Hoofdcategorieën
Device Settings

BMW toont i3- en i8-conceptauto's

Door Willem de Moor, zondag 31 juli 2011 13:51, views: 45.048

Autofabrikant BMW heeft zijn nieuwste concept-auto's onthuld. Het Duitse bedrijf toonde twee auto's in de i-serie: een van de auto's is een volledig elektrisch aangedreven voertuig; de tweede is een hybride met traditionele verbrandingsmotor.

De i8 is een op de Vision EfficientDynamics-sportwagen gebaseerde hybride die van zowel een elektrische motor als een prestatiegerichte verbrandingsmotor voorzien is. Op de elektrische motor kan echter slechts zo'n tweeëndertig kilometer worden gereden: dan moet op de 1,5-liter verbrandingsmotor worden overgestapt. Wel kan de accu, indachtig het Vision EfficientDynamics-concept, middels een standaard stopcontact worden opgeladen. De snelheid op de elektrische motor is 'gelimiteerd' tot 215 kilometer per uur. De verbrandingsmotor levert 328pk en rijdt met 32 kilometer per liter brandstof zeer zuinig voor huidige begrippen: de i8 komt echter pas in 2014 op de markt.

Een jaar eerder, in 2013, moet de kleinere i3 op de markt verschijnen. Deze uitvoering is volledig elektrisch en bedoeld als stadsauto. De elektromotor levert een koppel van 250Nm en accellereert de auto in vier seconde tot 60 kilometer per uur, terwijl naar de 100 kilometer per uur acht seconde vergt. De reikwijdte van de 170pk-elektrische motor bedraagt een kleine 130 kilometer, waarna de accu middels het stopcontact kan worden opgeladen. Het opladen van de accu tot een capaciteit van tachtig procent duurt slechts een uur. Voor wie de actieradius ontoereikend is, wordt een optionele 'range extender', een kleine hulpmotor om de accu bij te laden, geleverd in de REx-uitvoering.

BMW i3 BMW i8

Volgende 14:53 MIT-onderzoekers verbeteren thermische 'zonnecellen'
Vorige 12:44 Heroes of Newerth wordt gratis speelbaar
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »




Klopt: maart 2011, beide auto's:

"2014 BMW i3 and i8 Spy Photos - Future Cars
Our first look at BMW’s megacity vehicle in motion, plus another view of the plug-in hybrid sports coupe.
BY DAVID GLUCKMAN, PHOTOGRAPHY BY CARPIX AND KGP PHOTOGRAPHY
March 2011"

http://www.caranddriver.c...i8_spy_photos-future_cars

Omdat de mensen die zich voor computers interreseren ook vaak voor auto's interresseren. Een auto kan je ook tweaken en het is een tech nieuws site en ik vind dit wel onder tech vallen.

On topic:
Die actieradius is helaas wel een probleem, zoals meestal met elektrische auto's. En dan moet je vaak uren lang opladen. Misschien bij tankstations gewoon wisselbare accu's verhuren, dan gooi je je oude accu in een apparaat en dan komt er een opgelade uit. Accu's die niet goed meer zijn kan de machine gewoon weggooien.

toch erg makkelijk neer te sabelen zo'n idee: kom je met je nieuwe auto bij zo'n station en ga je je accu wisselen. verlaat je het wisselstation met een accu die max 80% capaciteit (voorbeeld) heeft en je nieuwe accu die nog 100% capaciteit had is weg en komt in de 20 jaar oude auto die een halve dag later langs komt.. nee dankje, dat gaat hem niet worden.

Gemakkelijke oplossing voor je gemakkelijke "neersabeling": je koopt je auto zonder batterij en hebt een soort van batterij huur contract of dergelijke, waarbij je natuurlijk betaald per hoeveelheid gebruikte energie...

Nee, want om aan een nieuwe accu te komen moet je een oude inleveren. De accu's die minder capaciteit hebben worden weggegooid, maar dat zit gewoon bij de prijs in. Het is dus meer een systeem van huren dan dat het echt je eigen accu is.

Dus je verzamelt een hoop oude, slechte accu's, flikkert die in de machine en je krijgt vrolijk een stapeltje nieuwe.

Daarbij zijn de accu's die in hybride/elektrische auto's zitten, een flink stuk groter dan de accu die je normaal in een normale auto vind ;) Die til je niet maar zo even

Dit is al eens een keer als filmpje volgens mij op Tweakers geweest. Maar kan het bricht niet zo snel vinden.

