Hoofdcategorieën
Device Settings

BlackBerry's moeten politiewerk op straat efficiënter maken

Door Dimitri Reijerman, maandag 11 juli 2011 12:56, views: 21.423

De politie gaat duizenden extra BlackBerry-smartphones aanschaffen, om het werk van een surveillerende agent efficiënter te maken. Het toepassen van smartphones zou niet bedoeld zijn als alternatief voor de falende basissystemen.

Enkele honderden agenten gebruiken al een BlackBerry tijdens hun straatsurveillances, maar de politie wil dit aantal flink uitbreiden. Eind 2012 moeten dagelijks tienduizenden agenten met een smartphone van RIM hun rondes op straat uitvoeren. Uit een studie door de KLPD zou naar voren zijn gekomen dat de toestellen van de firma RIM het beste platform vormen voor politietoepassingen, omdat zowel de toestellen als de achterliggende systemen voorzien zouden zijn van voldoende sterke encryptie.

Voor het benodigde 3g-netwerk heeft de politie onlangs een contract voor twee jaar gesloten met KPN. De provider belooft dat politieagenten op het mobiele netwerk tijdens piekmomenten voorrang krijgen, dankzij de dienst 'prioriteitsbellen'. De gsm-mast 'herkent' daarbij de mobiele nummers en laat deze door, terwijl 'normale' mobiele gebruikers geen of slechts met moeite verbinding kunnen krijgen. Proeven die de politie en KPN onlangs hielden, zouden succesvol zijn afgerond.

Jelle Egas, woordvoerder van de Raad van Korpschefs, laat Tweakers.net weten dat de versnelde uitrol van Blackberry's bij de Nederlandse politie tot doel heeft om surveillerende agenten efficiënter te laten werken. Volgens Egas hoeft een politieagent dan minder vaak naar het bureau om informatie in te voeren, waardoor hij dagelijks tot een uur langer op straat zijn werk kan doen. Taken als het controleren van persoonsgegevens en het naar het bureau sturen van foto's en videobeelden voor analyse kunnen met de smartphone worden uitgevoerd. Op het bureau zal een 'informatiespecialist' alle verzoeken van surveillerende agenten bekijken, zo nodig informatie opzoeken en deze terugspelen naar de desbetreffende agent.

Egas stelt dat de BlackBerry, ondanks het besluit tot versnelde invoering, niet kan worden gezien als antwoord op de it-kwalen bij de politie. Daarbij doelt hij op de basissystemen, die bijvoorbeeld worden gebruikt voor het afhandelen van processen verbaal en die binnen de korpsen worden gezien als onhandelbaar en omslachtig. "Dit is geen volledig alternatief voor onze basissystemen. Deze systemen moeten worden aangepakt, maar tijdens de verbouwing moet de winkel wel openblijven", aldus Egas.

De Nederlandse politie is ondanks de interne ict-problemen ambitieus als het gaat om de uitrol van smartphones. Niet alleen moet elke politieagent op termijn met een BlackBerry zijn uitgerust, ook overweegt de politie om ontwikkelde applicaties binnen een eigen App Store te gaan aanbieden. Als een agent over de juiste autorisatie beschikt, moet hij nieuwe toepassingen aan zijn smartphone kunnen toevoegen.

Volgende 13:22 CentOS geeft versie 6.0 vrij
Vorige 12:06 'Battlefield 3 komt niet naar Steam'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Centrale Appstore? Was het probleem juist niet dat elk regiokorps zijn eigen apps liet bouwen en deze weer doorverkocht aan zijn collega's?

Volgens mij ging dit niet om apps maar om "invoerschillen" rond het centrale database systeem om invoeren te vereenvoudigen.
Tot nu toe moest elk korps eigen broek ophouden, en daarmee zelf ook ontwikkelingskosten betalen, waarmee ze dus wel tot verkopen gedwongen waren. Men is nu bezig om nationale politie op te zetten, ben je gelijk van dit probleem af.....

Wel goed dat ze er echt onderzoek naar hebben gedaan, en niet met de standaard (Apple) of met de goedkoopste (random Chinese brand) zijn gegaan.

