Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 62, views: 14.383 •

Blizzard gaat regio's samenvoegen waarin spelers elkaar kunnen vinden die online multiplayer willen spelen in StarCraft II. De Europese regio wordt samengevoegd met de Russische. De koppeling wordt naar verwachting na 18 juli doorgevoerd.

Blizzard houdt nog een kleine slag om de arm. De ontwikkelaar van het strategische StarCraft II denkt dat Season 3 van het eigen online-multiplayertoernooi in de week van 18 juli van start gaat. Tegelijk met de start van het toernooi wordt ook een aantal regio's aan elkaar gekoppeld waarin spelers tegenstanders kunnen vinden om online te kunnen spelen. Zo kunnen Europese spelers voortaan ook tegen Russische spelers aantreden. Blizzard voegt verder de regio's Noord En Zuid-Amerika samen, evenals de Regio's Korea en Japan.

Daarmee komt Blizzard enigszins tegemoet aan de wens van fervente spelers. Die willen tegen de sterkste spelers van over de hele wereld kunnen spelen, maar kunnen door de regio-indeling die Blizzard aanhoudt alleen aantreden tegen spelers uit hun eigen regio. Naar aanleiding van de protesten van spelers had Blizzard al eerder aangegeven dat het zou proberen aan de wensen tegemoet te komen. Of Blizzard de regio's nog verder wil uitbreiden, zodat Europese spelers tegen spelers uit Noord-Amerika kunnen spelen, is niet bekend.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (44)

Reacties (62)

GG, GL en HF zijn universele begrippen in Starcraft. Het maakt mij dus niet uit ;).

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 12 juli 2011 10:28]

league of legends doet het precies andersom en daardoor kan ik niet meer met een paar vrienden spelen. Boe league legends and way to go blizzard:)
In Starcraft 2 heb je SotIS (Storm of the Imperial Sanctum) ^^

Maar goed dat ze Rusland samenvoegen met de rest van Europa, Rusland zal niet extreem veel gamers hebben die ook nog eens Starcraft 2 spelen, dus voor de Russische spelers zal het een hele verbetering zijn.
Waar baseer je dat op? Rusland heeft nog altijd meer dan 140 miljoen inwoners en de economie is er wel beter geworden sinds het uiteen vallen van de sovjet unie. Het zullen er niet zoveel zijn als in europa maar ik denk niet dat je zomaar kunt aannemen dat er weinig sc2 spelers zitten.
140 miljoen is vergeleken met de rest van Europa nog niet zo groot. Dat ze dus met 'maar' 140 miljoen 'spelers' zitten maakt de selectie nogal ontoereikend.

Plus, Rusland is geen Starcraft-land zoals Zuid-Korea.
nadeel is dat rusland internet technisch zwaar achterloopt op west-europa wat dus i.v.m. de grote afstand en de slechte routing voor flink wat lag gaat zorgen. dus liever de LoL afscheiding als de SC2 samenvoeging.
Waarschijnlijk nog nooit in die regio geweest. Wanneer ik kijk naar wat er in de grotere plaatsen mogelijk is in voormalig Oost Europa, dan was het daar een paar jaar geleden beter dan in de meeste "Westerse" landen. Met namen kabel bedrijven en ook (in mindere mate ADSL2) zijn goed en goedkoop verkrijgbaar met zeer goede snelheden.
Ik weet niet waar jullie dit allemaal op baseren maar als ik modern warfare 2 speel zijn er altijd 3 russen die als rambo door de levels lopen. Russische gamers daar zijn er echt wel veel van.
Idem voor Zuid Amerika. De 'serieuze' spelers daar zaten toch al allemaal op de NA servers. SEA regio is al eerder bij NA gevoegd, dus er blijven een hoop minder verschillende regio's over.
Alleen maar goed natuurlijk, al was het uberhaubt onzin dat Blizzard een dergelijk systeem in het spel gebouwd heeft.
Totdat je de balkan gasten tegenkomt, dan zul je wensen dat je niet tegen ze speelt.
Russen staan op LoL over het algemeen bekend als de mensen die zitten te ragen, in hun eigen taal praten en vaak leaven.