Omdat de mensen die zich voor computers interreseren ook vaak voor auto's interresseren. Een auto kan je ook tweaken en het is een tech nieuws site en ik vind dit wel onder tech vallen.

On topic:
Die actieradius is helaas wel een probleem, zoals meestal met elektrische auto's. En dan moet je vaak uren lang opladen. Misschien bij tankstations gewoon wisselbare accu's verhuren, dan gooi je je oude accu in een apparaat en dan komt er een opgelade uit. Accu's die niet goed meer zijn kan de machine gewoon weggooien.
ik ben tweaker en vind blote dames ook niet verkeerd, maar dat wil niets zeggen dat we het ook maar over dames gaan hebben :+
En ik kan een dame ook wel omtweaken met tech spul :P

[Reactie gewijzigd door demilord op maandag 1 augustus 2011 11:47]


Daar sluit ik mij bij aan...

Leuk artikel (daar niet van) maar niet echt tweakers gerelateerd in mijn ogen.

*on topic*
jammer dat de actie radius zo beperkt is, lijkt mij dat de range een stuk groter kan aangezien "tesla" dit wel voor elkaar heeft gekregen.
- 160, 230, or 300 mile range pack
- 45 minute QuickCharge
http://www.teslamotors.com/models/specs

Over de tesla: vergelijk dan ook gelijk even de prijskaartjes...

Overigens vind ik dit artikel wel erg tweakers gerelateerd.

Verschillende technische toepassingen gaan steeds meer met elkaar verweven raken. Als wij als IT-geinteresseerden ons afsluiten voor andere industrieen dan houden wij de boot af. Ik denk dat met IT een hoop problemen kunnen worden aangepast zonder dat er nieuwe uitvindingen nodig zijn. We zijn steeds meer bezig met onze mobieltjes en de accuduur ervan, waarom zouden we dan niet naar die van de auto kunnen kijken?

Ik denk dat hoemeer verschillende industrieen met elkaar vermengen hoe meer innovatief we kunnen zijn.

Good point! Toch zou hier wel een aparte sectie voor opgezet moeten worden.

De Tesla is een tweezitter, dus niet echt vergelijkbaar met de i3 welke een 4-zits familie-auto is. Daarbij is deze gebouwd op het ultralichte frame van Lotus. De Lotus Elise woog slechts 725kg (De 34R zelfs slechts 500kg), er zijn weinig auto's met een dergelijk laag gewicht en die hebben allemaal miniatuur-motortjes, geen 1.8 liter motor. Bij latere versies is het gewicht toegenomen omdat racefanaten hem underpowered vonden, maar een grotere motor betekende dat ook remmen en andere onderdelen zwaarder moesten worden uitgevoerd.

De i8 is dan weer wel een sportwagen, maar een hybride, waardoor deze ook niet vergelijkbaar is. Daarbij deze veel groter zodat die niet te vergelijken is met een Tesla of Elise maar vergeleken moet worden met een veel groter en zwaarder type.

Tweaker-waardig is dit denk ik vooral vanwege de vernieuwende technieken die er in verwerkt zijn. Deze auto's zien er uit alsof ze, in min-of-meer ongewijzigde vorm, op de markt zouden kunnen komen, en dan bieden ze een voor kopers interessant pakket, althans mits de prijs daarbij aansluit.

Op een tweede Tesla zit niemand te wachten, dat is een kwestie van evolutie, geen vernieuwing.

mag ik u even wijzen op de tesla site, daar staat inmiddels al geruime tijd een "model s" te pronken, en dat is gewoon een coupé die qua formaat gewoon meekan in de audi A6~A8 reeks en een verbeterde aandrijflijn heeft als die in de roadster zit en een prijskaartje heeft die deze BMW's ineens erg duur laten zijn...

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op zondag 31 juli 2011 23:43]


"De Tesla is een tweezitter, dus niet echt vergelijkbaar met de i3 welke een 4-zits familie-auto is."

Jij bedoelt dus de Tesla Roadster, moet je even de Tesla Model S opzoeken.

jammer dat de actie radius zo beperkt is, lijkt mij dat de range een stuk groter kan aangezien "tesla" dit wel voor elkaar heeft gekregen.
De Tesla is een volledige elektrische auto, dit is een hybride.

