Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple wil verkoop HTC-toestellen laten verbieden

Door Bauke Schievink, maandag 11 juli 2011 16:52, views: 55.881

Apple heeft de Amerikaanse International Trade Commission verzocht om de import van HTC-toestellen in de Verenigde Staten te blokkeren. De fabrikant van de iPhone claimde eerder al dat HTC diverse patenten van het bedrijf schendt.

Als Apple zijn zin krijgt, kunnen verscheidene HTC-toestellen niet langer verkocht worden in de Verenigde Staten, zo meldt Bloomberg. De basis hiervoor is een nieuwe aanklacht van Apple, die bij de ITC is neergelegd. Deze Amerikaanse organisatie kan een importverbod opleggen, maar het gebeurt niet vaak dat de ITC deze maatregel daadwerkelijk uitspreekt. Details van de aanklacht ontbreken vooralsnog.

Het is niet de eerste aanklacht die Apple indient tegen HTC. Eerder claimde het bedrijf uit Cupertino al dat HTC inbreuk maakte op twintig patenten. De Taiwanese smartphonefabrikant ontkende patenten te schenden en klaagde op zijn beurt Apple aan wegens schending van vijf patenten. HTC is vooralsnog niet schuldig bevonden, waardoor Apple het waarschijnlijk bij de ITC met een nieuwe aanklacht nogmaals wil proberen. Op 5 augustus velt de commissie een oordeel over het patentdispuut tussen Apple en HTC.

Apple klaagde onlangs ook Samsung aan, omdat verscheidene mobiele apparaten, waaronder de Galaxy S en Galaxy S II, kopieën van de iPhone op het gebied van design, software en verpakking zouden zijn. Daarbij werd de ITC gevraagd om een importverbod van Samsung-toestellen.

Volgende 17:18 Codemasters onthult nieuwe details F1 2011
Vorige 16:32 Rackspace komt met gratis cloud-dns-dienst
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  »


Denk niet dat ze bij Apple wakker liggen van jouw comment. Apple heeft vantevoren aangekondigd dat ze de iPhone stevig gepatenteerd hebben.

In plaats van daarop te reageren dat ze je ballen kunnen zuigen kan je de uitspraak ook over laten aan de rechter. Die bepaalt wel of HTC inderdaad patenten heeft geschonden. Apple heeft, net als andere bedrijven zoals Samsung en HTC, het recht haar uitvindingen te verdedigen.

Het feit dat bedrijven elkaar aanklagen om eigendommen te verdedigen moet je niet aan één bedrijf wijten, maar aan de markt en degene die de spelregels bepalen.

[Reactie gewijzigd door t-h op maandag 11 juli 2011 17:03]


Alleen betreft het hier geen uitvindingen maar sotware patenten. Het Amerikaanse rechtsysteem maakt geen onderscheid, maar ik wel.

Alleen betreft het hier geen uitvindingen maar sotware patenten. Het Amerikaanse rechtsysteem maakt geen onderscheid, maar ik wel.
Da's leuk voor je. Maar je beseft je toch hopelijk wel dat je in Amerika geen enkele keus hebt op dat vlak? Je kan lobbyen tegen software patenten, en dat lijkt wel vruchten af te werpen, maar vergis je niet, tot de tijd dat die dingen geschrapt worden (en de kans dat dat ooit gebeurt is miniscuul) moet je als Amerikaans bedrijf dit soort dingen doen.

Als jij het niet met je concurent doet, doet je concurent het wel met jou.

En ja, dat is een ongeloofelijk dom, contra-productief systeem waar alleen advocaten en lobbyisten beter van worden. En het is ook een systeem gedoemd om zichzelf in stand te houden. (want anders worden al je investeringen in patenten in 1 klap niets meer waard, met alle gevolgen van dien).

dus wat stel je voor? wat denk jij dat de oplossing is, die niemand schaadt?

[...]

dus wat stel je voor? wat denk jij dat de oplossing is, die niemand schaadt?
Uit de business stappen. ;) Ik zou me voor geen goud met dat soort zaken willen bezig houden.

[...]


Uit de business stappen. ;) Ik zou me voor geen goud met dat soort zaken willen bezig houden.
Jij zit toch ook niet in die business? Andere mensen wel, zoals Apple. En dat legt ze bepaald geen windeieren. Zelfs niet als de telefoons van HTC wel verkocht worden.

[...]


Uit de business stappen. ;) Ik zou me voor geen goud met dat soort zaken willen bezig houden.
Hoeft ook niet. Daar heb je advocaten voor.

En als je die niet wilt, dan heb je een rechter die je failissement uitspreekt en dan is 't ook klaar.

Apple doet naar mijn mening echt verkeerde dingen... Ze hebben hun vaste publiek die hier niets om geven, en ze willen nog een graantje meepikken bij de concurrenten.

Bij hun patentenoorlog met Samsung is het al stevig misgelopen, ze waren blijkbaar vergeten dat Samsung een heleboel technische patenten heeft waar ze niets mee doen (tot iemand hun "aanvalt"). Nu het bij HTC is misgelopen proberen ze het met andere patenten... Zielig en mijn haat tov Apple groeit meer en meer.

HTC en (niet mijn favoriet meer toch) Samsung hebben bij mijn weten nog maar bitter weinig patentenklachten ingediend (tov bv Apple en Microsoft).

ziezo ... en zo krijg je dus ANTI-fans!

ik ben al jaren ANTI-Apple...
omwille van hun ganse bedrijfsstructuur, het oplichten van hun eigen klanten, het aanklagen van andere partijen voor dingen die ze zelf maar gekopieerd hebben enzovoort enzovoort...


nooit ofte nimmer koop ik een product waar zo'n dure rotte appel op staat..

Ik denk dat je nu langzamerhand je persoonlijke mening wel genoeg geventileerd heb.
Het voegt totaal niets toe je postings.


De apple fanboys en anti-apple's zijn allebei net zo triest en werken zichzelf alleen maar tegen. Weeg gewoon per aankoop de pro's en de contra's tegen elkaar af en koop het product dat het beste bij je past, tegenwoordig zijn alle merken wel op een dergelijk niveau dat je jezelf geen zorgen meer hoeft te maken over kwaliteit van het product. Service is weer een ander ding, maar dit zal je dus als pro kunnen zien.
Oh, en ik geloof niet dat je sterft als je interpunctie gebruikt, ik wel als je het niet doet.

Wat veel over het hoofd wordt gezien, is dat ze dikwijls niet anders kunnen. Als een patent geschonden, moet de patenthouder zich verdedigen anders laat je gratis gebruik van de technologie toe. Dus alles wat nog maar ruikt naar een inbreuk, wordt aangeklaagd.

Ik spreek me niet uit of deze klacht terecht is of niet.

Ik meen te herinneren dat er een jaar of twee, drie geleden een uitspraak was dat een bepaalde firma oogluikend toeliet dat zijn technologie werd gebruikt. En daardoor werd het patent ongeldig verklaart. Let wel, ik meen mij dit te herinneren ;)

wat zou een anti-patent-troll pattentfarm toch ideaal zijn...

een patent troll die alle bedrijven gratis licenties uitdeeld zolang ze beloven geen patenttrol te zijn... en vergolgens wel gelden eisen (en liefst zo smerig mogelijk) tegen debdrijven die zelf ook veel trollen...

dus kiezen, of delen - in de letterlijkste zin..

Als jij het niet met je concurent doet, doet je concurent het wel met jou.
Dat gaat niet helemaal op hoor, je kan ook strategisch bepaalde zaken publiceren waardoor het prior art wordt en de concurrent het niet meer kan patenteren. Dan is het al bekend, en staat het iedereen vrij het (bijvoorbeeld een algoritme) te implementeren. Als je dat slim doet, kan je de beschrijving van het algoritme of de methode publiceren, zonder daadwerkelijke kennis prijs te geven, waardoor je concurrenten er eigenlijk niks mee kunnen.

Dat is een stuk goedkoper dan patenten verdedigen in de rechtzaal en wordt ook door kleinere bedrijfjes wel toegepast. Je hoeft iets ook niet groot wereldkundig te maken natuurlijk, een afstudeerpresentatie is genoeg, het noemen van een voorbeeld in een collegezaal net zo goed, of het publiceren in het lokaalste krantje dat je kent; het hoeft ook niet digitaal beschikbaar te zijn, zolang er maar bewijs is dat je het ooit een keer gepubliceerd hebt.

dus wat stel je voor? wat denk jij dat de oplossing is, die niemand schaadt?
Betere controle bij uitgifte patent. Of de duur van het patenten- / octrooirecht variabel maken zodat dingen die tegen het van zelf sprekende aanzitten niet zo lang blijven hangen. Er zou ook gekeken moeten worden hoe het de marktwerking beïnvloed, nu worden vaak hele onzinnige patenten geregistreerd puur om de concurrent te frustreren.

Hoe weet je dat deze nieuwe aanklacht over een software patent gaat? Er staat in het artikel duidelijk dat er nog niks over bekend is.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben totaal tegen software patenten (maar wel vóór copyright uiteraard), maar ik denk niet dat je nu al een mening hierover kan hebben met zo weinig details. ;)

Een patent op software kan inderdaad een beetje raar klinken. Stel bedrijf A maakt een code dat actie X doet. Bedrijf B maakt ook een code die actie X doet, maar de code's zijn nagenoeg hetzelfde. Als bedrijf A hier patent op had, dan wil dat zeggen dat bedrijf B dat niet zelf mag maken. Bij software is het een beetje hetzelfde als:
Bedrijf A heeft patent op 1+1=2. Dus bedrijf B mag dit niet gebruiken.

maar als je kijkt naar de hoevaak apple mensen aanklaagt. dan is het samsung met wel 300 miljoen miljard patenten dan htc dan weer sony ericson of lg, er is altijd wel iets van apple dwarszit. en een import verbod aanvragen gaat ook wel een beetje ver. ik heb nooit echt iets met apple producten gehad. maar door deze stratagie van apple (inplaats van zorgen dat je zelf beter bent de ander blokkeren) krijg ik alleen maar een hekel er aan...

een import verbod aanvragen gaat ook wel een beetje ver.
Een importverbod wordt maar heel extreem zelden daadwerkelijk afgegeven. Het is doorgaans een methode om een partij aan de onderhandelingstafel te dwingen, zodat er een wederzijdse overeenkomst voor het gebruik van patenten afgestemd kan worden.

