Hoofdcategorieën
Device Settings

'Tweederde smartphonegebruikers heeft genoeg aan 250MB'

Door Arnoud Wokke, zaterdag 23 juli 2011 16:37, views: 62.374

Tweederde van de huidige smartphonegebruikers verbruikt minder dan 250MB aan data per maand. Dat blijkt uit cijfers van Vodafone. Android-gebruikers hebben het meeste datahonger, BlackBerry's slurpen de minste MB's per maand.

BlackBerry Bold 9700Ongeveer vijf op de zes BlackBerry-gebruikers kan toe met 250MB per maand, zo blijkt uit de cijfers van Vodafone, die na T-Mobile het meeste smartphonegebruikers in Nederland heeft. Bij iPhone-gebruikers is dat 70 procent en iets meer dan 60 procent van de Android-bezitters verbruikt minder dan 250MB per maand.

BlackBerry-gebruikers blijken sowieso het minste dataverkeer te genereren, zo blijkt uit de cijfers. Bijna vier op de tien verbruikt minder dan 50MB per maand. Bij Android en iPhone liggen die percentages onder 25 procent. Grootverbruikers blijken een enorme minderheid: slechts 1 procent van de BlackBerry-gebruikers verbruikt meer dan 1GB, tegenover ongeveer 5 en 8 procent van respectievelijke iPhone- en Android-gebruikers.

Tot een jaar geleden hanteerden alle providers een model met onbeperkt internet of een fair use policy, waarbij gebruikers tien keer het gemiddelde aan data mogen verstoken. Inmiddels hebben KPN en Vodafone al abonnementen met limieten, terwijl die limieten bij nieuwe abonnementen worden verlaagd. Het is onduidelijk hoe de verhoudingen liggen bij andere providers: KPN zei wel eerder deze week dat de gemiddelde smartphonegebruiker 192MB aan data verstookt per maand.

Volgende 09:45 Nieuwe variant BlackBerry Bold duikt op
Vorige 15:48 Meer dan 18.000 wetenschappelijke publicaties verschijnen op TPB
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

Niet echt verrassend dit.
Met de huidige dataprijzen zal het ook wel niet stijgen de komende jaren.

Met de huidige dataprijzen zal het ook wel niet stijgen de komende jaren.
1 minuut Youtube kost tot 4MiB. Met een datalimiet van 250MiB kun je dus maximaal een uur per maand kijken, da's gemiddeld 2 minuten per dag.

En exclusief GMaps, email, games, downloads, spotify(!), nu.nl, weer, etc... :|

Ik kijk niets op youtube via de data-verbinding (alleen thuis via WiFi) en alleen maar mail, tweakers app, nu.nl app, geenstijl app, buienradar en kalender en ik zit al op zo'n 250 MB gemiddeld.
Heel af en toe ook een google maps of streetview wanneer ik ergens moet zijn.

En die 250 MB is wat ik nu gebruik. Zit er dik in dat dat zal stijgen komende jaren.

Over een jaar zal amper nog 50% toe kunnen met die 250 MB.
Zou je de ongebruikte MB's ook mee kunnen nemen, of is het echt een melkkoe geworden?

Je ziet steeds meer applicaties verschijnen dus zal het datagebruik in de toekomst wel toe nemen. Hier bij tweakers zitten natuurlijk wel voor het merendeel gebruikers die zullen vallen onder het percentage wat meer gebruikt. Maar voor de gemiddelde nederlander met hun huis tuin en keuken gebruik kunnen ze dus best wel hier hun telefoon abonnementen op aanpassen.
.

Applicaties != dataverbruik.

(Toename in) dataverbruik wordt gedomineerd door applicaties die zelfs niks kunnen maar alles aan eoa server overlaten. En natuurlijk applicaties die van aard online zijn, zoals IM en E-mail, maar ik doel nu op apps die allees maar doorgeefluik zijn.

Als dat niet es een keer beter wordt (bijv een OFFLINE woordenboek ipv die 981230 "vertaalapps") dan heb je voor een deel nog gelijk ook.

wil jij dan vergelijkende woordenboeken voor 27 talen volledig op je smartphone downloaden voor die 5 woorden die je misschien ooit eens nodig gaat hebben?

Die applicaties maken gewoon een afweging van hoe belangrijk het is om een bepaalde hoeveelheid data op het toestel op te slagen en wat er on-demand van de server kan worden gestreamed.

Google-maps is daar het perfecte voorbeeld van: ga jij héél europa op je telefoon zetten, omdat je 1x per jaar naar spanje rijdt en 5x per jaar in Duitsland komt?

Ja (op de vraag of ik "veel data" op m'n telefoon wil opslaan).

Waarom? Een offline database is altijd beschikbaar, altijd snel, en kost geen klauwen met geld aan dataverkeer voor precies (ghehe) wat jij opnoemt: dingen die je in het buitenland nodig hebt, waar data zomaar €10 per MB kan kosten.

Een woordenboek is echt maar een paar MB. Ik heb een woordenboek Japans met behoorlijk wat features, alle Kanji uitgepluist, voorbeeldzinnen, romanisatie, de hele shit. Hij weegt zo'n 100MB en bevat ~350.000 woorden. Voor Spaans of Engels zal zo'n woordenboek een stuk kleiner zijn, ik gok op een MB'tje of 30. Sorry hoor, maar een smartphone heeft dat wel beschikbaar. De andere 26 talen heb ik niet nodig, omdat ze niet spreken in het land waar ik heen ga.

Een routekaart pakt wel meer opslag, maar downloadt dan alleen het land waar je komende vakantie zal zijn. Als je naar Thailand gaat, pak dan de kaart van Thailand, die zal hooguit 500MB zijn. Een ander voordeel van offline kaarten is dat het meestal vectors zijn, en dus mee kunnen draaien met de richtig waarin je loopt/rijdt.

Voor apps met recepten is het minder erg, omdat je die meestal thuis (waar je wifi hebt) gebruikt, of in elk geval in het land waar je woont (onderweg alvast opzoeken wat je gaat maken). Maar het blijft dan een suf doorgeefluik. Sorry dat ik het zeg, maar de T.net app is dat ook. Het is een mooie app, maar het doet zelf eigenlijk niets. Logisch, maar hij zou ook nieuwsberichten kunnen downloaden om ze later te lezen waar je internetverbinding weg is.

En wat te denken van (mini-)tablets die zelf geen internetverbinding hebben, buiten wifi dan. Die zijn waardeloos met al die doorsluisapplicaties, pas totdat er weer een wifi-verbinding is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op zondag 24 juli 2011 05:26]


Enerzijds zijn er bedrijven die de consument richting online storage willen pushen, met alle voordelen van dien. Maar de lijn waarover dit moet ligt in handen van anderen.Tot die tijd geen voorruitgang op de wijze zoals deze zou moeten zijn.
De mens zit zijn eigen innovativiteit weer eens dik in de weg vanwege wat geld.

