Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties, 10.035 views •

Humble Indie Bundle 3 heeft 2,17 miljoen dollar opgehaald en is daarmee de meest succesvolle Bundle tot nu toe. Gamers konden hun eigen prijs bepalen voor de bundel pc-spellen, die begon met vijf games en tot twaalf games is uitgegroeid.

De Humble Indie Bundle 3-actie ging op 26 juli van start en bood gamers vijf pc-spellen: Crayon Physics Deluxe, Cogs, VVVVVV, Hammerfight en And Yet It Moves. Alle vijf spellen werken op Windows, Mac OS X en Linux, en zijn niet voorzien van drm. Klanten kunnen de games downloaden van de Humble-website, maar kunnen ook keys aanvragen om de spellen via Steam of Desura te downloaden.

Het spellenpakket werd gedurende de actie gratis voorzien van nieuwe games; als eerste een tot 14 augustus speelbare versie van Minecraft. Later volgden Steel Storm en Atom Zombie Smasher. Op 3 augustus werden de vijf spellen uit de tweede bundel toegevoegd. Gamers die de bundel na deze datum kochten, moesten minimaal de gemiddelde aanschafprijs betalen om ook deze spellen te krijgen. Dit bedrag schommelde gedurende de actie tussen de vijf en zes dollar.

Zoals gebruikelijk bij de Humble-acties kunnen kopers zelf de prijs bepalen, evenals welk deel van het bedrag naar de ontwikkelaars gaat en welk deel naar de goede doelen Child's Play en de Electronic Frontier Foundation. In de eerste 24 uur was de Humble Indie Bundle 3 al goed voor een omzet van een half miljoen dollar. In de twee weken dat de bundel te koop was, zijn er 372.363 exemplaren verkocht, wat goed is voor een opbrengst van 2.167.781,55 dollar.

Linux-gebruikers blijken opnieuw het meest vrijgevig, met een gemiddelde bijdrage van 12,04 dollar, terwijl Mac-gebruikers gemiddeld 7,72 dollar voor de bundel overhadden. Ongeveer twee derde van de klanten gebruikt Windows en betaalde gemiddeld 4,89 dollar.

Reacties (35)

Reactiefilter:-135035+132+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het was voor het eerst dat ik deze bundle langs zag komen, maar wat een idee!
Erg leuke website met statistieken en het introductie filmpje (erg grappig!), veel gebruiksgemak (meerdere download opties, geen restricties) en de mogelijkheid om je geld te verdelen zoals je wil. Een veel betere verkoop methode dan dit vindt je volgens mij haast niet. Enige nadeel is het ontbreken van Ideal, maar je kan niet alles hebben.

Ik heb de spellen zelf nog niet allemaal gespeeld, maar over Machinarium, Crayon Physics en Cogs ben ik erg positief. Het zijn natuurlijk geen dagen vermaak, maar voor die prijs hoeft dat ook niet. De grote verscheidenheid helpt ook zeker en de spellen hebben een soort speciale/persoonlijke/grappige "feel" erover die je bij de grote bekende spellen niet hebt. De soort "feel" die je ook bij Magicka en World of Goo bijvoorbeeld tegenkwam.

Kan niet wachten op de volgende bundle (alhoewel, heb nog even wat te spelen).
Geen dagen vermaak? Nou, de twee weken Minecraft licentie sleurt je sowieso de week door heur :P

Maar voor de rest ben ik het met je eens. Hoewel deze indie games erg back-to-basic zijn (het zijn voornamelijk tower defence, platforming en puzzel games) hebben ze altijd wel *iets* bijzonders of unieks. Je merkt altijd dat er een paar getalenteerde mensen met veel liefde aan hebben gewerkt. :)

En de muziek in Indie games is makkelijk beter dan AAA games.
Cogs (lol) is wel leuk en bijzonder. And Yet it Moves is een acid trip maar die is ook wel aardig.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 augustus 2011 11:06]

Die feel die je omschrijft heet Indie. Het is een nieuw 'genre' en komt er eigenlijk op neer dat het een compleet andere insteek is dan hoe pak 'em beet de 26e editie van Need for Speed gemaakt wordt.

Klein budget, kleiner ontwikkelteam (soms zelf 1 persoon), kleinere prijs.

