Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 57, views: 20.588 •

Gamers die Dust 514 willen spelen, moeten een inleg betalen die tussen de tien en de twintig dollar zal bedragen. Deze inleg wordt omgezet in in-game credits. Ontwikkelaar CCP kondigde eerder aan dat het spel gratis speelbaar zou zijn.

Op de afgelopen E3-beurs kondigde CCP aan dat Dust 514 in de zomer van 2012 exclusief naar de PlayStation 3 komt. Het spel zou gratis speelbaar zijn, terwijl CCP geld aan het schietspel zou verdienen met microtransacties. Spelers van het schietspel kunnen door de piloten van de pc-mmog EVE Online worden ingehuurd om grondgevechten op planeten uit te voeren. De gebeurtenissen van beide games spelen zich af in hetzelfde universum en hebben dus invloed op elkaar.

In een interview met GamesIndustry.biz geeft CCP-ceo Hilmar Pétursson aan dat CCP van nieuwe Dust 514-spelers een inleg zal vragen. Pétursson sluit niet uit dat Dust 514 later na de release ook zonder de inleg speelbaar zal zijn. Volgens Pétursson is de inleg nodig om de launchkosten van het spel beheersbaar te houden.

Wat voor soort voorwerpen van het inleggeld kunnen worden gekocht in het schietspel, vermeldt Pétursson niet. Dit is waarschijnlijk vanwege de controverse die enkele weken geleden uitbrak in de EVE-community over microtransacties in EVE Online. Volgens uitgelekte documenten zou CCP erover nadenken om echt geld te vragen voor zaken als schepen, wapens en munitie. Officieel zou CCP alleen geld gaan vragen voor vanity items, voorwerpen die alleen voor de sier zijn, in de Incarna-uitbreiding van de mmog.

Reacties (57)

Tja, zoek dat dan uit voordat je aankondigt dat het F2P is. Bespaart je een hoop negatieve reacties die nu gegarandeerd zullen binnenstromen.

Ze zijn daar flink aan het stuntelen bij CCP sinds de release van Incarna.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 11 juli 2011 16:06]

Dit is waarschijnlijk een rechtstreekse response op alle protesten die ze gehad hebben. Hun geplande uitmelking kan niet plaats vinden dus moeten dust spelers nu hun eigen kosten betalen.
Nee hoor, dit is altijd al het plan geweest. CCP is gewoon niet erg goed in communicatie.

De eerste voorstelling van die aanpak kwam twee jaar geleden op het toenmalige Fanfest, het werd ook op het fanfest van dit jaar bevestigd. Wat daarbij wel opviel, was dat gehint werd naar een pay-to-beta aanpak voorafgaand aan deze release format.

Die initiele kosten, vind je wel terug in credits die je middels microtransactions kunt aanbesteden binnen het spel. Als ze een systeem hanteren zoals met Incarna (prijsniveau) dan wordt het pijnlijk, maar de verwachting is dat niet. Dust 514 hanteert vooralsnog een format waarbij je geen pay-to-win hebt, maar wel pay-towards-victory waarbij je als je daar niet aan mee doet middels hogere investering van tijd veel van het zelfde aan items/services kunt vergaren (maar niet alles).

Die financiŽn van CCP zit wel goed trouwens, zijn gewoon publiekelijk beschikbaar. Ja, ze hebben dit jaar een bottleneck ten behoeve van refinancing (uitstaande schuld) maar dat wisten ze al drie jaar. En volgend jaar een vergelijkbare target. Maar zo opereren bedrijven in die sector. En CCP is prima in staat om die hobbels te nemen.
Ik zeg niets over ccp's financiŽn. CCP is gewoon keihard terug gefloten door hun fans mbt uitmelken en belachelijke vanity items (of nog erger, geld betalen om beter te worden).