Zodra men een netwerk wil gaan gebruiken zoals dit bedoeld is, zal blijken dat 250MB een fractie zal zijn van wat er daadwerkelijk gebruikt zou worden als de gebruiker de vrijheid zou hebben die het verdiend. Document/media/profile controle over een lijn kan na enkele dagen deze zogenaamde grens gaan overschrijden als we het netwerk zouden gebruiken zoals het bedoeld zou zijn. En die wijze zou weer enorme voordelen voortbrengen voor de ontwikkeling van, en ontwikkelings-richting(!) van onze Informatie, Communicatie en Techniek tijdperk. Een ontwikkeling die niet stil hoort te staan vanwege een 'limiet' op data verbruik.

Tot die tijd; amper voorruitgang, baby stapjes in de vorm van mini apps voor mini dingen zoals mini tweets en mini media gebruik.

Het gaat te traag, en ik zie hier een bedrijfstak een statement maken die in mijn ogen dit compleet tegenhoudt.

[Reactie gewijzigd door CozNL op zondag 24 juli 2011 08:15]


Enerzijds zijn er bedrijven die de consument richting online storage willen pushen, met alle voordelen van dien. Maar de lijn waarover dit moet ligt in handen van anderen.Tot die tijd geen voorruitgang op de wijze zoals deze zou moeten zijn.
De mens zit zijn eigen innovativiteit weer eens dik in de weg vanwege wat geld.
Het uitbouwen van (mobiele) netwerk capaciteit kost nu eenmaal tijd en geld. De zendmasten moeten betaald worden, de licenties om de bandbreedte te gebruiken zijn ook niet gratis en al die masten moeten ook nog aan elkaar gekoppeld worden. Verder moet er voor iedere nieuwe zendmast een vergunning worden aangevraagd, wat ook niet altijd even snel gaat vanwege bezwaarschriften en dergelijke van omwonenden.

Helemaal mee eens!
Probeerde zaterdag in putten in te loggen op mijn 4 ip-cams thuis en voilá: GEEN SNELHEID!!
Alsof je een pan erwtensoep door een rietje naar binnen moet zuigen en telkens stukjes spek tegenkomt... 8)7
Die provider marketeers mogen eens naar een cursus "bij de waarheid blijven"gaan want anno 2011 klopt er nog steeds geen ruk van al die mooie draadloze (en inmiddels wer naar het overpriced stadium toeneigende) diensten.

GET A LIFE providers en regel eens ECHTE DEKKING!!!

pak dan de kaart van Thailand, die zal hooguit 500MB zijn.
de kaart van de BENELUX - belgie nederland en luxemburg is al bijna 1gig, denk je nu echt dat tailand de heelft kleiner is..???

Het aantal geregistreerde wegen ligt in dat soort landen een stuk lager. De kaarten van de meeste zuid-europese landen zijn ook flink kleiner dan die van Nederland.

Ik heb gisteren Nederland gedownload van ovi-maps. Dat was maar 200MB. En toch kun je deftig inzoomen.

de kaart van de BENELUX - belgie nederland en luxemburg is al bijna 1gig, denk je nu echt dat tailand de heelft kleiner is..???
Jazeker, want Thailand is veel minder gedetaileerd. Ik heb ff gekeken naar MapDroyd, die OSM als bron gebruikt, en Nederland is 263MB terwijl Thailand (slik) 8MB is. Wrs is daar gewoon te weinig materiaal van, maar een veel groter land als Canada is ook maar 342MB. Alleen de US is erg groot met 1,5GB, maar dan nog, is dat nou echt een probleem met telefoons waar tegenwoordig minimaal 16GB in zit?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op zondag 24 juli 2011 14:53]


Heel europa past in 1GB. De Benelux past in 60MB.

Absoluut ja... Ik heb een telefoon met 32 GB ruimte voor opslag. Laat ik dat nou ook een keer gaan gebruiken. Sinds KPN de dataprijzen wil verhogen heb ik een counter op mijn mobiel staan. Ik kom (met firmware update) nu op 130MB. Veel meer zal het niet wezen. Laat de firmware update nou eens 100 MB zijn geweest.

Ik kom veel bij vrienden en thuis gaat alles over wifi. Heerlijk snel. Lekker automatisch dus eenvoudig en... KPN ziet er niets van terug. En dit gaat nog veel leuker worden wanneer de dataprijzen gaan stijgen. Dan gaan namelijk alle wifi netwerken van vrienden er ook in en zal ik alleen onderweg nog eens mijn internet abonnementje gebruiken.

Uiteraard moet wel eerst mijn contract uitgezeten worden en daar zit KPN dus mooi aan vast.

Overigens Google maps is daar een slecht voorbeeld van. Moet veel te lang wachten en dan met een 7 Mbit verbinding. Daarnaast had ik in het verleden Tomtom mobile en dat was gewoon op de telefoon. Lekker snel, lekker duidelijk. Dat was een plus aan WM6.5. Er zat Tomtom op.

Ik verwacht dat op Tweakers juist mensen zitten die weten welke data ze via welke verbinding moeten binnenslepen. De gemiddelde nederlander weet amper wat een MB is en ook niet wat een app aan dataverbruik bijdraagt en gaat dus rustig Youtube filmpjes bekijken over de dataverbinding.

Sommige dingen kun je nu eenmaal beter via Wifi doen...

Oew, Tweakers.net app, meteen ff geinstalleerd :D

Je vergeet dat je je toestel ook kunt updaten over 3G, zoals Apple dat nu al doet met Over the Air, die update was gisteren 136 MB groot voor mijn iPad 2.

Dus 250 MB, ik zou liever dat 250MB 2,50 kost, en dat als je 400MB gebruikt dus 1,50 extra moet betalen. Maar zo zou dat niet gaan denk ik :(

Ofwel, met de volgende FOTA update even via wifi ;).

Firefox gebruikt al bijna 18 MB per update, en die komen tegenwoordig nogal vaak.
Nog wat meer OTA updates voor je OS, andere programmas, en je houdt erg weinig over om zelfs maar gewoon te browsen.
Laat staan Google docs (of zo) te gebruiken, want na elke verandering wordt een nieuwe versie naar de cloud gestuurd. Hopelijk op een slimme manier...
Navigatie kan ook een aardige aanslag zijn als je op een plek komt waar je nog geen kaarten voor hebt opgehaald met wifi.

Het wordt duur!

Waarom zou je je PC gaan updaten over je 3G verbinding?
Daar is het, met de huidige techniek, niet voor bedoeld. Het kan wel, maar ik vind het logisch dat jij dan je extra dataverkeer mag betalen.

Wie zegt er iets over PC? Neem aan dat je refereert aan het Firefox, dat is ook een app/browser op android.

Die is zo slecht bevonden dat ik mij niet voor kan stellen dat iemand zich daar aan waagt, tenzij 'ie nogal graag zichzelf martelt natuurlijk, dat kan ook. OTA updates zijn niet iets wat je wekelijks doet. FF is een uitzondering omdat het gewoonweg een puinzooi is, maar de rest van de applicaties doen wel 'normaal' qua updates.

