Hoofdcategorieën
Device Settings

Pathé gaat films ook via internet verhuren

Door Bart de Water, woensdag 3 augustus 2011 13:12, views: 20.358

Pathé heeft bekendgemaakt in december te beginnen met het streamen van films via het internet. De video on demand-dienst zal Pathé Thuis heten. Daarmee kunnen films ongeveer vier maanden na de bioscooprelease worden gehuurd of gekocht.

Momenteel is de bioscoopexploitant in onderhandeling met diverse filmdistributeurs en tv-aanbieders om de dienst mogelijk te maken. Films zullen ongeveer vier maanden na de bioscooprelease beschikbaar zijn in sd- en hd-kwaliteit. Volgens Pathé gaat eenmalig een film bekijken ongeveer 5 euro kosten, terwijl er ongeveer 14,50 euro moet worden betaald om een film te kopen.

Technische details over Pathé Thuis zijn niet bekendgemaakt. Tegenover Emerce zegt adjunct-directeur Marc Canisius dat de dienst wordt geïntroduceerd voor de pc, een of twee interactieve tv's en mogelijk een tablet. Uiteindelijk wil Pathé elke vorm van distributie proberen te ondersteunen, aldus Canisius.

Volgende 13:38 Nieuwe serie 3d-brillen Panasonic ondersteunt m-3di-standaard
Vorige 12:55 Huawei maakt unibody-smartphone
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Geef mij maar liever filmpje pakken in bios met bak popcorn. Voor films ga ik echt niet achter een pc scherm zitten.

EDIT:
Geen oorlog voeren. Het is maar een mening. Je gaat er niet dood van. Iedereen gaat meteen de aanval in. Wat moet er met deze wereld worden.

Grappig hoe bijna 2/3 van de reacties replies zijn op mij.
En ineens stijgt mn profielviews richting de honderd. Hoe is het mogelijk?
Als jullie er toch zijn, laat meteen even een reactie achter. Dan word ik straks nog een bedevaartoort voor trolls.

[Reactie gewijzigd door WhyPayMore op woensdag 3 augustus 2011 15:13]


wat dacht je van een TV? heb je dat niet thuis?

Dan moet je weer extra apparatuur aanschaffen of meters kabels leggen om het beeldscherm van pc naar tv te krijgen...

Ik heb niet mn tv en pc in dezelfde kamer staan.

Tsk, een echt tweaker heeft een mediacenter/htpc. En anders hang je je laptop gewoon aan de tv.

Ik heb andere dingen te doen dan elk apparaat in huis te slepen. Overal kabels heen en weer. Uiteindelijk werken verschillende apparaten niet met elkaar, moet je daarvoor ook nog eens een tussen apparaat aanschaffen. Ik zie het allemaal gebeuren bij mijn vader.

Je kunt net zo goed gezellig met aantal man naar film te gaan. Scheelt je een hoop gezeik.

Conclusie: Deze dienst is dus niet voor jou bedoeld.




Jij hebt het over jeugd maar je eigen berichtjes zijn echt niet veel volwassener hoor.

D1N0 heeft gelijk, je bent op Tweakers.net en het thema van deze site is computer en internet gebruik. Als je denkt dat het tegenwoordig nog steeds een rompslomp is met kabels dan ben je overduidelijk geen "Tweaker." Mocht je tenminste interesse hebben zodat je weet waar je over praat, loop eens een rondje door MediaMarkt of dergelijke.

Arosf respecteert je mening wel en geeft aan dat je gelijk hebt, de dienst is niet voor je bedoeld. Hij is het dus met je eens. Als lezen moeilijk voor je is, is een computer aan je tv aansluiten dat misschien ook.

Ik kijk films online van On-Demand sites met mijn computer op me HDTV zonder tussen-apparaten. Dat kan tegenwoordig.

Soms kijk ik films in de bioscoop. Soms heb ik zin om een film thuis te kijken. Jouw argument houd in dat je helemaal geen enkele film kijkt thuis. Bovendien kan ik via mijn draadloze Mediaserver (die achter de tv verstopt zit) ook On-Demand films kijken op mijn TV, terwijl de PC uit staat.



Sommige films kijk ik ook 10+ keer hoor gewoon voor achtergrond geluid of fun omdat je alles wat de acteurs gaan zeggen kan zeggen voordat ze het gezegd hebben =p gwn lachen

Ontopic:
Lijkt me een leuke dienst maar upc en dergelijke hebben dit ook al dus ik vraag me af of het iets toevoegd. Misschien is het wel beter dan upc :o

Zou de pathe unlimited pas houder hier misschien ook wat perks krijgen?

Mer een van de weinige uitzondereringen heb ik Avatar iets van 20 keer gekeen.
De gehele Stargate SG1/Atlantis/Universe 5 keer.
Buffy the Vampire Slayer en Angel 3 keer

Idem dito met games en veel meer

Het is ook niet snel goed in dit land, eerst melkt men dat er zoveel gedownload wordt omdat films er soms een jaar over doen om in de winkel te komen, dan si iedereen pissig en gaat downloaden, Nu komt er een initiatief van Palthe en nu zeurt men over kabels en sleepwerk en gaat men liever naar de bioscoop, wat klopt hieraan nu niet? Oftwel men kan het nooit goed doen bij film en platen maatschappijen. :?

Ik ben altijd naar de bios geweest voor een film. Ik heb altijd mijn games gekocht. Ik ben niet zo'n persoon om alles maar zo goedkoop mogelijk te krijgen. Mijn muziek heb ik ook bijna volledig gekocht.

