Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 30, views: 14.078 •

Ontwikkelaar Petroglyph Games heeft besloten om End of Nations gratis speelbaar te maken. De studio wil geld verdienen aan microtransacties. Er komt ook een maandabonnement, al is niet duidelijk wat daarvan het voordeel is.

Tijdens een presentatie in San Francisco kondigde uitgever Trion Worlds aan dat het rts End of Nations als gratis speelbare onlinegame op de markt wil brengen. Trion wil het spel, dat als een mmog speelbaar is, gratis maken om zo veel mogelijk spelers aan te trekken. Om de game succesvol te maken, zijn duizenden spelers van over de hele wereld nodig die de game dagelijks spelen, denkt de uitgever. Om toch geld te verdienen, voert Trion Worlds een systeem van microtransacties in. Spelers kunnen echter geen voorwerpen kopen die voordeel opleveren in de strijd met andere spelers. Er zijn vooral cosmetische verbeteringen te koop, hoewel de uitgever ook toespelingen maakt op de mogelijkheid om sneller ervaringspunten op te doen in de campagne van het spel. Er komt ook een maandabonnement; waarvoor de speler volgens Trion 'een significante hoeveelheid waarde' terugkrijgt. De uitgever legt echter niet uit waaruit die waarde bestaat.

End of Nations bevat een campagne die spelers alleen kunnen volbrengen, maar die ook in coöp gespeeld kan worden. In coöp kunnen maximaal 50 spelers meedoen. Spelers kunnen het ook tegen elkaar opnemen, in veldslagen die variëren van 1 tegen 1, tot 26 tegen 26 spelers. Het spel wordt gemaakt door Petroglyph Games, een studio die is opgericht door ex-medewerkers van Westwood, het bedrijf dat de eerste delen uit de Command & Conquer-serie afleverde.

Steeds meer uitgevers kiezen voor het gratis speelbaar maken van mmo-games. Zo kondigde Funcom eerder dit jaar aan dat Age of Conan gratis speelbaar wordt, terwijl Cryptic Studios zijn City of Heroes sinds een aantal maanden gratis aanbiedt. Ook grote uitgevers als Electronic Arts zetten steeds meer in op gratis speelbare mmo-varianten.

Reacties (30)

Hm, ben benieuwd, zal wel een poging wagen. Na Shattered Galaxy is er eigenlijk nooit een goede vervanger geweest voor me.
Als dit ook maar een beetje in de buurt komt van Shattered Galaxy ga ik het spelen : )
Ik sluit me helemaal bij je aan.
Ziet er leuk uit, moet vooral zeggen dat het idee van coalities vormen en land pakken en bezitten en daaruit resources halen me heel erg aanspreekt (net als bij Shattered Galaxy)

Zeker eentje om bij te gaan houden dit.
Ziet er leuk uit? Ik snap niet waarom in dit soort games de kleuren nooit kloppen en het niet een beetje een real-world kleuren thema kan krijgen?

Ik vind het maar niks qua uiterlijk, red vs. blue on oversaturated-high-contrast-planet.. ieuw..
Als ik real-word tanks wil zien ga ik wel het leger in.

Computer games moeten LEUK zijn, niet per sť realistisch. Misschien is het trouwens wel beter om het minder realistisch te laten zijn... Anders krijg je dadelijk idioten die met een tank winkelcentra's gaat beschieten en een of andere so-called expert dit spel de schuld geeft! ;)
Nooit van figuurlijk gesproken gehoord.
Het hele concept wat ze even snel vertellen:
coalities, territoria veroveren, 50 man multiplayer rts per map de features zeg maar. Dat vind ik leuk.
Terrein vind ik zo in het filmpje er ook goed uitzien.

En wat zou er niet aan kloppen aan de kleuren, blauw is toch echt blauw.

Als refereert aan realistische kleuren, mwa zit ik niet zo mee, dan ga ik wel company of heroes (online) spelen of iets in die trent.

Daarbij zijn er nog eens weinig alternatieven. En volgens mij heeft WoW toch wel redelijk bewezen dat je met low end graphics een behoorlijk eind kan komen.

