Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 164, views: 35.597 •

John Carmack, programmeur en medeoprichter van id Software, denkt dat mobiele apparaten binnen twee jaar even krachtig zijn als de huidige generatie consoles. In de markt voor games groeien beide kanalen voorlopig echter nog naast elkaar.

John Carmack van id Software

"Binnen zeer korte tijd zullen we ongetwijfeld draagbare telefoons zien die zelfs nog krachtiger zijn dan de huidige generatie consoles", stelt John Carmack in een interview met Industry Gamers. "Mensen hebben echter overdreven verwachtingen. De iPad 2 is nog wel enkele malen zwakker dan de Xbox 360, maar dat het zo snel in de buurt gekomen is, betekent dat er vrijwel zeker binnen twee jaar mobiele apparaten zijn die krachtiger zijn dan de machines waarvoor we nu al die fantastische games maken."

De programmeur van id Software is wel verrast door de snelle ontwikkeling: "Dat is een van de dingen waarover we intern veel praten. Het is haast onvoorstelbaar dat iOS nog niet bestond toen we aan Rage begonnen. Er was nog geen iPhone. Die hele ontwikkeling heeft plaatsgevonden in de ontwikkeltijd van één project. Dat is wat beangstigend, want zo'n aardverschuiving kan dus plaatsvinden terwijl we aan één project werken", stelt Carmack.

Hij denkt overigens niet dat de kracht van de komende generatie mobiele apparaten een bedreiging vormt voor de traditionele big budget-games, zoals id Software die maakt. Volgens Carmack verkopen de traditionele pc- en consolegames beter dan ooit, ondanks het enorme succes van mobiele games als Angry Birds. "Het lijkt dus een parallelle groei en het lijkt er niet op dat beide stromingen van elkaar stelen. Als platform kan ik me echter wel een toekomst voorstellen waarin je, in plaats van een console, een mobiel apparaat hebt dat praat met je tv en als je de ervaring wilt, dan schakel je over naar het grote scherm en het 5.1-geluid dat nog steeds uit hetzelfde apparaat komt", denkt de programmeur.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)

Reacties (164)

Reactiefilter:-11640161+196+28+30
De XBOX en Playstation bevatten al betrekkelijk oude hardware, het is dan niet zo'n grote sprong om die in te halen
Je hoeft idd geen programmeur en medeoprichter van id Software voor te zijn om dit te weten :*)

Hoe oud zijn die consoles inmiddels al, 5 a 6 jaar :9
Playstation 3 beschikbaar op: November 11, 2006
XBOX 360 beschikbaar op: December 2, 2005

over 2 jaar : 2013, de smartphone is dan 8 jaar jonger!

[Reactie gewijzigd door LSWaard op 8 juli 2011 16:28]

Je hebt gelijk dat smartphones er een aardig tijdje voor gehad hebben om de oudere consoles in te halen... maar het gaat wel gebeuren!

Zie bijvoorbeeld ook Nvidia's quad core Kal-El demo op de tablet.

Met de graphics die ik daar zie, zou je toch wel een aardige game kunnen bouwen.
Gebeuren gaat het zeker maar je kan je beter een andere vraag stellen.

Accuduur en verbruik.

Zelf als worden ze over 2 jaar even snel hoeveel gaan ze dan verbruiken ?

als je met je dunne smartphone nu al gek doet is je accu binnen de korte keren leeg
Tja, in je broekzak draait ie op een enkele core, als je wil gamen thuis prik je m in de dock.
jaja dan kunnen mensen weer gaan klagen over verbranden benen. In de broekzak met zoveel power is niet echt handig.
Zoals hij dus zegt worden de andere 3 cores dan uitgeschakeld en verbruikt hij niet meer als een normale telefoon en ook word hij niet warmer
En als je onderweg wil gamen, immer waar heb je anders een telefoon met ingebouwde playsation voor nodig.

Kijk naar de praktijk en mensen gaan gamen op hun mobieltje = hup stroomverbruik omhoog, 2 uren gamen en je telefoon doet het niet meer.
@RielN
Als ik thuis ben prik ik hem niet meer in de dock dan pak ik wel gewoon de PS3 of xbox gamed wat makkelijker met een controller
Het is allemaal wel leuk dat het snel, sneller, snelst kan maar als je accu al binnen 1 dag leeg is heb je er nog geen hol aan.