Weet niet zo veel van dust maar meerdere sites melden het als gratis. Als het niet zo is dan moeten ze toch wel eens een nieuwe PR persoon gaan aannemen. Foute info zet al snel kwaad bloed.
Er valt behoorlijk weinig om voor terug gefloten te worden.
Dat die vanity troep belachelijk duur is is totaal niet boeiend.
Als CCP minder dingen wil verkopen voor een hogere prijs dan moeten zij dat weten. Het uiteindelijke effect als er meer dingen verkocht worden voor minder is hetzelfde maar dan zonder het exclusiviteit van de items.

Het hele rel ontstond vanwege het uitgelekte document.
evenews24 heeft een heel naar geintje geflikt door het eerste pagina van het document weg te halen en vervolgens het online te gooien.
Het eerste pagina bevat de disclaimer en omschrijving van wat en waar het document voor dient. In geen enkel geval is het inhoud van het document bedrijfs voorkeur en of policy.

Om het kort neer te zetten de directie vraagt of de medewerkers misschien ideenen hebben om meer geld te verdienen. Zoja voeg die toe aan het document zodat anderen dat ook in kunnen zien. (ideeenbus in PDF formaat)

Vervolgens heb je een paar duizend idioten die compleet in het truckje van evenews24 zijn getrapped en gaan janken als een stel baby's omdat de ideeen van een aantal medewerkers hun niet aan staan.

De overige 350000 active spelers hebben zich helemaal kapot gelachen en juicen het toe dat mensen hun account opzeggen als ze denken dat het protest enig vorm van doel had.
Het zou beter zijn om je volledig te informeren, dat voorkomt onvolledige conclusies zoals de conclusies die je in je reactie als feiten neerzet, wat ze helaas niet zijn. Ik zou willen dat het een storm in een glas water was. Maar helaas, dat is het niet.

De nieuwsbrief van CCP is een instrument net als in elke andere onderneming ter verduidelijking en argumentatie van de door het bedrijf ingeslagen koers. Niets meer, maar ook niets minder. Hilmar zelf bevestigde dat in eerdere en verdere communicatie intern - iets wat dit keer ook door de media opgepikt werd (in tegenstelling tot vorige keren waar media er weining to niets mee deed).

Wat veel mensen niet begrepen, is dat de discussie tussen Soundwave en Turbefield een standaard awareness presentatie is. Twee mensen die elk een standpunt innemen wat aan het verre einde van een schaal ligt, en daar in argumentatie en gebruik van terminologie voorzien ten einde mensen makkelijker in te lichten en op de hoogte te stellen van gebruikte termen, argumenten van bedrijf en klanten, en verschillende punten van perspectief. Dat is vrij normaal, eerlijk gezegd. Die nieuwsbrief is altijd zo geweest, en ik moet eerlijk zeggen ik heb nog nooit van een CCP interne nieuwsbrief gehoord die niet uitlekte. Dit voornamelijk vanwege het gegeven dat CCP elke dag mensen over de vloer heeft op kantoor in Reykjavik zonder controle of zelfs maar te overzicht te houden, maar ook vanwege het gegeven dat personeel het ding overal laat rondslingeren in de cafťs ter plaatste. De rol van die nieuwsbrief is ook nooit veranderd, hij is altijd hetzelfde geweest. Een beetje entertainend, een beetje persoonlijk qua updates en het overgrote deel is informatievoorziening ter verduidelijk van de strategische koers middels het voorzien in termen en acties en mogelijkheden te verwachten. Is nooit anders geweest.

EVE heeft trouwens geen 350000 actieve spelers. Verre van. CCP stel de vergelijking 1 account = 1 user = 1 player, maar dat is wel een heel erg foute voorstelling van de situatie en leid al te makkelijk tot situaties zoals interviews in EDGE of GDMag waar CCP voorstelt 400000 klanten te hebben waar de editor zelf al heel makkelijk op 150000 uitkomt met simpele projecties.