Wil natuurlijk niet zeggen dat elke rus zo is.
Ja, want de "balkan gasten" staan echt bekend om hun gaming kunsten.
Ze krijgen echter wel een gratis server switch waardoor jij gewoon met je vrienden op dezelfde server kan gaan zitten. Bij Starcraft 2 kon dit niet voor zover ik weet en werd er gekeken naar je IP. Maar een grotere playerbase in Starcraft 2 kan nooit kwaad natuurlijk. Kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die de game niet meer spelen (ben er zelf ook één van helaas) dus zo kan je weer het aantal mensen die je tegen kan komen verhogen.
Ze krijgen echter wel een gratis server switch waardoor jij gewoon met je vrienden op dezelfde server kan gaan zitten. Bij Starcraft 2 kon dit niet voor zover ik weet en werd er gekeken naar je IP. Maar een grotere playerbase in Starcraft 2 kan nooit kwaad natuurlijk. Kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die de game niet meer spelen (ben er zelf ook één van helaas) dus zo kan je weer het aantal mensen die je tegen kan komen verhogen.
Je server voor SC2 wordt niet bepaald door je IP, maar aan de hand van het account dat je koopt. Als je een EU account koopt, zit je op de EU server. Met een US account kom je op de US server. In de winkels vind je natuurlijk alleen dozen van de lokale variant, maar als je online koopt, kun je zelf kiezen op welke server je wil spelen. Veel top-spelers hebben dan ook accounts voor zowel de EU als de US server om meer top-level tegenstanders te kunnen vinden.

De enige uitzondering is de Koreaanse server, om hier op te komen heb je een Koreaans SoFi-nummer nodig, wat het voor buitenlanders een stuk lastiger maakt om een account te krijgen (moet via-via gebeuren).
Maar dat laatste kan je nu bypassen door een japans aan te kopen?
Taiwan (Japan is een foutje in het tweakers artikel) en dat is wel de verwachting. Maar ja wel flinke lag richting Korea natuurlijk vanuit Europa.
Ja dan moet je je de vraag stellen of je tout-court op de koreaanse server wil spelen hé ;-) dat zijn twee verschillende zaken, ik wil enkel aanhalen dat dit nu misschien wél mogelijk is.
Elke europeesche speler zit te juigen dat er een server splitsing aan zit te komen. De laatste tijd waren de queues om in te loggen niet te doen!

In jouw geval kan je ook aangeven dat je op de andere server wilt spelen, dan krijg je een gratis transfer.
@R4b3n:

Riot heeft wel meer keuzes gemaakt die me de scene hebben doen verlaten. In het begin is het nog een leuk spel maar vanaf 1700 elo en hoger gaan de keuzes van Riot je flink irriteren. Ze balancen rond casual en willen elke twee weken zoveel mogelijk patchnotes omdat ze anders downvotes op hun forum krijgen. Leuk, maar de balance van een spel elke twee weken omgooien maakt het voor trouwe spelers niet beter.

Ondertussen heb ik SC2 aangeschaft en dit zit veel beter in elkaar. Ik moet zeggen dat ik de klachten van spelers ook zeker begrijp, zo zijn er al meerdere spelers naar Zuid-Korea afgereisd om daar te oefenen, omdat ze die competitie hier of elders niet kunnen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Joseph "ret" de Kroon of Chris "HuK" Loranger (beide team Liquid) die in het oGs-Liquid huis zijn gaan wonen, deels wegens de betere competitie en natuurlijk toegang tot de GSL. Deze fix zal daarvoor niet direct helpen, enkel voor Japaners, alhoewel het wel makkelijker is om aan een Koreaans account te komen. Voor spelers uit de regio's waar de competitieve playerbase kleiner kan het echter wel helpen (dus Rusland zal hier mee van profiteren dan vice versa)

Bij LoL denk ik eerder dat men zich zorgen maakt over mensen met slechte connecties (je bent ook van 10 man afhankelijk ipv 2, wat testen vooraf lastiger maakt). Het grootste probleem wat aan dit soort beslissingen hangt is dat Riot ze allemaal rond de casual spelers maakt. Dit terwijl Riot beweert met LoL ernaar te streven om een top e-sport te worden. Een beetje lachwekkend als je weet dat ze bij de beta al zaken als replays belooft hebben en dit nog steeds niet lukt. Eigenlijk zijn er voor competitieve spelers amper zinnige functies bijgekomen, enkel een paar champions, maar dit kan ivm balance ook een nadeel zijn.

[Reactie gewijzigd door Empror1 op 12 juli 2011 16:51]

EU + RUS dat gaat leuk worden.
Russen hebben niet bepaald manieren in online games
Het gaat toch om het verslaan van je tegenstander in dit spel? Als je thee wilt drinken moet je naar de kroeg :+

Wel fijn dat Blizzard luisterd naar wat de klant wil, vraag me alleen af of er niet meerdere redenen zijn, zoals een tekort aan spelers alleen in Europa.(speculerend).

