Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 76, views: 18.712 •

Adobe heeft een previewversie van zijn nieuwe webontwikkeltool Edge vrijgegeven, samen met enkele voorbeeldprojecten. Met Adobe Edge kunnen webontwikkelaars geanimeerde content maken die is opgebouwd uit html5, javascript en css3.

Edge moet het voor ontwikkelaars makkelijker maken om dingen als banners, splashscreens en andere geanimeerde website-elementen te bouwen met open standaarden. Momenteel wordt voor dergelijke objecten nog vaak gebruikgemaakt van Adobes Flash-technologie.

Met de ontwikkelomgeving kan op verschillende wijzen met tekst gewerkt worden. Daarnaast worden de svg-, png-, jpg- en gif-afbeeldingsformaten ondersteund. Individuele elementen kunnen verplaatst, geschaald en geroteerd worden. De software heeft ook vijfentwintig verschillende overgangen ingebouwd. Via een tijdlijn kunnen zo complexe animaties opgebouwd worden.

Via de releasenotes laat Adobe weten dat de previewversie nog enkele bugs bevat en nog features mist. Naast de testversie heef Adobe ook enkele voorbeeldprojecten online gezet.

Adobe Edge

Reacties (76)

De voorbeelden zien er veelbelovend uit. Ben alleen benieuwd of het ook mogelijk is om hier een echte volledige banner mee te maken, zoals je ze nu ziet in Flash formaat...
Ik mis nog steeds de interactiviteit. Een beetje animatie is leuk en inderdaad erg clean zoals nu door Edge te maken is. Maar het grote pluspunt van Flash blijft de interactiviteit. Zal Edge zich nog verder in die richting gaan ontwikkelen en mbv actionscript (of anderszins) kunnen worden aangestuurd?
Gezien er javascript wordt gegenereerd (incl. jQuery) lijkt het me geen probleem om de muis of het toetsenbord te gebruiken om dingen aan te sturen.

En als ik de output zo bekijk, dan wordt alles in een timeline gezet (zoals Flash), dus een simpele Goto() functie zal er wel inzitten/-komen.

Ik zeg; laten afwachten hoe het gaat lopen en wat Adobe ervan maakt. Wanneer ze het gemak van Flash kunnen inbouwen, maar met de kracht van HTML5 (en co.) dan denk ik dat dit pas een echte flash-killer wordt :D
Het punt is natuurlijk dat Adobe de curve voor wil blijven. Als zij hier nu niets mee doen, lopen ze de kans daadwerkelijk irrelevant te worden.
CCS3 moet denk ik CSS3 zijn? Hopelijk stappen we hiermee ook eens af van dat Flash, wat niet draait in iPad's en dergelijke. Al zal HTML5 nog niet zo geavanceerd zijn dat Flash vergeten zal worden verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door za3redrum op 1 augustus 2011 12:16]

Al zal HTML5 nog niet zo geavanceerd zijn dat Flash vergeten zal worden verwacht ik.
Denk ik ook niet, het zal wel verschijven naar een niche markt maar voor logmeinpro (soort RDP via de browser) is het ideaal, de app daarvan kost 20 euro, de flash versie is gratis :D
iPad's en dergelijke
Wat zijn dergelijke? Persoonlijk vind ik Flash juist wel goed werken, en vermaak ik me uitstekend met het feit dat HTML5 in veel dingen juist weer "trager" is dan het zgn. bloated flash. Ook het feit dat er gewoonweg géén overeenkomst kan komen over het codec verhaal, dat vind ik heel gevaarlijk voordat we zeggen: we gaan allemaal "over" op HTLM5.

Ik denk dat het doel moet worden geanalyseerd voordat er een techniek gekozen wordt, het "het is niet snel genoeg en zuipt accu" verhaal van Apple houd al lang geen stand meer als er wordt gekeken hoe goed Android apparaten zijn (zowel mijn Desire als mijn Acer Iconia A500 honeycomb tab als referentie) in Flash, waardoor het misschien een kwestie van tijd is voordat zeker de iPad ook Flash krijgt, en net zoals de Honeycomb tablets z'n browserID weer kan geven als een NIET mobiel apparaat maar een echt, 100% volledige surf ervaring.

