Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties, 24.791 views •

Een ontwikkelaar heeft een Android-app gemaakt, waarmee gebruikers tot vijf custom roms op hun telefoon kunnen zetten. Bij het aanzetten kan de gebruiker vervolgens kiezen welke rom op het toestel moet worden geladen.

De grootste beperking van de app is tot dusver het aantal toestellen waarop hij kan worden geïnstalleerd. Het enige in Nederland verkrijgbare toestel dat vooralsnog werkt met BootManager is de HTC Desire Z: de overige toestellen waarvoor de app is gemaakt zijn alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten. Wel moet de app werken op andere toestellen, al worden die niet ondersteund. De ontwikkelaar waarschuwt in de omschrijving voor bugs en het feit dat de app met sommige roms minder goed werkt.

Gewoonlijk moeten gebruikers een nieuwe rom over een oude installeren. De enige manier om terug te keren is een volledige backup terugzetten, als die beschikbaar is. Volgens de maker van de app is BootManager vooral geschikt voor ontwikkelaars.

BootManager werkt doordat de verschillende boot.img-bestanden van de custom roms op de sd-kaart worden gezet, waarna de rom dus vanaf de sd-kaart wordt gestart. Omdat sd-kaarten veelal trager zijn dan intern geheugen, kunnen roms ook trager werken dan wanneer ze op de conventionele wijze zijn geïnstalleerd.

BootManager voor Android BootManager voor Android BootManager voor Android

Reacties (35)

Ik vrees dat het niet mogelijk is om deze app met een telefoon te gebruiken met een gelockte bootloader? (zoals HTC wildfire?)
Ik heb m'n wildfire hier mee S-OFF/bootloader unlocked gekregen: http://alpharev.nl/x/beta & http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1130044
Veel succes.

[Reactie gewijzigd door Matthew op 28 juli 2011 16:13]

vanavond even proberen :). thanks!

Edit: Held van de dag _/-\o_

[Reactie gewijzigd door wesjuhdabomb op 28 juli 2011 21:18]

You, sir, are my Hero*. This made my month. ("This made my day" is niet echt genoeg om u mijn bewondering te geven!)

Mijn Wildfire -eindelijk- geroot. Dank u! Alle miserie die ik had.. en nu.. Vandaag is mijn kerstmis! :*)
offtopic:
*pun op HTC Hero
Ja, vreemd dat dit nooit in het nieuws geweest is?
Hmm hmm, ik heb mijn broertje's wildfire al bijna een maand geleden op die manier geroot, hij weigert alleen cyanogen te gebruiken...

Voornamelijk omdat hij jaloers is op mijn Galaxy S II met MIUI. :*)
Dat lijkt mij zeer handig om wat meer ROMs zomaar even te kunnen uitproberen. :)
Volgens mij is dit juist niet handig om roms even uit te proberen. Volgens mij (voor het laatst meer dan een maand terug iets erover gelezen op xda) draaide de rom vanaf de sd kaart en waarschijnlijk (zoals het artikel al zegt) traag. Meestal probeer je (ik) een nieuwe rom om te kijken of alles vlotter draait dan je huidige rom of dat er genoeg eye candy in zit. voor beiden is het nodig dat de rom snel en vlot draait.

Ik heb het zelf ook om die reden nooit gebruikt. Ik heb ooit eens android via de SD kaart op een HTC HD 2 gedraaid en dat was vele malen trager dan de geflashte versies, die bijna perfect werkten.

Ik denk dat het handig is voor mensen die een bepaalde rom alleen op werk gebruiken en een andere rom thuis willen gebruiken, of als een bepaalde rom functionaliteit mist die je bijna nooit gebruikt (sommige mensen gebruiken de camera nooit, of bv bluetooth). Je kan dan voor de noodgevallen een rom gebruiken waar die functionaliteit wel werkt.

Edit: Ik heb overigens een Nexus one en heb veel custom roms gebruikt...

