Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 106, views: 12.881 •

Samsung heeft zeventien tot twintig miljoen smartphones in het tweede kwartaal verkocht, zo blijkt uit de kwartaalcijfers. De Koreaanse fabrikant verkocht hiermee meer smartphones dan Nokia, maar minder dan de nieuwe marktleider Apple.

Samsung verkocht in het tweede kwartaal 15 tot 20 procent meer mobieltjes en smartphones, meldt het bedrijf in de kwartaalcijfers. Ondanks de verwachting dat de Koreaanse fabrikant iets zou vertellen over de verkoop van smartphones en tablets, bleven exacte aantallen uit. Uit de cijfers valt echter wel af te leiden dat de verkoop van smartphones ergens tussen 17 en 20 miljoen exemplaren moet liggen.

Volgens analisten van Strategy Analytics verkocht Samsung 19,1 miljoen smartphones, waarmee het geen marktleider is geworden. Apple verkocht 20,3 miljoen iPhones. De Koreaanse fabrikant kende in elk geval een zeer sterke groei in het smartphonesegment: vorig jaar verkocht Samsung in hetzelfde kwartaal 3,1 miljoen smartphones. Die groei is vooral te danken aan de Galaxy S-lijn van de fabrikant. De Galaxy S wordt inmiddels in meer dan 25 varianten verkocht, terwijl opvolger Galaxy S II sinds april 5 miljoen keer over de toonbank ging.

Samsung zag zijn marktaandeel op de smartphonemarkt stijgen van 5 procent naar 17,5 procent. Grote verliezer is Nokia, die vorig jaar nog veruit marktleider was. Toen was 38 procent van de verkochte smartphones een Nokia, in het tweede kwartaal van 2011 was dat nog maar 15 procent. Ook vorig kwartaal was Nokia nog marktleider met een aandeel van 24 procent. BlackBerry-maker RIM verkocht iets meer smartphones, maar zag zijn marktaandeel desondanks afnemen.

Verkoop smartphones Q2 2011 Marktaandeel smartphones Q2 2011
Bron cijfers: Strategy Analytics en kwartaalcijfers fabrikanten

Reacties (106)

Reactiefilter:-11060102+134+23+30
En terecht, ze hebben ook gewoon een leuk assortiment. Van Nokia krijg ik altijd zo'n gedateerd gevoel, met hun OS uit 1963.
In de VS is de verhouding trouwens totaal anders:

http://9to5mac.files.word...he-us.png?w=575&h=500

Nokia 2%, Samsung 10%, HTC 20%, RIM 20%, Apple 28%.

Hieruit blijkt denk ik vooral dat Samsung in de VS eigenlijk maar een kleine speler is, aangezien ze wereldwijd net zoveel smartphones verkopen als Apple.

Edit: waarom verwijst de link 'kwartaalcijfers' naar de kwartaalcijfers van RIM, terwijl het over Samsung gaat??

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 29 juli 2011 09:04]

Dje verhouding is volgens mij niet echt representatief aangezien het post payers betreft. Dit vat ik op als abbonnement houders en het is vanzelfsprekend dat de wat duurdere telefoons vaker icm een abbo genomen worden dan bijv een Nokia (of een HTC wildfire)

Staat los van Samsung natuurlijk maar je moet die cijfers wel zien zoals ze zijn en niet groter :P

OT: Ik ben altijd meer een HTC persoon maar ga binnenkort voor mijn eerste Samsung dus ik laat me verrassen :P Wel respect voor een Android bouwer (en n kleine beetje Win Mo en Bada (oid)) om zulke aantallen te halen. Het laat wel zien dat Android de nieuwe Symbian aan het worden is (in de zin van Markt lijers ;) )
In Amerika is 95% van de markt post-paid, dus je mag er wel vanuit gaan dat deze vergelijking grotendeels klopt.
Weer een aanname :P Ben jij toevallig journalist oid? :P

Sorry dat ik je niet gelijk geloof, en zelfs wanneer 1% post paid is, en het onderzoek gedaan wordt door Nielsen, dan neem ik dit soort onderzoeken met een korrel zout.

Wist je dat Nielsen cijfers opvraagt bij winkeliers? Wist je ook dat lang niet al de winkeliers mee doen? Al zie je bijv cijfers over super markten van Nielsen dan weet je al dat (tot 2 jaar geleden iig) maar 75% van de super markten mee doet ;)

Edit: Dit is niks tegen Apple oid, ik weet zeker dat Apple het zo goed doet in de USA. Het is meer iets tegen onderzoeken en de manier waarop het gepresenteerd wordt (alles zijn feiten volgens al die onderzoeken... Yeah right!)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 29 juli 2011 09:18]

Maar het maakt niet uit of dit rapport van Nielsen komt of een ander bedrijf. Deze berekeningen bestaan altijd uit extrapolaties van steekproeven.

Ik geef toe dat je altijd zeer kritisch moet kijken naar de achtergrond en meetmethode en als jou gegevens juist zijn (bron?) dan wil ik graag geloven dat Nielsen niet zo betrouwbaar is.

Maar over het algemeen lees je overal dezelfde trend. Android neemt toe, iOS blijft constant rond de 25-30%. Aangezien dat van 1 fabrikant is, mag je dus aannemen dat Apple 25-30% v/d Smartphone markt in handen heeft.
Laatste reactie :P
Maar over het algemeen lees je overal dezelfde trend. Android neemt toe, iOS blijft constant rond de 25-30%. Aangezien dat van 1 fabrikant is, mag je dus aannemen dat Apple 25-30% v/d Smartphone markt in handen heeft.
Dude mijn edit was 6 minuten voor jou post dus je had al kunnen lezen dat ik dat ook vind. Beetje jammer dat je dan op zo'n manier reageert om toch een soort van je gelijk te krijgen.