Als het puur op video aankomt zal ik Flash elk moment kiezen boven HTML 5, bijvoorbeeld, en zo zijn er nog meer scenario's waarbij je de technieken tegenover elkaar kunt leggen en zo tot een vergelijking kunt komen: wat is hier het handigste? Het enige wat HTLM5 voor heeft op Flash is het "open" karakter, maar dat kan juist ook een nadeel zijn. Eenieder die op een universiteit als werknemer rond heeft gelopen zal dat kunnen beamen, zeker als er ook ervaring is vanuit de consultancy.
voordat zeker de iPad ook Flash krijgt
Never gonna happen. En deze tools van Adobe tonen enkel aan dat de markt aan het verschuiven is. En op den duur stapt vrijwel iedereen over op HTML/CSS/JS voor animaties in plaats van Flash en ActionScript.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 1 augustus 2011 12:34]

html heeft wel meer voordelen tegenover flash. Bijvoorbeeld veel minder groot, alleen een browser nodig(hoeft niks anders te downloaden, voor jou geen probleem maar een niet-tweaker/bedrijf vaak wel)

En ik moet zeggen op mijn laptop (stuk zwaarder dan elk smartphone) gaat mijn cpu toch aardig vaak naar de 100% als een flash video aan het idlen is....

html5 kan misschien nog niet zo goed met video om gaan, maar ik denk dat animaties toch echt snel door gaan komen. (banners etc) Daar heeft flash bijna geen voordelen meer in, naar mijn mening.

Wat wel het nadeel is van html(5) het is weer in elke browser anders en flash is redelijk hetzelfde in elke browser.
html is veel minder groot dan flash?? Die kende ik nog niet. Je bedoeld dat 'html' maar 4 letters is en 'flash' er 5 heeft?

Daarnaast, is de flash-player standaard bij chrome ingebakken... nu hoef je dus ook niks meer te downloaden.

Verder kan je flash zelfs zonder browser draaien, waardoor je opmerking 'alleen een browser nodig' toch meer een negatief aspect lijkt dan alleen positief.
Wat wel het nadeel is van html(5) het is weer in elke browser anders en flash is redelijk hetzelfde in elke browser.
Ben je nou serieus? Of zit je nou maar te roepen om het roepen?
ik doelde op de code die je moet downloaden.

Standaard in chrome maar niet in IE en Firefox dus de meesten moeten het nog steeds downloaden.

Flash kan je idd zonder browser draaien maar dat gaat nu niet op. Omdat het met html5 vergeleken wordt dus gaat het gelijk over de browser wereld.

en het laatste puntje, html5 is toch nog lang niet bij elke browser hetzelfde of wel?
en het laatste puntje, html5 is toch nog lang niet bij elke browser hetzelfde of wel?
Jawel hoor. Het heet niet voor niets een standaard.
Officieel is het nog niet eens een recommendation, laat staan een specification of standard. HTML5 is nog steeds een working draft.

Daarbij is het een working draft die door alle browsers in verschillende mate ondersteund wordt. Grote onderdelen van HTML5 en CSS3 zijn al goed te gebruiken, maar het is zeker niet zo consistent als de gesloten Flash omgeving.
Ik werk al veel met html 5 en css3. Wat er wel en niet werkt verschilt inderdaad per browser (en uiteraard loopt Internet Explorer 9 weer mijlenver achterop, maar dat is traditie).
Maar wat er werkt in de verschillende browsers, werkt wel degelijk hetzelfde, op soms hele minieme verschilletjes na. Het enige voorbeeld wat ik ken waar het in het verleden misging is text-shadow: dat had webkit foutief geïmplementeerd. Maar ook dat was geen probleem, omdat je toen nog -webkit-text-shadow moest gebruiken, en dus 'n correctie kon toepassen voor webkit. Als je de juiste volgorde gebruikt, lost zich dat vanzelf op: webkit gebruikt nu gewoon text-shadow met de juiste implementatie.
De ondersteuning verschilt, maar html5 en css3 werken wel degelijk in elke browser hetzelfde.
Nadeel is weer wel dat je dus je browser moet updaten, in plaats van enkel een plugin. Verder lijkt het weer erg op de introductie van HTML4, elke browser zijn eigen eigenaardigheden en mate van implementatie. Het handige aan flash was gewoon dat het over elk platform identiek was.