HTC heeft een soortgelijke deal al met Microsoft, bijvoorbeeld.

Omdat Apple enorm veel investeert in innovatie; in andere woorden: Apple beschermt haar investeringen net zoals elk ander bedrijf (met een bestaanskans).

Oja? Het enige waar ze volgens mij in investeren is design, de hardware is ivm. andere concurrenten vrijwel altijd verouderd en het design is het redesignen van wat andere concurrenten eerder (soms zelfs al tientallen jaren) al deden; en dat vervolgens beschermen met een copyright.

Het enige waar Apple 'innovatief' in is, is deze producten vervolgens populair te maken, aan het product zelf is weinig innovatiefs.

Ja, ik weet nog wel voor de iPhone waren er al multitouch telefoons op de markt, en de iPad, ja dat is ook maar een slap aftreksel van de goed verkopende tablets die er al waren.... :z

Vergeet niet de eerste computers met USB en Thunderbolt, dan vergeet ik nog magsafe adapters, multitouch trackpads en veel andere dingen. Maar daar was de concurrentie al eerder mee, dat weet ik nog wel. :z

[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 11 juli 2011 17:57]


Zoals hij al aanhaalt allemaal producten die er al waren. Ik kan me nog een HTC PDA herinneren voordat er uberhaupt sprake was van een iPhone. Daar gaat het niet om, het enorm sterke punt van Apple is het in de markt zetten van zijn producten. Nu patent gaan vragen op een tablet vind ik een vreemde zet. Begrijpelijk vanuit Apple's oogpunt, maar helemaal netjes is het niet.

iPhone;
Multitouch bestond al lang (cirque), smartphones ook (htc). Apple heeft deze gecombineerd.

iPad;
Microsoft kwam al in 2001 met een tablet (http://www.transmetazone....images/Trans_mstablet.jpg). Ja, 't ding ziet er niet uit, maarja ze waren dus zeker niet de eerste.

USB;
Is een industrie standaard, dat betekend dat verschillende grote partijen deze samen hebben ontwikkeld. Compaq, DEC, IBM, Intel, Microsoft, NEC & Nortel om precies te zijn. Ja je leest 't GEEN Apple.

Tunderbolt;
Is 100% ontwikkeld, ontworpen en gepatenteerd door Intel (niet Apple).

Magsafe
Is van apple, daar heb je gelijk in. Het is een reuze handig ding, maarja ze hebben natuurlijk niet de magneet uitgevonden.

Multitouch
Is een patent van http://www.cirque.com/. Apple heeft hier een licentie op.

En wat zijn die vele andere dingen?

Ze zijn echt geniaal in het neerzetten van een product. Zelfs zo goed dat jij (als tweakert) gelooft dat Apple 't allemaal zelf heeft bedacht :)

[Reactie gewijzigd door DutchStoner op maandag 11 juli 2011 18:27]


Hier wil ik meteen even op inhaken aangezien ik het helemaal met MartijnGP en DutchStoner eens ben.
Wat Apple innovatie noemt, is enkel het re-designen van een bestaand product en er vervolgens met een hoop heisa er een duur prijskaartje op plakken.

Om dan DutchStoner nog een handje te helpen om dit aan te tonen:

Magsafe
Apple mag dan wel de eerste zijn die dit vanaf Q4 2006 toe lijkt te passen op een computer product. CPSC kwam in 2001 al met de magnetische stekker op de proppen en raadde het gebruik aan voor producenten om dit te integreren bij verschillende soorten keuken apparatuur etc.

Multitouch
Ja, nu wordt ie helemaal mooi. Fingeworks had al plannen klaarliggen voor multitouch producten in 1999.
(Een kennis van me had omstreeks 2000 al een multitouch pad op zijn bureau liggen...slepen, draaien, zoomen dubbelklikken... het kon allemaal al).

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op maandag 11 juli 2011 18:37]


Niet ten nadele van jullie argumenten. ( Ik ben het er sterk mee eens.) Maar het bewijst niet alleen dat het uitmaakt WAT je doet maar HOE je het doet. En Apél kan er wat van. De marketing (in breedste zin van het woord) rijgt de Apple-gevoeligen aan als een sateprikker.

Wil het best eens zijn met jullie maar het is niet helemaal waar.

Jullie hebben het hier over hardware en Apple is orgineel een software bedrijf en ik moet zeggen dat hebben ze best goed gedaan.

Ik weet ook dat bijna alles wat ze in hun software hebben zitten al bestond maar niet in de manier hoe apple het gebruikt.

Over hardware kan je het zelfde zeggen, er bestonden best veel tables voor de ipad maar die komen qua design en software (en accu duur) niet in de buurt.
zo ook met de iphone er wel multitouch producten te krijgen, maar die waren of heel duur of heel moeilijk te vinden.
En kwam software kwamen die niet in de buurt van de iphone.

Voor de rest ben ik het ook wel eens met jullie punt alleen moet ik wel eerlijk blijven.

Jullie hebben het hier over hardware en Apple is orgineel een software bedrijf en ik moet zeggen dat hebben ze best goed gedaan.
Apple is nooit een softwarebedrijf geweest, meer zelfs, in het begin werd de software voor hun hardware bijna allemaal geleverd door andere bedrijven (met name vooral Microsoft). Later zijn ze wel meer software gaan schrijven, maar enkel in functie van hun eigen hardware.

Zeg ik dat Apple het heeft bedacht? Ik reageer op dat Apple achterloopt, en zeg dat ze het als eerste hebben geimplementeerd, ook al hebben ze het niet bedacht, stuk voor stuk waren ze met die dingen de eerste op de markt dat een ander bedrijf het heeft bedacht.. dat doet er niets aan onder.

...stuk voor stuk waren ze met die dingen de eerste op de markt...
dat is gewoonweg niet waar. Er waren andere bedrijven die het eerder hebben geimplenteerd. Apple is mischien de eerste die het onder een groot publiek introduceerd. Maarja, dat is precies wat ik zeg. Ze zijn goed in het neerzetten van een product voor de grote massa, niet perse in innovatie op technisch vlak.

[Reactie gewijzigd door DutchStoner op maandag 11 juli 2011 18:48]


Thunderbold/Lightpeak: Apple heeft Intel in 2007 benadert voor het verder ontwikkelen
van een optische/elektrische interface. Apple had daar de eerste ideeën over.

USB: Apple was wel de eerste computerbouwer die een PC bouwde met alleen USB aansluitingen.

Bij de introductie van Iphone OS 1. heeft Jobs letterlijk gezegd: "We've patented the hell
out of this thing". (Multi) Touch interface was al werkzaam op specifieke industriële toepassingen in 2000 (persoonlijke ervaring), en was 'mulitouch' in de zin van dat met 2 handen tegelijkertijd de interface bediend kon worden. Maar het waren geen geavanceerde 'muli touch' capaciteiten zoals nu op oa smartphones gebruikelijk zijn. Cirque heeft een aantal 'basis patenten' mbt tot multitouch technologie. En vergeet ook niet dat er voldoende processor rekenkracht aanwezig moet zijn om multitouch te laten werken. In 2000 zou een pc relatief een groot gedeelte van z'n aanwezige rekenkracht moeten gebruiken om de multi-touch interface zoals nu gebrukelijk is, te laten werken.

HTC heeft ook een aardige patenten portfolio, maar ben benieuwd wat ze specifiek
tegen deze claim van Apple kunnen inbrengen.

iPhone;
Multitouch bestond al lang (cirque), smartphones ook (htc). Apple heeft deze gecombineerd.

[meer]
Jullie slaan voor het gemak een heel groot deel van de vergelijking over.

Inderdaad, Apple heeft niet alles wat ze maken 100% zelf bedacht. Ik vraag me ook af waarom je dat verwacht-- niemand doet dat. Intel niet (of denk je dat zij de microprocessor uit hebben gevonden?), IBM niet (de Personal Computer was niet eens de eerste echte personal computer) en dus ook Apple niet (de muis? gezien bij Xerox PARC.)

Maar dat geeft helemaal niet. Zulk soort dingen kan nou eenmaal maar één keer uitgevonden worden. De kans dat twee verschillende personen exact hetzelfde uitvinden zonder van elkaar te weten is op deze schaal nou eenmaal minuscuul klein.

Wat echter gebeurde wat wél belangrijk was, is het bij de massa brengen van de technologie. Intel deed dat met de microprocessor (de Intel 4004), IBM met de PC, Apple met de muis. En later nog een aantal dingen waaronder multitouch.

Het bij de massa brengen betekent níet alleen een product bedenken en vaak verkopen. Daarmee ben je er niet. Om dat product te maken heb je onderdelen nodig. Die onderdelen moeten gemaakt worden. En dáár is Apple erg goed in. Die hebben er geen enkel probleem mee om een fabriek van Foxconn uit te rusten met voor miljarden aan apparatuur om, in de eerste instantie, hún producten te maken. Dat doen ze, in ruil voor exclusiviteit. Foxconn kon al vier jaar geleden Apple's multitouch schermen maken, omdat Apple ze heeft voorzien van de technologiën om dat kostenefficient te doen. Het heeft letterlijk járen geduurd voor de concurrentie multitouch schermen van dezelfde kwaliteit had (en ik zou willen stellen dat ze er nog steeds niet zijn.) Omdat Apple exclusiviteit heeft weten te bedingen. En als je nu denkt 'da's niet eerlijk', dan snap je niet hoe het werkt. Als je een miljard dollar investeert in een ander bedrijf, wil je daar iets voor terug. De andere optie is dezelfde kutproducten maken als je concurrent.

Lees voor de gein dit artikel eens. Het is verhelderend: http://tech.fortune.cnn.c...ple-became-a-monopsonist/

Nogmaals: je hoeft niet alles 100% zelf te bedenken. De wereld zou een stuk minder interessant zijn dan ze nu is, mocht dat wel zo zijn.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op dinsdag 12 juli 2011 02:18]


Wat echter gebeurde wat wél belangrijk was, is het bij de massa brengen van de technologie.
Misschien belangrijk in een bepaald opzicht, maar niet in het opzicht van patenten. Al produceer je zelf nul produkten met je eigen patent, het patent blijft van jouw. Dat een marketing- of geldkrachtig bedrijf spullen maakt met jouw ontwerp, doet daar niks aan af. Als ik iets nieuws bedenk, dan heb ik echt niet zomaar 't geld liggen om 't massaal uit te buiten! Andere grote bedrijven zoals Apple wel. Je mag 't systeem van patenten niet kloppen vinden, maar dan moet je dat aangeven en niet Apple aanvallen.