Mijn eerste reactie op jou post was meer om de discussie te voorkomen die elke keer opkomt. Welke telefoons zijn smartphones en welke winkels worden gemonitord? Een steekproef is leuk maar wanneer je dat alleen bij de AH doet en niet bij de Aldi dan heb je een groep wat niet representatief is voor de samenleving (om maar een voorbeeld te geven.) Hier hoeft verder helemaal geen discussie over te komen. Onthou de volgende keer dat bepaalde mensen, oa ik en zeker nog wel meer tweakers, de voorkeur hebben dat de resultaten van bepaald soort onderzoeken niet als feiten gepresenteerd worden. Al had je zoiets gezet van "Al kunnen we het volgende onderzoek geloven" dan had niemand dr over gevallen. Nu je dit niet hebt gedaan reageer ik gewoon even dat de resultaten ook iets anders kunnen betekenen... Dit niet ten nadelen van Apple want het zou goed kunnen dat bijv Nokia maar 1% zou hebben (of misschien wel 10%) wanneer de definitie SmartPhone wordt aangepast (en dat kan want het is geen echte definitie oid)
Ehm.. nee, dat had ik niet gelezen, want ik was aan het reageren en aan het zoeken gegaan naar cijfers van andere analisten, maar recente cijfers zijn vrijwel niet te vinden (alleen Q4/2010), dus vandaar dat ik je edit nog niet gelezen had.. totaal niet vervelend bedoelt die reactie.

Maar ik ben het zeker met je eens dat het begrip 'smartphone' een rotbegrip is. Van Android/iOS/WP7 devices kunnen we dat met 100% zekerheid wel zeggen, maar bij Symbian is dat weer wat moeilijker, maar goed...

Ik zal dergelijke onderzoeken niet meer aanhalen als feiten ;).
Haha was ook niet persoonlijk bedoeld hoor, zijn van die dingen die je vaker ziet op tweakers en toevallig bij dit bericht wilde ik het even gezegd hebben ;) (mjah verwacht ook niet dat je het persoonlijk opvat). En van die edit, ach dat gebeurd iedereen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 29 juli 2011 13:16]

Niet alle Nokia telefoons zijn smartphones maar alle Symbian phones zijn smartphones.
"die gast" is een bedrijf met >30,000 werknemers en 1 van de meest gerenommeerde marktonderzoekers ter wereld.
Nokia stelt daar helemaal niets (meer) voor met 2% en ook apart dat htc een 2x zo groot aandeel heeft daar als samsung. Hier in Europa is samsung htc al ruim voorbij.

En valt me nog mee maar 28% Apple, als je zo naar de tv kijkt zou je denken dat heel amerika een Apple heeft.
Als je zo naar de tv kijkt zou je denken dat heel amerika slank en knap is ;)


Maar "buy American" is in de VS niet onbelangrijk, vandaar dat ook Motorola daar zo'n grote speler is.

@Staffie666
Volledig offtopic, maar volgens mij was het wereldnieuws dat Oprah een paar maanden terug gestopt is en dus niet meer dagelijks op TV verschijnt.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 29 juli 2011 11:58]

Juist niet, zelfs de bekendste amerikaan die dagelijks op de tv komt heeft behoorlijk wat overgewicht (Oprah) En ja inderdaad, een amerikaan wil volgens mij ook altijd het liefst een amerikaanse auto, of die nou beter/zuiniger/duurder is maakt niet uit.
In de VS is de galaxyII dan ook nog steeds niet op de markt, wat het marktaandeel van sansung daar natuurlijk enorm laat achterlopen op de rest..

Waarom ze dat ding pas nu (of binnenkort) uitbrengen weet ik niet, maar dan waren ze fluitend apple voorbij gefietst qua wereldwijde verkopen.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 29 juli 2011 09:04]

In de VS is de galaxyII dan ook nog steeds niet op de markt, wat het marktaandeel van sansung daar natuurlijk enorm laat achterlopen op de rest..
Klopt, Samsung doet het in Europa trouwens een stuk beter dan Apple.
Zie http://www.pcmweb.nl/.../samsung-grootste-leverancier-mobiele-telefoons-west-europa

"Samsung zag zijn marktaandeel op de smartphonemarkt stijgen van 5 procent naar 17,5 procent"
Zo'n stijging is echt bizar. Daar kunnen andere merken alleen maar van dromen.
Het is echt een kwestie van tijd dat Samsung wereldwijd Apple inhaalt.
Je vergeet echter dat dat over telefoons gaat en dit artikel over smartphones, Samsung verkoopt veel meer telefoons dan dat ze smartphones verkopen.

Wereldwijd op telefoongebied zal Samsung ook eerste zijn of net achter Nokia...
Maar op smartphonegebied nog niet :)
Wereldwijd is Nokia nog steeds de eerste mobieltjes bouwer.

1 Nokia
2 Samsung
3 LG
4 Apple
verkeerd gelezen.

[Reactie gewijzigd door Bvdm1 op 31 juli 2011 01:26]

Nu is de vraag welke Nokia telefoons er worden gezien als smartphone en wat de cijfers zijn, als je alle verkochte toestellen meerekent.
Als je alle toestellen meeneemt dan is de groei als volgt:

Dan is Nokia 20% gedaald, Samsung 10% gestegen en Apple 141% gestegen

http://www.macrumors.com/...e-vendor-with-142-growth/
En als je gewoon de smartphone getallen (dit zijn telefoon getallen terwijl het artikel hier over smartphones gaat) pakt is Samsung weer harder gestegen dan welke fabrikant ooit ter wereld ;)

Wel lekker misleidende teksten daar:
Apple's share of the global market grew to 5.6% after hitting the 5% milestone last quarter, and grew up over 140% year-over-year against the backdrop of a market that grew by only 11.3% overall.
Niet dat ze liegen, maar beetje flauw om te doen alsof de markt bijna niet groeit en APple wel... Ze zeggen er enkel niet bij dat de markt gewoon gigantisch aan het verschuiven is van normale telefoons naar smartphones... Die markt is wel met meer dan 140% gestegen, dus Apple stijgt relatief juist traag, maar ze brengen het alsof ze het snelste groeien ;)

Dat is ook een rede dat Nokia zo zakt, omdat ze met symbian nog een beetje de normale telefoon-koper aanspreken, ipv van de smartphonekopers. Terwijl die markt inzakt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 juli 2011 09:31]

Percentages van verzendingen van verkopers?
Dat zijn speculatieve cijfers waarmee juist verwarring ontstaat, zeker als je die gaat vergelijken met de grafiek in dit topic.
Als Apple 141% is gestegen hoe vertaald zich dat dan in aantallen?