Bovendien is flash op dit moment (voor eensoortige taken als het html5 equivalent) nog lichter dan html5. Bovendien kan een flashapplicatie zo licht of zwaar gemaakt worden als de dev/designer dat wil.

Ik denk nogsteeds dat het probleem met flash voor de meeste mensen ligt in de (soms slechte) implementatie. Dingen als enorme banners en inefficient geschreven content. Flash zelf betekend(e) een enorme doorbraak in mogelijkheden voor designers die met andere standaarden van die tijd (html, xhtml, javascript, etc.) gewoonweg niet mogelijk of te moeilijk was. Maar deze laagdrempeligheid zorgde natuurlijk ook voor veel troep.

Nu Adobe (en anderen) html5 ontwikkeling laagdrempeliger maken (en dus lijkend op flashdevelopment) zullen we ook in html5 onnodig zware applicaties en irritante implementaties gaan zien.
Denk dat het een stuk minder erg zal zijn als bij Flash doordat het web volwassener is geworden. Natuurlijk zullen er altijd een paar mensen zijn die het nodig vinden dat hun site er "vet" uitziet en met zoveel mogelijk effecten en geluiden op je beeld komt.

Waar denk ik nog steeds een hoop mensen aan denken bij flash (ik in ieder geval) is die vreselijk iritante 'splash screens' op de sites van fabrikanten zoals Samsung en Philips.. die kom je tegenwoordig gelukkig nog maar zelden tegen. De professionele markt is volwassen(er?) geworden en men neemt hier ook studies en dergelijke in gedachte bij het maken van een site.. en wat blijkt uit al die studies, mensen stellen en snel ladende site veel meer op prijs dan 1 die allerlei effecten heeft.
En ik moet zeggen op mijn laptop (stuk zwaarder dan elk smartphone) gaat mijn cpu toch aardig vaak naar de 100% als een flash video aan het idlen is....
Ik vind het wel vreemd dat ik dat op mijn tablet niet heb (eigenlijk gelijkwaardig aan de high end smartphones ATM)

Ook op mijn stok oude laptop (mijn tablet is vele malen beter) kan ik meerdere filmpjes afspelen zonder haperingen

Edit: waar ik wel vaker problemen mee heb zijn flash reclames die op de achtergrond worden gezet. Je ziet dit vaak bij bijv nu.nl en omdat ik standaard met 200% zoom werk (anders zijn sites onleesbaar) gaat de boel echt flink stotteren. Dit komt meer door de gene die het heeft gemaakt dan door Flash imo

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 1 augustus 2011 17:09]

en vermaak ik me uitstekend met het feit dat HTML5 in veel dingen juist weer "trager" is dan het zgn. bloated flash
Dat is logisch, want browsers zijn eigenlijk nog helemaal niet volwassen genoeg om animaties en dergelijke goed en efficient op de GPU te renderen, hetgeen Flash al een tijdje goed onder de knie heeft. Dit probleem is op een mobieltje weer minder, waar flash juist trager aanvoelt, maar je ziet duidelijk op de desktop dat "native" trager is dan Flash.
Ook het feit dat er gewoonweg géén overeenkomst kan komen over het codec verhaal, dat vind ik heel gevaarlijk voordat we zeggen: we gaan allemaal "over" op HTLM5.
Weliswaar heeft dat weinig met animaties te maken, het is wel nodig voor vervanging van Flash. Maar je hebt wel gelijk in dat het belachelijk is dat je voor een filmpje eigenlijk 3 versies van dat filmpje online moet zetten om het werkbaar te krijgen in HTML5 en in oudere browsers. Nml, een H264-, Theora- en WebM-versie. Voor het casual videootje op je eigen blog is dat geen probleem, zeker als je een beetje tech-savvy bent. Maar klanten (die niets van techniek snappen, en daar ook geen behoefte aan hebben) die vaak videos zelf maken en monteren, kun je simpelweg niet opzadelen met het moeten produceren van deze drie versies. Daar komt bij dat het ook grofweg drie keer zoveel opslag kost, om nog maar de zwijgen van de rekentijd die eraan verloren gaat.