Voor de mensen die altijd enthousiast bezig zijn met SC2 is dit natuurlijk erg fijn, want op een gegeven moment heb je een aantal spelers die het beste zijn, en die zoeken natuurlijk altijd weer een andere uitdaging, ben benieuwd of ze die op deze manier kunnen vinden.
Ik vind het echt héél jammer dat er geen Starcraft II NLD-X channels zijn, zoals bij wc3/diablo2 wel waren. mensen leren kennen IN starcraft 2 is nu een stuk moeilijker gemaakt.

Van al mijn ladder games heb ik tot nu toe maar een paar keer na de game nog gechat met me tegenstander. Het is erg jammer dat er geen "kroeg" is waar je (on)zinnig kan chatten.

Het linken van regio's is wel leuk, maar voegt (voor mij als gold league speler) waarschijnlijk niet veel toe. De wachttijden zijn nu al heel kort.

@hierboven over de redenen om het systeem zo op te zetten: Het is wel fijn als je gewoon in het Engels kan chatten met iedereen. Ik moest echt even wennen toen ik na WoW Starcraft 2 ging spelen omdat de Fransen en Duitsers weer op dezelfde server zaten.
anders pak je de GOT of FOK channel

een soort taalsoort functie zou wel grappig zijn.

dat als je 2v2 gaat dat je dan kunt kiezen in welk taalgebied gezocht moet worden.

[Reactie gewijzigd door matty___ op 12 juli 2011 11:23]

Als of wij Nederlanders dat wel hebben.


Hooghartig, zelfovertuiging, narcisme en respectloosheid zijn ons ook niet vreemd.
De russen doen het alleen in een andere taal.
de best manier om trashtalk en BM aan te pakken is gewoon de tegenstanders met de grond gelijk maken }>
doe dat binnen de 8 minuten en je zal het omgekeerde effect zien 8)7

de beste manier om het aan te pakken is om hem op een niet te gemakkelijke manier te laten winnen, maar dat is niet echt de bedoeling als je speelt zeker :|
Ach ja, heel veel slechter kan het er iig niet op worden. SC2 is een leuk spel en al, maar een groot deel van de community is zo verrot als maar wezen kan. Het aantal keren dat ik uitgescholden ben na het zeggen van gl, hf is al lange tijd niet meer op 2 handen te tellen.

Asociaal tuig hebben we binnen de EU dan ook zeker voldoende online, en binnen NL is dat wederom niet anders.

Voor Rusland zal dat weinig anders zijn. Er zitten aardige spelers tussen, en er zitten rotte appels tussen welk de rest een slechte naam geven.

Het jammerlijke van dit soort regio koppelingen echter is wel de taalbarrière. Doet er voor 1vs1 of team matches met vrienden niet toe, maar zodra je ook maar enigzins random zit is het al buitengewoon irritant dat je weer eens bijv. een Duitser in je team hebt welk geen Engels spreekt en je dus met moeite tactics kunt bespreken, iets wat alleen maar lastiger wordt als er dan ook nog eens geschreven wordt in tekens welk vele van ons toch niet kunnen lezen.
Misschien dat ik dan ook eens spelers vind op iets anders dan de 3 meest populaire TD mappen. J's Maze FTW.
De communicatie zal wel een crime worden dan, maar het is inderdaad wat bedroevend gesteld met het aantal goede tower defense mappen en de animo om een andere te proberen.
Heeft het niet ook te maken met het aantal teruglopende spelers? De hoogtijdagen zijn wel weer een beetje over heb ik het idee. Dat zal natuurlijk weer behoorlijk oplopen met het uitkomen van de uitbreiding, maar tot die tijd is het blijkbaar(?) nodig om regio's samen te voegen.
Het is niet zozeer van het hard teruglopende aantal spelers want dat valt denk ik nog wel mee, ze doen dit, zoals vermeld in het artikel voor de huidige player base die graag tegen mensen buiten hun eigen regio willen spelen
neem het is zeker in de hoogste regionen erg gewenst om (uiteindelijk) om een grotere pool van mensen tegen je te hebben. Ook werd er altijd veel geroepen over. Masters in Europa is makkelijker dan die van US is makkelijker dan die van Korea.

Alhoewel die laatste als een paal boven water staat na de laatste tournooien. is er nog steeds veel speculatie over de rest. Voor Starcraft als E-sporst zou het geweldig zijn om een relatief lag vrije een wereld regio te hebben.

En blizzard is gelukkig heel erg supportive voor esports, dus ik denk dat dit een hele goede zet is en niet zo zeer vanwege terug lopend aantal spelers.

