Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 64, views: 18.965 •

Het Chinese bedrijf Xiaomi heeft zijn X1-telefoon gepresenteerd, die standaard geleverd wordt met de custom rom Miui. In de behuizing draait een 1,5GHz-dualcoreprocessor, en het toestel zou in oktober worden uitgebracht.

De processor in de X1 is de Qualcomm MSM8260, meldt Engadget, die bij de presentatie in de Chinese hoofdstad Beijing aanwezig was. De MSM8260-soc is onder meer ook te vinden in de HTC Sensation en Evo 3D. Daarnaast komt er nog een goedkopere versie uit die is voorzien van een niet nader genoemde dualcoreprocessor op 1,2GHz. Opvallend is dat de Chinese telefoon ook kan werken met Glonass, de Russische tegenhanger van gps.

Het scherm heeft een diagonaal van 4" en een resolutie van 854x480 pixels. Daarnaast heeft Xiaomi een 1930mAh-batterij ingebouwd, die het volgens ceo Lei Jun twee dagen bij normaal gebruik uithoudt. Foto's kunnen geschoten worden met een 8-megapixelcamera. Eerder kwam er al een productpagina online, die enkele details van de X1 liet zien.

De software is gebaseerd op Android 2.3.5 Gingerbread. De interface is echter flink aangepast: op het toestel draait Miui, een custom Android-rom die elementen van Apples iOS nabootst. Miui was al langer beschikbaar voor gebruikers die custom roms op hun Android-smartphone kunnen installeren.

De preorder voor de Xiaomi X1 begint eind deze maand. Vervolgens zou het toestel in oktober uitgeleverd worden. Voor die tijd moet er nog veel gebeuren: in de hands-on van Engadget is duidelijk te zien dat het toestel nog allesbehalve stabiel is. Chinezen moeten omgerekend exclusief btw 217 euro betalen voor de X1. Het is niet bekend of de Android-smartphone ook naar Europa komt, maar doordat gsm-ondersteuning is ingebouwd, is het mogelijk dat de X1 via grijze import in Europa wordt verkocht.

Xiaomi X1

Reacties (64)

Hm, lijkt een beetje op de Samsung Galaxy S...
In china maakt dat niet zoveel uit
Ik denk dat het op de iPhone moet lijken.
Waarvan de look gekopieerd is naar de...
Alles ook weer gebaseerd op de Nokia 3210. :+
Ik hoor ontzettend vaak dat Westerse mensen/bedrijven, bedrijven in Zuid-Oost AziŽ beschuldigen van kopieergedrag. Vaak zijn de overeenkomsten ook niet over het hoofd te zien, maar wat heel belangrijk is, is dat men de cultuurverschillen volledig over het hoofd ziet.

In de, met name, Chinese cultuur is het een teken van respect, bewondering en waardering als je producten maakt die lijken op die van de concurrent/een ander. Voor ons is dat vrij moeilijk voor te stellen, maar dat is hoe ze daar denken. Het motief is dus niet om omzet te 'stelen' of anderszins iets niet-legaals te doen. Dat is ťťn van de redenen waarom het zo ontzettend botst tussen Angelsaksische en Aziatische bedrijven.

Ik praat kopieergedrag niet goed, maar zoals uiterlijke kenmerken, die kenmerkend zijn voor een productcategorie, nu worden misbruikt in claims gaat ook veel te ver. De waarheid ligt in het midden: 1) Op productcategorie-niveau zullen er altijd uiterlijke/hardwarematige/softwarematige overeenkomsten zijn, 2) maar innovatie moet wel tot een bepaalde hoogte worden beschermt middels patenten om bedrijven in de gelegenheid te stellen geÔnvesteerde gelden terug te verdienen. Patenten moeten, imho, dus dienen om gemaakte kosten terug te verdienen, niet om veel geld te verdienen of concurrentie onmogelijk te maken.

Waar nu goed over nagedacht moet worden is waar die grens precies ligt. Naar mijn mening kan het ontwerp van deze X1 prima, gelet op de twee punten die ik belangrijk vind (maar dat is maar mijn mening).

