Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties, 18.174 views •

De Switchblade-handheld van Razer krijgt als eerste apparaat een Atom Z690. De chip, die vooral voor tablets is gemaakt, draait op 1,7GHz en is daarmee een snellere variant van de Z670. Onduidelijk blijft of de Switchblade op de markt komt.

Razer toonde de Switchblade begin dit jaar op de CES als conceptmodel. Het apparaat heeft een 7"-touchscreen met een resolutie van 1024x600 pixels, 128GB-ssd, hdmi-poort, usb 2.0-interface, camera, bluetooth, 3g en wifi. Onder de doorzichtige toetsen zit nog een touchscreen, dat game-specifieke icoontjes kan tonen. In de loop van het jaar heeft de fabrikant enkele aankondigingen gedaan, onder meer over samenwerking met enkele Chinese softwarebedrijven. Dit lijkt erop te duiden dat Razer van plan is het model op termijn op de markt te brengen.

Voorlopig blijft de fabrikant ernaar verwijzen onder de noemer 'concept', maar Razer heeft wel een nieuwe versie ontwikkeld, die met een Atom Z690 is uitgerust. De eerste versie van de Switchblade bevatte een niet nader aangeduide Atom. De Z690 heeft een kloksnelheid van 1,7GHz, waar de Z670 op 1,5GHz liep. De gpu van de op 45nm geproduceerde system-on-a-chip is de GMA 600, die op PowerVR's SGX-videochip gebaseerd is. Volgens Brad Graff van de netbook- en tabletdivisie van Intel is de Atom krachtig genoeg om 3d pc-games te draaien in een small form factor-systeem.

Intel Razer Switchblade Intel Razer Switchblade Intel Razer Switchblade Razer Switchblade Razer Switchblade Razer Switchblade Razer Switchblade Razer Switchblade

Reacties (73)

Reactiefilter:-173072+143+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik heb er nog steeds zwaar me twijfels over.... Daarnaast had ik em eerder met een E-350 gebouwd. Ik weet niet hoe krachtig die GMA600 is. Maar de E-350 met z'n 80 shaders is heel wat sneller dan ION.
Ook erg jammer dat de meeste foto's renders zijn. Ben benieuwd wat deze zo meteen echt kan. Ik vrees alles low detail. Persoonlijk game ik dan liever niet meer.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 28 juli 2011 12:34]

E350 = 18W
Z670 = 3W (Z690 is nog niet bekend)

En over de GMA600:
http://www.anandtech.com/...t-smartphone-processor/13

dat ding verbruikt bij 1080P decodig 1.1w

Het blijft een beetje gokken maar ik denk dat het AMD platform al snel 2x zoveel verbruikt. Natuurlijk is het AMD platform veel sneler, maar op 1024x600 zal de extra performance niet enorm veel meerwaarde bieden.
Je trekt de verkeerde vergelijking. Een E350 heeft inderdaad een TDP van 18W, maar in de praktijk verbruikt een E350 nooit zoveel vermogen. Enkel en alleen als die hele chip op zijn staart wordt getrapt zal hij wellicht in de buurt komen van de 18W. De 18W is namelijk een grens die zelfs de slechtste chips uit een waffer niet zouden mogen overschrijden.

De Z670 mag dan wel een TDP van 3W hebben maar AMD heeft ondanks dit toch een beter alternatief; namelijk de AMD Z-01. Dit is een dualcore die op 1GHz draait en een HD6250 aan boord heeft die de GMA600 weg blaast. Het mooie aan deze chip is zijn verbruik dat natuurlijk onder de 5,9W TDP ligt wat deze chip mee krijgt.

Aangezien AMD waarschijnlijk maar enkele geschikte Z-01 chip uit zijn waffers weet te toveren is dit niche product ideaal om deze chip te gebruiken. AMD heeft er waarschijnlijk genoeg voor een niche product als dit.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 29 juli 2011 06:41]

Een E350 zal inderdaad alleen in het geval van een "slechte" chip en full load 18W trekken. Desondanks is de 18W wel de waarde waar de ontwerpers van het apparaat rekening mee moeten houden. Je kan het apparaat moeilijk op 12W ontwerpen, als er dan een slechte chip voorbij komt heb je een probleem.

Dat AMD goede alternatieven heeft ben ik met je eens, maar het ging om de Z690 - E-350 vergelijking.
Nog nooit gezien, LCD toetsen, maar wel erg handig, kun je voor alles inzetten, aanpassen, is leesbaar in het donker enz.
Het concept bestaat al een hele tijd in de vorm van het Optimus Maximus keyboard, alleen kost het 1500 euro:
http://www.artlebedev.com/everything/optimus/

[Reactie gewijzigd door donny007 op 28 juli 2011 12:43]

Die waren ook niet LCD maar OLED, een van de prijs factoren.

