Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft: we zien tablets als pc's

Door Olaf van Miltenburg, woensdag 13 juli 2011 12:47, views: 25.487

Volgens de Windows Phone-topman van Microsoft gebruiken mensen tablets voor pc-taken. Het gebruik van een mobiel besturingssysteem is in strijd met Microsofts zienswijze dat tablets pc's zijn en Windows Phone 7 komt dan ook niet naar tablets.

Met een verwijzing naar het succes van de iPad en Android-tablets wordt vaak geclaimd dat het einde van het pc-tijdperk in gang is gezet. Microsoft ziet dat anders, blijkt uit opmerkingen van Andy Lees, voorzitter van Microsofts Windows Phone-divisie. "We zien een tablet als een pc", zei hij volgens Electronista op de Worldwide Partner Conference.

Lees benadrukte nogmaals dat er geen kans is dat Windows Phone 7 naar tablets komt, zoals sommigen hopen. Windows 8 gebruikt elementen van Windows Phone 7 en ondersteunt ARM-chips, die voor tablets gebruikt worden. Microsoft ziet het echter niet als een mobiel besturingssysteem. Het bedrijf zou namelijk van mening zijn dat 'elk type, waaronder tablets, over de volledige snelheid van een computer moet beschikken'.

Hij denkt dat gebruikers tablets inzetten voor pc-activiteiten en wijst daarbij op de netwerk- en print-mogelijkheden van Windows 8. Hoewel Microsoft Windows 8 niet als een mobiel besturingssysteem ziet, zijn er wel verschillen tussen de ARM-versie en de versie voor x86-chips. Zo moeten Windows-programma's opnieuw gecompileerd worden als ontwikkelaars willen dat ze ook op de ARM-versies draaien.

Volgende 13:15 Nieuw model PS3 kan hd alleen weergeven via hdmi - update
Vorige 12:07 VMware introduceert vSphere 5 en nieuwe licentiestructuur - update
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Goh Mircosoft, wat een slim idee om veel meer licentie kosten te vragen voor een tablet, ipv WIndows Tablets goedkoper te maken. Maak je maar geen zorgen, de operating systems van de concurrentie kosten ook stevige duiten en zullen waarschijnlijk niet concurreren op een veel lagere prijs (NOT!).

Voor een OEM zijn de licentiekosten echt niet hoog. Daarnaast moet voor bijv. android ook betaald worden vanwege patenten die er op rusten (onder meer aan MS). Als je in grote volumes OEM licenties verdeeld dan kost een Win7 licentie nog geen 30 dollar. Op een apparaat van 500 a 600 euro is dat niet zo heel veel, en het is ook niet veel duurder dan een wp7 licentie.

30 dollar.... die wil ik wel eens zien. Dat zal misschien voor de Starter zijn. Een Home premium en daarboven kosten toch wel meer dan jouw 30$

Gewoon hetzelfde truukje als op de PC toch, volstoppen met anti-virus trial software en dergelijke, krijg je ook lekker voor betaald en uiteindelijk zijn de kosten van Windows dan erg laag.
En je krijg sowieso vrijwel altijd Home Premium van de OEMs, denk dat $30,- zelfs nog hoog ingeschat is.

Niemand weet hoeveel ms van de oem vraagt, want dat verstopt ms heel bewust (wrs omdat ze verschillende oems verschillende prijzen vragen), maar denk dat zo'n $30 dollar redelijk realistisch is.

Maar los daarvan, ik geef hier microsoft wel ABSOLUUT gelijk in, enige wat ze niet lijken te beseffen is dat de desktop software op veel gebieden niet zo volwassen is als de mobiele software (volwassen in de zin, geschikt voor gelimiteerde batterij duur en effectiever hardware gebruik).

Gewoon hetzelfde truukje als op de PC toch, volstoppen met anti-virus trial software en dergelijke, krijg je ook lekker voor betaald en uiteindelijk zijn de kosten van Windows dan erg laag.
En je krijg sowieso vrijwel altijd Home Premium van de OEMs, denk dat $30,- zelfs nog hoog ingeschat is.
Gewoon volstouwen met anti-virus trials en andere zwaar vertragende troep zodat je gloednieuwe quad-core niet sneller is als een aftandse maar schone Pentium 4.

En een consumenten-pc wordt geleverd met de Home-versie, maar bij een zakelijke leverancier kun je ook PC's met de business-versie kopen hoor.

uit het artikel
Het bedrijf zou namelijk van mening zijn dat 'elk type, waaronder tablets, over de volledige snelheid van een computer moet beschikken'.
Dit kun je op twee manieren lezen.
1) elk type moet over de volledige snelheid van een computer beschikken om Windows en alle door de OEM toegevoegde trial/crap-ware te kunnen draaien.
2) elk type moet over de vollege snelheid van een computer beschikken om de gebruiker te laten ervaren dat zijn apparaat voldoende snel is voor wat hij er mee wilt doen.

Indien het betekenis 2 is, sluit ik me er bij aan, maar naarik vermoed suggereert Mr Lees wel het 2e, dat zijn divisie het phone-os niet wilt aanpassen aan de grotere resolutie van tablets, omdat het daarmee in concurrentie gaat met de 'gewone' Windows (kanibalisatie).

Het resultaat is dan betekenis 1 aangezien een ARM-cpu (ook al is hiet een dual-core) nou eenmaal niet de cpu-kracht heeft van een quad-core Phenom II of Core i5/i7.

Voor een consument die een losse OEM versie koopt wel (rond de 80 - 90 euro voor Home Premium). Bedrijven als HP betalen daar inderdaad minder dan 30 euro voor. Waarom? Daar sluiten dergelijke bedrijven afspraken over af met MS. "Als jullie xxx aantal licenties kopen dan krijgen jullie xx% korting".

Voor een firma als HP / Dell echt niet hoor ;)

Home premium kost vandaag de dag inkoop per 1 53,- ex BTW,
Bij een distribiteur.

als je windows 7 retail kan krijgen voor 70 euro (legaal, ongeopend. zoek maar op ebay) kan ik me best voorstellen dat een OEM 30 dollar kost, dat is zelfs aan de hoge kant in vergelijking imo

dan kost een Win7 licentie nog geen 30 dollar
Niet veel? Dat is een stuk duurder dan de meeste ARM processors en bijbehorende gpu.

klok klepel? Op een ARM processor heb je nog steeds een besturingsysteem nodig zover ik weet en nu weet ik dat android in princiepe niet veel kost maar ivm met patenten ed betalen toch veel telefoon makers een aardig bedrag om rechtszaken te voorkomen...

Dat komt gewoon door de angst die Microsoft inboezemt.

Daarnaast moet voor bijv. android ook betaald worden vanwege patenten die er op rusten (onder meer aan MS).
Geld alleen in de VS en daar zijn die patenten ook niet getoetst (maw: het is twijfelachtig of die voor de rechter wel stand houden).

het is net als toen internet opkwam en microsoft dat ook niet direct belangrijk vond

Waar haal je dat in hemelsnaam vandaan, or wordt over licenties of de bijbehorende kosten met geen woord gesproken... maar jij weet nu al te vertellen dat MS dit gaat gebruiken om zijn klanten uit te melken? Zullen ze met de hevige concurrentiestrijd van nu echt zulke domme beslissingen maken waardoor ze zichzelf uit de markt prijzen? (NOT!)

Volgende keer als je wilt ranten, aub wel ontopic blijven.

Ontopic: Heeft MS dan nu hun zienswijze van wat een tablet is aangepast? Volgens miji bracht MS (Ballmer) nog niet zo lang geleden naar buiten dat ze denken dat de tablet niet de pc gaat vervangen, maar dat eerder een soort crossover systeem gaat komen waardoor beide systemen naast elkaar kunnen blijven bestaan. Iets wat mij ook zinniger in de oren klinkt dan het volledig verdwijnen van de pc...

Dat WP7 niet naar tablets komt, is dat dan een zo veel gevraagd iets? Als Win8 hetzelfde kan bieden en nog veel meer... dan hoeft WP7 voor mij niet op tablets te verschijnen, dan heb ik idd ook liever een OS qua mogelijkheden meer overeenkomt met een volwassen OS dan een mobiel OS.