Het voordeel is dat de games over het algemeen gemaakt worden door liefhebbers van games, en zoals zo vaak in de wereld zie je dat helemaal terug in het eindresultaat. Je merkt aan heel veel dingen dat het gemaakt is door mensen die iets willen maken wat ze zelf leuk vinden, in plaats van dat ze geld willen verdienen. Je grafische kaart zal zich over het algemeen doodvervelen, maar in de wereld van alles downloaden doet het mij veel deugd dat dat eigenlijk totaal niet belangrijk hoeft te zijn om toch je producten aan de man te brengen.
Dat toevoegen van games die je als nieuwe klant pas krijgt als je meer dan het gemiddelde betaalt werkt echt goed. Dat blijkt nu, maar dat was ook al het geval bij de 2e bundel.

Eerst was het gemiddelde ergens ronde $4,50, maar na het toevoegen van deze regel hebben ze er dus nog even gemiddeld meer dan een dollar per klant bij gekregen. Dus dat is zo'n $400.000 extra inkomen door alleen een incentive toe te voegen om meer te geven. (andere factoren, zoals dat mensen voor 12 games meer over hebben dan voor 5 games, laat ik even achterwege, maar dat zal zeker ook invloed op het gemiddelde hebben gehad).

Overigens heb ik zelf 'm direct de eerste dag gekocht. Bundel 2 had ik ook al, maar goed, dan geef ik die games wel cadeau aan een ander of zo. Het zijn gewoon zulke leuke games die origineel, grappig, grafisch bijzonder en/of op een andere manier opvallend zijn. En dat het onder Linux (mijn primaire OS) ook allemaal werkt moet natuurlijk flink beloond worden.
Ik wist niet dat dit begonnen was, het zou ook nieuws zijn dat deze is begonnen. Als er toch met regelmaat van de klok een artikel verschijnt van een nieuwe tv lijn, of andere , zou ik het ook tof vinden, dat indien de redactie weet dat zo een actie begint, om daar ook over te schrijven.
Ik zag het toevallig op het forum langskomen, anders had ik het ook niet gezien. Dacht dat ik de aankondiging hier had gemist, maar die blijkt er niet te zijn. Jammer, had ze zeker nog wat klanten opgeleverd denk ik.
De tweede en frozenbyte-bundle zijn wel als nieuws op T.net verschenen bij de start, deze ronde is het helaas aan onze aandacht ontgaan. Volgende keer zal dat hopelijk niet weer gebeuren... er is iig één fan nu op de redactie (dit is mijn eerste bundle) ;)
Gewoon inschrijven voor de nieuwsbrief, krijg je mail zodra ze beginnen.
Ik vraag me eigenlijk af hoe het met de verdeling van het geld zit. Zou er veel naar het goede doel zijn gegaan?
Zoals gebruikelijk bij de Humble-acties kunnen kopers zelf de prijs bepalen, evenals welk deel van het bedrag naar de ontwikkelaars gaat en welk deel naar de goede doelen Child's Play en de Electronic Frontier Foundation.
Dat kun je dus zelf bepalen, maar ik zou het meeste (dan wel niet alles) naar de ontwikkelaars laten gaan.

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 10 augustus 2011 10:27]

Hij vraagt zich af hoe de uiteindelijke totale verdeling is geworden. Ik ben er trouwens ook wel benieuwd naar.
Volgens mij is dat op de site wel te vinden.
Mijn geld heb ik vooral naar developers gegevens van de games. Ik vind dat zei het meeste verdienen aangezien zei ook al het werk hebben gedaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen aan het goede doel of aan humble bundle geld geven.

Ben hier ook wel nieuwsgierig na.
Ik wist nog niet van het bestaan van deze bundles af en heb even op de website gekeken. Ziet er goed uit! Jammer dat je de bundle niet meer kan bestellen, maar ik ga me zeker aanbevolen houden voor een volgende via email notificatie!
Maak je maar geen zorgen, Ik had de eerste Humble Bundle ook gemist maar dankzij de vrijgevigheid van de ontwikkelaars kreeg ik die alsnog bijgevoegd bij de tweede bundel. De tweede bundle zat vervolgens ook weer bij de derde. Zeer waarschijnlijk kan je bij de vierde op zijn minst de derde bundel verwachten. Plus een aantal extra games.
Wat ik wel jammer vond was dat bij deze bundel 2 van de 5 games precies dezelfde gameplay hadden (VVVVVVV en And Yet it Moves).
Yet it moves speelt toch wel heel wat anders als VVVVVV, omdat je daar zelf de spelwereld kan draaien.
in vvvvv is het alleen een kwestie van zwaartekracht omdraaien.

de games hebben dus wel vergelijkenissen, maar hoe je dit precies het zelfde kan noemen ontgaat mij
Ik vind best dat ze minimaal 1 dollar mogen vragen. Uiteraard zijn er mensen die gewoon 0.01 dollar geven en eigenlijk vind ik dat gewoon triest. Uiteraard haalt dit het "Pay what you want" principe onderuit. Maar 1 cent kan ik geen support meer noemen, gierigheid wel.

