Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 69, views: 14.265 •

Een website heeft details van de komende generatie Sandy Bridge E-serie gepubliceerd. De processors vormen het high-end segment van de Sandy Bridge-lijn en vereisen een andere, grotere socket dan de huidige serie processors.

Volgens de Turkse website DonanimHaber, die regelmatig prerelease-informatie verspreidt, zullen de cpu's een aanzienlijke prestatieverbetering ten opzichte van de huidige cpu's tonen. De Sandy Bridge-processors van de E-serie krijgen zes of vier cores aan boord; de quadcores hebben een vaste multiplier, terwijl een deel van de hexacores Extreme Editions betreft. Bovendien beschikken de E-serie-processors over turbomogelijkheden.

Het topmodel zou de Core i7-3960X worden. Deze hexacore moet een standaardkloksnelheid van 3,3GHz krijgen, met een turbo naar 3,9GHz. De hyperthreading-cores hebben gezamenlijk de beschikking over 15MB L3-cache. Het ddr3-geheugen kan met vier kanalen tegelijk worden aangesproken en de Sandy Bridge E-processor krijgt een tdp van 130W.

De Core i7-3930 zou een trede lager worden gepositioneerd en over een vrij instelbare multiplier beschikken. De kloksnelheid zou 3,2GHz bedragen, met een turbo naar 3,8GHz. Het betreft echter geen Extreme Edition, maar de hexacore is meer vergelijkbaar met de K-processors, zoals de Core i7-2600K uit de reguliere Sandy Bridge-serie. Verder is de hoeveelheid L3-cache van de cpu gereduceerd tot 12MB.

De quadcore uit de serie zou de naam Core i7-3820 dragen en een kloksnelheid van 3,6GHz, met turbo tot 3,9GHz krijgen. De hoeveelheid L3-cache zou 10MB en de tdp nog altijd 130W bedragen. De socket voor de E-serie is niet compatibel met de huidige processor; de lga2011-socket telt meer pinnen, onder meer vanwege de quadchannel-geheugencontroller. Prijzen van de op 32nm geproduceerde Sandy Bridge-E-serie zijn nog niet bekend.

ModelCores/threadsKloksnelheidTurboTdp
Core i7-3960X 6/12 3,3GHz 3,9GHz 130W
Core i7-3930 6/12 3,2GHz 3,8GHz 130W
Core i7-3820 4/8 3,6GHz 3,9GHz 130W

Reacties (69)

Ze doen er bij Intel ook wel alles aan om de wet van Moore te laten kloppen :)
Staat er ergens in het artikel het aantal transistors vermeld dan?
Een Quad core met 6/12 Cores/threads :?
Hyperthreading (2 threads per core)

Ooohw wacht, ik zie wat je schrijft (las over het Quad gedeelte heen)

Hahaha inderdaad dat staat er wel een beetje raar ;)

[Reactie gewijzigd door e_balk op 20 juli 2011 09:36]

Voortaan even melden bij geachte redactie. ;)
Klopt het wel dat de 3820 sneller is dan de 3930? Lijkt me qua nummertypering anderson.

- Lezen is een vak, de 3820 is dus een quadcore en de 3930 een hexacore

[Reactie gewijzigd door Rubenmeister op 20 juli 2011 09:21]

hehe inderdaad. Ik moest ook al 2x even goed kijken. Tabel klopt niet?
Ik denk dat je nog steeds gelijk hebt, een hexacore kan best trager zijn dan een quadcore in sommige taken, zeker als de kloksnelheid van de quadcore nog eens hoger ligt.

Zelfde scenario had je met de vroegere Mac Pro's, waar de dual 2,66 GHZ quadcore trager was dan de single 2,93 GHz quadcore in vele scenarios.
Inderdaad, meer cores zegt niet alles. veel applicaties kunnen niet meer als 1, 2 of 4 processoren tegelijk gebruiken. hierdoor komt de hogere kloksnelheid de prestatie ten goede.