Maar jij hebt jou mening, ik die van mij, en ik blijf erbij dat het totaal pakket mij zeker interessant lijkt en ik het zeker ga proberen, ookal zijn de kleuren niet kloppend :)
Ziet er wel grappig uit. Ga ik ook zeker uitproberen :P

Toen ik dit zag had ik C&C gevoel, generals online (soort van)

[Reactie gewijzigd door imacbest op 12 augustus 2011 09:56]

Toen ik dit zag had ik C&C gevoel, generals online (soort van)
De oprichters en founding members van Petroglyph zijn dan ook afkomstig van Westwood :)
Petroglyph is primarily known for their experience in RTS game development as the company's founding members worked on Command & Conquer, Earth & Beyond and Dune II.
Aangezien ze dus flink wat ervaring hebben met zowel MMO (E&B) en goede RTS (C&C, Dune 2) games ga ik dit spel dus iig zeker een keer uitproberen :)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 12 augustus 2011 11:19]

Zo kondigde Funcom eerder dit jaar aan dat Age of Conan gratis speelbaar wordt,
Wordt?
Ehm...., 4 posts geleden is nog uitgebreidt aandacht besteed dat AoC al enige tijd gratis te pselen is en dat de inkomsten sindsdien verdubbeld zijn.
Extra frappant is het dat dit bericht van de zelfde poster afkomstig is.
Lees die zin nog een keer aandachtig door, dan zal je opvallen dat de schrijver in het verleden spreekt. Hierdoor is de uitspraak geheel correct.

Er staat: Een jaar gelden (verleden) gaven ze aan dat het gratis speelbaar wordt (tov 1 jaar geleden).
Niet helemaal, want de verleden tijd van worden is werd en niet wordt. Wordt is tegenwoordige tijd. Het komt over alsof het nog moet gebeuren.
City of Heroes is nog steeds niet gratis voor zover ik weet.
Issue 21 wordt de grote omslag, die is momenteel in beta. Er zijn nog wat problemen met de account en mall-server, maar loopt nog op schema om binnenkort over te stappen naar hetzelfde systeem.
Dit is naar mijn idee, wel de juiste aanpak voor een F2P game.

Het belangrijkste is, het is geen Buy 2 Win. Je kan geen sterke dingen kopen, zoals super versies van bestaande units, of toegang krijgen tot hele sterke units, die iemand die niet betaald niet zou kunnen bouwen.

Vergelijk het zelf een beetje met League of Legends. Je kan wel items kopen waardoor je sneller EXP en IP verdiend (IP is zeg maar "currency" waarmee je van alles kan unlocken), en het enige wat je kan kopen met geld, zijn andere skins voor je champions. Dit biedt alleen een cosmetische verandering. Het mooie is, dat iedereen het kan spelen, en men vroeger of later toch wel geld gaat investeren, al was het maar om er anders uit te zien, of iets sneller te levelen. Maar niemand heeft een oneerlijk voordeel. Dat is toch zeker heel erg belangrijk bij een competatief PvP georienteerd spel.

Je wilt namelijk mensen overhalen geld uit te geven, niet dwingen. Want wat gebeurt er, als iemand net nieuw het spel inkomt en speelt tegen iemand die veel geld heeft uitgegeven en jou hierdoor in 2 seconden de grond in kan stampen? Juist, die nieuwe speler houd het voor gezien, en spendeert zijn geld elders.

Het F2P principe heeft zeker bewezen, dat als mensen een spel goed vinden, ze toch wel geld er uit aan geven. Als is het maar 10 euro, dat is nog altijd meer dan iemand die misschien een free trial heeft gespeeld en afkapt.
Want wat gebeurt er, als iemand net nieuw het spel inkomt en speelt tegen iemand die veel geld heeft uitgegeven en jou hierdoor in 2 seconden de grond in kan stampen? Juist, die nieuwe speler houd het voor gezien, en spendeert zijn geld elders.

Want wat gebeurt er, als iemand net nieuw het spel inkomt en speelt tegen iemand die al heel erg lang gespeeld heeft, veel ervaring heeft, alles max heeft en jou hierdoor in 2 seconden de grond in kan stampen? Juist, die nieuwe speler houd het voor gezien, en spendeert zijn geld elders.