In het artikel wordt niet over licentiekosten gesproken.
Feit is wel dat Microsoft deze voor Windows Phone 7 verhoudingsgewijs laag houd om het aantrekkelijk te maken voor telefoonmakers om het voor hun producten te gebruiken.
Uit de berichten op tweakers blijkt dat Microsoft tussen de 5 en 15 dollar krijgt per verkochte Android telefoon.
nieuws: 'HTC betaalt Microsoft 5 dollar per verkochte Android-telefoon'
nieuws: Microsoft tekent patentdeals met makers Android-apparaten
Andere telefoonfabrikanten, die niet bij naam genoemd werden, zouden zelfs tot 12,50 dollar per verkochte telefoon betalen. Daardoor verdient het bedrijf uit Redmond aan het Android-besturingssysteem vermoedelijk meer dan dat het eigen mobiele besturingssysteem Windows Phone oplevert.
nieuws: 'Microsoft eist 15 dollar voor elke Android-smartphone van Samsung'
Gezien HTC de grootste Windows Phones-fabrikant is, is het logisch dat zij de hoogste kortingen krijgen, en dus per toestel het minst betalen. Verder geld in het algemeen dat je de vraagprijs hoger moet inzetten als wat je doelstelling is, zodat je na onderhandelen op het bedrag zit dat je wilde ontvangen. Die prijs van $12,50 per toestel zou wel eens heel realistisch kunnen zijn, en als Microsoft daarmee meer verdient als met Windows Phone 7, per toestel dan, dan is het voor Microsoft dus veel lucratiever om aan tablet-bouwers de desktop Windows te verkopen.

Microsoft wilt met Phone 7 een sterke positie veroveren op de telefoniemarkt, en zoals ik hierboven aangaf, willen ze, denk ik dan toch, Windows Phone niet aanpassen aan tablet-resoluties hetgeen een compromis zou zijn.

Dat de tablet niet de PC gaat vervangen lijkt me logisch, er zal behoefte blijven bestaan aan werkstations en desktops, al zullen die wel in toepassing veranderen. De functie van de gewone kantoor-desktop wordt steeds meer uitgevoerd met een notebook, maar ook daar verwacht ik dat dit nog wel een tijdje x86 blijft.

Toch hoeft ARM niet veel krachtiger te worden, en als een Android, Blackberry QNX of iOS overweg kan met een toetsenbord en desktop-resoluties, van 1024×768, 1280×720, 1280×1024, 1440×900, 1600×900 tot 1920×1080 dan zou het als desktop-OS kunnen worden ingezet. En als dan over een jaar of 5 tot 10 iedereen een dergelijk OS gebruikt op zijn/haar telefoon en thuis-tablet dan zou het wel eens kunnen zijn dat het efficienter is om de gewone kantoorgebruiker met een dergelijk OS te laten werken in plaats van ze te leren werken met Windows, Mac-OS of een Unix-achtig OS. De PC zoals wij die nu kennen zou daarmee verdwenen zijn.

Of Win8 hetzelfde kan bieden is niet de vraag. Win8 zal meer kunnen, veel meer, alleen zal een echt mobiel OS energie-efficiënter zijn. Daar waar die energie-efficiëntie niet nodig is, en waar de mogelijkheden van een desktop-os zinvol zijn, een werkstation of high-end game-pc, blijft dat de eerste keus.

De huidige mobiele OSsen zijn nog niet echt gericht op het afdrukken en het maken van afdrukbare documenten (bv brieven, verslagen) maar als dat beter wordt, of als e-mail en online documenten belangerijker worden, zou dat wel eens kunnen veranderen. Dan kan de eenvoudiger interface van de mobiele OSsen wel eens de doorslag geven. Voor veel gebruikers zijn de huidige desktop-OSsen veel te ingewikkeld. Zij zullen graag die extra mogelijkheden inleveren voor wat extra eenvoud, zolang ze maar datgene kunnen doen wat ze willen of moeten doen.

Jij weet wat Windows 8 tablet editie kost?

Geloof me, Microsoft heeft hier wel over nagedacht en dan met name over het licentie stuk. En vanuit een zakelijk perspectief zit er ook best wat in: ik beheer liever een tablet met Windows 8 en alle normale group policies, software, etc. dan een tablet met een Phone OS waarop ze wel al hun werkzaamheden willen kunnen doen. Een phone OS is gewoon niet even zo in je infrastructuur te integreren als je alleen desktops gewend bent.

Kan zijn dat ze de markt mislopen, maar ik denk dat het wel een goede richting is. Natuurlijk zullen er tablets zijn voor simpele view only taken, maar daar richt MS zich dus duidelijk niet op. Denk maar aan een PC met alleen een stukje software er op om verbinding te maken met een server (thin client): dat kan ook met elk simpel OS. Maar als je hem volledig wilt gebruiken heb je een compleet OS nodig.

Ben het niet eens met de stelling van die topman. Ik gebruik mijn tablet eigenlijk alleen als ik mijn PC niet gebruik. Het is gewoon een aanvulling, even snel gemakkelijk browsen op de bank bijvoorbeeld.
Vind het jammer dat WP7 niet naar tablets komt, het had die markt wel een klein beetje kunnen opschudden. Ik heb het idee dat het een beetje stil staat, je hebt nu gewoon de iPad, wat Android dingetjes en de Playbook die eigenlijk niet meetelt..

Ben wel benieuwd naar Windows 8 dan, want die komt wél naar tablets toch?

Mee eens. Volgens mij is dit precies de reden waarom tablets met Windows niet populair zijn en die met Android of iOs wél. Een tablet gebruik je met een heel ander doel en bedien je op een hele andere manier dan een PC. Je moet daar het OS op aanpassen. Ik begrijp niet waarom Microsoft een andere strategie kiest.

Met een paar kleine aanpassingen is windows zelf zeker geschikt als tablet besturing.

Bv single click ipv double click. En daarbij een iets andere GUI, geen taalkbalk, of een iets andere taakbalk, waar ipv het start menu een overzicht van applicaties komt, maar dan ben je er toch?

Ipv daarvan lijkt het mij juist beter om aanpassingen aan WP7 door te voeren, waar al een solide basis ligt voor touch-omgevingen. Nee, in plaats daarvan gaat Microsoft het (in mijn ogen) niet voor touch-input bedoelde Windows gebruiken. Denk eens aan een single click hoe je dat nu in Windows gebruikt, om te selecteren. Als je zoiets fundamenteels wilt veranderen loop je al spaak.

Denk eens aan een single click hoe je dat nu in Windows gebruikt, om te selecteren. Als je zoiets fundamenteels wilt veranderen loop je al spaak.
Dat zit al sinds jaar en dag in de instellingen van explorer. (single click vs double click to open an item, ergens in de 'folder options')

Daarnaast heeft Microsoft ook in Windows 7 gewerkt aan de touch input en is er al een tijdje bekend dat ze dit nog verder hebben verbeterd in Windows 8. Ik verwacht dan ook dat de touch input op hetzelfde niveau zit als bij WP7. (Dit was zviw één van de eerste dingen die uitlekten over Windows 8.)

Overigens hebben ze om Windows 8 te optimaliseren voor die touchscreens zelfs een nieuwe UI gemaakt. Die metro UI die al een aantal keer is langsgekomen op tweakers.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op woensdag 13 juli 2011 13:31]


Toch denk ik dat het meer voeten in aarde heeft.
Die folder options van Windows Explorer kwam ik jaren geleden ook tegen, tegenwoordig gebruik ik ALTIJD eerst rechtsklik om dan in het menu te kiezen wat ik wil, meestal iets anders als de dubbelklik-actie. Maar ook dat is te configureren.

Wat moeilijker is, is alle bestaande applicaties omvormen. De knoppen op veel knoppenbalken zijn te klein voor vingerbediening. Applicaties moeten dan dus detecteren of ze op een desktop/notebook (met muis, mousepad) of op een tablet draaien, maar wat als ze niet eens van het bestaan van tablets af weten, zoals het gros van de huidige Win-x86 applicaties zoals een Ms Office 2010, een Civilisation V of een Elder Scrolls V Skyrim.

