Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 421, views: 43.227 •

Apple zou van plan zijn om deze maand een 21,5"-iMac uit te brengen voor afnemers in de onderwijswereld. De all-in-one zou minder dan 1000 dollar moeten kosten, maar beschikt over minder spierballen dan het huidige instapmodel.

Het nieuwe iMac-model zou een 21,5" display hebben en beschikken over een dualcore Intel Core i3-processor met een kloksnelheid van 3,06GHz, zo meldt website 9to5 op basis van een anonieme bron. Het werkgeheugen zou 2GB groot zijn, terwijl de harde schijf een opslagcapaciteit biedt van 250GB.

Het grafische werk in de 'uitgeklede' iMac wordt verricht door een AMD Radeon HD 6750M-gpu met 256MB werkgeheugen. Apple zou dit model rond 16 augustus in alle stilte willen uitbrengen, voor een prijs van minder dan 1000 dollar. Het nieuwe iMac-model zou primair op klanten uit het onderwijs zijn gericht.

Het huidige instapmodel, de in mei geïntroduceerde Apple iMac 21,5", kost momenteel circa 1200 dollar, maar heeft betere specificaties. Zo beschikt deze all-in-one over een quadcore 2,5GHz Intel Core i5-processor, 4GB werkgeheugen, een 500GB harddisk en een Radeon HD 6750M met 512MB videogeheugen.

Update 14:30: Apple heeft inmiddels de volledige specificaties van het nieuwe model op zijn website geplaatst. De iMac beschikt niet over een Thunderbolt-ingang, maar wel over een mini-display-port.

Reacties (421)

Reactiefilter:-14210356+1135+26+30
1 2 3 ... 7
Persoonlijk vind ik € 1.000,- euro nog vrij veel voor een instapmodel desktop. Dit is vergeleken met de prijzen waarvoor HP en Dell computers voor leveren nog erg hoog.

Daarnaast is het Nederlandse onderwijs erg Microsoft afhankelijk. Alleen in de grafische en muziekhoek zie ik wat kans voor een vergroot marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door Termi op 8 augustus 2011 12:51]

Maar daar probeert Apple nu verandering in te brengen, zou ik dan zeggen...
Idd door te roepen dat het goedkoop is maar het blijft gewoon duur.

Voor 1000 euro heb je al een aardige windows pc met hele leuke specs. Maar ach bij apple betaal je voor dezelfde x86 hardware gewoon stukken meer, nieuw is het niet.

zie bijv deze link: http://www.makeuseof.com/...a-pc-without-using-a-mac/

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 8 augustus 2011 12:59]

Ja maar dat is een ongoing discussie wat hier gewoon geen zin heeft. Het gaat erom dat voor mensen die een studie gaan doen waar een Mac verplicht is, of mensen die gewoon perse een Mac willen, die een instap model kunnen kopen die net een stuk goedkoper is :). Of het nou bang for buck is of niet, het is een goedkoper model dan de rest van de Mac's (muv mac mini) en daar gaat het om ;).
De studies waar een Mac verplicht zou zijn, zal dan waarschijnlijk zijn voor de grafische sector. Iets waar deze pc niet hoog in gaat scoren.

Het is voor een mac idd "goedkoop" toch is het duurkoop in mijn mening.
Apple moet zich gewoon bezighouden waar ze al mee bezig zijn, en dus niet budget spullen uit gaan brengen. Want zoals we zien, werkt dat gewoon niet. Hetzelfde kun je kopen incl scherm voor 500 euro.
Want zoals we zien, werkt dat gewoon niet. Hetzelfde kun je kopen incl scherm voor 500 euro.
Dat is een aanname die je hierbij doet. We weten ten eerste niet of Apple daadwerkelijk met een onderwijs/budget iMac gaat komen. Daarnaast weten we ook nog helemaal niet of zo'n type model gaat aanslaan.

Dat voor een tweaker een budget iMac qua specificaties onderdoet voor zelfbouw / andere merken, hoeft nog niet te betekenen dat het geen succes kan worden. Je koopt immers ook een gevoel, service, uitstraling waarvoor mensen best geld over kunnen hebben. Bij de verkoop kunnen dat soort pluspunten zwaarder wegen dan matige specificaties.
Hetzelfde kun je kopen incl scherm voor 500 euro.
Als All-in-one? Met een IPS scherm?
Kan best zijn dat Apple IPS heeft en all-in-one is, maar dat zijn zaken waar nu eenmaal binnen de onderwijswereld (en een groot deel van de bedrijfswereld ook trouwens) geen vraag naar is (grafische opleidingen en dergelijke even buiten beschouwing gelaten).

Voor het onderwijs zijn de twee belangrijkste punten:

- prijs: Als je 30 of zelfs 100 computers of nog meer moet kopen, dan spreek je wel al over heel grote prijsverschillen. Zelfs als 1 machine "amper" 100 Euro meer kost, spreek je al over een verschil van in totaal 3000 Euro voor 30 computers. En da's toch wel een welkome besparing voor een sector als de onderwijswereld.

- ondersteuning: Als een machine defect is, wil je dat die snel terug gerepareerd is want je kan je niet permitteren om machines weken aan een stuk kwijt te zijn in je computerklas. Je wil ook dat die ondersteuning te plaatse gebeurt, zodat er niemand tijd verliest met het moeten vervoeren van defect materiaal.

IPS, all-in-one, supernselle videokaarten, sexy design: het is allemaal wel leuk, maar in de onderwijswereld heb je er niet zo veel aan. Die machines moeten snel genoeg zijn om te kunnen internetten, bureauticatoepassingen te draaien, en eventueel wat te kunnen programmeren, maar meer ook niet.

Het is een feit dat Apple in mijn ervaring op bovenstaande aangehaalde 2 punten slecht scoort: voor een heel deftige PC betalen wij als onderwijsinstelling iets van 600 of 700 EUR excl. BTW (ken het precieze bedrag niet van buiten), terwijl we voor een iMac iets van een 1000 EUR excl. BTW kwijt zijn. Als je een 80-tal computers hebt staan, dan weet je het wel...

Ook de ondersteuning van Apple is behoorlijk zwak. Als je naar het AppleCare helpdesknummer belt, mag je een uurtje wachtmuziek luisteren, terwijl ik bij zowel HP als Dell nagenoeg ogenblikkelijk iemand aan de lijn heb. Echte "on site" garantie is er ook niet bij Apple, in het beste geval betekent het: we komen de machine halen en een week of drie later brengen we ze terug als ze gerepareerd is. Of je mag ze zelf opsturen naar ons.
Kan best zijn dat Apple IPS heeft en all-in-one is, maar dat zijn zaken waar nu eenmaal binnen de onderwijswereld (en een groot deel van de bedrijfswereld ook trouwens) geen vraag naar is (grafische opleidingen en dergelijke even buiten beschouwing gelaten).
O, maar ik zeg ook niet dat een IPS scherm of een all-in-one vorm nodig zijn. Ik reageer alleen maar op de stelling dat je "hetzelfde kan kopen incl scherm voor 500 euro."
Dat is dus niet zo want voor die 500 euro heb je geen IPS scherm of all-in-one. Dus dat is niet hetzelfde.

Edit: quote bijgeplaatst.

[Reactie gewijzigd door Ocelot op 8 augustus 2011 13:51]

IPS scherm zal rond de 200 euro hangen.
Een vast systeem met dezelfde eisen in een kleine case zal rond de 400 euro hangen.
Dus het is wel perfect mogelijk.

1000 euro voor zo'n systeem blijft geld, zeker voor het onderwijs waar ze kijken voor systemen van 500-600 euro.

In de grafische sector is zo'n scherm die standaard bij iMac's zit volgens mij niet goed genoeg. Dus voor die sector kunnen ze het niet gebruiken.
Een vast systeem met dezelfde eisen in een kleine casezal rond de 400 euro hangen.
Dat is geen all-in-one....
Waarom moet het onderwijs ook een all in one. Was de Mac Mini niet voor dit soort dingen origineel bedoelt, voor dat ook deze veel duurder werd?

Een goedkopere Mac Mini van om en bij de 500 euro, en dan een scherm van 150 euro zou al voldoen.
Een Mac mini is €600, doe er een goed beeldscherm, een toetsenbord en een muis bij, dan zit je op €800.

De goedkope iMac (gewoon één van de vorige generatie met een kleinere schijf, dus niks mis mee) wordt $999 (in de VS komt de BTW daar nog altijd bij), in euro's incl BTW is dat ongeveer €899.
All-in-one kan de meeste mensen gestolen worden, want het levert buiten dat het clean oogt niets op.

De iMac mist modulariteit waardoor het moeilijker en duurder is om lokaal reserveonderdelen (eigenlijk dus volledige vervangcomputers) bij te houden, waar dat voor een normale desktop voldoende is om losse schermen, losse harde schijven, ... te kopen en te beheren (alles bij elkaar dus een fractie van de kost!)

Bovendien kan je bij een normale opstelling ook gewoon de volledige levensduur van elke component benutten. De computer zal na 5 jaar verouderd zijn, maar het scherm zal nog wel goed zijn en het misschien 10 jaar volhouden, ook de dvd-drive enzovoorts enzoverder zijn nog inzetbaar (of tenminste te recupereren als reserve). De school kan dan investeringen spreiden, want goedkoper én de studenten krijgen eigenlijk op elk moment beter materiaal omdat je niet alle onderdelen moet vervangen.

Dat je zo doorhamert op die AiO, begrijp ik dus helemaal niet. Als je iets wilt dat compleet gelijk is aan een iMac, dan is een iMac het enige wat in aanmerking komt. Je moet echter kijken naar waarvoor het gebruikt wordt en dat is gewoon computeren; er liggen dus geen eisen op vormgeving of welk half-opgegeten fruit op de achterkant staat.

Voor de mensen die bij Windows de licenties beginnen afschatten: vergeet niet dat het onderwijs serieuze kortingen krijgt (50% is geen uitzondering) op hun materiaal en dat je bij Mac ook nog genoeg licentiekosten hebt (MS Office bv.) die bovenop de aanschaf komen. Weliswaar geen anti-virus, maar in principe kan je het op Windows ook al zonder doen of voor een beperkter budget als dat nodig is (om nog te zwijgen van de mogelijkheid om bv. Linux te draaien waar je amper licenties te kopen hebt en even veilig bent voor virussen als bij Mac (niet helemaal veilig, maar de kans dat je een virus tegenkomt is toch zeer klein)).

[Reactie gewijzigd door ILUsion op 8 augustus 2011 22:53]

ILUsion, ik kan niet goed zien op wie je reageert, maar voor als het op mij is:
Dat je zo doorhamert op die AiO, begrijp ik dus helemaal niet.
Daar betaal je toch ook voor? Of je dat nou wil of niet, maar als je een iMac koopt betaal je ook voor het feit dat het een all-in-one is.
Dat je dat misschien niet nodig hebt is een ander verhaal, maar het zit wel in die prijs.
@mstam: je hebt helemaal gelijk!