Je moet - helaas - bij CCP alles met een enorme zak zout nemen. Hun presentatie / voorstelling is altijd erg goed, maar hun oplevering is nooit gelijk aan die voorstelling. Dat is redelijk normaal in deze industrie, maar het is heel hard zoeken naar bedrijven die consistent dergelijk enorme gaten laten vallen. En ja, in een subscriptie model is dit iets wat met de tijd frustratie veroorzaakt aangezien je valse verwachtingen stimuleerd. Dat is een keer prima, AAA titels doen dat ook, maar daar zit er 3 tot 5 jaar tussen. Bij CCP zes maanden. En ze zijn consistent in het snijden in, veranderen van wat opgeleverd wordt uiteindelijk. Daarom ook dat zoveel mensen blij waren toen CCP overstapte naar een staggered release format onder Zulu. Maar helaas, in plaats van een balans tussen features & polishing kwam het weer op hetzelfde neer.

Als je het document van EN24 als leiddraad neemt, dan moet je toch beter kijken, want het document in zijn volledigheid deed al eerder de ronde. En ook na het EN24 gedoe vloog het volledige document rond. De hetze, begon echter eigenlijk pas toen duidelijk werd dat de nieuwsbrief niet gewoon een flutseltje was, maar door Hilmar in interne communicatie als instrument bevestigd werd ter informering van personeel over de ingeslagen koers. Dat sloeg in, omdat CCP als bedrijf op dit punt (en naar later bleek op veel meer punten) heel iets anders intern zei en deed, dan wat ze de CSM verteld hadden, wat ook weer bleek te verschillen van wat ze spelers verteld hadden, wat ook weer bleek te verschillen van wat ze verschillende media verteld hadden.

Kijk, dan is het ook gewoon logisch, dat CSM, spelers en media dit keer er bovenop springen. Ik kan goed begrijpen dat mensen het aanvoelen alsof ze belogen zijn. Ik kan me echter ook goed voorstellen - gezien de staat en methodiek van communicatie bij CCP - dat CCP zich totaal niet realiseerde van het risico in wat ze deden. Sterker nog, ik kan me perfect voorstellen dat CCP - opnieuw - totaal niet begrijpt wat het punt is aangezien men intern de neuzen al lang dezelfde kant op heeft staan na een dergelijke lange trend intern van bevestiging van koers.

Nee, excuses, ik zou oprecht willen dat die nieuwsbrief inderdaad een non factor is. Helaas is de realiteit anders, en is ook altijd anders geweest. En ik zou ook willen dat de nieuwsbrief het grootste incident in al dit was, maar ook hier is dat helaas anders, het is enkel een klein punt tussen veel grotere problemen en incidenten.

[Reactie gewijzigd door Virtuozzo op 12 juli 2011 10:45]

Negatieve publiciteit is ook publiciteit. Voor dit bericht had ik er nog nooit van gehoord. Eerlijk gezegd boeit het me ook niet dat het eerst gratis was en nu niet. Dit is waarschijnlijk zo gepland.
Ik vindt het vooral jammer dan een van de weinige ECHT innovatieve ideeen in de Gaming industrie van de laatste 10 jaar (namelijk het integreren van een een first-person shooter met een MMO wereld) een jaar voordat het uitkomt al helemaal ondersneeuwt in negatieve publiciteit.

Ik vindt - als 5 jaar EVE veteraan - persoonlijk het hele AUR concept ook een slecht idee. Maar CCP durft tenminste eens iets nieuws te proberen, en daar hebben ze geld voor nodig.
De grote rijke uitgevers - waar het echte geld zit - blijven alleen maar keer op keer dezelfde formule uitmelken, en wij blijven het elke keer maar weer kopen.

Ik wacht af waar CCP over een jaar mee komt en oordeel dan pas...
Ik denk dat Hilmar zich momenteel bezig houd met de ontwikkeling van wat Real World EVE Online designer drugs ;-)

Die interne e-mail memo was ook zo heerlijk subtiel...

