke post moeten accepteren voor die beschikbaar komt om te zoeken, lijkt me dat ze ontiegelijk veel volk nodig hebben. Er wordt per dag 5-6TB online gezet. Neem nog maar 1TB aan muziek, films en epub (volgens mij zal het eerder 5TB zijn) en dat de rest software enzo is. Accepteer eens 1TB aan muziek en films? Daar heb je veel volk voor nodig.
Zou het bericht misschien anders gelezen moeten worden?

Bekijkt Tusca soms alleen de meldingen binnen spotnet?

Want dan is het een stuk minder werk.
Gmail heeft enkele miljoenen gebruikers en volgens mij draait Gmail zelf negatief.
Toen ben ik gestopt met lezen. Kom eens met feiten ipv "volgens mij".
Toen ben ik gestopt met lezen.
toen ben ik gestopt met lezen
Diezelfde bins*** zet er dan ook wel bij dat er een paswoord op staat. Heel veel andere indexsites doen dat (nog?) niet. Meteen een troef voor bins***.
Dat is een kat en muis spelletje geworden en de muis is aan het winnen. Die lolbroeken uploaden nu passworded troep zònder de .rar maar met extra par2 zodat je de .rar wel kan recoveren. Aangezien binsearch niet alles gaat downloaden/recoveren is hierdoor voor binsearch niet te zien of de file passworded is en krijg je dus géén waarschuwing.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 17 augustus 2011 04:55]

Als ik tegenwoordig op Binse****.info zoek, zie ik wel dat veel lolbroeken het tegenwoordig leuk vinden om dingen te re-uploaden met een password.... maar daar zal deze site ook weinig aan doen.
Wat ik veel op de indexers tegen kom zijn nep-bestanden gevuld met malware en met de naam waarop je ongeveer zoekt, en dan [HIGH COMPRESSED] of [TRUSTED] erachter. Zoek je een Blu-ray film en dan vind je een bestand van 400kB, dat kan natuurlijk niet goed zijn ;)
Als ik tegenwoordig op Binse****.info zoek, zie ik wel dat veel lolbroeken het tegenwoordig leuk vinden om dingen te re-uploaden met een password.... maar daar zal deze site ook weinig aan doen.
Deze site zal je, volgens eigen zeggen, dus niet verwijzen naar zo'n dergelijke post.
Ik gebruik tegenwoordig newznab sites als nzbd.info en heb zelden last van passwords omdat newznab sites deep rar inspection hebben en dus de meeste spam filteren.
Het is dus wel mogenlijk om te filteren.
Wellicht handig om te melden. Een Spotgrit topic met discussies en stap voor stap handleiding is ook *knip* te vinden.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 19 september 2011 07:43]

Ik ben benieuws of dit wel "door de beugel" kan volgens de wet en de rechter. :Y)
Zo te lezen hebben ze er goed over nagedacht dus dat zal wel binnen de wet toegestaan zijn :9
Zie bieden geen software aan (software downloaden is illegaal) maar wel muziek en films (niet illegaal om te downloaden). Echter, als ze hier zo netjes aan de regel houden dan klopt er nog iets niet. Het is nog steeds illegaal om die content te verspreiden (uploaden), dus ik snap het niet helemaal.

En aangezien ze alles actief modereren, wordt het volgens mij erg makkelijk voor een rechter om te zeggen dat ze dan ook maar op copyright-schendend materiaal te moeten letten (het excuus dat het onmogelijk is om ieder bestand te controleren, vervalt dan grotendeels). Dus is dit wel een goede ontwikkeling voor de neutraliteit van usenet?

[Reactie gewijzigd door Zoop op 16 augustus 2011 18:23]

Je bedoeld het is illigaal te uploaden in NL. In andere landen is dat niet het geval.
En gezien gebruikers van Usenet die op zo'n site komen downloaden..........
Goede zaak!
Ik vind het echt een stap achteruit dat er op spotnet geen moderatie plaatsvindt.
De hoeveelheid spam is me nog niet opgevallen. Maar wel alle zieke reacties die onder de spots geplaatst worden. Daarnaast het opleven van het aloude plaatsen van valse spots zoals vroeger met kazaa e.d. ook veel gebeurde. Dan bedoel ik een nieuwe film noemen en er een compleet andere aanhangen. Ook krijg ik veel meer virusmeldingen dan voorheen in FTD.

