Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

Uit onderzoek van Akamai blijkt dat Nederland binnen Europa voorop loopt wat betreft internetsnelheid: gemiddeld kunnen Nederlanders met 7,5Mbps surfen. Alleen Zuid-Korea, Hong Kong en Japan bieden een hogere gemiddelde snelheid.

Nederlanders kunnen met een snelheid van gemiddeld 7,5Mbps verbinding met internet maken, zo blijkt uit onderzoek van Akamai. Belgen surfen iets langzamer, met 6,1Mbps, maar bezetten daarmee nog steeds de negende plaats in de ranglijst. 56 procent van de Nederlanders heeft een internetverbinding van 5Mbps of sneller; in België is dat 52 procent.

Een jaar geleden stond Nederland nog op de zevende plaats, met een snelheid van gemiddeld 6Mbps. België kwam toen niet in de top-tien voor. Hoewel Akamai het niet specifiek vermeldt, gaat het hier hoogstwaarschijnlijk om de downloadsnelheid. Volgens Akamai zijn er in Nederland 8,2 miljoen unieke ip-adressen, tegen 3,9 miljoen in België.

De hoogste gemiddelde internetsnelheden kunnen worden gevonden in Zuid-Korea, Hong Kong en Japan; Zuid-Koreanen halen hun content met gemiddeld 14,4Mbps binnen. De laagste gemiddelde internetverbindingen die Akamai heeft gemeten komen voor in Soedan, waar mensen met gemiddeld 600Kbps downloaden. In Egypte en Venezuela is de gemiddelde verbindingssnelheid met 800Kbps niet veel beter.

De gemiddelde pieksnelheid - de maximale snelheid die een gemiddelde internetverbinding aankan - ligt in Nederland op 22Mbps, waarmee het land een tiende plaats bezet. België staat met 24,7Mbps op de zevende plaats. In Hong Kong, Zuid-Korea en Roemenië ligt de gemiddelde topsnelheid tussen de 32 en 40Mbps.

Akamai observeerde ook in welke landen hackers het meest actief waren. De meeste aanvallen komen uit Myanmar, de Verenigde Staten en Taiwan, met respectievelijk 13, 10 en 9,1 procent. In Nederland en België ligt dat aantal op respectievelijk 0,2 en 0,1 procent, stelt Akamai. De meeste aanvallen over internet waren gericht op tcp-poort 445, die wordt gebruikt voor het delen van bestanden in Windows. Een derde van het 'aanvalverkeer' ging naar deze poort. Elf procent was voor poort 80 bedoeld, die standaard wordt gebruikt voor webservers.

LandGemiddelde internetsnelheid (Mbps)
Zuid-Korea
**********
14,4
Hong Kong
******
9,2
Japan
******
8,1
Nederland
*****
7,5
Roemenië
*****
6,6
Tsjechië
*****
6,5
Letland
****
6,3
Zwitserland
****
6,2
België
****
6,1
Ierland
****
5,6
Wereldwijd gemiddelde
*
2,1

Reacties (100)

Reactiefilter:-1100093+154+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Op de website van Akamai staat een handige Real-time web monitor waar je de traffic, attacks en latency over heel de wereld kunt bewonderen.

link : http://www.akamai.com/html/technology/dataviz1.html
Mooi om te zien dat Roemenie zo hoog staat. Wie had dat gedacht.


edit: oorzaak: micro-ISPs, interessant concept!
However, the most popular broadband services are provided by micro-ISPs (known locally as "retea de bloc/retea de cartier" (Block/Neighborhood Networks) with 50 to 3000 customers each. These ISPs usually provide their services through 100BASE-T UTP LANs, with a number of particularities and peculiarities: most were grassroot organizations and still have a feeling of community between subscribers and the management, speeds are usually divided in three categories: "LAN", "Metropolitan" and "International" with Metropolitan meaning a limited number of networks with which the micro-ISP has a peering agreement and sometimes the cable internet providers. Generally, for such broadband connections, speeds are 100 Mbit/s locally, 1-50 Mbit/s metro and 256-2048 kbit/s International. Some of these micro-ISP function completely legally, while others (generally the smaller ones) are organized informally in something like a permanent LAN party. Many of these micro-ISPs formed organizations to represent their common interests and provide for integration of services (one such organization is Interlan, covering the whole of Bucharest). Speeds, uptime, quality of service are generally not guaranteed, and while the biggest networks offer high quality connections and technical support, for the smallest ones, there is even the risk of network cards burning because of lightning strikes and badly insulated network infrastructure.
bron:http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_in_Romania

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 26 juli 2011 15:14]

Wet van de remmende voorsprong.