Wat me vooral vervelend lijkt aan LCD toetsen is dat die toch wel warm worden na een tijdje.

Ik denk dat het voor Razer goed is om nog even de kat uit de boom te kijken, zowel Nintendo als Sony zitten met een nieuwe generatie handhelds en deze lijkt mij geen goedkoop/even duur alternatief.

Ook ziet hij er nogal lomp uit en alle gewicht hangt naar 1 kant, waardoor je niet erg lang aan een stuk zult spelen want je voelt het vrij snel in je polsen (ik vond de PSP-1000 ook erg zwaar voor langere sessies).

Daarnaast zit het voor mijn gevoel tussen een laptop en een handheld in, waarbij ik dan liever voor een laptop zou gaan om op te gamen.
Warm? Telefoons met LCD worden aan de voorkant ook niet echt warm en die warmte komt vaak van de SoC die er achter zit...

Lijkt me dat ze (lang) niet zo vel hoeven te zijn als het scherm zelf...
OLED wordt anders even warm, warmer zelfs als je ze volledig wit laat zien...
Wat een onzin, de backlite heeft 2 mogelijkheden, aan of uit!

Net zoals bij een LCD scherm, de backlite is altijd aan. en pixels worden deels (r/g of b) dichtgeknepen.

Daarom is een scherm wat een volledig wit beeld toont ook zuiniger dan een scherm wat volledig zwart weergeeft.
Daarom is een scherm wat een volledig wit beeld toont ook zuiniger dan een scherm wat volledig zwart weergeeft.
Weet je dat zeker? Volgens mij moet er juist stroom op de kristallen gezet worden om ze in de "open" stand te zetten. Daarom is een (TFT-)LCD ook zwart als hij uit staat. Zie ook bijv. deze post: Kid Jansen in 'nieuws: Dell introduceert UltraSharp U2412M met 24"-ips-scherm'
Wat Silasje zegt is, volgens mij , dan ook alleen waar voor TN-panelen.

(P/M)VA-panelen zitten halverwege (grijs dus).

En IPS is standaard wel uit (een van de redenen dat ik jaren geleden ook voor een IPS-scherm koos; ALS er dan een dode pixel zou zijn, was deze waarschijnlijk zwart (dus uit) ipv. felgroen o.i.d. zoals je met TN-panelen kan hebben).
Wat me vooral vervelend lijkt aan LCD toetsen is dat die toch wel warm worden na een tijdje.
Mijn laptop (led backlight) staat nu zo'n 6 uur aan en... het panel is een beetje lauw (op sommige plekken koud) en wat warmer op de plek van het driverboard, niet echt iets om je druk over te maken, CCFL backlights worden warmer, die worden niet gebruikt in dit soort apparaten.
in de optimus keyboard van art lebedev zijn het allemaal individuele schermpjes (ik dacht OLED), hier is geopteerd voor 1 groot scherm, waar dan een rooster over is gelegd, zodanig dat de toetsen gescheiden worden
Dat zijn OLED toetsen, geen LCD toetsen. Maar idd, het idee is natuurlijk hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 juli 2011 12:06]

Wacht eens even.. Is dat een toetsenbord van 1500 euro? :|
Toch had Microsoft het idee een jaar geleden ook al: http://blog.seattlepi.com...ustomizable-lcd-keyboard/
voorgenoemd maximus keyboard wordt al sinds 2007 verkocht (en nog niet in prijs gezakt...)
fotos van prototypes circuleerden al jaren eerder op het internet, vandaar dat je zoveel fotos ziet met Q3a toetsen als voorbeeld

vreemd dat deze razer ook Q3a toetsen gebruik als voorbeeld
zou razer een deal hebben met art lebedev voor dit concept te gebruiken ofzo?
Ondanks een gelijkaardig idee is het concept anders. Er zit één groot LCD scherm onder ipv allemaal individuele oled schermpjes. Dus veel goedkoper te maken en het hoeft niet echt een IPS scherm te zijn. Enkel ervoor zorgen dat de toetsen niet tot aan het onderliggende scherm komt is genoeg.
voorgenoemd maximus keyboard wordt al sinds 2007 verkocht (en nog niet in prijs gezakt...)
fotos van prototypes circuleerden al jaren eerder op het internet, vandaar dat je zoveel fotos ziet met Q3a toetsen als voorbeeld

vreemd dat deze razer ook Q3a toetsen gebruik als voorbeeld
zou razer een deal hebben met art lebedev voor dit concept te gebruiken ofzo?
Dit is Quake Live, niet Q3. Maar in 2007 was Q3 ook al 8 jaar oud. :)