Edit: kleine toevoeging

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 16 augustus 2011 14:36]

Mooi verhaal, waar ik nog niet van op de hoogte was, maar het lijkt mij toch wel heel erg sterk dat Samsung iPads "kopieert" vanuit het oogpunt van respect, net als andere bedrijven. Economische vooruitzichten zijn voor elk bedrijf (onafhankelijk of dit westers/oosters/paars/blauw) vele malen belangrijker dan respect uiten naar hun concurrent. Dit is immers het bestaansrecht van een bedrijf.

Overigens ben ik het met het punt dat patenten op dit moment misbruikt worden ook niet helemaal eens. Stel je voor jij hebt een unieke gedachte en weet dit om te zetten in een werkbaar product en vraagt hier patent op aan, dan lijkt mij dat je ook niet wilt dat dit klakkeloos gekopieerd mag worden dunkt mij. Dat wil niet zeggen dat ik niet vreselijk moe wordt van de patentoorlogen tussen de grote bedrijven, echter het is wel hun plicht (anders wordt het patent in mum van tijd al dan niet onterecht ongeldig verklaard. Probleem lijkt mij in dit geval in het feit dat een unieke gedachte wel degelijk anders is dan een logische aanpak van een bestaand probleem. Op basis daarvan zouden patenten ongeldig verklaard moeten worden imho.

On Topic: Draai nu de beta van miui op mijn telefoon en wat is het ongelooflijk fijn zeg. Lekker snel, weinig bugs en met name de lockscreens zijn een verademing. En met het nabootsen van iOS elementen valt dat wel mee, het kŠn wel...
Wat de ware argumenten van de bedrijven zijn weet ik natuurlijk niet, maar dit is slechts hoe de cultuur in elkaar steekt volgens de literatuur. Het is niet ondenkbaar dat deze culturele normen en waarden gewoon ťťn op ťťn overgenomen worden door bedrijven. Dat blijkt namelijk wel uit heel veel wetenschappelijk onderzoek (als ik thuis was had ik de literatuur even gepakt en genoemd), immers bedrijven zijn gewoon een verzameling mensen die hun normen en waarden van huis meenemen.
Samsung = Zuidkorea ...

Wat is een custom rom zoals de miui in dit geval? want het OS is nog steeds android ?
Ik hoor ontzettend vaak dat Westerse mensen/bedrijven, bedrijven in Zuid-Oost AziŽ beschuldigen van kopieergedrag. Vaak zijn de overeenkomsten ook niet over het hoofd te zien, maar wat heel belangrijk is, is dat men de cultuurverschillen volledig over het hoofd ziet.
cultuurverschil of niet, het blijft illegaal.
Nee hoor :) Alleen hier is het illegaal, daar niet, en raad is waar die wel en niet uit komt?
Jij hebt gelijk ik waardeer jouw post ! Wij zeuren en klagen maar over de Aziaten en hun lookalikes.... maar als je het niets vind dan koop je het toch niet ?, ik heb collega's en klanten van ons bedrijf uit Azie en die zijn verzot op onze producten , echt trots als ze een iPhone hebben ! Dus als ze iets hebben wat erop lijkt zijn ze ook erg in hun nopjes..

Zolang deze Miui niet het logo heeft van Apple en ze niet de preciese ontwerp details stelen en niet de onderdelen uit de productie lijn van Fosconn stelen/coopieren is het niet erg toch ?

Ik vind de telefoon een interesante optie , ik was van plan een iphone5/Samsung Galaxy 2 S te halen maar als dit apparaatje goed werkt , en er goede reviews over uit komen dan kan ik er best over nadenken , de specs zijn in ieder geval veelbelovend , en voor chinese maatstaven is 200+ euro niet super goedkoop .. ik heb wat leuke telefoons gezien uit China die nog geen 100 euro moeten opbrengen.
Lijkt deze niet erg veel op de iPhone & Samsung Galaxy S2?
Behalve de home button lijkt het me een exacte iPhone kloon zelfs.