@DutchStoner


"iPad; Microsoft kwam al in 2001 met een tablet ...maarja ze waren dus zeker niet de eerste ".
Apple Newton in 1987... what's your point?

"USB"
Apple was de eerste die USB breed inzette, lang voordat windows ook maar USB ondersteuning had.

"Tunderbolt"
afgezien van het feit dat het THunderbolt is;
"Thunderbolt was developed by Intel and brought to market with technical collaboration from Apple Inc."

"MagSafe ... maarja ze hebben natuurlijk niet de magneet uitgevonden."
En nou weet ik zeker dat je alleen maar schreeuwt om te schreeuwen want zo kun je alles goed praten
"Heeft intel de eerste processor uitgevonden? dacht het niet want zand bestond allang."
Wat een bullshit argumentatie.

Ik zeg; ga je eerst een verdiepen in de materie en kom dan nog maar eens terug.

[Reactie gewijzigd door rmpel op dinsdag 12 juli 2011 09:51]


Waar komt die 1987 datum altijd vandaan voor de Newton? Ja, ontwikkeling ervan is begonnen in 1987. Maar het eerste product lag pas in 1993 in de winkel. En tegen die tijd waren er al meer PDA's (precies, alle Newton producten waren PDA's, geen tablets).

magsafe is al jaren in gebruik bij huishoudelijke apparaten en zeker geen Apple vinding.

Multitouch: Ontwikkeld door Fingerworks, opgekocht door Apple, dus geen uitvinding van hen: http://en.wikipedia.org/wiki/Fingerworks
Ipad: Wees eerlijk, het is gewoon een opgeblazen iPhone, en ja, ik heb ze beide.
USB: Ontwikkeld door Compaq, DEC, IBM, Intel, Microsoft, NEC en Nortel (http://en.wikipedia.org/wiki/USB#History)
Thunderbolt: Ontwikkeld door Intel (http://en.wikipedia.org/wiki/Lightpeak)

Zoals drdelta aangeeeft, ze weten het goed te verkopen, maar ze zijn niet verantwoordelijk voor al hun "magical" features.

Ipad: Wees eerlijk, het is gewoon een opgeblazen iPhone, en ja, ik heb ze beide.
Een opgeblazen iPhone werkt dan als Tablet wel beter dan dan verkleinde computer. En ook voor jou hetzelfde, het ging niet over wie het ontwikkelt, hij zei achterlopen, terwijl Apple beiden eerder implementeerde in producten op de markt dan andere bedrijven.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 11 juli 2011 18:38]


Om precies te zijn zei hij: achter lopen wat betreft HARDWARE...
En dat is precies wat apple vaak doet. De specs zijn nou niet bepaald je van het.

Ja, ik hou enorm van mijn iPhone, ook de iPad is een leuk hebbeding (al is mijn persoonlijke mening dat het niet een nuttig apparaat is) Maar om nou te zeggen dat het netjes is om patenten aan te vragen op technologie die door anderen ontwikkeld is....

Zoals al veel gezegd: in marketing en design blinken ze gruwelijk uit. Qua innovatie en techniek moeten ze nog veel leren imho. En als je goed bent in marketing bent kun je zelfs nog een zak stront aan de man brengen.
Niet de beste producten verkopen vaak het beste, wel de best ge-markete producten:

VHS vs Betamax anyone?

Ultra off topic, maar ik moet er gewoon even op inpikken. De winst van VHS over Betamax is uiteraard onderhevig aan speculatie maar feit is dat ik als consument geen boodschap zou hebben aan de initieel gelimiteerde opnameduur van 1 uur bij de betamax standaard. Neem daarbij het feit dat VHS toestellen gevoelig goedkoper waren en dan heb je volgens mij een vrij logische verklaring van waarom VHS het heeft gehaald.
Een beter voorbeeld is denk ik HD-DVD vs Blu-ray. De oorlog is gewonnen door Blu-Ray dankzij sterke marketing. Blu-Ray was immers duurder (en dat zowel voor de speler als de schijfjes) , later, en is nog steeds kwetsbaarder als opslagmedium. Daarnaast zijn de door de marketing gehypte voordelen in de praktijk waardeloos, ttz, de extra opslagcapaciteit is in de praktijk niet erg waardevol, de 30 gig die op een dual layer HD DVD passen voldoen ruimschoots voor elk doel. Sony is er gewoon is geslaagd om de wereld ervan te overtuigen dat de theoretische capaciteit van 200gig cruciaal was.

Maar om nou te zeggen dat het netjes is om patenten aan te vragen op technologie die door anderen ontwikkeld is…
Euh. Dat is ook iets wat niet zomaar kan. Verdiep je eens in wat octrooien precies zijn. Als Apple ergens octrooi op aanvraagt, heeft Apple (nouja, een of meerdere medewerkers van Apple) dat bedacht. Idem IBM. Idem Intel. Idem Microsoft, etc. Als iemand anders het eerder bedacht heeft, heet dat prior art en dat maakt je octrooi ongeldig.
Zoals al veel gezegd: in marketing en design blinken ze gruwelijk uit. Qua innovatie en techniek moeten ze nog veel leren imho.
Ook hier geldt dat je je er iets beter in moet verdiepen. Nouja, ze zijn goed in marketing en design, dat gaat niemand ontkennen. Maar onderzoek eens de techniek die nodig is om een iPhone 4, en dan heb ik het niet over de PCB met wat chipjes erop, te fabriceren.

Bekijk deze documentaire eens: http://www.imdb.com/title/tt1241325/. Daarin komt Apple's VP of Industrial Design, Jony Ive, aan het woord over het maken van hun producten. Er zit beduidend meer techniek in dan je denkt, en niet op de plaatsen waar jij denkt dat 't moet komen.

Want enkel een CPU valt onder hardware, of een HDD. Hardware is zoveel meer dan dat. Trouwens aan de andere kant, de GPU in de iPad 2 is wel de snelste op de markt.


Zolang jij denkt dat Apple failliet zou zijn gegaan zonder Microsoft hoef je ook niet te veel waarde hechten aan jou postings, maar evengoed welterusten ;)

Het is diep droevig dat iemand die een ander dood wenst op deze site +3 mods krijgt. Het geeft heel duidelijk aan hoe de pro/con Apple discussie ontaard is in iets dat niets meer met techniek of feitelijke inhoud te maken heeft.

Wat mij betreft hoeft Steve Jobs niet dood. Hij hoeft er maar mee te stoppen daar bij Apple, dan zien we wel wat er binnen een jaar of 10 gebeurt; net zoals in de jaren 90 gaat het dan snel bergafwaarts.

Het gaat niet eens meer om Apple. Het gaat om die mensen die blindelings ervan uitgaan dat Apple met alles de eerste is, de beste is, en de enige is die bruikbaar computermateriaal produceert (als dat zo was, waar is hun 90% marktaandeel dan? Voor 2001 was er nauwelijks iemand die Apple nog een blik waardig gunde), en het niet nalaten om dat bij elke gelegenheid luidkeels te verkondigen. Juist die die-hard fans bezorgen dat merk een slechte naam. Er is geen enkel ander merk dat dat soort mensen als volgers heeft. *Dat* is hetgeen waar de meeste Apple-tegenstanders zich het meest aan ergeren, niet aan Apple zelf, maar dat schijnt bij de 'fans' niet door te dringen.

HTC fabriceerde al langer smartphones/telefoons. Als Apple dit er door krijgt zullen in ieder geval alle Android fans waarschijnlijk nooit meer iets van Apple kopen. Slimme zet.

Voor veel mensen is design 50% van het koopargument. Hardware is hetzelfde? Het scherm? multi-touch? 3g ondersteuning? En noem maar op. Je kan veel zeggen over Apple, maar stil zitten doen ze echt niet. Als je nog niet overtuigd bent dan verwijs ik je naar het aankondigingsfilmpje van iOS5. Als je dan nog steeds niet overtuigd bent dan heb je gewoon nooit een IOS device vastgehad.

"Het enige waar Apple 'innovatief' in is, is deze producten vervolgens populair te maken, aan het product zelf is weinig innovatiefs." Cirkelredenering. Stel het andersom: De producten worden populair omdat ze makkelijk te reclameren zijn; ze hoeven namelijk niet aan te kondigen dat ze dezelfde spullen in een ander jasje hebben gegoten als ze daadwerkelijk iets onder de motorkap veranderd hebben.

apple is ook heel goed in het gebruikersvriendelijk maken van hun spullen:

- marketing
- design
- usability
- ?
- profit!

geloof ik weet je heel weinig van een apple, echt zeer weinig. ik denk dat mijn macbook air 11 inch jou grote zware windows bak met zen i5 core er zonder veel moeite uittrekt in de meest normale taken. Apple positioneert haar artikelen precies op een markt en niet op losse flodders. en btw ga een in een Imac kijken en kom dan terug mer de reactie tot alles hopeloos verouderd is ken je feiten eens 1x

Mwah, Apple lijkt zich eerder op het vlak van "niet concurren maar procederen" te begeven en opvallend genoeg, al die innovatie leidt vooralsnog niet tot overwinningen bij de ITC of ergens anders.

Nee, dit zeg je verkeerd, Apple heeft in het verleden patenten gekocht, deze patenten zijn soms niet eens van toepassing op haar eigen producten.

Apple doet helemaal niet aan innovatie, Apple loopt alleen voorop in marketing en design. En juist omdat ze dit zelf ook wel weten proberen ze alles wat geen Apple is maar vanuit het oosten komt met man en macht (en vooral veel geld) buiten de deur te houden.

Bestaande technieken verbeteren is ook innovatie. Apple doet het niet alleen via marketing. Zij weten als geen ander een goed product in de markt te zetten.
Daar bedoel ik niet alleen de hardware er omheen maar ook de software, connectiviteit en integratie. Je krijgt niet alleen een tablet, maar een tablet waar je direct iets mee kan doen en een App store.
Waarom wisten al die anderen het nou niet succesvol op de markt te zetten? Puur marketing? Kom op nou, hoe mooi het er ook uit ziet en hoe mooi je het ook kan verkopen, zolang een consument er niks mee kan zal het niet jaren een razend populair product zijn.