Punt is dat de accuduur maar niet significant verhoogd wordt maar de druk erop wel toeneemt. Kunnen ze nog wel zo efficiente processors gaan maken en software, maar de accu's moeten ook eens verbeterd worden.
zou ook graag accus zien die gewoom een maand meegaan op standbij en een week bij actief gebruik maar dit zal echt nog lang niet gaan gebeuren tenzij een slimme kop ineens een lampje ziet branden.
Koninklijke Shell heeft al accu's met verfijnde kathode en anode en vele malen fijner materiaal ipv gewoon lithiumion. Maar het heeft slechts 3 keer meer opslag bij gelijk volume en is nog niet stabiel en veilig.
Punt is dat de accuduur maar niet significant verhoogd wordt maar de druk erop wel toeneemt. Kunnen ze nog wel zo efficiente processors gaan maken en software, maar de accu's moeten ook eens verbeterd worden.
De accuduur verbetert juist continue, enkel de accubenodigheid stijgt nog steeds sneller.

Een iphone kan je echt niet gebruiken op een accu van een nokia 8210.

Netto veranderd er niet zoveel, maar dat is meer doordat de totaal stroomeisen van een telefoon veranderen, niet doordat de accu niet innoveert.
Ze zoudene en systeem moeten maken dat inwendig verval van radioactieve atomen mogelijk maakt, dan genereerd de telefoon zijn eigen stroom, net zo handig en het kost niets aangezien zo'n kern jaren blijft door stralen. En wanneer hij te zwak is vervangen in de winkel. Lijkt mij ideaal, of het ooit uit te voeren is, dat is de vraag.
Kan niet wachten om deze accu naast mijn teelballen te vervoeren in mijn broekzak.


edit: bij nader inzien gekozen voor meervoud om ongewenste reacties te voorkomen ;)

[Reactie gewijzigd door Njipep op 10 juli 2011 12:12]

Nou, over accu duur gesproken.
Mijn Samsung Galaxy S houd het 2 uur vol wanneer de GPS met navigatie aanstaat en ik muziek via bluetooth afspeel. En dat is naar mijn mening toch best een prestatie....

[Reactie gewijzigd door Helixon op 10 juli 2011 13:21]

Qua CPU kracht idd gaan ze de huidige generatie zeker inhalen, maar een smartphone zie ik 1,2,3 nog geen console vervanger worden.

Tenzij ze een smartphone maken welke ik thuis aan een dock kan koppelen met Full HD 3D output op TV en de mogelijkheid om meerdere wireless controllers aan te sluiten en iets van XBOX live o.i.d. grote community.

En dan nog het aller belangrijkste natuurlijk game aanbod, de huidige tablet games zijn leuk / grappig maar nog steeds niet van het formaat van echte console games of zo goed te besturen als console games.

Wie weet ooit, maar zie het nog niet zo gauw gebeuren.
Nou de huidige consoles worden uiteraard vervangen door krachtigere nextgen.
Daar komt bij dat een smartphone met snelle hardware over het algemeen iets duurder is dan de consoles.

Maar de ontwikkeling is mooi.
Maar de ontwikkeling is mooi.
Toch vraag ik me af wat het nut is van zulke krachtige hardware in een telefoon.

Het is wel leuk en aardig dat het kan, maar ik speel het liever gewoon een spel op de PS3 met een 46" TV, dan op een handheld met een 10 cm schempje.
Het gaat de bedoeling zijn dat je je telefoon aan je tv hangt en zo gamed of op de 1 of andere manier draadloos (denk dat dit het gaat maken).

Voorbeeld; thuis komen tv aan met de smartphone (alles draadloos) eventueel de laad kabel in en je touch oppervlakte gebruiken als controller/keyboard aan de hand van wat er geladen is. Beeld word draadloos doorgezonden naar de tv. Internet is toch al draadloos zodus mail checken enzo op je tv of ander scherm in je huis.