WIl natuurlijk niet zeggen dat het geen rol kan spelen. Maar ik denk niet dat het de hoofd moot is.
dacht eigenlijk dat EU masters hoger staat aangeschreven dan de US masters..
klopt, korla > eu > usa
En blizzard is gelukkig heel erg supportive voor esports
Juist helemaal niet, ze hebben het afgelopen jaar SC e-sports kappot geprobeert te maken met rechtzaken zodat ze zelf de touwtjes in handen krijgen. Er lopen nu nog rechtzaken.

Blizzard vind esports goed als ze het zelf dicteren. Als je een toernooi will organiseren moet je dat zelf aanvragen bij Blizzard. Vandaar ook geen LAN-opties. Jammer dat de steeds meer onderdrukkende regulaties door devs en publishers word gezien als "supportive". Veel spelers denken "oh ze hebben alles stevig in handen, dat vind ik fijn" maar eigenlijk is het allemaal heel fout.
Voor de niet-koreaanse toppers is het met deze patch waarschijnlijk ook mogelijk om nu via een account uit taiwan op de gewilde koreaanse server te komen (qua niveau hoogstwaarschijnlijk de beste server). Voorheen kon dit niet, omdat je in Korea een zogenaamd SSN (soort sofi) nodig hebt om een account aan te maken.

edit: het gaat mijn inziens over een koppeling tussen Korea en Taiwan en zover ik weet niet om een koppeling tussen Korea en Japan zoals in het artikel wordt vermeld.

[Reactie gewijzigd door surr1e op 12 juli 2011 10:57]

In Soviet Russia...even gamers are bad-ass.
Maar ik vraag me wel af, hoe zit dat met het Verre Oosten dan, want het Verre Oosten laten verbinden met West-Europa lijkt me toch niet zo'n prettige verbinding?
Nu zullen de meesten toch in Europees Rusland spelen maargoed, ik zie ze vaak ook Heroes of Newerth games joinen. Volgens mij is gamen toch wel populair daar.
de servers van EU en RU staan in hetzelfde datacenter
Waar baseer je dat op?
In de website hieronder staat een aantal cruciale punten, daarin valt al op de maken dat ze niet allemaal in 1 datacenter staan:
  • Blizzard Online Network Services run in 10 data centers around the world, including facilities in Washington, California, Texas, Massachusetts, France, Germany, Sweden, South Korea, China, and Taiwan.
  • Blizzard uses 20,000 systems and 1.3 petabytes of storage to power its gaming operations.
  • WoW’s infrastructure includes 13,250 server blades, 75,000 CPU cores, and 112.5 terabytes of blade RAM.
  • The Blizzard network is managed by a staff of 68 people.
  • The company’s gaming infrastructure is monitored from a global network operating center (GNOC), which like many NOCs, features televisions tuned to the weather stations to track potential uptime threats across its data center footprint.
Bron: http://www.datacenterknow...-warcraft-on-att-hosting/

-edit- bron erbij en opmaak :)

[Reactie gewijzigd door XzeroD op 12 juli 2011 13:13]

http://us.battle.net/sc2/en/blog/3085760#blog

Q. Will playing with players from the linked region impact my in-game latency?

A. All players in the linked regions will be connecting and playing through the same data centers that they were using prior to region linking, which is the main reason why linking these regions together is fairly straightforward. There should be no impact on game performance.


ik zie dat ik iets te snel over de tekst had gelezen. :X

hoe wel in jouw tekst ook niet valt af te leiden er in rusland een datacenter staat

[Reactie gewijzigd door matty___ op 12 juli 2011 14:29]

Ik vind dit goed nieuws, breng meer competitie met zich mee omdat intercontinentaal de stijlen en de niveau's heel erg verschillen!

hulde voor blizz
Dit is gewoon weer een marketing stunt om het doel te doen vervagen. Grootste reden achter deze zet is dat er weer minder spelers actief zijn en om het een beetje speelbaar te houden ze de servers maar fuseren. Denk aan de pvp in WoW, of de Dungeon finder... Daar moeten ze ook maar weer naar kijken.. een queue van 30 min is nooit leuk.
het is juist voor de GM spelers zodat die wat meer variatie krijgen.
verkoopcijfers zeggen jou niks? vergeleken met brood war heb je gelijk en is het minder succesvol. maar dat wil niet zeggen dat het niet populair is.
Ik zit op Low-Masters, en mijn zoektijd is nog nooit langer geweest dan 3 minuten, en dit was dan om 4 uur snachts ofzo
JEEEJ Russian dudes lets see what they have got! lol wordt veel gevarieerder zo :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013