Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties, 19.274 views •

Volgens The New York Times probeert de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-il bij te verdienen door een speciale overheidsdienst populaire Zuid-Koreaanse mmog's te laten spelen en de bijeengespeelde virtuele goederen te verkopen.

Volgens de Zuid-Koreaanse regering hebben de Noord-Koreaanse buren een nieuwe manier gevonden om de staatskas te spekken, zo meldt The New York Times. De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-il zou een groep hackers opgezet hebben, die opereert vanuit Noord-China. De hackers zouden zich richten op populaire Zuid-Koreaanse mmog's als Lineage en Dungeon and Fighter. De groep zou de servers van de mmog's gehackt hebben, waardoor het mogelijk werd om een batterij van 'tientallen' pc's de games geheel geautomatiseerd te laten spelen. De virtuele goederen die de hackers op die manier bij elkaar speelden, werden vervolgens online te koop aangeboden.

De groep zou op die manier in twee jaar tijd zes miljoen dollar verdiend hebben. Ruim de helft daarvan diende als inkomsten voor de hackers zelf, maar de rest van het bedrag werd afgedragen aan de noodlijdende Noord-Koreaanse regering, volgens een woordvoerder van de Zuid-Koreaanse International Crime Investigation Unit.

De woordvoerder kon echter ook melden dat er in verband met de hacks inmiddels vier Zuid-Koreanen  en een Chinees zijn aangehouden. De hackers zelf bleven buiten schot. De Zuid-Koreanen denken echter wel te weten dat de groep afkomstig is uit het officiële Korea Computer Center in Pyongyang en van de Korea Neungnado General Trading Company. Beide hebben banden met Office 39, een schimmig bureau van de communistische partij, dat opdracht heeft om buitenlandse valuta binnen te halen, aldus de politiewoordvoerder. Diezelfde woordvoerder maakte ook duidelijk dat het opzetten van centra met geautomatiseerd spelende pc's vaker voorkomt en dat er meer van dergelijke centra voorkomen, zowel in China als in Zuid-Korea zelf.

Reacties (45)

Dit zou hilarisch zijn ware het niet dat het tegelijkertijd zo enorm schrijnend is. Het is jammer dat wij daar geen oliebelangen hebben. Anders was dat volk allang verlost van het Juk van die dictator.

edit: "zijn" vergeten in eerste zin

[Reactie gewijzigd door hakariki op 8 augustus 2011 10:40]

Jij hebt een nogal rooskleurig beeld van wat het Westen doet in landen waar ze oliebelangen hebben.

Saudi-Arabie en de overige Golfstaten zijn bijvoorbeeld niet bepaald lichtende voorbeelden van een democratie.

Of Nigeria? Heb je het VN-rapport over de milieuramp in de Niger-delta gelezen, en hoeveel het gaat kosten om dat op te ruimen. Weet je wel hoe Shell zonder dat een westerse regering er iets van zei systematisch heeft bijgedragen aan het onderdrukken van de Ogoni-stammen? Denk niet dat ze daar blij zijn met de oliebelangen van het Westen, nadat een stel huurlingen hun dorp heeft afgebrand.

Over het algemeen vinden we in het Westen maar 1 ding belangrijk in een land met olie: dat we het goedkoop kunnen afnemen.

Als dat betekent dat we een psychotische dictator moeten tolereren, die de eigen bevolking terroriseert, dan gebeurt dat gewoon, hoor.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 8 augustus 2011 10:52]

Over nigeria ONZIN, het is niet in het belang van shell om olie te verliezen door slechte pijpen, ze geven miljarden uit aan deze installaties, om vervolgens door de lokale bevolking gesloopt te worden (om zelf deze olie te kunnen verkopen) met lekkages als gevolg. Als ik alleen JOOP zou lezen, had ik ook gedacht dat shell 100% verantwoordelijk is.
http://www.sp.nl/nieuws/tribune/9801/ogoni.stm = alles is de schuld van multinationals.