Roemenie kwam pas heel laat in de beedband markt dus konden ze direct beter instaleren.
Romania heeft ook veel minder regelgeving omtrent hoe kabels aan te leggen en ook nog eens veel minder handhaving. Dit soort micro-ISP's werkt doorgaans met kabels die bovengronds langs bestaande telefoonkabels gehangen worden, of soms gewoon via bomen van huis tot huis 8)7

Geeft een totale kabelzooi, debuggen zal vast een crime zijn, maar het is spotgoedkoop en blijkbaar buitengewoon effectief :P
Vorig jaar ben ik een weekend in Cluj Napoca, RoemeniŽ geweest. Voor het hotelletje hing deze bende. Op zich niet vreemd. Ze ontwikkelen harder dan bijvoorbeeld Griekenland of Ierland. Bovendien spreekt een overgrote meerderheid perfect Engels in RoemeniŽ. Iets wat in buurlanden als Bulgarije en OekraÔne totaal niet aan de orde is. RoemeniŽ lijkt mij een absolute aanwinst voor de EU.
Met de regelgeving ontbreekt in RoemeniŽ ook een degelijke vorm van registratie
van kabels, ondergrond of bovengronds (zootje!). Dit zorgt ervoor dat het (in Boekarest iig) internet er echt vaak uit klapt.
Coordinatie is ook ver te zoeken, binnen een korte tijdsperiode zag ik in Boekarest dezelfde plek vaker opengehaald worden door verschillende teams.
Offtopic: Een eerlijk antwoord van de Roemenen op de vraag hoe ze wisten dat internet down was: "because it lies on the street"...
Hebben we op de campus van Twente ook, 100Mbit down en ook redelijk wat up (ook 100Mbit geloof ik). Vaak ook een lage latency naar de meeste servers vergeleken met bij gewone isp's. Heb ook gewoon een netwerkpoort in de muur, niks modems. Kan ook per apparaat direct een ipv4 en een ipv6(volledig functioneel) adres krijgen zonder router wat handig is met games die multiplayer verbinding leggen met ipv4 nummer. En natuurlijk heb je acces tot wat mensen over het netwerk delen.
Nee. Wat je op de campus van UT hebt, is zeer waarschijnlijk een directe verbinding met SurfNET (zoals alle universiteiten van Nederland en andere onderzoekscentra (SARA etc)). Waarbij de universiteit/hoge school of je studentenhuisvester de verbinding regelt in opdracht van SurfNET en er een full-duplex 100MBit verbinding wordt aangeboden.
SurfNET is zeker geen micro-ISP trouwens.

Probeer maar eens een traceroute te doen, als het goed is zit je binnen 2 of 3 hops al op de AMS-IX, waardoor je latency dus ook ongelofelijk laag is.

[Reactie gewijzigd door DarkKnight op 26 juli 2011 16:52]

Weer wat nieuws geleerd.

1 1 ms <1 ms * 2001:610:1908:8000::5
2 3 ms 3 ms 3 ms GE1-3-0.2037.JNR01.Asd002A.surf.net [2001:610:f0
0:4004::5]
3 3 ms 3 ms 3 ms AE0.500.JNR02.Asd002A.surf.net [2001:610:e08:64:
:65]
4 4 ms 3 ms 3 ms rtr-eun-01.ipv6.ams-ix.net [2001:7f8:1::a500:120
0:1]


Waarbij regel 1 erg lijkt op mijn eigen ipv6 adress dus dat zal de server in twente wel zijn.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 26 juli 2011 17:11]

"Sterke overheid" (op dit gebied). Daar wordt nog daadkrachtig opgetreden zoals we dat kennen vanuit het communisme en planeconomie.
RoemeniŽ heeft een technisch hoog opgeleide bevolking :P
De gemiddelde mens in Soedan heeft sneller internet als mij... :(
Wie weet is internet in Soedan maar aan een beperkte groep mensen voorbehouden.
Maar wel gemiddeld over de mensen die daadwerkelijk internet hebben. Als maar 2% in Soedan internet heeft en die 2% is zodanig rijk dat ze ook wel een dikke internetpijp kunnen betalen is het gemiddelde natuurlijk totaal niet indicatief van de verbinding die de gemiddelde Soedanees (eventueel) heeft.
Gemiddeld 600 kbps. Das niet snel.
Nee, wat Coltragon zegt is fout ;)
De gemiddelde verbinding is sneller dan die hij heeft.
De gemiddelde mens heeft daar misschien helemaal geen internet.
En bedankt he...

