Een samenwerkingsverband tussen verschillende Britse universiteiten heeft als doel een deel van het menselijk brein te simuleren. Daartoe worden speciaal ontworpen ARM-chips ingezet, die neuronen en hun signalen moeten simuleren.
Vier universiteiten, die van Manchester, Southampton, Cambridge en Sheffield, werken samen aan het project dat SpiNNaker genoemd wordt. De naam is een acronym voor Spiking Neural Network Architecture en het project beoogt neuronen en hun signalen te simuleren. De ARM-chips die voor het project gebruikt worden, werden aan de universiteit van Manchester ontworpen en door het Taiwanese United Microelectronics Corperation gemaakt. De chips bestaan uit achttien tot twintig ARM-cores en worden volgens een 130nm-cmos-procedé vervaardigd.
De ARM-cores beschikken over 55 blokken sram van 32KB en worden gecombineerd met 1Gbit-geheugenchips tot een bga-soc. Het SpiNNaker-project draait momenteel op beperkte capaciteit, maar wordt gedurende de komende anderhalf jaar uitgebreid. Uiteindelijk moeten er ongeveer een miljoen cores worden ingezet om een deel, omstreeks één procent, van de menselijke hersenen te simuleren. Elke core moet ongeveer duizend neuronen simuleren en elke neuron moet in virtueel contact staan met ongeveer duizend andere neuronen.
De cores werken als een massively parallel-computer die de elektrische signalen, of spikes, van neuronen simuleert. De spikes worden door middel van datapakketjes gerepresenteerd en worden door gesimuleerde neuronen verwerkt. Dat moet inzicht geven in de manier waarop hersenen informatie verwerken. Volgens de projectleider van SpiNNaker, professor Steve Furber, vergt het systeem met een miljoen cores ongeveer 50 tot 100 kilowatt.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 juli 2011 09:13]
Close enoughThe Matrix?
Jij vindt een generator ook een belachelijk concept? Die levert ook geen energie als je 'm geen brandstof voert. Het menselijk lichaam is niet veel anders, behalve dat het draait op biomassa.Het meest belachelijke concept uit de verder wel vermakelijk Matrix serie
[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 juli 2011 11:47]
Het menselijk brein doet dacht ik 20 Watt verbrandenEn ik heb het vermoede dat de mens geen 1.5 MegaWatt produceert.
Nope, nee, niet mee eens.En ik heb het vermoede dat de mens geen 1.5 MegaWatt produceert.
Het menselijk brein doet dacht ik 20 Watt verbranden
Verder ben ik het met het merendeel van je post zeker eens, vooral dat het brein zeer zuinig is, want daar staat evolutionaire druk op. Echter;The 10% of brain myth is the widely perpetuated urban legend that most or all humans only make use of 10 percent (or some other small percentage) of their brains. It has been misattributed to people including Albert Einstein. By association, it is suggested that a person may harness this unused potential and increase intelligence.
Though factors of intelligence can increase with training, the idea that large parts of the brain remain unused, and could subsequently be "activated" for conscious use, is without foundation. Although many mysteries regarding brain function remain, every part of the brain has a known function.
Neurologist Barry Gordon describes the myth as laughably false, adding, "we use virtually every part of the brain, and that [most of] the brain is active almost all the time" Neuroscientist Barry Beyerstein sets out seven kinds of evidence refuting the ten percent myth:
- Studies of brain damage: If 90% of the brain is normally unused, then damage to these areas should not impair performance. Instead, there is almost no area of the brain that can be damaged without loss of abilities. Even slight damage to small areas of the brain can have profound effects.
- Evolution: The brain is enormously costly to the rest of the body, in terms of oxygen and nutrient consumption. It can require up to twenty percent of the body's energy--more than any other organ--despite making up only 2% of the human body by weight. If 90% of it were unnecessary, there would be a large survival advantage to humans with smaller, more efficient brains. If this were true, the process of natural selection would have eliminated the inefficient brains. By the same token, it is also highly unlikely that a brain with so much redundant matter would have evolved in the first place.
- Brain imaging: Technologies such as Positron Emission Tomography (PET) and functional magnetic resonance imaging (fMRI) allow the activity of the living brain to be monitored. They reveal that even during sleep, all parts of the brain show some level of activity. Only in the case of serious damage does a brain have "silent" areas.
- Localization of function: Rather than acting as a single mass, the brain has distinct regions for different kinds of information processing. Decades of research has gone into mapping functions onto areas of the brain, and no function-less areas have been found.
- Microstructural analysis: In the single-unit recording technique, researchers insert a tiny electrode into the brain to monitor the activity of a single cell. If 90% of cells were unused, then this technique would have revealed that.
- Metabolic studies: Another scientific technique involves studying the take-up of radioactively labelled 2-deoxyglucose molecules by the brain. If 90 percent of the brain were inactive, then those inactive cells would show up as blank areas in a radiograph of the brain. Again, there is no such result.