En tevens is dit natuurlijk de goedkoopste oplossing.
Verder heeft de iPhone (en anderen) ook te makkelijk en teveel leuke apps, games etc.
Bij blackberry is het toch allemaal wat minder en zullen ze niet snel met andere dingen bezig zijn.
En nogmaals..stukken goedkoper natuurlijk.

Verder heeft de iPhone (en anderen) ook te makkelijk en teveel leuke apps, games etc.
Dat maakt niet zoveel uit hoor, met de iPhone configuration Utility kun je een iPhone helemaal dicht zetten zodat je echt niets zelf er op kunt zetten. (jailbreaken uitgezonderd, maar ik denk niet dat de gemiddelde politieagent z'n baan daarvoor op het spel zal zetten)

de encryptie en het toetsenbordje zullen wel hebben meegespeeld denk ik :)

Ik denk dat een blackberry niet veel meer minder pegels kost als een iphone. dus hoezo goedkoper?

Blackberries kosten geen drol meer, waarom denk je dat al het 16-jarige grut ermee rondloopt? :)

Denk eerder dat men een serieuze zakelijke telefoon wilde hebben en niet een telefoon die hoofdzakelijk door gadget freaks of kinderen wordt gebruikt.
Een ander belangrijk punt is denk ik dat men niet voor het nieuwste zou moeten gaan, maar voor iets wat goed doorontwikkeld is.

Ze hebben dus niet erg veel onderzoek gedaan als ze politie communicatie voor een gedeelte op servers in de VS neerzetten m.b.v. Blackberry's.

Er zijn al zat mogelijkheden voor de politie om BlackBerry's te gaan gebruiken.
Heb eens een demo gekregen over het gebruik van digitale id's in België (uitlezen gegevens en dergelijke), het afprinten van pv's, het opvragen van personen gegevens, het invoeren van rapporten,...

Lijkt me dus zeker een goede stap!

Hier zie je wel aan trouwens dat het soms helemaal geen dom idee is om iets aan de markt te laten. Ze kopen nu een standaardoplossing in en passen die aan, waardoor je dikke kans hebt dat dit systeem wel degelijk het 'falende basissysteem' deels gaat vervangen. Overheidsprojecten op ICT-gebied gaan zo vaak fout dat je misschien beter iets minder ver kunt customizen en voor een meer off-the-shelf oplossing kunt kiezen.

De overheid is dan ook geniaal in het opnieuw uitvinden van het wiel. Echter komt het wiel er nooit rond uit, maar altijd vierkant en met geluk wordt het een 8 hoek maar dan houdt het ook snel op...

Het beste kunnen ze het jaarlijkse ICT budget in 1 bedrijf stoppen wat enkel en alleen exclusief levert aan de overheid. Zo kunnen ze marktconforme salarissen betalen en krijgen ze wel degelijk kwaliteit. In tegenstelling tot wat ze nu doen, voor een dubbeltje op de eerste rang proberen te zitten, de beste mensen proberen te werven maar ze enkel een MBO salaris aan bieden en aan het einde van de streep nog duurder uit zijn, omdat er 100 bedrijven de puinzooi kunnen proberen op te lossen.

Hier heb je helemaal gelijk. Om een voorbeeld te geven: onze ICT afdeling komt met een vaag voip-achtig systeem op de proppen, terwijl wij al een paar jaar skypen met onze buitenlandse collega's. Verspilde moeite dus wat mij betreft.

Verspilde moeite dus wat mij betreft.
Het magische woord in jouw verhaal is: controlle. Skype kun je niet controlleren, het is versleuteld verkeer, en dus is het goed mogelijk dat iemand daar dingen overheen gooit die je niet wilt. Je kunt ook niet zien met wie die gebruiker communiceert. Voor veel organisaties is dat volledig ongewenst. ( idem voor de filetransfer functie ).

Derhalve zal een IT afdeling, zoals die van jou, eerder geneigd zijn hun eigen - wel te controleren - platform neer te zetten. Puur omdat ze dan zicht hebben op wat er gebeurd.

