Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties, 14.050 views •

AMD wist in zijn tweede kwartaal een recordhoeveelheid mobiele processors te leveren en 70 procent van de mobiele chips is inmiddels een Fusion-model. De desktop- en serverchips deden het minder en ook de gpu-tak presteerde slecht.

Zowel qua omzet als qua hoeveelheid leveringen vertegenwoordigen de Fusion-apu's nu 70 procent van de processors voor laptops en tablets, vertelde AMD's tijdelijke topman Thomas Siefert tijdens de bekendmaking van de kwartaalcijfers. AMD leverde zes miljoen Brazos-apu's en een miljoen Llano-apu's in het afgelopen kwartaal. Volgens Siefert wordt Llano sneller door de markt opgepikt dan Brazos.

De verkoop van server- en desktopchips verliep minder florissant. De omzet van de Computing Solutions-tak bleef daardoor 1,2 miljard dollar, net als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst van dit onderdeel steeg wel met 10,9 procent, tot 142 miljoen dollar.

AMD wist een stuk minder videochips te leveren dan een jaar geleden. De omzet van AMD's bedrijfsonderdeel dat gpu's ontwerpt, daalde met 17 procent. Vooral voor laptops daalde de levering, wat voor een deel kan worden verklaard door de Llano-introductie. Een jaar geleden maakt de grafische tak nog 33 miljoen dollar winst, maar in het afgelopen kwartaal is dat omgeslagen naar een verlies van 7 miljoen dollar.

In totaal daalde de omzet van AMD licht, van 1,65 miljard naar 1,57 miljard dollar. De winst steeg echter; die bedroeg 61 miljoen dollar, terwijl een jaar geleden nog 43 miljoen dollar in het rood opgetekend moest worden.

AMD hoopt dat Llano het in de komende kwartalen goed blijft doen, terwijl nieuwe processors voor desktops en servers op die terreinen aandeel moeten winnen. AMD maakte nu officieel bekend dat de nieuwe high-end processors voor de desktop, de FX-serie met codenaam Zambezi, in de volgende maand geleverd worden. Ook de Opteron 6200, met codenaam Interlagos, moet dan de fabrieken verlaten. AMD verwacht dat de omzet in het derde kwartaal met 10 procent gaat stijgen ten opzichte van vorig jaar.

Reacties (39)

Reactiefilter:-139036+123+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
met fusion is het lastig om nog echt te spreken van een losse GPU en CPU tak.
AMD heeft er hier duidelijk voor gekozen alle Fusion APU's onder te brengen bij de CPU tak, wat op zich logische is.
maar er zijn dus wel 8 million GPU's over te toonbank gegaan waar de graphics afdeling niks van terug ziet natuurlijk.
dus om nu te zeggen dat graphics als geheel het slecht doet?

servers zal pas echt beter gaan als bulldozer er is. en wat hij ook gaat doen op de desktop, de server performance (zowel per dollar als per watt) gaat erg interessant zijn.

edit: "de FX-serie met codenaam Zambezi, in de volgende maand geleverd worden."
in eerste instantie overheen gelezen... YES! mag mijn s939 Athlon X2 eindelijk met pensioen, ook al is het wel te laat voor campzone.

[Reactie gewijzigd door Countess op 22 juli 2011 17:10]

hahaha, ja, ik had net zoiets. Mijn X2 is dan wel AM2, maar 't is ook een bejaarde onderhand. Misschien komen er de komende weken dan ook betrouwbare benchmarks aan. (Lees: niet van Obrovsky)
"de FX-serie met codenaam Zambezi, in de volgende maand geleverd worden."
staat er wel erg vreemd. Als ze echt volgende maand (augustus) bedoelen, had er dan niet moeten staan: "de FX-serie met codenaam Zambezi, in de volgende maand geleverd worden."? Het kan nu net zo goed zijn dat tweakers een foutje heeft gemaakt en er had moeten staan "in de volgende maanden geleverd worden." Dat laatste is waarschijnlijker omdat de verwachting ook al september was (geruchten zelfs oktober). Er staat helaas ook geen link in het artikel waar AMD die claim doet.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 23 juli 2011 11:50]

Logisch dat de GPU tak het minder doet. Er worden al een tijdje meer notebooks dan desktops verkocht. De desktop is het traditionele verkoopterrein van GPU's. En notebooks met een GPU zijn gewoon verwaarloosbaar.
Ik denk eerder dat de GPU verkoop zo erg is terug gelopen omdat upgraden op het moment vrijwel zinloos is. Mensen met een kaart uit de 5000 reeks upgraden niet omdat de 6000 reeks op dezelfde clocks minder presteert en geen noemenswaardige verbeteringen bied. En de grafische pracht van de games wordt ook niet noemenswaardig beter door het feit dat de ontwikkelaars beperkt worden door het zwakste platform waar ze voor ontwikkelen. De huidige generatie consoles.