Ik moet eerst nog maar eens zien wanneer Dust514 daadwerkelijk uitkomt en of het daadwerkelijk feature rich is zoals belooft en niet zoals het uitgeklede Incarna. Dan ga ik me wel eens bezig houden met wat het allemaal moet gaan kosten.
Die interne mails wat dit keer lekten, waren nog redelijk in verhouding tot wat in het verleden lekte.
Nou, tijdens de presentatie op de E3 hebben ze niet gezegd dat het gratis zal zijn, dat onderwerp hebben ze vermeden..
voorzie hier ook wel weer heel wat problemen mee komen ccp gaat een pad bewandelen waar ik bang voor ben dat het heel verkeerd afloopt voor ze...
Dit is waarschijnlijk vanwege de controverse die enkele weken geleden uitbrak in de EVE-community over microtransacties in EVE Online.
Deels snap ik deze ophef, maar ook niet helemaal.
Voor deze speciale items heb je 'AUR' nodig, een nieuwe valuta in het spel.
AUR kun je kopen met PLEX, een Pilot License Extension Program (een soort digitale voucher wat tevens een ingame item is, wat bij activatie 30 dagen gametime geeft - als je genoeg verdient kun je EVE dus gratis spelen).
Een PLEX kun je gewoon weer kopen met ISK, de aloude ingame valuta.

ISK -> PLEX -> AUR -> ITEMS -> ISK

Dan is het cirkeltje toch rond? :)

Als toevoeging:
CCP heeft zeker heel wat steken laten vallen hier en daar, maar de EVE community is er ook een die als de beste op CCP kan schelden :P Die haat zit bij sommige mensen blijkbaar echt heel diep :D

@ reacties over ingame kleding:
Die ben je natuurlijk niet verplicht te kopen he, het is niet voor niks NEX (Nobel Exchange) :P het is optionele blingbling.
Zaken die je een voorsprong geven ingame, achja, dat heb je nu toch ook al?
Ik bedoel, als ik een of andere implant koop van 1.5 bil(5x plex a 15 euro = 75 euro) heb ik ook voorsprong tov anderen.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 11 juli 2011 17:01]

[...]
ISK -> PLEX -> AUR -> ITEMS -> ISK

Dan is het cirkeltje toch rond? :)
Klopt maar; het ging alleen mis toen ze zeiden dat de items excusief voor AUR waren. ISK-> PLEX kan wel maar is niet goed koop je moet er een redelijke tijd investering in doen. Het idee dat mensen dus direct via geld en daarna direct gear kunnen kopen zonder dat daar markt werking tussen zat (PLEX->AUR->Items->ISK -> Gear kan natuurlijk altijd). Dat schoot mensen in het verkeerde keelgat. de laatste stap zou altijd ISK -> gear moeten zijn, wil je spel (economie) niet vreselijk off balance gooien. door een influx van echt geld
Denk dat dat wel meevalt. Mensen kunnen immers ook een klein fortuin in PLEX storten en die ingame verkopen, dan verdienen ze ook heel snel heel veel ingame geld. Dat ze ipv PLEX AUR kunnen kopen maakt dan niet zo heel veel uit denk ik.
Als mensen een fortuin in plex gooien en dat verkopen voor isk, dan komt die isk uit de geldeconomie van eve.
Deze isk komt niet als nieuwe isk in het spel, maar bestond er al.

De eve spelers, die de economie beetje snappen, zijn bang, dat ccp dingen gaat doen, waardoor er met aur nieuwe isk het spel binnenkomt.
De ophef ging niet over microtransacties op zich, maar om microtransacties die voordelen in het spel zelf zouden opleveren. Maar ook de communicatie van CCP hier zorgde voor ophef.

Daarnaast kwamen nogal wat typische dingen naar voren, zoals het aankopen van virtuele kleren die duurder zijn dan wat je hier in de winkel koopt, of een interne mail van de CEO die oproep reacties van klanten vooral te negeren (waarna een flinke hoeveelheid spelers dan ook besloot hun subscription op te zeggen).