Je zal dan zien dat door dit soort gezever, video zeker tot 2015 by standard Flash gebruikt blijft worden.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 augustus 2011 14:28]

@_Thanatos: wij gebruiken vaak de HTML5 variant van de JWPlayer, waarbij een Flash container een MP4 bestand kan renderen (als fallback), terwijl browsers die het ondersteunen de video native krijgen aangeboden. Werkt best goed.
Dat doet niets af aan het feit dat je nu alléén de browsers met HTML5 kan targetten die die MP4 snapt, waar waarschijnlijk H264 en AAC inzit. De andere twee formaten negeer je hiermee, waardoor browsers die wél HTML5-video implementeren toch de flashplayer krijgen.
Flash is ooit ontwikkeld omdat men grafische zaken wilde doen die met een standaard browser van destijds niet konden. HTML5/CSS3, eventueel in combinatie met jQuery (Mobile) tonen aan dat het tegenwoordig ook zonder plugin kan. Ik denk dat Flash de afgelopen jaren wel heeft laten zien dat security bij zo'n component vrij lastig te verkrijgen is. En Flash zuipt wel degelijk energie; zelfs mijn laptop begint als een dolle de CPU vol te trekken als er weer eens een Flash object op een site staat.
Hoe dan ook, Edge is aan de ene kant een mooie ontwikkeling, aan de andere kant baal ik er ook van dat ik straks (waarschijnlijk) weer meer banners op mijn iDevice krijg te zien (want dat is veel Flash nu en dat valt op dit moment gewoon weg).
Kwa functionaliteit klaagt niemand over flash, het is met name:

1. performance op niet windows platformen (en telefoons, ik gebruik vanwege de nog steeds aanwezig performance issues een flash blocker en het staat ook uit op mn android devices)

2. ondersteuning: adobe is een notaire slacker als het gaat om multiplatform support

3. veiligheid

Verder is video in flash ook niet echt gestandaardiseerd, het is meestal slecht een container voor een gesloten formaat, voor die onwenselijke situatie probeert men nu (met tegenwerking van de anti-competatieve bedrijven) een eind te maken met o.a webm.
Kan je de "en dergelijke" ook verklaren? Valt me altijd op dat de grootste roeptoeters in het anti-flash kamp altijd direct hun post klaar hebben om af te geven op flash.

Zonder enige onderbouwing meestal
Heel veel mobiele apparatuur. Zelfs op mijn htc desire waar het goed op zou moeten werken, is html gewoon veel idealer dan flash wat moeilijk te gebruiken is vaak.
Heel veel mobiele apparatuur??
En wat bedoel je met "Wat moeilijk te gebruiken is vaak"?

Het klinkt allemaal gewoon een beetje als volg-robots... niet meer zelf denken maar mee schreeuwen met de massa.
Ik zeg toch duidelijk erbij: met mijn eigen htc desire. Hoe kan je dan zeggen dat ik meeschreeuw met de massa? Heb je er zelf wel ervaring mee?

Met flash sluit je sowieso mobiele apple apparaten en goedkope android apparaten uit(die hebben nog al eens geen flash implementatie). Al ben ik een redelijke apple hater, die doelgroep kan je niet uitsluiten.
Moeilijk te gebruiken als in dat Flash niet meer de conventies van de telefoon volgt. Je kunt niet meer scrollen met je vinger, je kunt niet de fysieke volume-knop gebruiken voor het volume van een filmpje, en daarbij is een Flash-container niet schaalbaar waardoor je heen en weer blijft scrollen. Verder voelt het een beetje sluggish aan (dat valt niet te onderbouwen, dat moet je gewoon ervaren). Ook is Flash vaak erg intrusive op een mobiele device, waarbij je moet denken aan het ongevraagd downloaden van allerlei resources waar je de bandbreedte helemaal niet voor hebt, en zomaar beginnen met (hard) geluid af te spelen (dat ligt natuurlijk aan de programmeurs, maar daar heeft een bezoeker geen boodschap aan).