Uit die cijfers komt ook naar voren dat de markt 11,3 % groter is geworden, dat verklaart de opkomst denk ik van Samsung.
Er is snel een nieuwe markt aan het ontstaan die sneller groeit, namelijk de Aziatisch markt.

[Reactie gewijzigd door serfbaws op 29 juli 2011 09:39]

Het belangrijkste verschil is volgens mij het punt dat een smartphone doet multitasking met een applicatie van een derde partij.
En een normale telefoon kan die functie misschien ook wel, alleen zit die voor geprogrammeerd in de telefoon.
Symbian en Maemo zijn Nokia's smartphones, S40 niet. Tenminste, volgens de definitie die bijna alle onderzoekers aanhouden (Gartner, Canalis, IDC).
Grote inhaalslag dus van Samsung - betekent ook dat ze in het derde kwartaal wel eens marktleider kunnen worden, nu de SII nog beter verkrijgbaar is dan in het begin. Nokia blijft de boot missen, maar daar hoeven we ook pas in Q4 iets van te verwachten. En dat is dan weer een (vermoedelijk) slechte timing: dan komt wellicht ook de nieuwe iPhone.

Tegelijkertijd is Q4 het belangrijkste kwartaal voor consumentenelektronica, dus moeten ze wel in Q4 komen. Ik ben zo blij dat mijn naam geen Elop is...
Mjah de SGS2 (+ mogelijke opvolger) en de Iphone 5 hebben dan wel eventjes de tijd om de hype te creŽren (naast de bekendheid die ze al hebben) voordat de feestdagen beginnen. Nokia moet dan in Oktober oid de mensen gaan warm maken voor hun telefoontje, ik vrees dat ze in deze de boot gaan missen en dat de echte successen pas volgend jaar komen (als ze Łberhaupt komen). Mjah dit is lastig te voorspellen
'En dat is dan weer een (vermoedelijk) slechte timing: dan komt wellicht ook de nieuwe iPhone.'

niet alleen de nieuwe iphone maar in Q4 komt ook een nieuwe Nexus
Dan is het dus een nek-aan-nek race tussen Apple en Samsung qua marktaandeel/verkoopaantallen. Samsung is mooi dicht in de buurt gekomen. Maar vreemd is dat niet daar ze gewoon producten aanbieden die goedkoper zijn. Daarnaast op vlakken gelijkenissen vertonen met de iPhone. Dus tja 1+1=2. Dat wil wel verkopen. Dat Nokia moet inleveren verbaast mij evenmin. Er blijven N-Nokia's uit komen, de Windows 7 smartphones laten op zich wachten. Kortom: Nokia spreekt niet langer i.t.t. Samsung/Apple een breed publiek aan.

En dat is wel waar het geld op te halen valt, bij de grote massa. Imago heeft er ook mee te maken. Apple is hot, Samsung/HTC dito voor Android. Nokia daarentegen associeer ik nog steeds met de Nokia 3310 periode dan wel Nokia N95 en opvolgers. En hoewel de 3310 mij prima heeft weten te bekoren was dat voor de N95 toch echt niet het geval. Zal dus ook niet zo snel meer Nokia kopen tegenwoordig. En hoewel dat oneerlijk is, want er kan veel veranderen, verklaart dat denk ik wel waarom Nokia heeft moeten inleveren. Want meer consumenten denken zo. Geef mij dan maar een Samsung uit de Galaxy lijn of een HTC. Apple wil ik ook wel hebben hoor, maar ik heb de prijs er gewoon niet voor over. Dus komt er bij mij iig niet zo snel iets van Apple in huis. Niet omdat ik wat tegen heb op Apple an siche. Wel omdat ik de meerprijs van Apple weiger te betalen.

Enfin, ben benieuwd hoe volgend jaar de cijfers erbij liggen. Eens zien of Samsung langs Apple kan gaan!
Het kan zo veranderen hoor, voor de Galaxy S van Samsung had ik mezelf ook nog nooit met een Samsung gezien en zwoor ik bij HTC, eerst voor windows mobile daarna voor Android.

Totdat de Galaxy S opeens langs kwam en die veranderde alles weer, nu loop ik met een Galaxy S II.
Het roer kan zomaar veranderen voor Nokia, mooie telefoons met WM 7 en een flink marketingbudget ertegenaan en Nokia kan zo weer meedoen.
Dat is waar zo snel als je succes kan hebben, zo snel kan je ook weer naar onderaan de (marktaandeel)lijst schuiven ;)
Tja, zo gewonnen, zo geronnen hť ;) Kan dus maar zo inderdaad. Desondanks doet dat geen afbreuk aan het feit dat Samsung een prima prestatie heeft weten neer te zetten door zo'n groei in verkoopaantallen/marktaandeel te vestigen. Dat het marktaandeel dan weer kan inzakken is een gegeven en hangt af wat ze na de SGSII uit gaan brengen. Samsung zal het veroverde marktaandeel echt niet zo makkelijk weer uit handen willen geven. Die willen dat nu behouden en stapje voor stapje uitbreiden.
Deze zal naar alle waarschijnlijkheid ook groeien. Als je al kijkt hoe vol engadget zit met gefrustreerde mensen die de SGS2 zo graag willen maar in amerika wonen??

Als de SGS2 uitkomt in amerika schiet de sales van samsung omhoog.
Vind het raar dat RIM meer heeft verkocht in Q2 2011 dan 2010. Waar de afgelopen 2 jaar een BlackBerry hype is ontstaan is die nu toch echt (zwaar) aan het afnemen. Aan de cijfers van RIM te zien is het niet alleen Nederland waar de populariteit ontzettend afneemt.
Hun marktaandeel neemt af, maar de markt zelf groeit nog wel. Maar het is duidelijk dat onder consumenten de populariteit wel sneller afneemt, het is voor een kleine speler als RIM moeilijk om het als consumentenmerk vol te houden tegen grote namen als Apple en Samsung.