On topic, 6 mil. is peanuts vergeleken met de winsten uit de papaver teelt, de reden dat N-korea honger lijdt is omdat ze(hongerlijdende bevolking) geen landbouw grond mogen gebruiken voor voedsel. Beste grond wordt gebruikt voor papaver. Als ze al geld verdienen met hacken, weten we ook wel wie er nu achter de wereldwijde hack van bedrijven zit (wat afgelopen week vrijkwam), informatie = ook geld, zullen ze wel verkopen aan de chinezen.
Papaver uit Noord Korea? Dat wist ik niet (maar het zou me niets verbazen). Ik dacht dat het probleem meer lag aan het gebrek aan landbouwgrond door het bergachtige landschap wat Korea is (Zuid inclusief) en een gebrek aan kennis/machines/etc.

Anyhoe, het verbaasd me niets dat Noord Korea zich met dit soort praktijken bezigt. Volgens mij doet het land alles wat "not done" is.
Kijk de serie childeren of the secret state, daar komt ook de papaverteelt aanbod + kannibalisme. China en N korean 2 handen op 1 buik....
http://www.youtube.com/re...p;oq=childeren+of+the+sec
Tsja, welke propaganda moeten we geloven? Wat N-Korea in elk geval doet is zijn eigen volk onderdrukken en verwaarlozen, en zich afzetten tegen het Westen. Al de rest zijn dingen die of vrij onduidelijk zijn of dingen waar we niet veel woorden aan vuil maken als een ander het zou doen.

Misschien is "not done" toch wel een goede samenvatting, met de connotatie van "het hůůrt niet zo".

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 8 augustus 2011 17:57]

Inderdaad, al hebben "we" in het Westen wel veel meer gedaan dan dictators slechts tolereren; die werden en worden juist opgespekt (en zelfs geinstalleerd!) wanneer het opportuun is; zie Irak onder Saddam (voor hij uit de gratie viel), Iran onder de Shah, Cuba onder Batista, Zuid-Amerika (Chili, BraziliŽ, Guatamala etc.), Congo, Ghana en de lijst gaat maar door, al is dit alleen nog maar de 20ste eeuw (*kuch* Kolonialisme, o nee, VOC-mentaliteit!)

De recente geschiedenis van buitenlandse "acties" van de VS bijvoorbeeld leest als een moderne fabel over hoe keer op keer interventionisme grotendeels als middel wordt gebruikt om economische belangen te behouden en bevorderen;
http://en.wikipedia.org/w...ign_regime_change_actions

[Reactie gewijzigd door jacobvdm op 8 augustus 2011 12:24]

Wikipedia is voor alledaagse zaken een prima bron, maar in dit geval is er al sprake van een gevoelig onderwerp - er prijkt niet voor niks de volgende kop boven het artikel:

"The neutrality of this article is disputed. Please see the discussion on the talk page. Please do not remove this message until the dispute is resolved. (March 2011)"

OT: en zo wordt pijnlijk duidelijk hoe diep een land kan zinken om aan geld te komen. Even ter vergelijking. Het BBP van noord-Korea bedraagt ~40 miljard dollar, tegenover de ~1.459 miljard dollar van zuid-Korea. Aldus The World Factbook
En de neutraliteit en objectiviteit van The World Factbook van de CIA is natuurlijk daarentegen uitmuntend! :P

Voor deze doeleinden schets het echter wel een beeld, al vraag ik me dan wel af hoe nuttig het is om een schrijnend geval als Noord-Korea te analyseren aan de hand van BNP.

Echter, om nou te zeggen dat Wikipedia meteen niet betrouwbaar meer is als het onderwerp "gevoelig" ligt, dat gaat me te ver. Natuurlijk kan je er beter een boek over lezen of documentaire bekijken, echter zul je uiteindelijk toch zelf een interpretatie of beeld maken; dat kan noch wikipedia noch een boek voor je doen.
Oh, de neutraliteit daarvan wordt niet serieus betwist. De opinies van de CIA worden iets vaker in twijfel getrokken.
We zouden ook Saudi-Arabie invallen als zij de kont van de amerikanen niet zouden likken. Saudi-Arabie doet op dit moment alles wat de amerikanen willen van hen, dus zouden ze er geen baat bij hebben om in te vallen. Irak was anti-amerikaans met Saddam. En ja dan wordt het wel invallen.