Daar waar ik vroeger ieder half jaar een nieuwe videokaart moest kopen om de kwaliteit te genieten die ik gewend ben. Hoef ik er nu maar 1 per anderhalf jaar aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 22 juli 2011 17:14]

Weet je wat het probleem is ??

ik zie overal notebooks met NVIDIA grafische kaarten en moet veel moeite doen om er eentje met een AMD kaart te pakken te krijgen...

ze zijn er wel, maar in vergelijking met nvidia is er amper aanbod.. vooral is de lagere segmenten is het gewoon rampzalig ...

een jaar geleden was dit helemaal niet zo, dan had je ati kaartjes in alle segmenten zitten (behalve het allergoedkoopste prut natuurlijk, die hebben een intel onboard).
maar verder is het precies of alleen Nvidia levert nog mobiele kaarten..

zo kon ik voor een van m'n klanten die een goedkoper maar degelijke laptop mét amd grafische kaart wilden hebben om zoonlief te belonen voor zijn fantastische schoolresultaten bij asus enkel maar een PRO model krijgen van een verouderde serie dan nog wel... anders had het een Nvidia geweest ...
maar die (mobile nvidia) zooi vertrouw ik gewoonweg niet, omdat ik zoveel kaarten (ook mobile) na 2 jaar dood zie gaan... ik wil geen klanten verliezen door ze een laptop te verkopen die net buiten de garantieperiode de geest gaat geven...

edit: ff mobile nvidia toegevoegd aan 'zooi' om te verduidelijken dat ik de ati geen zooi vindt

[Reactie gewijzigd door bogy op 22 juli 2011 22:04]

Ik heb een tijdje geleden een probleem dat mijn laptop 'wat warmer' werd. Ik heb een asus m52vn, waarbij de gpu onder de linker palm ligt, die daar ook standaard ligt (keyboard).

Uiteindelijk werd de warmte onuitstaanbaar dus pakte ik een monitor tool erbij, waaruit bleek dat mijn gpu (9650gt) stond te bakken op 120 graden (puur stofzooi).

Ja ik weet het, was ignorant om ernaar te kijken toen ik iets begon te merken, en het had toch vrij lang geduur voordat ik er naar ging kijken.

Anyway, nu anderhalf jaar later werkt hij nog perfect. Prestaties zijn nog goed, net zoals de temps. Dus naar mijn ervaring zal ik bij nvidia blijven.
Misschien omdat nVidia optimus heeft en ATI nog niet.

Ook al ben ik AMD fan, heb ik een intel notebook met nVidia GPU gekozen, gezien deze met optimus de gpu helemaal uit kan zetten.
Gamen: 1:30h accu
Internetten: 5.30h accu

Hopelijk ga je dat dus ook zien met de nieuwe fusion laptops, want de huidige mobile radeons gaan dus niet uit (corrigeer me aub als het onderhand al opgelost is). Ooit was er een technologie om moederborden met een IGP te combineren met een GPU, waarbij als men niet aan het gamen was de GPU op 0 watt ging, maar dat hadden ze later geschrapt las ik toen. Hopelijk bieden ze een goede concurrent voor optimus, verwacht het wel ivm hun levering voor apple, daar is optimus ook ontstaan. Het zou absurd zijn als ATI niet zo iets levert, want extra GPU's in IDLE zetten zie ik gewoon niet zitten (ook niet in desktops)

Wel moet ik zeggen dat ik een jaar lang niet normaal heb kunnen gamen met optimus (game herkenning van de 2e GPU, slechte drivers) en vSync is ook een ramp (games en hd video)

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 23 juli 2011 17:52]

AMd heeft ook een optimus variant alleen roepen ze er niet over.

De reden waarom er zo weinig ati is is omdat de nvidia de 540 dumpt aan dumpprijzen.
Het overgrote deel van de systemen is uitgerust met een Intel cpu. Vanwege de Intel HD-graphics die in de huidige generatie cpu's is ingebouwd, (en die voldoende zijn voor e-mail, word en basis-surfen (excl. Flash) ) vinden vooral de notebook-bouwers het niet nodig een extra gpu in te bouwen. Alleen bij i7-notebooks zie je dus nog losse gpu's.

Daarbij zie je de Radeon-cpu's dus vooral in de AMD-chipsets en dus in combinatie met een AMD-cpu, voor zover deze dus nog niet overgeschakeld zijn op Brazos of Llano. Met de Brazos, vooral de %-50 en E-350 wordt je op het moment doodgegooid, maar de andere AMD-chips zie je nauwelijks.