Sommige nummers waren helaas geen cd meer te krijgen in de buurt, dus was ik gedwongen tot andere maatregelen. Al is het redelijk in conflict met mijn naam. :9

[Reactie gewijzigd door WhyPayMore op woensdag 3 augustus 2011 16:03]


Het is ook niet snel goed in dit land,
En dat zal zo blijven ook. Degenen die naar de film gaan downloaden m niet En zij die thuis willen kijken zoeken een oplossing aldanniet met extra apparaten en kabels.

Voornoemde k*tjeugd kom ik te vaak tegen in de bioscoop, inclusief ppopcorn, flessen, telefoons en gesprekken over niks. Dus ik ben degene die thuis kijkt met apparaten en kabels en evt via de pc.

Je schetst het wel erg negatief...zo moeilijk is het leggen van één DVI of HDMI kabeltje toch niet?

Wat voor "tussen apparaat" wil je er dan tussen zetten? Met welke andere apparaten zou dit dan niet functioneren?

Een moderne HDTV is praktisch gelijk aan een grote TFT/LCD/LED monitor. Een moderne videokaart (in een HTPC, reguliere PC of Laptop) heeft tegenwoordig altijd wel een HDMI, DVI, displayport of VGA uitgang. Je hebt hooguit een verloopstukje nodig afhankelijk van de aansluitingen op je TV.

Verder leg je hooguit nog één kabeltje voor de audio als je een home cinema set hebt (indien je de audio ook al niet via een HDMI kabel laat verlopen) en klaar is kees. Kan je heerlijk alle media (én games, indien je daar van houdt) op je TV afspelen.

Hoe vaak moet ik het nog zeggen. Het is niet het apparatuur en al wat het grootste probleem is. Maar gewoon het feit dat ik thuis niet echt gezellig comfortabel een film kan kijken. Daarom is voor mij de bios een betere optie.

Niet iedereen heeft het zo goed.

Nou voor mij is het juist omgekeerd: Voor ik in de bios ben moet ik minimaal 25 minuten met de auto, betaal ik 5 euro per uur voor parkeren, mag ik bijna 10 euro voor een ticket betalen, heb je mensen die praten en/of gebeld worden tijdens de film, heb je midden in de film opeens een pauze wat je helemaal uit de film trekt en als ik pech heb dan zit ik zaal 3 of hoger waar er gewoon geen beenruimte is (vliegtuigpraktijken).

Nee ik weet het wel: Lekker op de bank met een paar kameraden en een supermarktbiertje en supermarktpopcorn uit de magnetron. Die 5 euro voor een film delen we dan wel en we hebben alle comfort die mijn huiskamer kan bieden.
Met een beetje geluk kan ik dit downloaden op mijn tv (NetTV van Philips) en hoef ik niet eens mijn laptop erbij te pakken.

Ik juich zulke initiatieven alleen maar toe.

Technisch gezien is dit een oplossing van niks. Even een hdmi kabel trekken van de pc naar de tv klinkt simpel, maar zodra je moet gaan boren wordt het toch al gauw wat lastiger. Bovendien bestaan er ondertussen al apparaten die door middel van een utp kabel het beeld van de pc naar de tv brengen: Mediaspelers.

Een pc of laptop aan de tv hangen is best wel een gedoe en toch wel technisch te noemen. (Voor jou en mij misschien niet, maar voor een niet technisch persoon wel). Voordat er mediaspelers waren heb ik dit vaak genoeg geprobeerd om te zeggen dat het geen lange termijn oplossing is. Daarnaast is het gewoon een stap terug vergeleken mediaspelers. Dus voor technische mensen zijn er allang technisch betere en ‘goedkopere’ alternatieven.

Dan heb je nog de prijs: te hoog. Ik wil best voor films betalen, maar naar mijn idee mag het wel goedkoper. Zodra ze zaken als pathe Unlimited gaan toepassen wordt het interessanter. Je betaal dan iets van 15 euro per maand voor een onbeperkt aantal films. Dat klinkt weinig en in het begin ‘kijk’ je dit er makkelijk uit, echter op de lange termijn zal je niet elke dag meer een film kijken omdat je al zoveel gezien hebt.

Ik download zelf nu regelmatig een filmpje thuis, gemiddeld 1x per week. Toch ga ik ook nog regelmatig naar de bios. De bios is toch een andere ervaring dan thuis kijken en als het echt een leuke film is, dan mag het ook wel wat meer kosten. Dit is dus niet echt een vervanger voor de bios maar meer een vervanger voor de videotheek van vroeger.

De meeste mensen die ik ken die juist niet zo technisch onderlegd zijn, weten juist wél nog hoe ze een gat moeten boren....een gat voor een simpel UTP of HDMI kabeltje mag toch niet zo moeilijk zijn (als er überhaupt al een gat nodig is, natuurlijk).

Ik begrijp heel goed dat er zeer zeker mensen zijn die zelfs dit niet voor elkaar kunnen krijgen ("Waar steek ik die kabel nou in?"). Trust me, ik kén ze. Maar praktisch iedereen heeft wel minimaal 1 vriend/vriendin/familielid/kennis die enigszins overweg kan met technologie, althans meer dan voldoende om een kabeltje te trekken.

Ja, mediaspelers zijn handig. maar niet per se een stap vooruit. Je hoort het al; mensen hebben het over "allerhande tussenapparaten" terwijl je in feite met één centrale computer al goed genoeg af bent. Een mediaspeler heeft zelfs (eventueel) meer bekabeling nodig: UTP vanaf de router naar je mediaspeler ("Help, wat is mijn router?"), en dan nog de audio/video-bekabeling van de mediaspeler naar de TV (dus nog steeds een HDMI/Composiet of Scart kabeltje, eventueel vergezeld met kabels voor de audio).