[Reactie gewijzigd door Damic op 9 juli 2011 00:55]

Het gaat de bedoeling zijn dat je je telefoon aan je tv hangt en zo gamed of op de 1 of andere manier draadloos (denk dat dit het gaat maken).
Briljant concept vanuit de fabrikanten, niemand in huis kan gamen als ik mijn smartphone meeneem. Oftewel iedereen heeft zo'n overblown smartphone nodig.

Vanuit consumenten perspectief zet ik liever 1 console neer voor het hele gezin ipv ieder een persoonlijke draagbare console.
Ik vraag me ook af wat het nut is van vooruitgang. Ik vermaak me hier prima met mijn pocketline swing, wasbord en stoomlocomotief.
het klopt dat ze lange tijd hebben gehad om ps3 bij te halen (8 jaar) maar er is in korte tijd wel een grote vooruitgang geboekt in de mobiele apparatensector qua performance. maar ik zie het voordeel niet echt in op de huidige apparatuur aangezien die toch geen 1080p kunnen weergeven. misschien dat tegen die tijd uitrolbare schermen in mobiele apparatuur zit zodat je een groter scherm kan realiseren. dan komt het allemaal weer goed samen :)
jah maar je moet het zo zien een high-end smartphone zoals de door Carmack aangekaarte iPhone is van 0 naar PS3 rekenkracht gegaan in 6 jaar (dus over 2 jaar), terwijl de PS3 er 11 jaar over heeft gedaan (originele playstation is van 1995, en PS3 van 2006)...
Ja, maar in 1995 (16 jaar geleden) hadden ze nog niet de technologie van 6 jaar geleden. Deze vergelijking slaat dus eigenlijk nergens op.
Deze vergelijking slaagt echt op niets.
De iPhone bestaat dan ook nog niet zo lang als de Playstation. Hoeveel rekenkracht had de iPhonen in 1995? huh? :?

Als ik een nieuwe smartphone productie start hoef ik mijn eerste toestellen ook niet met een ARM 9 uit te rusten? Of om even onnozel te doen: met een 8086 CPU.
Stel dat ik met de huidige beschikbare technologie een quad-core telefoon lanceer, ben ik over een jaar dan het meest innoverende bedrijf?

Net zoals de Sony PS Vita dus op 7 jaar tijd een quad-core handheld beschikbaar stelt..
De vergelijking is wel degelijk belangrijk, gezien het formaat van beide devices in verhouding tot elkaar. De playstation heeft er lang over gedaan om in dezelfde behuizing zo krachtig te worden.
De iPhone heeft er korter over gedaan om in dezelfde behuizing net zo krachtig te worden (althans, over 2 jaar), dat lijkt me toch een aardige prestatie.

Ik ben het eens met B90 dat je geen Carmack voor te zijn om deze voorspelling te doen, gewoon naar de trends van de laatste jaren kijken is genoeg. De techniek gaat nou eenmaal ieder jaar weer sneller dan het jaar daarvoor.
Het gaat er niet om hoe lang smartphones er de tijd voor hebben gehad. Het gaat erom dat het nooit eerder nodig was om zo'n voorsprong mogelijk te maken. Smartphones waren eerst alleen bedoeld voor e-mailen, internetten, foto's nemen en de echt goeie smartphones hadden bijvoorbeeld GPS. Maar nu kan een telefoon niet zonder die dingen, sinds we over zijn gegaan in Apps(oftewel (kleine) programma's voor de telefoon) zijn mensen zich steeds meer mogelijkheden gaan realiseren. Er wordt steeds meer verwacht van telefoon's los van het besturings systeem. Nu komen we dual core processors tegen wat niet zo heel lang geleden al heel speciaal was op je PC. Ik heb hier nog steeds een computer liggen met 256 MB ram en 1 GHZ proseccor, en moet je voorstellen dat zo'n telefoontje dan op alle fronten nog beter is dan mijn oude PCtje die het nog heel goed doet nadat je hem even formatteert. Nu ook met het 4G netwerk wat binnenkort weer een nieuwe standaard word, word er wel meer wordt ingehaald dan een oud PCtje en wat oude spelcomputers. Telefoon's worden nou eenmaal een nieuwe standaard. Natuurlijk zal de eerst volgende xbox of playstation weer een paar jaar voorlopen... Maar het verschil wordt heel snel kleiner... Op een gegeven moment zullen al onze apparaten op hardware gebied flink voorlopen dan op software gebied mogelijk kan worden gemaakt. Ik denk nu met van die mooie games in HD zal het niet lang meer duren voor we het niet meer mooier krijgen voor wat er met de oog te zien is. Nu ook met de 3D techniek erbij en alle andere snufjes binnenkort, begin ik langzaam zeker te geloven dat we straks in dat moderne toekomst beeld beginnen te komen waar je met hologrammen zit en waar je van je telefoon een mega beamer kan creren. Maar laten we vooral nu in deze tijd blijven, en gewoon alles wat qua innovatie komt gewoon verwelkomen!
we zien eigenlijk al dat op de desktopmarkt er een soort grens bereikt is. Behoudens uitzonderings gevallen: Of je nu een PC koopt van 300/400 euro of voor 1200 euro, ze kunnen beide prima tekstverwerken, HD films afspelen, browswen, excel, flash, noem maar op.