Maar vergeet niet dat zakelijk de groei nog steeds doorzet: bedrijven die vroeger geen smartphones hadden nemen ze nu wel, en dat zijn bijna allemaal Blackberries. Dat segment is misschien niet zo sexy en zichtbaar, maar het zijn wel grote volumes.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 juli 2011 10:16]

17 tot 20 miljoen vind ik nogal een marge voor in officiŽle cijfers. Helemaal knap dat analisten vervolgens wel precies op 19,1 miljoen uitkomen. Het lijkt mij dat Samsung toch zelf wel precies weet hoeveel ze er verkocht hebben, kan dat dan niet wat nauwkeuriger gerapporteerd worden?
Tussen kunnen en willen zit een zeer groot verschil. Ze weten het exact, tot op het toestel nauwkeurig. Maar waarom zouden ze het exact rapporteren? De 17 tot 20 miljoen zijn ook maar afgeleiden.
Geloof maar dat als het er meer zijn dan Apple verkoopt, ze het wel van de daken zullen schreeuwen.
Doen ze ook nog wel, maar dit zijn de standaard geruchten vooraf (die er vaak wel aardig in de buurt zitten) :) Het is dus wachten op het officiele statement!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 juli 2011 09:04]

Samsung kan helemaal niet weten hoeveel telefoons er uiteindelijk gekocht zijn. Ze weten hoeveel ze geproduceerd hebben en hoeveel daarvan verkocht aan groothandels, maar hoeveel er nog in voorraad liggen bij winkels - dat is giswerk.
Niet altijd natuurlijk... Bepaalde professionele organisaties rapporteren natuurlijk de doorverkoop cijfers. Bij de AH wordt bijvoorbeeld vrijwel alles gerapporteerd via oa GS1 en dit kan jij als leveranciers gewoon aanvragen (of automatisch opgestuurd krijgen)

Natuurlijk is het niet altijd even precies aangezien de kleintjes hier niet aan mee kunnen doen maar het geeft je wel een redelijk beeld over de situatie
Voor Samsung telt juist hoeveel er verkocht is aan groothandels & retailers. Het zal ze een zorg zijn of de consument ze uiteindelijk vast heeft. Je hebt iets verkocht als het eigendom over is gegaan op een ander. En daar gaat het over, en dat is het enige wat invloed heeft op hun kwartaalcijfers.
Klopt al is het wel een beetje kort door de bocht. Als ze heel veel verkopen aan de groothandels, maar daar blijven ze vervolgens liggen verkopen ze niks meer. Dus Samsung heeft er wel degelijk belang bij dat de producten zo snel mogelijk bij de consument zijn.
Was inderdaad kort door de bocht. Maar belang hebben bij op de lange termijn en van invloed zijn op de kwartaalcijfers korte termijn zijn verschillende dingen.
Exact wat ik 2 weken terug zei, toch mooi om zo af en toe dat inzicht te hebben ;)

1) Apple
2) Samung
3) Nokia

De snelste groeier is Samsung natuurlijk, met ~400% meer verkopen dan hetzelfde kwartaal vorig jaar :P
De Galaxy S wordt inmiddels in meer dan 25 varianten verkocht. Die groei is vooral te danken aan de Galaxy S-lijn van de fabrikant.
Beetje raar om de groei aan de varianten te danken. Immers worden die vaak NIET naast elkaar verkocht (maar per provider dus in elke provider winkel kom je maar 1 varaint tegen), en een mens koopt er ook maar 1 geen 2.

In Nederland hadden we er maar 1 (of 2 als je 8 en 16GB) rekent en hier was het ook een regelrechte hit...

En als laatste, vergeet allemaal vooral niet dat de SGS2 niet in de US te koop is, die miljoen om Apple in te halen hadden ze daar (makkelijk) kunnen halen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 juli 2011 09:06]

Watercoolertje, ik denk dat je meer moet lezen dat ze 25 varianten hebben juist omdat die lijn zo succesvol is ;)
Haha zou het? Dat is toch logisch, je gaat geen 25 exemplaren maken van een slecht lopende? Lijkt me niet dat tweakers zo iets vanzelfsprekends gebruikt om hun artikelen dus eigenlijk langer te doen lijken dan ze inhoudelijk zijn.
Het ligt iets genuanceerder :)

Tijdens de aankondiging van de Galaxy S in maart 2010 zei Samsung er gelijk al bij dat er bij alle vier de grote USA-providers aparte varianten zouden komen. Bovendien maakt Samsung altijd varianten voor Zuid-Korea's grootste providers en vaak ook voor Zuid-Amerika. Zit je dus al tegen de 10 - en dan is er nog geen toestel verkocht.

Vervolgens blijken andere providers ook enthousiast, maar sommige werken met andere netwerken. En dus moeten er versies komen die werken met verschillende frequenties, want alleen Nokia kan tot nu toe telefoons maken die in een keer alle soorten gsm- en 3g-netwerken ondersteunen Vervolgens kwamen USA-providers met hspa+, waarna er snel een Galaxy S 4G werd aangekondigd.

Komt bij dat er een tekort is aan amoled-panelen en eigen processors. En dus is er een variant met lcd, een variant met Qualcomm-cpu en een variant met allebei. Inmiddels hebben we niet alleen een Galaxy S, maar ook een Galaxy S+, Galaxy R, Galaxy K, Galaxy U, een Galaxy S voor China met OPhone ipv Android, een versie voor Japan met een onbegrijpelijk typenummer en zonder frontcam...

Het verwachte succes leidde al tot veel varianten, het verkoopsucces en enthousiasme van providers tot nog veel meer varianten. Bij de Galaxy SII valt het mee, maar trust me: de komende maanden gaan we ook daar een variant of tien van tegenkomen :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 29 juli 2011 09:41]

Wereldwijd doet de SGS2 het niet beter als de iPhone 4. Maar dit komt puur omdat hij niet wereldwijd geÔntroduceerd is. In vele landen is hij allang de iPhone 4 voorbij gestreefd in verkoop aantallen. o.a. de UK.

Zoals je al zegt. De tekorten in Amoled kan hier inderdaad aan toedragen. Ondergang aan zijn eigen succes.
De SGS2 komt straks zelfs in het wit uit...