Met oog op deze sterke reacties, en echt niet alleen van een klein groepje bittervets, zou het nog wel eens slecht kunnen aflopen als uit details blijkt dat microtransactions in Dust voor voordelen gaan zorgen. Aangezien het spel gekoppeld gaat worden met EVE zelf, komt het eigenlijk op hetzelfde neer.
Daarnaast kwamen nogal wat typische dingen naar voren, zoals het aankopen van virtuele kleren die duurder zijn dan wat je hier in de winkel koopt, of een interne mail van de CEO die oproep reacties van klanten vooral te negeren (waarna een flinke hoeveelheid spelers dan ook besloot hun subscription op te zeggen).

Is te kort door de bocht, en illustreert ironisch genoeg het punt dat hij trachtte te maken.
De CEO stelde dat er minder gelet moest worden op wat klanten zeggen, en meer op wat ze doen.
En daar heeft hij gedeeltelijk een punt. Communities hebben namelijk de neiging om a te roepen en b te doen...
Bij iedere grote verandering in een MMOG staan de forums vol van mensen die verkondigen hun subscription op te zeggen, maar de realiteit is dat dit in werkelijkheid zo weinig gebeurt dat de gevallen waar de spelers de daad bij het woord voegde zeer berucht zijn (denk aan de NGE in Star Wars Galaxies).

Zo ook in Eve; net even gekeken, 40.000 man online, normaal aantal voor deze tijd.

Natuurlijk is helemaal niet naar je klanten luisteren een gotspe, maar er moet wel rekening gehouden worden met het feit dat er meer vormen van communicatie zijn dan verbale.

ALS heel veel spelers spontaan hun abonnement opzeggen, dan zullen ze vast wat veranderen, tot die tijd, wel, beschouw jezelf als een 'bittervet'.
De controverse kan zelfs nog breder gemaakt worden. Naast wat Chibibro al beschrijft, namelijk dat die manier de economie van eve, en met name die van PLEX verstoord. (wat het belangrijkste punt is) zijn er nog 2 andere minor punten namelijk:

- Het ontbreken van de garantie van CCP dat er geen dingen komen die met AUR kan betalen die je een voorsprong geven. Zoals skillpoints, speciale ammo, speciale schepen. Dus dat het P2W wordt

- De prijs van de spullen die je kon kopen met AUR. ~70 euro voor een top tier outfit (je kan dit uitrekenen omdat je een plex kan kopen en daar dus een fysieke waarde aan gekoppeld kan worden)
Het is zelfs nog wat extremer, CCP geeft zelf aan dat 3 tot 4 PLEX overlegd moet worden voor een mid-tier outfit (dus geen top-tier). Dat betekent dus minimaal EUR 104,97, want je kan geen 4 PLEX kopen (het is 2 of 6 stuks). Zelfs los genomen komt dit neer op EUR 70,-

Dit hebben ze te zeggen over top-tier:
While price is of little concern for these players, they could find themselves spending two or three times the price of an affordable outfit on a single piece for their ensemble.
Een nieuwe computer of een stel virtuele kleren voor het poppetje van een spel wat niets te maken heeft met poppetjes? Ik snap het niet hoor.

Bron:
http://www.eveonline.com/devblog.asp?a=blog&bid=936
Ze geven je juist de garantie dat er dingen komen die je met AUR moet betalen. Wat ze niet doen is een aantal definities geven zodat duidelijk is waar grenzen gesteld worden. Was wel frappant, met die nieuwsbrief. Dat punt van faction standings voor AUR, op fanfest werd dat voorgesteld als het makkelijker maken van dingen en diensten binnen EVE ... ook daar explodeerde dat al. Ook daar, kreeg CCP alle argumentatie. En ook daar was de discussie heel constructief en heel duidelijk.