Iran vallen ze ook simpelweg niet in omdat een van de landen in midden-oosten is met nog een toch sterkere militair kracht.
Wat een gigantische onzin.

Irak is nooit aangevallen omdat het anti-amerikaans was. Het is aangevallen omdat het Koeweit bezet had en Saudi ArabiŽ bedreigde.

Vervolgens is er een na de bevrijding van Koeweit een wapenstilstand gesloten met de nodige voorwaarden daaraan verbonden.
Saddam heeft vervolgens jarenlang die voorwaarden van de wapenstilstand geschonden en op een gegeven moment was de maat vol voor de VS en UK.

Iran is simpelweg nooit aangevallen omdat de VS nooit zomaar een souverein land aanvalt.
Als Noord Korea wordt aangevallen, dan is China de eerste die terugslaat. Het is namelijk zo dat China een groot deel van de fabrieken in Noord Korea runt, en het dus een openbare oorlogsdeclaratie is om deze te bombarderen.

En dat zie ik dus liever niet gebeuren.
Dat is ook een manier.

Ik vind het geniaal bedacht! Niet dat ik het er mee eens ben dat ze op deze manier hun geld binnen krijgen. Dat moet volgens mij ook wel op andere manieren kunnen, welke wel legaal zijn.

Zal me benieuwen welke gevolgen dit verder nog gaat hebben (Alle incidenten bij elkaar)

Verder heeft het wel lang geduurd voordat ze erachter kwamen dan. Slecht beveiligde servers??

[Reactie gewijzigd door Mastha-Hacker op 8 augustus 2011 10:29]

Tja - als je als communistisch land het kapitalisme wil bestrijden, dan is het verstandig om dat op een kapitalistische manier te doen. Niets weerhoudt Noord Korea er natuurlijk van om hun mensen in te zetten om geld te verdienen met het spelen van games. Beetje jammer dat ze er hacks voor nodig hebben.

Deden de Chinezen niet iets soortgelijks met gevangenen, waarbij ook de partijbazen een groot deel van de winst opstreken?

edit: inderdaad - China doet 't ook...
http://www.bright.nl/chinese-gevangenisarbeid-online-games

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 8 augustus 2011 10:44]

Dat ze het moeten hebben van -imo- lullige bedragen van een paar miljoen laat wel weer zien hoe arm dat land is.
Alsof dit het enige inkomen is :P

Hier gaat het met bezuinigen ook altijd om miljoenen dus niet doen of wij alles in miljarden afrekenen... Hoe arm zijn wij?
Euh, bezuinigingen worden hier gewoon in miljarden gerekend. Zie bijvoorbeeld http://www.nu.nl/economie...den-extra-bezuinigen.html
wij doen alles hier in miljarden

we zijn niet voor niets een land met Tripple A status

wij zijn een van de rijksten als gaat om geld kwa bevolkings groten
6 miljoen in 2 jaar tijd. Alleen met het maken van een soort van "bots". Ik heb veel mensen gezien die in mmog's het gebruik maken van die automatische besturing.

Meestal report ik ze en dan worden ze gebanned. Denk niet dat er een functie zit in die games waarbij ze kunnen reporten.
In Lineage zit die functie zeker wel.
Alleen NCsoft heeft er heel lang maar weinig tegen bots en farmers gedaan.

1 echte speler levert namelijk €15 per maand op.
een adena (gold) farmer met 30 accounts levert €450 per maand op.
Ik heb ook Lineage 2 gespeeld, eerst op private servers en daarna zijn we met de clan naar official gegaan. Via L2Walker waren we binnen zon 2 maanden level 76-78. Er is nooit ook maar 1 character verbannen. NC Soft doet echt helemaal niks tegen botters.
Ik dacht in eerste instantie dat het om een grap zou gaan. Hoe kan dit waar zijn? Ik moet er wel om lachen. Zes miljoen dollar in twee jaar tijd verdienen en dat automatiseren, best een knap kunstje!

Als dit waar is laat dat zien wat een trieste bedoeling het daar is.