Vraag me af wat de SGS2 dus zal doen in Amerika....
Van die 25 varianten zijn er waarschijnlijk wel een stuk of 15 provider gerelateerd :p
Van die 25 varianten zijn er waarschijnlijk wel een stuk of 15 provider gerelateerd :p
Lol daar zat ik ook aan te denken.. Branded phones van providers met lichte software aanpassingen , en/of een geheugen upgrade
Je vergeet natuurlijk dat de nieuwe iPhone later uitkomt dan de vorige jaren. Samsung zal het dus moeilijk hebben om Apple snel in te halen want in september slaat de iPhone gekte weer toe.
Dit dus, en helemaal als er een gebudgetteerde iPhone er naast komt. Dan gaat het nog harder.
Ik heb net mijn SGS2 binnen na even gespeeld te hebben met de N8, de iPhone4 en een SGS 9de eerste) en als vervanging van mijn iPhone 3G.

Dit verbaast me echt niets, de SGS2 doet alles wat een iPhone kan en je hebt de vrijheid om zelf te bepalen wat voor software je installeert. Je kan gewoon buiten de app stores om installeren zonder te rooten, f*ck Apple.

Over de Nokia zal ik het maar niet verder hebben dan: Erg goed telefoon gedeelte en batterij duur, erg slechte browser en UI. En Geen toekomst voor de huidige modellen, want ziel verkocht aan Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 29 juli 2011 09:08]

'de SGS2 doet alles wat een iPhone kan'

Je vergeet 1 belangrijk ding. het schijnt dat sommige mensen denken dat een iphone meer kan en dat is je kunt ermee patsen... zo iets van hee kijke ik heb een iphone ... benijd me!!!! dat kan een SGS2 niet althans veel minder denk ik. dit is een zeer belangrijke 'functionaliteit' van de iphone. Voor de rest zijn de technische functionaliteiten van SGS2 natuurlijk veel geavanceerder dan de iphone.
De SGS kan natuurlijk nooit precies doen wat een iPhone kan want de SGS draait geen iOS en Android heeft niet het degelijke eco-systeem dat Apple wel heeft. Omgekeerd kan een iPhone wel alles doen wat een SGS kan want de iPhone kan immers voorzien worden van een jaibreak en ook al zijn de CPU en GPU van de huidige iPhone trager dan die van de SGS II, iOS maakt i.t.t. Android gebruik van hardwareversnelling terwijl de GUI van Android volledig aan de CPU hangt met als gevolg dat deze pas op de laatste generatie telefoons zonder stotteren werkt.

Zo zijn er voor de beste iOS apps geen Android alternatieven omdat ontwikkelaars er geen brood in zien kwaliteit te leveren omdat Android gebruikers niet graag voor apps betalen en omdat Android te gefragmenteerd is. En daarom is een 15 maanden oude telefoon nog steeds populairder dan het vlaggenschip van Samsung.

Samsung heeft de stok van Nokia overgenomen in het lagere -en middensegment en Symbian heeft plaats moeten maken voor Android. Samsung zal vanwege de lagere prijs en de diversiteit aan toestellen ongetwijfeld in de nabije toekomst meer smart phones dan Apple verkopen, tenzij Apple met een budget iPhone komt hoewel ik dat niet verwacht omdat Apple niet streeft naar de positie van marktleider en liever het hogere segment met betere winstmarges bedient.

Ik zie Nokia met Windows Phone ook een grote speler worden omdat zij in staat zijn om voor een schappelijk prijs mooie telefoons, i.t.t. het plastic van Samsung, te fabriceren en er bestaat nog geen alternatief voor het eco-systeem van Apple dat ondanks dat het meer gesloten is er wel toe bijdraagt dat er meer en betere apps en accessores voorhanden zijn.
Haha de iPhone kan wel wat andere kunnen en de andere niet wat een iPhone wel kan :P Grappig waarom kan een SGS niet het eco-systeem van Apple maar andersom wel? Omdat jij het zegt? :)

En toen hield ik op met het lezen van jouw mening :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 juli 2011 10:19]

Haha de iPhone kan wel wat andere kunnen en de andere niet wat een iPhone wel kan :P Grappig waarom kan een SGS niet het eco-systeem van Apple maar andersom wel? Omdat jij het zegt? :)
Apple heeft 1 universele dock connector, 1 app store, laat standaard niet toe om apps van buiten de app store te installeren en heeft maar enkele modellen dus makkelijker om apps voor te maken of accessores voor te produceren.

Deze eigenschappen hebben er toe bijgedragen dat Apple een degelijk eco-systeem heeft gecreeŽrd i.t.t. Android telefoons die geen standaarden kennen dus accessores amper voorhanden zijn, Android meerdere app stores kent dus lastig om goede apps te vinden en de vele verschillende specs van de telefoons wat fragmentatie in de hand heeft gewerkt.

Daarom zie je dat hardwarefabrikanten van bijv. audio -en videoapparatuur altijd als eerste ondersteuning voor de iPhone bieden en amper tot nooit voor Android. En dat de beste apps altijd eerst voor de iPhone uitkomen en meestal pas veel later of zelfs nooit voor Android en dan altijd van een mindere kwaliteit door eerder aangegeven redenen.

Keuze is goed, te veel keuze zoals bij Android duidelijk niet.
'Apple heeft 1 universele dock connector, 1 app store, laat standaard niet toe om apps van buiten de app store te installeren en heeft maar enkele modellen dus makkelijker om apps voor te maken of accessores voor te produceren.'

Laat het nou net zo zijn dat de standaard micro usb lader op bijna alle android toestellen een selling point zijn. Die kabels en andere rommel van Apple zijn belachtelijk duur. Dat is natuurlijk goed voor Apple want dan komt er veel cash binnen maar duidelijk niet voor de gebruiker. Een kennis van mij had in levende lijve ondervonden. Hij had een gebroken/versleten laadkabel voor zijn 3g en toen wenste hij pas dat hij een android toestel had waar je voor een knaak een standaard kabel kon kopen.

'Keuze is goed, te veel keuze zoals bij Android duidelijk niet.'

"Wij" maken zelf wel uit wat goed is en wat niet. "Wij"hebben geen hulp nodig van Apple!