Ik zie het verschil niet.

Het is waarschijnlijk vervelender als iemand die net binnen komt met veel geld jou als ervaren gratis speler in 2 seconden de grond instampt....
Waar het grote verschil tussen beide voorbeelden zit is dat in het F2P model de nieuwe speler wordt verslagen door iemand die waarschijnlijk wint obv geld dat hij heeft uitgegeven en niet op basis van skills of tijd.

Dit houdt in dat als er geen F2P is of als dit wordt fatsoenlijk geimplementeerd (Free to play, pay to win) en je wordt ingemaakt door iemand anders, dan weet je dat met genoeg tijd en oefening jij ook op dat niveau kan komen. Als je als nieuwe speler hier geen tijd in energie wilt steken en stopt met spelen waarom begin je uberhaupt aan het desbetreffende spel? :)
Het concept: "nieuwe speler koopt extra items waarmee hij een voordeel heeft voor cash, ik versla de nieuwe speler zonder dingen gekocht te hebben (door slim te spelen) en win zijn items" is dan weer wel leuk ;)

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 12 augustus 2011 11:36]

je speelt meestal ook in je eigen level niveau bvb een lvl18 tegen een 20.
Pas later als je zelf al redelijk al wat ervaring kan je mee doen met de hogere levels die het al langer spelen.

En omdat MMo's meestal niet stil staan, heb je soms wel de kans dat je de verschillende skills beter op waarde schat dan iemand die al jaren met dezelfde build speelt (en dus mis bezig is)
Verder tegen je de hoogste levels bereikt hebt, heb je waarschijnlijk al redelijk wat gewonnen, dus is het af en toe verliezen van een logt time player minder erg dan constant afgemaakt worden.
Tsjah,

Als je er niet tegen kunt om ingemaakt te worden de eerste paar potjes die je speelt dan kun je beter niet eens beginnen aan welke game dan ook.

Dit geld voor elk spel, ook games waarbij er niet van een currency sprake is. Bij Counter Strike, Starcraft 2, WoW wordt er ook gehakt van je gemaakt als je het spel net 1 dag speelt en je gaat het opnemen tegen andere spelers.

Verder vind ik het zelf ook logisch dat mensen die langer spelen een voordeel hebben. Ik zou eerder gefrustreerd raken om door een "noob" ingemaakt te worden dan dat ik een paar keer verlies bij de eerste paar matches.

In princiepe valt het ook heel gemakkelijk op te lossen. Je kunt namelijk net zo als bij Starcraft II leagues introduceren (bronze, silver, gold, diamond etc.) waardoor je nooit met mensen gematched wordt die volgens hun ranking meer ervaring/skill hebben.
Free to play, Pay to win. We kennen het concept -_-.
Dat hoeft niet het geval te zijn, kijk bijvoorbeeld naar LOL (league of legends, hierboven uitgelgd) en maplestory. Persoonlijk vind ik het een heel erg mooi concept, voor de makers is het makkelijker om een grote playerbase te creeren omdat mensen niet meteen 60 euro uit hoeven te geven om iets te proberen. Als men het spel mooi vind zullen ze vanzelf meer spelen, en meer willen. Zo is er bij maplestory bijvoorbeeld de mogelijkheid om een pet te kopen die het spul oppakt wat de monsters laten vallen. Dit is misschien kwa gameplay niet heel erg belangrijk (je haalt er geen groot voordeel uit), maar het is wel heel erg fijn omdat je daar niet druk over hoeft te maken.