[Reactie gewijzigd door Interfico op 8 augustus 2011 10:32]

Als je het daar een trieste bedoening vind, moet je je eerste eens bedenken dat het gebruik van bots om geld te verdienen helemaal niet zo uniek is en niet alleen daar voorkomt. Er zitten genoeg goldfarmers in WoW, en alhoewel ze bekend staan als "chinezen", denk ik dat het heus niet allemaal chinezen zullen zijn. Als jij slapend rijk kunt worden door een bot te maken die items voor jou verzameld en verkoopt, waarom zou je dat niet doen?
Omdat dat illegaal is misschien? Als het niet illegaal was zou de hele server vol zitten met bots.
Omdat je de regering bent?
"goldminen" zo word dit dacht ik genoemd, is een activiteit die veel word gedaan in azie,
in vergelijking met de kinderarbeid, is 14 uur per dag achter de pc zitten niet eens zo heel zwaar.

maar dat hackers worden ingezet, is nieuw voor mij. china en noord korea staan niet bekend om hun openheid, en vrijheid van internet.
Het punt is dat je dus niet achter de pc hoeft te zitten. Even een maandje doortrekken om daarna op het strand te liggen en mijn bankrekening zien groeien. Ik teken ervoor.
Leuk bedacht, maar weinig bewijs..
Working from Northern China, the police said, the squad created software that breached the servers for such popular South Korean online gaming sites as “Lineage” and “Dungeon and Fighter.” The breach allowed round-the-clock play by “factories” of dozens of unmanned computers
Dit inpliceert gewoon een normale 'farm', wat niet veel anders is als de varianten in de rest van de wereld. Lineage is en blijft populair in azie (japan, korea, china hebben alle 3 een eigen versie), daar zullen genoeg 'farms' mee bezig zijn.. dat Noord Korea wat mee doet? Who cares.
Uhm, inmenging van de Noord-Koreaanse regering maakt dit wel degelijk iets anders dan de normale gold-farming-entrepeneur.
Dit nieuws bericht is ook weer totaal fout, het hacken van servers heeft niks te maken met het ontwikkelen van bots. Ze hebben waarschijnlijk de client gehacked en hier software voor geschreven voor het aanroepen van functies in de game waardoor het volledig geautomatiseerd word. Voor een slecht beveiligde game is dit een koud kunstje.

Als de servers waren gehacked, en ze hadden toegang tot de database, zouden ze gewoon hunzelf spul kunnen geven of wat dan ook.
Tjonge, de term "hacken" klinkt wel heel ernstig. Er zijn ontzettend veel bots in Lineage/Lineage 2 en andere zuid koreaanse mmo's, de programma's hiervoor zijn erg gemakkelijk te gebruiken en te vinden op internet.

Iedereen kan een rits computers opzetten om dat te doen, ik zelf heb dat in het verleden ook gedaan met Lineage 2, 9 characters vol automatisch samenwerkend op 2 pc's.
Farmen + gold verkopen...
Met de nieuwe glasvezel verbindingen kan je makkelijk 50 bots met walker draaien volgens mij _/-\o_
Het is een kwestie van tijd totdat Diablo III zijn intreden doet. Met de ontwikkelingen omtrent dit spel en het officieel kunnen handelen van virtuele goederen voor echt geld zal hier mee ontzettend veel geld mee gemoeid gaan.

Ik verwacht dat er ontzettend veel aandacht gestoken gaat worden in het hacken van Battlenet accounts van Blizzard voor de game Diablo III en de verkoop van virtuele wapens en gear.
Veel aandacht? Dat zal niet nodig zijn. Blizzard heeft net zo min een goede reputatie als het gaat om het bannen van goldfarmers. WoW heeft genoeg add-ons die goldsellers blocken. Als elke amateur het kan, dan kan Blizzard het dus ook, en is het dus een kwestie van niet willen. Je kunt dus verwachten dat goldfarmers in Diablo III het net zo makkelijk gaan krijgen - technische verbeteringen in de Diablo III server zullen nooit die onwil oplossen.

[Reactie gewijzigd door MSalters op 8 augustus 2011 17:14]