Het is niet dat een 1.5ghz quadcore net zo snel is als een 3ghz dual core. Zeker niet omdat het verdelen van de taken over de cores ook rekenkracht kost, maar ook omdat veel applicaties gewoon 1 core gebruiken/zien. die applicaties zien dan vaak 1.5 of 3ghz procesoren. vul zelf maar in wat dan sneller is.
In middels zijn de meeste software producenten redelijk opgeschoten met het gebruik van meer dan 1 core, dus ik denk dat de single/dual core verhouding in middels verschoven zal zijn. Maar ik moet de eerste software nog zien die echt 6 cores nuttig bezig weet te houden.
Natuurlijk kun je makkelijk met veel verschillende programma's een hexa core lekker bezig houden maar door bijvoorbeeld 3D Studio of Photoshop of Autocad etc te draaien gaat het je echt niet lukken om meer dan 2 a 3 cores echt aan het werk te zetten de rest zal dan gewoon een beetje achtergrond processen draaien en fijn zich zelf terug klokken om energie te besparen (niet slecht maar ook niet hele erg nuttig).

Ondanks dat zou ik toch een hexacore willen simpel weg omdat het gebruik van de vele cores een kwestie van tijd is en omdat alleen gedurende een korte transitie periode van single naar dual, dual naar quad en quad naar hexa dit soort situaties zich voor zullen doen.
Het converteren van video's heeft naar mijn weten al sinds jaar en dag baat bij zoveel mogelijk cores. Ook een van de weinige taken die baat heeft bij Hyper threading. Natuurlijk ook afhankelijk van codecs en dergelijke.
"De quadcore uit de serie zou de naam Core i7-3820 dragen"
en toch staat er in het tabelletje cores/threads: 6/12 :?
(niet snel genoeg getypt, anderen waren mij alweer voor....)

tabel aangepast!

[Reactie gewijzigd door satunya op 20 juli 2011 15:43]

ik zou de tabel toch eens nazien, want ze klopt volledig!
Is aangepast inderdaad, daarstraks stond er in plaats van 4/8 6/12 bij het Core i7-3820 model. ;)
de 8 zal wel voor quad staan...
Of logischerwijs voor 8 threads (4 cores met hyperthreading) ;) De vraag is dan natuurlijk alleen waar die 9 voor staat bij de hexacores...

Overigens jammer dat er nog niet meer details zijn vrijgekomen, zoals over de interne PCIe controller, hoeveel kanalen deze heeft en of het nu wel of niet PCIe 3.0 wordt. De geintegreerde GPU, etc.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 20 juli 2011 11:39]

waarom is die turkse site zoveel in het nieuws de laatste tijd? na dat geintje met die neppe AMD bulldozer scores neem ik ze niet meer serieus.. en zeker niet nadat ze zeggen wake up kids bulldozer sucks.. terwijl dat ding nog niet eens uit is..
kwestie van aandachtsgeil? Vertrouw deze site ook voor geen meter, jammer dat Tweakers er nog naar kijkt...
Eens. Ik had deze site op z'n minst voor een maand geboycot, of tenminste een waarschuwing en verwijzing naar een artikel waarin ze de boel neppen.

Al moet je ook opletten met dat soort suggesties, op hardware.info heb je daarvoor gelijk een ban te pakken(ja echt ;( ).
Het is juist het omgekeerde van wat jij zegt.

Die site heeft juist altijd informatie wat klopt en hebben vroegtijdig roadmaps en specs.

Jij denk dat ze die dingen uit hun duim zuigen?

Blijkbaar hebben ze gewoon een bron die hun al die informatie kan geven.

Dat je ze dan afrekent op 1 uitspraak is gewoon raar.
en zeker niet nadat ze zeggen wake up kids bulldozer sucks.. terwijl dat ding nog niet eens uit is..
Bulldozer zal ook zuigen. Hoef je niet eens eentje voor in je handen gehad te hebben. Het aantal ALUs per core is verminderd, en de front-end en FPU moeten gedeeld worden per twee cores. Ja dan is de rekening snel gemaakt...