OTA updates hoef je ook niet over 3G te doen, ikzelf zou het prima vinden als apps/os gewoon thuis via wifi worden ge-update. Liefst ook 's nachts zodat ik de evt. reboot niet merk. Ik ben al vrij lang een mobiele internetter en muv de eerste maand dat het nieuw was kom ik op iPhone en iPad maar heel zelden over de 250 MB. Heb er dan ook geen moeite mee als er een limiet op zit.

Als ze dit soort abo's met limieten gaan aanbieden vind ik wel dat ze dan ook vrij moeten laten wat je ermee doet, dus einde discussie betalen voor skype, whatsapp, etc. Nog veel belangrijker dan zouden ze ook gewoon personal hotspot op iphones moeten toestaan. Ik zou dan direct een vrij duur abo afsluiten.

Ik heb zojuist mijn eerste Androidtoestel aangeschaft, omdat ik voor 1 augustus mijn abbonement wilde verlengen. Echter, bij de eerste update kreeg ik al de vraag of ik WiFi of het netwerk wilde gebruiken voor updates: gelijk gekozen voor WiFi, omdat updates niet op elk moment van de dag noodzakelijk zijn (kan wachten tot je thuis of op kantoor bent). Het lijkt mij dus dat dit niet zo'n groot probleem moet zijn op dergelijke toestellen (neem aan dat de iPhone e.d. dit ook kunnen).

Die vraag sloeg op firmware updates... Niet op updates van je apps.

Het principe blijft hetzelfde. Mijn android phone had vorige week ook een firmware update klaar staan trouwens, daar kreeg ik ook gewoon netjes de vraag of hij die enkel zou downloaden via WiFi, of via elke connectie.

Dan wacht je met updaten totdat je een Wi-Fi verbinding hebt.

Dan zal ik wel een hele kromme redenering hebben, maar waarom moet ik wachten met het updaten van mijn telefoon, die ik samen met het abbo heb aangeschaft tot ik thuis ben?
Als je zelfs het toestel zelf niet meer kunt updaten zonder met argusogen naar je databundel te kijken dan is in mijn ogen de databundel niet toereikend.

Ik vind het van de zotte dat voor een systeemupdate ik bandbreedte moet gaan leechen van (in mijn geval) Ziggo.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op zaterdag 23 juli 2011 19:42]


De telefoon(apparaat) voldeed precies aan de eisen die jij nodig vond op moment van aanschaf. Dat er daarna een update komt is niet relevant voor de dienst die je krijgt of de telefoon die je al bezit. Dat is -jouw- keuze en betaal -jij- voor de gebruikte data.

Maar de provider profiteert niet? Alsof de providers niet weten dat het dataverbruik alleen maar omhoog gaat. Allemaal geen probleem totdat tel en sms verkeer omlaag gaat, en dus worden nu de data abbo's omlaag geschroefd en de prijzen gaan omhoog. Dat terwijl netwerk capaciteit alleen maar groeit en goedkoper wordt. Kortom er wordt een kunstmatig schaarste gecreerd. En ik betaal graag voor bandbreedte maar het is een feit dat het nu doordraait. Dit terwijl de providers net zo goed met nieuwe producten kan komen die wel bij de markt behoefte aansluiten..

Ik betaal liever nu 25 euro voor internet op mijn mobiel en 10 euro voor bellen dan andersom.

Je weet dat data 'over de kabel', dus ook via Wi-Fi, vele malen minder kost? Ons mobiele netwerk bevind zich nog bij lange niet op de plek waar het bekabelde netwerk zich bevind. Dus daar kun je op z'n minst rekening mee houden.

Daarnaast snap ik uberhaupt niet waarom je over de 3G je updates wilt binnenhalen. Op de WiFi, 'alles bijwerken' en je telefoon een paar minuten met rust laten is toch ook veel aangenamer dan (minstens) het tienvoudige kwijt zijn via de mobiele verbinding?

Mobiele data is de nieuwe melkkoe, net zoals SMS dat ook jaren geweest is. Internet op je telefoon is binnen vijf jaar van een bijzondere luxe gemeengoed geworden.

p.s. er wordt wel belachelijk slecht gemodereerd hier zeg. Veel mensen zullen het wellicht niet eens zijn met arbraxas, maar -1 en 0? Zijn post is gewoon on-topic! Lees de ModFaq toch eens..


Je weet dat in Bunnik het waterbedrijf tegenover de "fabriek" van bar le duc staat?
En dat ze beide uit dezelfde bron tappen. |:(

Compleet offtopic, waarvoor excuses, maar dat is de fabriek van Sourcy ;) Bar le Duc staat in Utrecht. (ik ben opgegroeid in Bunnik, dus dit weet ik zeker!)

@heephstan, er is genoeg bandbreedte voor iedereen, dat de prijs omhoog schiet is omdat mensen minder smsen en meer contact hebben via het internet, dus ga ergens anders heen met je opmerking over "ons" want waarom ga jij niet lekker facebooken over je Wifi als "wij" moeten update over Wifi, ik betaal momenteel toch zelf voor 1GB dus ik zal ermee doen wat ik wil.

Q_Q wat een non-vergelijking dit.. "ons" normale gebruikers? Als jij die-hard facebookt ( als je dat al onder "normaal" gebruik gooit, kan je ook makkelijk over je 250 mb heen gaan...

Als je dat aanneemt, en 1 minuut kost inderdaad 4mB, dan heb je inderdaad ongeveer 2 minuten per dag dat je youtube kunt kijken.
Maar je vergeet het een en ander.
Spotify bijvoorbeeld, is niet beschikbaar voor Blackberry OS.

En ook is het belangrijk om te onthouden dat het grootste gedeelte Blackberry's (in Nederland) de Curve 8520 betreft. En die heeft geen 3G, maar alleen een GPRS/EDGE mogelijkheid.
En aangezien het EDGE bereik in Nederland gering is en alleen bij Vodafone gehanteerd wordt in kleine/middelgrote/grote steden, moet het grootste gedeelte van de Curve 8520 gebruikers het dus doen met een GPRS verbindinkje.
En nee, daar kun je absoluut GEEN Youtube filmpje mee streamen.

Spotify verbruikt 0 mb, je kunt thuis je playlist downloaden via WiFi, veel handiger dan de buffer die steeds leegloopt bij slechte verbinding....
Gmaps, e-mail, games, nu.nl, weer kost enkele kb's tot mb's, alleen Youtube is een grote dataverbruiker.... en downloads, download je hele films met je telefoon dan, of ook is een app'je van 10MB? 8)7

Voor de dataintensieve applicaties wacht je tot het volgende WiFi punt (FON, thuis, werk, trein!) de rest van de applicaties verbruikt niet zoveel, met 250MB kun je het dus prima redden....

Vergeet niet dat dit passend is op de huidige netwerken. Als 4G wordt ingevoerd en de snelheid van de netwerken omhoog gaat kunnen de providers niet achterblijven met de verhoging van de datalimieten.

Datzelfde is gebeurd met de vaste lijn abo's, naarmate de snelheid toeneemt is het minder redelijk te verkopen om de datalimiet hetzelfde te houden.