Of worden deze zaken hier ook onder het kopje Spam bedoeld i.p.v. spam in de zin van reclame?

*edit: typfoutje

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 16 augustus 2011 15:39]

Dat is precies wat er bedoeld wordt ja, en in iedergeval hetgeen waar ik mij ook aan erger op Spotnet. Maar goed, gebruik tegenwoordig vaker Spotplanet dan Spotnet.

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 16 augustus 2011 15:44]

Ik vind het echt een stap achteruit dat er op spotnet geen moderatie plaatsvindt.
Eerst de feiten checken aub. Er is wel moderatie (iig op spots).
Dan mogen ze wel wat beter hun best doen... Je komt aardig wat geouwehoer tegen op spotnet
Op de namen van de spots, maar niet op de inhoud.
Check voor de gein de comments maar eens onder de spots. Vrijwel overal wordt men met de dood bedreigd en worden moeders zwart gemaakt. Om van alle andere ellende niet te spreken. + alle zaken uit mijn vorige post maakt dat voor mij dat er NIET inhoudelijk gemodereerd wordt.
Er zijn nu al usenet-indexers... ik noem als voorbeeld binsearch, welke allang op spam e.d. filteren. Daar zal vast ook wel een actieve community opzitten, maar posts worden daar achteraf ook getagged, spam wordt weggelaten en er worden toevoegingen geplaatst voor bijzonderheden als password protected binaries. Alle posts die vrij populair zijn, of veel gezocht gebeurd het bij... want het is uiteraard onmogelijk om alle posts te controleren. Dat is hetzelfde principe als bijvoorbeeld isohunt hanteert, als een bepaalde torrent zoveel goedkeuringen heeft van vaste gebruikers dan wordt het een isohunt preferred download en ben je vrijwel zeker van een goede torrent.
Maar was nu juist toch de bedoeling om niet te moderate omdat er anders mensen aansprakelijk gehouden konden worden, dat was toch een van de uitspraken beide zaak die FTD toe over zichzelf heeft afgeroepen?

Spotnet werkt nu juist omdat er niks beheerd word en niks centraal opgeslagen staat bij iemand, en er dus ook niemand aansprakelijk gehouden kan worden. Het aanbieden van verwijzingen naar bestanden zoals ftd(ook films, muziek en ebooks) dat deed is toch ook verboden en uitspraak over gedaan? Nu heeft brein weer een doel waar ze hun pijlen op kunnen richten.

krijg beetje het gevoel dat hier geen of niet het juiste juridisch advies is ingewonnen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 16 augustus 2011 15:46]

Lijkt mij ook. Het mag dan volgens de Nederlandse wet wel toegestaan zijn om te downloaden, het verspreiden van materiaal terwijl je weet dat je er niet de rechten voor hebt, is gewoon fout. En bij moderatie kan ik me weinig anders voorstellen dan het controleren of de inhoud daadwerkelijk is wat de naam doet vermoeden. In dat geval weet je dus 'dit is film X of album Y'. En dan ben je dus aan het meehelpen met verspreiden.
En bij moderatie kan ik me weinig anders voorstellen dan het controleren of de inhoud daadwerkelijk is wat de naam doet vermoeden. In dat geval weet je dus 'dit is film X of album Y'. En dan ben je dus aan het meehelpen met verspreiden.
Ligt eraan hoe je dat modereren vormgeeft. Geef gebruikers enkel de mogelijkheid om een spot als spam aan te duiden (simpel knopje), en zorg er met een algoritme voor dat er X meldingen van spam van verschillende gebruikers nodig zijn om een spot in een bepaald programma als zodanig weer te geven (of (optioneel?) helemaal niet meer weer te geven).