Trouwens, het is 7-0 in die screenshot van een potje CA. Lekker eerlijke teams. :+

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 28 juli 2011 12:52]

en hij is redelijk fake..
hoewel het redelijk vaak gebeurt dat teams zo krom zijn, maar dat verschilt zelfs per map.
maar....kijk eens op de "R" toets?!

ooit gehoord van reloaden in QL? ik speel het (QW/Q2/3/4/L) nu al sinds dec. 1998 maar nog nooit zoiets gezien :+

[Reactie gewijzigd door un1ty op 28 juli 2011 15:28]

Dat komt omdat Quake Live een populair spel is ;)
Persoonlijk zou ik toch op zijn minst een low-budget nVidia of AMD(ATi) kaart hierin gezien, maar goed het blijft een concept, voor de rest geinig apparaat.

[Reactie gewijzigd door A.M.D op 28 juli 2011 12:02]

In dit geval zijn het doorzichtige toetsen zonder enige functionaliteit. Ze zijn geplaats op een touchscreen waarop de betekenis van de toetsen wordt weergegeven.
Onder de doorzichtige toetsen zit nog een touchscreen, dat game-specifieke icoontjes kan tonen.
Ik zie dit vooral als een praktischer en goedkoper alternatief tov het Optimus Maximus keyboard.

Bij het Optimus Maximus keyboard wordt er gebruik gemaakt van toetsen die allemaal per stuk voorzien zijn van een 10*10mm (48*48px) oled schermpje. Het aantal toetsen (schermpjes) plus de oled techniek maken het Optimus Maximus keyboard voor Jan modaal onbetaalbaar

[Reactie gewijzigd door Sjengcity op 28 juli 2011 12:07]

"Onder de doorzichtige toetsen zit nog een touchscreen"

Als het artikel goed begrijp zit er gewoon 1 groot touchscreen onder, als het individuele schermpjes waren geweest hadden ze toch ook niet touch hoeven zijn?
Stoer dingetje :D maar voor een echte handheld mis ik toch en thumbsticks ...

Of, zijn die knoppen echt volledig touch? Dus zou een knop als een touchpad kunnen gebruiken (en dus als thumbstick), aangezien het vlak klein genoeg is om je duim er niet op kwijt te raken wellicht eindelijk een handheld waar je pc shooters op kan spelen?
Hij is wel cool! Laatste screenshot haalt me bijna over er 1 te halen, dat gamed best lekker denk ik! Nu nog wachten op een Android variant, die games zullen hier lekkerder op draaien dan games gemaakt voor krachtige PC's...

@rolfkunst: die zijn er al jaren niks nieuws, maar weinig toegepast (zijn wel erg duur)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 juli 2011 12:12]

@watercoolertje: Dank je
Ik heb ze nog nooit gezien, kan me voorstellen dat het duur is, helemaal in vergelijking met gewone toetsenborden, maar LCD technologie wordt steeds goedkoper, dus misschien gaat het nu een vlucht nemen.

[Reactie gewijzigd door rolfkunst op 28 juli 2011 12:16]

Haha zal me post zo voor je aanpassen, maar inderdaad en die dure waar ik het over heb gebruiken zelfs OLED (dus LCD is inderdaad anders, maar het idee hetzelfde), dus enigsinds had je toch nog wel een beetje gelijk...
Nou, dat lijkt me anders helemaal niet lekker gamen zo. Ik heb toch graag mijn ring, middel en wijsvinger gewoon op de knoppen liggen ( a,w,d ) en de pink op de schift

Ze hadden er beter goede thumbsticks op kunnen zetten
WAAROM niet op basis van amd's cpu+gpu chipjes, die blazen de sterkste atom met gemak weg qua performance EN prijs.
5-10x meer stroomverbruik?

En: als dit voldoende is voor services als on-live, en b.v. quakelive in de browser, dan is het toch klaar?