Weer maar eens bewezen dat de Chinezen zich van copyright toestanden helemaal niks aantrekken.
Ik ben absoluut geen Apple Fanboy, maar de Chinezen slaan nu wel erg door
Totdat je de achterkant ziet.
Misschien is het verstandig je oordeel de volgende keer niet zo snel klaar te hebben. :)
En de achterkant is weer een kant en klare ripoff van HTC.... en zo kunnen we door blijven gaat :D
Behalve de home button lijkt het me een exacte iPhone kloon zelfs.
Nou nee hoor, een iPhone heeft een compleet andere zijkant. Het lijkt eerder op de Galaxy S2.
Als ik mijn Galaxy S+ erbij pak, het Samsung logo wegdenk en ook de middelste knop; dan heb je ook min of meer dit toestel. Maar dat geldt voor zoveel toestellen vind ik.
De interface is echter flink aangepast: op het toestel draait Miui, een custom Android-rom die elementen van Apples iOS nabootst.
Ik vraag me af wat Apple hiertegen kan doen; aangezien het om China gaat vrij weinig vermoed ik. Dit lijkt in elk geval nog veel op iOS dan de UI van Samsung's toestellen vind ik.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 16 augustus 2011 14:02]

http://www.blogcdn.com/ww...-hands-on2011-08-16-8.jpg

Bij engadget hadden ze dat ook al door. Maar verder ben ik van mening dat bij een telefoon ter grootte van een beeldscherm, het moeilijk is daar je eigen draai aan tte geven. Neem ook alle tft of lcd schermen en de verschillen in design, vooral in de llaatste modellen met ultra dunne bezel zijn minimaal.

Neem een scherm, moet wat omheen om geen scherpe randen te krijgen, dus jemaakt het half rond. Sierrand eromheen, et voila... een iphone look a like, Samsung galaxy thingy en misschien een beetje htc achtig mobieltje...

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het haast onmogelijk is op 1mm ruimte je eigen look and feel te geven. Dat kan wel in andere zaken als gebruiksvriendelijk en gebruikers vriendelijkheid (met dat laatste bedoel ik dat het device de dingen toelaat die de user ermee wil doen).

@watercoolertje, de ronding is kleiner van de Samsung... aansluitingen zitten op een andere plek, iets breder en veel dikker... maar laat ze lekker concurreren zeg ik. Geeft de consument meer keus tegen een lagere prijs...

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 16 augustus 2011 14:09]

Beetje jammer dat die even groot is als een SGS2, het scherm is kleiner, maarja er zit natuurlijk wel een 300Mah betere accu in volgens de ratings dan :)
Wou net zeggen. Front is een iPhoneGalaxy en de back een desire HD.
Dude, heb jij ooit een desire HD vastgehouden? Hij lijkt totŠŠl niet op de achterkant van de HD. Eerder een Galaxy achterkant!
Vergeet niet dat Apple weinig recht op spreken heeft in China, pas zodra ze officieel verkocht gaan worden buiten China - lees US/EU - dan heeft het ook nut voor Apple om er tegenin te gaan
hmm lijkt op de iphone.

100% dat apple hetzelfde denkt.

ja die chinese markt is toch groter dan je denkt, ze lopen daar al met 200 miljoen mobieltjes rond straks india nog...

jammer op deze telefoon had 720P wel leuk gestaan lijkt me zeker met een leuke dualcore erin

@glonass hmm ik hoop dat gallileo snel opkomt veel beter.

[Reactie gewijzigd door larsg op 16 augustus 2011 13:44]

Net als de Meizu M9 (die ik zelf heb) veel bang for bucks! Een schermresolutie van 960x540 had dit echt een topper gemaakt.
In tegenstelling tot mijn toestel is deze dus wel te flashen, en hij is nog goedkoper ook (ik betaalde 330 euro omgerekend).

@denan: waar ik wel rekening mee hield is inderdaad de taalinstelling. Standaard staat deze op Chinees, maar daar heb je de community voor! Ik kon het toestel dan ook eenvoudig op Engels zetten.
Maar houdt dus rekening bij de aanschaf van een dergelijk toestel dat deze out-of-the-box niet meteen gebruiksklaar is voor ons Westerlingen.