Als Apple niet aan innovatie doet, dan zijn de andere fabrikanten domweg lui.

Velen lopen hier zich wel druk te maken om Apple, maar wat moeten ze anders?
Ze bezitten vele patenten, gekocht of van henzelf. Die zal je toch moeten beschermen zolang deze patenten bestaan? Elke fabrikant met veel patenten zullen dit doen.
De rechter zal bepalen of ze gelijk hebben.
Deze mobile wereld is een grote en enorme competitieve markt waar simpelweg alle middelen gebruikt worden. En HTC zal niet schuwen om patenten welles en wetens te misbruiken, net zoals bij Apple de juridische afdeling overuren draait.
Andersom had een HTC het ook maar graag gedaan. Het is geen spelletje.
Laat de rechter er maar lekker uitspraak over doen, zo verkeerd is het niet. Worden direct de lijnen getrokken van wat wel en wat niet mag.

Met innovatief bedoel je het notificatie systeem gekopieerd van android? En het widget systeem op android. En ja het is heel innovatief om twitter te integreren bij de iphone 5. Deed nog niemand, en ze zijn de eersten

Helemaal eens...ik word zelf ook doodmoe van dat monopolistische gedrag van Apple...toen ze klein waren, waren ze tenminste nog de stoere underdog...nu worden ze de irritante moloch.
Ik mijd Apple producten dan ook als de ziekte aangezien ik dit soort bedrijfsvoering op geen enkele manier steunen, zelfs Microsoft lijkt minder patentclaims in te dienen, en die waren altijd de grote boze wolf.

Apple kan het blijkbaar niet meer winnen op innovatie, Samsung en HTC schieten ze links en rechts voorbij met betere specs, dus dan maar zo.
Eigenlijk hoop ik dat Apple inziet dat dit NIET de weg is, en ze maar beter weer hun oude rol kunnen innemen.

Het is wel opvallend vaak Apple die begint met zeuren over de patenten, de enige logische optie die het aangeklaagde bedrijf dan heeft is Apple ook weer aanklagen en proberen 1-1 te scoren.

Apple krijgt voor mij steeds meer het imago van het huilerige jongetje van de klas dat z'n zin niet krijgt.

Apple, ga gewoon lekker verkopen en ontwikkelen en stop met whinen.

[Reactie gewijzigd door jordy2811 op maandag 11 juli 2011 17:15]


Zoals eerder aangegeven: "Don't hate the player, hate the game" :Y

Onzin, patenten heb je om er geld uit te trekken, niet om je uitvindingen te beschermen, zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn.

Ook niet helemaal waar natuurlijk. Als je een uitvinding/techniek oid hebt/gebruikt en je neemt hier geen patent op, dan is er wel een ander bedrijf die er patent op gaat nemen waarna je door datzelfde bedrijf gedwongen wordt om voor je eigen uitvinding/techniek te betalen.

Dan klopt mijn conclusie toch: ze zijn om geld te trekken.

Deze patenten worden daar nauwelijks voor gebruikt. Je snapt mijn licht sarcasme hopenlijk wel. Het gemiddelde patent beschijft dat 'er iets gebeurt als je op knopje x drukt'.

[Reactie gewijzigd door RielN op dinsdag 12 juli 2011 01:43]


Apple heeft vantevoren aangekondigd dat ze de iPhone stevig gepatenteerd hebben.
Ja, dat dacht Steve J. wel, maar toen ze Nokia aanvielen kregen ze even een counterclaim om hun oren die ze waarschijnlijk veel geld gekost heeft.

http://www.guardian.co.uk...4/apple-nokia-patent-case

De Apple Nokia patent case gaat heel ergens anders over, en Nokia was degene die Apple als eerste aanklaagde.

Moest HTC , samsung, nokia, en blackberry nu eens voor een weekje de americaanse markt boycotten , nergens nog een smartphone te koop , enkel iphones , het zal snel gedaan zijn , zonder deze aparaatjes zullen er heel wat panikeren , lol

ja, en jij zegt dat zo leuk "Apple heeft vantevoren aangekondigd dat ze de iPhone stevig gepatenteerd hebben.". Maar ja daar gaat het dus juist om, in Amerika (en soms ook europa) kun je de meest belachelijke dingen patenteren. Neem bijvoorbeeld vinger zoom, hoe belachelijk is het om zoiets als patent toe te staan.

Misschien niet, maar OA deze actie heeft ervoor gezorgd dat ik een android toestel heb. (ook de gebrekkige blue tooth en verplicht iTunes).

Fijn he dat amerikaanse systeem.

Het is tegenwoordig wel weer een trend, eerst probeert een bedrijf (weet zo niet meer welk) de verkoop van de iPhone te verbieden, nu is het Apple die probeert de verkoop van HTC toestellen te verbieden.
Waarschijnlijk zal het toch niet in zo'n vaart lopen met het verbieden.

edit: dat waren dus HTC en Samsung

[Reactie gewijzigd door lostom op maandag 11 juli 2011 16:56]


Ja echt, jonge jonge. Ik krijg het idee dat de bedrijven niet de unieke dingen op zich willen patenteren, maar gewoon alles wat te patenteren valt, patenteren. Onder het mom van, het betaalt zichzelf weer een keer uit wanneer wij de mogelijkheid krijgen om iemand aan te klagen op basis van zo een patent.

Ga vooral zo door apple! Jullie naam word er alleen maar beter op.. |:(

Zoals al zo vaak gezegd: als Apple denkt dat HTC hun patenten schendt, dan zijn ze zowat verplicht om die te verdedigen, anders vervallen de patenten. Dus misschien eerst even afwachten welke patenten het om gaat voordat je deze klacht veroordeelt. Andersom heeft HTC ook al voldoende partijen aangeklaagd, waaronder Apple, dus uiteindelijk zal het wel weer met een uitruil van patenten komen. Uiteindelijk zal het er Apple vooral om gaan dat HTC meer moet betalen om Android toestellen te verkopen denk ik, en daardoor misschien dan maar liever overstapt op een ander OS zoals WP7, dat momenteel totaal niet met de iPhone concurreert.

Niet dat ik het een goede zaak vind dat Apple de laatste tijd alles en iedereen aanklaagt overigens, maar zo rot is het patentsysteem helaas.

De patenten waar het om gaat hebben betrekking op de architectuur en de hardware van de iPhone. Dit staat los van het Android OS

Interessant om het patentsysteem de schuld te geven van Apples werkwijze...

Misschien was het je nog niet opgevallen, maar dit is wat alle telefoon fabrikanten doen, zo werkt het systeem gewoon. Volgens jouw manier van redeneren zijn alle producenten even erg en kan je dus helemaal niks meer kopen.

Interessant om het patentsysteem de schuld te geven van Apples werkwijze...
Dat is ook de enige schuldige.

Stel, voor een moment, dat Apple dit niet zou doen. Dan vervalt hun recht op bepaalde (zo niet alle) patenten. Boven alles vliegt dan iedere patent troll hun naar de strot, in een poging zoveel mogelijk miljarden uit de Apple aderen te krijgen. (de term 'bloodsucking lawyer' is in Amerikaanse context heus niet uit de lucht gegrepen!)

You can't not play the game, the other players would kill you.

Dus als Apple door die anderen naar de strot gevlogen wordt, zijn die anderen (vooral de trolls) niet schuldig? Volgens mij ben je per definitie schuldig als je de spelregels accepteert en mee gaat doen. :)

Natuurlijk dient Apple die dan te verdedigen, maar dat kan ook op andere manieren dan direct een importverbod eisen. Het is (in onze europese ogen) allemaal erg overdreven wat er gebeurd.

Het is gewoon jammer dat de bedrijven die mooie dingen maken elkaar het leven zuur maken. Lijkt me niet nodig. Heb het idee dat de bedrijven dit ook aangepraat wordt door alle advocaten die hier natuurlijk bakken met geld mee verdienen.

Uit een Vorig artikel werd al redelijk duidelijk in welke richting de - volgens Apple - patentschendingen gezocht moeten worden.
Gizmodo heeft een lijst gepubliceerd van de betrokken patenten. Apple zou onder meer claimen dat het lockscreen van HTC Sense, waarbij de gebruiker een veegbeweging naar onderen moet maken, inbreuk op zijn patenten maakt. Daarnaast staan een aantal patenten genoemd met betrekking tot het laten zien van notificaties, een belangrijke functionaliteit van Android zelf. Het is onduidelijk waarom Apple juist HTC aanklaagt wegens deze patenten.
Gizmodo gaat hier dieper op in, en laat ook Apples manier van "zakendoen" uitkomen:
[...] Apple's asking for a permanent injunction, which would bar HTC from importing or selling phones here that use these patents, along with triple damages with maximum interest (read: a lot of money). As you can see, some of the patents are fairly broad, like "unlocking a device by performing gestures on an unlock image," which seems to cover like every touchscreen phone ever. Here's a gallery of the full suit, followed by a breakout of the patents. Notably not among them? Anything pertaining to multitouch.
Zoals gebruikelijk gaat het weer om generieke zaken - vele Androidspecifiek of zelfs OS-onafhankelijk zoals multi-touch, en niet eens HTC-eigen - waarvan Apple vind dat deze ergens ver weg te correleren zijn met hun patenten. De aanklacht kwam voor HTC volkomen uit de lucht vallen. Het is dus niet zo dat ze eerst met de kaarten op tafel met HTC in gesprek zijn gegaan, maar ze hebben gewoon direct out of nowhere een z.g.n. "Permanent Injunction" aangevraagd, waarbij zo ongeveer alle serieuze HTC (en Samsung) toestellen een importverbod aan hun broek zouden krijgen.

Waarom Apple HTC en Samsung (en Nokia!) aanklaagt en middels een injunction hun toestellen verboden probeert te krijgen? Als je het mij vraagt zijn ze gewoon op een kinderachtige manier via een patent-achterdeur aan het proberen stevige concurrenten die veel succes boeken met (Android) touchscreen-toestellen - en daarmee qua concurrentie mede Apple's prijsbeleid onder druk zetten - uit de markt te drukken.
Niet dat ik het een goede zaak vind dat Apple de laatste tijd alles en iedereen aanklaagt overigens, maar zo rot is het patentsysteem helaas.
Daar geloof ik helemaal niets van. Het patentsysteem is rot maar niet zo rot. Niemand dwingt je om te procederen om het alleenrecht te pogen te verkrijgen op zoiets algemeens als multi-touch als invoermethode. Apple is zich gewoon steeds meer aan het gedragen als een Patent troll met hun claims, eisen en de manier waarop ze hiermee omgaan.