Hoe je het dus ook aanpakt, of je je PC nou als "mediaspeler" gebruikt of een "dedicated HTPC/Mediaspeler", blijft het principe hetzelfde. Kabeltje van PC -> TV.

Verder is dit het zelfde principe als het doortrekken van een Coax kabel naar boven voor (bijvoorbeeld) TV op de slaapkamer. Dat kunnen de meeste mensen ook wel. Een kabeltje van je computer naar je TV zal dan ook geen gigantische moeite zijn.

En de mensen die écht geen idee hebben wat ze er mee kunnen of hoe ze dit zouden kunnen realiseren, die zullen ook deze dienst van Pathé waarschijnlijk niet willen gebruiken. Dat zijn toch niet de mensen die "vaak iets op de computer kijken", maar eerder het type mensen wat nog moeite heeft met een DVD'tje.

[Reactie gewijzigd door Seroth op dinsdag 23 augustus 2011 12:57]


Je hebt er wel gelijk in, de markt voor dit soort spul is absoluut nog niet volwassen, er is nog veel te veel spul dat niet goed met elkaar werkt. DLNA is dan een standaard, gezien de problemen met combinaties is hij blijkbaar nog niet voldoende uitgewerkt en voor streamen van dit soort diensten is er niet eens een standaard volgens mij.

Dat is uiteraard wel wenselijk, je zou met iedere tv aan zo'n dienst willen kunnen verbinden (een enigszins recente tv uiteraard, dat die van 10 jaar het geleden niet doet is niet zo vreemd).

Helaas kom je vaak pas achter de specifieke problemen van combinatie van je apparatuur na aanschaf...

Bepaal jij ff wat de definitie van een echte tweaker is¿ Dachte het niet, ik heb dan wel een tv maar kijk er sinds maanden niet naar, een tweaker is volgens mij helemaal geen couchecruser die met zijn gezinnetje een filmpje kijkt.

Die tv (50inch) gebruik ik praktisch uitsluitend voor de xbox.

OT:
Wat is Pathé een afzetter, bioscoop kom ik al bijna nooit meer,20 euro om samen een filmpje te pakken vind ik schandalig duur! En deze prijzen zijn wederom schofterig hoog! Ze hebben geen fysieke winkel en lopen geen risico op verlies of beschadiging van de gehuurde spullen. Vroeger huurde je een film voor de minder dan de helft in de videotheek voor een week en kon je zo vaak kijken als je wilt!!!

[Reactie gewijzigd door Gallant op woensdag 3 augustus 2011 14:34]


Ik heb niet mn tv en pc in dezelfde kamer staan
Laptop met HDMI kabeltje?


Ach, voor een laptop met de kracht van een dikke pc (€ 1000) moet je een tweede hypotheek afsluiten en je nieren aan de duivel verkopen. Doe mij ook maar rauwe kracht over verbrande knieën.


geen idee me 500 euro laptop speelt prima hdmi af op tv.



But, why pay more?


Bij de grote bioscopen van Pathe betaal je doorgaans 9E per kaartje. Zeker geen 14,50. Misschien 11E bij een 3d voorstelling in een IMAX zaal.

Iets naar onder betaald men 14E per kaartje.

Iets naar onder? Je bedoelt onder in de zaal? Bij Pathé zijn alle kaartjes even duur. Het duurste wat ik heb betaald is 12 Euro voor een 3D IMAX film.

Iets naar onder in de comments. 3D film voor mij is max 10E.

Voor IMAX 3d betaal je wel 14,5... Je betaald extra voor het IMAX gebeuren en extra voor het 3d gebeuren..

[quote] Tegenover Emerce zegt adjunct-directeur Marc Canisius dat de dienst wordt geïntroduceerd voor de pc, een of twee interactieve tv's en mogelijk een tablet.[\unquote]

Ehm.... Volgens mij staat er dat het ook voor een of twee interactieve TV's beschikbaar komt.

On: Ik hoop dat ze daarmee de interactieve TV dienst van UPC en Ziggo bedoelen.. Ik zou er in ieder geval blij mee zijn.

De huidige Video on demand diensten hebben gewoon te weinig te bieden. Die van Ziggo bevat voornamelijk oude films en die van de Xbox 360 bevat te weinig films. Bovendien heb je te maken met mensen die geen snelle internetverbinding hebben, waardoor mijn inziens alleen de Video On Demand dienst van de kabelaars hier echte grote spelers kunnen worden.

Gelukkig zet Ziggo vanaf 1 september wat meer in op de Interactieve TV. Het feit dat je 16 euro per maand moest betalen om toegang te krijgen tot die oude films was sowieso niet echt bevorderlijk voor m'n mening over ITV.

Het is nog helemaal niet precies bekend op welke manier Pathé die films gaat distribueren!

Als het straks bv. alleen maar komt als plugin voor Windows Mediacenter of ingebouwd in bepaalde modellen van Philips of Sony, dan krijgt WhyPayMore gewoon gelijk.

Want in dat geval zal het er waarschijnlijk ook wel op neer komen dat je op PC- of mediacenter-gebied alleen maar bij Pathé terecht kan als je Windows draait.