Kan jij mij een bron laten zien dat er meer "scriptkiddies" zijn in RoemeniŽ dan in Nederland?
Hm, erg verbaasd over het feit dat normaal binnen Europa de Scandinavische landen erg hoog staan en nu niet eens voorkomen in de lijst. Iedereen in Zweden heeft al jaren 10mbit/100mbit of zelfs gigabit internet thuis, full duplex.
In Scandinavie zijn de nationale verbindingen vooral snel, zodra je naar een ander land moet wordt het een stuk trager. Dat zal de verklaring zijn. In NL hebben we een super backbone (oa. AMS-IX) :)
In Scandinavie zijn de nationale verbindingen vooral snel, zodra je naar een ander land moet wordt het een stuk trager
Lijkt me niet relevant voor metingen gedaan door Akamai. Die hebben in ieder land locale caching servers, dus de mensen in de Scandinavische landen krijgen de data van de Akamai servers in die Scandinavische landen.
Euhm nee niet echt. Zweden en Finnen klagen al tijden over dat er geen innovatie is in hun land op internetgebied. De meesten zitten daar nog op ADSL1.
Ook agreed speedtest.net daar niet mee.
Een Finse test:
http://www.speedtest.net/result/1383550254.png
Dat is al sneller dan 66% van Finland..

Dit is Zweden:
http://www.speedtest.net/result/1336277898.png
Slower than slechts 61%.

Maar als ik dat vergelijk met mijn DSL-verbinding:
http://www.speedtest.net/result/1401857259.png
Dan ben ik nog steeds langzamer dan 54% van NL! Maar wel ruim 2x zo snel als die Fin en 3x zo snel als die Zweed..

Denemarken heeft het daarentegen wel goed voorelkaar.

Zweden en Finland investeren volgens mij nauwelijks meer in kabel en DSL omdat de aanleg ervan zo ontzettend duur is vanwege de afstanden.
Waardoor Zweden en Finland nog als het walhalla worden gezien? Misschien vanwege een sprookje ooit, en misschien vanwege bepaalde verbindingen in de hoofdstad. Behalve de hoofdstad is het niet zoveel soeps..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 26 juli 2011 15:43]

Of die zweedse oma dan met 40Gbit internet verbinding.
Dat soort verbindingen schroeven het gemiddelde ook aardig op. 8-)

[Reactie gewijzigd door ]Byte[ op 26 juli 2011 15:21]

Gemiddelde zal hier ook wel stijgen zodra alle glasvezellijnen dadelijk ge-upped zijn naar 500Mb/s
Iedereen in Zweden heeft minstens 100Mbit thuis?Besef je wel wat je schrijft! Ik woon er en heb 10Mbit, dus je stelling klopt al niet.

je hebt geen idee hoeveel mensen met schotel internet hebben hier; en WiMax en andere technieken. En die snelheden liggen zo rond de 2-4Mbps
Het zweedse bredsbandbolaget is geen Internet maar meer een soort Intranet, da's een heel ander verhaal.
Hoe worden deze cijfers dan berekend?
Ik ken genoeg mensen uit BelgiŽ die een ADSL abo hebben dat 25mbps "kan" halen, maar nooit boven 4mbps komen?
Akamai is een van de (zo niet de) grootste CDN leveranciers ter wereld. Bijvoorbeeld Microsoft en Adobe maken gebruik van hun diensten. Gezien deze grote klanten kunnen ze een goed gemiddelde snelheid berekenen waarmee Nederlanders downloaden, dankzij het dataverkeer dat de Nederlanders genereren met het downloaden vanaf hun servers (bijvoorbeeld Windows Updates of Adobe Flash Player, Reader, noem maar op).

[Reactie gewijzigd door EDIT op 26 juli 2011 15:16]

Gemiddelde van het hele land.. En het gaat om mensen die contact hebben gehad met Akamai servers.. Wat tegenwoordig aardig veel gebruikt wordt..
Dat is niet specifiek voor belgie, dit geldt voor ADSL als techniek. Hoe verder van de central hoe trager.

Verder is dit volledig irrelevant omdat Akamai de effectief behaalde snelheid meet...
hmmm op net index staan toch behoorlijk andere cijfers....

http://www.netindex.com/
Ben erg benieuwd naar de betrouwbaarheid van deze test (alsmede die van anderen).

iPingTest (http://www.ipingtest.com/) laat bijvoorbeeld voor Nederland ook heel iets anders zien.