En hoewel 32 km niet veel is is het voor de meeste mensen meer dan genoeg om 95% van hun auto gebruik te voldoen.

En als die 32km niet voldoende is, kan de rest altijd nog gewoon gedaan worden om alsnog gebruik te maken brandstofmotor.

De i3 is ongeveer het zelfde als de nieuwe Nisan Leaf, de i8 is ongeveer het zelfde als een Honda CR-Z Hybrid.

volgens mij moet jij beter lezen, hij doet 32km op een liter brandstof. Dat is natuurlijk niet de range van het elektrische deel/motor...

. De reikwijdte van de 170pk-elektrische motor bedraagt een kleine 130 kilometer

is toch 130 ipv 32?

32 km is per liter brandstof verbruik.

Neemt niet weg dat de reikwijdte uhm heel weinig is.

my bad ik zat de andere paragraaf ;) dus ietsje verder../ de andere auto dus :P
*apoligises to player-x*
overigens hoort men alles onder de :..20 uit te schrijven er staat "tweeëndertig "...kan natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door 3DDude op zondag 31 juli 2011 16:03]


Op de elektrische motor kan echter slechts zo'n tweeëndertig kilometer worden gereden: dan moet op de 3.0-liter verbrandingsmotor worden overgestapt

Zo duidelijk is het gewoon. Lijkt me dat je zelf beter moet begrijpend lezen.

Actieradius i8 elektrisch: 35km, of 20 miles:

http://www.themotorreport...ybrid-sports-car-revealed
http://www.automobilemag....ept_first_look/index.html

Dat kun je net zo goed "start-stoppen", waarvoor zit dat er anders op?

[Reactie gewijzigd door Xubby op zondag 31 juli 2011 17:10]


Voor welke? De kleine haalt 130km, niet veel mensen in Nederland zullen dat halen op een dag. Actie-radius is echt een penis ding, mensen denken dat ze een grootte nodig hebben terwijl een kleine vaak meer dan genoeg is.

Voor de groote is 36km inderdaad weinig maar lijkt me nog steeds genoeg om elektrish in de stad te rijden (goedkoop want juist in de stad slurpt een motor benzine) en op de snelweg op benzine. Prima voor woon werk-verkeer wat toch echt is waar de meeste hun auto voor gebruiken.

En als je een nieuwe BMW kunt veroorloven ga je ECHT niet met de auto naar Ibiza rijden.

En geloof me, als je de kosten van je auto aan het eind van de dag optelt dan zul je je elektrische auto pas echt waarderen. Zeker als je gratis je auto op mag laden op het werk omdat de kosten echt niets voorstellen.

En geloof me, als je de kosten van je auto aan het eind van de dag optelt dan zul je je elektrische auto pas echt waarderen.
http://www.technologicveh...e-coutera-120000%E2%82%AC
De i8 kost: euro 120.000,-
Dan kun je de benzine ook wel betalen, denk ik ...

Het zal de link naar de Core i3 zijn...

't is toch een mobile device, duh! :+

Het is toch een i3?...

ontopic: Mooi om te zien dat er steeds meer hybride auto's zijn. Dit is ook daadwerkelijk goed voor het milieu in tegenstelling tot een elektrische.

Huh? Elektrisch is beter dan hybride hoor... Een hybride auto is eigenlijk een elektrische auto die wordt opgeladen door een inefficiënte! benzinemotor. Hybride is niets meer dan een tussenstap. Uiteindelijk moeten we allemaal elektrisch gaan.

Waterstof.

Als je waterstof verbrand krijg je water. Dit water moet daarna weer omgezet worden in waterstof om weer gebruikt te worden. En dit gebeurt met elektrolyse van water dus met elektriciteit. Het werkt dus nog steeds op stroom...

er zijn meer manieren als elektrolyse om waterstof op te wekken.

plus dat de opslag van waterstof lichter is per KWH als een accu, en je niet perse een continue betrouwbare energiebron nodig hebt. zolang hij per jaar maar een redelijk voorspelbare opbrengst heeft maakt het niks uit als je waterstof centrale een dagje niet of minder draait(wind), of avonds niet kan werken(Zonne-energie). op groene energie.

er zijn meer manieren als elektrolyse om waterstof op te wekken
Maar geen erg efficiente manieren.
Geen methode die redelijkwijs zou kunnen concurreren met electricitetisopwekking in een centrale zoals je voor een electirische auto zou doen.

http://www.treehugger.com...drogen-water-sunlight.php

http://www.wired.com/science/discoveries/news/2004/12/65936

zonlicht, water, en de juiste katalysator en je kan waterstof maken.
met enkel energie van de zon.

simpel gezegd, het is zonne-energie die je relatief makkelijk en goedkoop kunt opslaan.