Maar 6 maanden later, heeft CCP gewoon weer hetzelfde voor ogen. Ondanks communicatie en uitwisseling van ervaringen en argumentatie telkens weer.
De microtransacties opzich zijn ook niet het probleem.
Echter gingen er geruchten dat CCP niet alleen maar vanity items voor AUR zo verkopen, maar ook dingen om beter te worden.
Zoals ammo, ships die niet anders te krijgen zijn of pas na lange tijd (en dus heel veel skillpoints)
In elke community heb je idioten. Maar haat is er niet. Het lijkt snel zo, maar het is wel van belang even alles in ogenschouw te nemen. Als product is EVE geschoeid op emotie, binnen individueel en sociaal gedrag. Het mag dan ook niet als verrassing komen dat wanneer je geschillen hebt die "munt" van emotie opspeelt.

Dat is niet enkel een kwestie van spelers ŗ propos. Ik kan me nog goed herinneren tijdens de vorige CSM dat het populair was opeens ter plaatse om spelers terroristen te noemen (in oprechte overtuiging nota bene).
Het is niet ISK -> PLEX -> AUR -> ITEMS -> ISK

maar

Resources -> manufacturing -> ISK -> PLEX -> AUR -> ITEMS -> ISK


Die eerste 2 zijn heel belangrijk in eve aangezien het een groot onderdeel van de interne markt is.

Als je items/schepen voor AUR gaat verkopen zet je eigenlijk alle miners, manufacturers en PI buiten spel aangezien die de schepen en modules bouwen....

CCP zou zoals Amerika zijn , door als het waren miljarden ISK bij te drukken en op de markt te gooien, maar dan in de vorm van items.

Edit: type fout

[Reactie gewijzigd door imagica op 11 juli 2011 23:06]

Tjah, langs de ene kant wel te begrijpen, ze moeten ergens hun start kosten van vergoed krijgen. Maar heb wel de indruk dat ze flink de bal mislaan met hun communicatie. Ze hadden dit zoals al gezegd toch al van vroeger kunnen zien ?

Dan zou ik eerder gegaan zijn naar volgend scenario:

Eerste 6 maanden :
Je moet om te beginnen betalen, maar in ruil krijg je hiervoor in game credits voor 2 maal die som.

Na die initiele maanden:
Je kan gewoon gratis beginnen.

Zo componseer je de early adopters een beetje voor het feit dat zij in het begin de kosten helpen te dragen doordat ze meer in game credits krijgen voor dezelfde waarde als later in het spel.

En als je dit dan vanaf het begint goed communiceert denk ik wel dat je iets minder protest gaat krijgen.
Die startkosten zijn allang in budget voorzien. Revenuen vanuit EVE, fondsenwerving, etc. Dit is gewoon extra. Geeft wat armslag, en als ik goed begreep op de IGI dan is men er van overtuigd dat nog niemand het zo gedaan heeft. Iets wat om een beetje eigenaardige redenen een factor is.

Je punt van communicatie klopt, en ja dit is hen in het verleden ook vaak genoeg gezegd. Het probleem van communicatie is maar tot op bepaalde hoogte een procedureel / proces probleem. CCP heeft erg vaak de neiging om iets te willen, en enkel die informatie aan te nemen die datgene bevestigt wat in het verlengde ligt van het gewenste.

Valt niks aan te doen. Is een keuze. Gelukkig voor hen, is EVE een dergelijk sterk product dat ze zich dit kunnen veroorloven.
Mijn gevoel zegt dat dit spel behoorlijk gaat floppen. Voor de EVE-Online PC gamers is het gaaf dat dit er komt. Maar voor de Playstation gamers is dit gewoon 'nog' een FPS, en de hele koppeling met EVE-Online zal ze weinig intresseren. En laat dat nou juist hetgeen zijn wat deze fps van andere zou moeten onderscheiden...
Eens. Althans ik speel EVE niet, dus wat is de meerwaarde van deze shooter tegenover de bestaande shooters op de PS3? Zeker nu het nog eens blijkt dat het gratis dus niet gratis is. En ik vrees dat zodra hij wel gratis word (na de betaalperiode dus) je weer word weggejaagd door een hardcore groepje spelers)...
Inderdaad, toen ik hier voor het eerst over hoorde vond ik het best wel vet klinken. Blijkt dat de shooter ps3-only is. Waarom? Tegen piraterij? Lekker belangrijk als je spel zonder netwerkcommunicatie niks meer voorstelt, waardoor niemand het illegaal zal downloaden.