Er zullen altijd legacy-applicaties in gebruik blijven die niet op de touch-bediening zijn voorbereid.

Het Windows 8 tablet mode filmpje gemist?
De 'tablet kant' van Windows 8 verschilt toch echt wel van Windows zoals we het gewend zijn. Het is van ze tot nu toe hebben laten zien gewoonweg alle sterke punten van WP7 als optionele GUI modus van Windows 8.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op donderdag 14 juli 2011 00:31]


Mee eens. Volgens mij is dit precies de reden waarom tablets met Windows niet populair zijn en die met Android of iOs wél.
Niet helemaal mee eens... Tenminste natuurlijk is het hoofddoel van Android en iOS een goede touch ervaring te bieden maar ik heb sinds kort een Asus Transformer en moet eerlijk zeggen dat hij prima te gebruiken is als netbook. Natuurlijk heeft Android nog wat kleine tweaks nodig maar ik vind de hybride oplossing op zich wel een goede manier van denken. Al denk ik inderdaad wel dat een mobiel OS met ondersteuning voor muis en tb beter werkt dan een normaal os met ondersteuning voor touch, mjah dat is afwachten totdat Win8 echt uit is

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op woensdag 13 juli 2011 13:13]


Dat is het probleem een tablet hoort geen aanvulling te zijn maar een extensie. En dat is iets wezenlijk anders. Android tablets zijn dat misschien nog wel, maar de iPad absoluut niet. Even eenvoudig een PDF-je delen met een iPad zit er niet in. Persoonlijk zou ik graag op de iPad een functie zien om eenvoudig mijn Pictures en Documents (OSX) folders vanuit de iPad benaderen en andersom.

Ik verwacht geen explorer op de iPad, maar wel een map voor documenten, muziek, foto's en video's die gewoon te benaderen zijn vanuit OSX, Windows en Linux. En natuurlijk ook andersom. Als Apple het beperkt tot deze 4 folders kunnen ze deze hardcoded beveiligen en niet het uitvoeren van code uit deze folders toestaan.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op woensdag 13 juli 2011 14:57]


emailen van pdf werkt prima anders.

Ga jij al je pdf's in je homedirectory op je PC naar je iPad/Android-tablet mailen?
Of al de documenten op je NAS/homeserver?
Lijkt me niet. Zoals je browset op het internet met je mobiele browser zo moet je op je lokale netwerk kunnen browsen. Ik ga het straks proberen, ik bedenk me net dat mijn NAS ook een webinterface heeft.

Ik sluit me helemaal aan bij HerrPino.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op donderdag 14 juli 2011 16:46]


sommige mensen zullen het er wel eens mee zijn, andere niet.
Ik geef Microsoft gelijk.

Ik heb een paar maanden een iPad gehad, maar irriteerde me er steeds meer aan dat het in feite een opgeblazen iPhone is. Ik verwacht van een tablet dat het meer in de richting van een PC gaat dan in de richting van een mobiele telefoon. Simpelweg door de prijs en door de grote.

Wat ik bijvoorbeeld miste was een centrale plek om je bestanden op te slaan, en het zo mogelijk te maken gegevens uit te wisselen tussen apps. Een ander punt was de gebrekkige email functionaliteit, precies hetzelfde als op een iPhone.

Zonder dit soort dingen is een tablet gewoon een dure internet browser, of presentatie scherm. Dus heb ik hem weer verkocht, en ik weet van vele tablet gebruikers dat na een aantal maanden vooral de kinderen hem gebruiken.

Ik sta dus helemaal achter Microsoft's visie. Een volwaardige laptop hoeft een tablet niet te worden, maar ik ben het er zeker mee eens dat mensen tablets willen gebruiken voor pc-taken. En dat het dus niet verstandig is er een os op te laten draaien dat gemaakt is voor een telefoon.

Waarom had je dan de afgelopen 10 jaar niet zo'n windows tablet gekocht?

Ik kan niet voor badflower spreken natuurlijk, maar hier zijn wat redenen:
Ze kostten een klein vermogen.
Ze waren zwaar (in ieder geval om lang in je handen te houden)
De interface van windows was niet ontworpen voor touch.
Het werkte nog met pennetjes, niet met touch.
Performance was niet goed genoeg om vloeiend te werken.
Batterijduur was slecht.

Niet altijd waren al deze nadelen van toepassing, maar vaak als je er eentje op loste werd een ander nadeel groter (bv gewicht vs batterijduur vs performance).

Nu worden die problemen langzaam verholpen. Hardware wordt over het algemeen goedkoper, sneller en zuiniger, er wordt meer gebruik gemaakt van GPU versnelling, windows wordt meer aangepast voor touch, meer mensen zijn geïnteresseerd in tablets waardoor het geen niche product meer is en het dus goedkoper wordt, etc.

Ik had trouwens zelf wel een windows tablet, de toshiba portege M200. Leuk apparaat, maar hij was dus te zwaar om lang in je handen te houden, pennetje, windows xp, duur (ik heb em als 3 jaar oud refurbished apparaat voor 500 of 600 gekocht)...

[Reactie gewijzigd door finraziel op woensdag 13 juli 2011 14:52]


Bestanden die worden ondersteund door verschillende apps kan je tussen die apps uitwisselen, dit gebeurt in toenemende mate. Jij wilt denk ik de volledige vrijheid van een soort explorer, dat kan volgens mij weer onder Android.

Verder kan ik op een iPad veel dezelfde zaken als op een iPhone (die overigens ongeveer hetzelfde kost los), maar heb ik veel apps die niet prettig op een iPhone zouden werken. Op een pc doet de gemiddelde consument ook niet meer dan wat ik op een iPad kan, minder in veel gevallen. Maar als je volledige vrijheid wilt moet je eerder bij Android zijn. Zowiezo is de cpu in een tablet nartuurlijk nog verre van die in een laptop of desktop.

En dat kinderen het ding vaak opeisen is logisch, mijn zoontje van 3 kan er al een jaar erg goed mee overweg, de intuitiviteit is zo groot dat ze daar zoveel plezier aan beleven dat het ding natuurlijk daar vaak belandt. Dat zegt niets over hoe ik het apparaat gebruik.

Apple geeft aan dat ze de tablet wel als toekomst zien, met name omdat de kracht binnen een aantal jaar vergelijkbaar zal zijn met de laptops van nu en je er dus steeds meer mee zal kunnen, ook voor professioneel gebruik. Op mijn werk wordt het ding al gebruikt voor het lezen van papers en allerhande wetenschappelijke apps. Het is een begin natuurlijk.

Geheel mee eens...
Dit is dan ook de grote rede dat ik niet aan die tablet computer onzin mee doe op dit moment. Je kan er niks meer mee dan met een smartphone.
Ik ben benieuwd hoe dat Windows 8 gaat werken op tablets, voor mijn PC twijfel ik nog aangezien windows 7 ook nog goed draait :)

Ik sta dus helemaal achter Microsoft's visie. Een volwaardige laptop hoeft een tablet niet te worden, maar ik ben het er zeker mee eens dat mensen tablets willen gebruiken voor pc-taken.
Aparte conclusie na het verhaal dat ervoor staat. Je geeft een allerlei redenen waarom een tablet voor jou niet geschikt is om een computer met een desktop-OS te vervangen, en trekt daaruit de conclusie dat Microsoft gelijk heeft als ze zeggen dat mensen tablets willen gebruiken voor PC taken. Dat is een beetje van het soort argument als 'een auto kan alleen maar rijden, daarom willen mensen een auto die je ook als boot kunt gebruiken'.

Volgens mij is het inmiddels al wel duidelijk dat tablets geen vervanging zijn voor bepaalde belangrijke taken waar nu PC's voor gebruikt worden, en zullen ze dus ook geen PC's gaan vervangen. Krampachtig blijven proberen tablets met een desktop-OS te maken waamee je de 2 kunt verenigen is tegen de stroom in roeien als je het mij vraagt. Als je dan toch voor een 'volwaardige' computer kiest, pak dan gewoon een laptop.