Een school moet computers gewoon bestellen bij bv de lokale MyCom, die ook meteen het onderhoud voor de systemen doet. Niks losse onderdelen, geen draadloze toetsenborden en muizen, het geheel moet werken. Een school moet niet een schermpje hier, een harde schijf daar, en een grafische kaart van een andere computer bij elkaar sprokkelen, want uiteindelijk levert dat een niet werkende PC op.
Hetgeen alleen maar nadelig is als het ding kapot is..
Nee. Een computer (het geheel met schijf en monitor en alles) moet het doen, laat onderwijzers vooral onderwijs geven, en laat het sleutelen aan computers over aan de professionele computersleutelaars!
Klopt, in het onderwijs kijkt men eerder naar de prijs dan het design of wat extra mogelijkheden.
Laten we eerlijk zijn en ook vaststellen dat de meeste onderwijs instellingen ook totaal geen nut hebben bij een duurder systeem. De meeste computers in het onderwijs worden gebruikt voor surfen,office-paket,boekhoudings software,...
Er is slecht een kleine percentage die nut zou kunnen hebben bij dit nieuw systeem van MAC (grafische richtingen) en dan is het nog maar de vraag of de school zelf er 1000euro voor gaat neerleggen... Ze zouden eerder de studenten verplicht een macbook laten kopen ipv zo een dergelijk systeem aan te schaffen....

1000euro is nu eenmaal voor een school, veel geld !
Voor minder dan 200 euro heb je een IPS scherm hoor. Weet niet waar jij die 500 euro vandaan haalt.
Voor minder dan 200 euro heb je een IPS scherm hoor. Weet niet waar jij die 500 euro vandaan haalt.
Even aangenomen dat je op mij reageerde:
Die 500 euro haal ik uit de post van Dakreal die stelde dat je "Hetzelfde kunt kopen incl scherm voor 500 euro.". En dan zeg ik: inclusief IPS scherm en als all-in-one?
Nee dus.
Er staat helemaal nergens in het artikel dat het een IPS scherm krijgt, wat het ook helemaal niet heeft!

21.5-inch (viewable) LED-backlit glossy widescreen TFT display with support for millions of colors Staat er toch echt op de site van Apple.
Dus als ze rond de 1000€ durven vragen voor een systeem dat je wel degelijk voor rond de 500€ kan ineensteken vind ik het gewoon overpriced voor zulke "slechte" specs.
Dan nog is je zelfbouw systeem geen all-in-one en heeft het geen OS X.
En je zou wel kunnen zeggen dat je dat niet hoeft, maar daar betaal je toch ook voor.
@Ocelot: ik reageerde inderdaad op jou.

Je betaalt inderdaad voor een AiO met een iMac, maar als je dat niet nodig hebt, moet je dat ook niet in het vergelijk trekken. Als je een computer nodig hebt zonder meer, maakt het dus ook niet uit of hij AiO is en heeft het geen zin om dat in het vergelijk te trekken tegenover andere kandidaten. Dat je een AiO leuk vindt, kan nog zo goed zijn; als daar niet om gevraagd is, kan je het in mijn ogen ook niet als pluspunt tellen of verantwoording voor een eventuele meerprijs.

Om dat extremer te trekken en dan merk je het vanzelf wel: in exact dezelfde situatie vergelijk je een normale computer (beige kast, saai) met een mooi afgewerkte computer, ingelegd met diamanten en weet ik veel wat. Natuurlijk die die laatste veel duurder, maar voor een school maakt die afwerking niet uit (het is eerder een nadeel (meer kans op diefstal), net zoals AiO dat in mijn ogen is). Als je dus die diamanten computer vergelijkt met iets anders, moet je niet afkomen "maar hij is ingezet met diamanten, dus natuurlijk is hij duurder", dat is zo goed als irrelevant voor de prestaties van de computer en hoe die gebruikt zal worden. Net zozeer is het irrelevant dat een iMac een AiO is; voor de school zal het worst wezen, dus moet die iMac zich kunnen meten tegen elke vergelijkbare computer (en vergelijkbaar op basis van de eisen van de school). Als de school de eis "AiO" stelt, heb je vast gelijk dat Apple geen slechte deal levert.
Dan nog is je zelfbouw systeem geen all-in-one en heeft het geen OS X.
En je zou wel kunnen zeggen dat je dat niet hoeft, maar daar betaal je toch ook voor.
Je maakt het daar eigenlijk ook al duidelijk. Als een school eigenlijk geen AiO nodig heeft, betaalt ze er wel voor; wat het vooral een dure computer maakt voor zo'n school omdat ze betaalt voor iets dat ze niet nodig heeft.

Idem voor OS X, leuk dat je dat hebt, maar als het doet wat het moet doen (bepaalde software draaien), maakt het eigenlijk niet uit of het nu op OS X, Windows, Linux, BSD, Haiku, OS/2 of desnoods MS-DOS draait. De functie-eisen zijn niet "draai OS X", wel "draai programma X zodat we onze studenten kunnen opleiden daarmee".
Hopsa Mac kapot, even laten repareren en klaar.
@mstam: voor kleine scholen is dat misschien een oplossing. Maar met een externe partner zit je dan wel vast aan het feit dat je die mannen moet laten langskomen en je dus een dag of misschien zelfs langer zonder computer zit. Met een interne dienst, kan je dat in veel gevallen serieus terugbrengen (maar daar heb je inderdaad ook de kosten van). Voor een kleine omgeving niet haalbaar, maar als je enkele honderd mensen hebt rondlopen, kunnen er ook wel wat systeembeheerders vanaf.

Feit blijft wel dat je met die Mac's en hun gebrek aan echte modulariteit, er heel wat vrijheden wegvallen voor het onderwijs; zeker in een kleinere school kan je er volgens mij op tellen dat het IT-budget krap is en ze dus meer hebben aan gefaseerde upgrades omdat die investering dan gespreid kan gebeuren.

@ikweethetbeter:
laat onderwijzers vooral onderwijs geven, en laat het sleutelen aan computers over aan de professionele computersleutelaars!
Inderdaad laat onderwijzers onderwijzen en laat het beheer over aan systeembeheerders. Waar zeggen we iets anders misschien? Op grote scholen kan je gewoon ook als systeembeheerder aan de slag, hoor (en daarvoor moet je geen leerkracht zijn).
Je betaalt inderdaad voor een AiO met een iMac, maar als je dat niet nodig hebt, moet je dat ook niet in het vergelijk trekken. Als je een computer nodig hebt zonder meer, maakt het dus ook niet uit of hij AiO is en heeft het geen zin om dat in het vergelijk te trekken tegenover andere kandidaten.
Precies, dan zijn we het eens. Je kan een iMac niet zomaar op interne specs vergelijken zonder zaken als OS X, of het AiO principe erbij te halen.
Dat je een AiO leuk vindt, kan nog zo goed zijn; als daar niet om gevraagd is, kan je het in mijn ogen ook niet als pluspunt tellen of verantwoording voor een eventuele meerprijs.
Het gaat er niet om of je een AiO leuk vindt of niet, het gaat erom dat een iMac nou eenmaal een AiO is. Dus betaal je er ook voor. Dat zit dus in die prijs. Net als OS X of iLife. Dat je daar niet voor wil betalen (bijvoorbeeld omdat je het niet nodig hebt) kan best, dan ga je niet voor een iMac. Maar je kan niet zomaar zeggen dat je "hetzelfde kan kopen voor 500 euro" zoals Dakreal deed, want het is niet hetzelfde.
Ehm... hoe kun je daar uit afleiden of de onderwijs iMac wel of niet een IPS scherm heeft? LED-backlit of TFT zegt niks over de gebruikte paneltechniek...
Ahem, ik denk dat je hier TN en TFT door elkaar haalt. Elk IPS display is ook een TFT display maar niet elk TFT display werkt dmv IPS techniek.
@Lambo: Graag leren lezen!

Het gaat over een systeem van $1000, waar in Amerika nog BTW overheen komt!

Reken op ongeveer €900 voor dat systeem in Nederland.
Amerika heeft geen Btw maar SalesTax. SalesTax is totaal anders als btw.
Ok. Maar wat is voor een consument het verschil dan ?
@edwingr: Er is geen noemenswaardig verschil, Donstil wilde gewoon wat zeuren...
Zooooo Donstil is dat zo?!?!

Wij kennen geen Sales Tax, wij hebben BTW. En dat is vergelijkbaar met Sales Tax in de VS. Alleen maakt de winkel vast de optelsom voor jou!
.

[Reactie gewijzigd door Dancing_Animal op 9 augustus 2011 01:07]

@Lambo : Waar staat dan dat het dat niet heeft? Je kunt LED-backlit glossy en TFT wel zo mooi vet neerzetten, maar TFT staat ook gewoon bij de grotere modellen, die wel degelijk een IPS paneel hebben.
Het helpt om appels met appels te vergelijken. Je kunt evengoed argumenteren dat je zelfbouw kitcar goedkoper en sneller is dan een Aston Martin. |:(

Dat kan allemaal wel zijn, maar de personen die hiervoor de tijd en de moeite willen voor nemen zijn in verhouding minder dan 1/10 dan de personen die een computer willen die gewoon werkt als ze'm uit de doos halen. Het motto van Apple is dan ook "Don't be your own system integrator".

Neem bvb een HP Pavilion All in one dan zit je rond dezelfde prijs, deze is misschien misschien iets goedkoper maar de componenten zijn ook minder up to date.
Wat misschien nog wel een pluspunt is voor een mac ipv een pc is, is dat het minder virus gevoelig is, minder gevoelig dat de gebruiker de boel stuk maakt. Minder licentiekosten voor bijvoorbeeld virus programma's. Zo'n computer kost minder ruimte. Heel makkelijk te installeren. Minder gekloot met drivers ook. Ook kan je een mac voor meer verkopen na x aantal jaar. Dus dat moet ook meegerekend worden.

En mijn ervaring voor thuisgebruik, een mac verjaard iets minder snel. Een nieuwe laptop had ik eens in de 3 jaar nodig en een nieuwe macbook eens in de 5 jaar. Maar dat is puur uit eigen ervaring. Uit mijn ervaring gaat een osx installatie ook langer mee. Je hoeft niet zo vaak een image terug te zetten omdat de machine te langzaam gaat of format c. Ik moest mijn windows XP (jaja tijd geleden) vaak opnieuw installeren maar heb nog nooit een osx versie opnieuw geinstalleerd.

Ik heb verder niet echt een mening hierover maar dit zijn de voordelen die ik nu eventjes snel kan bedenken.

Nadelen zijn er ook genoeg, maar die zijn hierboven al genoeg gepost :-)

Ik denk overigens dat ze beter bij een PC kunnen blijven vanwege de prijs. Osx heeft zeker wel voordelen denk ik, maar ook veel nadelen.

[Reactie gewijzigd door mokkol op 8 augustus 2011 15:11]

De punten die je opnoemt zijn voor consumenten of voor kleine bedrijven wel praktisch, maar vanuit het oogpunt van bijvoorbeeld een school die 50 of 100 van die dingen moet kopen:

Wat betreft dat het makkelijker is met installeren en drivers en minder gevoelig dat de gebruiker het stukmaakt:
Voor de Windows PC's zijn er images die in sommige gevallen tot meerdere keren per week vernieuwd worden op een PC en dus steeds een verse installatie heeft.

