Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 10.575 •

THQ stopt met het uitgeven van games in de Red Faction-franchise. Volgens de uitgever zit er geen noemenswaardige toekomst meer in de serie. De ontwikkelstudio achter de games gaat aan een ander THQ-spel werken.

Red FactionDe beslissing om te stoppen met het maken van Red Faction-games is genomen nadat de recentste game in de franchise, Red Faction: Armageddon, minder goed verkocht dan THQ had gehoopt. Volgens directeur Brian Farrell heeft de Red Faction-franchise geen toekomst meer. THQ heeft dan ook geen plannen meer met de serie, verklaarde Farrell in een gesprek met investeerders van THQ, zo meldt Eurogamer.

De ontwikkelstudio achter de Red Faction-serie, Volition, is overgeplaatst naar een ander project van THQ. De studio gaat werken aan inSane, een survival-horror-game onder leiding van Guillermo del Toro. Dat spel wordt in 2013 verwacht.

De Red Faction-serie heeft het tien jaar volgehouden. In 2001 verscheen de eerste game, Red Faction, voor de pc en PlayStation 2. In het decennium daarna verschenen de opvolgers Red Faction II, Red Faction: Guerrilla en als laatste, op 10 juni 2011, Red Faction: Armageddon. THQ wees de slechte verkoopcijfers van dat spel aan als belangrijke oorzaak voor het kwartaalverlies van ruim 38 miljoen dollar over het eerste kwartaal van boekjaar 2012, dat op 30 juni 2011 afliep.

Reacties (37)

Hmm, jammer dat Red Faction nooit echt van de grond is gekomen. Was toch een van de eerste games met Geo-Modding (omgeving dat stuk kan). Red faction 1 en 2 nog veel over lan/internet gespeeld. Toch lachen dat je de vloer onder iemands voeten vandaan kan schieten.

Heb altijd gehoopt dat ze dit concept goed zouden uitbreiden, maar ik denk dat dat nu pas een beetje goed mogelijk is met de physics die gpu's kunnen leveren en de kracht van processoren. Gelukkig zie je het wel terug in andere games zoals battlefield.
heb net armageddon uitgespeeld en ik vind het een toppertje alleen jammer van een slechte 3rd person deze game had ZOVEEL beter geweest in first person.

hoeveel games zijn er nu met volledig verwoestbare levels ik ken er maar 1 en dat is red faction armageddon en heb dan ook enorm genoten van hele levels slopen en weer opbouwen.
Had Fracture niet ook een dergelijk systeem?
Heb zowel Guerrilla als Armageddon gespeeld, vond Guerrilla een stuk beter qua opzet.
Het enige wat ik bij Armageddon (behalve uiteraard de physics en graphics) beter vond is de uitvoering van de Nano Forge; nu kan je niet alleen maar slopen icm met een rifle, maar er juist mee herstellen.
Het verhaal van Armageddon had echter ook, zij het in een andere uitvoering, in een 'free roaming' wereld gepast, in plaats van een lineair verhaal waarbij je de verschillende levels achter elkaar weg speelt.

Guerrilla gaf de speler veel meer vrijheid door het 'free roaming' principe, Armageddon is veel meer gefixeerd op het verhaal en hoewel het de snelheid in het spel goed doet haal je toch (imo) teveel vrijheid bij de speler weg. Zeker na de vrijheden van Guerrilla...
Nu heb ik alleen Red Faction 1 en Guerillia, dus de rest weet ik niet. Maar ondanks dat ik het super vind dat ze bijna alles toestaan te laten slopen in red faction vind ik dat dat het free roamen in Guerillia nou juist net het geen is waardoor ik gestopt ben het uit te spelen... Te weinig verhaal, te veel turfwar (gelukkig niet zo veel als in Scarface, San Andreas was mooi in evenwicht op dat vlak). Al dat reizen voor niks, net als far cry 2 (ik vind FarCry 2 net op GTA Afrika lijken, steeds de zelfde obstakels iedere weg met dezelfde auto's). Doe mij maar een goed liniair verhaal zoals in max payne, half life 2 en bioshock :). Goede voorbeelden van free roamen vind ik alle gta's en bijv. maffia 1, lekker divers, steeds andere uitdagingen onderweg en genoeg wisseling van scene.

Hopelijk gaan ze de tech gebruiken in andere spellen, het maakt ze een stuk realistischer :).
En toch vind ik het niet zo verrassend. Ik heb RF1 helemaal kapot gespeeld, ik vond het echt een geniaal spel. Vanaf deel 2 is het naar mijn mening zo snel bergafwaarts gegaan dat ik geen lol meer heb gehad bij het spelen. Daarna heeft deze serie mij nooit meer kunnen trekken terwijl het idee (en de uitwerking in deel 1) echt super waren voor hun tijd. Jammer dat ze geen vervolgen hebben kunnen maken die mij echt heeft weten te trekken. (alhoewel ik van meerdere mensen heb vernomen dat de laatste versie wel goed is)
het concept is na 10 jaar nog even vooruitstrevend tov alle andere shooters, maar door een gebrekkige arcade-gameplay en niet goed uitgebalanceerde wapens is de franchise waar ook nog eens een mooie verhaal in zat (in den beginne) verkracht en nu dus vermoord :(

rip red faction en hopelijk komt er eens een team dat de overduidelijke tekortkomingen aanpakt en de franchise kan reanimeren
Vooruitstrevend? Distructable levels kom je tegenwoordig overal tegen... Dit een game net als FEAR. Het heeft 1 specifiek gameplay element (zoals FEAR's slowo actie) en daar dweilen ze al 10 jaar mee. Ik ben blij dat ze ermee stopen en dat vele soortgelijke shooter volgen (you hear that! FEAR!!!).