Een 8-core Bulldozer zal te vergelijken zijn met een quad-core met Hyper-Threading. Tegen een 6-core Sandy Bridge-E maakt hij geen schijn van kans.
Hmm... die typenummers van Intel worden steeds verwarrender:

Core i7-3960X -> 3,3GHz/3,9GHz
Core i7-3930 -> 3,2GHz/3,8GHz
Core i7-3820 -> 3,6GHz/3,9GHz

En hoe kan de gewone consument nu zien of het een hexacore of quadcore is?
38** serie quad en de 39** serie hexa? :P
Sinds wanneer koopt de gewone consument een Corei7-3930 of welk item van dit soort lijstjes?

De gewone consument zal het zien aan de doos, danwel sticker op bijv. een laptop, waarop staat of er een quad of hexacore met x.x GHz in zit.

Dit soort losse hardware items zijn voor de gewone consument een stuk minder interessant, je ziet er daarom ook maar zeer weinig van liggen bij bijv. de mediamarkt of saturn.

Hardware fabrikanten en enthusiasts kunnen zich verder zorgen maken over de naamgeving van deze producten, en je mag er vanuit gaan dat bij de enthusiasts er toch wel een minimale research gedaan wordt naar het aantal cores dat er op een CPU zit voordat er tot aanschaf wordt overgegaan.

Daarnaast om het gemakkelijk te houden, wat Tweakers in de vrije text althans beschrijft lijkt het erop dat 39xx hexacores zullen worden en 38xx quadcores (hoewel de tabel dit vervolgens tegenspreekt, maar neem aan dat dat een typefoutje betreft).
Door de typenummers effectief op te zoeken op bijvoorbeeld de homepage van intel of een gespecialiseerde hardware site te raadplegen.

Mijn inziens moet je dit stevast doen als je een nieuwe processor wil aanschaffen, op die manier weet je meestal wel wat de beste prijs/kwaliteitsprocessoren van dat moment zullen zijn.

En inderdaad de nummers zijn niet bepaald representatief, maar toch ben ik er van overtuigd dat er een logica achter zit ... welke deze logica is blijft echter een raadsel :p
Volledig eens dat het een beetje verwarrend is, maar als je na gaat is het nooit veel beter geweest. De processors uit de eerste generatie i7 CPU's waren bijvoorbeeld ook niet heel herkenbaar genummerd. Ik denk dat je er langzaam aan went en na een tijdje per nummer wel kunt zeggen hoeveel cores een dergelijke processor dan wel of niet heeft en zoals voor mij al is gezegd, is het voor de gemiddelde consument ook niet erg interessant.

Echter zag ik ook dat de i7-3930 nog een volgletter mist, de volledige benaming van deze hexa core wordt i7-3930K.

Ik dacht eigenlijk ook nog dat er wat i7-octacores werden uitgebracht(?). Op het internet kan ik hierover weinig terugvinden, behalve dat octocores op LGA2011 (socket R) en LGA1356 (socket B2) worden uitgebracht als serverprocessor. Dit zullen dan Xeon-E5 processors zijn in plaats van een i7.

Edit: Ik zag wel dat op eBay schijnbaar een octocore Engineering Sample te koop staat voor LGA2011, maar verder kan ik er niets over vinden (=beetje jammer). Het zal wel een ES Xeon-E5 CPU zijn denk ik :).

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 20 juli 2011 14:33]

Hmm als er nu weer een anders soort socket word gebruikt dan word ik gek

Dan heb je net een 1155 socket en dan moet je alweer een ander gaan kopen om bij te blijven
Deze processors komen wel op een andere socket namelijk de lga-2011.
Ook kan hij dd3-geheugen in quad-channel draaien.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge
LGA1155 is alleen de low/medium-end processoren, dus tot en met de laagste i7's.

De High-End markt, waaronder deze CPU's uit het artikel vallen, krijgen LGA2011.