Oja ?? wat gaan ze na zoveel jaren doen met alle afgedankte batterijen? Weer een nieuwe afvalhoop erbij

Daar alle batterijen weer teruggaan naar de fabrikant en er een zeer degelijke poging tot recyclen gedaan wordt denk ik dat die berg wel tegen zal vallen.
De accu's kosten zo'n 1 tot 3 duizend euro per kWh door dure materialen en management systremen, dus deze zullen ze wel terug willen ipv op een hoop gooien.

die zijn straks geld waard, die kan je verkopen en daar worden nieuwe batterijen van gemaakt.
waar een batterij oud van word in het sluiten van de elektrode, de lithium erin kan je gewoon opnieuw gebruiken.

Op het moment wordt vrijwel alle elektrische energie opgewekt met fossiele brandstoffen.
Dus dan ga je eerst van fossiele brandstoffen naar elektrische energie om het vervolgens te gebruiken. Het is efficiënter om meteen de fossiele brandstoffen(benzine) te verbranden.

Zodra elektriciteit op gewekt wordt met behulp van duurzame energiebronnen is de elektrische auto inderdaad beter. Maar hybride blijft voorlopig beter voor het milieu dan een elektrische.

En het is geen elektrische auto die wordt opgeladen met een benzine motor. Hij draait gewoon op benzine maar heeft OOK een elektrische motor die opgeladen wordt mbv dynamo's tijdens het remmen.

[Reactie gewijzigd door HAFTX op zondag 31 juli 2011 15:49]


Nou nee, De motor heefd specifiek brandsof gebruik wat sterk varieerd kwa toerental en last. Dus het rendement wordt slecht gebruik.Vooral bij stad verkeer en helemaal file rijden.
Wat een Verbrandings motor doet in een hybride. Kan zijn, een terugval optie als batterij leeg zijn of hoofd motor. Als hoge performance nodig is en gebruik kan worden gemaakt van de kruissnelheid van de verbrandings motor.

Wat ook veel efficenter kan zijn. Om een oplaad motor bij meest ideale specifiek verbruik te laten draaien. Om in een hybride de accu te laden en voor directe stroom levering.
Een electro motor gaat veel efficenter om met deel last. Waarbij benz motor voor deel last vaak overkill is.

Een hybride is dus efficenter bij deellast als je korte ritten binnen stad.
Maar als je mee wilt flammen op autobaan dan valt het tegen.

Grote nadeel aan Hybride auto's is dat het overgrote meerendeel ervan op dit moment lease-auto's zijn; zaak-auto's dus die het grootste deel van hun ritten op de snelweg doorbrengen, en dan heb je in feite alleen een redelijk zuinige auto die veel zuiniger had gekund als hij geen extra elektromotoren en accu's mee had hoeven zeulen.

Waarom loopt iedereen zo te whinen over of dit op Tweakers thuis hoort? Dan op en je de post toch niet? Wat heeft het voor zin om een reply te posten op een bericht dat niet bij je persoonlijke interesses aansluit, alleen maar om te klangen over het feit dat je er niet in geïnterresseerd bent? What is wrong with you?

Op het moment wordt vrijwel alle elektrische energie opgewekt met fossiele brandstoffen
Ongeveer 2/3 van de energie word op gewekt met fossiele brandstoffen.
Dat is dus een stuk minder dan 'vrijwel alle'

Bron? Want zoveel kerncentrales hebben we niet.

We hebben wel een erg hoog piekvermogen in windmolens, maar dat betekent niet dat windmolens ook daadwerkelijk veel elektrische energie opwekken.

in de stad geef ik je gelijk dat een elektrische wagen veel interessanter is
buiten de stad en op de snelweg is dat een heel ander verhaal
(of ben jij zo iemand die denkt dat elektriciteit opwekken, batterijen produceren,... milieuvriendelijk is?)

Tot zover autoweek, terug naar Tweakers.net..
Daar heb je helemaal gelijk in. In hoeverre heeft dit met IT te maken?