Dat laat eigenlijk meer zien waarom jij niet op de ICT afdeling werkt ;) Telefonie is heel wat meer dan 1 op 1 met iemand anders bellen. Skype is leuk voor dat soort dingen en als IM systeem waarbij je bestanden kunt uitwisselen. Wil je echter geavanceerde mogelijkheden zoals IVR, fax, ring groups, etc. dan is Skype totaal geen optie omdat deze simpelweg niet over dit soort features beschikt. Dat "vage voip-achtige systeem" zal dat eerder wel hebben en bestaan uit een telefooncentrale en toestellen. Vanuit security opzicht is dit ook een beter systeem omdat alles binnen de muren blijft en pas bij uitgaande gesprekken (naar externe partijen dus) over een of andere telefonie lijn (isdn of voip). Bij Skype gaat alles via de Skype servers. Een ander punt wat Skype niet biedt zijn uitwijkmogelijkheden. In het verleden heeft Skype diverse wereldwijde storingen gehad waarbij mensen niet konden bellen of inloggen. Bij een eigen centrale kun je daar 1 of meerdere telefonielijntjes aan vast knopen waardoor je een fallback systeem hebt. Je kunt zelfs de centrale redundant uitvoeren waardoor bij uitval van de centrale de fallback het overneemt.

Je voorbeeld is eerder een voorbeeld van hoe de overheid denkt en hoe het dus niet moet. Zonder ook maar enig kennis van zaken brullen ze maar wat en de techneuten moeten het maar werkend krijgen want de politicus z'n wil is wet. Onderzoek heeft dit al uitgewezen en ook aangewezen als 1 van de oorzaken waarom ICT-projecten bij de overheid zo massaal weten te falen. Helaas is de overheid daar niet de enige in, ook in het bedrijfsleven zie je het vrij regelmatig gebeuren. Het is dan ook een illusie om te denken dat het bedrijfsleven het beter kan.

Dat wil die toch helemaal niet. Hij heeft enkel gezegd dat hij Skype gebruikt om te communiceren met buitenlandse collega's. Inderdaad verspilde moeite van de ict afdeling. Die hadden eerst de gebruikers moeten moeten nagaan of het echt nodig was.

Zijn IT afdeling heeft wellicht van het hoger management te horen gekregen dat de ongecontroleerde mannier van communiceren er uit moet. Vervolgens worden een set van gebruikers bevraagd hoe ze communiceren, en daarna wordt een oplossing voorzien. Als hij elke skypte wil dat nog niet zeggen dat de anderen dat niet doen, als skyp technisch voldoet voor een (kleine set van) gebruiker wil dat nog niet zeggen dat het voldoet voor de ganse organisatie.

/ zomaar even een andere manier van bekijken.

Lees mijn reactie nog eens en probeer eens te begrijpen wat er tussen de regels staat, wat het moraal van het verhaal is. Gebruikers denken er veel te simplistisch over en ook alleen vanuit hun eigen positie. Dat is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als die van de overige gebruikers en de wensen/eisen van de directie. Er wordt bijv. geen rekening gehouden met de toekomst van het bedrijf. Ook zijn gebruikers doorgaans niet bezig met het verbeteren van de dienstverlening van het bedrijf. Dat is iets wat op een hoger niveau gebeurd, soms met input van de werkvloer. Wat betreft kosten, security, etc. hebben gebruikers al helemaal geen weet maar een ICT afdeling wel omdat het 1 van hun kerntaken is. Zo'n ICT afdeling heeft een veel betere kijk op de zaak dan een gebruiker.

Je moet ook niet vergeten dat je maar een heel erg klein deel van het verhaal hoort. Om op basis daarvan al meteen conclusies te gaan trekken wat jij en die ander nu doen is dan ook het meest domme wat je kunt doen. Het gebruik van Skype door de gebruikers is iets wat men destijds waarschijnlijk heeft ingezet omdat er binnen het bedrijf geen oplossing was. Dat kan betekenen dat gebruikers nooit en te nimmer zelf navraag hebben gedaan bij de ICT afdeling danwel een verzoek hebben ingediend voor zo'n systeem. Het kan ook zijn dat ze dat wel hebben gedaan maar dat het is afgewezen omdat de directie het onwenselijk vond (komt vaak voor). Daarop kan een herziening achter de schermen hebben plaatsgevonden, bijv. omdat de ICT afdeling zich er hard voor heeft gemaakt en directie nu ineens de mogelijkheden van zo'n voip systeem inzien. Skype is een algemeen iets wat iedereen kan gebruiken, daar hoef je dus echt geen uitgebreide enquêtes en interviews met gebruikers over te houden. Het is goed mogelijk dat men dit alles achter de schermen heeft gedaan. Bij sommige dingen moet dit omdat de directie niet wil dat bepaalde informatie vroegtijdig uitlekt naar het personeel. Denk hierbij aan overnames, ontslagen, reorganisaties, etc. Stafafdelingen als ICT moeten hier vaak wel weet van hebben omdat ze een rol in de kwestie spelen (tijdig accounts dichtzetten, opzetten van bepaalde infrastructuren, etc.).