Akamai: 7,5 Mbps
iPingTest: 17,8 Mbps
NetIndex: 23.4 Mbps

Dat zijn toch wel erg grote verschillen zo onderling.
het zijn en blijven metingen van mensen die met hun contact hebben gehad.
wanneer je bijvoorbeeld er voor zorgt dat iedereen van elk land om de beurt een snelheid testje gaat doen bij dezelfde site dan heb je een beter beeld
omdat je dan iedereen in het land met dezelfde server hebt laten verbinden en dan zou je een "echt" gemiddelde te zien krijgen.

zolang niet iedereen een keer verbonden is met die servers en wat heeft gedownload dan kan je alleen een gemiddelde maken van de personen die wat hebben gedownload
Die data komt gewoon rechtstreeks van Speedtest.net en is naar mijn weten best betrouwbaar.
De data van NetIndex komt van speedtest.net, in mijn ogen de betrouwbaarste bron voor dit soort info.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 26 juli 2011 16:13]

Dat lijkt me niet, op speedtest.net krijg je namelijk alleen de info te zien van mensen die daar een speedtest hebben uitgevoerd, als je al het verkeer meet dat door de lijnen komt van een server waar downloads geserveerd worden voor bedrijven als Adobe e.d. lijkt me dat je een stuk meer verbindingen meet. Wie heeft tenslotte geen Adobe Flash Player of Adobe Reader op zijn/haar PCtje staan?
Inderdaad het het is heel goed te beargumenteren dat op Speedtest.net gemiddeld veel hogere snelheden gehaald worden. Hoe vaak zie je geen avaters met die snelheden op computergerelateerde forums en hoe vaak zal de gewone burger zo'n test uitvoeren.

speedtest.net dat is een site voor de gemiddelde tweaker en niet voor opa en oma die met behulp van Internet nu.nl lezen en wat in Outlook bladeren. Laten eerst genoemde nu juist de mensen met de hoogste snelheden zijn en laatstgenoemde met de laagste snelheden.

Akamai daarentegen is betrouwbaarder maar mocht de data wetenschappelijk statisch juist gezien moeten worden (niet in vergelijking met) maar gewoon als absolute getallen zullen deze snelheden nog iets naar beneden bijgesteld moeten worden. Bij een gemiddelde met een normale steekproeftrekking (want dat is het, niet 100% van de Internetgebruikers komt in aanraking met Akamai) ga je er vanuit dat uit elke categorie (dus de 2mbit/ de 4mbit/ de 20mbit etc) relatief evenveel mensen in aanraking komen met Akamai. En dat zal niet het geval zijn. Immers powerusers en gamers zullen allemaal wel eens met deze servers in aanraking zijn geweest, terwijl de penetratie voor opa en oma met hun Outlook en trage Internet waarschijnlijk lager is.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 26 juli 2011 17:37]

Hun data komt volgens mij van Google Analytics, of heeft er in ieder geval zeer veel van weg.
De kaartjes enzo zijn 90% hetzelfde.
Op het eerste gezicht zijn het maar vreemde resultaten. Dat Roemenie, Tsjechie en Letland zo hoog scoren is al vreemd en dat het verschil met Nederland zo klein is ook gek.
De verklaring zit in het feit dat men alleen kijkt naar de gemiddelde verbindingssnelheid.

Ik denk dat dit onderzoek dus ook naar mobiele verbindingen kijkt. Als je een 60mbit kabel aansluiting hebt op je PC en op je telefoon met 4mbit kan internetten, wat is dan je snelheid? Moet je zeggen dat je gemiddeld 32mbit hebt of dat je in totaal 64mbit?

Verder wordt er alleen gekeken naar bestaande internet-aansluitingen, niet naar welk aandeel van de bevolking daar ook toegang tot heeft. Als je in de hele stad maar 1 internet-cafe hebt met 1 enkele 100mbit verbinding dan score je toch geweldig in deze test.
Dat Roemenie, Tsjechie en Letland zo hoog scoren is al vreemd
Daar is weinig vreemds aan, het is zelfs prima verklaarbaar.

In die voormalige communistische Oostblok-landen zijn vaak de toenmalig zwaar verouderde netten meteen vervangen door relatief dikke internetpijpen, waardoor mensen dus ook direct hogere snelheden konden halen.

Die hebben dus het begin van de breedband-tijd gemist destijds, en zijn direct naar de snellere lijnen doorgestroomd.