"De i8 is een op de Vision EfficientDynamics-sportwagen gebaseerde hybride die van zowel een elektrische motor als een prestatiegerichte verbrandingsmotor voorzien is."

Leuk, maar een zogenaamde hybride bestaat allang: Toyota Prius, Honda Insight enz.

Een jaar eerder, in 2013, moet de kleinere i3 op de markt verschijnen. Deze uitvoering is volledig elektrisch en bedoeld als stadsauto."

Ook volledige elektrische auto's zijn er al: zie bijvoorbeeld de Nissan Leaf

Wel mooi dat deze techniek steeds verbeterd wordt... hopelijk gaat de actieradius nog omhoog.

Daar heb je helemaal gelijk in. In hoeverre heeft dit met IT te maken?
Zo'n ding zit tjokvol computers en electronica? Bovendien gaat tweakers.net al jaren veel verder dan alleen IT, en bestrijkt alle vormen van technische ontwikkeling en wetenschap.

gelukkig.



Het is dan ook erg jammer dat ze het nieuws omtrent de opkomst van de elektrische fiets links hebben laten liggen. Want dan had Tweakers haar doelgroep zelfs met mijn Oma kunnen verbreden :P




Ach, leuke leasebak voor een techie toch, die i3?

Zo. Heeft het toch nog iets met IT te maken :P

Inderdaad. In dat geval waar is het nieuws over de Volvo C30 Full Electric? Die is een hele tijd terug ook gepresenteerd en daar rijden ook al test wagens van rond.

In de eerste instantie had ik ook zo iets van wat heeft dit met tweakers te maken. Maar er staan wel vaker dingen op tweakers die interessant zijn en niet direct iets met PC's te maken hebben. Dus op zich vind ik het niet heel erg. om dit soort nieuws ook te zien. Maar in de eerste instantie had ik wel zo iets van huh dit hoort hier toch niet helemaal thuis?

[Reactie gewijzigd door Astennu op zondag 31 juli 2011 18:42]


Geweldig, BMW sluit heel mooi aan in de rij van hybride's en electrische auto's. Hoop dat ze ermee kunnen bewijzen dat schoon ook schön kan zijn en gave rijprestaties kan hebben.

Zo schoon zijn elektrische auto's niet.. Die accu's moeten ook gemaakt worden en hebben niet het eeuwige leven. De grondstoffen om accu's te maken zijn over het algemeen niet bepaald milieuvriendelijk. En de stroom om de accu's op te laden moet ook opgewekt worden in een elektriciteitscentrale. En die draait op? Juist. Het zal misschien schoner zijn, maar het is in ieder geval niet zo dat een electrische auto helemaal geen uitstoot heeft.

Aan de andere kant komt olie vanuit de bron niet gelijk in een tank van een auto terecht.

En wat als we met z'n allen op stroom gaan rijden, dan komt er weer een heel andere problematiek bij, het lijkt allemaal zo "roos"kleurig.

Dat probleem is volledig verouderd.
De eerste generatie electrische auto's werden gemaakt met Ni-Cad accu's. Later bleek dat het maken van deze accu's milieu vervuilender was dan dat de auto ooit in zijn levensjaren zou kunnen verstoken.
Tegenwoordig worden vooral Li-ion accu's gebruikt die biologisch afbreekbaar zijn.

Wat fixel zegt.

Prius heeft zelfs de software van de auto aangepast zodat de elektrische motor vroeger stopt (of iets in die aard) waardoor de batterij langer mee gaat.. want ze hadden een rekenfout gemaakt waardoor de batterijen niet de beloofde 5jaar zouden halen (en ze dus kosteloos moesten vervangen worden..) resultaat auto's verbruiken meer brandstof.


nota:
stel dat morgen elke auto op stroom zou rijden waar zou je alle stroom vandaan halen?
Kernenergie? energie centrales die aangedreven worden door kolen?

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op zondag 31 juli 2011 14:36]


stel dat morgen elke auto op stroom zou rijden waar zou je alle stroom vandaan halen?
Wanneer het overgrote deel van onze energie consumptie over is naar elektriciteit kun je het netwerk hier op aanpassen.