Qua licentiekosten voor antivirus ben je met goedkoper uit met grotere aantallen, en is het met een goed policy beleid (activex uitzetten, geen adobe reader gebruiken voor PDF, geen exe bestanden toelaten etc..) goed mogelijk om virussen buiten de deur te houden, en anders heb je binnen een paar minuten een schone image teruggezet.

Daarnaast klinkt de meerwaarde heel nuttig, maar in de realiteit hebben onderwijsinstellingen echt geen zin en mankracht om die computers in de verkoop te zetten. Die dingen zijn afgeschreven en worden in sommige gevallen voor een klein bedrag verkocht of aan personeel weggegeven na 3-5 jaar.

Ik ben van mening dat een Mac voor de consument een prima oplossing is aangezien de punten die je opnoemt, maar voor het onderwijs (helaas) geen geschikte optie.
Als ik het goed lees willen ze deze aanbieden voor minder dan 1000 EUR incl. BTW, oftewel 840 excl. BTW (En dan ga we er helaas vanuit dat ze 1$ = 1€ rekenen).

Ik vraag me dan af ze die 140 euro per computer terugverdienen. Misschien ergens op onderhoud/beheer, hoe lang ze mee gaan, of hoe goed je ze tweedehands kan verkopen.
Bronnen voor dit verhaal zijn een beetje lastig. Het debat is nogal gevoelig. (toch een linkje)

2005 G4 mac mini's gaan tegenwoordig nog steeds voor 150-200 euro op marktplaats.nl, dat zie je volgens mij niet voor vergelijkbare PC's. Idem voor oude MacBooks.

Ik denk dat als je de total cost of ownership meeneemt dat het bovenstaande verschil (140€) wel eens kleiner kan worden en dan is de keuze tussen een mac of een pc opeens ook financieel iets wat beide kanten op kan gaan.
En hoeveel Macs heb je zelf in beheer?
Kan best zijn dat Apple IPS heeft en all-in-one is, maar dat zijn zaken waar nu eenmaal binnen de onderwijswereld (en een groot deel van de bedrijfswereld ook trouwens) geen vraag naar is (grafische opleidingen en dergelijke even buiten beschouwing gelaten).
Precies waar ze veel gebruikt worden.
- prijs: Als je 30 of zelfs 100 computers of nog meer moet kopen, dan spreek je wel al over heel grote prijsverschillen. Zelfs als 1 machine "amper" 100 Euro meer kost, spreek je al over een verschil van in totaal 3000 Euro voor 30 computers. En da's toch wel een welkome besparing voor een sector als de onderwijswereld.
Bij een vorige werkgever hadden we klanten met 100+ macs ook een ROC. Ja aanschaf was pittig.. Daarna geen omkijken meer naar. En als er iets kapot was dan werd het onsite vervangen voor ze, niet via de Apple care lijn maar gewoon via het nummer van de AASP. Het geld wat ze bespaard hebben op systeem beheer zou ik graag op mijn rekening gestort krijgen.
- ondersteuning: Als een machine defect is, wil je dat die snel terug gerepareerd is want je kan je niet permitteren om machines weken aan een stuk kwijt te zijn in je computerklas. Je wil ook dat die ondersteuning te plaatse gebeurt, zodat er niemand tijd verliest met het moeten vervoeren van defect materiaal.
Ook bij een groot media bedrijf staan er 100. Een ander mediabedrijf van dezelfde omvang, hadden we ook in beheer maar dan met PC's. Bij het bedrijf wat met Macs werkte zaten we 1 á 2 dagen per week. Bij het bedrijf met PC's 5 dagen per week. Ga maar uitrekenenen hoeveel euro's dat kunnen zijn.

Als je als bedrijf verstandige keuzes maakt, kies IMO je voor eenmalige aanschaf. Niet voor recurring kosten.
Het is een feit dat Apple in mijn ervaring op bovenstaande aangehaalde 2 punten slecht scoort: voor een heel deftige PC betalen wij als onderwijsinstelling iets van 600 of 700 EUR excl. BTW (ken het precieze bedrag niet van buiten), terwijl we voor een iMac iets van een 1000 EUR excl. BTW kwijt zijn. Als je een 80-tal computers hebt staan, dan weet je het wel…
Het is wel volgens mijn verwachting dat dit goedkopere model uitkomt, er was altijd een goedkoop model, dat is er nu niet. Het goedkope model kostte overigens geen 1000 euro excl. BTW maar inclusief BTW, 20% overdreven dus.
Mensen vergeten ook dat als je Dell of HP belt, het niet Dell en HP zijn die langskomen maar ingehuurde derden. Niets mis mee, maar dat soort services zijn er ook voor de mac's. Dus het is onzin dat er geen onsite reparatie wordt gedaan. Voor consumenten klopt het, maar daarvoor geld het ook hetzelfde bij Dell en HP.
En hoeveel Macs heb je zelf in beheer?
Een twintigtal.
En als er iets kapot was dan werd het onsite vervangen voor ze, niet via de Apple care lijn maar gewoon via het nummer van de AASP. Het geld wat ze bespaard hebben op systeem beheer zou ik graag op mijn rekening gestort krijgen.
Machines zijn gekocht bij een geäuthoriseerde Applewinkel. Weet je wat die zeggen als we bellen voor een hardwareprobleem: breng hem maar binnen, we zullen er dan eens naar kijken (de winkel is op zo'n 60 km van hier...). Als je dan opmerkt dat je AppleCare-garantie hebt genomen waarbij toch on-site garantie inbegrepen is, dan krijg je het antwoord: ah, maar dan moet je naar AppleCare bellen. En als ik daar naar bel: zelf binnenbrengen bij een Apple servicepunt ofwel opsturen.
Als je als bedrijf verstandige keuzes maakt, kies IMO je voor eenmalige aanschaf. Niet voor recurring kosten.
Ik vermoed dat je het omgekeerde bedoelt (dus kiezen voor de laagste recurring kosten en niet kiezen voor de laagste eenmalige aanschafprijs).

Wij hebben zo'n 50 machines dual boot Windows/Linux en een 20-tal Macs. Bij ons zit er in ieder geval geen significant verschil in onderhoud tussen deze drie. Vergeet ook niet dat het onderwijs een veel dynamischere omgeving is waar constant nieuwe software moet bijgeďnstalleerd en geüpdatet worden op vraag van lesgevers. En vaak gaat het om minder bekende software die niet echt "standaard" is, zodat je ze handmatig moet installeren of zelfs gaan compileren. Mac heeft in mijn ervaring ook zeker ook evenveel bugs en andere problemen waar dan workarounds moeten voor gezocht worden als de andere systemen.
Het is wel volgens mijn verwachting dat dit goedkopere model uitkomt, er was altijd een goedkoop model, dat is er nu niet. Het goedkope model kostte overigens geen 1000 euro excl. BTW maar inclusief BTW, 20% overdreven dus.
Ik heb het even voor je opgezocht: een jaar geleden hebben we voor een reeks iMacs 21"5, core i3 3,06 Ghz, 4 GB RAM mét 3 jaar Applecaregarantie en onderwijskorting 1022 EUR excl. BTW per stuk betaald.

In dezelfde periode betaalden we voor PC's met dezelfde CPU, even veel RAM en zelfs 4 jaar on site garantie (maar geen Radeon HD grafische kaart, en een standaard 1680x1050 scherm ipv Full HD, omdat die zaken toch totaal onbelangrijk zijn voor ons), 743 EUR. Da's maar liefst een verschil van 279 EUR per machine + een extra jaar garantie waar we wél iets mee zijn. De mensen die de machines beheren zijn hier toch intern aanwezig en kosten evenveel, of ze nu Windows, Mac of Linux doen. Ik ben benieuwd of die machines nu naar Europa komen en tegen welke prijs, in dat geval zou het prijsverschil iets kleiner kunnen worden.

Nog een ander nadeel van Macs dat ik vergeten vermelden was, is het feit dat Apple er geen complete sloten die ook toetsenbord, muis en netwerkkabels kunnen beveiligen, bij kan leveren. De iMacs zelf kan je uiteraard wel beveiligen met een Kensingtonslot, maar al de rest biljft dan wel los hangen natuurlijk en dat kan je zeker ook niet maken in een computerklas. Daar zijn altijd wel work-arounds voor, maar toch niet zo handig als de speciale sloten die Dell of HP kunnen meeleveren.
[...]


Een twintigtal.


[...]


Machines zijn gekocht bij een geäuthoriseerde Applewinkel. Weet je wat die zeggen als we bellen voor een hardwareprobleem: breng hem maar binnen, we zullen er dan eens naar kijken (de winkel is op zo'n 60 km van hier...). Als je dan opmerkt dat je AppleCare-garantie hebt genomen waarbij toch on-site garantie inbegrepen is
Fout, dat is niet inbegrepen. Beetje vreemd als je 20 Mac's hebt staan dat je niet eens op de hoogte bent van de voorwaarden, vind je niet?

Voor on-site kun je apart een contractje afsluiten bij een service center in de buurt.
Fout, dat is niet inbegrepen. Beetje vreemd als je 20 Mac's hebt staan dat je niet eens op de hoogte bent van de voorwaarden, vind je niet?
Nochtans staat op pagijna 102 van het boekje bij ons Apple Protection Plan:

(iii) Service op locatie van de klant is beschikbaar voor een groot aantal desktopcomputers indien de Gedekte Apparatuur zich bevindt op een locatie die gelegen is binnen een straal van 80 kilomter van een door Apple erkende serviceaanbieder die service op locatie verricht en die is gevestigd in een land dat voorkomt op de lijst van artikel 7(d).

[en dan volgt nog een beschrijving waarin precies uitgelegd dat een technicus ter plaatse komt en het probleem ter plaatse repareert of de machine meeneemt naar een repartieservicelocatie waarbij Apple zorgt voor het transport terug na de reparatie]

Euh ja, en in 7(d) staan weldegelijk zowat alle Europese landen, inclusies Nederland en België.
@freggy
Je vergeet even dat, ondanks je valide punten, er nu ook al scholen zijn waar macs worden gebruikt.
Bij mij op de faculteit is er bijvoorbeeld ook een mac-zaal. Voor de studenten die dat besturingssysteem verkiezen boven linux of windows. Voor deze scholen is het natuurlijk goed nieuws dat er een goedkopere computer op de markt komt voorzien van mac os.
Het hangt er maar helemaal van af welke afspraken je met Apple of zijn Resellers maakt. Veel Premium Resellers in Nederland zetten hoog in op onderwijs met goede prijzen en hoogstaande ondersteuning bij problemen (leenmachines, on-site, snel bereikbaar aan de telefoon).
Klinkt allemaal mooi in de praktijk dat je een PC voor €300 goedkoper kan vinden maar dan heb je enkel nog maar de PC en moet er nog wel mee gewerkt worden en dan beginnen de kosten pas te lopen voor een onderwijsinstelling. Je moet die PC's ook nog gaan ondehouden natuurlijk en laat onderwijsinstellingen daar nu meestal het geld niet voor hebben. Die meerkost bij aankoop kan op de langere termijn aanzienlijke winst opleveren. Moesten scholen net als bedrijven over aanzienlijke budgetten beschikken voor IT zouden PC's waarschijnlijk voordeliger uitkomen maar in dit geval zie ik niet waarom een PC perse goedkoper zou zijn.
Ach je kan het ook zien dat men die b.v. foto opleiding willen gaan doen maar geen geld hebben voor een mac van 1200 euro maar wel 1000 euro voor een mac willen neertellen een 21,5" scherm IPS kost toch ook snel 300 Euro. http://tweakers.net/price...ixxSY6k7LL9X1n_IH2SiMKaU3 Neem daar bij op dat een Desktop dan ook 300 tot 500 euro gaat kosten dan kom je al aardig in de buurt van de instap iMac.