@VNA9216
Mijn Radeon 8500DVI hield er ook plotseling mee op, net nadat er eindelijk weer drivers beschikbaar waren (van het moment dat ATI door AMD was overgenomen tot pakweg 2½ jaar geleden stonden alleen de nieuwste drivers op de AMD-site, maar die ondersteunden dus de 8500-serie niet meer)

Met nVidia-chips zijn echter heel veel problemen geweest, met name eind 2007, begin 2008. Halverwege dat jaar kwam nVidia er achter dat ze soldeersel hadden gebruikt dat niet tegen hitte kon. Alle laptop-OEM's hadden daar last van, van Apple en Asus, Sony, Dell, HP tot Acer en PB aan toe. Dat betrof dan vooral de high-end gpu's (die veel meer hitte produceren) maar onze notebook met Geforce 7000 uit begin 2008 ging ook na 1½ jaar kapot. De problemen met nVidia zijn destijds uitgebreid op tweakers.net besproken.

Of er daarna nog problemen waren met nVidia's weet ik niet, maar inmiddels heeft ATI/AMD toch duidelijk wel een betere reputatie.
En ik heb juist dat ATi/AMD graka's snel kapot gaan. Mijn laatste 3 AMD kaarten zijn max 2 jaar meegegaan. Mijn vorige Nvidia kaart (8800GTS) ging 3-4 jaar mee totdat de bios batterij die er naast op het mobo zat besloot zn inhoud uit te spugen. Maar zo zie je hoe uiteenlopend de ervaringen kunnen zijn.

Voor mij persoonlijk is CUDA support belangrijk dus zal ik voorlopig nog Nvidia kaarten gebruiken.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 23 juli 2011 09:21]

Ehm... Volgens mij ging het hier om de mobile sectie?
Nou dan ken jij deze artikelen nog niet. Dit is er biivoorbeeld 1. Ik heb zelf ook een 8800GTS 320mb gehad en dat was kwalitatief absoluut geen hoogvlieger. Ik ben voorlopig tevreden met mijn HD5870 kaartjes die al vanaf 2009 alles op max aankunnen (1920x1200) op enkele uitzonderingen na.
Maar de cijfers van nVidia zijn op gpu gebied wel goed (die stegen aardig tov het vorige Q), dus of dat nou waar is...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2011 17:31]

Wow als je dat vergelijkt met intel die zo maar even 13 miljard omzetten in Q2 en daar 3,2 miljard winst op maken vraag je je af hoe lang zo'n AMD het nog vol kan houden :o

AMD maakt mooie spullen en ik weet dat intel van veel meer markten thuis is dan AMD en ik dus appels vergelijk met peren, maar 't is wel allebei fruit en intel heeft gewoon zoveel groter budget om in van alles en nog wat te investeren in met dit soort cijfers...
dat is waar, maar wees blij dat AMD bestaat. Zonder die concurrentie zou je nu bij Intel het dubbele betalen voor je cpu.
De APU's van AMD kan nog intel, nog nvidia aan tippen en ik zie dat in de nabije toekomst niet veranderen. Ook de high en midden segment van de GPU markt zijn ze ijzersterk.
De cpu's schieten alleen in vergelijking met intel veel tekort, toch is het vreemd dat ze niet meer cpu's verkopen, cpu's tot 150 euro zijn ze erg aantrekkelijk. Wat dit betreft heeft Intel een geniale marketing afdeling denk ik.

Ik vraag me alleen af hoe AMD het heeft gedaan in vergelijking met Nvidia in marktaandeel. toen de 6xxx serie uitkwam waren ze simpelweg heer en meester op de GPU markt, maar dat lijkt nu wat minder te zijn.

edit:
typos

[Reactie gewijzigd door VB op 23 juli 2011 21:17]

+17%, da;s niet gek! :o
(al was de boel wel de afgelopen dagen bijna 10% weggezakt, en sinds 1-Jan zelfs 20%, maar toch weer eens goed nieuws voor de geldschieters)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2011 18:27]

AMD is vandaag uiteindelijk 20% meer waard geworden (+1 miljard dollar) op basis van bovenstaande (niet alleen positieve) resultaten.

[Reactie gewijzigd door grizzlybeer op 22 juli 2011 23:22]