Ik kijk nu nauwelijks youtube op mijn 3G/HSDPA verbinding (van Vodafone) omdat het gewoon niet zo lekker loopt op het mobiele netwerk. Als dat wel gaat werken ga ik het waarschijnlijk wel doen. Net als dat ik op mijn 2Mb lijn eigenlijk ook nauwelijks video keek maar nu ik 30Mb doe (en vroeger in mijn studententijd maar toen was er nog bijna niets) kijk ik veel meer, bijvoorbeeld tweakers.net video's.

Ik vind de snelheid van de netwerken geen probleem, met zowel gebruik van T-Mobile en Vodafone zijn ze rap genoeg. Het grote probleem is de stabiliteit, ik kan niet mijn toestel gebruiken en er zeker van zijn dat het internet werkt, laat staan snel.

Youtube gebruik ik daarom ook bijna nooit, immers ik weet nooit of het goed werkt, en om mij de ergenis te besparen gebruik ik het vrijwel nooit.

Als het erom gaat was mijn internet ervaring 3-4 jaar terug beter, ik had dan wel een telefoon met maar GPRS en een lagere resolutie (Qtek 9100), maar het internet werkte wel eigenlijk altijd, iets wat ik toch veel belangrijker vind dan snelheid, natuurlijk moet het geen uren duren, maar het meeste wat ik opzoek zijn mobiele sites enz.

Okay, nou als dat idd waar is he... WAAROM dan die data limieten ????Ik bedoel als dat echt zo is dan maak het toch niet uit dat het onbeperkt is, laat het dan gewoon zo. Of is dit een soort van dooddoenertje van ach die limieten ga je toch niet halen dus wees niet bang dat je straks bij moet betalen ?

Dus Vodafone, wat is het in dit geval ??? Nu wordt iedereen op kosten gejaagd door eenderde van de gebruikes die (veel ???) meer dan 250 Mb p/m halen.
Ik vind dit een erg "gekleurd" onderzoek en blijf erbij dat als het echt zo weinig is waarom schaffen we dan ineens onbeperkt af....

Dat heeft te maken met economie en schaarste van goederen en diensten. Iets wat "onbeperkt" beschikbaar is, heeft geen waarde. Zie http://samvak.tripod.com/scarcity.html
- "When a resource is thought to be infinitely abundant (e.g., air) - its price is zero"

Overigens introduceert KPN bij onze Duitse buren juist wel een "onbeperkt" data abonnement: http://www.eplus.de/Kunde...ptionen/Tarifoptionen.asp

Internet Flat XL - 5GB @7,2Mbps voor 20 euro, daarna word je op GPRS gezet @56kbps

Hoe kan dat? Marktwerking...

Eerder een gevalletje kunstmatige marktwerking.

Jarenlang kon mobiel internet bestaan op basis van grote dataplafonds die bijna niemand zou raken. De infrastructuur is sindsdien alleen maar uitgebreid maar nu de SMS&Bel-aap uit de mouw is gekomen (Als in, de winsten lopen terug) moet er meer geld worden verdiend.

Netwerken kosten geld om te onderhouden en innovatie is ook niet iets wat zonder kosten kan plaatsvinden alleen zijn de bedrijven te laat met deze acties. In de loop der tijd zijn er telefoons op de markt gekomen die in sommige opzichen niet onder doen voor PC's en er zijn applicaties gekomen waar men veelvuldig gebruik van maakt en het leven in sommige opzichten makkelijk maakt.

Het is zelfs zo ver gekomen dat men ervan afhankelijk is geworden in bredere zin dan het woord zelf. De bedrijven weten wat er gemiddeld aan data wordt verstookt en gooien de limieten van de gangbare (goedkopere) abonnementen daar flink onder.

KPN bakt ze bruin door de MB's uit dezelfde bundel te halen als SMS en bellen en dus zullen er veel mensen buiten de bundel bellen en SMS'en dankzij het mobiele internet want hoeveel consumenten weten er nu echt hoeveel data zij verstoken? Ik weet het ook niet en kan alleen maar een schatting maken. Ik denk dat ik op de 200MB zit doordat ik alleen pagina's met tekst laadt en incidenteel wat foto's bekijk.

Thuis doe ik alles over WIFI en dan kijk ik ook de Youtube filmpjes en voer ik de updates uit. In mijn geval doe ik er al veel aan om niet veel data te verstoken terwijl mijn bundel nog onbeperkt is. Zometeen moet ik mijn dataverbruik nog eens drastisch beperken omdat ik anders fors meer moet betalen en met mij nog vele anderen.

Mijn vrouw verstookt nog meer data (filmpjes, foto's etc) en zou meer dan het dubbele moeten betalen en dat zal niet lukken.

De bedrijven hebben veel te lang op het verkeerde verdienmodel geteerd en nu mogen wij de rekening betalen. Als men eerder voor andere abonnementsvormen had gekozen dan had het nu niet zo duur uitgepakt en speelde het probleem niet zo.

Zometeen worden er strengere regels van kracht waardoor roaming minder zal opleveren voor de telco's en ook die rekening zullen wij betalen aangezien een bedrijf dit als gemiste inkomsten zal zien en deze inkomsten toch wel uit een andere tak zal moeten halen. Er is genoeg stof om over na te denken maar mijn mening is dat deze markt aardig rot is.

Eindelijk een duidelijke reactie die alles een beetje samenvat. De markt is inderdaad flink rot en de prijzen worden overduidelijk kunstmatig hooggehouden.

Het zal hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat de telco's verlies(LEES: MINDER WINST) draaien op onbeperkt internet. Maar dat zal toch niet zoveel zijn dat je van onbeperkt nu naar 100mb per maand gaat.

Waar je eerst onbeperkt internet had voor een tientje extra betaal je nu tegen de 40 euro voor 1 gb, wat toch wel nodig is om zorgeloos te kunnen internetten. Dit is overduidelijk veel te veel omdat verlies te compenseren. En als die 1GB niet gehaald wordt volgens de telco's wat is dan het grote probleem?

Zullen ze ook daadwerkelijk wat met het geld gaan doen? Gaan ze het in het 3g/lte netwerk steken?
- zo ja: zou het netwerk binnen de kortste keren verbeterd zijn -> datalimieten omhoog, prijzen lager. Met als gevolg dat een hoop mensen 2 jaar aan een veel te duur abonnement vast zitten. Is dit überhaupt nog wel nodig als iedereen aan de 250 mb zit?
- zo nee: als hun netwerk nu stabiel is, en zij weer lekker bakken met geld verdienen, en het netwerk er niet beter op wordt. wat verandert er dan? Niks, geen ontwikkeling en dat is slecht voor ons land en voor alle consumenten die er in wonen. Vodafone en T-mobile spelen het spelletje lekker mee, om eigen spaarvarkens bij te vullen en Nederland staat stil qua ontwikkelingen in de telecombranche.

Deze situatie is hoe dan ook slecht voor de consument, wij lijden eronder dat de grote telco's te geldzuchtig zijn en direct compensatie willen zien. Terwijl het HUN fout is dat ze te lang op het oude model hebben geleefd ( zie <3 reactie hierboven) en wij moeten daarvoor boeten.