Daarnaast is het al jaren niet meer noodzakelijk om alleen windows te gebruiken voor school. Word, Excel, PowerPoint zijn al jaren gemeengoed op een Apple.

Op het puntje snelheid, Ja uh dat is denk ik hoe het gezien word, een C2D proc kan al internetten, Buro toepassingen draaien en programmeren. Zelfs een virtual machine kan dan nog mooi mee draaien wil je toch windows apps kunnen gebruiken.

Apple geeft nu wel aan scholen een meer betaalbare oplossing als ze toch voor een mac willen gaan. Dat moeten we ook wel toejuichen.

Ik weet niet hoe vaak jij met HP en Dell heb gebeld. Maar voor support heb ik ook regelmatig +1 uur aan de lijn gehangen. Bij Apple heb ik ook vaak zat instant een support medewerker gesproken. Voor beide valt wat te zeggen.
23" IPS kost 175€ . met een 400€ desktop zit je aan 575, tegen 1000 voor de imac.

Tel daarbij het extra onderhoud en kosten wegens het onbekende OS of slechtere integratie, meer uitleg voor leerlingen

Voor scholen die altijd chronisch tijd en geld tekort hebben ...


Apple dit graag wat geld wil verdienen op de kap van de scholen denk ik.
23" IPS kost 175€ . met een 400€ desktop zit je aan 575, tegen 1000 voor de imac.
Dan nog scherm en computer in elkaar proppen, OS X en iLife erbij.....
Tel daarbij het extra onderhoud en kosten wegens het onbekende OS of slechtere integratie, meer uitleg voor leerlingen
Je bedoeld: minder onderhoud en kosten omdat er minder onderhoud nodig is. 't Is geen Windows.....
OS X werkt intuďtief: dus juist minder uitleg voor leerlingen.
erg leuk natuurlijk, maar een ICT-er op een school gaat natuurlijk niet naar de Applecare servicedesk bellen. net als dat er niet naar HP of naar Dell gebeldt gaat worden. die fiksen het het liefst niet. (bij ons tenminste) bovendien wordt het op scholen meestal per 100-en ingekocht en dan kan je bij Apple toch weer een fikse korting krijgen.

maakt verder niet uit hoor, voor een student die een muziek opleiding gaat doen aan bv de HKU is een mac verplicht. op de school zijn ze er al, maar nu thuis nog. ikzelf heb een Macpook bro (ja zo heet ie bij mij) en zou nog best een iMac willen als server voor virtualisatie van zware pakketten. een mac mini is daar te duur voor en de iMac zou ik eventueel nog als externe monitor kunnen gebruiken voor de laptop. De macbook is echt voor onderweg en bevat de belangrijkste bestanden, maar een iMac met een externe HDD voor minder dan €1000? gewoon doen! ik wil er wel een.
Inderdaad, voor grotere projecten neem je best contact op met Apple zelf.
Stel dat ze deze iMac voor 699 aanbieden, waar ik niet van op zou kijken, dan komt het redelijk in de buurt van jouw bedrag. En in mijn ervaring bied Apple wel degelijk waar voor z'n geld.

Wat die ondersteuning betreft... Als je honderd(en) computers bestelt, dan kan ik me voorstellen dat je standaard een paar computers achter de hand houdt die je meteen in kunt zetten als er iets kapot gaat. Na een jaar of zo heb je wel door wat je achter de hand moet houden. Die onderhoudscontracten kosten ook geld, en Dell laat je daar zeker wel voor betalen, ook als je denkt enorme kortingen te krijgen bij aanschaf van vele computers.

Dat Apple niet een onderhoudscontract af wil sluiten zoals Dell, dat wil niet zeggen dat er geen andere leveranciers zijn die die taak willen overnemen.
Voor 500 heb je geen all-in-one nee (tenminste, niet met een degelijke processor).

Echter voor 650 euro heb je al een MSI all-in-one met even groot scherm (techniek onbekend), een betere processor, meer geheugen, veel grotere hardeschijf en multi-touch touchscreen.
Vergeet even niet dat Nederland nou niet de afzet markt defacto is voor Apple maar dat nog altijd eerder de US of A is. En daar is het al veel gebruikelijker dat er Mac's in het onderwijs gebruikt worden.
Apple heeft er zelfs een speciale shop voor en ondersteunende initiatieven om het gebruik van Mac's in het onderwijs te promoten en ondersteunen.

Zeker als je naar de highschool's gaat kijken zie ik daar zeker wel een rol weg gelegd voor deze machines.
Kosten effectief zijn ze gewoon net wat interessanter (en dan heb ik het niet over de stuks prijs maar als je dus als school al je 50 a 100 systemen tegelijk wilt vervangen dan loopt het ineens in de papieren :D ).
Ze zijn krachtig genoeg zelfs om videotjes te bewerken e.d. dus er kunnen allerlei projecten mee gedaan worden.
Kijk maar eens naar Amerika.
Daar is al jaren de Mac succesvol in het onderwijs.

Ik denk tevens de MBA ook goed zal scoren.

En idd het is niet voor alle opleidingen nodig.
Maar ik zou geen windows willen voor een opleiding.

Ieders zijn keuze
Maar waarom moet die goedkopere mac dan per sé gericht zijn op het onderwijs, volgens mij zijn er heel veel anderen, consumenten dus die best een mac zouden willen maar terugschrikken voor de prijs (bedenk daarbij wel dat er voor de gemiddelde consument ook nog een Windows-licentie bij komt, hij wil tenslotte wel zijn huidige Windows-software (m.n. games) kunnen blijven gebruiken.)
De macmini is dan een optie maar die is net dusdanig in prijs verhoogd dat die voor de gewone gebruiker ook niet meer interessant is, daavoor is het maximum toch wel €500 tot 550, want dat is ook hetgeen men gemiddeld aan een gewone PC uitgeeft (en de trend is dalend)
och ja.. eindeloze discussie, met een toevoeging die vaak over het hoofd gezien.
De elektronica componenten die Apple gebruikt in haar devices hebben meestal een A klasse kwaliteit. Je kunt een stuk goedkoper uit zijn als je een minder kwaliteit componenten gaat gebruiken in je computer, maar ben dan niet verbaast als je allerlei rare hardware problemen krijgt na een een paar jaar.
Daarom dat veel 'oude' Apple hardware na een aantal jaren het gewoon nog doet.
Als je dus een PC kiest met dezelfde kwaliteit van hardware specs, goede stille kast , inclusief alle licenties, goed LED backlight scherm en kwaliteits-componenten, dan ontlopen de totale kosten elkaar niet veel.
De elektronica componenten die Apple gebruikt in haar devices hebben meestal een A klasse kwaliteit.
Wanneer heb je voor het laatst een willekeurige Mac binnenstebuiten gekeerd? De laatste keer dat ik dat namelijk deed zag ik allemaal OEM spul wat je ook in een Dell of HP machine vind. Ok, hier en daar zit er een custom item in (custom MB in de Mac Mini bijv), maar voor de rest zijn het allemaal dezelfde componenten als in elke andere PC/laptop.
Daarom dat veel 'oude' Apple hardware na een aantal jaren het gewoon nog doet.
Dus elke niet-Mac is naar een paar jaar kapot? Ik heb Medion laptops in mijn handen gehad waar wel zo lomp en onverschillig mee is omgegaan (onderwijs) terwijl ze het nog steeds doen. Aan de andere kant brak de leeskop van mijn HDD in mijn MacBook spontaan af, terwijl ik er altijd rustig mee om ben gegaan (lag namelijk aan een rotte HDD serie in de Macbook, is ook een terugroepactie voor geweest).
Conclusie: elk merk heeft uitval, al is het tegenwoordig sectorbreed erg weinig vergeleken met vroeger. Maar het label wat Apple heeft mbt. 'eersteklas componenten' (whatever that may be, alles is OEM in te kopen) is gewoon dikke onzin.
Verder is een Mac dus wel (te) duur. Men zegt wel eens dat dat komt doordat de ontwikkeling van het OS in de prijs verwerkt zit, maar dat is bij Windows toch net zo? Ik neem aan dat OEM licenties niet met verlies verkocht worden. Wellicht helpen de grotere afzetaantallen ook mee.
OT: € 1000,- voor een onderwijs PC is gewoon veel te duur, einde discussie. Waar ik wel benieuwd naar ben is of deze machine ook door particulieren gekocht kan worden.
@DivxLover: dat Dell chipje A gebruikt en Apple chipje B wil nog niet zeggen dat er een wereld van verschil is tussen beide. Ik doel met name op Harde schijven, SSDs, geheugen, controllers, CPUs (zeg maar wat een PC een PC maakt) wat bij Apple identiek is als bij alle andere fabrikanten, zelfs al staat er een mooi Apple gravuurtje op de chip. Zaken als het moederbord, voedingen, casings e.d. zijn wel Apple eigen, maar dan met name omdat Apple veel nadruk left op de vormgeving (formfactor) waardoor deze onderdelen vaak in een niet-standaard formaat moeten worden gebouwd.
@obimk1: denk je niet dat het gebruik van grotere toleranties dusdanig veel extra kosten mbt. garantieverzoeken met zich meebrengt dan besparingen aan de productiekant?

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 9 augustus 2011 11:07]

De laatste keer dat ik dat namelijk deed zag ik allemaal OEM spul wat je ook in een Dell of HP machine vind.
Zeker weten? Hoe komt het dan dat al die HP en Dell machines nog steeds met een BIOS werken en alle Macs met EFI?
Als alles gebaseerd is op dezelfde hardware dan moeten al die HP en Dell machines dus ook met een EFI draaien, en niet meer met BIOS......
uefi of bios heeft niets met hardware te maken. Je hebt ook moederboarden die je naar uefi kan flashen. Sandy bridge mobo's zijn bijna allemaal standaard uefi.
OEM slaat op drives, geheugen een aantal chips, met A kwaliteit componenten bedoel ik weerstanden, condensatoren en dat soort discreet spul. Dit wordt uitgedrukt in de tolerantie klasse, waarbij 40% de grootste is en 0.5% de kleinste. Des te kleiner de tolerantieklassen, des te duurder de serie van componenten is met die tolerantie klasse.
0.5% wordt voor calibratie apparatuur gebruikt en een aantal medische toepassingen.