Net zoals in de huidige situatie met diensten voor programma gemist, waar zowel RTL als de NPO niet-windows gebruikers grotendeels laten barsten.

daar heb je media center voor met 40 inch plus lcd, een lekker zittende bank und een magnatron voor de popcorn + krat bier!
althans zo doe ik het.
en drink met maten:) zit meestal met man of 4@ home.

maar de prijzen die ze aangeven snap ik niet, veel te duur.
snap wel dat er licentie kosten aan zitten e.d maar het maakt mij niet warm om te betalen zo.
zelfs dan ga ik ook liever naar de bios dan via pathe te huren :)

[Reactie gewijzigd door XennOX op woensdag 3 augustus 2011 13:26]


Wat is er mis met de nostalgie van een bios... Al moet ik zeggen dat de prijzen van de consumpties het wat aantrekkelijker maakt om jouw idee te volgen.

Wat dacht je van de kaartjes zelf? Was afgelopen weekend bij Pathe Amsterdam dik 14E pp kwijt voor Harry Potter.

Ik bij Utopolis Almere 9 euro. En nee, geen student.

Waarom ga je dan ook naar Amsterdam? Alles is daar duur. Duurste stad om te parkeren ter wereld.

En inderdaad..
City: €10,50
De Munt: €9,00
Arena: €9,00
Tuschinski: €9,50

Met zulke prijzen wordt het wellicht interessanter om Pathé Unlimited te nemen - bij 2 bezoekjes per maand aan Pathé City/Tuschinski ben je dan al goedkoper uit, en de andere 2 net zo duur - met als extra voordeel dat je korting krijgt op consumpties.
http://www.pathe.nl/unlimited/

Wat is er mis met de nostalgie van een bios... Al moet ik zeggen dat de prijzen van de consumpties het wat aantrekkelijker maakt om jouw idee te volgen.
Nostalgie in een Pathé? Laat me even niet lachen...

De zalen in Pathé bioscopen zijn niks anders geworden dan grote home-cinema systemen voor een paar honderd man. Veel sfeer of 'theater' is er niet meer aan, de projectie loopt digitaal dus de charme van film ben je ook compleet kwijt.

Als je dan een bijzondere bioscoop wil dan moet je goed zoeken. De Royal in Heerlen is bijvoorbeeld een bios die wél weet hoe het moet, en is van binnen nog de originele zaal uit 1938.

Ik ga voor goed beeld en geluid, niet voor hoe de bios er van binnen uitziet, wil ik een authentieke bioscoop gevoel dan ga ik wel naar een bios in Utrecht, inclusief irritante pauze, rot stoelen, geen/slechte airco en muizen over de vloer.

De charme van film kan me echt gestolen worden, rot dirt en burnmarks bovenin, geef mij maar haarscherpe digitale projectie, kunnen de films ook nog eens sneller de bios is in plaats van 3 maanden wachten tot er eindelijk een rol beschikbaar is.

Helemaal mee eens. Dan doet Pathé het nog niet eens zo slecht met comfortabele stoelen, bekerhouders, goed geluid en dito projectie. De kosten van kaartjes en consumpties... tja.

Ik ben in ieder geval bij lange na niet ontevreden over de kwaliteit van blu-ray films op mijn plasmascherm. Nu nog even doorsparen voor een fatsoenlijke surroundset :)

Helemaal mee eens. Dan doet Pathé het nog niet eens zo slecht met comfortabele stoelen, bekerhouders, goed geluid en dito projectie. De kosten van kaartjes en consumpties... tja...
Je bedoelt projectors die onscherp staan, geluid wat structureel te hard is en continu overlast van popcorn-gooiende jeugd?

@ Stoney3K
Hier ben ik helemaal met je eens.. !!!


Ging vorig weekend samen met mijn vriendin naar Pathe, te breda.

Online besteld en betaald (wel makkelijk, kan je zelf een stoeluitkiezen)
17,55 kwijt voor 2 personen.


Komen we daar. Allemaal modern interieur (en dan ben je pas in de wachthal/eethal.

Kom je in de zaal.. Het enigste wat ik zag, was een paar rijen met stoelen en de Club Stoelen.

Was mis ik?:

1. Gordijnen
2. Interieur van de ouwe bioscoop zalen (wss zoals die Royal in heerlen (ben ik nog niet geweest)
3. De smaak van de stoelen, het wegwerken van de home-cinema systeem (kon gewoon boven het scherm zien, waar de boxen zaten
4. Sommige hebben van die sterren lichten boven je hangen.. dat was ook wel een leuke sfeer.. Nu hebben ze ronde LED-lampjes hangen (OMG)

En nog een paar.. Ik zou liever zo'n film kijken in zo'n ouwe zaal zoals je soms te zien krijgt in ouwere films (Ouwe opera zalen).


En films thuis huren vindt ik ook nou niet zo'n geweldig Idee.. Welke formaat gaat het komen? Houden ze rekening mee dat niet elke TV breedbeeld is ? Niet elke TV is 1 meter breed, dus worden kleinere formaten bij in begrepen ?

Vindt het allemaal nog wel erg vaag. Ik hoop voor ze dat ze dit Pathe Thuis beter aanpakken, dan hun Bioscopen !!

[Reactie gewijzigd door Soundstorm2010 op woensdag 3 augustus 2011 14:02]


Welk formaat? In eerste instantie zal het gewoon via een website gaan a la Veamer.nl: Sliverlight player in browser. Als je het op je TV wilt aanschouwen zal je zelf een (HT)PC/Laptop op die TV moeten aansluiten. Beeldverhoudingen blijven dan prima, mits je zelf de handel goed instelt :)

Uiteraard willen ze toewerken naar integratie in netwerkstreamers, blu-rayspelers en televisies zelf. Dan zal het helemaal 'prima' werken.