@johnbetonschaar hieronder:
Als je nou even de Gizmodo link openklikt in plaats van bij voorbaat de boodschapper af te schieten dan kun je in detail de beschuldigingen, betrokken patenten en het commentaar daarop zien.
Tussen jou en mij: Ik vind het overigens gezien je eigen posthistorie nogal grappig dat je de zinsnede "diepgaande, objectieve analyses, al helemaal als het om Apple gaat" in de mond neemt.

En wat betreft de definitie van "patent troll", als je nou even die link openklikt:
The term "patent troll" was used as early as 1993 to describe companies that file aggressive patent lawsuits.[7] The Patent Troll was originally depicted in "The Patents Video" which was released in 1994 and sold to corporations, universities and governmental entities. In "The Patents Video," an unsuspecting victim is surprised by the Patent Troll who strategically positions himself to collect patent licensing revenue.
Wel of niet van toepassing? Patent troll heeft ook de betekenis die jij stelt, maar is van toepassing op alle bedrijven die op zo'n aggressieve wijze anderen aanklagen vanwege hun patenten.
De meeste andere grote bedrijven met dergelijke (generieke) patenten hanteren deze voornamelijk om zichzelf te beschermen tegen patent trolls. Apple is echter zeer aggresief bezig te pogen het alleenrecht op dit soort generieke zaken te verkrijgen en vervolgens te enforcen middels importverboden bij concurrenten, en gedraagt zich daarmee zelf als patent troll.

Apple is niet op geld uit? Als het om een bescheiden licentiebijdrage ging dan zou men nog kunnen zeggen... zij vragen echter - zonder overleg met de aangeklaagde partijen - rechtstreeks om injunctions/importverboden; dat is een flink stuk ernstiger voor de aangeklaagden dan vragen om bescheiden licentiefees. Ook uitgaande van jouw uitgangspunt dus de meest logische conclusie: zij zijn erop uit om via deze achterdeur hun concurrentie te elimineren!
En uit dat perspectief heb ik persoonlijk nog liever een patent troll die uit is op licentiegelden.

@Update johnbetonschaar hieronder:
Je hele argumentatie staat of valt met je bewering dat HTC en Samsung precies hetzelfde doen als Apple. Ik hou van concreet en feitelijk. Dus: Kun jij mij concreet doorverwijzen naar de nieuwsberichten waar HTC en Samsung voor generieke zaken zonder overleg vooraf out of the blue importverboden vroegen op producten van concurrenten?

Verder die beschuldiging dat enerzijds Apple vanalles en nogwat zelf bedacht en geinnoveerd zou hebben en anderszjids Android een "regelrechte kopie is van wat anderen [lees: Apple zeker???] verzonnen hebben". Tja.... Het is wel overduidelijk aan welke kant van de streep je in dit verhaal je staat als je daarmee aankomt en het tevens 'het-is-misschien-niet-poulair-op-tweakers-maar-ik-kan-er-niets-anders-van-maken' als feit/uitgangspunt probeert te poneren in deze discussie. Je zult het vast zelf wel geloven ja... daar hoef ik denk ik verder weinig woorden aan vuil te maken.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op maandag 11 juli 2011 18:35]


Gizmodo gaat hier dieper op in, en laat ook Apples manier van "zakendoen" uitkomen:
Wow, Gizmodo zegt het, nou nee dan neem ik al mijn woorden terug, ik bedoel, Gizmodo staat echt bekend om zijn diepgaande, objectieve analyses, al helemaal als het om Apple gaat 8)7

Denk nou eerst even na hoe zoiets gaat: Apple heeft patenten, al dan niet triviaal. Apple is van mening dat HTC die patenten schendt. Apple maakt er een zaak van en stapt naar de rechter. De rechter besluit of het patent geldig is, en of HTC er inbreuk op maakt. Zo niet, staat Apple met lege handen. Zo ja, dan zijn de patenten zogezegd substantieel genoeg om HTC te dwingen er een licentie op te nemen. Simpel als dat.

De multi-touch patenten zijn overigens lang zo triviaal niet als jij het doet voorkomen, misschien lijkt het achteraf allemaal zo voor de hand te liggen, maar toen de iPhones net nieuw waren was het wel degelijk een behoorlijk innovatieve toepassing van touchscreens in combinatie met een multitouch telefoon OS. Het feit dat Apple mult-touch in zo'n beetje al zijn producten heeft doorgevoerd geeft al aan dat ze er heel veel tijd en aandacht aan besteed hebben en niet 'zomaar' een bestaand concept van de plank hebben gepakt dat toevallig nog niet gepatenteerd was. Dat Apple nu HTC en Samsung pakt is gewoon keiharde business: het zijn zo'n beetje de enige Android fabrikanten die uberhaupt winst maken op Android toestellen.

Je referentie naar 'patent trolls' vind ik een beetje jammer, en vrij kinderachtig. Een patent troll verzamelt patenten met als enig doel om andere partijen geld af te persen, en innoveert of produceert zelf helemaal niks. Apple is met dit soort zaken niet op geld uit, dat hebben ze genoeg, en ze dienen ook geen aanklachten in op basis van patenten die niet in hun eigen producten verwerkt zijn.

In ieder geval ben ik zoals ik al schreef ook totaal geen fan van dit soort patent aanklachten, maar als je Apple hier nu speciaal voor gaat verketteren en net doet alsof HTC en Samsung niet precies hetzelfde doen, dan heb je gewoon boter op je hoofd. Dat het vaker van Apple (of Nokia, die hebben er ook een handje van) naar Android fabrikanten gaat dan andersom, komt simpelweg omdat praktisch niks in Android gepatenteerd is, bijna het hele OS is een regelrechte kopie van dingen die al door iemand anders verzonnen waren. Geen populaire boodschap op een site als Tweakers, maar ik kan er niks anders van maken.

Edit @Cheetah:
Tussen jou en mij: Ik vind het overigens gezien je eigen posthistorie nogal grappig dat je de zinsnede "diepgaande, objectieve analyses, al helemaal als het om Apple gaat" in de mond neemt.
Misschien moet je even uitleggen wat je daar precies mee bedoelt, want het enige dat ik er van kan maken is 'omdat ik het meestal niet met jouw posts eens ben, concludeer ik maar dat ze oppervlakkig en niet objectief zijn'. Tenzij je ook daadwerkelijk een punt hebt, kan je dit soort opmerkingen misschien beter voor je houden.
Apple is niet op geld uit? Als het om een bescheiden licentiebijdrage ging dan zou men nog kunnen zeggen... zij vragen echter - zonder overleg met de aangeklaagde partijen - rechtstreeks om injunctions/importverboden; dat is een flink stuk ernstiger voor de aangeklaagden dan vragen om bescheiden licentiefees.
Ik denk dat je net zo goed als ik begrijpt dat het in de 'grotemensenwereld', en al helemaal in een keiharde business als smartphones, niet gaat werken om gewoon vriendelijk aan HTC te vragen of ze even een licentie willen afnemen. Er spelen grote belangen want ook Google zal niet blij zijn als HTC ook al licenties aan Apple moet gaan betalen, net zoals ze inmiddels ook al aan Microsoft doen. Een injunction zoals deze is een botte bijl die ingezet wordt om de rechter een uitspraak te laten doen, gewoon business as usual voor juristen, hoog inzetten, ergens in het midden uitkomen. Dat er ook echt een importverod komt gelooft natuurlijk helemaal niemand, het is gewoon een juridisch speeltje.

Dat Apple er op uit is om zijn concurrenten een hak te zetten lijkt me evident, dat is heel het idee van een commercieel bedrijf, en het is echt nogal naief om te denken dat andere bedrijven niet net zo hard proberen alles uit de kast te trekken om Apple kapot te maken. Je technologie patenteren en inbreuk aanvechten is nog altijd niet anti-competatief of wat dan ook, en uiteindelijk is het een rechter die beslist of de aanklacht terecht is, daar heeft Apple geen invloed op (tenminste, dat mag ik aannemen).

Edit @update cheetah:
Erg flauw teruggekomen weer zeg, blijkbaar gaat het je er meer om de discussie naar een flamewar te sturen dan daadwerkelijk op de inhoud in te gaan, want je komt niet verder dan aannames over wat ik wel of niet denk dat wie of wat wanneer heeft uitgevonden, en dat Apple volgens mij altijd gelijk zou hebben. Zoals al 2x eerder gezegd ben ik hoe dan ook geen voorstander van patent aanklachten, ongeacht wie ze aanspant, en probeer ik alleen maar duidelijk te maken dat dit is hoe een van patenten doordrenkte markt als die van smartphones helaas werkt. Hier heb je een plaatje, misschien werkt dat beter voor je zodat je de boel weer even kunt relativeren in plaats van gelijk in een soort Apple is de Satan houding te schieten:

http://static.guim.co.uk/...3/lawsuits-121110-460.png

Zoals je ziet is Apple een van de meest aangeklaagde partijen van allemaal en heeft het zelf relatief weinig zaken aangespannen. Om op je andere vraag in te gaan: HTC en Samsung hebben beiden al geprobeerd de verkoop van iphones te laten stoppen. Of het 'out of the blue' is, is echt een Jip en Janneke opmerking, denk jij nou echt dat tech tabloid sites als Gizmodo waar je aan refereert ook maar iets van de details kennen die aan dit soort sensationalistische nieuws berichten voorafgaan? De manier waarop dit op het internet wordt gebracht is precies om dit soort ellenlange discussies op tech sites uit te lokken voor extra hits, ondertussen heeft HTC natuurlijk al lang bezoekjes en beschikkingen van de advocaten van Apple mogen genieten voordat dit het internet opgeknald wordt als 'Apple klaagt out of the blue HTC aan en wil een import verbod'. We leven niet in een film ofzo, en er zijn allerlei kanten aan een verhaal als dit die niet zo lekker wegschrijven op een tech blog, en niet alles is zo simpel als wat jij op Gizmodo leest.