Als fabrikant kun je aardig wat productie kosten besparen door een lagere tolerantie klasse te kiezen in je productieproces, maar er is een verband tussen gebruikte tolerantie klasse en toekomstige uitval van producten. Dit kan zelfs zover gaan dat het invloed kan hebben op de (voorspelde) kosten en inrichting van je 'service en reparatie proces'. Apple kiest voor dit soort componenten een kleinere tolerantie klasse. Dat wil niet zeggen dat PC merken 'slecht' zijn. HP,Lenovo hebben kwalitatief zeer goede machines. Een goede PC gaat net zolang mee als een mac en wat ook meespeelt is dat het produceren van deze componenten met een kleinere tolerantieklasse goedkoper is dan 10 jaar geleden.
Dat een onderdeel op elkaar lijkt kan er nog wel degelijk kwaliteits verschil zijn.

Kijk maar eens naar b merk geheugen ..... Dat zou je niet eens willen.

Maar het gaat om de naadloosheid van hardware en software en daar is de Mac toch zeker uniek t.o.v. De concurrent.

Veel beter doordacht
Gaan we weer....

Stel eens een PC met gelijke specs samen met een Scherm, muis en tobo samen dan. En let er dan even op dat dat scherm een IPS paneel heeft.

En probeer nu ook nog eens een mooie, kleine kast te vinden zodat je genoeg ruimte overhoud op je desktop.....

Kortom, wat iets waard is bepalen niet alleen de hardware-specs, het is het totaalplaatje. En dan nog gaat het er om welke factoren jij belangrijk vindt. Je koopt nu eenmaal nergens een los hoopje hardware, maar een product dat wat met die hardware kan. Apple heeft daar zo zijn eigen ideeen over en er zijn voldoende consumenten die dat waarderen. Als jij daar niet bij hoort is dat prima, maar wat heb je er dan aan om er over te posten?
Voor 1000 euro heb je al een aardige windows pc met hele leuke specs. Maar ach bij apple betaal je voor dezelfde x86 hardware gewoon stukken meer, nieuw is het niet.
Specs zijn inderdaad wat minder, maar tja, voor wie een Apple wil is het misschien een uitkomst.
1000 dollar. Nou zou het hier in Nederland ook wel 1000 euro worden, maar 1000 dollar is in ieder geval stukken minder dan 1000 euro. Hij kan nog 800-900 worden in Nederland
1000 dollar. Nou zou het hier in Nederland ook wel 1000 euro worden, maar 1000 dollar is in ieder geval stukken minder dan 1000 euro. Hij kan nog 800-900 worden in Nederland
Er er staat minder dan $1000. Dat kan dus ook $800 zijn.
Terwijl het andere model voor 1149 geleverd kan worden?
Dan vind ik 900-949 euro bijv. nog veel geld, als je kijkt naar de betere specs van het iets duurdere model.
Toen ik de kop las dacht ik: mooi, maar nu ik het verschil lees denk ik 'ze zullen er ook niet slechter op worden bij Apple...' :')
Imo ben je beter af met de 1149 versie en dan het liefst nog 10-15% onderwijskorting eroverheen...

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 8 augustus 2011 12:58]

Terwijl het andere model voor 1149 geleverd kan worden?
Sterker nog, iemand in het onderwijs krijgt korting, die iMac kost dan 1080,52 euro.
Krijgt iemand in het onderwijs dan niet ook korting op de $1000 mac? Dat komt met de huidige koers naar op € 704 exclusief die korting...
1000 dollar. Nou zou het hier in Nederland ook wel 1000 euro worden, maar 1000 dollar is in ieder geval stukken minder dan 1000 euro. Hij kan nog 800-900 worden in Nederland
Waar blijft 19% dan?
Daarnaast is het Nederlandse onderwijs erg Microsoft afhankelijk. Alleen in de grafische en muziekhoek zie ik wat kans voor een vergroot marktaandeel.
Als je op Office pakket munt, dan heb je daar ook Mac versie van die goed up-to-date is.
Los daarvan kan je tegenwoordig bijna alles met Mac wat je ook op gewone PC kunt. :)

[Reactie gewijzigd door A.M.D op 8 augustus 2011 13:00]

1000 dollar -> 700 euro
700 euro + BTW -> 833 euro.

we worden hier gewoon genaaid in europa, dat is bekend. Zelfs steam rekent (of rekende?) $ = €
Kwestie van je aankoop als ?lang=us doen!
Of je moet eens indenken dat van euro's voor dollars omwisselen ook wat geld kost en, zoals met fysieke dingen, is distributie in Europa veel moeilijker dan in de VS.
Wisselkosten zijn <0.1% voor bedrijven zo groot als Apple. Distributiekosten zijn idd hoger, maar dat is maar 1 bijzonder geval van de hogere lonen die we hier hebben voor laaggeschoold werk. Evengoed tikt het niet erg aan, zoveel is dat simpelweg niet. Nee, normaal gesproken (voor tweakers) is het echte verschil de 2+jaar garantie die we hier hebben, tegen 90 dagen in de VS. En die 2+ jaar hier geldt niet voor bedrijven en organisaties, dus voor deze "onderwijs-only" Mac zou het irrelevant zijn.
Distributie moeilijk? Steve Jobs komt ze toch niet persoonlijk uit de kofferbak tillen?
UPS handelt dat af.
In China stampen ze een container vol en dat ding wordt bij het distributiepunt afgeleverd.

[Reactie gewijzigd door bouwfraude op 8 augustus 2011 18:16]

En UPS doet dit gratis? Ook voor UPS is distributie in de EU moeilijker (=duurder) in de EU dan in de VS. Door dingen als lokale regelgeving, import-kosten, etc.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 8 augustus 2011 19:53]

Dat is natuurlijk niet waar. UPS is niet duurder in Europa en distributie in Europa is helemaal niet moeilijker door lokale wetgeving of import kosten.

De VS heeft ook lokale wetgeving namelijk die van de VS, net zoals die in Europa die van de EC is. Die worden binnen Europa heel breed gevolgd ook door landen die geen lid van de EC zijn.
Voor de VS moet je FCC testen doen, voor Euopa CE testen. etc.

Er zijn dus geen verschillen want ze moeten in de VS ook geimporteerd worden daar ze gewoon in China gemaakt worden.

Verder is de garantie zoals MSalters inderdaad extreem kort in de VS, maar hanteert Apple ook voor Europa ook de 1 jaars policy volgens mj. Dat geldt in ieder geval voor hun mobiele markt. Het tweede jaar moet door de verkopers opgelost worden en in de ToS worden uitzonderingen gemaakt voor een paar landen waar ze rechtszaken aan hun broek kregen voor het schenden van de uitvoering van de Eu richtlijn voor een fatsoenlijke garantie. Daarin verschillen de Europese landen inderdaad.

De meeste andere grote made in China merken als HP, Dell en dergelijke hebben wel voor een twee jarige fabirieks garantie gekozen. Ik vraag me af of het onderwijs zelf maar mag kopen op basis van de ToS van Apple. Die is namelijk niet in lijn met de Nederlandse inkoopregelingen voor de overheid.

Oude link in het Nederlands met klachten daarover http://macwereld.nl/nieuw...nwetgeving_aan_zijn_laars
Iemand uit het onderwijs die weet of ze daarvan uitgezonderd zijn?

[Reactie gewijzigd door max3D op 9 augustus 2011 10:19]

Steve breekt z'n rug als ie zelf z'n hardware moet gaan tillen. :P
Je kan wel hetzelfde maar daar gaat het helemaal niet om, Windows PC's op bijv basisscholen draaien een speciaal thema/script (bovenop een verouderde WIndows versie) waardoor ze juist NIKS kunne behalve wat leerspellen en wat andere vooraf bepaalde dingen, in een speciale kindvriendelijke omgeving (beetje uitstraling van een tablet OS)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 augustus 2011 13:19]

Maar ik denk dat 95% van alle computer gewoon XP draaien zonder overlay of iets.
En reken maar dat ik heel wat school-computers heb gezien.

Die overlays zijn vaak maar crappy-shit en traag!
Even een reken sommetje.

3 jaar geleden heb ik een iMac gekocht voor 1600usd (als freelancer)
vorige week heb ik deze weer verkocht voor 800usd omdat ik een nieuwe iMac heb gekocht. Kosten per dag : (1600-800)/1097dagen=0.73usd per dag.
In Nederland verdient een gemiddelde freelancer zo'n 50 eurie per uur, ik hoef niemand te vertellen dat een computer systeem, hoe duur dan ook zijn geld heel snel terug verdiend.


Voor een dergelijk bedrag kun je dus gerust in een computersystem investeren, als School, als overheid, bedrijf of freelancer. Het zou mij niets verbazen als het onderhoud aan een systeem voor scholen, of dat nu een PC of mac is al hoger ligt dan de aanschaf prijs en restwaarde van welke computer systeem dan ook. Dan rekening houden met de lokalen waar de computer staan, school beveiliging, verwarming, systeembeheerders etc.

Wat ik dus wil zeggen, dat de initiele aanschaf van een computer systeem niet zo veel invloed heeft op het totale kosten plaatje.

edit: Laatste zin toegevoegd
[/small]

[Reactie gewijzigd door 282252 op 8 augustus 2011 15:37]

Veel sneller valt te betwijfelen. Bovendien klinkt het alsof rvantwisk ook een iMac heeft voor het betere IPS paneel, wat een pak duurder is dan gewone TN schermen.

Bovendien krijg je 3 jaar later geen 800 euro meer terug voor welke PC dan ook....
Uiteraard niet, die heeft geen 800 euro gekost in de eerste plaats. Het ging hem ook om de afschrijving en ik denk stiekem niet dat een PC daar veel afwijkt van een Mac. Volgens rvantwisk's berekening maakt dat trouwens toch niet uit op je omzet voro een commercieel bedrijf.
Het werk wat ik doe kan ik sneller doen op een Mac dan op een PC maar dit heeft meer te maken met een terminal waarin ik bekend en de manier hoe ik software kan compileren dan iets anders voor mij werkt het prettig en dit is natuurlijk heel persoonlijk. De achtergrond is dat ik kom vanuit het DOs/Windows 3.0 tijdperk en als je bij elke keer je OS ge-update wordt alle instellingen achter een ander plaatje/functie/menu komt te zitten, dan wordt je daar erg flauw van.

Trouwes als je kijkt naar een huishouden, of een school dan zal het wel niet zo veel uitmaken kwa werk snelheid.

Wat ik probeer aan te geven is dat de uiteindelijke prijs van een computer, of grote groep computers niet wordt bepaald door de initiële aanschaf prijs, iets waar veel tweakers altijd over vallen, maar wat het kost kwa onderhoud en gebruik en dat is dan inclusief alles, zoals ik eerder aangaf. Als School of bedrijf moet je de TOC tussen beide systemen bepalen, en dan beslissen welke systeem beter is om aan te schaffen.

Voor mij persoonlijk is de TOC van een PC hoger dan van een Mac dus koop ik een Mac.

Het is al weer een oudje, maar volgens mij geld het nog steeds : http://itom.fau.edu/jgoo/fa08/ISM4220/one.pdf
Ja, die zijn echter groter en daar krijg je niet zo'n goed scherm bij (meestal)
Daarnaast is het Nederlandse onderwijs erg Microsoft afhankelijk. Alleen in de grafische en muziekhoek zie ik wat kans voor een vergroot marktaandeel.
Dat is allang al niet meer zo... Ik heb voor iCentre gewerkt en hoe vaak ik niet met een bestelbus vol naar een onderwijsinstelling moest rijden om iMacs af te leveren...