Dat het maandelijks wat gaat kosten lijkt me niet meer dan logisch, spelers voor Eve Online moeten ook maandelijks wat bijdragen, en aangezien het uiteindelijk 1 netwerk wordt is het niet meer dan redelijk dat de shooter spelers ook wat betalen.
offtopic:
Maar mij een worst, ik heb geen ps3 :z
"t is meer dat ze geen kosten voor live netwerk willen betalen. (of dat voor PC of X360 is)
PS3 heeft dat namelijk niet.(die geeft juist een bak met geld als ze exclusief naar de PS3 komen).
Hoe kom je er nou bij, dat dit voor de eve spelers GAAF is? Mensen spelen eve vanwege de economie, vanwege het zandbak verhaaltje en vanwege de schepen.
Het interesseert het grootste gedeelte absoluut niet, dat er geen poppetje bestaan, in tegendeel, dat vinden de meeste prima.

Als mensen een schietspel leuk vonden, zaten ze geen eve te spelen?
En eve spelers kunnen dit spel dus NIET spelen, want het is niet voor de pc en ik durf rustig te stellen dat er maar een fraktie van 1 tot 3 percent van de eve spelers een ps3 hebben of zelfs gaan kopen.

Eerlijk gezegd vinden de eve spelers het maar balen, dat hun spel straks verkloot gaat worden, huh of diplomatischer gezegd, afhankelijk gaat worden van het spelertype "fps GAAF, wow wow, huh, wat zei je gisteren ook al weer?".
En de grote vraag is nog steeds, hoe denkt ccp dit te gaan doen er zijn duizenden planeten, waar eve spelers planetary interaction doen.
Hoe wil je met zulke grote hoeveelheden nou afspraken maken met een stelletje fps-gasten, die eigenlijk totaal niet geinteresseerd zijn in wat er in eve gedeelte gebeurd.

Straks hebben ze dust klaar, maar hebben ze aan de kant van eve NIKS klaar om de interactie mee aan te gaan, als ze dit serieus willen hebben, zullen ze het toch zo moeten maken, dat de fps gasten straks ALLE equipment van eve spelers moeten kopen en dat de dingen die door planeten geleverd worden, door de fps gasten aan eve spelers geleverd gaan worden.
Echter, hierover is dus totaal nog niks gezegd en het is zeer waarschijnlijk, dat ze er ook absoluut niet mee bezig zijn.
Grote onzin!

Er zitten zo veel PVP lui in EvE die voor en na EvE gewoon een potje Quake, CS etc. gingen spelen.

De bedoeling van Dust was om alliances te helpen planeten en daarna systemen te veroveren, weet niet of dat nu nog de bedoeling is, ben er al een jaar of 2 uit :)
Ja en dat doen ze dan op hun pc's......duh.
Als je een keer 10 of 20 euro moet betalen is dat geen heel onredelijke prijs. Als je daarvoor meteen wat in-game credits krijgt vind ik dat zeker niet belachelijk. De ontwikkelaar heeft een product en mag hiervan geld verwachten. 10 of 20 euro voor een spel vind ik ook niet echt overpriced of zo.