Ik hoop dat dit grondig onderzocht wordt door een onafhankelijk bedrijf/overheid en dat er maatregelen worden genomen die in het voordeel zijn voor de consument. En geen halve die telco's de gelegenheid geeft om op andere wijze te veel geld te innen.

mee eens behalve dat T-mobile ook mee zou doen, voorlopig houden zij hun tarieven gelijk

T-Mobile zou willen vasthouden aan 'onbeperkt' mobiel internet, dat is dus nog niet zeker.
Bovendien hebben ze wel al aangekondigd dat de datalimieten omlaag gaan.
Ook hier zal je dus extra gaan betalen voor hetgeen wat je eerder veel goedkoper had.

Toch ben ik bang dat T-mobile dit niet lang vol gaat houden.
Ze zouden door de grote vraag hun prijzen noodgedwongen moeten verhogen, als er een hoop klanten over zouden stappen van KPN/Voda naar T-mobile.
Of ze zouden worden gegrepen door de hebzucht die de andere telco's ook hebben en ook de prijzen flink opschroeven, er is toch geen concurrent die laag blijft.

Maar dit is allemaal nog onzeker, we horen vast snel genoeg over de aboo's van T-mobile

Dat 'onbeperkt' internet spreekt mij meer aan dan 'beperkt' internet.

Ofwel, liever merken dat ik over me limiet heen ben omdat ik ineens traag internet heb dan al streamend fluitend over straat naar de radio te luisteren en aan het einde van de maand me porto-met-nix mag leeggooien op de toonbank van de provider.

Met traag internet zal mijn enige beperking zijn dat ik geen youtube filmpjes meer zou kunnen bekijken, navigatie is mijn één na grootste verbruiker en dat zal ook prima werken @ GPRS snelheden.

Mijn persoonlijke nadeel zal echter zijn, met een eerdere vergelijking van hoeveel youtube verbruikt per minuut, dat binnen een week youtube kijken ik al over het limiet ben (Kijk geregeld bij het slapengaan nog een paar filmpjes).

je hebt bij E-Plus hier nergens bereik dus daarom is 'ongelimiteerd' erg makkelijk te adverteren sinds je het toch niet kan opmaken. Net als gratis benzine maar geen autoweg om het op te benutten...

Ik gebruik ook e-plus en heb alleen in de absolute rimboe in Duitsland geen bereik. Je moet geen onjuistheden gaan verkopen. Ik ken genoeg mensen met andere netwerken, en bijvoorbeeld Vodafone is zelfs in de omgeving München ook niet helemaal je van het.

Overigens is bij een beetje verantwoord dataverbruik 200MB ruim voldoende. Als je je mobiel zo instelt dat hij alleen de noodzakelijke dingen van internet haalt, in ieder geval. Bijvoorbeeld alleen mobiele websites gebruikt om informatie op te zoeken, navigatie vooraf op je mobiel zetten en offline gebruiken, evenals je email -niet- op push te zetten maar gewoon een keer in de vier uur, en ga zo maar door.
Ik heb een hele tijd lang gewoon alles kunnen doen waar het mobiele internet nuttig voor was met minder dan 100MB per maand (3,90 bij blau.de=eplus), d.w.z. nieuws een beetje bijhouden, mailtjes en agenda paar keer per dag synchroniseren en WiFi assisted localisatie gebruiken (MapsBooster van SkyHook).

Edit: een andere reden waarom Eplus zo goedkoop kan zijn is vanwege de enorme afzet en dus schaal. Alle kleine prijsvechters in Duitsland zitten op het Eplus netwerk. Base, Simyo, Blau, ga zo maar door.

[Reactie gewijzigd door Buggle op zondag 24 juli 2011 15:29]


BEN is volgens mij ook 1 van die ondergeschoven kindjes. Ik heb het goedkoopste abonnement waardoor ik voor nog geen 13 euro 'onbeperkt' internet heb (1gb @ 1Mbit).

Het signaal is zo goed als nooit maximaal, maar bereik heb ik eigenlijk altijd wel. In ieder geval in het midden van nederland (zuid-holland/utrecht/gelderland).

Ik gebruik het bewuste abonnement overigens voor me tablet in de auto. Ik heb daar sporadisch google maps navigatie. En als die aan staat kan ik in de file ook nog even een paar websites checken (jaja, onverantwoord).

Alleen mensen die meer dan 250 mb per maand gebruiken gaan meer betalen, wel zo eerlijk lijkt me.

Waarom zijn er dan aparte en extra dure Black Berry databundels als die apparaten het minste gebruiken van alle smartphones? Die zouden dus prima binnen de reguliere abonnementen kunnen vallen blijkt uit de cijfers van Vodafone. Maar een aankondiging ''Vodafone schrapt BlackBerry databundels'' zit er blijkbaar niet in.

En voor de aparte Iphone databundels waar hetzelfde voor geldt, zou je die conclusie met 70% binnen de 250mb ook kunnen trekken op basis van de cijfers van Vodafone. Schrappen dus die extra bundels voor BB en Iphone Vodafone!

Aan Blackberry bundels zitten ook de BB services gekoppeld, en ook daar betaal je voor.
iPhones zijn duur, en daaarom betaal je meer voor een iPhone bundel.

Ik weet niet niet of ik er binnen of buiten zit, maar ik ga sowieso meer betalen( van onbeperkt naar 250 mb) Ik doe altijd redelijk zuinig daar niet van, maar ik heb geen zin om bij elke webpagina mezelf af te vragen of ik me dat wel kan veroorloven. En STEL ik laat iets aanstaan een playlist op spotify via internet en zit in de eerste dag door mijn bundel heen, moet ik dan maar de hoofdprijs gaan betalen om een beetje mijn mail te kunnen lezen dacht het niet. Dan kan ik beter mijn oude nokia weer uit de kast halen en lekker old skool doen, maar dat lijkt me toch een beetje tegen de ontwikkelingen in.

Erg kromme redenering, ene kant zeg je: ik wil modern spotifyen alles in de cloud
en aan de andere kant: doe me dan maar een telefoon zonder gprs...

waarom niet de gulden middenweg en domweg die mp3'tjes naar je telefoon kopieeren?

Misschien niet helemaal duidelijk geweest, mijn fout.

Spotify was misschien een slecht voorbeeld, heb het zelf niet eens. Mijn punt was meer,van stel nou dat ik door onvoorziene omstandigheden heel snel door mijn MB's ben.
Moet ik dan een halve maand zonder internet doorbrengen of veel betalen.
In beide gevallen is dat niet ideaal, en daar zou wat op gezocht moeten worden. Bijv. ongebruikte Mb's meenemen naar volgende maand zodat ik me een uitschieter kan veroorloven.
Want ik ga niet 20 cent per mb betalen buiten mijn bundel dan maar geen,en DAN zou ik mijn oude nokia net zo goed kunnen gebruiken.
hoop dat het zo duidelijker is :)

De vraag is of die 250 mb wel juist is, klinkt als iets wat uit de duim gezogen is (zoals het geval is met meer zaken die vanuit de telecomindustrie de laatste tijd in het nieuws komen).