Kortom, we weten dus niet of het verspilde moeite was. Daarvoor is te weinig informatie bekend en zullen we het verhaal van de ICT afdeling moeten aanhoren. Zij zijn de enigen die kunnen vertellen wat de beweegredenen zijn voor dat voip systeem en niemand anders. Zeker een gebruiker niet!

Ik vraag me alleen af of alle data van "verdachten" nu op de server van RIM in Canada wordt geplaatst, of dat er een server in de EU staat.

Al dan niet met een kopie / verplichting data aan andere landen te leveren ...

Mm, verbaasd me opzich wel dat ze voor RIM kiezen, die zijn toch op het moment druk bezig met nieuwe telefoons/besturingssysteem?

En als ik het goed begrijp is dit slechts tijdelijk, totdat het basissysteem wel goed werkt? Dure grap...

Houd rekening met een redelijk logge organisatie. Dus als er iets voor ontwikkeld is, blijft het zeker 10 jaar in beheer/ondersteuning.

Voor RIM hebben ze al een tijdje geleden gekozen!
En dit is zeker géén tijdelijke oplossing, maar een structurele aanvulling op het bestaande systeem.
Wel willen ze in de toekomst het aantal apps via de BB verder uitbreiden.

En als ik het goed begrijp is dit slechts tijdelijk, totdat het basissysteem wel goed werkt?
Hoe lang denk je dat dat duurt? Als het er al ooit van komt zijn die Blackberry's die ze nu komen al lang versleten.

Vroeg ik mij inderdaad ook af toen ik het artikel las, is dit wel handig? Blackberry is druk bezig met de stap te maken van Blackberry OS naar QNX.

Is QNX binary compatible met Blackberry OS? Of is voor de Blackberry alles in java geschreven? Lijkt me wel iets om rekening mee te houden, verwacht immers dat het allemaal wat langer dan 5 jaar mee moet gaan en over 5 jaar een blackberry met Blackberry OS kopen zou nog wel eens onmogelijk kunnen zijn.

Mij ook heel erg. Alles gaat via de systemen van RIM die in Canada staan en waar de Canadese wetgeving van toepassing is. Daarnaast staat RIM er niet zo goed voor in zijn algemeenheid en spelen de eisen van regeringen als die van India en de VAE of Saudi Arabië ook nog eens mee (die hebben afgedwongen dat de overheid mee kan kijken, dat die het kan decrypten). Ik kan me goed voorstellen dat de AIVD hier nogal fel op tegen is, zeker gezien hun folders over (bedrijfs)spionage door het buitenland. Kennelijk is de achterliggende encryptie van de politie zelf dusdanig goed dat dit geen probleem vormt. Gezien de ICT perikelen bij de politie en ook bij de rest van onze overheid (denk alleen al aan het stelselmatig verliezen van usb sticks door bijv. defensie personeel) heb ik hier echter hele grote vraagtekens bij.

Heb je niet van mij, maar de systemen waar de berichten van de BlackBerries doorheen gaan staan al geruime tijd op Europese bodem (Engeland, Nederland, Frankrijk)

Als zodanig zullen ze dus ook aan de Europese en Nederlandse wetgeving moeten voldoen.

Toch wel handig dat AMS-IX en de goede data centers van Nederland.