Persoonlijk houd ik niet van in-game credits systemen. TF2 kan voor mij nog net door de beugel, omdat de wapens die je dan koopt in sommige gevallen, vaak ook wel afhankelijk van je speelstijl, vrij useless zijn, of in ieder geval geen gigantisch voordeel opleveren. Ik heb daar mijn eigen speelstijl rond een zeer beperkt aantal gratis verkregen wapens via random weapon drops ontwikkeld, en dat zijn dan ook ongeveer de enige wapens die voor mij een beetje werken. En daarmee scoor ik nog vaak genoeg heel hoog in de ranglijst, ongeacht hoeveel mensen op die server ook ingekochte content bezitten.
Maar dat is een andere kwestie. Het is heel makkelijk spelers te laten betalen door ze hierdoor echt voordeel op te leveren, maar gezien ze betaalde content toch al wilden toepassen, is datom eerlijk te zijn bij dit artikel lichtelijk offtopic.
Het probleem is uiteraard niet dat een console shooter 20 euro zou kosten, het probleem is dat ze zeggen een free2play shooter te maken en dan 20 euro ervoor vragen, dat is niet bepaald f2p.
CCP is niet goed bezig momenteel, ik stop per direct met EvE als ik voor mijn schepen met echt geld moet gaan betalen.

We hebben niet voor niet ISK geloof ik...
volgens mij heb jij (net zoals 90% van alle andere die loopt te dreigen naar ccp met unsubben) geen flauw benul wat er nou aan de hand is...

Als je goed leest zie je dat het NIKS te maken heeft met schepen kopen voor geld of iets wat daar in de buurt zit.. ook heeft CCP vorige week aangekondigd dat ze dit dus niet gaan doen (of ze zich daar aan gaan houden daar gelaten, maar gezien de uitbraak van haat van de players gok ik dat ze dat wel uit hun kop laten)
Suggestie, ga is beter lezen wat CCP gezegd heeft, want alle opties staan nog open, ze hebben namelijk absoluut niet gezegd, dat ze iets NIET gaan doen.
Mensen trekken deze conclusie uit wat ccp heeft gezegd, maar ccp heeft alleen zeer vage opmerkingen gemaakt en voornamelijk dingen gezegd zoals: er zijn NU geen plannen in die richting.
Ik zou me iets beter informeren, neem het als tip.

De aankondiging was vrij simpel. Ze volharden in hun koers, geven geen definities van vanity / convenience / power items, en stellen alleen als limiet de vage term "game breaking".

Het enige wat CCP ook maar in de verte zou stimuleren om ook maar iets uit het hoofd te laten is stemmen met de beurs. Daar waren ze al op fanfest heel nuchter over.

De les die ze geleerd hebben, is dat ze meer diplomatiek moeten zijn, minder specifiek in terminologie en voorzichtiger in timing met release waarbij de aandacht meer moet liggen op de elementen van "polishing" dan nieuwe dingen zoals microtransactions.

Staan een hoop leuke maar ook pijnlijke artikels in de industry media, zoals Develop, gamesindustry.biz, enzovoorts.
Was het niet omgerekend €50 euro voor een broek ?
Ik heb een tijdje niet naar die vanity store gekeken dus ik weet niet of het veranderd is.
Hmm, dan hoop ik voor CCP dat tegen de tijd dat ze gaan releasen, de PS3 bezitters het weer aandurven om hun creditcard-gegevens aan Sony te verstrekken :)

In alle ernst: de kop zou gewoon moeten zijn 'Dust 514 niet gratis meer'. Inleg betalen, zo ken ik er ook nog wel een paar! Ik betaalde laatst ook 'inleg' voor Fable 3, ik kreeg er een game disc plus wat shitty 'DLC' (je weet hoe dat gaat met console games) voor terug.

Niets ten nadele van de game btw, het idee om parallel aan Eve wat stevige ground wars uit te vechten klinkt goed, alleen jammer dat ik zelf geen PS3 heb. Maar inleg betalen? Beetje om de hete brij heendansen als je het mij vraagt :)
Heh, dat is hard, maar te begrijpen. Helemaal als je ziet hoe CCP hun eigen account management systeem heeft vervangen en aangepast. Maar goed, ze hebben nog tijd.
Liever dat ze €20 vragen, en dan alleen een paar items toevoegen die niets aan de balance veranderen, dan dat het gratis is en het word pay to win.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013