[Reactie gewijzigd door llee op 29 juli 2011 11:06]

'Apple heeft 1 universele dock connector, 1 app store, laat standaard niet toe om apps van buiten de app store te installeren en heeft maar enkele modellen dus makkelijker om apps voor te maken of accessores voor te produceren.'

Laat het nou net zo zijn dat de standaard micro usb lader op bijna alle android toestellen een selling point zijn. Die kabels en andere rommel van Apple zijn belachtelijk duur.
Voor 9 euro heb je al een iPhone houder voor in de auto. Bij die Android telefoons kan de USB aansluitjng onder, links, rechts of boven zitten dus zit je met je lullige kabeltje in de auto te klooien. Toch veel relaxter om je telefoon in een houder te kunnen zetten?

Laad -en datakabeltje iPhone. Ken je feiten SVP.
Wij bedoelen normale winkels waar je cash kunt betalen of NL winkel waar je met ideal over dmv bankoverschrijving kunt betalen want wij hebben geen credit cards en paypal of wat dan ook (vertrouwen die dingen niet).
In welke winkel kun je een autohouder + lader kopen voor 9 euro? ik zie dat alleen de kabel al 19 euro kost: http://store.apple.com/nl...U4NjE&mco=MjM2MDkxODI

Je heb altijd wel een kabel nodig enbij de iphone moet ie ook ergens zitten dus , onder, links, rechts of boven is een kwesit van smaak. Ze werken iig wel goed op android toestellen.
Wij bedoelen normale winkels waar je cash kunt betalen of NL winkel waar je met ideal over dmv bankoverschrijving kunt betalen want wij hebben geen credit cards en paypal of wat dan ook (vertrouwen die dingen niet).
Gewoon even je ogen openen? En zo zijn deze dingen ook in je normale winkels te vinden. En een dock connector kan veel meer dan de USB aansluting bij Android telefoons.

Alstublieft. Even Google raadplegen en je vindt nog veel meer.

Voor de SGS II bijv. heb je beduidend minder keuze tegen een hogere prijs.
Je heb altijd wel een kabel nodig enbij de iphone moet ie ook ergens zitten dus , onder, links, rechts of boven is een kwesit van smaak. Ze werken iig wel goed op android toestellen.
Liever onder want een telefoon ondersteboven gebruiken is zo lastig.
Monsterdeal verkoopt inderdeaad veel goedkoper dan Apple. Online blijft toch wel 2e keuze voor Velen. De meesten hebben toch liever in een normale winkel waar je cash kunt betalen en meteen kan zien en meenemen.

En tis erg flauw als je aankomt met een link van een iphone autohouder van een webshop en zoekresultaten van met ander webshops terwijl je die zelfde webshop voor bijna alle modellen populaire smartphone autohouders verkoopt. Waarom geeft u niet deze link: http://www.mytrendyphone....-i9100-galaxy-50896p.html
Als een verkoper op zo'n manier verkoopt dan is het gewoon bedriegen hoor.
En je hoeft de telefoon niet onderste boven houden hoor, je moet de kabel gewoon bovenin aansluiten. Dat werkt perfect bij de SE X10.

Zo te zien betaal je bij Apple de hoofdprijs in hun winkels en als we toch al over alternatieven hebben dan heeft Android inderdaad geen prijsvoordeel maar omgekeerd dus ook niet!
En elke andere moderne smartphone kan aan dezelfde lader als mijn muis en zelfs de baardtrimmer, ideaal zo een standaard. Dat een standaard formaat (ook niet zo gek bij 1 fabrikant) een voordeel is, dat is een feit. Dat er een niet-standaard aansluiting wordt gebruik is zeker geen voordeel, zorgt er voor dat je minder keus hebt.

Dit is natuurlijk nog maar los van het feit dat het merendeel van de mensen eerst bij een gewone winkel kijkt en zich een hoedje schrikt van de prijs. De goedkope connectors mogen hier niet eens verkocht worden zover ik weet (patenten of copyright, zal vast een goede reden voor zijn
Daarom dus iphone mijden. Wordt op den duur een duurkoop omdat zij non standaard dingen gebruiken. Micro usb is daar een goeie voorbeeld van!
Samsung gaat anders dezelfde kant op met hun lader op de Galaxy Tab 10.1.

Dat is ook een soort van 30-pins dock-connector alleen niet hetzelfde als die van Apple. Het grote nadeel daarvan is dat het ding echt nergens te vinden is, behalve bij Samsung online.

Een Apple laadkabeltje kun je tegenwoordig bij iedere winkel wel krijgen.

Overigens hebben we in Nijmegen de Tiger.dk en daar heb je een iPod/iPhone lader (Stopcontact-unit + Kabel voor 7 euro: http://www.tiger-stores.n..._ipod-iphone_1900449.html

Dus aub geen fabeltjes dat die dingen alleen maar voor 30 euro te verkrijgen zijn en als je ze goedkoop wilt ze online moet bestellen.
Daarom de galaxy tab 10.1 mijden. Heb al in fora gelezen dat mensen dat gaat mijden omdat ze de selling point van micro usb missen. Punt is dat je iets als een standaard usb kabel niet eens online hoeft te bestellen om goedkoop te kopen! Tis handig en onderling goed uitwisselbaar. Bij ons op kantoor kan ongeveer een kwart van de mensen met een usb kabel laden en nog meer voor data (je kunt een Nokia toestel niet mee laden..alleen data).
Een nokia heeft daar ook veel minder last van, de meeste accesoires zijn standaard te vinden in elke winkel
[...]

Apple heeft 1 universele dock connector, 1 app store, laat standaard niet toe om apps van buiten de app store te installeren en heeft maar enkele modellen dus makkelijker om apps voor te maken of accessores voor te produceren.

Deze eigenschappen hebben er toe bijgedragen dat Apple een degelijk eco-systeem heeft gecreeŽrd i.t.t. Android telefoons die geen standaarden kennen dus accessores amper voorhanden zijn, Android meerdere app stores kent dus lastig om goede apps te vinden en de vele verschillende specs van de telefoons wat fragmentatie in de hand heeft gewerkt.