Elke game heeft iets unieks. Geniaal.

[Reactie gewijzigd door Sentienel op 10 augustus 2011 11:06]

Mja, ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zou hier onmogelijk 0,01 voor kunnen betalen. Dat zou ik gewoon niet over m'n hart verkrijgen. Bij deze versie had iemand ook opgemerkt op het forum dat je bij gierige bedragen even een captcha in moest vullen "to ensure you are a human, you seem to have no heart".

Nadat ik een uurtje zombie atom smasher en revenge of the titans had gespeeld, voelde ik me al schuldig over het feit dat ik "maar" 13,66 had betaald. Ik had niet zo'n eikel moeten zijn en gewoon $25 moeten lappen. Vorige bundle had ik dit ook al een beetje. Toch niet van geleerd denk ik.
Je hebt inderdaad een aantal klootzakken handelaars die hier denken een mooi centje aan te kunnen verdiennen. Op ebay staan zelfs al een aantal listings:

http://shop.ebay.com/i.ht..._sacat=See-All-Categories

Een captcha tegen het geautomatiseerd opkopen van humble bundles voor het minimum bedrag is dan niet meer dan logisch.

[Reactie gewijzigd door NESFreak op 10 augustus 2011 11:56]

In de toekomst zouden ze inderdaad beter wat meer reclame maken op voorhand. dit zou de verkoop zeker doen stijgen en daar het een stuk voor het goede doel is moet het niet moeilijk zijn hier en daar wat reclame gratis te mogen maken (of toch tegen een voordeel prijsje).

Een heel goed initiatief!
Op zich zijn er wel sites die er aandacht aan schenken zoals Penny Arcade (vanwege Child's Play natuurlijk), maar het is redelijk US gericht.

Ik vermaak me intussen prima met de spellen en ben vooral erg blij met VVVVVV en Atom Zombie Smasher. Grootste deel van mijn geld is naar Child's Play en nog wat naar Humble Bundle en de developers (EFF heb ik niet zo veel mee).
Wat ik nog veel interessanter vind is dat MtGox (de grootste online exchange voor bitcoins) en notch (de ontwikkelaar achter minecraft) de 2 grootste contributors zijn, met beiden meer dan 4000 dollar.

Persoonlijk lijkt het mij bijzonder positief dat ook een instantie die er eigenlijk niets mee te maken heeft de HIB een warm hart toedraagt, en dan notch naast minecraft zelf ook een deel van de opbrengst ervan ter beschikking stelt.
Ik had deze bundle gevonden doordat Notch erover schreef op zijn twitter.
Zijn bedrag leek niet te zijn geaccepteerd en daarom had hij de bundle nog maar een keer aangeschaft. Vervolgens bleken beide bedragen toch te zijn geaccepteerd en hebben de organisatoren van de bundle de bedragen maar samengevoegd.
Anderen geven 4000 $ voor de bundle, anderen (waaronder ik) 0,01$ :D
Ze hebben er in elk geval genoeg aan verdiend !
Mensen zoals jij die slim denken te zijn en 1 cent betalen brengt ze niet alleen niks op, het kost ze zelfs geld. Dit is een alternatief van mensen die jou het vertrouwen geven dat je een redelijk bedrag voor hun harde werk over hebt. Moet dat vertrouwen nou gelijk weer afgestraft worden door asociaal een cent te betalen? Een paar euro moet zelfs voor de armste student nog wel te doen zijn, zeker voor 12 spellen.
Kan je trots op zijn... Ik vind alvast dat 1 cent per maand dan ook genoeg loon is voor losers als jij.
Blijft leuk om te zien dat het wel kan. Daarnaast gaan ze heel slim met hun stats om + de 'Top 10' werkt het in de hand om extra hoge bedragen te betalen om te pochen of als vorm van reclame.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True