Zo lang de providers zoals KPN en Vodafone niet goed kunnen onderbouwen (met harde cijfers!) hebben de nieuwe abonnementen absoluut geen waarde.
Mensen laten zich over het algemeen niet voor de gek houden zeker niet als de providers niet eens fatsoenlijk te laten zien wat je echt verbruikt.

Een harde data limiet is acceptabel als die grens maar ruim boven een x-aantal maal het gemiddelde data verbruik ligt. De welbekende FUP.

Mensen laten zich over het algemeen niet voor de gek houden zeker niet als de providers niet eens fatsoenlijk te laten zien wat je echt verbruikt.
Mag ik even lachen? Tweakers laten zich misschien niet voor de gek houden, maar de gemiddelde Nederlander gaat dit echt als zoete koek slikken hoor.

Niet echt verrassend dit.
Met de huidige dataprijzen zal het ook wel niet stijgen de komende jaren.
Waarom niet? De datasnelheden zullen alleen maar toenemen dus de kans dat je sneller aan die 250 MB zit ook. Ik verwacht trouwens dat de meesten zo afhankelijk zijn van snel internet op hun mobiel dat ze daar wel meer voor willen betalen.


Man je overdrijft echt met 250 MB op een halve dag verbruiken. Ik verbruik per maand enkele MB's waarbij mijn gsm om het uur synchroniseert met de exchange server en de mails afhaalt, ik af en toe facebook check. Maar meer heb ik niet nodig.

Ik snap toch echt niet hoe sommige mensen zo'n dataverbruik kunnen hebben. Zijn jullie dan een hele dag gekluisterd aan die gsm/smartphone??

Misschien niet, maar als dit waar is had KPN gewoon sympathiek kunnen zijn en onbeperkt internet houden. Immers gebruiken de meeste mensen dit (blijkbaar) toch niet. Ok dat neemt nu wel iets toe, maar blijkbaar niet zoveel. Waaruit blijkt dat ze bij KPN en Vodafone gewoon schofterige geldwolven zijn.

Wel duh.

Op android wil je ook het internet op, met een blackberry ben ik toch iets minder snel geneigd te browsen of een youtube video te kijken....

Maar Blackberries hebben dan weer vaker grote email attachments, omdat ze vooral zakelijk gebruikt worden.

Maar open je die attachments ook op je BB? Ik mag hopen dat hij hem niet download als je hem niet opent.

attachments die je logischerwijs niet binnenhaalt met je blackberry omdat je niet echt zinvol werk kunt verrichten op documenten middels je telefoon... i could be wrong though

Leuk onderwerp voor een poll, lijkt me. Hoeveel verbruikt de gemiddelde Tweaker met smartphone?

Had je vandeweek maar op T.net moeten komen want die is al geweest.
zie nieuws: Grootverbruikers data onder KPN-klanten willen massaal overstappen

[Reactie gewijzigd door Hakker op zaterdag 23 juli 2011 17:48]


dus de nieuwe abo's zijn zo gek nog niet. De gebruiker betaald. Wel nuttig om te kunnen kiezen hoeveel minuten en MB je wilt (afzonderlijk)...

Dat internet duurder wordt, is inderdaad zo gek nog niet. Wat wel gek is, is dat als je een flinke bundel data wilt kopen, je daar ook een flinke hoeveelheid belminuten bij moet nemen. Dat is (voor mij) het probleem.

"Ongelimiteerd" internet voor 2 euro 50 of 10 euro was ook niet echt realistisch, maar de prijzen die er nu komen ook niet..

Waarom is 10 euro niet realistisch? Thuis verbruik is nog altijd tientallen keren hoger dan dat van een smartphone. Nou betaal ik zelf 40 euro per maand voor m'n internetverbinding, maar dat kan ook prima voor 20 euro. Dan heb ik het over een verbruik van tussen de 70 en de 100 GB per maand. Daar is iets van 1,5 GB toch echt niks bij. Ik zou denken dat dat gerust zou moeten kunnen voor 10 euro.

Of misschien is het 3G netwerk wel ontzettend duur om te onderhouden en onderschat ik dat..

de FUP van T-Mobile accepteerde ik.
en nog steeds is €10,- de max wat ik aan mobiel i-net uit geef, bovenop mn bellen want dat doe ik wel.
Als er geen mogelijkheid is dit te hebben zonder data counters en meerkosten boven een bepaalde hoeveelheid gebruik dan zeg ik het helemaal op, genoeg mogelijkheden om met wifi alsnog onderweg eea te checken.

Die keuze had je eerst, in ieder geval bij Hi. Nu dus niet meer.

Vooral de gemiddelde verbruiker betaald.
Ik heb nu een abbo met 1GB data en 200 belminuten voor 30 europ/m (das even zonder korting van het 1e jaar aangezien de nieuwe tarieven alleen maar de volle pond laten zien van vodafone)
Voor een vergelijkbaar abbo betaal ik straks 15 euro meer, dat is een prijsopslag van 50% en dan heb ik ook nog maar s 100 belminuten. En ik ben een gemiddeld gebruiker, youtuben op mobiel doe ik bijna niet.
Dus het grootste gros van de gebruikers gaat omhoog in prijs, en niet alleen de "grootverbruikers". Dit levert KPN en vodafone echt bakken vol met geld op en dat allemaal onder het mom van de "grootverbruikers" die dus maximaal 8% van het geheel zijn.
MBtjes over je mobiel zijn echt vreselijk (lees belachelijk) duur.
Voor mijn Ziggo alles in 1 extra betaal ik 67 euro, maar daar kan ik dan wel onbeperkt data overheen blazen. (gemiddeld zon 1.5TB per maand) en dan heb ik ook nog s 60 digitale en 30 analoge zenders bij.

200 minuten is nu 34,50 per maand.

Bij het nieuwe betaal je precies hetzelfde, alleen dan heb je een limiet van 200 MB (wat voor een gemiddeld gebruik dus genoeg blijkt te zijn)

Leuk maar als je eens een maand 240 MB gebruikt ben je dan een grootgebruiker en wordt dan afgestraft? Dat lijkt me niet fair, een maand later gebruik je misschien maar 100 MB.

Dat is met belminuten toch ook altijd zo geweest, je sluit een X aantal minuten af, ga je daar overheen betaal je extra. Gebruik je de maand erop maar de helft van je minuten dan heb je 'pech' (en eigenlijk dus teveel betaald).

Helaas is het nog niet mogelijk om je bundel zelf samen te stellen, ze vangen nog steeds in veel van deze bundels voor een verplichte hoeveelheid sms en belminuten.

Als dat zo is, waarom zulke belachelijke bedragen voor een beetje meer dan 250MB?