Daarom zie je dat hardwarefabrikanten van bijv. audio -en videoapparatuur altijd als eerste ondersteuning voor de iPhone bieden en amper tot nooit voor Android. En dat de beste apps altijd eerst voor de iPhone uitkomen en meestal pas veel later of zelfs nooit voor Android en dan altijd van een mindere kwaliteit door eerder aangegeven redenen.

Keuze is goed, te veel keuze zoals bij Android duidelijk niet.
Ben ik niet zo mee eens, mensen willen juist keuzes maken, net zoals in real life..
En hoe bedoel je "duidelijk niet" de statistieken duiden anders..
Wat ik wel zie is dat meer mensen uit mijn omgeving juist negatiever over Apple denken dan in het verleden.. Over laggende IPhones.. en dat ze snel slijten.. onder andere kabels die totaal wegrotten.. omdat ze van Ecologische rubber zijn en nog is 25 euro kosten :X

En vergeet niet Dat Apple verschrikkelijk locked in is.. Je zit vast in het Apple bubbel..
Mensen willen keuzes maken.. Andere icons/theme.. willen een andere player voor hun muziek.. en willen files syncen met alle ossen kwa keuzes.. linux windows mac..
Mogelijkheden zijn grenzenloos en dat is de kracht van Android.. En ik durf met te zweren dat Android zeer sterk wordt en marktleider wordt in de toekomst.. en dat Apple een kleine speler wordt en altijd in de 10% blijft..
Ik zal Apple nooit als marktleider willen zien al proberen ze het wel om alle droid phones te verbieden in de US maar dat gun ik ze niet..

[Reactie gewijzigd door demilord op 31 juli 2011 01:52]

Dus verschillende homescreens met Widgets zijn mogelijk en ik kan ook custom rom's draaien die mijn complete UI wijzigen? Al die accessoires van de iPhone zijn imho voornamelijk gimmicks, op een aantal dockingstations na.
Misschien beter je huiswerk doen? Beetje ouderwets om SD kaartjes te wisselen wat bij veel Android telefoons niet eens gaat omdat er apps op geinstalleerd zijn. Moet je je telefoon etc uit elkaar halen, pure ellende.

En als je per se je SIM wilt wisselen in het buitenland dan neem je toch een knippertje mee van een paar euro? Net zoals je een adapter meeneemt om je telefoon op te laden als de contactdoos afwijkt.

Google nav komt naar iOS 5 en je vergeet de honderden zowel niet duizenden apps te vermelden die niet voor Android beschikbaar zijn of van eenslechtere kwaliteit zijn. Een telefoon koop je natuurlijk niet voor 1 enkele app.
'Misschien beter je huiswerk doen?'

Kan ie echt offline in metro of hotel gewoon foto's sturen naar andere toestellen (waaronder Android)? Dan zou het wel gaaf zijn. Uit jouw link kan nl. opmaken dat het kan. Je heb in een groep immers allemaal verschillende toestellen (Android en Iphone!). En SD kaarten wisselen werkt nog altijd het allerbeste. Je ziet dingen gebeuren en kan niet veel fout gaan: umounten uithalen files overbrengen en SD kaart terug in de telefoon.. fantastisch! Op werk, school (mag geen software installeren) etc. files overbrengen en in de trein verder bestuderen. Je hoeft totaal geen software voor te installeren.

'Google nav komt naar iOS 5 en je vergeet de honderden zowel niet duizenden apps te vermelden die niet voor Android beschikbaar zijn of van eenslechtere kwaliteit zijn'

Omgekeerd geldt het ook honderden zowel niet duizenden apps die niet voor Ios zijn of bij ios van lagere kwaliteit is. Dat wordt alleen maar meer want vanaf volgende week is android mkt al groter dan appstore: http://www.androidworld.n...-groter-dan-de-app-store/
Dus geen 1 enkele app. En nog een selling point... op android mkt kun je veel verder komen zonder credit card (ik heb nl nog nooit een CC gebruikt). Dus zelf voor een kind van 10 is een Andoid toestel heel geschik met andoid mkt als selling point!

[Reactie gewijzigd door llee op 29 juli 2011 11:53]

Heb al met een iphone 3g gewerkt: tis echt rete traag! Op een X10 of HTC van dezelde prijsklasse (2e hands) kon ik moeiteloos VOIP bellen, meer dan 10 tabs opengooien in browser en bij de 3g is dat een ramp! Gewoon underpowered. Je kunt niet eens een halve dag uithouden laat staan een half jaar!

Maar kun je nou echt offline met Photo Exchange foto's van Iphone sturen naar Android? Lijkt me wel gaaf. Online is in het buitenland geen optie... kost klauwevol geld en van het duurbetaalde reis wil je natuurlijk reizen en je wilt je tijd natuurlijk niet gebruiken om wifi te zoeken!

[Reactie gewijzigd door llee op 29 juli 2011 13:32]

Maar kun je nou echt offline met Photo Exchange foto's van Iphone sturen naar Android? Lijkt me wel gaaf.
Je vraagt naar het bekende.

Werk SVP eerst eens een half jaartje op een iPhone en kom dan eens terug.
'Je vraagt naar het bekende.'

Ik was erg benieuwd dus naar die Photo exchange. Offline foto/film overdracht moet dus via bluetooth gaan. Nou ik zeg het je nu: dit is geen serieuze methode om te gebruiken. Volgens mij heb je het nog nooit gedaan. Het werkt mischien als 1 of 2 foto's wilt overseinen maar niet als je een dagje foto's het geschoten met 50 foto's of wat filmpjes. SD kaarten wisselen werkt nog het fijnste maar je telefoon moet wel wat opslag geheugen hebben!
Maar ja eigenlijk kon jij niet meer serieus genomen worden door mensen met verstand van de mobiele markt nadat jij aangeeft dat Android pas sinds kort een vloeiende UI kan leveren.
Een GUI gerenderd door de GPU loopt altijd vloeiender dan een GUI gerenderd door de CPU zoals bij Android het geval is. Dat is een feit. Stotteren tijdens het scrollen is een welbekend probleem bij Android en komt pas sinds kort amper meer voor door de introductie van dual core CPU's. iOS heeft dit probleem nooit gekend.
Nee dat is gewoon bullshit en dat kan je nooit onderbouwen. Bij zwaar grafische UI's zal je inderdaad een stotterend geheel hebben. (dit zeg ik al) maar zodra jij een launcher zoals bijv ADW gebruikt en al de bloatware van je fabrikant verwijderd dan is je toestel even soepel als een iphone.