Wat betreft Android: blijkbaar is het lastig te verteren dat Android gewoon een regelrechte kopie is van allerlei bestaande dingen (en dus niet alleen die van Apple) en moet je per se een Apple fanboy zijn om dat in te zien, maar echt een argument waarom het niet waar zou zijn heb ik nog nooit gezien. Waarom denk je dat Google praktisch 0 patenten op Android heeft? Omdat ze dom zijn? Omdat ze zo naïef zijn dat ze denken dat ze het zonder ook wel redden? Omdat ze zo principieel zijn dat ze geen patenten willen op hun producten? Je houdt jezelf gewoon voor de gek als je daar in gelooft, Android is gewoon een reactie op alle andere smartphone platforms die er al bestonden, en het bevat echt helemaal niks innovatiefs, niet eens een innovatieve toepassing van een reeds bestaande maar nog nooit succesvol in de markt gezette technologie.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op maandag 11 juli 2011 20:21]


"Android is gewoon een reactie op alle andere smartphone platforms die er al bestonden, en het bevat echt helemaal niks innovatiefs, niet eens een innovatieve toepassing van een reeds bestaande maar nog nooit succesvol in de markt gezette technologie."

Misschien flauw, maar wat dacht je van de notification bar, die Apple nu zo'n beetje rechtstreeks lijkt te kopieren voor de iphone 5?

Dat het een reactie is vooruit, het was inderdaad niet het eerste OS, maar het is wel een heel goed werkend en populair OS, dat krijg je niet met zomaar copy-pasten. Bovendien is het succesvol verenigen van een hele boel bestaande losse elementen ook innovatie, dat geldt zowel voor Apple als voor Android.

Cheetah, Gizmodo haat Apple, sinds dat akkefietje dat een van hun redacteuren in de problemen bracht met de politie.(iets met een geheelde iPhone 4, die vervolgens ook nog eens opengemaakt werd). Ze zijn nou niet echt een betrouwbare, neutrale bron te noemen. Je mag een keer raden waarom die jongens op Apple's zwarte lijst staan, qua pers.

Zoals al zo vaak gezegd: als Apple denkt dat HTC hun patenten schendt, dan zijn ze zowat verplicht om die te verdedigen, anders vervallen de patenten.
Nee, dat is bij patenten niet zo, je bent in de war met merkenrecht.

Hoho... het is niet enkel Apple die met dit soort geintjes bezig is, maar ook de andere maatschappijen maken er ook een feest van. Zo heeft HTC in het verleden ook Apple willen tegenwerken (zie gerelateerde content).

Als reactie op de aanklacht van Apple ja... Ik kan me niet heugen dat Apple niet de eerste was die een aanklacht indient...

Als reactie op de aanklacht van Apple ja... Ik kan me niet heugen dat Apple niet de eerste was die een aanklacht indient...
Oh, dat is al onnoemelijk veel keren voorgekomen, maar dat komt natuurlijk niet zo sappig in het nieuws.

Het feit blijft gewoon helaas, dat door dat enorme rotte patenten systeem in de USA dit soort fratsen altijd door zullen gaan. Apple en HTC zijn beiden dader en slachtoffer tegelijk, aangezien ze echt geen keuze hebben, ze moeten dit soort oorlogen wel door blijven vechten, anders worden ze zelf gepakt door een partij die dat doet.

De enige winaars met het huidige patentsysteem in de USA zijn de advocaten.

Apple procedeert op dit moment in ieder geval tegen Google (indirect) via Android, Motorola, HTC en Samsung. Nokia hebben ze niet moeten schikken en veel geld moeten toeleggen.

Microsoft krijgt voor zover ik weet ook geld (licentie) van Apple.

Veel innovatie zit er niet in Apple produkten behalve natuurlijk in branding, packaging, marketing etc. maar daar gaan al deze zaken niet over.

Apple heeft in de zaak tegen Samsung het licht al gezien en de claims op het gebied van packaging en design al uit de korte termijn procedure gehaald, omdat ze inzagen dat ze die nooit snel genoeg konden winnen om effectief Samsung te stoppen met importeren.

HTC heeft bij de rechtbank (dus niet bij de ITC) een zaak lopen tegen Apple wegens patentschendingen en inmiddels kunnen ze die uitbreiden omdat S3 Graphics haar zaak in eerste instantie al gewonnen heeft tegen Apple en nu net overgenomen door HTC.
HTC heeft ook bij de ITC een importverbod voor Apple phones neergelegd omdat Apple geen Amerikaanse fabrikant is terwijl HTC US patenten bezit in de VS. Vandaar ook dat ze de schendingen door Apple ook in de rechtbank aanvechten.

Waar dit om gaat is een uiterst wanhoopsoffensief van Apple om de producten van de concurrenten te weren van de Amerikaanse markt via de ITC. Die organisatie is opgericht om misbruikers van Amerikaanse patenten van de US markt te houden, maar nu staat Apple daar zelf in het beklaagdenbankje en zouden zij zelf geweerd kunnen worden als importeur van Chinese producten die Amerikaanse patenten schenden.

Dit laatste zou zo´n verschrikkelijke klap voor hun imago zijn, m.n. in de VS waar men Iphones en pads als Amerikaanse producten beschouwt dat Apple nu zo goed als iedere beroemde patent jurist in dienst heeft. Hun juridische afdeling is groter dan hun R&D divisie.

Uitendelijk gaat Apple de strijd toch verliezen denk ik omdat ze juist niet gedaan hebben wat Steve Jobs stelde. Ze hebben zo goed als geen patenten op echte vindingen op hun naam staan. Een berg trademark gerelateerd spul en software patenten in de vorm van met een hand een strijkbeweging maken terwijl de andere op een zijkant van een vorm drukt.

Zowel de ITC als de rechters wegen wel degelijk af wat de tegenpartij claimt en als die met solide patenten komt waar grondige R&D achter zit en zonder welke je een technologie niet verder kan ontwikkelen dan winnen meestal die patenten het van de flutzooi. In Apple´s geval is dat allemaal dramatisch omdat het invented here syndroom daar en bij hun klanten zo groot is.

Bij andere merken kraait er geen haan naar als Samsung per verkochte Android 15$ af moet dragen aan Microsoft. So what is dan de houding.

Nu heeft Apple nog een nieuw probleem waar je weinig over hoort: ze willen de W3C standaard tegenhouden. (die gaat over ´Widget Access Requests Policy´) omdat ze patenthouder zeggen te zijn van onderdelen terwijl ze zelf meewerken aan die standaard. Voor de ouderen onder ons een beetje a la Ramdac en de Jedec standaard). Om dit te voorkomen is de W3C strikt ´royalty free´. Als een fabrikant zijn patenten niet wil laten lopen komt de standaard er niet door. Daar dit in dit geval wel zeer belastend zou zijn heeft de W3C alle leden (waaronder Apple :)) opgeroepen om gevallen van prior art aan te melden zodat Apple dat patent kwijt raakt.

Als het grotere publiek doorkrijgt dat Apple niet alleen concurrenten met juridische middelen probeert te bestrijden maar ook open standaarden zal het imago, dé bron van het Apple geld, instorten. Helaas denkt Apple alles te kunnen winnen omdat Steve ´s discipelen werkelijk zijn geloven dat ´alles hier uitgevonden is´.


Mmmm ik krijg anders wel een beetje het Rambus-gevoel bij dit soort nieuws berichten.

Nouja het is wel zo dat HTC sneller groeit dan Apple krimpt, qua marktaandeel. Gaat rap met HTC en Apple lijkt dat door te hebben. Dit is dan ook een typisch Appelliaanse reactie op de groei van HTC. De eerste iphone was nog wel apart te noemen en liep voorop in de markt. De 3G al iets minder, maar nog steeds voorop... Nu loopt de iphone4 gewoonweg achter op de markt, dat was al zo bij de introductie en met de nieuwe toestellen van HTC lijkt de iphone4 gewoonweg nergens meer te zijn.

iphone5 moet uitkomen, maar als het blijft gaan met apple vs htc zoals het nu gaat, kan de iphone5 weleens een flop worden. Ding moet wel heel goed en bijzonder en vernieuwend zijn, wil het nog een beetje naar wens verkopen. Ik zeg naar wens, omdat het toch wel zal verkopen, maar niet in de aantallen waar Apple naar op zoek is. Ik denk ook niet dat ze met de iphone5 hun huidige licht gestoorde winstmarges nog aan kunnen houden. Een mid-end product verkopen voor een high-end prijs, gaat even goed. Maar de tijd dat apple dat kon begint nu (gelukkig) wel ten einde te komen.

Ik vraag het me af hoor, of Apple minder gaat verkopen omdat het niet meer zo heel high-end en vernieuwend is. De meeste mensen kopen een Apple omdat het Apple is. Zij gaan er blindelings vanuit dat ze het nieuwste van het nieuwste en beste kopen, zonder daadwerkelijk te onderzoeken of dat zo is. Ze nemen klakkeloos aan wat Apple allemaal zegt. Dat heb ik al wel gemerkt in mijn periode dat ik in de winkel heb gestaan. Het gaat vooral om de naam en het gevoel, niet om wat het product bied.

Een gevoel is ook iets wat een product bied natuurlijk. Niet iedereen heeft de behoefte aan de allernieuwste snufjes, meest uitgebreide mogelijkheden (tweaken van je os bijv.) etc.

Het gevoel wat een Apple-product bied is voor veel mensen de eenvoud en bedieningsgemak. En dit is voor veel mensen ook belangrijk.

Voor JT maandag 11 juli 2011 17:16
Dat is echt zo niet waar wat je daar zegt, als je daar echt in de winkel gestaan heb weet je juist dat het product en de enthousiasme waarmee het verkocht wordt de kracht van Apple is. Dat is alleen al te zien als je eens in een echte mac store geweest bent. Die komt er binnenkort ook in Amsterdam. Het product verkoopt zichzelf voornamelijk. Mensen die binnenkomen komen voelen meteen de sfeer rondom de producten van Apple. En daarbij gaat het natuurlijk om wat het product biedt.