Dit soort concepten is DE manier om piraterij tegen te gaan in mijn ogen, het spel is al gratis dus waarom zou je illigaal dloaden. Het is alleen, als je wat meer wil (NIET een voordeel krijgen tov anderen! ) kan je altijd geld eraan uitgeven.
Zo begint een FTP(Free To Play) concept altijd. Ik zelf speel ook een FTP spel.
Die op dit moment ontzettend geraped wordt
(http://flyff.gpotato.com/) Maar ik ben er nou eenmaal verslaafd aan. Na een tijd gaan ze dingen imba maken en dan wordt het toch echt pay to win =D
Dit soort concepten is DE manier om piraterij tegen te gaan in mijn ogen, het spel is al gratis dus waarom zou je illigaal dloaden. Het is alleen, als je wat meer wil (NIET een voordeel krijgen tov anderen! ) kan je altijd geld eraan uitgeven.
Het is niet eens zozeer de manier om piraterij tegen te gaan, het is gewoon -het- bewijs, dat mensen geld uitgeven aan iets wat ze gratis kunnen verkrijgen. Dit soort games, zijn het voorbeeld, waarom DRM achterwege gelaten kan worden, dat games waar veel tijd en geld in zit, nog meer geld opleveren als het gratis beschikbaar gesteld word. Ik weet dat veel bedrijven deze stap (nog) niet durven te maken, maar het is absoluut het argument tegen piraterij.

De markt is eerlijker dan men aanneemt, en mensen willen echt wel bedrijven supporten, die hen een goede dienst en service leveren, zonder dit ten koste te laten gaan van mensen die niet betalen. Ik zal zo bijv. niet beweren dat alles maar gratis moet worden, maar wat Bethesda ook al aangaf in een eerder artikel deze week, games goedkoper maken, kan zeker wel tot veel betere winstmarges lijden.

Ik kan dan ook alleen maar hopen, dat meer en meer bedrijven dit gaan inzien.
Het risico bestaat natuurlijk wel dat ze het gaan neerzetten als P2W maar ik hoop dat ze zelf wel door hebben dat het dan een kort leven beschoren is. Wat je al aangegeven hebt, er is zeker een gulden middenweg. En de hoop is dan ook dat ze die gaan volgen.
Trion worlds heeft recent 2010/2011 een nieuwe MMORPG uitgebracht genaamd: Rift. Ik speel het zelf en is tot op heden de mmorpg met de beste graphics ( dx 11 ) engine.

Verder ben ik zeker van plan dit naast diablo 3 te gaan spelen :D!!

Verder hebben ze in hun roadmap een nieuwe game aangekondigt: Defiance, deze zal Half-Life gaan concurreren op stunning graphics.

http://www.trionworlds.com/en/games/defiance
Steeds meer uitgevers kiezen voor het gratis speelbaar maken van mmo-games
Dit vind ik niet correct omschreven, het is al jaren een 'standaard' naast het P2P principe het F2P principe te hebben met microtransacties, grote namen als Maple Story doen dit al jaren.

Het grote verschil wat nu op gang is gekomen, is het 'freemium' principe. Het spel is initieel gratis met wat beperkingen (classes, lvlcap, chatmogelijkheden etc), naast een itemstore voor buffs, items of cosmetische items. Maar daar bovenop komt dus een eigelijke 'p2p' systeem waarmee de game volledig unlockt wordt, je mag alles wat in de tijd van p2p ook allemaal mogelijk is.

Zo kan je in Cabal Online via een 30maand bonus teleports gebruiken, premium servers gebruiken, je krijgt aanzienlijk meer exp (tot 50%) en krijg je elke week een random goodie. APB:R geeft je ook meet reputation en 20% korting voor alle toekomstige aankopen (als motivatie om je premium te blijven betalen).

Ter info, Cabal online heeft dit al ruim 1,5 jaar geleden gedaan, zover ik weet 1 van de eerdere die dit 'freemium' concept oppakte. Daarnaast is er ook Champions Online, Fall Earth, Perfect World (MY) en ook Maple heeft diverse 7/30dagen bonus items die je eigelijk kan zien als dit freemium concept.

Per saldo: Het F2P met microtransacties is al jaren een standaard, echter de nieuwe 'freemium' concept wordt nu door steeds meer bedrijven overgenomen.

Met het oude systeem pakte ze al 2 doelgroepen, mensen die willen spelen zonder geld uit te geven en mensen die willen spelen en op eigen initiatief geld uitgeven, nu pakken ze nog een 3rde groep, de subscription mensen die geen items willen kopen maar gewoon tegen maandelijkse betaling berg extra features en services willen.
ziet er wel gaaf uit, gaan we zeker even uitproberen. 26 vs 26 online rtsen klink wel extreem trouwens:P
Kortom, we zijn allemaal benieuwd :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013