Dan zijn gebruikers feitelijk niets aan het verspreiden, maar juist spam aan het bestrijden. Bovendien gaat zoiets dan decentraal, zijn alle gebruikers moderators en zijn er geen servers nodig.
[...]

Ligt eraan hoe je dat modereren vormgeeft. Geef gebruikers enkel de mogelijkheid om een spot als spam aan te duiden (simpel knopje), en zorg er met een algoritme voor dat er X meldingen van spam van verschillende gebruikers nodig zijn om een spot in een bepaald programma als zodanig weer te geven (of (optioneel?) helemaal niet meer weer te geven).
Dan gaat het net zo werken als het moderatiesysteem hier, namelijk niet. Alle posts die iedereen bagger vindt of waar iemand het niet mee eens is worden gewoon gevlagd als spam en worden dus het digitale Walhalla in gewerkt. Vooral als er ergens een flamewar aan de gang is vliegen de -1's je in zo'n situatie om de oren.

Bovendien is het niet mogelijk om iets feitelijk te verwijderen van Usenet, alleen onzichtbaar te maken. Je kan het hooguit van je eigen server wissen of wachten tot de post verlopen is, maar in die tussentijd is het allang doorgekopieerd naar alle andere servers.
bwa, "niet werken" is sterk gesteld. Je haalt zelf het voobeeld van "hier" (t.net) aan: ik zie hier nooit spam (Check link link voor een grotere ***), bijna nooit agressieve taal (Als je het beter weet kan je net zo goed mijn x kussen, ZAK!), racisme (jij bleekschijter), feitelijke onjuistheden (AMD is sneller dan intel)... oid.
Dat een flameware dan ook -1's oogst is de bedoeling van moderatie. Uiteindelijk is de output van zo'n flamewar immers 0,0. (buiten de lol voor de deelnemers :p)

Vergelijk het met ratings voor hotels ofzo: ja niet perfect, want iemand geeft -1 omdat hij niet kon reserveren, of +5 omdat hij de baas kent. Maar na 100 moderaties houdt een gemiddeld hotel, een gemiddlede score, en een slecht hotel een slechte.
Wat niet wil zeggen dat je enkel moet boeken bij een 5/5 hotel, of dat een 2/5 hotel geen goede keuze zou kunnen zijn

* the_stickie heeft genoten van een post met spam, racisme, vuile taal én feitelijke onjuistheden op t.net :p

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 16 augustus 2011 21:51]

Vergelijk het met ratings voor hotels ofzo: ja niet perfect, want iemand geeft -1 omdat hij niet kon reserveren, of +5 omdat hij de baas kent. Maar na 100 moderaties houdt een gemiddeld hotel, een gemiddlede score, en een slecht hotel een slechte.
Wat niet wil zeggen dat je enkel moet boeken bij een 5/5 hotel, of dat een 2/5 hotel geen goede keuze zou kunnen zijn

* the_stickie heeft genoten van een post met spam, racisme, vuile taal én feitelijke onjuistheden op t.net :p
Misschien dat we zelfs nog één ding over het hoofd zien: Als gebruikers spam kunnen melden dan is het voor een organisatie als BREIN natuurlijk erg makkelijk om de hele community de nek om te draaien door gewoon werkelijk alles als spam te vlaggen en zo dus de bezem door de hele lijst te halen.

In je eentje ga je dat misschien niet redden, maar met een team van 12 man en een zootje sock-puppets heb je alles in een dag redelijk schoongeveegd. En sinds alles decentraal draait en iedereen anoniem reageert kan niemand bepalen dat het vanuit BREIN komt, net zo min als BREIN kan uitvissen wie er een spot gemaakt heeft.
Daar geloof ik niet in. Hoe je het ook vormgeeft, als je de volgende twee feiten hebt:
  • er is een moderatiefunctie in het systeem
  • een heel groot deel van de materialen waar het om gaat, worden zonder toestemming van de rechthebbenden in het systeem opgenomen
dan heb je voldoende reden om te zeggen "dit systeem werkt bewust mee aan rechteninbreuk".