[Reactie gewijzigd door MrNiCeGuY77 op maandag 11 juli 2011 18:42]



volgens mij snap je het niet, apple fanboys kopen echt geen windows toestel hoor :p

ontopic: slechter dan de 4 kan de 5 niet zijn, dus reden genoeg om de 5 te kopen!
mijn 4 hou ik nog wel even, ik denk dat dit sinds lange tijd weer een telefoon gaat zien die ik > 1jr heb, augustus here we come!

iphone5 moet uitkomen, maar als het blijft gaan met apple vs htc zoals het nu gaat, kan de iphone5 weleens een flop worden. Ding moet wel heel goed en bijzonder en vernieuwend zijn, wil het nog een beetje naar wens verkopen. Ik zeg naar wens, omdat het toch wel zal verkopen, maar niet in de aantallen waar Apple naar op zoek is. Ik denk ook niet dat ze met de iphone5 hun huidige licht gestoorde winstmarges nog aan kunnen houden. Een mid-end product verkopen voor een high-end prijs, gaat even goed. Maar de tijd dat apple dat kon begint nu (gelukkig) wel ten einde te komen.
Dit is een goed voorbeeld van de fundamentele fout in het moderne "kapitalistische" (dat is het niet werkelijk) systeem van zakendoen: de groei moet exponentieel zijn, wat steeds meer druk op werknemers, bedrijven onderling (met patenten e.d.), het mileu (reserves van grondstoffen etc.) e.d. plaatst, waardoor het gedoemd is om vroeg of laat ineen te storten.

Groei kan niet altijd exponentieel zijn, maar volgt gewoonlijk een S-curve (http://nl.wikipedia.org/wiki/S_curve). Het begin daarvan lijkt exponentieel maar dat zwakt later af. De telefoonmarkt begint momenteel al af te zwakken wegens verzadiging, nieuwe zaken zoals smartphones voor de massa houden er nog wat groei in maar zeker in het westen hebben bijna alle mensen al meerdere toestellen.

Oh? En wat ga je anderen dan wel adviseren? Nokia? HTC? Siemens? Motorola? Samsung? Google? Maar wellicht kan jij bedrijven opnoemen die hun patenten NIET verdedigen zoals een leeuwin haar welpen?

Of hebben we hier te maken met een gevalletje Apple-hater.

Ik blijf me bij een aantal hier verbazen over die Pavlov-reactie zodra het over Apple gaat. Iedere objectiviteit verdwijnt zodra het over Apple gaat.
Ik hoop voor jou dat je IRL wat soepeler met zaken die je niet liggen om kan gaan.

Bravo eerste goede reactie in dit topic !

Dit soort nieuws kan me tegenwoordig echt niet meer boeien. Er staat bijna iedere dag wel een artikel tussen dat gaat over A klaagt B aan om patent inbreuk. Erg jammer dat alles meteen via de rechter gaat, waar is de tijd gebleven dat er gewoon onderling wat besproken werd en er na redelijkheid vanuit beide kanten afspraken gemaakt werden?

Ik denk niet dat er een importverbod zal komen, daarvoor staat Apple niet sterk genoeg in de schoenen. Waarschijnlijk zal men gewoon tot een akkoord komen, waarbij gebruik gemaakt zal worden van elkaars patenten, onder bepaalde voorwaarden. Bovendien zijn er verschillen tussen patenten (uitvindingen) en design rights. Het geschil met Samsung is dus een andere zaak dan HTC.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door younxta op maandag 11 juli 2011 17:00]


Tsja wat moet je hier verder nog van zeggen, Apple begint steeds meer de kant op te gaan die Microsoft vroeger nogal impopulair maakte terwijl de laatste steeds meer openheid biedt en de andere kant op aan het bewegen is.

We gaan zien hoe lang ze dit volhouden, Apple heeft wel trouwere fans dan MS dus zullen dit soort zaken minder impact hebben op hun status aparte die ze in de ogen van veel consumenten hebben.

Hoe kun je nou fan zijn van Microsoft? Je werkt met hun pakketten of niet, heel veel degelijke alternatieven zijn er niet voor de doorgewinterde gamer.

Over dit stuk, ik denk dat het onderhand elke week een copy paste titel is van:

Apple wil verkoop >Insert random actie< laten verbieden, het begint eigenlijk een beetje lachwekkend te worden. Het valt me op dat een hoop mensen de spullen al niet meer kopen omdat het:

1. te duur is
2. Het niet is wat ze verwachtte
3. de hype over is.

wel raar dan dat hun sales kwartaal per kwartaal stijgen

Zoals vele anderen.

kijk eens naar de computers. Apple is de enige die nog meer blijft verkopen.

Wat echt belachelijk is omdat ze gewoon helemaal niet echt iets nieuws bieden.... Slaat nergens op die hype

Ja idd, ik blijf me ook verbazen hoe hersenloos vele Apple producten kopen. let wel: ik zeg niet dat Apple slecht is! Maar ik zeg wel dat er veel schapen zijn die het kopen 'omdat het Apple is', niet wetende dat bijv. een GalaxyS2 of een Galaxy Tab veel beter zou zijn en ze meer mogelijkheden zou bieden.
Er zijn over het algemeen weinig scenario's waar ik een Apple product zou adviseren over het product van een andere topfabrikant in hetzelfde segment.

Dat is het hele punt van de hype...
Mensen zien : Het ziet er goed uit en het is duur, dan moet het wel goed zijn.
Het word wat opgehyped, en iedereen loopt er als een stel schapen achter aan.
Mensen die werkelijk verstand hebben van de technologie achter een crapple, zouden er alleen een kopen omdat iedereen er een koopt.

1. De producten zijn niet duur, ze kosten veel geld. Belangrijk verschil.
2. Gezien de stijgende verkopen en tevreden userbase blijkbaar wel.
3. Hoe lang moet een bedrijf succesvol een product verkopen aan hordes tevreden gebruikers voordat het geen 'hype' meer is?

Verder ben ik benieuwd wat de definitie van hype is. Zijn de verkoopaantallen van Windows ook een hype te noemen? Of van pakken melk? Ook van die producten die al jarenlang tevreden kopers hebben.

Bij een hype denk ik aan de voetbalplaatjes van de AH. Iets dat in korte tijd hyperpopulair wordt, dat heel even blijft en dan en masse gedumpt wordt. Dat is op geen enkel product van Apple van toepassing.

En het mooie is. Apple krijgt een steeds groter aandeel in computers.
Is ook heel logisch, want het werkt altijd.

Apple krijgt een steeds groter aandeel. Maar zoals vele apple gebruikers zeggrn: apple heeft nooit virusen. De enige reden hiervoor is het marktaandeel. Analisten hebben voorspeld dat als het marktaandeel van macs blijft stijgen, het aantal virussen exponentieel zullen toenemen. Ze zullen niet altijd blijven werken dus. Mac is simpelweg nog niet groot genoeg om interessant te zijn voor de virusontwikkelaar.

Jij snapt simpel genoeg de MAC niet virussen komen daar niet op alles word gescanned als het maar iets afwijkt word het van je MAC gesmeten. geen dure software nodig gewoon je OS die iets goeds doet

1. De producten zijn niet duur, ze kosten veel geld. Belangrijk verschil.
2. Gezien de stijgende verkopen en tevreden userbase blijkbaar wel.
3. Hoe lang moet een bedrijf succesvol een product verkopen aan hordes tevreden gebruikers voordat het geen 'hype' meer is?
1. De producten zijn WEL duur: mijn htc kostte de helft van de prijs van mijn iPhone (ja, heb beide) maar met de HTC kan ik precies het zelfde. Dat betekent dat de iPhone dus in verhouding DUUR is. Dat zelfde geldt voor mijn iPod nano ten opzichte van mijn sony MP3 speler.

2. Alle courante merken hebben een stijgende userbase. Je hebt gelijk dat de apple koper waarschijnlijk wel krijgt wat hij verwacht. Er zijn denk ik alleen wel steeds meer gebruikers die door hebben dat ze met een stuk goedkopere producten precies het zelfde kunnen doen.

3. Daar heb je een punt! +1 voor jou

;-) Ik denk dat je best nog zou verschieten van de aanhang van MS, Zelfde geldt voor Android en Google in het algemeen. Google zal m.i. de uiteindelijke winnaar worden van alle3 de grote spelers (Apple, Google, MS) Ze hebben én de populariteit, én de kwaliteit én de openheid... én zowat al hun producten zijn gratis in ruil voor wat advertenties en data-mining, waar 99% vd bevolking (helaas) niet van wakker ligt. Apple begint stilaan maar zeker achterop te hinkelen (3 jaar oude macbooks, weinig of geen pro-gerelateerde producten meer, einde x-serve, intussen bestaan er voor zowat al hun producten mooiere én betere of goedkopere alternatieven (imo)) Momenteel kunnen ze nog wat nagenieten van hun hype als zijnde design en exclusief, maar zo exclusief ben je niet meer als je een iPhone 4 hebt, dan kun je beter een Nokia 3310 kopen :-)

De laatste Keynote waar het waanzinnig "vernieuwende" iOS 5 werd aangekondigd liet te wensen over en OSX Lion werd intussen zelfs door Lifehacker afgeknald als zijnde saai en weinig echt vernieuwend. Terwijl Android het beter doet dan ooit, terwijl windows 8 om de hoek staat om de al ijzersterke windows 7 op te volgen, en ChromeOS klaar staat om de ganse tablet/desktopmarkt door elkaar te schudden. Intussen begrijpen vele grote producenten ook dat een knap design ook erg belangrijk is...

't is imo maar een kwestie van tijd vooraleer de 10-jaar durende glossy Apple zeepbel zal barsten... En hoe erg het ook klinkt, mocht Steve Jobs overlijden valt het aandeel én het merk met hem pijlsnel de diepte in. (kijk naar de valse doodverklaring die 4Chan destijds gelanceerd had, het aandeel was op een dag ongelooflijk diep gedaald ongeacht dat ook maar één nieuwssite iets of wat bevestigd had)

my 2 cents



iCloud doet veel meer dan 'standaard Android cloud' MobileMe het oude iCloud was meer vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op maandag 11 juli 2011 18:44]


en zelfs mobileme ging verder dan dat.

enlighten me, wat voor unieks doet mobileme?
Sync het je apps? Synct het je aankopen? Synct het je preferences? Oh nee, wacht dat heeft Apple pas voor iOS5 aangekondigd...

[Reactie gewijzigd door k7of9 op maandag 11 juli 2011 21:11]


Misschien ben je niet goed op de hoogte, zet een nieuwe mac in je netwerk en al je handel word gesynced (ja preferences), inclusief passworden voor je systeem. mobileme ging verder dan mobile, daar waar android al gestopt was.