Ik gebruik bijv CM7.1 op mijn HTC Desire HD en na uitvoerige testen weet ik gewoon dat mijn telefoon even soepel is in het gebruik vergeleken met een IPhone. Ik stel het nog sterker dat mijn toestel vloeiender draait... Dit merk je niet in je UI omdat vloeiend gewoon vloeiend is maar grote lijsten en galerijen zijn echt een flink stuk vloeiender

Vandaar dat ik ook zeg dat je niet weet waar je over praat, dat GPU geintje klopt inderdaad maar dat heeft alleen effect op zwaar grafische launchers zoals Sense. Het verhaal wat ik beschrijf is dus allang bewezen en hoeft dus ook geen verrassing te zijn voor mensen die niet gelijk de grote massa na praten en zelf wat onderzoek doen... Helaas praat jij gelijk de massa achterna en kom je met bergen argumenten die heel populair zijn bij de Apple patsers... Eigenlijk best jammer voor de normale Apple gebruikers omdat die gewoon aangeven dat het iOS systeem naar hun mening gewoon fijner werkt (das een mening en kan nooit fout zijn, alleen slecht onderbouwd)

Toch best jammer dat je een flame war probeert te starten en niet voldoende informatie heb vergaard om met een amateur zoals mij (ik kan geen eigen roms maken oid) een goede discussie te voeren... Kan je je voorstellen wat dr gebeurd wanneer je dit soort zaken bespreekt met de echte kenners?... Beetje jammer dat die al tijden van Tweakers zijn weg gerend (zelfde geldt helaas ook voor XDA)
Nee dat is gewoon bullshit en dat kan je nooit onderbouwen. Bij zwaar grafische UI's zal je inderdaad een stotterend geheel hebben. (dit zeg ik al) maar zodra jij een launcher zoals bijv ADW gebruikt en al de bloatware van je fabrikant verwijderd dan is je toestel even soepel als een iphone.
Maar dat is leuk voor jou, maar hoe moet jan met de pet die deze smartphone in de winke lop de hoek heeft gekocht weten?
Helemaal niet... Dat is ook de zwakte van Android...

Maar dat staat los van een discussie op een technologische website met mensen die allemaal enige affiniteit hebben met IT. Op een website als Fok.nl kan je verwachten dat bepaalde mensen zich niet inlezen wanneer ze een discussie aangaan maar op een website zoals tweakers mag je toch wel van iedereen verwachten dat ze iets meer onderzoek doen wanneer ze een enorme discussie opzetten..... Al weet je dus niet waar over je praat kan je naar mijn mening beter vragen stellen dan dingen stellen waarvan jij denkt dat het een feit is terwijl het niet onderbouwd kan worden... (niet op jou gericht natuurlijk)

Dr zijn 2 manieren van iets stellen...

1e manier, vanwege een gebrek aan GPU ondersteuning in de UI van Android stottert heel het systeem.... (op deze manier wordt je gelijk tegen gesproken)

2e manier, klopt het dat Android stottert door een gebrek aan GPU ondersteuning in de UI? (op deze manier krijg je gelijk mensen die jou uitleggen hoe het exact in zijn werking gaat)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 29 juli 2011 15:43]

Nee dat is gewoon bullshit en dat kan je nooit onderbouwen.
Wat een betoog. GPU acceleratie heeft effect op elk aspect van de GUI dus ook minder zware taken als scrollen. Draai je met Android een CPU-intensieve taak en scroll je tegelijkertijd door bijv. een webpagina heen zal dit niet meer vloeiend verlopen. iOS heeft dit probleem nooit gekend; het OS zal hooguit traag reageren met de nieuwste versie van iOS op een ouder model iPhone. De nieuwste versie van Android op een oudere telefoon werkt gewoon bagger omdat de CPU zowel het OS, de apps en de GUI moet verwerken.
Na je komische opening toch maar je betoog verder doorgeworsteld en je manier van posten doet me denken aan iemand die nooit buiten komt, maar wel van alles denkt te weten van de wijk.
De iphone kan wel alles wat op android mogelijk is? Tuurlijk niet, al is apple wel flink bezig alles wat ze bevalt van android in hun ios te stoppen, dus bij versie 6 of 7 kun je zeggen dat ios inderdaad kan wat je op android al in 2011 kon ;) Dat is natuurlijk een geintje, maar twee verschillende Os'en geven, zeker als de achterliggende gedachte radicaal verschilt, nu eenmaal verschillende mogelijkheden. Dat een tekortkoming van een OS door de community opgelost wordt, betekent niet dat dat gelijk staat aan het sterke punt van het andere OS.

En dat maakt ook niet uit. Zo heb je tenminste keuze, kan je zelf beslissen wat je wil. Probleem is echter dat jij denkt dat jouw keuze voor iedereen geldt en dat wat voor jouw de beste keuze is, ook voor iedereen de beste keuze is. Is niet zo maar, dat zie je nog niet in..

Daarnaast heb je de nare neiging je mening te verkondigen als feit. Dat is een nogal nare eigenschap die je posts minder relevant maken.

Als laatste baseer je je mening op verouderde feiten. Er zijn steeds meer developers die zien dat er op android ook geld te verdienen valt, soms zelfs meer dan op ios. Geldt dat voor elke developer, natuurlijk niet, maar stellen dat alle fatsoenlijke apps alleen voor ios te vinden zijn doet mij denken dat je nooit buiten het ios hekwerk geweest bent...
Haha, dat artikel gaat niet eens over geld verdienen met applicaties :+ Misschen had je het eerst even moeten lezen voordat je probeert anderen te verwijten hun huiswerk niet te doen.
En weer zo zwart-wit, een nare eigenschap. Ik quote mijzelf:
Geldt dat voor elke developer, natuurlijk niet, maar stellen dat alle fatsoenlijke apps alleen voor ios te vinden zijn doet mij denken dat je nooit buiten het ios hekwerk geweest bent...