Ik zou zelf best interesse hebben in een Pathe Thuis Unlimited variant (a la Netflix in de VS): Onbeperkt kijken voor een vast bedrag in de maand.

Lijkt me dat als het stukken goedkoper wordt, mensen niet meer naar de bioscoop gaan en ze tegen zichzelf concurreren.

Mensen gaan over het algemeen niet zozeer naar de bios om de film. Anders waren de zalen ondertussen leeg met het hele downloadgebeuren. Mensen gaan eerder naar de bios als avondje uit.
Deze on-demand moet vooral - net zoals alle ander vod-diensten - concurreren met de illegale downloads. Feit is dat veel mensen voor 5 euro de moeite niet doen om een download te zoeken en dan te wachten tot die binnen is.

5 euro voor een film vind ik nog steeds te duur, zeker als ik hem alsnog moet downloaden en dan maar 1 keer mag bekijken. Dan download ik hem liever. En wat doen ze als halverwege de film de stroom uitvalt? Kun je dan verder waar je was, of vanaf het begin, of moet je opnieuw betalen? Ik vind het maar niks.

Afgaand op de reacties hier vraag ik mij uberhaupt af of in Nederland er effectief al wel VOD-aanbieders zijn. In België en Frankrijk is VOD superpopulair. Elke provider biedt via zijn set-top box een gigantische video-database aan, voor prijzen tussen 3 en 5 euro. (o.a. Canal+ on demand (zonder abonnement)). Superpopulair, omdat het zo makkelijk in gebruik is (enkele klikken en je bent meteen aan het kijken)

On-topic: Je betaalt in het algemeen voor 24 uur. Je kan direct beginnen kijken (hoeft niet alles eerst te downloaden) en je kan zoveel stoppen en onderbreken als je wil. Je moet hem natuurlijk wel bekeken hebben binnen de 24 uur. Hetzelfde als de goede oude videotheek... Ik veronderstel dat Pathé niet zoveel zal afwijken van deze regels die zowat standaard zijn.

De kabelproviders Ziggo en UPC bieden gewoon VOD aan in hun decoders. Hoe dat aanbod is weet ik niet precies maar er staat zeker het een en ander op.

Je hebt in Nederland ook Veamer.nl, een VOD dienst die films en series aanbiedt. Een recente film huren kost €5 (€7 voor HD) en series zitten tussen de €1,5 en €3.

Groot nadeel is dat er geen enkele vorm van integratie wordt aangeboden: Je kunt alleen op je PC/Laptop kijken. Als je het op je TV wilt zien dan zul je die daarop aan moeten sluiten.

Heeft Apple met zijn apple TV2 momenteel ook geen dienst in Nederland?

Ikzelf heb wel een Apple TV 2 en goede films kosten daar zo'n beetje 4USD per stuk.

Na huur moet je het binnen 30 dagen bekijken. En als de film gestart is moet je deze binnen 24 uur bekijken. Je kunt hem wel zo veel keer bekijken als je wilt.

Een HDMI kabeltje naar je TV is wat je nodig hebt, als je een goede dolby receiver hebt kun je deze ook optisch verbinden zodat je van dolby kunt genieten.

Er is in mijn ogen maar 1 goed alternatief voor al het gedownload.

TIP aan alle filmmaatschappijen, Brein en andere aanverwanten:

Een dienst zoals Spotify maar dan voor Films/Series

$10 of $15 per maand en onbeperkt kijken, zo vaak je wilt, en waar je wilt. Gegarandeerde inkomsten. Geen gezeur over binnen 24 uur. Wat lullen ze nou. Bij een videotheek snap ik dat nog wel want die kun het schijfje maar 1 keer verhuren, maar om streaming content te verpesten met tijdslimieten bewijst eens te meer dat deze industrie dus echt niet weet waarmee ze bezig.

En het gezeur over minder inkomsten. Elk jaar wordt de meestverdienende film ooit uitgebracht. Acteur die meer dan 1.000.000 per aflevering ontvangen. Dat salaris wordt niet betaald omdat er niemand naar de serie kijkt of omdat er geen inkomsten gegenereerd worden.

Nee men probeert ons dom te houden. Ik trap er niet in.

Bestaat al. Het heet Netflix en is bijvoorbeeld geintegreerd in de Apple TV. Het is alleen in NL nog niet te krijgen.

En wat doen ze als halverwege de film de stroom uitvalt?
_/-\o_

Bij die 5 euro moet je em alsnog via de pathe downloaden....

Tenzij je de film kunt kijken voordat er een goede (retail) versie op het net staat. Volgens Pathe worden de films aangeboden ongeveer 4 maanden na de bios release. Als we kijken naar bijvoorbeeld Scream 4, deze is nu bijna vier maanden uit, ik zou er wel 5 euro voor overhebben om deze thuis te kijken. Een goede kwaliteit download (720p of 1080p) is nog niet beschikbaar. Dus ze kunnen zeker wel een bepaalde doelgroep bereiken op deze manier.

Tot natuurlijk een grappenmaker de film die hij in HD streamt opneemt (de stream) en deze plaatst op het net.

Geen 4 maanden maar 4 weken wordt de doorloop tijd van bios naar verkoop/verhuur.

Rips zullen er altijd zijn. Waarom van een stream rippen als je ook gewoon van Blu-Ray kan rippen?