Er komen steeds meer scholen die overstappen op de Mac omdat het gebruiksvriendelijk en onderhoudsvriendelijk is. Die extra euro's in aanschaf betalen zich in een aantal jaren dus ruim terug.
Daarnaast is het Nederlandse onderwijs erg Microsoft afhankelijk. Alleen in de grafische en muziekhoek zie ik wat kans voor een vergroot marktaandeel.
In de informatica-hoek anders ook wel. Kan me voorstellen dat je in een unix-omgeving meer over computers en operating systems leert dan met Windows.
Idd, het is al lang tijd om van die achterlijke lock-in af te komen.
Ik vind het erg hypocriet dat bedrijven zich inkopen bij onderwijsinstellingen door kortingen te geven, en leerlingen afhankelijk te maken van Windows, Apple, Google en alle softwarebouwers.
Nou ja, het zal toch niet gebeuren dat op basisscholen straks Apples in de klas staan te pronken??
Helaas krijg je (bij MBO) opleidingen nauwelijks iets over unix omgevingen. In mijn 4 jaar heb ik 1 keer ubuntu moeten installeren en een smtp server moetne opzetten (apt-get...).

Plus zou ik in de IT opleidingen juist liever een unix omgeving als Ubuntu, of beter, debian gebruiken dan OSX; daar valt niet veel aan te leren, het werkt gewoon.
Ik kan je't niet kwalijk nemen, gezien het feit dat je opleiding het niet behandelt. Maar je zit precies 100% mis. Mac OSX is wel Unix (voldoet aan de Single Unix Specification, gebaseerd op BSD Unix) terwijl Ubuntu gebaseerd is op Linux. Linux lijkt wel sterk op Unix, maar is het niet.
Ik zou geen bezwaar hebben als de wereld meer LINUX (Ubuntu bijvoorbeeld) zou gaan gebruiken. Ubuntu is eigenlijk redelijk plug and play. Maar de gemiddelde Nederlander is tegenwoordig blij dat hij/zij Windows kan besturen. Keer op keer verbaas ik me hoe weinig mensen weten van de computer maar hoeveel ze er wel mee willen. Dus ik ben bang dat een systeem dat momenteel de drempel nog wat hoger heeft liggen het niet gaat worden.

Mac OSX is een systeem dat zich voordoet als gebruikersvriendelijk. Maar ondanks ik het regelmatig gebruik kan ik niet zeggen dat het duidelijker of beter functioneert dan de directe concurrent Windows 7.
Je mag Apple niet zomaar vergelijken. Je moet ook kijken naar de software die er standaard op een Mac zit. Als je het totaalpakket bekijkt, zijn de prijzen van Apple concurrerend.
Niet voor het onderwijs. Die betalen dubbeltjes voor Microsoft-licenties.
Als ik die software niet nodig heb, is hij me niets waard. Er is natuurlijk markt voor Apple maar €900 voor een minimaal instapsysteem is heel veel geld.
Daarnaast is het Nederlandse onderwijs erg Microsoft afhankelijk. Alleen in de grafische en muziekhoek zie ik wat kans voor een vergroot marktaandeel.
juist in een markt waarin apple een laag aandeel zou hebben is de mogelijkheid dat marktaandeel uit te breiden veelal groter dan in markten waar ze al sterk staan...

alhoewel ik overigens sterk betwijfel óf apple nu werkelijk zo zwak daar nu staat, mijn ervaring is juist wel dat een behoorlijke gebruikersgroep daar nu al macs gebruikt.. waarbij je overigens ook moet inzien dat het niet gaat om een marktaandeel van 50-60% te bereiken, wat windows zeker makkelijk haalt (mogelijk deels windows dat net zo goed op apple hardware draait)...
Apple als fabrikant zal zich vooral richten op een marktaandeel van 10-15% en als die dat al bereiken is het een prima prestatie.

verder, zeker bij bv onderwijsdoeleinden kopen mensen een computer voor een bepaald aantal jaren, 3,4 en zijn best bereid niet direkt het allergoedkoopste te kiezen... belangrijk is vooral de vraag of er een goede kans is dat deze computer ook de komende 4,5 jaar goede diensten zal doen en dan hebb je vaak toch iets liever een A-merk en geen budgetmodelletje..
Apple is dan alerminst de slechste keuze, onderhoudsvriendelijk zeker en voor de meste gebruikers zeker iets waarmee ze prima hun schooltijd mee doorkomen zonder tusentijds een heel nieuw systeem te moeten aanschaffen of veel extra's upgrades nodig te hebben.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 8 augustus 2011 13:12]

Sorry hoor, maar zelfs de computers die je bij de aldi koopt zijn gewoon goede computers, zijn een heeeeeeel stuk goedkoper en net zo onderhoudsvriendelijk (want vergis je niet, ook apple's moet je onderhouden)..
En waarom zou je bij een aple geen extra upgrades nodig hebben en bij een normale pc wel? zodra je met zo'n argument komt, praat je dus al onzin..
Sorry hoor, maar zelfs de computers die je bij de aldi koopt zijn gewoon goede computers, zijn een heeeeeeel stuk goedkoper en net zo onderhoudsvriendelijk
Niet waar. Electronicaonderdelen worden geselecteerd op tolerantie en levensduur. Vooral bij condensatoren kan een betere kwaliteit een factor 10 schelen in verwachte levensduur. Apple gebruikt A-klasse componenten die je niet in een Aldi PC terugvindt. Vandaar ook dat een Apple computer met gemak 10 jaar meegaat.

Een Aldi PC zal na enkele jaren gebruik sneller de geest geven en het is eenmaal een feit dat OS X veel minder onderhoud nodig heeft dan Windows en i.t.t. Windows ook makkelijk is te upgraden.

Deze iMacs gaan zonder problemen 5 jaar mee, hardware upgrades zijn overbodig, OS X upgraden is optioneel.
Inderdaad, ik zat zelf op het GLR en daar lachen ze je bij wijze van spreken uit als je met een Microsoft OS pc aankomt. Veel van de pc's daar zijn mac's. En wij kregen ook dat studenten korting.

Ik heb daar alleen geen gebruik van gemaakt. Ik zie graag gewoon prestaties voor minder geld. En de kwaliteit van mijn onderdelen doen echt niet onder dat van Apple's.
Vanuit het Belgische standpunt ben ik het hier met je eens. €1.000 voor een instap model is veel, en het lijkt me dan logischer om naar een desktop of laptop op te gaan met Windows of Linux. Ik heb persoonlijk van een opleiding game development genoten, en met dit instap model ben je niets. Voor hetzelfde geld heb je een stevige windows machiene!

Op het gebied van onderwijs kan Apple iets van MS leren, waar het soms andersom is. Bij MS hebben ze door dat als je de zaken goedkoop maakt voor de studenten, dat ze er dan in het professionele leven liever met werken uit gewoonte.
Ik weet het nog niet zo niet van dat 'leren',

AutoDes en Microsoft zijn bekend in het 'wegdrukken van andere leveranciers' dmv het steeds goedkoper of zelf gratis leveren van producten aan scholen om er voor te zorgen dat hun product gebruikt gaat worden.

In dit gebied (het leveren van software aan scholen) is het momenteel zo dat de software leverancier met de meeste poen altijd wint omdat ze het op een gegeven moment gewoon gratis weg-geve.

De school gebruikt dat logischer wijze de software die het hun het minst kost, ook al is deze software erg slecht en dat is erg jammer...
De school gebruikt dat logischer wijze de software die het hun het minst kost, ook al is deze software erg slecht en dat is erg jammer...

Wat een onzin, ze gebruiken vaak software die in het bedrijfsleven ook veel gebruikt wordt. En dat JIJ MS software slecht noemt, wil nog niet zeggen dat het ook slecht is. Als die software echt zo slecht zou zijn, dan zou het bedrijfsleven al lang geen gebruik meer hebben gemaakt van die software.
Nee,

zo bedoelde ik het niet te zeggen, direct dan...

in de tijd dat ik op School zat werdt AutoCAD gepushed vanuit autodesk, en in die tijd was dat echt een slecht programma. Het werdt in het bedrijfsleven populair omdat veel jongeren die van school kwamen alleen dat systeem kon, ik geen andere systemen. Ook was Windows 3.0 en 3.1 erg populair, maar om dat nu goed te noemen.....

Dit is een algemeen bekend iets en daar kunnen we weinig aan doen.

Het zou wel leuk zijn als vanuit de overheid een verplichting komt om met software systemen in minimaal 2 verschillende les te geven, maar dat gat wel erg lastig worden.
Windows 3 was misschien niet fantastisch, maar zoveel alternatieven waren er niet.
Voor OS/2 waren er te weinig programma's, MacOS7 was nu ook niet zo super en unix was niet echt gebruiksvriendelijk...

Bedrijven die AutoCAD gebruiken omdat de studenten er mee kunnen werken zijn gewoon dom, als je een pakket hebt dat beter aansluit bij je bedrijf heb je de kosten van een opleiding naar een ander pakket er zo uit.

Feit is dat MS Office een goed tot zeer goed pakket is, dat is de troef die MS blijft gebruiken om z'n marktaandeel te behouden. Zolang er geen goede concurrent is, hebben ze niets te vrezen.
Valt wel mee. Je hebt meteen een fijn IPS scherm, toetsenbord en muis erbij. Ook de waarde na een een aantal jaren is meetstal hoger dan bij een HP / Dell.
Na een aantal jaren, is een computer schrootwaarde. En daarbij is het totaal niet relevant of het een Mac of een HP is.
Ik snap niet waar je hebt bedacht dat een computer na een aantal jaar 'schrootwaarde' is. Een iMac G4 van het jaar 2003, inclusief speakers, muis en toetsenbord verkoopt nog steeds voor meer dan €100,-. Ik heb laatst ook een soortgelijk bedrag betaald voor een G4 met alleen een toetsenbord. Een Mac met 700 MHz PPC-CPU, 768 MB geheugen en een 60 GB harddisk. Mét een Airport-kaart (wifi dus). Verkoop je 8 jaar oude Windows-PC maar eens :)
ik zie geen reden waarom je nu nog zo'n oude computer zou willen kopen, anders dat het om 1 of andere sentimentele waarde gaat..
3 jaar geleden een iMac gekocht voor 1600 usd, en verkocht voor 800usd. Dat lijkt me best netjes.
ik heb vorige week mijn twee jaar oude Macbook Pro verkocht. (C2D 2Ghz, 160 Gb HD, 2 GB ram, 13 inch).

Aanschaf 939 euro, verkoop 700 euro. 70 euro afschrijven per jaar. Dat doe je niet met een HP, Lenovo, Dell, etc.

Oude laptop? ja, redelijk, zeker gezien de specs. Schrootwaarde? dacht het niet!
die mensen kopen dus een laptop met een korting van 140€ en krijgen een veel trager toestel en een half versleten batterij...
goed gek noem ik mensen :D

uiteraard doe je dat niet met een HP, voor die prijs heb je gewoon een nieuwe...
Dat klinkt eerder alsof je iemand opgelicht hebt... }>
Heb vrijwel nooit de neiging Apple te bashen en probeer het nu ook niet zo over te laten komen.