Er wordt nu gezegd nu dat ze niet zoveel meer geld binnen gaan krijgen.

ach ik heb van kpn drie maanden geleden een sms gehad dat ik 10 keer meer dan het gemiddelde verstookt had. navraag bij het call center bleek ik 228 mb gebruikt te hebben. dus kpn gaat er van uit dat hun gebruikers 22.8 mb verstoken gemiddeld

Oh dat is grappig, ik verstook 1-3 gig per maand over 3g... Nog nooit een bericht van ze gehad. Heb dan wel de duurste internet verbinding en koop meestal bij. Ik ga uiteindelijk vooral meer betalen door een 3k smsjes die ik per maand betaal... Wie verstuurd er nou weer 100 berichten per dag...

Yup had ik ook bij Hi. Deze "onbeperkte fup" bundel was 20MB groot (eindeloos online oid), en nadat je er 10x overheen zat ging je snelheid omlaag naar 64kbps (van 384). Dit is bevestigd door een vriend van me die bij de Primafoon werkt. Heb nu de iets grotere bundel van 1gb die 15 euro kost dacht ik, met 1mbps als max.

Zo'n grote achteruitgang is het dus niet hoor voor de mensen bij KPN/Hi. Snelheid flink omhoog, datalimiet niet strenger, alleen moet je nu betalen als je er overheen zit.

Oh en on topic: Die polls zijn zo'n ontzettende onzin. 2/3 met een blackberry weet waarschijnlijk niet eens dat ze er het internet mee op kunnen (en sturen alleen wat mails en downloaden wat applicaties). Als ze nu ook lieten zien wat de gemiddelde leeftijd in die categorie was had je dat duidelijk kunnen zien denk ik.
T zou mij niets verbazen als het meerendeel van de overige 1/3 man is tussen de 18 en 30 jaar. En die zitten hier ook gezellig op tweakers :P

Ik denk dat de BlackBerry gebruikers pas echt data gaan verstoken als QNX op de smartphones staat (vanaf versie acht). Op dit moment is de BB nu eenmaal niet zo'n sexy besturingssysteem dat zich leent voor dataconsuming apps. Maar QNX is dat wel en dan zullen ze in verhouding zich kunnen meten aan iOS en Android.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op zaterdag 23 juli 2011 16:43]


Dat ben ik zeker met je eens, als ik kijk hoeveel ik mijn PlayBook gebruik t.o.v. mijn bb is dat vele malen meer omdat het OS ook prettiger werkt qua apps. Daarnaast schijnt QNX makkelijker voor developers te zijn gezien adobe air én de aankomende android player. De markt zal dan vele malen groter worden voor app ontwikkelaars.

Klopt, de nieuwe nieuwe interface ziet er op het eerste gezicht een stuk gebruiksvriendelijker uit dan het huidige.

En er zijn al nieuwe modellen aangekondigd met behoorlijk grotere schermen dan de huidige modellen:
nieuws: 'BlackBerry Storm 3 heeft 3,7" touchscreen en komt in september'

Dus dit zal volgend jaar wel een behoorlijke groei in het data vebruik door BlackBerry's veroorzaken.

In dit nieuwsbericht is ook te lezen:
Het bedrijf wil de komende maanden zeven modellen met het nieuwe OS BlackBerry 7 uitbrengen. Daaronder zijn vermoedelijk twee versies van de Bold 9900, de Touch 9860 en nieuwe versies van de Torch en Curve.

[Reactie gewijzigd door redstorm op zaterdag 23 juli 2011 16:56]


Ik gebruik tussen de 600 MB en 1 GB per maand op een iPhone 4

Dan hoor ik bij een klein percentage van die 1% :P ik zit per maand op 2gb+.

En door mensen als jij moeten wij meer gaan betalen....

ik zit niet bij kpn of vodafone dus door mij hoef je niet meer te betalen.

Nee, dat zie je verkeerd volgens kpn.. jij gaat niet meer betalen.. jij gaat realistisch betalen, net als hij... en daardoor jij minder dan hem.. eerlijker kunnen we het niet maken (alleen de prijs voor 1 mb kunnen we belachelijk hoog maken)

Nee hoor, niks realistich, ik snap niet dat je dat kan zeggen.

Mobiele telefonie is in NL goedkoop, maar we betalen het meeste. Daarnaast gebruik ik mijn meeste belminuten niet (en zeker niet met de nieuwe abbos) maar moet ik deze wel nemen ivm dataverbruik.

Ook kan ik niet gewoon het goedkoopste abbo nemen en dan extra betalen voor de MB's, want je kan niet MB's stacken. Dat stond in het nieuwsbericht.

Niks realistisch, ik zal het nog een keer zeggen KPN had 500+ miljoen winst!! Dus we betaalde al vrij realistisch lijkt me.

Pas als er gezonde marktwerking is kun je spreken van realistische prijzen, in nederland is daar nauwelijks sprake van met slechts 3 aanbieders, probeer maar eens een simpele bundel met een beperkt aantal minuten en geen sms te krijgen bij provider A en dan nog een normaal geprijsde databundel bij provider B, dat gaat je niet lukken dus so far voor het "realistische betalen"

Puur uit nieuwsgierigheid, ik snap namelijk niet hoe iemand aan 2gb+ kan komen, wat doe jij allemaal met je telefoon en wat voor telefoon hebben wij het over?

gewoon internetten , heb een desire hd.
niks geen voip en heel af en toe filmpjes kijken op youtube.

Navigatie voor in de auto (met online maps), browsing, youtube, radiostreaming (om NL radio te luisteren in de auto), MSN/Whatsapp...
Ik zit ongeveer op 1.5 GB/maand. Ben ik ff blij dat ik niet in NL meer woon.
Ik geloof het trouwens wel dat BB gebruikers niet veel bandbreedte gebruiken, omdat ze geen apps hebben. De iPhone daarentegen heeft GB-slurpende apps (zoals de online navigatie en TV streaming)

ook hiet regelmatig aan de 2GB+ en dan kijk ik bijna geen Youtube filmpjes, af en toe streaming radio, veel GMAPS navigatie, redelijk wat Social Media en mail. zet bijna nooit m'n WIFI aan, dus ook alle App updates gaan over 3G. dus zeg maar Android gebruik zoals het bedoeld is

zet bijna nooit m'n WIFI aan, dus ook alle App updates gaan over 3G. dus zeg maar Android gebruik zoals het bedoeld is
Nooit geweten dat Android bedoeld is om te gebruiken met zo'n min mogelijk je WiFi ingeschakeld.....Willen alle Android-gebruikers hun WiFi onmiddellijk uitzetten! Dat was niet zo bedoeld!

;)


Zonder semi-interessant taalgebruik te gaan bezigen met punten achter woorden enzo wil ik hier wel op antwoorden. Ik gebruik dagelijks mijn iPad 2 voor internet onderweg, op m'n werk e.d. Dan zit ik zo'n beetje op 2 tot 2,5 GB dataverkeer per maand. (en dat is alleen web+mail+ssh)

Hiervoor heb ik weliswaar een 2,5 data-abonnement bij T-mobile, maar zo gek vind ik het dus niet. Laat staan als je er nog een beetje streaming video bij gebruikt.