Preferences wel, maar dat was van OSX naar OSX.


Zo jij kan lekker overdrijven. een Macbook Pro van 2800,-. haha grapjas, apple hater van het eerste uur?
echt je reactie is vrij kinderachtig. Als het allemaal zo makkelijk was.
Koop jij toch lekker dat andere spul? Dan doen mensen die er wel blij mee zijn het gewoon nog even lekker met dat Freebsd product welke de hoogste gebruikers tevredenheid kent.
Uiteindelijk bepaald de klant wat een product waard is.
Gelukkig niet die simpele redenering van jou.

Hahaha je weet duidelijk niet waar je over praat.
Macbook pro 13 €1150 gaat 6 jaar mee en werkt dan nogsteeds super snel. Windows laptop gaat 3 jaar mee, en als je niet een beetje windows kan tweaken is deze tergent traag.

Gelukkig kan je een Mac nog voor een fatsoenlijke prijs weer verkopen.

Bovendien vindt jij geen laptop voor 800 euro met eenzelfde fatsoenlijke behuizing als een MacBook Pro, de alu unibody is ook zeker een meerwaarde. En zit daar ook net zo'n lekker werkende touchpad op? Vast niet. Bovendien vindt je geen enkele ander laptop met een MagSafe aansluiting voor je voedingskabel. Ik weet zeker dat dit veel mensen een kapotte laptop heeft bespaard. En het is een mooi design, maar dat is subjectief.

Bovendien kiezen veel (de meeste?) mensen voor een Mac/Macbook vanwege het Apple OS. De reden hiervoor is dat het lekker werkt, je hebt geen onderhoud (behalve een keer op OK drukken voor een update), hoeft weinig in te stellen, kortom weinig 'gezeur'.

Ik heb ook wel eens zitten denken om OSX op mijn Windows pc te zetten, maar op veel site's/fora's lees je de problemen die je dan krijgt met bijvoorbeeld drivers. En met systeemupdate's kan je dat elke keer weer hebben. Dat is dus een heel andere gebruikerservaring dan wanneer je het OS op een daarvoor bedoeld apparaat gebruikt.

weet niet of je het doorhebt, maar die zeepbel word maar groter en groter, apple is de grootste computer verkoper in de wereld op dit moment, en die ipads & macbookjes worden niet minder.

zet jij maar lekker een herriemakende kabelkast neer en wees blij, ik neem een imac en het interesseert me geen ene reet dat ie 2800 euro moet kosten, sterker nog heb er vorige week 1 besteld, met ssd, hop nog duurder, maar ik haal dat ding uit de doos en kan aan het werk, jij mag nog even knutselen, los van je kabels: met windhoos.

grootste computer verkoper van de wereld ? gelukkig weet je waar je over praat......

Niet helemaal inderdaad (de grootste is HP meen ik?) maar wel de grootste verkoper van notebooks.

Als je de iPad onder computer rekent zijn ze de grootste, anders staan ze 3e. Maar van de Top 3 is Apple wel degene die het snelste groeit, de dag komt nog wel dat Apple daadwerkelijk de grootste is.

voorlopig lopen alle concurrenten nog steeds achter die zeepbel aan (lees:kopieren) als makke schapen, met slechte aftreksels - ie. samsung.
Zet je Apple bril af (en open je ogen daarna ook) en aanschouw (of wellicht is accepteer een beter woord) het feit dat Apple minstens zoveel kopieert als dat zij gekopieerd worden. iOS5 is daar het "levende" bewijs van.
Ergens in september zal het woordje cloud helemaal ingeburgerd raken dankzij deze zeepbel en opnieuw mogen de "concurrenten" het gaan proberen op de manier zoals zeepbelletje het doet.
Dat is nu precies het punt. Apple gaat nu doen wat anderen al jaren doen, en de fanboys zullen in koor beamen dat Apple vervolgens gekopieerd wordt. Dat heeft niets met innovatie of inburgeren te maken, maar met het welbekende reality distortion field waar menig (lees:elke) Apple fanboy aan lijdt.
Succes met android, kill ondertussen nog wat taakjes, oh nee dat doet ie zelf al: crash.
Oh kijk wat leuk, fanboy kan grapjes maken. En ook nog gebaseerd op een door Apple fanboys verzonnnen stigma van de concurrent. Oh zo typisch. Leuk hoor. Wacht jij ondertussen op het herladen van apps bij het "multitasken".

[Reactie gewijzigd door k7of9 op maandag 11 juli 2011 21:13]


Ik heb al anderhalf jaar een android, nog NOOIT gekrashed. En btw, ga jij eens films kijken dmv flash? Oow wacht, weer een functie die de iphone niet heeft


hahaha, kun je lang op wachten.

PhotoShop -> Grafische industrie -> 80% (zo niet 90%) daarvan werkt op Apple.

Dat is hun eigen doodsvonnis.

ow, en over crashen (@freekter) ik heb mijn iPhone nu ruim 3 jaar, is ook nog nooit gecrashed, what's your point? En als jij gelukkig wordt van een energieslurper als Flash op je telefoon, prima. Jouw keuze.

Kan jij eindelijk echt films via Netflix kijken? Op je Android toestel that is ;)

Als Apple echt meent dat er terecht inbreuk word gemaakt vind ik dit geen vreemde stap.
Zelf heb ik over dat Samsung verhaal een duidelijke mening; wat precies de geschonden patenten zijn van Apple door HTC weet ik niet.

Rechtspraak gaat niet om gerechtigheid; maar ik hoop dat er correct met recht uitgesproken gaat worden - als - het niet een schikking word.

Dit soort zaken draaien bijna altijd uit op een schikking. Niemand wil de patenten daadwerkelijk voor de rechter verdedigen, omdat je anders een grote kans hebt op fiasco's zoals Oracle vs Google. In deze zaak heeft de rechter het grootste deel van de patenten die Oracle in stelling bracht al verworpen. Deze is Oracle dus voorgoed kwijt! Deze patenten kan Oracle dus nooit meer gebruiken om andere bedrijven af te persen.

Het testen van patenten voor de rechter is misschien wel het stomste wat je kunt doen, aangezien het grootste deel gewoon crap is. En dat weten ze! Het is gewoon bluf-poker. Het laatste wat bedrijven willen is dat iemand ze eens nauwkeurig in de kaart kijkt.

Persoonlijk mag er van mij wel een bedrijf uit de VS een keer goed op z'n snufferd gaan door dit soort acties. Ik denk dat dit goed is voor een openmarkt.

In de VS is innovatie zo extreem gebonden aan patenten zodat fatsoenlijke innovatie en nieuwe bedrijven eigenlijk geen kans mee hebben/krijgen.

Ik zou het persoonlijk ook helemaal niet erg vinden als HTC in dit geval haar poot stijf zou houden en deze zaak voor laat komen. Ik geloof er niets van dat een importverbod van HTC stand zou houden. Nogmaals, de bestaande kliek in de VS doet er alles aan om nieuwe partijen het zo moeilijk mogelijk te maken. Iets wat gewoon innovatie remmend is.

Ergens hoop ik dat door die complete patentoorlog in het mobiele landschap binnen een jaar geen enkele fabrikant meer telefoons in de VS mag verkopen. Ik hoop van harte dat ze allemaal verstrikt raken in hun web van dubieuze patenten. Want dan kan de hele zooi lekker op de schop en zijn we van dit soort geneuzel af.

ik begin apple beetje zat te worden hoe apple te werk gaat. me macbook pro is al de deur uit een aantal maanden, mischien dan ook maar geen opvolger voor m'n iphone4.

Apple patenteerd zoveel logische dingen die met huidige technologie mogelijk is en blokkeerd op die manier van alles voor andere fabriekanten. Zelfde met die multitouch dingen, capacitive touchscreen werden toegankelijk voor consumenten. Hoppa Apple koopt een bedrijf op patenteerd een hoop zooi en andere bedrijven moeten of rechten betalen voor iet slogisch als scrollen met 2 vingers of kunnen het gewoon niet gebruiken. Terwijl het de meest logische handeling ooit is. Terwijl zij zelf ook een hoop technologie overnemen van andere bedrijven.

Wacht eens even, waarom kijk je naar hoe een bedrijf doet? Kijk liever naar hoe een proclduct werkt en trek dan je conclusie

Omdat je een bedrijf wellicht helemaal niet financieel wilt steunen omdat ze een bepaald standpunt innemen?
Om maar een extreem voorbeeld te nemen, een jas gemaakt van baby-zeehondjes is vast heerlijk warm maar toch verkopen ze niet echt lekker doordat de mensen de manier waarop deze gemaakt worden niet door de beugel vinden kunnen.

Ik wil bijvoorbeeld nooit geen iOS apparaat omdat ik graag zelf bepaal wat ik wel en niet wil installeren. Ik heb daar geen App Store voor nodig die besluit om alle applicaties die op 1 van Apple's eigen producten te lijken te weren.

Kijken naar het bedrijf EN het product en dan stemmen met je portemonnee is helemaal zo gek nog niet.

een jas gemaakt van baby-zeehondjes is vast heerlijk warm maar toch verkopen ze niet echt lekker
Met name omdat in de EU geen zeehondproducten verkocht mogen worden, tot grote woede van de Canadezen.

Ik ben jouw type mens ook zat te worden. Steeds maar afgeven op een bepaald merk maar totaal geen benul hebben wat er nu eigenlijk gaande is.
Alle bedrijven die ook maar iets hebben met smartphones hebben wel ergens een patent in en dat wordt door amerikaanse patentsysteem met hand en tand verdedigd omdat je anders de patenten verliest.

Neem aub eens de moeite om dit plaatje te bekijken: http://www.guardian.co.uk...ts-diagram#zoomed-picture

In totaal zijn er 25 bekende bedrijven die elkaar allemaal aanklagen als het om technologie gaat die verwerkt is in smartphones. Het elkaar aanklagen is puur strategisch om de ene rechtszaak te kunnen beïnvloeden met de andere, niet meer en niet minder.

Je bent niet verplicht octrooien te verdedigen, dat geldt enkel voor handelsmerken. Zowel in Amerika als in Europa trouwens...
«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:18 Codemasters onthult nieuwe details F1 2011
Vorige 16:32 Rackspace komt met gratis cloud-dns-dienst
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011