Groene stroom zie ik zeker in de toekomst groter worden. Olie gaat hoe dan ook duurder worden en groene stroom goedkoper, een breekpunt is onvermijdelijk.
De wisselvalligheid van het weer voor zon en wind energie kun je in het netwerk opvangen door de prijs van stroom contant variabel te maken.
voorbeeld: Je zet je wasmachine aan en stelt een prioriteit in, hoge prioriteit, meteen aan ongeacht de prijs van stroom of je zet de prio lager en de wasmachine wacht totdat de prijs omlaag gaat.
Ook verder decentraliseren van het stroomnetwerk, mensen met eigen zonnepanelen op hun dak voeden het netwerk kan hierin helpen.

Vergeet ook niet dat een verbrandingsmotor een efficiëntie van ongeveer 30-40% heeft. Je kan dezelfde brandstof op veel efficiëntere manieren omzetten in elektriciteit in grote elektriciteit centrales. Je verliest van centrale naar je accu ook nog een hoop maar ik denk dat het nog steeds beter is dan de verbrandingsmotor.

[Reactie gewijzigd door VB op zondag 31 juli 2011 15:42]


De verbrandingsmotor is nog steeds zeer inefficiënt, ook al zijn er de afgelopen eeuw best flinke stappen vooruit geboekt. Maar de elektromotor is denk ik ook niet de oplossing, want je moet de kosten van het opwekken van de stroom + transport verliezen dan ook meewegen, en ik heb zelf mijn twijfels of het allemaal zo groen is allemaal.

"of het zo groen is" allemaal hangt puur af van de energiebron.

Als het kolen zijn is het niet zo groen, als het een waterkrachtcentrale is dan is de situatie een stuk beter.

Dat vind ik juist het mooie van elektrische motoren: je hoeft niet de motor te vervangen als je een andere energiebron wilt gaan gebruiken. Een benzine motor is voor benzine, een diesel voor diesel.. etc.

Plus dat je bij de minder groene bronnen van elektrische energie ook de vervuiling op 1 centrale plek kunt concentreren en dus kunt filteren.

Bij verbrandingsmotoren heb je bijv. ook de uitstoot midden in het centrum, naast de voetgangers e.d., en elke afzonderlijke motor moet weer zijn hele eigen complete filtersysteem/katalysator hebben.

Persoonlijk heb ik liever dat je uitstoot op, zeg 20, plekken in NL moet filteren en wegwerken dan op 5.000.000 (of hoeveel auto's er ook maar rond mogen rijden in dit land).

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat een elektrische motor veeel efficienter is dan een verbrandingsmotor en dat een elektrische motor super mooi aan te sturen is met bijv. PWM. :)

De koppelcurve is ook veel mooier.. en je hebt in principe niet meer een versnellingsbak nodig. Scheelt je honderden onderdelen die niet meer gemaakt hoeven te worden, die niet meegesleept te hoeven worden, die niet meer onderhouden hoeven te worden, die niet meer kapot kunnen gaan etc.

M.a.w.: hoe sneller elektrisch hoe beter! Dan kunnen we ondertussen wel kijken naar steeds betere manieren om bereik/accu's te verbeteren en hoe we beter en schoner elektriciteit kunnen opwekken. :)

Zolang we maar van het olie machtsblok af zijn. Scheelt een hoop oorlogen.

Heb je een linkje naar dat verhaal van de software van de Prius? Want het is de eerste keer dat ik dit hoor.

Het klopt dat de software de ingebouwde accu altijd tussen ongeveer 40 en 80% van de capaciteit probeert te houden. Hierdoor slijt de accu juist niet en er zijn al meerdere Priussen die met 500.000km vrolijk met de originele accu rondtuffen.
Minder dan 40% en de accu wordt te diep ontladen wat schadelijk is. Meer dan 80% en er is geen ruimte meer voor eventuele herwonnen energie bij het afremmen. Dit is van het begin af aan een ontwerpkeuze geweest en niet achteraf een correctie. De elektromotor zorgt voor het scheren van de pieken en ook dat is een ontwerpkeuze waardoor de auto juist zo zuinig is.

Dit is voor het eerst dat ik dit hoor, misschien van dezelfde bron als de FUD van de Hummer-prius vergelijking?

Mijn Priussen(bj 2006 en 2008) hebben een accu display met 8 balkjes. De software probeert het niveau op balkje 6 te houden, maar bij stilstand/file rijden komt deze ook in balkje 1, en bij remmen(niet op de motor) ook in balkje 8. Nu is de vraag hoeveel % is een balkje? (Lineair, logaritmisch, x2, x3?)