Volgens mij voldoen de geintroduceerde abonnementen ook niet aan de vraag. Ik wil best geloven dat de gemiddelde gebruiker genoeg heeft aan een data tegoed van 300-500mb. Als poweruser wil ik best betalen voor 1-2GB data, maar ik bel zowat nooit. Zulke abonnementen worden er naar mijn weten nu niet aangeboden in de nieuwe modellen.

[Reactie gewijzigd door B2 op zaterdag 23 juli 2011 19:09]


Ik houd mijn data verbruik altijd goed bij en kan je zo vertellen hoe je een groot verbruiker wordt. Gebruik veel Google Maps en/of Youtube. Die twee gebruiken nog een stuk meer dan streaming radio. Maar met een beetje Internetten kom je er niet aan. Als je die apps heel regelmatig gebruikt ga je goed richting de 1GB. Zeker meer dan 300mb.

Whatsapp verbruikt helemaal niets. Je verstuurd ongeveer 1000 berichtjes voor 1MB. En ook foto's worden erg goed gecomprimeerd tot luttele kb's. Een app als Nu.nl verbruikt daarentegen bij elke start weer richting de 1MB.

[Reactie gewijzigd door Malarky op zaterdag 23 juli 2011 19:39]


Of anders gebruik je gewoon een gps om je weg te vinden... Dat verbruik kost je helemaal niets...

Ik kan me ook nauwelijks voorstellen hoe je met standaard gebruik aan dat soort getallen komt. Gewoon nieuwssites / apps, mail, whatsapp, en dergelijke verstoken bijna niks aan data.
Ik neem een paar keer per dag even wat nieuws door, tweakers.net, beetje internet bankieren en wat random apps die informatie van internet halen. Dan kom ik net aan 100-150MB.

Ik zou wel eens willen zien welke apps bij jullie (de 1GB+ gebruikers bedoel ik dan) al die data verstookt.
De enige apps die ik echt daartoe in staat zie zijn streaming movie/muziek apps eigenlijk.

edit:
Inderdaad, net even gemeten... en een random youtube filmpje van 3 minuten trekt al meer dan 6MB)

[Reactie gewijzigd door Felyrion op zaterdag 23 juli 2011 22:19]


simpel , bij t-mobile geld een limiet van 2gb op hun "onbeperkt" mobiel internet.
Ik krijg zeker elke maand een sms dat ik op 75% zit en redelijk vaak een sms dat ik er over zit.
Ik gebruik dan ook wel 2 weken lang de verbinding redelijk actief, maar ja heb dan ook geen andere optie.

Als dat zo is, waarom dan opeens limieten, dan is er toch niks aan de hand

Dit was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Als er zo relatief weinig data verbruikt zou worden is er geen enkele reden om zulke limieten in te voeren voor die belachelijk hoge prijzen.

omdat er een stijgende lijn in zit
het gaat niet alleen om gemiddelden maar ook om het aantal smartphones, en beide zullen stijgen

Nou en? Dat is de vooruitgang in de techniek. 15 jaar geleden hadden we 1200 baud modems daar wil je toch niet naar terug?

Ja dus? Als het aantal mobieltjes stijgt, dan stijgen ook de aantal klanten, maar het gemiddelde is toch nog dat mensen weinig downloaden. Die datalimieten zijn dus non-sense of deze publicatie is gelogen.

Men wil extra cashen op de data omdat er de klad in de inkomsten uit belminuten en sms zit, ze willen hun hoge winsten niet opgeven voor een meer marktconform winstpercentage en dus melken ze nu de databundels uit: aangezien er hier toch praktisch niet veel concurrentie is zal het ze worst wezen of mensen daar het niet meer eens zijn.

tijd om de drempel voor toetreding tot deze markt nog verder te verlagen voor andere telco's en isp's/

Binnen de context van dit nieuwsbericht vind ik dat dat extra cashen op data enigszins kan worden genuanceerd tot "Men wil extra cashen". Dit blijkt namelijk uit de vergelijking tussen de oude (zie: vodafone.nl) en de nieuwe tarieven (zie: tweakers.net) voor Bellen+SMS.

Desalniettemin ben ik het met je eens dat er te weinig marktwerking is. Toch zijn er naast jouw suggestie ook alternatieven om de marktwerking te verbeteren.

Ik denk dat naast de toetreding makkelijker te maken het enige alternatief direct overheidsingrijpen is, of via de opta en indien nodig de nam en anders via dwingende wetgeving (waar de netneutraliteits wetswijziging een voorbeeld van is).

Uiteindelijk maakt niet uit hoe ze het doen zolang ze het maar doen en het ook effectief is, immers: zonder een sterke actor als bijvoorbeeld de overheid zul je nooit een vrije markt krijgen.

Jouw perspectief verschilt slechts lichtelijk van het mijne: ik zie "het vergemakkelijken van toetreden" ook als overheidsingrijpen omdat de netbeheerders concessiehouders zijn. Dit verklaart dan ook dat ik spreek over meerdere alternatieven daar waar jij een aantal daarvan groepeert onder een enkel alternatief.

Het is overigens nog maar de vraag of de overheid hier een sterk sturende rol op zich moet nemen. Deze afweging zal namelijk moeten worden geplaatst binnen de context van de geschiedenis (vroeger waren er 5 netbeheerders in Nederland die bovendien flink hebben afgeschreven op UMTS-licenties) en in de nabije toekomst komen er weer nieuwe toetreders tot de markt middels LTE.

Bovendien blijkt de overheid op tal van markten moeite te hebben met het regisseren van een vrije markt middels concessies (vb: energiemarkt, gezondheidszorg, openbaar vervoer).

Maar goed, dit gaat wel heel erg off-topic, dus ik sluit af met iets dat een klein beetje meer on-topic is:
Het "extra cashen" wordt in de hand gewerkt door een (naar mijn mening aanwezig) consumentensurplus.

Zolang die LTE aanbieders niet ook zelf GSm kunnen leveren wordt dat voorlopig alleen wat met dongle abonnementen voor laptops. Daar hoef je de eerste 5 jaar niets van te verwachten, net zoals UMTS er een hele tijd over gedaan heeft om gemeengoed te worden op toestellen en landelijk dekkend te worden.

Waarom zou VoIP LTE ondenkbaar zijn (lagere latency icm hogere bandbreedte)? Daarnaast kunnen er natuurlijk overeenkomsten worden gesloten tussen netbeheerders bij gebrekkige dekking (was het niet telfort die destijds het netwerk van libertel gebruikte?). Bovendien hebben Ziggo en UPC mogelijkheden om dekkingsproblemen via WiFi op te lossen. Tenslotte dacht ik dat in 2013 de gms1800 licenties verlopen, al vraag ik me af of dat reële kansen biedt.
Het lijkt mij aannemelijk dat naarmate de tarieven stijgen UPC en Ziggo meer geprikkeld zijn om sneller de netwerken uit te rollen.
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:45 Nieuwe variant BlackBerry Bold duikt op
Vorige 15:48 Meer dan 18.000 wetenschappelijke publicaties verschijnen op TPB
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011