Naast de prijs is het probleem ook de 4 maanden termijn. Je kan er van uit gaan dat het om 4 maanden gaat in Nederland, dan is de film waarschijnlijk al lang en breed uit op BluRay in de VS, en dus ook op het internet. Je mag dus een paar maanden extra wachten en 5 euro betalen voor iets wat je een paar maanden eerder misschien al voor niks hebt. Om die reden blijf ik sceptisch hoewel ik het wel een goed initiatief vind.

Overigens, hoog tijd. Sinds wanneer is breedband standaard voor Nederlanders? Een jaar of 5 voor de buitengebieden, 10 jaar voor steden? Door zo laat met zulke initiatieven te komen is het alternatief al lang ingeburgerd en tot standaard verheven.

Zo zijn de afspraken gemaakt met de filmproducenten zoals Universal/20th century Fox.
Hier kan Pathé helemaal niks aan doen. 4 maanden i s normaal hier. Kijk naar Fast Five. Die is op 5/5/11 in de bioscoop gegaan en komt uit ergens midden september. 5 euro voor een HD film vind ik een prima prijs. Ik ga niet meer naar Pathé vanwege de gigantische stoorzenders(mensen) die zitten te bellen, of op jouw gereserveerde plek zitten en niet weg willen gaan.

Ik kijk gewoon mijn films via video on demand zoals Zune of de lokale videotheek :)

De films kun je pas huren nadat ze uit de bios zijn, en voor ze uit komen op dvd

Inderdaad, was ook het eerste waar ik aan dacht...
Tegen deze prijs een film kopen is nauwelijks goedkoper dan online de bluray bestellen, en dan ga ik toch liever voor dat tweede. In veel gevallen is de bluray zelfs goedkoper.
5 euro voor een film huren is dan al iets beter te doen, maar zelfs dan vind ik het nog niet heel aantrekkelijk. Het hangt ook van de kwaliteit af dan, die moet echt wel met bluray kunnen concureren, anders kun je alsnog beter de bluray bestellen, tenzij je per se altijd meteen het nieuwste van het nieuwste wil zien (maar dan kun je weer beter naar de bios gaan).

Je hoeft hem thuis niet achter je pc scherm te kijken hè... Tenzij dat je enige scherm is

Mischien kabeltje doortrekken naar je tv en geluidsinstallatie? :)

Pc-hok => Eetkamer => Gang => Tv-hok...

Niet echt aantrekkelijk.

pricewatch: Foxconn Nettop nT-A3500
Alsjeblieft, stop er nog een ramstickje en een 2.5" HD in en je hebt onder de 250 euro een uitstekend mediapc'tje voor bij je TV. Gooi er een XBMC linux build op en je hoeft niet eens meer een windows licentie te betalen.

Kant en klaar kan ook:
pricewatch: Zotac ZBOX AD02 Plus

Nog steeds te duur voor je? Kan uiteraard, maar doe niet net alsof er geen opties zijn.
Overigens heb je ook steeds meer dedicated mediaspelers waar je dit soort diensten aan kan koppelen, dan kan het misschien nog goedkoper maar daar ben ik minder in thuis.

Ten eerste. Tv is niet van mij. Als ik dat soort spul koop moet ik er ook nog meteen een extra Tv bij rekenen. Aangezien mijn vader alleen zijn eigen spul aan dat ding wil zien hangen.

Ten tweede is het niet echt het geld wat het grootste rol speelt. Ik zit comfortabeler in de bios dan bij mij thuis.

Zegt meer over je thuis situatie dan over de bios. Ik vindt het allebij leuk. Afgelopen weekend naar Harry geweest, maar de week ervoor lekker thuis een fillumpie gekeken.
Ieder zijn smaak

Een Linux pc die met DRM om kan gaan? Want zeker weten dat dit erop gaat komen.

Zou dit dan eindelijk de doorbraak van de Mediacenters in de huiskamer worden? :9

Ik ken er genoeg die toch steeds vaker een mediacenter (lees: apple TV of Windows Media Center) in de woonkamer hebben staan, daar (iig op de pc) gaat het dus gewoon werken.

Ben ik het met je eens. Alleen is het erg vervelend om een horror film te kijken met mensen die het eigenlijk te eng vinden. Die gaan namelijk lachen of andere dingen zodat ze het minder eng vinden. Dit zorgt er echter wel weer voor dat de spanning voor mij ook afzakt terwijl het juist extra leuk is als het doodstil is in de zaal. Ik zou het dus gebruiken voor horror films e.d.

Hopelijk kan je hem ook eerst downloaden en dan kijken, als je een matige internet verbinding hebt.
Ik vind het wel een top-initiatief!

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op woensdag 3 augustus 2011 13:16]


Interessante dienst voor een bioscoop, maar op zich wel mooi, want ze hebben alle noodzakelijke contacten al om het op te zetten. Prijs is wel redelijk hoog, ook al, de meeste films die je koopt bekijk je toch maar 1 keer... hmm... hadden ze de optie gehad om een film die je al hebt bekeken te kopen voor 9.5 was het best interessant geweest.

Goed punt, achteraf weet je pas of het de moeite waard is om te kopen (cq bewaren - aan de andere kant hoe groot is de kans dat je hem na een 2e keer, ook nog een 3e en een 4e keer gaat kijken? Want pas dan ben je goedkoper uit om hem te kopen).