- Neural disease: Brain cells that are not used have a tendency to degenerate. Hence if 90% of the brain were inactive, autopsy of adult brains would reveal large-scale degeneration.
The 10% myth has been spread both unwittingly, by individuals believing it to be fact, and deliberately as a helpful deception. The myth has spread by word of mouth and through various media formats. It is frequently used to give strength to arguments in cognitive training or counseling.
Several books, films and short stories have been written closely related to this myth, as well as greatly expanded intelligence, artificially caused and otherwise, in general. The most notable of these is the novel The Dark Fields, and its film adaptation Limitless, which operates under the notion that the rest of the brain could be accessed through use of a drug. The Zombie Survival Guide alleges that humans only use 5% of their brains as a potential explanation of a "sixth sense" in zombies.
Other works involving artificial intellectual enhancement include The Lawnmower Man, the short stories "Understand" by Ted Chiang and "Lest We Remember" (which actually features total recall, a different concept based on similar premises) by Isaac Asimov. These, however, do not imply that the human brain is, or should be inherently capable of, this exponential growth.
The 10% brain myth occurs frequently in advertisements, and is often cited as if it were fact in entertainment media. The pilot episode of Heroes features a professor character who also affirms the unused-brain myth to hint at the human potential for superpowers.
Some New Age proponents propagate this belief by asserting that the "unused" ninety percent of the human brain is capable of exhibiting psychic powers and can be trained to perform psychokinesis and extra-sensory perception. There is currently no scientifically verified body of evidence supporting the existence of such powers.
We weten juist niet hoe het brein werkt, alleen wat verschillende gebieden van het brein doen, een subtiel maar belangrijk verschil. Veel neurowetenschappers zeggen graag dat hoe meer ze te weten komen, hoe meer nieuwe vragen opgeroepen worden (wat mooi gespiegeld wordt in astronomie, natuurkunde etc.).We weten hoe het menselijk brein werkt, we weten alleen niet hoe het zo gezegde ''OS'' van de mens werkt. Denk aan emoties, geheugen compressie, hormonen etc.
Het probleem met dit idee is dat het vooralsnog volslagen fantasie is (maar wel één die al sinds Griekse mythologie en eerder in het menselijk bewustzijn is genesteld).Nou, nog een paar jaartjes wachten en ze hebben 100% en we kunnen al het "creatieve" denkwerk ook overlaten aan computers.
[Reactie gewijzigd door jacobvdm op 18 juli 2011 21:55]
[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 18 juli 2011 12:13]
Het gaat eerder om de kosten - zet eens het verbruik en de aanschaf van ARM tegenover Xeon? Hangt ook een beetje van de sponsoring af natuurlijk. Misschien dat naar aanleiding van dit bericht Intel naar Ars Technica of MIT stapt om daar een "donatie" te doen, in ruil voor gratis reclame en wéér een met-CPU's-verwarmd zwembad erbij.De keuze voor ARM-cores vind ik trouwens wel opmerkelijk. Dacht dat er voor dit soort taken voor Xeon's werder ingezet, of anders misschien nog GPU's van nVidia. Zou denken dat de performance per watt bij Xeon's hoger ligt, maar misschien zit ik er gewoon flink naast.
[Reactie gewijzigd door ZpAz op 18 juli 2011 09:32]
[Reactie gewijzigd door Caelorum op 18 juli 2011 09:59]
Het kan wel verlamdheid e.d. tot gevolg hebben, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij dit NIET zo is.. Wonderlijk toch, die hersenen.One case, demonstrated by Smith & Sugar, 1975; A. Smith 1987, demonstrated that one patient with this procedure had completed college, attended graduate school and scored above average on intelligence tests. Studies have found no significant long-term effects on memory, personality, or humor after the procedure, and minimal changes in cognitive function overall.
[Reactie gewijzigd door Frituurman op 18 juli 2011 11:08]
[Reactie gewijzigd door kalechinees op 18 juli 2011 10:47]
Daar ben ik het niet mee eens. De mens is juist dominant geworden, omdat we ons instinct weten te negeren en zelf logisch nadenken. In die zin valt de mens dus totaal niet te vergelijken met een computer, want een computer zou zijn eigen programmatuur en hardware moeten kunnen veranderen om het menselijk brein volledig na te bootsen. Zoals je al zegt is de plasticiteit van het brein enorm en dat betekent dat neuronen nieuwe verbindingen kunnen maken, bestaande verbindingen kunnen versterken en verbindingen kunnen afbreken.ot slot je verhaal over instinct. Dat is nog zoiets. Natuurlijk zijn wij evolutietechnisch gezien uitgerust met een heel arsenaal van overlevingstechnieken. Anders was de mensheid nooit zo dominant geworden als ze nu is. Maar deze technieken zijn ook niet uit het niets onstaan. Ze zijn gedurende ontelbare jaren in onze hersenen geprogrammeerd door de natuur, op een blinde manier. Dat is nu juist de essentie van het Darwinisme. het verschil zit hem er vooral in, dat jij, als je een machine programmeert met zulke technieken, al niet meer vind dat deze intelligent gedrag tentoonstelt. Immers, jij hebt het zelf zo gemaakt, het apparaat doet alleen maar wat hij mogelijkerwijs kan doen, dus is niet erg slim..