Over 10 jaar mogen ze dan wel weer een mooie remake maken..
Geen enkel spel heeft destruction op het niveau van Red Faction. Zelfs Battlefield 3 waar heel veel tamtam rond is en waar destruction ook een belangrijk deel van is komt niet eens in de buurt van de schaal van Red Faction.

Het grote probleem was dat er niet genoeg game rond de destruction zat bij Guerilla. Ik denk dat een iets kleinere wereld met meer vulling en veel meer verhaal wel een success zou kunnen zijn. Een echte GTA of Saint's Row op Mars met destruction.

Ik heb Armageddon gekocht tijdens de Steam sales en het was voor die prijs echt de moeite waard. Het is echt nog wel een leuk spel als je de vijanden een beetje creatief probeert kapot te maken maar de destruction is nu minder fundamenteel aanwezig, het verhaal is iets beter maar nog altijd redelijk zwak en de gunplay zit niet echt heel strak. Het is nu een corridor shooter waar mensen niet echt op zaten te wachten. Hadden ze nu Guerilla als uitgangspunt genomen en echt de grote klachten zoals de te grote wereld of het feit dat je maar een heel klein beetje ammo kan meenemen maar vooral het gebrek aan een goed verhaal. Spellen zoals GTA zijn zo goed omdat een goed uitgewerkt verhaal hebben. Er zijn echt amper spellen waar je je personnage zo leert kennen. Spijtig genoeg is het heel ambitieus en kost het heel veel geld om een spel met zoveel detail uit te werken.

RIP Red Faction. Ik blijf een grote fan van Volition, ik hoop dat ze een comeback maken en misschien binnen een paar jaar op de next gen hardware een comeback kunnen maken.
Ik vind het wat ver gaan om te beweren dat de Geo-Mod engine beter is dan de Frostbite engine. Ik ben een fan van zowel RF: Guerrilla en BF: Bad Company 2 en ik moet echt concluderen dat de Frostbite engine het beter doet.

Rondspattende stukken gebouw, afbrokkelende stenen, stofwolken, etc. De mate van realisme is vele malen hoger dan in het 'cleane' Red Faction.

Wat Geo-Mod absoluut beter doet is reageren op zwaartekracht. Bij BF weet je nooit precies wanneer een gebouw instort en als het in elkaar zakt lijkt het altijd gescript. In RF kun je echt de steunpilaren van een toren wegmeppen en de toren stort altijd precies zo in als je verwacht.

Toch blijf ik erbij dat de Frostbite engine mij een groter gevoel van realiteit geeft.
Wat zonde zeg, vond het een leuke gameserie met een paar innovatieve ideeen. Maarja, geen winst is geen winst.. Red Faction Guerilla stond nog op mn verlanglijstje, misschien hadden ze even moeten wachten tot ik m gekocht had, wie weet had het geholpen? :P

[Reactie gewijzigd door millman op 28 juli 2011 14:10]

Guerilla is net voor een habbekrats (5 euro meen ik) in de aanbieding geweest bij steam (paar weken terug). Ben em nu aan het spelen (mijn eerste red faction) en hij is erg leuk, de omgeving kan inderdaad heerlijk kapot en het spel past het goed toe. Enige jammere (maar dat zal wel teveel CPU power kosten) is dat de physics van explosies niet super realistisch zijn. Zo maakt het geen hol uit of je een silo met 1 klein deurtje opblaast met een paar explosieven tegen de buitenkant geplakt of diezelfde explosieven aan de binnenkant (wat uiteraard een veel grotere knal zou moeten geven).
Dat komt natuurlijk omdat er geen lucht is in games, stel je voor dat je ook nog berekeningen zou moeten doen met luchtdruk :S
Ah :(. Ik heb echt genoten van Red Faction Guerilla, er zat een echt goede story en een zeer goede particle effects engine achter! Je kon echt alles slopen! :D.
Zelfs de multiplayer was geweldig! En dat zie je niet vaak bij een spel dat de SP en de MP gewoonweg geweldig zijn.
Verbaast me niks. Deze game heeft mij nooit kunnen aanspreken door het krampachtig vasthouden aan Mars en het nogal deprimerende uiterlijk. Geomodding zag er natuurlijk wel goed uit, dus ik hoop dat ze dat ergens anders goed voor kunnen gebruiken.
Helemaal gelijk. De games waren bijzonder omdat ze een origineel concept er in hebben zitten, wat je nu pas in andere games begint te zien (Geo-modding). Maar de sfeer van de game kon mij niet echt aanspreken. De game heet ten slotte Red Faction en draait het verhaal ook om Mars, dus je kan er eigenlijk niet meer omheen. De setting was natuurlijk ook een excuus om veel met mijnen/grotten te werken waar de eerste games het Geo-Modding beter tot hun recht konden laten komen.