Is hetzelfde idee als waarom in Afrika relatief veel GSM's zijn: ze hebben daar nooit een (substantieel) vast telefonie-netwerk gekend, en zijn dus meteen ingehaakt op de GSM-technologie.
Wat voor lijnen zijn dat dan?
Ik kan me niet voorstellen dat ze meer data over een telefoonlijn geperst krijgen dan wij in NL met onze super-korte afstanden.
Het alternatief is televisie-kabel en dat kun je in bijna heel Nederland krijgen. Dat in Roemenie deze kabel beter beschikbaar is dan in NL vind ik ook onwaarschijnlijk.
Het kan natuurlijk zo zijn dat ze daar op grote schaal glasvezel hebben aangelegd maar ik geloof niet dat een groot deel van de bevolking daar toegang toe heeft.
Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik niet zo veel weet van RoemeniŽ dus misschien loop ik achter, maar volgens mij hebben ze daar het geld niet om thuis snel internet te kunnen betalen.

Vandaar dat ik bij de conclusie kom dat ze blijkbaar een paar hele snelle lijnen hebben maar dat een groot deel van de bevolking uberhaupt geen internet heeft.
Subsidie van EU bij de aanleg van glas voor betere telecommunicatie. Daardoor is vrijwel iedereen gewoon vrijwel gratis aangesloten in zulke landen. En ja, dat is daar wel op zeer grote schaal gebeurd. Zelfde voor Letland, TsjechiŽ, Estland, Litouwen.
Waar is ScandinaviŽ in deze lijst? Ik dacht dat ze in Zweden en Finland enzo allemaal 10 MBit of meer thuis hadden en dat ook daar in de wet staat dat zulke snelheden voor elke burger een basisrecht is?

T.net heeft daar in het verleden wel eens over bericht, zoals hier: nieuws: Finland legt recht op snel internet vast in nieuwe wet

Daar staat dat 1 mbit vanaf 2010 de minimumsnelheid is en in 2015 elke burger zelfs over 100 mbit zou moeten beschikken. Je zou toch zeggen dat ze dan nu al in rap tempo naar die snelheid toe aan het werken zijn, of niet?
Ik dacht hetzelfde. En meen me ook te kunnen herinneren dat bijvoorbeeld de Zweden per Mbit relatief weinig hoeven te betalen. Het lijkt me dus sterk dat ze biet in de lijst voorkomen.
Niet onverwacht, de saturatie van glasvezel wordt ook steeds groter. Hoeveel % van het land zou inmiddels kunnen beschikken over glasvezel (FTTH), tegen de 25%? Ik heb al een poos glasvezel, en 30Mbit is het langzaamste wat ik kan krijgen. En dat loopt op tot 200Mbit (synchroon).

[Reactie gewijzigd door Intrepidity op 26 juli 2011 15:38]

Jouw beeld van de stand van zaken wat betreft glasvezel is nogal positief en strookt niet met de werkelijkheid.
Hoeveel % van het land zou inmiddels kunnen beschikken over glasvezel (FTTH), tegen de 25%?
Ik kan zo snel niet iets recenters vinden, maar volgens dit artikel van het FTTH Platform had FTTH in Nederland eind 2010 een marktaandeel van 3,7%. Volgens de grafiek op Wikipedia ligt het aantal aangesloten huizen ruim 2 keer zo hoog (dus ongeveer 9%) maar neemt lang niet iedereen een abonnement.
Ik heb al een poos glasvezel, en 30Mbit is het langzaamste wat ik kan krijgen.
Ik heb pas sinds 2 maanden glasvezel en hier kun je vanaf 10Mbit krijgen (via XMS).
Ik internet nu met 120/10 Mbit/s. Zelfs bij m'n oude extreem trage adsl abbo van 16Mb waar ik 10Mb haalde zat ik blijkbaar boven gemiddeld. Maar zijn dit geadverteerde waarden of de waarde die werkelijk uit de muur komt?
Akamai (lees ook een stuk hierboven) is een CDN (Content Delivery Network), die o.a. de updates van Microsoft doet. Zij meten dus wat er daadwerkelijk gedownload wordt.
Ik vind 7,5 Mb/s voor Nederland nogsteeds bizar laag, ik ken eigenlijk geen mensen die minder dan 20 Mb/s hebben. Dat zou betekenen dat er dus een hele shitload aan mensen is die daadwerkelijk nog met een inbelverbinding surft ofzo...?
Ik zit hier (ik hoop niet lang meer) nog steeds met maar 1,5mbs als peik vooruit te schuifelen, (net als ieder ander met adsl bij ons in het zuiden) ... Dus dat wordt binnenkort overstappen op kabel.. want het duurt bizar lang voor ik uberhaupt een 1080p youtube filmpje bekeken krijg 8)7