Dat Microsoft krampachtig aan hun Windows platform vast houdt snap ik best, het is een van hun kroonjuwelen. De andere (Office), is ook geen product dat zich heel erg goed voor tablets leent. Microsoft is altijd een 'desktop software bedrijf' geweest, en de mensen die er aan het roer staan komen allemaal nog uit de tijd dat er niks anders was dan de desktop. Wat dat betreft staat Microsoft er best wel beroerd voor, voor de toekomst.

Lees nou eens wat er staat :P Er zijn al zat tablets met Windows OS, er komt alleen geen apart Windows OS voor tablets. Je zal met een tablet waar Windows op staat net zo goed op de bank kunnen surfen, alleen Microsoft ziet geen noodzaak om Windows Phone te gebruiken als OS voor een tablet. Ik kan me persoonlijk wel vinden in de uitspraak; een tablet is eigenlijk een compacte PC en niet een grote telefoon.

Maar tablets met Windows erop bestaan al 10 jaar, waarom zijn die dan nooit in miljoenen verkocht?

Omdat de UI altijd brak is geweest. Iets dat ze met Windows 8 duidelijk proberen te verbeteren voor de tabletmarkt.

En waarom was de UI brak? Juist, omdat het een UI was voor PC's, en een tablet gewoon geen PC is. Software moet 'vingervriendelijk' zijn, en wordt daardoor heel anders van ontwerp dan traditionele PC software die met een muis en toetsenbord bediend wordt...

Een tablet is dus geen PC. Natuurlijk kan je er PC-achtige dingen mee doen, maar dat doe je dan niet op een PC-achtige manier.

Lees nou eens wat er staat Er zijn al zat tablets met Windows OS, er komt alleen geen apart Windows OS voor tablets.
Misschien dat je het artikel ook even opnieuw moet lezen; Er komen 2 verschillende versies van Windows 8: één voor pc's/servers (x86 chipset) en één voor telefoons/tablets (ARM chipset).

Deze 2 versies zijn zodanig verschillend, dat het b.v. niet mogelijk is om desktop applicaties te draaien op een tablet, tenzij deze zijn aangepast (d.m.v. het .NET framework).

Hetgene wat MS niet gaat doen is Windows 7 (of eigenlijk WIndows Phone 7) geschikt maken voor tablets. De reden hiervan is waarschijnlijk hetzelfde (of omgedraaid) als Android 3.0 voor tablets vs telefoons; het is er gewoonweg niet geschikt voor.

Nee, er komen 3 versies.
1) Windows 7 Phone voor telefoons, straks Mango (7.1?) en daarna waarschijnlijk Windows Phone 8. Deze is dus niet voor tablets, zoals dit artikel hierboven vermeld.

2) Windows 8 ARM, deze is geschikt voor tablets, ARM-based netbooks e.d. en heeft zowel een tablet-interface als een desktop-interface omdat deze qua interface hetzelfde is als nr3.

3) Windows 8 x86-64, deze is geschikt voor Werkstations (Corporate en Professional/Business-versie), Desktops en Notebooks (Home Premium-versie) en Netbooks en Tablets (starter-versie), maar dus alleen in 64 bits. Tevens gaat de volgende versie van Windows Server hierop gebaseerd zijn (al sluit ik niet uit dat er ook een Windows 8 ARM Server-versie komt) .

Kun je bellen met jouw tablet? Nee, nou dan is het dus geen telefoon en hoort er dus ook geen Windows PHONE 7 op thuis. Zo simpel is het soms.

Daarbij draait Windows 7 zeer goed op netbooks en de stap van netbook naar tablet is niet zo heel erg groot.

Zet skype erop en je kan bellen. Bovendien zijn er ook tablets die dat gewoon kunnen via het gsm netwerk.

Dus zodra ik skype op mijn pc installeer moet ik maar windows phone 7 erop zetten omdat het dan een telefoon is?

Het is en blijft gewoon een pc met voip functie, en het wordt geen telefoon.

Dat zeg ik niet, maar als het argument is dat er geen phone versie op komt vanwege het bel-gedeelte dan is dat ook te kort door de bocht. Naampje kan je veranderen maar het systeem zou natuurlijk uitstekend op een tablet kunnen werken.

Hij denkt dat gebruikers tablets inzetten voor pc-activiteiten
Volgens mij was ''browsen'' tot voor kort een pc aangelegenheid?..

Sinds ik een ipad heb raak ik nog zelden mij pc aan, immers (bijna) alle dagelijkse zaken kan je op een tablet doen. En daarmee heeft MS wel een beetje gelijk in.

Grappig, omdat juist de iPad het schoolvoorbeeld is van de stelling 'een tablet is GEEN PC'... Heeft MS het dan niet juist toch bij het foute eind?

Gevaarlijke uitspraak. Ik zelf zie tablets nog steeds als een media consumption device. Iets op een tablet creëren zie ik voorlopig nog niet snel gebeuren.

Ik heb anders mijn Asus EP121 tablet gekocht om juist productief te zijn en niet om louter multimedia te consumeren. Deze tablet bevat dan ook een x86 architectuur (een i5 proc). Ik kan dus alle software die ik normaal op een pc gebruik om productief te zijn ook draaien op deze tablet. Verder bevat de EP121 zowel multitouch als een Wacom digitizer, wat een aardige vervanging is voor muis en keyboard. Helaas zijn er nog niet veel programma's die touch *en* pen aware zijn.

Ik denk dat een Windows tablet met een keyboard best in de richting van een PC-vervanging kan komen. Grote lappen tekst typen moet kunnen, en volgens mij heb je ook een muis tot je beschikking?

Ik denk dat er dus onderscheid gemaakt moet worden tussen Windows tablets en Android/iOS/RIM tablets.

Die van Windows kunnen best in de richting van een PC vervanging komen, die andere absoluut niet.

[Reactie gewijzigd door henrydg op woensdag 13 juli 2011 13:16]


Die van Windows kunnen best in de richting van een PC vervanging komen, die andere absoluut niet.
Dat ligt er aan wat je met PC-vervanging bedoelt.
De meeste mensen doen op een PC niet meer als surfen, e-mailen en een briefje typen.
Met een full-size toetsenbord moet ook dat laatste geen probleem zijn

Maar dat is geen consumer tablet... Maar meer een professioneel ding en kost ook behoorlijk meer dan een Eee Transformer Pad van 400 euro. Plus een veel lagere accuduur.

Die Asus is meer een laptop zonder toetsenbord dan een tablet imho. En zo is ie ook in de markt gepositioneerd. Een niche markt wel te verstaan. Jij haalt daar je voordeel mee, maar je bent één van de weinigen.

Ik heb het eens met een EeePC T91 geprobeerd (convertible tablet, atom, 5 uur accu). Maar het werkte voor mij te traag om productief te zijn in de collegebanken. Ik overweeg nu eerder een Eee Transformer met pennetje. Dan zou ik ook net zo goed mijn aantekeningen en dergelijke moeten kunnen doen. Plus dat Android me niet in de weg zit als ik wat wil surfen. De overall experience van Windows 7 op tablets is gewoon een drama omdat het nooit echt touchfriendly is. Ze hebben er wel wat aan gedaan, maar het is zo brak vergeleken met iOS of Android.

[Reactie gewijzigd door GENETX op woensdag 13 juli 2011 13:12]


Waarom een lagere accuduur? Windows 8 wordt ARM compatible. Windows 7 is een grote grap op een tablet.

Die tablet die degene heeft waar ik op reageer heeft een lagere accuduur van circa 2,5 uur met die Core i5. Het is een zware laptop, krachtig, maar ook een korte accuduur. Het is een compleet ander product als bijvoorbeeld een iPad. Een ARM Windows 8 tablet is veel minder krachtig en zal ook helemaal niet geschikt zijn om die EP121 te vervangen. Ik zou daar geen Photoshop en andere zeer veeleisende programma's op willen draaien.