[Reactie gewijzigd door BooYooToo op 28 juli 2011 15:18]

Juist wel handig om te kijken of bepaalde features nog/wel werken in een bepaalde rom! Snelheid kun je vast wel een indicatie van krijgen door je 'standaard rom' ook via de sd te testen en anders kom je daar wel achter als je hem 'echt' gaat gebruiken.
Dit lijkt mij inderdaad ook verdomd handig. Ik ben nu bezig om images te bakken voor een android device, en zo'n tooltje als dit is dan wel verdomd handig.
Nu hopen dat het ook met andere apparaten wil werken naast telefoons, dan ben ik helemaal blij met dit soort dingen.
Dat zomaar even uitproberen is reeds mogelijk met mijn recovery mod die zich in de bootloader installeert. Waarvanuit je erg eenvoudig een backup kunt maken naar je SD kaart van je huidige rom en instellingen. Waarna je zeer snel een nieuwe rom kunt openen.

Ik zie het nut niet echt van deze bootloader. Echter wel als je een bepaalde app hebt die niet wil draaien op een van je rom's Of voor als je op vakantie gaat dat je dan een uitgeklede rom neemt zonder poespas. En zodra je thuis komt je normale rom weer terug kunt nemen met je mail sync photo sync adres syc etc .
Als ik het goed begrijp werkt dit dus op een vergelijkbare manier als de HRET.exe die op Windows Mobile 6.x telefoons het booten van Android img bestanden mogelijk maakte.

De feature dat data tussen de Roms gesynchroniseerd wordt vind ik nog wel het coolste.
Of als bootcamp op MacOSX, waarbij je een ook Windows 7 partitie hebt geinstalleerd, die vervolgens ook als virtual machine te draaien is binnen MacOSX, zou kan je dus vrij gemakkelijk Windows 7 apps draaien onder MacOSX, maar voor meer peformance (zware apps, games) kan je gewoon naar de andere partitie rebooten.

Technisch lijkt mij hetzelfde op android dan ook wel mogelijk, maar ik denk dat de performance tegenvalt (praktisch nut is wellicht ook minder, aangezien je de apps gewoon in iedere rom moet kunnen draaien, leuker als je bijv iOS/Android op een iPhone op die manier zou kunnen gebruiken of Android/WP7)

Op deze manier is een os niet minder dan een ui, functionaliteit van een specifiek os valt te delen met een ander
Niet als virtual machine, hij boot volledig en draait niet binnen iets anders.

Je kan het beter zien als booten vanaf een usb 1.1 flash drive.
Dit is natuurlijk wel handig als je op zoek bent naar een leuke custom ROM, maar nog niet weet welke je lekker ligt.
Dan kun je daarna altijd nog je ROM overschrijven en heb je een snelle custom ROM.
leuke ontwikkeling, soort try and decide. :)
vooralsnog wissel ik zelf nog wel eens dmv. een nandroid backup.
erg handig om te kijken of een andere ROM beter aansluit bij je persoonlijke wensen.
als dat niet zo is dan is dan kun je ook zo weer terug naar je oorspronkelijke ROM.

maar dit gaat dan nog een stapje verder, (meerdere ROMS ) ik zie er persoonlijk wel potentie in :)

[Reactie gewijzigd door shameete op 28 juli 2011 15:13]

Jammer dat dit niet op de nederlandse toestellen werkt (behalve de Z) en ondersteund wordt, had het graag willen uitproberen op mijn Galaxy S.

Maar er zijn toch ROMS die verschillende kernels gebruiken, dus je kunt dus toch niet 5 verschillende ROMS installeren, als die - allemaal of enkele er van - een aparte kernel nodig hebben? Tot zo ver ik weet, kun je maar 1 kernel installeren. Correct me if i'm wrong.

-edit: aanvulling -

[Reactie gewijzigd door jeweeted op 28 juli 2011 15:16]

De kernel zit al in de ROM verwerkt, dus daar heb je geen last van. Daarnaast is het juist de kracht van custom ROMS doordat er verschillende kernels (en aanpassingen erop) gebruikt kunnen worden.