Het idee van verschuilen achter de gebruikers ('wij bieden een simpel spam-report systeem aan, de gebruikers doen het, wij weten van niks') is geen goed excuus. De beheerder weet, of kan weten, dat zijn systeem op deze manier gebruikt/misbruikt wordt en hoort dan in te grijpen.

Volgens mij is in recente zaken dit al vaker gebleken: rechters kunnen best kijken naar het grotere plaatje en niet alleen heel feitelijk naar 'is het de beheerder of de gebruiker die een bestand modereert'. Als beheerder heb je de verantwoordelijkheid over je systeem, ookal laat je het 'vuile werk' door je gebruikers opknappen.
De site laat in de helpsectie weten dat hier doelbewust voor is gekozen omdat zijn servers in Nederland staan
Toch opmerkelijk dat hiermee het meest unieke aan Spotnet, complete decentralisatie, teniet wordt gedaan. Met als gevolg dat er allerlei concessies en aanpassingen worden gedaan om moeilijkheden te ontwijken.
Opvallend is dat Busca Usenet in tegenstelling tot het voormalige FTD en 'opvolger' Spotnet geen games en software in zijn indexlijsten opneemt.
Waarom staat 'opvolger' tussen quotes?
Omdat het niet de directe opvolger is ? ...
Tja, mooie vent ben jij, iemand anders vieze ziektes toewensen, ben ik niet gewend hier op Tweakers.

je bekijkt het gewoon kort door de bocht:

De mensen die passwords op goede files plaatsen, met evt een verwijzing naar hun website, willen wellicht tijd en geld gecompenseerd krijgen doordat jij op de site een hit maakt ( ik denk dan aan advertentie inkomsten oid.)

Natuurlijk is het vervelend dat er passwords op dingen staan, maar als ze gewoon gratis te verkrijgen zijn dmv registratie , maak je gewoon een onzinaccountvoorregistratie@hotmail/gmail/yahoo punt nl/com of whatever aan?

je doet je wel de moeite om dingen te downloaden die je niets kosten dmv spotnet en een usenet progsel, maar een stapje meer kan niet?

Nee, dan vind ik een ander ziektes toewensen erg kort door de bocht...
Natuurlijk is het vervelend dat er passwords op dingen staan, maar als ze gewoon gratis te verkrijgen zijn dmv registratie , maak je gewoon een onzinaccountvoorregistratie@hotmail/gmail/yahoo punt nl/com of whatever aan?
Mensen die passwords aan Usenet-posts hangen 'om gecompenseerd te worden voor hun moeite' bestaan bijna niet.

99% van die bestanden die met een password zijn beveiligd worden gepost door oplichters die er gewoon bakken met geld mee willen verdienen. Je wordt dan naar hun website verwezen en dan mag je eerst drie 'gratis aanboden' doorklikken (zoals de bekende "GRATIS 3 BOXERSHORTS!", gratis, tot je de rekening krijgt!) voordat je hun password te zien krijgt.

Voor die lui heb ik dan ook echt geen medelijden. Als ik een site tegenkom waar ik via registratie van één e-mail adres een password voor mijn neus krijg en een hoge kwaliteit release mag verwachten, dan mogen ze van mij dat e-mail adres (mailto:bitbucket@stoneynet.nl) voor mijn part helemaal platbombarderen met spam. Maar de meeste lui hebben door dat daar niet meer wordt ingetrapt en het te makkelijk te automatiseren is, dus ze rekenen steeds meer op domme gebruikers die in hun geintjes trappen omdat ze zo graag de nieuwste film willen zien.
Is dat niet 'buscar'? (volledig werkwoord)

Even opgezocht, ik kom voor 'busca' hoofdzakelijk het woord "splinter" tegen.
Een splintergroepering? :Y)

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 16 augustus 2011 18:25]

Volgens mij is gewoon 'zoeken' in het Spaans
beetje kansloos spam kun je volgens mij nooit tegenhouden .
en als ze alles moeten gaan checken is het ook weer oud nieuws als het erop staat lijkt me .
zoizo staan er geen games en software op dat halveert denk ik al het aantal gebruikers.