Verder heb ik wel oren naar een unlimited plan. 15 eur/mnd of zo? Blijft over die verrekte 4 maanden, dat is veeeel te lang. Ik snap dat ze mensen naar de BIOs willen krijgen omdat de verdiensten daar hoger liggen, maar als ik een film in de BIOS wil kijken, ga ik hem ook wel in de BIOS kijken, ongeacht of hij al op DVD/bluray/download beschikbaar is. Puur omdat de ervaring zoals geboden in de luxere bioscoopzalen (denk aan Imax) voor de toegevoegde waarde zorgt.

Verder strak dat ze meerdere platformen willen ondersteunen en HD content aanbieden.

5 euro per film, ik durf te zweren dat dit weer niet aan gaat slaan. De zoveelste wanhoops poging van de film industrie om piraterij tegen te gaan. Laat ze nou eens met goede, concurrerende prijzen komen. Ik betaal 9,95 per maand aan nieuwsgroepen, dus als ik 2 films download heb ik dat eruit.
Kijk naar Spotify, dat vind ik een "fair" prijs voor legale muziek. En dan stap ik ook gewoon over! Sinds Spotify heb ik nooit meer een mp3 gedownload. Maar ik ga geen 5 euro per film neertikken.
Ik blijf wel lekker downloaden.

5 euro per film is gezien de prijzen in de bioscoop en de verhuur zo gek nog niet. Je kan het wel vergelijken met een bron die in Nederland welliswaar legaal is, maar waar aan de filmindustrie gen cent verdient, maar echt eerlijk is dat niet. Bovendien zijn de kosten voor films een stuk hoger dan een stukje muziek. Denk alleen al aan een minuutje CGI wat dat tegenwoordig kost.

Ja is wel zo, maar wat wil je nou liever als film-makert?
100.000x0,50cent ? of 100x5euro? :-) Just saying...

Maar een CD draai ik al gauw tenminste 20 keer, een film zeker niet meer dan 3.

En daarom kost een DVD ook net zo veel als een CD, terwijl het meer data bevat.

Dus een Euro per 5min nummer vind jij een OK prijs, maar 5euro voor een 2uur durende film vind je te veel...
en een "bundel" van 9.95 Eur per maand voor 2 films?


Ik hoop alleen wel dat de genoemde prijzen voor HD content is... als er nog een 50% bij op komt kan je net zo goed schijfjes kopen.

Een euro per minuut? Hoe kom je daarbij?
Ik betaal 9,95 euro aan Spotify en heb ONBEPERKT muziek :)

Jij haalt 2 dingen door elkaar... die euro voor een muzieknummer is aanschaf, die 5 euro voor de films is huren/eenmalig kijken... wil je de film aanschaffen dan wordt ga je het driedubbele betalen. Dat zet het voor mij toch wel in een ander perspectief... Want dan is het niets goedkoper dan de videotheek of eventjes wachten totdat de film een normale prijs krijgt in de winkel...

Dit is hetzelfde probleem als online-gameplatforms... ze kunnen het niet maken om het tegen dezelfde prijs als retail te verkopen... retail geeft je meer en kost ook meer. Waarom dan 15,- betalen voor online aanschaf van de film als ik diezelfde film voor ongeveer hetzelfde bedrag op een schijfje, met doosje en boekje kan krijgen?

Stel je eens voor als jij een baan heb in de filmwereld . Jij wilt ook je brood verdienen en dat gaat niet. Ik weet zeker dat als nieuwe films 2 euro kosten in HD kwaliteit jij het nog steeds niet zou doen. Jou reactie zou dan zijn.

Ik betaal 9,95 per maand aan nieuwsgroepen, dus als ik 5 films download heb ik dat eruit
Hoe goedkoop ze het ook maken, de mensen blijven gratis toch een beter alternatief vinden. ;)

Helemaal mee eens. Het verhuurmodel is al meerdere malen geprobeerd en gefaald (zie veamer). Leuk is ook dat er op de site van Pathe wordt gezegd dat ze vooral naar de Amerikaanse markt hebben gekeken voor het "ontwikkelen" van dit product. Als ze dat echt gedaan hadden zouden we nu een Netflix-like service hebben, maar helaas. conclusie; Het verhuurmodel is dood, er is een rede waarom er bijna niemand meer naar de videotheek gaat, welkom in de 21ste eeuw...

14,50 om een film te kopen is niet heel duur. Als het dan maar wel HD is. Een stuk beter dan de prijzen die je nu betaald voor een blu-ray film.

Niet heel duur, maar nog steeds 9,50 te duur.

Onder de 5 euro vind ik 't pas interessant een film te kopen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op woensdag 3 augustus 2011 13:19]


Inderdaad, helemaal aangezien ze digitaal geen kosten hebben voor het drukken van schijfjes, het verpakken, verzenden, personeelskosten, huurkosten voor het pand, etc. etc.

Ja, ze hebben wel de kosten voor data en opslag, maar ik betwijfel dat dat zo hoog zal zijn als alle bovengenoemde kosten.

De prijzen worden kunstmatig hooggehouden (met belachelijke marges denk ik) om de videotheken niet in 1x buitenspel te zetten. Bovendien wil de hele filmindustrie waarsch 95% van de omzet...

Ze hebben wel personeelskosten, wie moeten anders de servers onderhouden, robots? :+

Dus 5 euro voor Harry Potter en de relieken van de dood deel 2 word het pas interessant om hem te kopen? Ik heb de blu-ray versie al in de pre-order staan voor 26 euro. Dubbel en dwars waard :)

Laat het maar fijn Full HD wezen voor die prijs, als ze het uiterste puntje van het prijzen plafond opzoeken (in mijn ogen dan), dan mogen ze ook gerust de best mogelijke kwaliteit aanbieden. Nou ja... als bioscoop hebben ze waarschijnlijk zelfs toegang tot 4k materiaal, maar dat hoeft dan ook weer net niet ;)

Denk maar niet dat ze de Blu-ray disk uploaden.
Maar een versie die her encodeert is.