Qua gameplay en originaliteit zat het wel goed, qua sfeer redelijk deprimerend en on-aangrijpend.
Qua gameplay en originaliteit zat het wel goed, qua sfeer redelijk deprimerend en on-aangrijpend.
Exact mijn ervaring. Ik heb alleen het eerste deel (single player) gespeeld en de gameplay was best leuk, maar de sfeer was idd nogal deprimerend en het verhaal niet aangrijpend. Ik heb recent Half-Life 2 + episode 1 en 2 voor het eerst uitgespeeld en dat is wel even van een ander kaliber. Ik kan nu niet wachten op episode 3, omdat het verhaal verschrikkelijk meeslepend is en de sfeer heel "immersive". :) Na RF1 uitgespeeld te hebben heb ik er niet meer naar omgekeken.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 28 juli 2011 18:42]

Het heeft het toch 10 jaar volgehouden, dus ze hebben het toch echt geprobeerd. De meeste trekken de stekker er al veel eerder uit. Toch jammer, maar schijnbaar nodig.
Het was jammer dat Red Faction: Armageddon minder goed was dan Red Faction: Guerilla. De game was veel te kort en vrijwel alle sandbox elementen van de vorige game waren weg. Red Faction: Guerilla 2 zou interessanter zijn geweest. Best jammer want de engine was best goed.
Ach, toch heb ik me met beide delen goed vermaakt, en ik heb uiteindelijk alleen RF2 niet aangeschaft. (Geleend, maar na een week teruggegeven aan de vriend die het evenmin boeiend vond)

De laatste twee delen hadden beide "gaten" in het design. In Guerilla was het het gebrek aan een boeiende omgeving, alles was erg leeg en eigenlijk te klein om realistisch te zijn, te leeg (dus groot) om echt te boeien.
In Armageddon is de omgeving interessanter, maar zit je weer vast op rails. Hoewel dat ook niet echt heel vervelend is, maar het maakt het gewoon een heel andere soort game, maar wel met een stuk meer leuk vuurwerk onderweg.

Ik had gehoopt op een hybride deel 5, welke ik dan ook weer gewoon in de eerste week zou aanschaffen, maar dat gaat dus niet gebeuren. Best jammer.

Zeker de toevoeging van een extra planneet of 2 aan het arsenaal van omgevingen had dit prachtig kunnen maken.
Vond eigenlijk alleen deel 1 echt goed. De rest heeft me totaal niet kunnen boeien. Toch jammer, weer een franchise die verdwijnt.
ja veel games verdweinen maar er komen ook nieuwe voor terug dus het aanbod zal niet nog kariger worden de game industry groeit alleen maar dus dat zit wel goed.
Van de ene kant jammer dat ze gestopt zijn, was een grappig spel (heb alleen eerste deel gespeeld)
Van de andere kant goed dat ze er mee stoppen om de reden dat het niet meer verkoopt in plaats van het nog verder uitmelken.
Wat wordt de volgende van THQ? :)
Ze kunnen het ook niet meer uitmelken; het verkoopt immers niet. Uitmelken is keer op keer (min of meer) hetzelfde blijven doen bij succesvolle spelletjes, zoals de sims, fifa en nog wat van dat soort dingen (wmb call of duty, medal of honour ook).

Als er geen winst gemaakt wordt, worden dingen de nek omgedraaid.
werd tijd, de laatste game vond ik persoonlijk beter dan deel 3 vanwege het weer inelkaar kunnen zetten van gebouwen, dat was een leuke feature maar het verhaal word gewoon heel slap en valt niet meer uit te rekken.

ze hebben al 9000 keer de planeet opnieuw terug gepakt van <insert evil corperation> en zijn paar leuke innovaties in geweest maar het is allemaal gewoon niet meer deel 1 en denk ook niet dat ze die speel ervaring ooit zullen kunnen evenaren.
Bij Armageddon had je totaal geen vrijheid, allemaal dezelfde wezentjes... vond het maar een statisch spel itt Guerilla! Die was super vet. Die bommen die je allemaal kon plaatsen op zo'n grote brug en dan dan *BOOM* allemaal in 1 keer :9 brug weg.... DAT hadden ze meer moeten doen.
Eigenlijk weten studio's toch wel wat gaaf is? Een game met GTA4, Red Faction, The Sims, Postal en al dat soort elementen in 1.... hoe vet zou dat zijn! Een game van 4 dual-layer bluerays groot :p

Ze hebben in ieder geval naar mijn mening bij het laatste deel de plank compleet mis geslagen (op de magneet-gun na dan).

Heeft denk ik de studio weinig mee te maken, maar de gelijknamige film :z *huh o is ie al afgelopen?* :z

[Reactie gewijzigd door janwillem_v op 28 juli 2011 14:22]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013