Die Asus is meer een laptop zonder toetsenbord dan een tablet imho.
Je begrijpt zelf ook wel dat dat gewoon hetzelfde is, hoop ik. De Asus valt nu een niche markt puur door de prijs, niet door een of andere toepassing. Iedereen wil uiteindelijk op een tablet 'alles' kunnen doen, of ze het ook daadwerkelijk zo zullen gebruiken of niet. Het is dus alleen een kwestie van tijd voordat krachtige hardware voldoende goedkoop geproduceerd zal worden en mainstream wordt. En die krachtige producten zullen ook gewoon tablets blijven heten.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op woensdag 13 juli 2011 14:41]


Nee dat begrijp ik niet. En ik zie het ook niet gebeuren namelijk. Mensen willen niet meer met hun computer of tablet. Wat ze vandaag de dag kunnen, kunnen ze al 10 jaar. Wie gebruikt de nieuwe features van Word? Word 6.0 doet het al goed genoeg voor de mensen....

99% van de bevolking is geen tweaker. Als ik om me heen kijk naar familie en vrienden die niet technisch zijn, dan zie ik ze al 5 jaar lang dezelfde dingen gebruiken. Er is gewoon niks veranderd in hoe ze omgaan met computers. En dat zal ook niet gebeuren. Dus als je het niet met me eens bent, geef dan eens een paar goede redenen van wat mensen missen op hun tablets vandaag de dag.

Jij hebt het over toepassingen, ik over de hardware.
De ontwikkeling hardware maakt nieuwe toepassingen mogelijk. Zie mobieltjes: die waren er toch ook alleen maar om te bellen? Maar doordat de hardware zo krachtig heeft kunnen worden, zijn het nu mini computers, die taken aankunnen die je niet hoeft te proberen op de originele mobieltjes. Je kan op de huidige smartphones prima browsen: iets waarvan men 10 jaar geleden ook onzinnig vond op zo'n klein scherm. Of complete emails typen en verzenden met foto's als attachment. Dit zijn taken die mensen -jouw 99% van de bevolking- al "10 jaar" kunnen, maar voorheen alleen op andere apparaten (desktops/notebooks). Dat is allemaal mogelijk door hardware-ontwikkeling.
Er is inderdaad niks veranderd hoe men omgaat met computers, maar er is wel een platformverschuiving - ironisch gezien juist omdat jouw 99% van de bevolking niet alle nieuwe features van Word nodig heeft - om bij jouw voorbeeld te blijven - maar wel de "luxe en gemak" die zulke moderne applicaties ook met zich meebrengen.
En dan hebben we het nog niet eens over games ;)

Als Microsoft tablets gaat behandelen als PC's, dan raken ze vroeg of laat één van beide marktsegmenten kwijt, imho.

Het lijkt me inmiddels, na het succes van de iPad, evident dat tablets niet in plaats van PC's worden gebruikt, maar doorgaans ernaast.

Apple heeft een wat betere visie; Die zien tablets als verlenging van smartphones. En daarom draaien ze dan ook iOS op beide platformen.

Als Microsoft Windows 7 gaat uitkleden tot een soort van veredelde WP7, dan raken ze PC gebruikers kwijt.

Als ze WP7 gaan upgraden tot een uitgekleedde Windows 7, dan raken ze de 'goedkope' mobile markt kwijt waar Nokia (hun hardware partner) groot mee is geworden.

Kortom: ik verwacht niet dat dit een erg winstgevende toekomst-visie gaat worden voor ze.

[Reactie gewijzigd door tofus op woensdag 13 juli 2011 12:57]


Helemaal mee eens: qua hardware, besturing en toepassingen heeft een tablet weinig overeenkomsten met een pc of laptop; wel raakvlakken.
Een tablet vult het gat tussen de pc/laptop en de smartphone.

Het lijkt me inmiddels, na het succes van de iPad, evident dat tablets niet in plaats van PC's worden gebruikt, maar doorgaans ernaast.
Is dat niet meer een gevolg van het feit dat de huidige tablets simpelweg niet in staat zijn om pc's te vervangen?

De vraag is of ze pc's en andere werkpaarden moeten vervangen.

Elk apparaat heeft z'n voordeel. Het is niet mogelijk om iets te hebben dat in alle situaties goed te gebruiken zullen zijn. Dat proberen fabrikanten van multitools ook al decenia's, maar toch is een dedicated schroefmachine, boormachine, zaag beter dan een multitool.
Heeft jouw mp3 speler jouw stereotoren vervangen?

Qua pure horsepower zal een tablet al snel kunnen meten aan notebooks. Maar wil je nou echt folding@home draaien op een tablet?

Ik heb een leuk artikel gelezen waarin de ipad wordt vergeleken met de magnetron. Toen de magnetron uitkwam werd deze ook als onding gezien. Het kan minder dan een oven of een fornuis. Apparaten die de meeste mensen al in huis hebben.
Toch hebben magnetrons een plaatsje kunnen bemachtigen in menig keukens. Terwijl ze toch echt niet het fornuis of oven hebben verdrongen.

"Heeft jouw mp3 speler jouw stereotoren vervangen? "
Nee, maar m'n laptop heeft wel mijn TV, radio (op de versterker na) en desktop vervangen. En ik hoop dat een tablet dat over een paar jaar ook kan doen. (Het idee van een Transformer, je dockt je tablet en je gebruikt het als een station)

Dus ik ben het helemaal eens met Microsoft, een tablet is een PC. Misschien zelfs meer dan een laptop en desktop.

Je vergeet Windows 8 dan maar compleet? Dat wordt voor MS juist de brug tussen de tablets en PC's, waar WP7 de mobiele markt bedient. Als ze de 3 elementen kunnen combineren (kracht en bereikbaarheid van Windows, gemak van WP7), hebben ze juist een heel stevig platform te pakken.

Het lijkt me inmiddels, na het succes van de iPad, evident dat tablets niet in plaats van PC's worden gebruikt, maar doorgaans ernaast.
Dat de iPad geen vervanging is voor de PC, zegt niet dat Windows tablets het ook niet kunnen.


Daarnaast gaat het artikel over het feit dat Windows Phone 7 niet op tablets gaat verschijnen, omdat deze niet in de visie van MS past (tablet vervangt PC). Dit gebeurd pas bij Windows 8, waar dit (volgens MS) wel mogelijk is.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn tablet ligt al een tijdje te verstoffen in de kast, leuk om er mee te spelen toen ikém net had gekocht maar te beperkt om serieus te gebruiken. Als ik even snel het internet op wil pak ik m'n smartphone wel.

Ligt jouw PC dan ook te versloffen in de kast?

Het gaat er juist om dat PC's en tablets andere categorien zijn. Jij hebt het er nu over dat je liever je smartphone dan je tablet gebruikt, wat al aangeeft dat je die dingen in dezelfde categorie plaatst (maar je telefoon handiger vindt).

Wat ocdaan probeert aan te geven is dat tablets leuke dingen zijn als je ze nieuw in handen hebt maar dat je op een gegeven moment weer terugvalt op de vaste computer (die dus figuurlijk niet verstoft) en voor mobiele zaken op de smartphone. een tablet hangt er maar tussenin. Praktisch is een tablet niet echt en ook is ie te groot om zo maar even mee te nemen. Leuk voor op de bank thuis maar de vaste computer werkt toch stukken fijner.
De tablet is gewoon nog steeds een hype. Want iedereen wil maar meedoen en doe je dat niet dan hoor je er niet meer bij. Dat geldt zowel voor producenten als consumenten.
Bij de netbooks ging het net zo. Leuk en handig zo'n klein apparaat maar het zit net als een tablet tussen tafellaken en servet.

[Reactie gewijzigd door Amorax op woensdag 13 juli 2011 13:07]


Maar wat doet je denken dat iemand de tablet opeens vaker pakt als het een vervanger voor de PC is? Dat zie ik helemaal niet gebeuren namelijk. Want wie wil op een klein kut ding van 10" werken en sounder feedback hele stukken tikken en wachten op een trage CPU? De desktop met 24", muist+tobo en 4x+ zoveel rekenkracht is een stuk fijner om mee te werken.