"ook overweegt de politie om ontwikkelde applicaties binnen een eigen App Store te gaan aanbieden."

lol, menen ze dat nou... een eigen app store bouwen :P dat gaat zo goed samen met de eerder genoemde "falende basissystemen".. Dit lijkt me straks ook zo'n systeem te worden... ach jah, tis niet dat wij ervoor betalen toch ? ;)

Dit is natuurlijk gebaseerd op de Blackberry Enterprise Service, dus het is niet echt iets dat in eigen ontwikkeling gedaan zal worden, het betekend enkel, dat de uitrol van applicaties niet via openbare kanalen hoeft.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed inzie, waarom een smartphone (iets dat dus niet specifiek voor "law inforcement" gemaakt is) van waarde gaat zijn op de dagelijkse bezigheden van agenten, ze zullen opgeleid moeten worden en dan zijn er ook nog een behoorlijk aantal te vinden die digibeet zijn en derhalve zelfs met training gewoon niet om zullen kunnen gaan met de nieuwe apparatuur.

Je meot voor de grap eens kijken naar Amerikaanse politieseries. Daarin zijn smartphones gemeengoed. stel dat de helft van de leuke features die daar gebruikt worden realistisch zijn, en nog eens de helft daarvan ook kostenbatenwise integreerbaar zijn met de bestaande databases dan heb je toch al een leuke vooruitgang voor die mensen.

Ik vind het geen toeval dat er gekozen wordt voor BB, naar security toe staan ze toch nog steeds het verst...

Dan hoeven ze ook niet meer naar het bureau om hun facebook of G+ status te updaten of het laatste nieuws op nu (of tweakers?) te bekijken.

OT: hoe wordt oneigenlijk gebruik tegen gegaan?
Buiten dat klinkt het prima!

[Reactie gewijzigd door Menesis op maandag 11 juli 2011 13:03]


Zoals je met ieder oneigenlijk gebruik van je netwerk zou doen? Blokkeren in je firewall/routing systemen?
Neem aan dat die BB's in een VPN-achtige situatie gebruikt worden, waardoor je echte internet access of helemaal uit kan zetten of in ieder geval kan controleren/beperken.

Is het blokkeren van sociale netwerken echter wel voor alle agenten gewenst? Als je een verdacht een vraag wilt stellen en het is er 1 die constant z'n locatie via twitter loopt te versturen kan dat best nog wel eens van pas komen ;)

Op BB's i.c.m. met BES kan je alles dicht/open zetten met IT policies. Mobiele browser kan je gewoon blokkeren en apps kan je centraal uitrollen i.p.v. iedereen maar willekeurig wat laten installeren.

In combinatie met de enterprise server (BES) kan je de gekste dingen open en dicht zetten.
(pushen van apps, gebruik van whitelists voor aplicaties, camera aan/uit, location tracking, secure connections, auto-wipe, device/card encryption etc etc)
Verder kan je de data nog eens via je eigen internet access server laten lopen, zodat ook standard internet access aan de bestaande polcies moet voldoen.

Ik zie het al voor me (ze gaan pingen):

Politieman 1: hej, zie je die man daar??

Politieman 2: die met die blauwe shirt??

Politieman 1: ja, het is een Domino pizza bezorger en ik heb best honger, zullen we...

Politieman 2: zullen we wat??

Politieman 1: ...zullen we hem aanhouden en zo die pizza for free scoren ;)

Politieman 2: het is goed!! doen we, handig die ping want die sukkel weet niet waar we het over hebben :)

Politieman 1: ja :D

En daar gaat al onze belastinggeld dan :P

Trouwens ze kiezen voor RIM omdat die qua encryptie, betrouwbaarheid (dus geen filter op mails enz) en kwaliteit uitstekend is.

RIM betrouwbaar? Daarom willen alle overheden inzage in RIM's servers? Ik denk dat geen enkele telefoon waterdicht is (qua veiligheid dan hé). Ik hoop dat ze hun werk er beter van gaan doen, in beter weten in.

Ja RIM is juist betrouwbaar daardoor omdat de overheden inzage willen omdat ze anders dus geen inzicht hebben :P

Btw wat wordt Mizgala naar beneden gemod ik vond hem echt wel grappig :)

Ze willen inzagen omdat ze het zelf niet kunnen kraken. Stel je voor een terrorist met een Blackberry! Daarnaast zijn de meeste zakelijke smartphones Blackberry's (denk grote organisaties).

Ik heb op mijn Nokia direct contact met mijn eigen email server via secure IMAP, dat kunnen ze ook niet kraken.