Los van dat alles merk je gewoon aan alles dat Flash erg veel rekentijd nodig heeft, wrs omdat op de mobieltjes GPU-rendering nog niet goed werkt (áls je op dat soort devices uberhaupt een discrete GPU ter beschikking hebt...), en omdat ze natuurlijk niet zo'n monsterlijke chip hebben als de desktops en notebooks.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 augustus 2011 14:35]

Dat kan met HTML 5 in principe ook niet op een iPhone. Nu kun je scripts draaien om het te simuleren maar toch. HTML5, Flash het is allemaal niet native en cross platform en dus niet 100% geïntegreerd.

In feite is er niet veel verschil tussen flash of HTML5. Beide vragen redelijk wat resources voor ingewikkelder animaties, beide wijken af van de standaard interface op een telefoon (afgezien van de oudere telefoon met een flash UI) en applicaties voor beide methoden kunnen behoorlijk wat data downloaden.

Als we even de Apple en Flash ruzie vergeten zit er eigenlijk weinig verschil in, behalve dat HTML 5 een standaard in en Flash niet. Op huidige dual core Smartphones kan Flash gewoon goed werken. Je ziet echter dat Apple redelijk wat bereikt heeft en HTML5 onder andere door de steun van Apple nu flash lijkt te gaan vervangen. Al laat de ontwikkelsoftware in dit topic ook zien dat er nog een flinke weg te gaan is.
Flash is wel degelijk een standaard. Hoe blind moet je zijn om te zeggen dat dat niet zo is? Ok, er is geen open documentatie en specificaties, maar dat maakt het niet minder een standaard. Een gesloten standaard dus, met één commercieel bedrijf aan kop. Maar een standaard niettemin.

Maar wat betreft performance: maak het zo theoretisch als je wilt, maar op mijn telefoon, met prima gemiddelde hardware, is Flash gewoon trager dan hetzelfde spul in HTML5. Daar is echt geen speld tussen te krijgen, het is gewoon zo.

Dat flash sneller *zou kunnen*, ben ik met je eens, maar dan zou er voor iedere telefoon een build van Flash gemaakt moeten worden die geoptimaliseerd is voor de hardware van die telefoon. For starters, de Android-versie zou in native code gemaakt moeten worden, ipv in Java dat in de Dalvik VM draait. En gebruik maken van de zovelen verschillende GPU's. Maar dat is onbegonnen werk, dat ben ik weer eens met Adobe.
"Geen open documentatie en specificaties heeft en één commercieel bedrijf aan kop." Dat noem je 'n standaard en mensen die het met je oneens zijn, zijn blind. Gelukkig kan ik blindtypen.
Als je dat 'n standaard noemt, dan zijn er nog duizenden talen, muziekformats, enz. ook opeens een standaard, want die voldoen ook aan die criteria. ISO e.d. zullen verbaasd opkijken...
eh?

HTML 5 doet het niet, tenzij je het serverside laat tekenen, zoals b.v. in Opera.

Flash werkt als een zonnetje in 2.3.3 en hoger. En nu 2.3.3 eindelijk uit is voor de algemene gebruiker en je dus flash 10.4 en hoger kan installeren is er werkelijk niets meer mis met flash op een HTC Desire of nieuwer.
Ik heb niets tegen Flash, maar gezien het niet werkt op een iPhone/iPad/iPod, of zelfs op oudere Android toestellen (vanwege een te trage CPU/GPU), is Flash verre van optimaal voor de huidige mobiele markt.

Nieuwe toestellen, zoals mijn SGS2, kunnen Flash makkelijk hebben. Helaas zijn de Flash plugins voor Android niet optimaal en geeft het wat problemen. Los van het feit dat grote Flash bestanden (spelletjes, volledige websites, etc.) nou niet bepaald helpen bij het terugdringen van het dataverkeer (zeker met de huidige prijzen).

Daarnaast is het best grappig dat juist Adobe (de man achter Flash) een pakket als Edge gaat maken (en hopelijk uitbrengen). Voor mij betekend dit dat ook zij inzien dat Flash niet geschikt is voor de mobiele wereld waar wij nu in terecht komen.


en misschien dat jij ook even je posts kan onderbouwen, want ik zie alleen maar trolls...
het draait niet op ios stuff. wel op andere tablets. beetje jammer dat adobe bukt onder de wil van apple
Deze snap ik niet helemaal...