De reden dat ik geen tablet is is omdat het idd tussen smartphone en desktop zit. Ik overweeg nu wel eentje op zich. Die zou dan juist mijn schrift moeten vervangen en dienst moeten doen als e-reader om papers door te lezen bijvoorbeeld. Het zou dan de digitale verlenging zijn van mijn desktop en laptop in de collegezaal. Maar dus wel met Android. Want Windows gaat me nooit de gebruikersgemak bieden die ik wil. Voor notities, pdf reader etc heb ik geen desktop OS nodig. Dat heb ik nodig voor Photoshop, virtual machines etc. Maar die dingen ga ik nooit gebruiken op mijn tablet.

[Reactie gewijzigd door GENETX op woensdag 13 juli 2011 13:17]


Ik zie de tablet juist als iets totaal anders dan mijn computer en mijn smartphone. Een pc of laptop is om (mobiel) op te werken, een werkpaard dus. Een smartphone is je mobiele, persoonlijke alleskunner die je altijd bij je hebt, waar je heel veel mee kan en waar al je persoonlijke info en contacten in zitten. Beiden devices heb je nodig en je kan nauwelijks zonder. Maar beiden zijn ook uitermate prive. Niemand zit zonder te vragen aan je telefoon, daar staat zo'n beetje de doodstraf op. Niemand raakt ook mijn computer aan zonder toestemming en zonder om te schakelen naar een guest account. Maar een tablet is heel anders, die ligt op de koffietafel, voor iedereen te gebruiken met foto's, filmpjes, spelletjes, tijdschriften, boeken, kranten, muziek, internet, sociale media, etc. etc. Iedereen mag er ongevraagd aanzitten en mee spelen, er staat niets geheims op, niets wat strikt prive is. Ik zie het meer als vervanging/aanvulling voor de glossies, spelletjes, kranten, tv, boekenkast, etc, etc. in de huiskamer.

En dat is ook precies waarom Microsoft volgens mij ongelijk heeft om een tablet als PC te zien. Een tablet is niet bedoeld als werkpaard, en dient dus ook niet te zijn voorzien van een besturingssysteem van een werkpaard. Bovendien is voor Microsoft's besturingssyteem meer hardware vereist dan wat je nodig hebt voor wat door Fiber hierboven aangeeft, dus slimme tablet fabrikanten zullen Microsoft waarschijnlijk vermijden.

Verstandige mensen gebruiken tablets niet voor productie. Office: Zal een marteling worden vanwege de interface. Foto/videobewerking: Ben je niet goed snik? Zie je het voor je met dat kleine touch scherm? Programmeren of administratie bijhouden: Zie Office.

Fiber,

Ik snap jou mening mbt tablets. Goed onderbouwd ook.

Deels geef ik jou ook gelijk. Tablet is idd iets wat bijvoorbeeld op de koffietafel ligt.
Alleen ben ik iemand die graag alles mobiel heeft. Ik heb een laptop (elitbook) waar ik gewoon mee kan gamen. Mijn administratie enzo staat hier ook op. Deze zou ik het liefst op een tablet hebben. Waarom? Om mijn laptop op de tv aan te sluiten en (geen graphische snelle) pc spellen te spelen.

Overigens vraag ik mij af waarom je een tel anders ziet dan een tablet? Enige verschil is een smsje dat je vriendin wel of niet kan lezen, of dat nog geeneens.

Tablets zijn hot. En dat ze de krachtige desktop en/of laptop zullen vervangen denk ik niet. Maar de populaire netbookjes, waarschijnlijk wel. Simpele applicaties als huis en keuken word, excel en ppt zullen naar de tablet verhuizen. De meer berrekenende applicaties zoals office & vba modules zullen op de laptops en desktops blijven draaien.

Mijn inziens zullen mensen met een tablet hun tel weer steeds meer gaan gebruiken voor het bellen. En het bijhouden van social media en lezen van nieuws ed zullen meer naar de tablet verschuiven. Daar waar iedereen zijn / haar tel nu voor gebruikt op het moment dat diegene niks te doen heeft.

^ Dat dus
Microsoft maakt wat mij betreft een enorme fout door halstarrig te blijven volhouden dat mensen graag een tablet willen hebben die als een computer werkt. Alsof mensen voor hun plezier met computers werken, en het 'leuk' vinden om Powerpoints te maken, brieven te tikken of hun bestandssysteem te beheren. Als ik na een dag lang achter de PC te hebben gezeten thuiskom, dan heb ik helemaal geen zin om een computer op te starten en met een muis en toetsenbord aan de slag te gaan elke keer als ik een website wil openen, een filmpje wil kijken, even iets op wil zoeken, mijn mail wil checken, of een spelletje wil doen.

Wat Microsoft niet door lijkt te hebben is dat 'computers' zoals we die kennen langzaam maar zeker gemarginaliseerd worden tot werktuigen, en dus vooral bedrijfsmatig gebruikt gaan worden. Voor het soort taken waar bedrijven typisch computersystemen gebruiken, zijn tablets gewoon niet zo geschikt, het enige voordeel dat ze bieden is portability, maar dat is ook via laptops met cloud storage te bereiken.

Tablets blinken vooral uit in thuisgebruik, voor media consumptie en entertainment. Mensen die tablets gebruiken, doen dat niet met het idee een 'draagbare computer' te gebruiken, maar zien een tablet gewoon als een gebruiksvoorwerp, op dezelfde manier waarop het overgrote gedeelte van de mensen hun mobiele telefoon als gebruiksvoorwerp ziet, en niet als 'pocket computer'.

Wat veel mensen op sites als deze vaak uit het oog verliezen is dat de meeste mensen computers helemaal niet 'leuk' vinden, en er niet voor het plezier achter gaan zitten. Dat Microsoft dit ook nog niet door heeft vind ik vrij kortzichtig.

Microsoft maakt wat mij betreft een enorme fout door halstarrig te blijven volhouden dat mensen graag een tablet willen hebben die als een computer werkt. Alsof mensen voor hun plezier met computers werken, en het 'leuk' vinden om Powerpoints te maken, brieven te tikken of hun bestandssysteem te beheren.
Echt wel.. Mijn favorieten.. Calculator en Excel met piecharts! Ook regedit vind ik geweldig..

Maar even serieus.. Ik ben het met je eens.. tablets zijn leuk voor thuis en misschien voor sales mensen die iets willen demonstreren. Tablets ontberen kracht, flexibiliteit en ergonomie. Zeker met langdurig gebruik is een tablet niet erg prettig.. Ook voor iets eenvoudigs als spreadsheets is het niet ideaal..

Heeft niks te maken met "doorhebben", maar puur met markt perceptie management. Als je als bedijf bijna 100% van de "PC" markt in handen hebt qua OS, en 0% van de "tablet" market, dan is het logisch om te stellen dat tablet=PC, met de suggestie dat hetgeen Microsoft heeft (Windows) en mee gaat komen naadloos toegepast kan worden op tablets.

"Wishful thinking" is een betere term, we zullen zien wat er van komt

Wat Microsoft niet door lijkt te hebben is dat 'computers' zoals we die kennen langzaam maar zeker gemarginaliseerd worden tot werktuigen, en dus vooral bedrijfsmatig gebruikt gaan worden. Voor het soort taken waar bedrijven typisch computersystemen gebruiken, zijn tablets gewoon niet zo geschikt, het enige voordeel dat ze bieden is portability, maar dat is ook via laptops met cloud storage te bereiken.
Voltreffer!

Dat is ook wat ik zie als de toekomst. En eigenlijk is het geen marginalisatie, maar eerder terug naar de basis. De computer is ooit bedacht/uitgevonden om juist dat te doen wat jij omschrijft.

Toen kwamen de consumenten leken ook eens aan een PC en daar begon de ellende eigenlijk. Want zelfs 20 jaar na dato zijn computers nog niet gebruiksvriendelijk voor hen die er geen verstand van hebben. Mijn moeder weet soms niet eens meer waar ze een bestand ook alweer had opgeslagen bijvoorbeeld. En toch zit die er regelmatig achter...