Als de natuur een entiteit zou zijn die ons mensen had 'geprogrammeerd' zou het dan echter niet precies hetzelfde gaan?
[Reactie gewijzigd door Struikrover op 18 juli 2011 13:26]
'Een andere misvatting is de mythe dat we slechts 10 % van onze hersenen gebruiken. Het lijkt heel logisch dat we onze hersenen niet volledig gebruiken, anders zouden we geen nieuwe dingen meer kunnen leren. Ook wordt wel geredeneerd dat het deel van onze hersenen dat we niet gebruiken als reserve fungeert omdat we continu hersencellen verliezen (OECD, 2002a) De oorsprong van deze mythe ligt waarschijnlijk in de vroege neuro-wetenschappelijke theorie dat een groot gedeelte van de cerebrale cortex uit “stille gebieden” bestaat die niet geactiveerd worden door sensorische of motorische activiteit. Tegenwoordig hebben we echter meer inzicht in deze stille gebieden gekregen: zij maken hogere cognitieve functies mogelijk die niet direct aan sensorische of motorische activiteit gekoppeld zijn (Bransford, Brown, & Cocking, 1999). Ook is uit de klinische neurologie gebleken dat zelfs het verlies van veel minder dan 10% van de hersenen al enorme gevolgen heeft voor iemands functioneren. Men kan er bijvoorbeeld mentale beperkingen aan overhouden.Wel is het zo dat mensen volledig kunnen herstellen na, bijvoorbeeld, een beroerte. Maar dit is te danken aan de plasticiteit van de hersenen: andere zenuwcellen nemen de functie van de verloren cellen over. Dit leidt er gewoonlijk wel toe dat de aard van de informatieverwerking verandert. De nieuwe aanpak is gewoonlijk minder efficiënt dan de oude en kost meer energie. Toch: de hersenen zijn uitzonderlijk goed in compenseren. Dit is de overlevingsstrategie van een individu.'
[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 18 juli 2011 12:23]
[Reactie gewijzigd door Struikrover op 18 juli 2011 10:10]
[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 18 juli 2011 12:26]
[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 juli 2011 09:42]
Ik neem aan dat je er dus vanuit gaat dat een dergelijke process op deze wijze schaalt (1% bij deze opstelling, 100x zoveel is 100%). Het gaat hier over 1 specifiek hersengebied. Dus ik verwacht dat voor elke van die gebeiden waarschijnlijk een eigen architectuur nodig zal zijn. Deze zal misschien niet eens kunnen communiceren met andere gedeeltes.1% van menselijk brein?
Nou, nog een paar jaartjes wachten en ze hebben 100% en we kunnen al het "creatieve" denkwerk ook overlaten aan computers.
[Reactie gewijzigd door NEO256 op 18 juli 2011 14:20]
Dan kan de Computers nog steeds niet creatieve denken en ook geen kunst ontwerpen en ga maar zo door, want daar heb je emoties (gevoelens) voor nodig, en dat zal een computer "nooit" krijgen.1% van menselijk brein?
Nou, nog een paar jaartjes wachten en ze hebben 100% en we kunnen al het "creatieve" denkwerk ook overlaten aan computers.
Ik vraag me af waar "wij" uiteindelijk goed voor blijven.
Ik ben scepties, het is niet dudielijk waar ons creatief process precies op rust.Dan kan de Computers nog steeds niet creatieve denken en ook geen kunst ontwerpen en ga maar zo door, want daar heb je emoties (gevoelens) voor nodig, en dat zal een computer "nooit" krijgen.
[Reactie gewijzigd door Volantynys op 18 juli 2011 09:17]
Klopt. Het simpelste bewijs ervoor is dat de hersenen nog steeds groeien. Moeder natuur is geen verspiller, en zal geen nutteloze dingen laten groeien die de mobiliteit etc hinderen.Dat 20% verhaal is een fabeltje. We gebruiken allemaal 100% van onze hersenen.
Gebruikelijk?waarom zouden ze gekozen hebben voor ARM cores? in plaats van de gebruikelijke xeon processoren
Dat is 100mW per core. Met een Arm lukt je dat wel, met een Xeon moet je er nog een electriciteitscentrale naastzetten.Volgens de projectleider van SpiNNaker, professor Steve Furber, vergt het systeem met een miljoen cores ongeveer 50 tot 100 kilowatt.
[Reactie gewijzigd door Gordijnstok op 18 juli 2011 09:20]
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 juli 2011 09:38]
[Reactie gewijzigd door Mirved op 18 juli 2011 09:44]
[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 juli 2011 09:35]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True