Maar €700 betalen voor toch wel aardig verouderde hardware is toch best wel gek te noemen. Iemand moet dan toch echt OSX als een enorme meerwaarde zien om de nadelen als een tragere processor, kleine HDD, gebruikte accu en algemene levensduur voor lief te nemen.

Voor dat geld koop je ook een aardig potente Windows laptop, toegegeven de bouwkwaliteit daarvan laat in veel gevallen zeker te wensen over in vergelijking met een MBP. Maar er zijn ook genoeg degelijke exemplaren voor €700.

BTW; heb zelf een iMac gehad. Zie het enorme voordeel van OSX wat vaak gepredikt wordt ten opzichte van Windows 7 niet. (XP ok, maar WIn7?) Heb zelfs een XP installatie 5 jaar lang gedraaid zonder ooit te moeten formatten. Onderhoud en behouden er mee omgaan is gewoon key.

Trouwens geen Apple bash, maar gewoon simpele constatering en eigen ervaring her en der.
70 euro per jaar afschrijving is zeer netjes, de grote vraag is ofdat dat over 4 jaar ook nog zo is.

Als Apple , zoals nu aan het gebeuren is, meer mainstream wordt zal de tweedehandsprijs ook wel stevig dalen, en dan is een iMac weer minder interessant ,als je de tco ziet.

De tco zal bij een pc vrij goed te bepalen zijn, terwijl dat bij een iMac ,zoals deze , vrij moeilijk te schatten valt omdat , volgens mijn schatting, de tweedhandsprijs binnen x aantal jaar niet meer zal zijn als nu.
Ja als je op die manier je geld wegdondert kan ik begrijpen dat je niet iets meer voor een computer wilt uitgeven.
Ik heb 2 tegenargumenten:

1) Ok heel in het begin van de dunne iMacs dan dacht ik ook zo, maar vandaag de dag zijn ips schermen echt niet meer zo duur. Zo zijn er 24" Dell Ultrasharps voor rond de 209€ al verkrijgbaar, of van een ander merk (De Liyama of wat dan ook schermen zijn heel erg goed en helemaal niet duur, ik was eens bij Alternate in België en er stonden allerlei schermen aan, allemaal met een demo van 3D Mark en aangesloten op dezelfde desktops. Dat van Liyama 24" was 200€ en was echt veel beter qua kleurenreproductie dan die 5 andere duurdere schermen die daar stonden).

Laat ons zeggen dat je een budget van 1000€ hebt (prijs instapmodel imac), trek daar eens de prijs van zo een Ultrasharp scherm af dan behoud je ongeveer 750-800€ voor je hardware. Met die prijs kun je al een heel krachtige Pc bouwen met zelfs een i7 2600 als je slimme keuzes maakt bij het selecteren van onderdelen. Een h67 chipset is dan al genoeg, want je gaat de onboard GPU toch niet gebruiken. 8Gb DDR3 1333mhz RAM kost bij Alternate 40€, dus als je wil heb je 16GB.

Dit zijn de componenten die ik heb gebruikt:
*GIGABYTE GA-PH67-DS3-B3 88.90€
*Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1333 Kit (2x) 39.99x2
*Intel® Core™ i7-2600 254€
*Corsair CMPSU-650TXV2 79.99
*Samsung HD103SJ 49.99
*ENGTX560 Ti DCII/2DI (NVIDIA GeForce GTX 560 Ti) 217.90
*OCZSSD2-2VTXE60G (60 GB) 89.90
*Sharkoon Vaya 24.99

Totaal = 885,56 en je hebt een PC die zelfs krachtiger is dan de 27" iMac van 1500€. Dus heb je geld zat om nog te investeren in een goed scherm als je een budget zou hebben van 1500€.

2)Een toetsenbord en muis hebben echt geen toegevoegde meerwaarde. Een deftig pak met tobo en muis van Logitech of Microsoft kosten ongeveer 40€, en zijn van veel betere kwaliteit dan die van Apple. Ik heb de magicmouse van mijn Mac Pro al een aantal keren moeten vervangen, en uiteindelijk toch gewoon een goedkope logitech muis gekocht uit de MX serie en is veel beter dan die van Apple (btw kostte maar 16€ of zo in de Media Markt).

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 8 augustus 2011 22:33]

Correctie, het is geen EUR 1.000,00, maar het wordt volgens het bericht minder dan 1.000 dollar. Verschilt nogal lijkt mij.

Bovendien blijft het voor de afwerking van de computer en het feit dat het een All-in-One computer betreft, een niet al te dure computer. Vergeet daarnaast ook niet, dat je bij een Mac een op softwaregebied completere computer krijgt, zoals bijv. bijgeleverd Ilife '11.
2GB is toch niet meer van deze tijd :S prop er op zijn minst 4GB in. Die iMac is weer behoorlijk uit balans. Met 200,- (via Apple) voor een geheugenupgrade kan je net zo goed het betere model aanschaffen.
Voor een gemiddelde school, waar niet al te geheugen vretende en CPU intensieve progs. Gedraaid worden, is 2gb ram voldoende. Bovendien gaat een Mac een stuk consistenter met hardware om dan Windows.
Ruw verkeerd geschat...
Wel in mijn ogen is dat 90% van de belangrijkste hardware... Namelijk CPU en GPU. Dat is het brein en hart van je PC als het ware...
Anders zou ik wel even willen benadrukken dat 1000 dollar zeker niet gelijk is aan 1000 euro, deel het voor de vorm even door 1,5 (de huidige stand is 1,41) en je komt aardig in de richting van de prijs in euro's.

Je hebt wel gelijk met het feit dat dit wel heel erg prijzig is. Scholen hebben normaliter niet dit budget liggen en met de huidige situatie wat betreft het onderwijs is dit niet echt een logische optie. Daarnaast vraag ik me af of het wel goed is voor Apple om een goedkoper alternatief te introduceren. Dit doet namelijk wel afbreuk aan de strategie die ze op dit moment voeren, hightech producten voor een high price en qua prijsbeleid zie je over de hele productcyclus daar geen verandering in. Ik vraag me daarom af wat de toegevoegde waarde is van dit soort oplossingen.
Als school kan je al een fikse korting krijgen op de huidige macs 10 tot 12% via surfspot. Zal dat voor deze modellen ook nog gelden dan?
Via Surfspot heb ik mijn iMac 21.5" voor €1.056 kunnen kopen, dus zo heel veel zal het niet schelen inderdaad...
zow ziet er lekker netjes uit :)
maar een all-in-one pc is tog helemaal niet handig voor het onderwijs? grafisch design oke maar anders?
Is juist wel handig! Geen gerommel met veel kabels en onderdelen die "verdwijnen".
Zoals draadloze mac muizen en toestelborden...
Even de link lezen voordat je reageert. Er zitten bedrade toetsenborden en muizen bij! Speciaal voor het onderwijs dus.
Tsja, stel je koopt zoiets als BI-student en je moet gaan programmeren. Ik zeg je dat je gaat schreeuwen voor meer RAM: de CPU en GPU kan ik mee leven, het kleine scherm ook wel, maar het idee om er qua storage en werkgeheugen er zo weinig in te stoppen ontgaat me volledig, zeker als je nagaat hoe lastig die machines zijn om zelf te upgraden.
Iedere zichzelf respecterende onderwijsinstelling met een studie waarbij geprogrammeerd moet worden heeft daar een cluster voor waarop je kunt inloggen. Meestal zijn die clusters *nix en dan kun je dus met de standaard apple terminal al inloggen en beginnen met proggen in vi ofzo.

De pc die je dan nodig hebt voor de verbinding kan een 386 zijn, zolang de intranet connectie maar snel genoeg is.

Tevens vind ik nou niet dat je als student maar meteen de meest ultra hippe pc moet kunnen gebruiken. Als je dat wil dan betaal je maar meer voor je onderwijs. Er moet bezuinigd worden, dat kan ook door cheap ass PC's neer te zetten en alle intensieve rekenopdrachten uit te voeren op die ene server met 60 cores, 100GB ram en 500TB opslag.
Wat ga je programmeren dan ? Een klimaatmodel ?
En nu maar hopen dat deze iMac
A) ook voor particulieren beschikbaar is en
B ) überhaupt in Nederland uitkomt

[Reactie gewijzigd door HerrJasper op 8 augustus 2011 12:51]

Bedoelen ze met "klanten uit het onderwijs" voornamelijk instellingen als scholen en universiteiten? Of doelen ze ook naar studenten en leerlingen?

Voor studenten en leerlingen van niet-computer-gerelateerde studies kan ik het beter begrijpen als ze dit links laten liggen en voor een Macbook gaan, gezien de draagbaarheid hiervan.
een 512MB Radeon HD 6750M met 512MB videogeheugen. ? volgens mij klopt dit niet helemaal :p

maar idd nog best wel prijzig voor een instapmodel.
... en een 512MB Radeon HD 6750M met 512MB videogeheugen

Ik vraag me af waarom onderwijsinstellingen dit zouden aanschaffen?
Je kan tegenwoordig een vergelijkbare pc kopen voor 5 a 600 euro.
Wat zou een overweging kunnen zijn?

Het ziet er mooi uit, maar dan heb je 't ook echt gehad.
Het ziet er mooi uit, maar dan heb je 't ook echt gehad.
Duidelijk iemand die er geen kaas van heeft gegeten |:(
[...]


Duidelijk iemand die er geen kaas van heeft gegeten |:(
Wat de hardware is verder zo speciaal?

Qua hardware moet Apple het hebben van design en nergens anders van, rest is gewoon ingekocht bij andere en in elkaar gestoken, en nog geen eens beste van beste in dit geval.
Als je ff verder denkt gaat het om het totaalpakket (software, onderhoud, gebruiksgemak, afschrijving) bij een computer, niet alleen wat voor CPU, GPU en HD er ingestoken is. Zo denken tweakers wel maar de rest van de wereld niet en zeker onderwijsinstellingen niet. Dus Apple is vaak interesanter dan een HP, DELL of ander merk.
Hoezo zou dit beter zijn qua software, onderhoud en gebruiksgemak?

Software:
Meer software beschikbaar voor windows.

Onderhoud:
Er zullen meer admins bekend zijn met windows dan met apple, zeker als het hele systeem nu al op windows draait.

gebruiksgemak:
Er zijn meer mensen gewend met windows dan met mac, die zullen windows dus makkelijker te gebruiken vinden.
Omdat veel bedrijven met handen en voeten gebonden zijn aan applicaties die alleen voor Windows geschreven zijn. Daarnaast getuigt het voor een bedrijf van lef indien men de stap durft te nemen. Ook getuigt van onwetendheid en kortzichtigheid en de weg van de minste weerstand, om te kiezen voor de Mac.
Onderwijsinstellingen hebben een budget wat op MOET om bijvoorbeeld te besteden aan vormgeving. Als dit niet op gaat wordt het budget verlaagd dus geven ze geld uit aan de meest onzinnige dingen.

Ik kan me voorstellen dat een onderwijsinstelling de iMac's als zodanig mooi beschouwt dat ze het kunnen financieren uit allebei de potten (ICT en vormgeving)?
Ik kan me voorstellen dat een onderwijsinstelling de iMac's als zodanig mooi beschouwt dat ze het kunnen financieren uit allebei de potten (ICT en vormgeving)?
Serieus? Of is dit een grap? :?
Ieder z'n eigen smaak.