Net zoals vroeger dat onderscheid al gemaakt werd met LGA1156 en LGA1366, dus daar verandert weinig aan qua principe.
Het is echt belachelijk dat Intel ongeveer ieder half jaar en met iedere refresh een nieuwe socket nodig heeft. Ze kunnen het doen omdat ze goede processoren hebben en iedereen dus toch wel weer upgrade, maar als je ziet dat mijn AM2 bordje uit 1933 nog een AM3 processor kan draaien, weet je wel wat qua klantenbinding de beste oplossing is...
Het is echt belachelijk dat Intel ongeveer ieder half jaar en met iedere refresh een nieuwe socket nodig heeft.
Dit is echt onwaar. LGA1366 en volgens mij ook LGA1156 zijn al in 2008 geintroduceerd, en zijn dus ruim over de 3 jaar meegegaan. Dat is best netjes.

Socket 775 is bijvoorbeeld nog langer meegegaan, van 2004 tot op dit moment, de laatste socket 775 CPU's worden binnenkort uitgefaseerd (zie dit bericht.

En wat is het probleem precies? 98+ procent van de mensen gaat echt geen CPU upgraden, die kopen gewoon een complete PC en hebben hier niks mee te maken verder.

Op een gegeven moment moet je gewoon overstappen naar een nieuwe socket, als je CPU gewoon meer pinnen nodig heeft voor zijn functionaliteit.

En dat is echt niet Intel-specifiek hoor. Slot A van AMD is bijvoorbeeld ook niet lang meegegaan, en zijn ook nauwelijks upgrade-CPU's meer voor uitgekomen.
Socket 775 is bijvoorbeeld nog langer meegegaan, van 2004 tot op dit moment, de laatste socket 775 CPU's worden binnenkort uitgefaseerd
Het socket ging lang mee, maar voor bijna elke nieuwe processor had je een nieuw chipset nodig
Wat heb je in zo'n geval aan een socket die 3 jaar mee gaat...
En wat is het probleem precies? 98+ procent van de mensen gaat echt geen CPU upgraden, die kopen gewoon een complete PC en hebben hier niks mee te maken verder.
Ehm de mensen die deze processors kopen, zijn juist de mensen die wel upgraden
De rest van de mensen koopt idd een kant en klare pc
Ja, en binnenkort kan je ook geen nieuwe processors in je AM2 bordje stoppen.

Bobcat is op de bordjes vast gesoldeerd.
Llano krijgt een nieuwe socket
Bulldozer werkt alleen met socket AM3 en nieuwer.

Overigens zijn LGA1156 en 1366 toch een paar jaar meegegaan, en is het al ontzettend lang bekend (bijna sinds de introductie van beide sockets) dat deze bij de eerstvolgende generatie vervangen zouden worden door respectievelijk LGA1155 en LGA2011.


Daarnaast zou je eventueel nog kunnen klagen over het feit dat Intel twee verschillende sockets hanteert voor low/mid range en high-end. Maar eigenlijk is het AMD die dit idee jaren geleden heeft geintroduceerd met S754 en S939, en AMD begint hiet zelf ook weer mee dit jaar met Llano en Bulldozer.
je zou kunnen zeggen dat amd processoren langzamer zijn, ja. MAAR: Ze bouwen wel processoren die op 5 jaar oude moederborden comfortabel draaien.

als ik jaarlijks een cpu upgrade bij intel zou doen, moet ik elk jaar een f*cking nieuw moederbord kopen. ze sporen echt niet op dat vlak.

stelletje geldwolven, wel goede marketing uiteindelijk. Maar voor de consument een b*tch.
95 procent van de consumenten gaat echt zijn cpu niet ieder jaar upgraden(ik denk de meeste tweakers ook niet, enkel hun videokaart en dat heeft ook nog enigszins nut)
Jammer dat het nog steed een TPD heeft van 130W op stock.
Wil je goed kietelen ga je dik over de 150W, vergt weer een stevige koeler om de temps normaal te houden.
Dat is niet erg, want ik ben van plan om waterkoeling te gaan gebruiken i.c.m. een van deze beestjes :Y)

Kan niet wachten tot ze tekoop zijn !! Heeft lang genoeg geduurd wat mij betreft :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013