Het is toch een gemis van Apple dat er geen Flash op hun platform draait? (Of anders, ik ben blij dat het zo goed werkt onder Android).

Of bedoel je dat nu deze software van Adobe nu uit komt om met JS, HTML5+CSS3?
Ik denk niet dat Apple daar een rol in speelt... Er zijn wel meer gebruikers die op iets dergelijks zitten te wachten.

Maar inderdaad, nu kunnen mensen ook weer lekker banners bouwen die op ipads opduiken. Succes met het blokkeren...
Nu maar wachten op alle 'flash' programmeurs die hiermee aan de slag gaan en overal en nergens animaties je cpu laten opvreten.
GPU, gelukkig. Dat is het voordeel van HTML over Flash :)
Flash is sinds versie 10 ook GPU accelerated hoor
Flash is sinds versie 10 ook GPU accelerated hoor
Maar werkt lang niet altijd, en lang niet altijd goed.
De cpu's en gpu's van tegenwoordig liggen echt niet wakker van een flash bannertje hier en daar. Of je moet 100 site's open hebben die allemaal flash banners in zich hebben. Maar dat geld ook voor java, html 5 enz.

Ik zie het nut er niet van in om flash te gaan vervangen. Tuurlijk HTML 5 is nu aardig populair aan het worden maar doet tot nu toe flink onder voor Flash.
Ik zie anders best veel flash banners doodleuk 100% vragen. Dat is heus te wijten aan de maker, die broddelwerk heeft opgeleverd en niet goed getest heeft, maar het feit blijft: je ziet flash doodleuk 100% vreten.

En dat, is gewoon slecht, onwenselijk, etc, etc, etc.
Dat gebeurt ook redelijk vaak bij mij (osx snow). Echt aardig vaak 100% vreten....

Van mij kan html5 niet snel genoeg komen!
Tja als ik dan weer Adobe's voorbeeldjes bekijk zie ik op me windows PC ook gewoon 10 tot 20% load, bij flash is dat vergelijkbaar (jammer dat ze niet de flashversies van die banbners bij hun voorbeelden hebben)...
Tja als ik dan weer Adobe's voorbeeldjes bekijk zie ik op me windows PC ook gewoon 10 tot 20% load, bij flash is dat vergelijkbaar (jammer dat ze niet de flashversies van die banbners bij hun voorbeelden hebben)...
Adobe doet pas sinds kort fatsoenlijke hardware acceleratie op andere platformen dan windows. En breekt dat met updates ook nog wel eens. 10/20% zou ik mee kunnen leven in het geval van flash, mits dat de echte max is. 100% is ronduit belachelijk, en iets wat jij op je android telefoon/tablet ook vast niet zou accepteren van Adobe. :)
Ligt niet enkel aan de flash programmeeur ook aan de site master die slechte banners eigenlijk beter niet publiceert. Bon soit, mensen zullen toch blijven zagen.
Tja, maar is dit een tekortkoming van flash? Of de ontwikkelaar die de banner in elkaar heeft geknoeit?
Dat kun je met javascript ook voor elkaar krijgen hoor. Dus feit blijft niet dat flash 100% vreet, feit blijft dat het een prutser was die die flash banner gemaakt heeft.
Er zijn helaas nog genoeg sites die performance vretende flash banners plaatsen. Dit merk ik op m'n ubuntu laptop, ubuntu netbook, android smartphone en android ipad clone (galaxy tab). Waar mogelijk heb ik flash dan ook maar standaard uitgezet. Dit komt de souplesse alleen maar ten goede.

Nu maar hopen dat door dergelijke tools inefficiente flash banners niet vervangen gaan worden door inefficiente html5 banners daar html5 uitzetten niet alleen vervelende banners verbant maar ook gewenste functionaliteit...
Ik raad je toch echt één-of-andere text-browser aan.. lekker graphic-loos
Het ziet er veel belovend uit.
zomenteen is even proberen.
Hier een officiele preview video: http://www.youtube.com/watch?v=8FnNtX73v8k

Lijkt een beetje op de GUI van After Effects vind ik. Ik gok dat je als AE gebruiker zeer snel hiermee aan de slag kunt. :)
Zo te zien krijgt ook Adobe zelf het idee dat flash obsolete aan het worden is en willen ze alvast de nieuwe standaarden ondersteunen (qua ontwikkelsoftware).