Een alternatief (wat al een tijdje bestaat trouwens) is ClockworkMod, maar helaas werkt dat niet goed met Samsung toestellen. Hier is wel een patch voor, maar die geeft geen garantie en is dus op eigen risico.
Geen probleem met CWM 4.0.12 met mijn Samsung. Aan wat voor bugs moet ik denken?
een kernel is een onderdeel van de rom, dus idd maar mogelijk.

vlgs mij word alles gwoon weer op nieuw geladen, je kan dus steeds een keuze maken uit 5 roms, waar van er steeds 1 word geladen/geinstaleerd, de oude verdwijnt dus gewoon.
enigste verschil is dat je de bestanden zelf niet meer op de sd kaart moet zetten bij het wisselen van een rom zoals vroeger, nu keus uit 5

[Reactie gewijzigd door reaL_G op 28 juli 2011 16:05]

Ah, did not knew that. Dacht dat er slechts 1 enkele kernel kon zijn, ondanks dat deze al in de ROM zaten.
Boeien uiterlijk September zijn andere bootroms laden gewoon toegestaan dit heeft HTC al laten weten voor zijn toestellen.
daarom gaat dit ook niet over het wel of niet kunnen laden van ROM's
maar meer om de keuze uit verschillende.
houdt dit in dat de telefoons van scratch af aan unlocked zijn? Dus niet meer ellenlange stappen volgen om je telefoon custom-rom-klaar te maken???
dat is afhankelijk van de fabrikant van je device, niet van deze app.
Nee, je moet je foon alsnog rooten. Waarschijnlijk moet je ook nog steeds S-OFF hebben om te kunnen schrijven in de bootloader.

BootManager is alleen een tooltje om een andere rom te kunnen selecteren (wel verdomt handig tooltje). Maar om 'm daadwerkelijk te laden heeft je toestel root access nodig.

Een gelockte bootloader houdt in dat je een code ofzo nodig hebt voordat je S-OFF kan doen. Correct me if I'm wrong

[Reactie gewijzigd door gordian op 28 juli 2011 15:56]

je zal eerst nog steeds root of hspl moeten doen voorat je dit kan gebruiken.
btw custom rom klaarmaken van een telefoon, sinds wanneer is dat veel werk?
ik flash roms al sinds de cruise era, en het is nooit meer geweest als het executen van een ruu of paar regels in een cmd venster. :/


om te testen is het leuk, maar ik denk dat het niet veel gebruikt gaat worden.
tegenwoordig is ruimtegebrek voor velen een hoofd issue, een ext partitie voor elke rom? en alsof handmatig wisselen van een rom veel werk is.
Even een vraagje; heeft Tweakers nog nooit gehoord van ClockworkMod en de bijbehorende RomManager???

Dit is een app waarmee je een onbeperkt aantal roms op je SD kunt zetten, flashen en gebruiken met één druk op de knop (of eigenlijk scherm).

Het is zelfs mogelijk om met de app te zoeken naar roms en die te downloaden en bijna alle telefoons en tablets worden ondersteund (er zijn uiteraard uitzonderingen).


Ohh... en deze app bestaat al een tijdje (en de methode nog langer).
En is gratis (maar heeft ook een Premium versie).

[Reactie gewijzigd door Terminal13 op 28 juli 2011 15:56]

RomManager is keihandig maar niet vergelijkbaar met BootManager... Met RomManager kan je 1 Rom per keer testen/op je foon zetten/whatever. Met BootManager kan je 5 verschillende Roms TEGELIJKERTIJD op je foon hebben staan en er tussen switchen ZONDER de desbetreffende Rom te moeten flashen.
Is het gebruik van deze app ook mogelijk op een custom rom gebaseerd op de desire z?
Bijvoorbeeld: HTC HD2 met een Desire Z rom(s).

Of lees ik het verkeerd. Want dan is het een fluitje van een cent, namelijk rooten een compatible rom versie op je tel zetten en gaan.