En als morgen alle auto's electrisch zijn kunnen ze de centralles stoken op de benzine/diesel die nu in de auto's wordt gegoten :P

Van mij mogen morgen alle fabrikanten een electrische auto maken, ik hoor steeds meer mensen in mijn omgeving klagen over de stank van uitlaatgassen. Ik hoop alleen dan mensen zich bewust zijn dat een electrisch auto een echte sluipmoordenaar kan zijn, speciaal als je stapvoets rijd, bij 30km/u is er banden geruis genoeg.

Dit soort nieuws zie je niet zo vaak voorbij komen op tweakers, weer is wat anders :) Die concept cars van BMW vind ik eigenlijk altijd wel vet eruit zien. Maar als je naar de actieradius van die elektrische auto's kijkt valt dat toch altijd wel tegen vind ik.

Wow die i3 lijkt me wel mooi!
Hoeveel zou die gaan kosten?
Zouden de Duitsers de Japanners nu naar de kroon gaan steken qua elektrische auto's?

Nog mooier lijkt me trouwens een human-powered 4-persoons trapauto met elektrische ondersteuning! Zo blijf je nog fit ook! Kan die alleen nergens vinden nog...iemand zin om hem te bouwen?


Tweakers.net is een technologische site ook nieuwe concept cars van BMW horen hierbij omdat deze op technologisch gebied vooruitstrevend zijn. Er zijn namelijk maar weinig auto fabrikanten die hun assortiment uitbreiden met volledig elektrische auto's.

Wat ik vreemd vind is dat een auto zoals de I8, die er mijns inziens redelijk sportief uitziet, een maximum snelheid meekrijgt van 215 km/h.

En waarom maken ze niet een elektrische auto van de wat conventionelere auto's zoals de 3 series?


:edit - Offtopic?

[Reactie gewijzigd door A-Vu op zondag 31 juli 2011 15:09]


Maar 1:30 rijden met een 3-liter-blok van 200+PK is ook lekker.
Gebruik je gewoon heel die accu niet :D.

Klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook. In het artikel op tweakers staat namelijk een flinke fout, het is een 3 cylinder / 1,5 liter block.
...the 1.5-litre three-cylinder petrol engine...

Wat ik vreemd vind is dat een auto zoals de I8, die er mijns inziens redelijk sportief uitziet, een maximum snelheid meekrijgt van 215 km/h.
Omdat BMW denk ik ook inzet op levensduur en dergelijke. En bovendien, waar in de wereld mag je legaal zo hard rijden als 215? Zelfs in Duitsland zit je tegenwoordig op steeds meer plekken aan een maximum van 130.

Ik zou het geen slechte gedachte vinden om de verkoop van voertuigen met meer dan 200pk aan banden te leggen en deze techniek te verplichten, dus bijv, alleen voertuigen met een verbruik onder de 1 op 30 komen hier door. De techniek loopt hard genoeg, nu die suffe ambteneren politiek nog.

Wel balen voor al die vrachtwagens, bussen en al die anderen die wat willen vervoeren...

Ik ben er voor om zulke auto's gewoon te laten maken en mensen zelf te laten beslissen wat ze wel of niet willen kopen danwel rijden. Als overheden e.d. zulke dingen gaan bepalen wordt het hier zo'n.. Dictatuur.

We hebben ook zo'n schoon milieu dat we die keus kunnen overlaten aan het algemene publiek hè ;) **sarcasm off**

Want jij weet het beter dan andere mensen en kunt beter dan zijzelf beslissen wat ze wel en niet mogen doen, en waar ze wel en niet in mogen rijden?
Begrijp me goed, ik vind sommige auto's ook belachelijk, maar ik ben voor zo weinig mogelijk overheidsbemoeienis.
Een van de dingen waar het ook een contra-effect heeft is overigens voor als je meerdere auto's die goed zijn voor specifieke doeleinden wilt hebben. (een stadsauto en een caravan-trekker/reisauto oid). Dan maar het hele jaar in de extravervuilende auto.

akkoord, maar dan enkel als alle kosten ook werkelijk doorgerekend worden,
Momenteel wordt er niks betaald om bijvoorbeeld de lucht te mogen vervuilen.
Luchtvervuiling is gratis, dat klopt economisch gezien niet.

ik vind een p4 2ghz voor jou ook wel voldoende, de rest is overkill.