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 16 augustus 2011 15:29]

geen problemen gehad met taalinstellingen? Maw: is het te configureren voor iemand die geen chinees/mandarijn kan lezen? :)
Tuurlijk, menu-knop -> 3de knop van onder, dan de 2de knop van boven en dan staat je taal in een lijsje :)

Oke dit verzin ik letterlijk te plekken maar het omzetten van taalinstellingen is heus wel te doen!
Wordt het weer de MHz wars? Leuk dat je snel bent, maar presteer je ook beter dan de 'trage' concurrent?
Ik hoop het, heb er altijd zo van genoten.
Ziet er goed uit, ook batterij is lekker groot, als ik nou niet de Sensation zou hebben ;I

En MIUI ziet er inderdaad beetje uit als Apple, maar ach.. ook in Cydia staan honderden android interfaces/livewallpapers.

[Reactie gewijzigd door Minaaj op 16 augustus 2011 13:49]

MIUI lijkt nog 100x harder op iOS dan Samsung's Touchwiz. En dan het uiterlijk.
Wel een leuke batterij :)
MIUI kan echter 100 keer anders uitzien dan beiden. Zie bijvoorbeeld dit MIUI Thema. De vele thema's van MIUI zijn naar mijn mening wat MIUI interessant maakt.
MIUI is bedoeld om het beste van alle interfaces bij elkaar te brengen, en daar hoort die van iOS ook bij :) Er zitten ook ideeŽn van Sense en Touchwiz in bijvoorbeeld.
miui is eigenlijk een combo van iOS en android door elkaar heen, met ook wel wat vernieuwingen (zo is het notification scherm erg goed en is er uitgebreide theming).
Verder kun je de launcher natuurlijk vervangen voor een andere (launcherpro, adw, go etc)
217 euri?
HAH! een Samsung kost 3x zoveel XD
LONG LIVE CHINA (voor zn goedkope spulletjes, niet voor de regels)
Inderdaad, allemaal zeiken dat alles 't zelfde is wat we hier hebben, terwijl al onze telefoons gemaakt zijn in China of die regio. Vind je het gek dat die mensen gaan kopiŽren, ik geef ze groot gelijk.
Volgens mij kun je zo'n prijs dan ook alleen maar bereiken met kinderarbeid en het gebruiken en dumpen van de slechtste chemicaliŽn.
En hoe denk je dat onze telefoons zijn gemaakt? Door mensen die 40 uur per week werken en een CAO hebben? http://www.dailymail.co.u...suicide-bid-employee.html
Lekker hypocriet, alsof dat soort praktijken niet gebeuren bij de telefoon die wij nu gebruiken!
De prijs (ex. BTW!) die je er in China voor betaalt is uiteraard een stuk lager dan de prijs die je er hier voor zult betalen (als die hier ooit te koop komt). Reken er maar eens de importtaksen (30% of meer?), vervoerkosten, kosten voor verplichte garantie en hogere marges in de handel hier bij, en dan begin je de prijzen van Samsung ook wel te benaderen...
Klinkt veelbelovend, ze hebben mijn aandacht.

Ik draai de MIUI rom nu op mijn HTC Desire en daar loopt hij als een zonnetje op! Gezien de specs van deze telefoon hoger liggen, hangt er vast een erg prettige gebruikerservaring aan. Als ik voor onder de 300 euro hier 1 op de kop zou kunnen tikken zou ik dat zeker overwegen bij een contractverlenging (moet nog 1,5 jaar).
Het is ook een zeer belovend toestel/rom concept, de vraag is alleen als wij dit toestel ooit in ons land tegen gaan komen. Ik denk dat op basis van de looks er diversie partijen er behoorlijk wat aan is gelegen om hem een importverbod in de EU op te leggen.

Het is overigens erg goed om te zien dat “jongens” die zich eerst alleen bezig hielden met hun Android ROM nu de stap lijken te maken naar een smartphone fabrikant. Iets wat ik vanwege keuze vrijheid en concurrentie alleen maar kan toejuichen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013