In het UMC in Utrecht kom ik dingen tegen die als kunst worden beschouwd. Dan zijn iMacs ook kunst. Zelfs andere merken PC's en beeldschermen, zolang het maar goed is onderbouwd met argumenten.

Tweakers zit me iets te vol met fanboys en anti-fanboys. Waarom kun je tegenwoordig niet gewoon iets "mooi" vinden zonder een stempel te krijgen?
Met zulk een logica, moet je maar geen dokter worden.
Een groot voordeel van een Mac is simpelweg dat het geen windows-machine is. Deze wordt minder snel afgeschreven. Met een laptop van drie jaar kun je echt niet meer voor de dag komen, een mac van drie jaar oud wordt nog steeds geld voor gegeven. Heeft weinig te maken met kwaliteit maar marketing-technisch hebben ze het goed voor mekaar. Daarnaast mogen leerlingen imho ook wel eens kennismaken met iets anders dan Windows. Het gros van de mensen heeft nog altijd een windowsmachine thuis, met enkele uitzonderingen die alles van Apple hebben.
Doe die roze bril eens af. Een Mac verouderd exact even snel als een pc.
Doe die roze bril eens af. Een Mac verouderd exact even snel als een pc.
Een Argentijnse vriendin van me werkt nog met veel genoegen op een 8 jaar oude iBook met OS X Leopard 10.5.8. Geen snelheidsmonster, maar voldoet nog voor iTunes, iPhoto, web etc.

Ik moet de eerste 8 jaar oude laptop met Windows 7 nog tegenkomen die soepel werkt.
verouderen? daar heb je gelijk in.
Afschrijving? Voor een mac vele malen gunstiger.
Dat ligt eraan wat je vergelijkt. Als je voor 500 euro een simpele pc koopt met een lelijke gammele kast en een eenvoudig TN-beeldscherm zal dat systeem in vijf jaar naar ongeveer nul euro afschrijven. Een iMac van 900 euro zal na vijf jaar wellicht nog een restwaarde van 250-300 euro hebben. De afschrijving op de pc is dan alsnog lager.

Vergelijk je een pc van gelijke waarde met een Mac dan zal de Mac wel waardevaster zijn.
Bwah, Thinkpads zijn ook wel populair op de tweedehandsmarkt bijvoorbeeld, al is daar vermoedelijk meer aanbod van.
Een 5 jaar oude PC, wat niet de top was toen je 'm kocht, is na 5 jaar ook echt op. Een 5 jaar oude iMac kun je nog prima gebruiken. Sterker nog, hier staat nog een bijna 9 jaar oude iMac die nog dagelijks gebruikt wordt!
Een Mac verouderd exact even snel als een pc.
Dat was Iblies' claim niet. De claim was dat ze minder snel afgeschreven worden, cq. dat de tweedehands waarde hoger is. Dat is een feitelijk, economisch statement, en voorzover ik kan zien is het ook correct.

Jouw argument is misschien technisch correct, maar zoals Iblies al zei: " Heeft weinig te maken met kwaliteit maar marketing-technisch hebben ze [Apple] het goed voor mekaar."
bij het bedrijf waar ik werk worden afgeschreven pc's simpelweg gegeven aan een goed doel
zich bezig houden met het verkopen van die pc's aan individuele mensen is budgettair niet interessant (en dat kan ik best begrijpen)

als het gaat over verouderen, verouderd een Apple even snel als een Windows pc: de mensen op de afdeling met de zwaardere programma's willen altijd een snellere pc... (ja de huidige Xeon's die gelijkaardig zijn aan i7 worden ook te traag gevonden)

veel mensen die enkel kantoorwerk doen hebben dat uiteraard niet nodig, maar die pc's worden dan ook met een lagere frequentie vervangen
... en een 512MB Radeon HD 6750M met 512MB videogeheugen

Ik vraag me af waarom onderwijsinstellingen dit zouden aanschaffen?
Je kan tegenwoordig een vergelijkbare pc kopen voor 5 a 600 euro.
Wat zou een overweging kunnen zijn?
Stekker erin steken en het ding is klaar voor gebruik. Ook scheelt het de onderwijsinstelling vele uren aan onderhoud omdat OS X weinig onderhoud nodig heeft en makkelijk naar een nieuwere versie is te upgraden.

Ook komt de iMac met een IPS scherm wat alleen al $300 los kost. Dan is max $700 voor de hardware, een mooie behuizing zonder kabels, een volwaardig OS en de iLife suite niet eens zo duur.
"Stekker erin steken en het ding is klaar voor gebruik." Ik denk en hoop dat ze op scholen toch nog iets van beheer doen op deze machines en dat het niet is zoals je zegt:Stekker erin steken en het ding is klaar voor gebruik.
En toch is het niet meer dan dat. Het beheer vindt plaats op OS X server/Open Directory wat niet meer dan een Mac Mini hoeft te zijn.

Dus stekker erin, inloggen als client en klaar.
Ah ja en wat dacht je van beheerders bijscholen en alle studenten extra cursus geven om ermee te kunnen werken. Wat dacht je van nieuwe software kopen omdat de windows-software overbodig is geworden.

Als Apple-fan kun je lekker makkelijk praten.
De kans is aannemelijk dat er weinig software gekocht hoeft te worden omdat OS X veel completer is dan Windows en met iLife komt. En software voor OS X is over het algemeen goedkoper dan Windows software en uiteraard is er net als voor Windows veel gratis software beschikbaar.

En omscholen? Misschien voor mensen die nog nooit op Windows hebben gewerkt omdat het zo onlogisch in elkaar steekt en het voor een leek lastig is te beslissen welke anti-virus suite aangeschaft moet worden. Al die ellende heb je niet op de Mac.
Ik werk nu net een jaar met Mac computers. En oké, ik ben een Tweaker. Ik weet hoe ik met computers overweg moet.

Ik gebruik in mijn dagelijkse leven zowel Windows als OSX. De OS-en zijn opzich niet echt met elkaar te vergelijken. OSX is puur gericht op Apple computers, alles werkt op dezelfde manier en je leert er snel mee om te gaan. (Het kostte mij nog geen uur voordat ik precies wist waar al het belangrijke zat)

Windows is een ster in compatibiliteit. Miljoenen softwarepakketten, en nog eens evenveel configuraties zijn mogelijk. En maar heel weinig software werkt overal exact hetzelfde. De leercurve is heel hoog als je nog nooit met Windows gewerkt hebt.

Voor OSX is die curve, die zeker wel aanwezig is, veel lager. Daarbij hoef je niet veel van OSX te snappen om er snel mee op pad te kunnen.

Bottom-line: je moet gebruiken wat je zélf het fijnst vind werken. In mijn geval is dat zowel OSX als Windows 7.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 8 augustus 2011 20:26]

@Relief2009:
Wat dacht je van nieuwe software kopen omdat de windows-software overbodig is geworden.
Kijk, dat is juist het mooie. Iets wat overbodig is geworden, hoef je niet opnieuw te kopen! En er wordt veel overbodig, een iMac wordt heel compleet geleverd.

Voor al het andere kun je vaak je licentie omzetten, bv van PhotoShop.
Beetje jammer :) Zorg dan gewoon dat je het onderwijs korting geeft op een model, dat vind ik moreel verantwoord. Niet dat er iets goedkopers wordt aangeboden maar wat ook een stuk uitgekleder is om je dikke marge te behouden. Een onderwijsinstelling is tenslotte geen instelling met als doel het behalen van zoveel mogelijk winst, maar als doel een stukje ontwikkeling van mensen. Maar goed, ik denk zeker weer te moreel en te weinig zakelijk: knijpen waar je knijpen kan :P
Zorg dan gewoon dat je het onderwijs korting geeft op een model, dat vind ik moreel verantwoord. ... Een onderwijsinstelling is tenslotte geen instelling met als doel het behalen van zoveel mogelijk winst, maar als doel een stukje ontwikkeling van mensen.
Hoezo? Dat een onderwijsinstelling geen winstoogmerk heeft, logisch, maar dat wil toch niet zeggen dat leveranciers aan onderwijsinstellingen dan ook maar hun marge in moeten leveren?

Moet een glazenwasser voor een school ook een lager tarief berekenen?
Het onderwijs krijgt al korting... Op een Imac via SLIM.nl
dat is rond de 10 á 15 % korting dat is best veel imo !
Niets moet natuurlijk, maar de meeste leveranciers die iets voor 'het onderwijs willen doen' werken wel op die manier. Academische- of studentlicenties en zo. Sommige leveranciers leveren zelfs complete oplossingen gratis en voor niets, zolang er maar onderwijs aan verbonden wordt. Wel degelijk een andere werkwijze dan Apple nu hanteert :)

En dan heb je Surfspot/Slim natuurlijk nog.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 8 augustus 2011 13:05]

Er is natuurlijk nogal een verschil tussen software voor een bodemprijs aanbieden aan onderwijsinstellingen en korting geven op hardware. Een extra softwarelicentie produceren en de software distribueren kost bijna niets. Om een stuk hardware te produceren moeten er onderdelen ingekocht worden, mensen aan het werk gezet worden en het product naar de eindgebruiker getransporteerd worden. Een korting van 10 tot 15 procent op hardware is fors. Dat is ruim meer dan de marge van een webshop.
't lijkt me niet relevant wat de marge van een webshop is. Dat is retail, en dit is geen retail maar direct sales. De marges van Apple zijn natuurlijk significant meer dan die van een webshop; "Gross Profit Margin. 41.4 " volgens google. Dan is 15% korting nog steeds niet zorgwekkend.
en er zit ios op
Als je dat zegt maak je wel heel duidelijk dat je er geen verstand van hebt.
macs voor het onderwijs? wat heb je aan een mac in het onderwijs? boeit het dat ze er sleek uit zien ofzo... je bent nog goedkoper uit als je in bulk een zooi pc's in lian-li kasten laat bouwen.

als ze nou serieus waren hadden ze 19" imacs gebouwd die veel steviger zijn dan de standaard imacs en ~600-800 per stuk kosten. nu kan je als school beter bij dell langs gaan :)

als imago je zo veel waard is kloppen je prioriteiten niet, imho.
En nog een die er geen moer van begrijpt. Denk je nu echt dat een school Macs gaat aanschaffen omdat het leuk smoelt in een klaslokaal?

Denk ff verder dan je Apple-bash-neus lang is en kom daarna nog eens met een reactie.
Omdat dat zinloos is tegen lui zoals jullie, is het zelfde als tegen een doof iemand schreeuwen dat ie moet luisteren. |:(

Maar lees hier en daar eens wat "tegen-argumentatie" en wellicht vallen je oogkleppen van je hoofd.
oke, leg mij dan alsjeblieft even uit waarom ik het bij het verkeerde eind heb. ik zie niet waarom een school bij apple computers zou afnemen. geen ENKEL voordeel, afgezien van prestige.

wat zijn volgens jou de voordelen?

edit: geen antwoord, dacht ik al. ;)

[Reactie gewijzigd door Prototype666 op 11 augustus 2011 21:40]

1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.