Meer op basis van de positieve outlook voor het komende kwartaal.
Volgens die statistieken is Intel maar liefst 24 keer groter dan AMD. Dat er een verschil was wist ik wel, maar zó... :o
Nvidia heeft toch een behoorlijke inhaalslag gemaakt op gpu-gebied (ik heb het over de mobiele varianten).
Ruim een jaar geleden had AMD de sterke HD5xxx reeks die goedkoop was en DX11 leverde, waar Nvidia even behoorlijk achterliep. Met de 4xx/5xx serie heeft Nvidia dat gat in ieder geval op prestatievlak gedicht, al zijn de highend chips nog steeds veel prijziger dan die van AMD.
En Nvidia heeft natuurlijk ook Optimus.
Wat wel enigszins verontrustend voor de langere termijn voor AMD moet zijn, is dat het half zo grote (qua omzet & aantal werknemers) nVidia het financieel zoveel beter blijft doen. De cpu/apu kant met Tegra2, en de gpu kant zitten daar allebei in de lift, en er wordt aardig geld verdiend (operationele winst is bijna drie keer zo veel als bij AMD), Bij AMD wordt weliswaar geen verlies meer gemaakt, maar ook nauwelijks winst. Hopelijk voor AMD gaat Q3 daarin verandering brengen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2011 22:23]

Dat is het grote verschil: Vroeger was nVidia leidend, nu is ATI/AMD dat. Alleen voor de echte high-end gamers is nVidia nog eerste keus maar dat licht meer aan de optimalisaties van veel games voor nVidia-gpu's en het ontbreken daarvan voor ATI/AMD-gpu's als aan de kwaliteit van de gpu's/kaarten zelf.
Niet geheel onverwacht, AMD zit natuurlijk qua desktop en server nog met de oudere processoren. Goed nieuws van Brazos en Llano daarentegen, hoewel dat ook niet erg verrassend is.

Ben zelf natuurlijk erg blij met de melding dat Bulldozer er volgende maand aankomt. :)
Aan mij heeft het niet gelegen... Heb hier 7 HD5870's draaien op Bitcoin }:O
Sow he, dat had ik niet verwacht dat ze verlies zouden leiden op gpu gedeelte.
Als je ziet dat flink wat prijs prestatie kaarten hebben....
Maar iedereen zal natuurlijk nVidia kopen, en ik niet snap waarom :S??, als je kaart al goed is, maarja mensen zijn wel eens heerlijk stom om naar hun marketing te luisteren met hun "The Way its meant To Be P(l)ayed. (nee ik ben geen nVidia hater....)
Ik ben benieuwd wat het na de 7xxx serie is, want ik denk dat AMD een flinke bom aan het bouwen is om op nVidia te gooien.
Heb een goede gevoel over die nieuwe 7xxx serie, maar dat zie ik dan wel, en ben ik benieuwd of ze winst hebben gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Radeongamer14 op 22 juli 2011 20:55]

Ik denk wel dat AMD met bulldozer en zambezi een stukje terug kan pakken op Intel, ben alleen bang dat dat niet lang duurt aangezien er dan binnen een jaar weer antwoord zal zijn van Intel op hun systeem. Ben wel van mening dat AMD idd leuke prijs/ kwaliteit verhouding alhoewel intel ook dat wat beter begint te doen.

Hoop in ieder geval wel dat AMD de komende jaren lekker aan Intel zijn marktaandeel kan gaan snoepen, k heb ze al geholpen met mijn hd 6950 kaartje in ieder geval :p ;-)
Ik denk dat AMD het gewoon goed doet. Een relatief klein bedrijf dat hoogwaardige produkten levert en hoe je het wendt of keert in staat blijkt keer op keer flink te concurreren met giganten op Cpu- en Gpu-gebied. Gezien het grote kapitaalverschil tussen beide fabrikanten kun je de prestaties van AMD alleen maar meer waarderen. Waarom moet AMD een processor hebben die sneller is dan die van Intel, waarom moet AMD de snelste processor hebben. Als of dat het enige component is die de snelheid van het systeem bepaalt. Ik en velen met mij zij blij met een betaalbare processor dat in combinatie met betaalbare onderdelen schitterende, weliswaar niet de snelste, prestaties leveren en die je staat stelt alles te doen op computergebied. Wat kan het mij schelen dat een Intel-processor een paar benchmarkpunten meer heeft terwijl ik in het dagelijkse gebruik ervan t.o.v. een AMD systeem dat verschil nauwelijks of niet zie :+

[Reactie gewijzigd door KotiV10 op 23 juli 2011 10:13]

Benchmarks zeggen volgens mij verrekte weinig over hoe responsief een systeem aanvoelt en hoe goed de gebruikservaring is. Uiteraard is een krachtiger systeem responsiever en zal een gebruiker die ervaart dat zijn systeem nog responsief is sneller een extra tab openen of een extra programma starten, daarmee het verschil nivellerend, maar dan is er voor die gebruiker wel een duidelijk verband.

Deze subjectieve ervaring en de responsiviteit meten is echter niet zo gemeengoed als standaard benchmarking, voor zover het meetbaar is uiteraard.

Een goede respons is denk ik vooral afhankelijk van een optimale balans tussen gpu en cpu (come in AMD) en een niet te zware gui. In tegenstelling tot een command-line-systeem is bij een grafisch systeem die responsiviteit veel belangerijker voor de gebruikservaring.