Dus je wil mensen verplichten in een bepaald soort auto te rijden?

Ik denk dat de politiek beter aan kan moedigen dan afstraffen.

Het idee achter kapitalisme is schaarste en concurrentie. Die krijg je niet door dingen te verbieden maar juist door aan te moedigen.

Overigens iedereen kan dan wel bezig zijn met het milieu... Maar wat nou als ik geloof dat het allemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn... Dan hebben we toch een meningverschil...

Als mijn IQ nou eens 40 punten lager was geweest had ik dan ook niets van het broeikaseffect begrepen. Dat zijn ook nog eens de mensen die in Nederland in de meerderheid zijn. Geen partij die zich aan zo'n verbod durft te wagen.

Overigens vind ik het betuttelend en droevig als je het verbied. Het probleem lost zich met de huidige brandstofprijzen vanzelf op.

Overigens iedereen kan dan wel bezig zijn met het milieu... Maar wat nou als ik geloof dat het allemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn... Dan hebben we toch een meningverschil...
Jij vind vervuiling geen probleem? Echt serieus, dat gaat de wereld echt naar de klote hoor.

Brrrr.. Alleen de gedachte doet me al.. Gelukkig woon ik in een enigszins vrij land en mag ik nog zelf kiezen of ik wat meer betaal voor een wat krachtigere auto. :)

Oh, je heb je weer van die VVD-ers:
wat geeft het als de wereld in hoog tempo naar de klote gaat: als ik maar fijn kan rijden!

@_Noldy: Ook zo'n leuke: geloof in de marktwerking: de hogere brandstofprijzen lossen het probleem "vanzelf" op: m.a.w. God (of Rutten) hebben het zo geregeld dat er zoveel brandstof is dat het afgenomen verbruik t.g.v. hogere prijzen precies ervoor zorgt dat de wereld niet al te veel beschadigd wordt.

Ik rijd nu ook nog 6l op 100 km, maar als de norm voor nieuwe auto's een stuk strenger ligt: graag! Wachten we tot Jan&Truus of de autoindustrie vanzelf reageert, hebben we misschien te weinig planeet over....

Daarom hebben we b.v. ook een maximumsnelheid, daar zou je ook de overheidsbemoeienis weg kunnen laten, maar wel ten koste van grotere vervuiling.

De markt kan alleen het distributieprobleem oplossen, niet het maximum. Dus niet de totale CO2 uitstoot, maar wel hoe je bij een gegeven maximum aan CO2 het economisch rendement maximaliseert. En dan heeft de overheid ook nog steeds de mogelijkheid om economisch rendement te sturen.

Ik moest denken of intel zen iprocessors in bmw auto's ging stoppen toen ik de titel zag, helaas, ik had het mis.

Wat zou je daar aan hebben :9 Dat je gps sneller de route kan herberekenen?

Alleen de reikwijdte van de elektrische motoren is nog steeds bedroevend.
Tijd dat ze wat meer eruit halen, 400km ofzo zou wel wat 'beter' zijn.
Ik bedoel 32km.. stop er dan geen elektrische motor in.

Je moet het niet zien als een elektrische auto maar als een hybride die met regeneratief remmen (stroom opwekken voor in de accu's met het afremmen) 'gratis' brandstof opwekt.. Dit scheelt dan weer benzine & uitstoot etc.


Ja, en Pmax (max vermogen) = Pelektromotor + Pbrandstofmotor.. En dat kan je alleen volhouden zolang er nog genoeg prik in de accu's zit, dus constant 200km/h+ ga je ook niet redden.

Juist omdat er ook gewoon een (flinke) brandstofmotor inzit is 32km al heel mooi! Er zijn veel mensen die niet veel meer dan 32km van hun werk wonen.. Na die eerste 32km rij je 1/32 op brandstof, ook lang niet gek :).

Hoe vaak rijd jij 32km in de stad? Zo zou je het eigenlijk moeten zien. Lekker stil en zonder stank of vervuiling in de stad rijden en toch genoeg vermogen op de snelwegen waar je dan ongestoord kan opladen.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:53 MIT-onderzoekers verbeteren thermische 'zonnecellen'
Vorige 12:44 Heroes of Newerth wordt gratis speelbaar
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011