WoW kan je prima spelen op een Atom CPU (550) en de IGP van de celeron Sandy brides (b.v. e2100) is voldoende voor medium 1366x786. (rukresolutie, maar goed)

Als deze Z670 een tikkie sneller is en de IGP gelijk op een 1024x600 resolutie, dan zit je toch gewoon goed? Een stuk beter dan Nvidia's Tegra 2 in ieder geval, en daar speelt ook de halve wereld spelletjes op op tablet op dezelfde resolutie.
waar haal jij die cijfers vandaan? vergelijk performance eens met energieverbruik, want een amd apu is 1 chip voor je hele systeem (oke afgezien van eventueel nog wat extra ram in minder dan 12w. en dan heb je de graphics performance van een 6 jaar oude high end kaart. de atom + een gputje halen dat BIJ LANGE NA niet, die power/performance ratio. daarbij zijn ze nog goedkoper ook.
Een Atom is toch niet de eerste CPU die in mij op komt voor een gaminghandheld. Ik begrijp wel dat energie zuinigheid voor een handheld geboden is. Maar je wil toch voor gaming wel een beetje prestaties.
Als ze er een OnLive-client opzetten is dat natuurlijk verder geen probleem meer. Dan is die Atom-processor gewoon voldoende voor razendsnel gamen.
Vond ik ook al ja... Een AMD C-50 bv zou op 3D gebied ook veel beter presteren. Wat dat betreft vond ik dit:
Volgens Brad Graff van de netbook- en tabletdivisie van Intel is de Atom krachtig genoeg om 3d pc-games te draaien in een small form factor-systeem.
ook al een beetje een nietszeggende uitspraak. Ik bedoel, je kon ook al 3d pc-games draaien op je 386 (wolfenstein) dus tja, bovenstaand zegt gewoon helemaal niks. Je kunt in ieder geval vergeten om huidige pc games rechtstreeks op dat platform te draaien, dat wordt een drama.

edit @Neut72; die onlive client is natuurlijk alleen maar handig als je snel internet ter beschikking hebt en dat lijkt me nou net in een portable lang niet altijd het geval. Over 3G gamen met onlive lijkt me nou geen prettige ervaring (los van de kosten).

[Reactie gewijzigd door finraziel op 28 juli 2011 13:15]

Nouja als je het als gaming handheld tegen over de Nintendo DS of Sony PSP zet, dan is zo'n Atom een stuk krachtiger dan wat die andere handhelds te bieden hebben. Wel is het maar de vraag of pc games lekker gaan draaien op de switchblade, als het de bedoeling is dat die games er op gaan draaien, maar zover ik weet is er nog steeds veel te weinig bekend.
Gaaf apparaat! Ergens al een prijs schatting te vinden?
Stiekem ben ik bang voor de prijs. Zou dit apparaat moeten concurreren met een PSP of 3DS?

de specs komen aardig in de buurt van een PC in combinatie met een smartphone, dus ik denk dat de prijs ook richting die kant op gaat!
Dat vrees ik ook een beetje.

Als je ziet naar de specs, gecombineerd met de novelty value van LCD keys denk ik dat ze hier wel een vrij stevig prijskaartje aan gaan hangen.
Dat denk ik ook wel, maar laten we eerst maar eens speculeren over of het überhaupt op de markt kòmt :P.
De producten van Razer zijn nooit goedkoop, maar de prijs is meestal gerechtvaardigd door hun goeie kwaliteit :) ik zweer zelf bij muizen van Razer en ik heb ook een 7.1 headset van hun en nog geen klachten erover.

Maar ik ben zelf ook bang voor de prijs hiervan, maar gezien hun geschiedenis en net omdat ze enkel pure gamingproducten maken ben ik zeker dat het een goed product zal worden :)
Ik vraag me af wat al die LCD-toetsen met je accu doen... Eentje zal wel niet zo veel verbruiken, maar 45 (ja, ik heb ze net even geteld :+ ) van die dingen?
Volgens mij is het maar 1 scherm hoor ;)
Wel leuk zo'n ding met een beeldscherm onder je toetsen.. Mooi systeempje. Compact, mooi en handig.
Cool, komen er alleen spellen op uit die op dit apparaat thuis horen of kun je er diverse oudere consoles mee emuleren, psx, mame, Genesis, Snes? Net als de pandora http://openpandora.org/

[Reactie gewijzigd door patatjemet.com op 28 juli 2011 12:00]

Draait op gewoon Windows, dus je kan er op doen wat je wilt. Je moet wel enkel zelf profielen aanmaken voor de games dan zodat de toetsen zich aanpassen.

Je kan btw die overlay boven Windows ook verlaten.
Hmm dit was inderdaad al enige tijd geleden bekend waarbij ze zeiden dat deze niet op de markt komt, mijn gevoel zegt dat ze het toch gaan proberen.

De lcd toetsen bestaan echter al een tijd, een ander merk maakte een toetsenboerd met LED iconen die je via software kon wijzigen.