De komende 5 jaar gaat het computergebruik echt veranderen. Google en Apple zien dat maar al te goed in en initiëren dat proces eigenlijk. Mensen doen nu al 10 jaar hetzelfde op hun computers eigenlijk en hebben niet meer features nodig. Een computer van 5 jaar geleden is al meer dan snel genoeg voor de meeste mensen.

De visie van MS kan ik ook niet volgen wat dat betreft. Consumenten gaan andere apparaten gebruiken. Een mediacenter achtig apparaat voor TV/films. Een console voor gaming. Een tablet voor het internet. En dan nog een laptop of computer voor wat meer gemak bij het werken. Het is alleen zeer de vraag hoe die computer of het OS er uit ziet. Want het hoeft niet zo geavanceerd. Het moet alleen werken.

Alleen mensen als tweakers zullen een krachtige desktop nodig hebben als werktuig om berkeningen te doen, photoshop te gebruiken, virtual machines draaien, code kloppen. Zaken waar de meeste mensen zich niet mee bezig houden.

Dus een tablet pc heeft een muis en toetsenbord en moet je opstarten? LOL.
MS zegt alleen dat ze willen dat je meer kan met een Windows 8 tablet dan met de huidige grote telefoons die jij tablets noemt. De Android tablets kunnen dan al behoorlijk wat meer dan alleen apps lauchen, zeker de Asus EeePad Transformer.

Wat mensen willen is een hip draagbaar apparaat (zo licht mogelijk) waarmee ze op de bank kunnen internetten/mailen/chatten. Ook deze 3 zaken zou je computeren kunnen noemen. Zo'n apparaat zullen mensen geen PC noemen of computeren of aan hun werk laten denken.

Wat Microsoft niet door lijkt te hebben is dat 'computers' zoals we die kennen langzaam maar zeker gemarginaliseerd worden tot werktuigen, en dus vooral bedrijfsmatig gebruikt gaan worden.
Daarvoor was de PC toch oorspronkelijk bedoeld?
Het is dat deze zo flexibel was dat deze ook steeds meer bij de thuisgebruiker in gebruik kwam, voor spelletjes, muziek, films, nieuws (web) en dat wordt nu overgenomen door de tablet.
Voor het soort taken waar bedrijven typisch computersystemen gebruiken, zijn tablets gewoon niet zo geschikt, het enige voordeel dat ze bieden is portability, maar dat is ook via laptops met cloud storage te bereiken.

Tablets blinken vooral uit in thuisgebruik, voor media consumptie en entertainment. Mensen die tablets gebruiken, doen dat niet met het idee een 'draagbare computer' te gebruiken, maar zien een tablet gewoon als een gebruiksvoorwerp, op dezelfde manier waarop het overgrote gedeelte van de mensen hun mobiele telefoon als gebruiksvoorwerp ziet, en niet als 'pocket computer'.
Volledig mee eens, de tablet is lekker eenvoudig, net zoals de meeste mensen dat willen. Een laptop of desktop met een volledig desktop-os is dan gelijk weer veel te ingewikkeld voor ze. Ook al kan er mischien meer mee, aan meer heeft de gebruiker geen behoefte.
Wat veel mensen op sites als deze vaak uit het oog verliezen is dat de meeste mensen computers helemaal niet 'leuk' vinden, en er niet voor het plezier achter gaan zitten.
Mensen gaan er achter zitten omdat ze iets willen of moeten doen. Een brief of verslag maken, hun vakantiefilm monteren, dat zijn dan weer wel dingen die ze op dat ding zullen blijven doen, simpelweg omdat dat met een groter scherm, krachtiger cpu en vooral een goed toetsenbord gewoon makkelijker gaat. Of men daarbij gebruik maakt van een touch-screen, trackpad, muis of teken-pen maakt niet uit, die voegt men toch wel toe als men dat prettiger vind.
Dat Microsoft dit ook nog niet door heeft vind ik vrij kortzichtig.
Ik weet niet of het kortzichtigheid is of het willen sturen van de markt. Soms laat de markt zich echter niet sturen en dan moet men het beleid bijstellen (zoek op Google naar 'Microsoft flops') maar lukt het ze wel, dan levert het veel op.

Een tablet is te groot om mee te nemen, echter een notebook is nog groter en nemen we ook soms mee. Het hangt er gewoon van af wat je er mee wilt doen. Een smartphone heb je altijd wel bij je omdat die makkelijk in je zak past maar eigenlijk is het scherm voor comfortabel gebruik weer te klein en heb je aangepaste apps en websites nodig. Het is niet voor niets dat er Tweakers.mobi is naast Tweakers.net en ook Flash-doet het niet.
offtopic:
Op een full-size PC heeft de mobiele site een heerlijk opgeruimde layout (ik mis daar alleen de reacties onder) en is het ontbreken van Flash heerlijk. Op videosites die, anders dan Youtube, alleen Flash-filmpjes (of WMV) hebben kun je die dan helaas niet bekijken (WIFI gebruiken), maar dat laatste speelt dan weer vooral voor tablets, met name iPads.

De tablet is dus leuk voor thuis op de bank en dan stel je dat een vaste computer toch fijner werkt. Dat in zoverre dat meer cpu-kracht wel fijn is (maar veel mensen hebben ook maar een Celeron 900 in hun 15" notebook) en het grote scherm comfortabeler is, evenals een toestenbord maar wil je 's avonds weer achter je bureau gaan zitten. Bij veel mensen staat de vaste computer zelfs op zolder* en zit de rest van de familie beneden te lezen of TV te kijken. (Er zijn al huwelijken op de klippen gelopen omdat één van de partners hele avonden op zolder zat) 's Avonds zit ik dus liever op de bank.

Wil je meer kunnen typen, dan is een toetsenbord wel fijn en wint de netbook het van de tablet, al verwacht ik dat die meer richting de gewone laptops zullen evolueren: Een scherm van ongeveer 12" (want 13" hoort bij het dure zakelijke segment) en een iets betere resolutie want 600 pixels is echt te weinig. Wel zou het dus kunnen dat deze dan ook een mobiel OS, zoals Android, iOS of QNX zullen draaien.
Tablet en Netbook vissen dus in hetzelfde segment. Wel moet de cpu-kracht nog toenemen, iets wat vooral bij de netbooks speelt omdat zij met Windows een veel zwaarder OS hebben en dat wordt in dit segment niet geheel gecompenseerd door de extra kracht van de x86-cpu, zeker niet bij de Intel Atom-reeks.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op vrijdag 15 juli 2011 13:27]


Grappig, sinds mijn pa een iPad heeft verstoft zijn laptop in de kast.

Precies, dus een tablet vervangt een PC en niet een telefoon.

Wat is de definitie van een 'PC taak'? Ik doe wel veel PC taken op mijn tablet maar dat is een erg breed begrip. Het grote verschil tussen mijn PC en mijn Asus TF101 is dat de tablet OS draait om gebruikersvriendelijkheid. Dit is wat Microsoft, in mijn ogen, verkeerd heeft gedaan al die jaren.. Ze maken nu ook weer een fout, de tablet markt is een ideale gelegenheid om af te stappen van de traditionele en verouderde PC OS'en maar ipv daarvan kiezen ze weer voor een nieuwe Windows versie.. jammer..

LOL Waar halen ze het vandaan? Een tablet is geen pc, anders heette het geen tablet.

Je weet wat PC betekend? Anno nu is zelfs een smartphone al een PC.

Hmmmm. In mijn optiek is een tablet een netbook.
Lekker voor op de bank, in de trein en zo, en eventueel voor wat spreadsheet, tekstverwerker etc werk.
Voor het echte werk stap je gewoon naar je pc met een goed en groot scherm, echt toetsenbord en een echte muis. En waarschijnlijk echte rekenkracht.

Volgens de Windows Phone-topman van Microsoft gebruiken mensen tablets voor pc-taken.
Dit vraag ik mij af; hoeveel mensen zouden hun (werk)-pc willen inruilen voor een tabel, ookal zou er Windows 7/8 op staan? Ik niet, in elk geval. Voor puur alleen Internetten zie ik een Tablet nog wel zitten, maar als vervanging van mijn PC absoluut niet. Op een tablet kan ik lang niet zo gemakkelijk spreadsheetjes maken als op een volledige PC met groot scherm.