Neem aan dat ze niet 40GB+ films gaan versturen via het net.
Dan zou je met een trage verbinding dagen bezig zijn namlijk

Met een trage verbinding, ja, Zit je aan een inbel verbinding te denken?

40GB is 320G bit
2 uur (Film) = 7200 seconden

zo'n 45Mb/s verbinding nodig om aardig in de buurt te komen van blu-ray streaming kwaliteit. Met de snelste internet verbindingen van tegenwoordig lukt dat al.


Met mijn basic adsl van 8mb/s, langzame adsl verbinding lukt het al makkelijk in een dag.

Die prijzen!!
Zolang er hier geen alternatief voor Netflix (of Netflix zelf natuurlijk) komt kunnen ze het wat mij betreft vergeten.

Netflix voor Nederland zit eraan te komen, bron. Ook als je nu naar Netflix.com gaat staat er
Sorry, Netflix is not available in your country... yet

Die melding staat er al sinds jaar en dag. ;).

Volgens mij niet. Maar ik kan het mis hebben :p

Wat een innovatief idee! Denk dat als dit aanslaat ze een grote markt gaan aanboren. Vele mensen willen namelijk nadat ze een film in de bios hebben gezien, deze ook bezitten op BR of DVD, nu komen zijn met een originele online dienst. Itunes biedt dit ook echter is niet gekoppeld aan een cinema en mogelijke acties of koppel verkopen.

Innovatief? Of je bent sarcastisch (in dat geval: *hap* :P) of je hebt de nieuwsartikelen onder de kop 'gerelateerde content' aan de rechterkant van het nieuwsbericht niet gezien. En dat zijn alleen nog maar de Nederlandse initiatieven, in de VS is er bijvoorbeeld Netflix.

Waarom waren al die andere vod-aanbieders dan niet innovatief? Het zullen trouwens over het algemeen wel exact dezelfde films zijn als diegene die je nu aangeboden worden via digitale tv (voor min of meer dezelfde prijs)

Innovatief?
Ik vindt het een beetje vaag na dit bericht: nieuws: Amerikaanse videodienst Zediva delft het onderspit tegen MPAA
Waarom mag die niet, en Pathe wel?

Lees dat artikel nog eens goed; Zediva moest zijn deuren sluiten omdat ze onder aparte overeenkomsten met de filmindustrie uit probeerde te komen met een trucje (zie laatste alinea van dat nieuwsbericht). Pathé onderhandelt nog over die overeenkomsten, zoals hierboven te lezen is.

Eh...omdat Pathe films gewoon 'streaming' verhuurd (en waarschijnlijk gewoon rechten afdraagt, wat ook de hoge prijs weer kan verklaren) en die andere dienst droeg geen rechten af omdat ze vonden dat ze een 'videotheek' waren....

Wel jammer dat het niet gelijk is, of een maan na release!! Dit vind ik toch wat laat... Tegen die tijd is hij voor iedereen al overal te downloaden... Maar op zich interessant

De bioscopen moeten ook winst maken. Dat gaat niet meer als iedereen de film huurt voor 5 euro per maand.

De bioscopen moeten ook winst maken. Dat gaat niet meer als iedereen de film huurt voor 5 euro per maand.
Je betaalt de bioscoop voor de ervaring -- tonnen aan apparatuur voor beeld en geluid. Het is een uitje.

Een bar moet ook winst maken; dat gaat niet meer als iedereen flesjes pils in de supermarkt gaat kopen.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op woensdag 3 augustus 2011 17:07]


Vraag me echt af of dit een succes gaat worden. Na de genoemde 4 maanden zijn de films vaak al op Blu-ray te verkrijgen. Wat inhoud dat ze eenvoudig downloadbaar zijn of zelfs te verkrijgen zijn in de videotheek, bovendien betaal je in beide gevallen minder.

Als je op een vrijdagavond om 23u met een paar vrienden een DVD hebt gekeken en je wilt nog een nieuwe film kijken is de videotheek dicht (en je hoeft er niet naartoe te gaan). Hoewel downloaden hier in NL weliwaar legaal is kun je je afvragen of het moreel verdedigbaar is (het product maken is niet gratis). Dan is dit een net alternatief, mits de prijzen uiteraard concurrerend zijn.

Ik vind 5 euro voor een film op HD kwaliteit dan de bovengrens, mits het een systeem is dat goed werkt (geen wegvallende verbindingen, trage site, onveilige betalingsmethode, etc.). Het zou slimmer zijn als ze van die 4 maanden een kortere periode maken, of op zijn minst zorgen dat films tegelijk uitkomen in Europa en de VS.

Waarom lijkt 5 euro toch zoveel om een film te huren, als je voor 10 euro al een kaartje voor de bios hebt( ochtenmatinee weliswaar).

Omdat je met z'n tweeën al 20 euro kwijt bent, plus nog eens 10 euro voor twee drankjes en een bak popcorn. Ga je met een groep vrienden ben je thuis dus 5 euro, plus 8 euro voor een kratje bier kwijt. Dat is een stuk minder dus dan 15 euro p/p in de bios. Als je alleen bent is het niet echt rendabel lijkt me.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:38 Nieuwe serie 3d-brillen Panasonic ondersteunt m-3di-standaard
Vorige 12:55 Huawei maakt unibody-smartphone
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011