Mooi. Ben vroeger flash developer geweest maar ben blij dat we dadelijk van die meuk af zijn. Blijft gewoon het feit dat flash slechte performance levert.
Voorbarige conclusie. Dat je andere technieken omarmt wil niet zeggen dat je de oude gaat afschrijven. Het is gewoon een logische stap en gezien de toekomst ongewis is ook een veilige.
De performance van JS + HTML5 + CSS zal beter zijn?
Ondanks dat ik Flash het meest verschrikkelijke monster op internet vind denk ik dat er een aantal dingen zijn waarbij het nog een te grote rol speelt.

HTML5 is uitermate geschikt voor dingen als advertenties, maar ook filmpjes. Sinds ik Click2Flash in Chrome heb, merk ik dat ik Flash maar zelden nodig heb. YouTube is HTML5 en de advertenties mis ik niet. Daarbij zijn volledige flash-website ook aan het uitsterven. (Alhoewel je altijd die arty-farty creativisten hebt die het nodig vinden om bv. een festival site van allerlei bewegende bloemetjes en vlindertjes te voorzien).

Echter zijn er bv. games, zoals Farmville en consorten die op Flash draaien en waarbij HTML5 zeker nog geen uitkomst biedt. Op smartphones en tablets worden vaak dedicated apps gebruikt die niet op Flash draaien, maar die zijn volgens mij niet klakkeloos te porten naar de desktop (correct me if i'm wrong).

Flash is zeker aan een aftocht bezig welke, hoe je het ook went of keert, door Apple keihard is aangeslingerd. Verdwijnen zal het voorlopig niet, maar dat het steeds minder wordt, dat staat vast.
De testversie werkt al vrij aardig. GUI is inderdaad bijna 1 op 1 met die van AE. Alleen mis je natuurlijk een heleboel functies van AE. Toch kun je hier voor simpele dingetjes best mee uit de voeten.
Het lijkt erop dat Adobe hiermee indirect zegt dat Flash binnenkort zal uitsterven.
Ziet er wel uit als een interessant product al ben ik geen fan van beta software. Ik zie het wel als de eerste echte versie gereleased is.
Genereert dit niet gewoon de achterliggende CSS / JS / HTML5 code? Dan kan je daarna gewoon verder werken met die code.. Dan lijkt dit me beter dan niks en een goede uitstapbasis om eenvoudige animaties te maken..
Nee dus. Flash is echt wel iets meer dan een paar animaties of een flv video. Flash maakt het mogelijk interactiviteit te gebruiken en daarmee games en zelfs applicaties te schrijven. Ik zie dat deel nog steeds niet afgedekt worden door de nieuwe html5 opties.
Hier is ergens een tweaker die 10 jaar geleden al een lemmings cloon in Javascript had gemaakt. Ook is er een CPU emulgator geschreven in javascript waarop een lichte linux variant op draait.

Er is dus best veel mogelijk. Het enige voordeel wat flash had is een klik en sleep tool.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 1 augustus 2011 17:07]

Of kijk naar iets als minecraft. :P

Ook redelijk oneigenlijk gebruik van een programmeer taal. Als het maar presteert.

Ik snap niet dat zoveel mensen hierboven hier weer een Apple vs Adobe verhaal van maken.

Dit alles is niet aangeslingerd door Apple, er zijn gewoon nieuwe opties en standaarden bij welke nu langzaam vaker voor gaan komen. Ik zie flash nog niet verdwijnen en ik zie ook nog geen grote voordelen van HTML5, hoewel voor normale websites CSS3 wel prettig is.

Het is in ieder geval goed te zien dat er weer een handige tool bij komt. Ik hoop alleen dat het het werk niet té simpel maakt. Dat zorgt vaak voor verminderde technische kennis bij gebruikers, zodat er meer misbaksels het web op gelanceerd worden.
Zoals alle Adobe producten zal hier ook wel weer een stevig prijskaartje aan hangen.

Misschien is Sencha Animator dan een goede vervanging (gratis zolang je er geen advertenties mee maakt).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013