Direct, een goede docking op het bureau en je kan naadloos overschakelen tussen tablet en PC.

Idd zie de asus transformer. Doe die met win8? Geniaal

Een beetje webbrowsen, social-media'en en je email checken zijn imho geen PC taken. Een beetje telefoon kan dat al. En dan hoef je niet eens een 'echte' smartphone te hebben, tegenwoordig.

Nee, dan de volgende taken:

- Mass/bulk data-manipulatie en retrieval
- (Financiele-) Administratie
- Wetenschappelijk onderzoek
- Software Development
- Professionele foto editing/retouchering
- Audio/video bewerking
- Hosting
- Emulatie/simulatie van complexe omgevingen
- CGI/CAD-design
- Doorrekenen van design-specificaties/modellen/ontwerpen
- Etc. etc.

..dat zijn een paar typische PC taken, en laten we wel zijn: het duurt nog heeeeel lang voordat een tablet (zelfs eentje met docking-station) dit soort taken goed kan overnemen. En voor sommige taken zal een tablet simpelweg nooit geschikt zijn, vanwege het 'mobiele' karakter. (Denk bijv. aan goedkope hosting, een simpele office-server, elke toepassing waarvoor dual-monitor gewenst is, etc.).

Ik zie overigens wel een toekomst voor tablets met VNC/ICA clients als vervanging voor de standaard 'zaken-laptop'. Maar dan alleen voor relatief simpele taken, zoals bijv. het bijhouden en/of uitprinten van een presentatie of spreadsheet. En daar heb je geen zwaar OS voor nodig, met features die je op een tablet nooit zult gebruiken. Ik ben geen Apple-fan, maar wat dat betreft denk ik dat ze met iOS toch echt de juiste weg volgen.

[Reactie gewijzigd door tofus op woensdag 13 juli 2011 15:00]


hmm... dan zullen 90% van de PC-bezitters een verkeerde aanschaf hebben gedaan. Want die zitten wel alleen een beetje te webbrowsen, social-media'en en je email checken.

Hoeveel van je familie zitten de taken uit te voeren die jij noemt? En als dat de typische taken zijn, waarom kan je met een standaard windows-installatie die taken niet uitvoeren?

Hoeveel van je familie zitten de taken uit te voeren die jij noemt? En als dat de typische taken zijn, waarom kan je met een standaard windows-installatie die taken niet uitvoeren?
Dat 90% van de mensen met een PC eigenlijk helemaal geen PC nodig heeft omdat ze er geen PC taken op uitvoeren, is volgens mij een hele andere discussie.

En hoe bedoel je 'met een standaard windows-installatie die taken niet uitvoeren'? Volgens mij was nu juist m'n punt dat je voor die taken juist een volwaardige Windows versie nodig had, en geen WP7.

hmm... dan zullen 90% van de PC-bezitters een verkeerde aanschaf hebben gedaan. Want die zitten wel alleen een beetje te webbrowsen, social-media'en en je email checken.
Klopt, maar de PC was het eerste apparaat waarmee dat comfortabel gedaan kon worden. Smartphones en tablets bestaan nog maar net, en de iPhone, die daarvan al het langst op de markt is, is voor de meeste mensen gewoon te duur. Daarbij wordt de PC ook vaak aangeschaft on verslagen (school), brieven (sollicitaties) en dergelijke te maken en daar helpt het dat je een normaal toetsenbord hebt en een voldoende groot scherm (waarop je de layout kunt zien).
Hoeveel van je familie zitten de taken uit te voeren die jij noemt? En als dat de typische taken zijn, waarom kan je met een standaard windows-installatie die taken niet uitvoeren?
Dat kan allemaal best op een standaard Windows installatie, maar die is nodeloos ingewikkeld, niet zo gebruiksvriendelijk als zou kunnen, en je hebt er al snel extra applicaties voor nodig die je apart moet aanschaffen. Verslagen en brieven maken gaat met Wordpad maar je loopt al heel snel tegen de beperkingen aan. Works is al beter, nog steeds beperkt, maar is in principe al een extra aanschaf, het is geen onderdeel van het OS, (al staat het op veel consumenten-pc's voorgeïnstalleerd), en daarbij is het niet compatibel met datgene dat men moet aanleveren bij de relatie (school, potentiële werkgever, uitzendbureau, UWV) want daar verwacht men Ms Office (Word).

Voor de taken die tofus noemd geldt dat nog meer, je hebt daar nog meer gespecialiseerde software voor nodig, die in een standaard windows-installatie niet is ingebouwd.

Ik zou zo m'n (werk-)laptop vervangen voor een tablet wanneer dit mogelijk is. Deze staat nu ook aangesloten op een dock met een muis/toetsenbord/monitor.

Helaas is dit nog niet mogelijk met iOS (zal ook nooit gebeuren) of Android (zie ik ook niet snel gebeuren), maar Windows 8 ziet er veelbelovend uit.
Op een tablet kan ik lang niet zo gemakkelijk spreadsheetjes maken als op een volledige PC met groot scherm.
Dat heeft meer met de beperkingen van het OS/de software te maken, dan de beperkingen van een tablet...

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik zie ook niet dat een tablet wordt ingezet voor pc-taken, net zoals een smartphone dat ook niet doet. Ze kunnen alle drie bepaalde dingen wel maar dat maakt ze niet altijd even geschikt voor bepaalde taken.

Maar het is een volledig ander platform! Of de PC krijgt nu een slechtere interface, of de tablets krijgen dat. In het ergste geval beiden.

Maar goed, ik ga toch niet naar Windows 8 overstappen, die Xbox Live integratie hoef ik er niet nog bij.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op woensdag 13 juli 2011 12:53]


Jij gaat er nu vanuit dat W8 op tablets en PC's dezelfde UI zal hebben terwijl het volgens mij zo is dat afhankelijk van het device een geoptimaliseerde UI gebruikt worden: één die geschikt is voor touch of één die geschikt is voor tobo/muis.

Sommige mensen zullen het gebruiken als aanvulling (kenners) maar velen zullen dat willen kopen als vervangtoestel, zoals een laptop. Aangezien de chips almaar sneller worden, verwacht ik dat het niet lang meer zal duren eer die tablets even krachtig gaan worden.

Het draait helemaal niet om snelheid. Het draait om gebruikersgemak. Kenners weten waarom Android en iOS zoveel beter werken op telefoons dan het oude Windows Mobile (NIET Windows Phone 7!).

Je kan nog zulke krachtige hardware hebben, als je door honderden menu's heen moet, er niet gebruik wordt gemaakt van handige guestures, bepaalde elementen niet touchfriendelijk zijn etc etc. dan werkt het niet. Laat dat nou net altijd het probleem zijn geweest van Windows Mobile en Windows Vista/7 Tablet. Ook al kun je er zoveel meer mee, het werkt niet prettig. Sterker nog, de productiviteit ligt erdoor zoveel lager, zelfs met meer features.

En dat is waar Microsoft de afgelopen jaren faalde. En ze zijn goed bezig om nog eens op datzelfde manke paard te gaan weden imho.

Daarnaast zijn alle applicaties, en het huidige internet gewoon volledig gemaakt voor de combinatie muis/toetsenbord. Je zult altijd moeten typen, en een beetje Tweaker haalt wel de 600 aanslagen per minuut (ik in ieder geval wel) , dat haal je gewoon niet op een tablet/telefoon. Je mag blij zijn als je daarop 50 APM haalt.

Op mijn Samsung SGH-E830 haal ik mischien 300 APH, dus per uur. Deel dat door 60 minuten en je komt aan 5 APM. Bij mijn Siemens M65 daarvoor was het beter, en die had vervelende, onhandige toetsen, de S55 was beter, maar meer dan 10-15, ik betwijfel het

Bij een normaal full-size usb-keyboard is het bedenken van wat ik wil typen de beperkende factor, niet meer het typen zelf.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:15 Nieuw model PS3 kan hd alleen weergeven via hdmi - update
Vorige 12:07 VMware introduceert vSphere 5 en nieuwe licentiestructuur - update
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011