Dat klopt natuurlijk niet helemaal... Je verbinding is misschien secure maar ik kan alsnog zien waar jij vandaan komt en waar jij naartoe verbind. Ook zijn al de mails die jij verstuurd plain tekst waardoor je dit gewoon kan uitlezen (zodra je de SSL hebt "gekraakt")

Bij BB gaat al het verkeer via BB servers (locaties zijn dus nogal lastig te monitoren omdat je niet weet waar het naartoe gaat) en al je e-mail kunnen encrypt worden als je dat zou willen. Dit gaat dus nog veel verder dan de simpele oplossing die Nokia, Google en Apple gebruiken

Ik wens je hartstikke veel geluk met het kraken van SSL. ;)

SSL is de layer - niet de encryptie. De encryptie is voor een aantal methodes allang gekraakt. MD5 (nog steeds de meest gebruikte!), SHA1 en SHA2 encryptie: gekraakt.

Dus je kunt stellen, dat SSL gekraakt is. Je zou ook kunnen stellen, dat het niet gekraakt is.
Het hangt maar af welke encryptie gebruikt wordt. AES is (bij mijn weten) niet gekraakt, van DES (en dus 3DES) hor ik verschillende verhalen.
De oude, 40bits encryptie sleutel is al jaren achterhaald, maar wordt helaas nog te vaak gevonden.

MD5 is ook niet gekraakt, alleen makkelijker te bruteforcen door een fout in het algoritme. Wat wel op collisions kan leiden, daar ben ik het mee eens. En SHA2 gekraakt? Daar wil ik wel eens een bron voor zien.

De politie heeft hun eigen BES server draaien waarbij het verkeer ook niet meer over de servers van RIM gaat. :)
Alles wat er over heen gaat wordt dus ook gelogd, en als ze dus iets willen natrekken hoeven ze ook niet naar RIM te gaan, maar alleen op hun eigen server de logs uitspitten.

Err?

Kun je dat uitleggen? Wij hebben onze eigen BES server en verkeer gaat dus wel degelijk via RIM. Daarom heeft de BES server ook alleen maar uitgaande poorten nodig in de firewall, die pusht het naar RIM en RIM naar je telefoon.

Daar zit dan ook het encryptie probleem. RIM zei dat alleen de BES server/klant de keys had en zij er derhalve niet aan kunnen. Tot dat enkele overheden gingen klagen en RIM wel degelijk aan de data bleek te kunnen.

Veel succes op dat gebied met een standaard ActiveSync oplossing. De private key staat op je server en als jij die niet uitdeelt zal decrypten van de stream (anders dan brute-force) je aanzienlijk tegen gaan vallen. Wel degelijk stukken veiliger dan RIM/Blackberry dus.
edit:
Uitgaande van ActiveSync over HTTPS dus...

[Reactie gewijzigd door freaky op maandag 11 juli 2011 13:39]


Veel succes op dat gebied met een standaard ActiveSync oplossing. De private key staat op je server en als jij die niet uitdeelt zal decrypten van de stream (anders dan brute-force) je aanzienlijk tegen gaan vallen. Wel degelijk stukken veiliger dan RIM/Blackberry dus.
ook niet veilig genoeg, als ik een telefoon jat kan ik zij de mail. Ofwel nog downloaed, ofwel uit de cache.
Je hebt echt een app nodig die de gegevens ook versleuteld opslaat en waar je niet bij kan zonder wachtwoord (buiten de pin van je telefoon om).

Voor Android, Iphone, Windows mobile en Symbian bestaan zulke applicaties (worden door bijv. defensie gebruikt).
Het zou me verbazen als de politie standaard RIM software gaat gebruiken,

Ik denk dat geen enkele telefoon waterdicht is (qua veiligheid dan hé).
Als ik een voip-router bel en ik zet eerst een VPN-verbinding op met 256 bit versleuteling waarover ik vervolgens de SIP-verbinding in stand breng dan is er geen instantie die mij kan afluisteren. In ieder geval niet per direct en het duurt behoorlijk lang voor ze de gegevens kunnen ontsleutelen. Bovendien is elke nieuwe VPN-verbinding een nieuwe sleutel die gekraakt moet worden. Dus als je echt wilt dan kun je met iedere goedkope hardware zonder al teveel moeite een onafluisterbare verbinding opzetten.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:22 CentOS geeft versie 6.0 vrij
Vorige 12:06 'Battlefield 3 komt niet naar Steam'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011