Je zit nu ook dat de standaard GPU's een sprong voorwaards aan het maken zijn.

Ik vraag me werkelijk af hoe de desktop markt er over een jaar of 10 uit ziet, op een gegeven moment is alleen de mens zelf nog de beperkende factor!
Dat klinkt heel futuristisch maar niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Op dit moment zijn er een aantal bottleneck's waarvan opslag de grootste is. De hoeveelheid opslagruimte zelf is prima maar de snelheid ervan. Grote hoeveelheden data kun je niet snel verwerken en dit zal ook niet snel gebeuren, voor consumenten dan. Uiteraard kun je een RAID-partitie aanleggen maar willen wij het voor de consument interessant houden dan dien je n oplossing te verzinnen die het qua performance lang kan uithouden.

De GPU zal altijd een bottleneck blijven. Nu koop je het snelste van het snelste en over n jaar ga je tegen beperkingen aanlopen. Ook in dit geval geldt dat de betere oplossingen (dual of quad-opstellingen) duur zijn en dus niet weggelegd voor de gemiddelde consument.

De industrie zal ook niet meer geven dan op dit moment nodig zal zijn. Waarom nu een mega-dikke-vette-snelste-van-het-snelste uitbrengen terwijl de consument dit niet zal gebruiken? Je gaat er als fabrikant niet voor zorgen dat de consument de aankomende jaren geen upgrades hoeft uit te voeren. Dat zou ook zeer slecht voor de industrie zijn. Ik vraag mij ook af hoe het er gaat uitzien al ben ik nog niet een soort van Chriet Titulaer die verwacht dat wij binnen 2 jaar een server in huis hebben waarmee je de verlichting etc kunt regelen.

Je kunt het prima zelf maken maar ook hier geldt, voor de gemiddelde consument is het niet snel weggelegd en het energieverbruik is ook zeer belangrijk om naar te kijken. Niemand wil superdeluxe spullen die 1KW/u gebruiken. :)
Het punt is niet zozeer dat de PS3 en Xbox oude hardware hebben of niet. Het punt is, dat er over een paar jaar, een mobiele telefoon, of Tablet gefabriceert kan worden, die beschikt over de grafische kracht van een PS3/Xbox. Dat is op zich wel een mooi prestatie, te bedenken dat een complete SoC een Xbox of PS3 kan nabootsen.

Dit kan an sich, ook weer een mooie vooruitgang zijn voor mobiele gaming an sich. He betekend dat er op de markt misschien meer ruimte is voor andere spelers dan alleen de DS3 (meer een gimmick, maar dat is mijn persoonlijke mening) of de PsP(Vita). Het afgelopen jaar is mobiele gaming zowieso al bezig met een gigantische opmars, en al helemaal met de komst van Tablets (kijk maar eens in de Appstore van iTunes of Google Market, er zijn al complete MMOgames beschikbaar zowel voor smartphones als voor tablet).

Kijk voor de grap ook maar eens naar de game Infinity Blade van Epic Games, voor zowel de iPad als de iPhone. Dit ziet er qua graphics nu al heel erg indrukwekkend uit. Dus dat Carmack een dergelijk uitspraak als deze doet, komt niet echt als een grote schok ofzo. Men stopt de Hardware van een Xbox gewoon op een SoCje, en dat is opzich een mooie prestatie.
Ik heb zat HD spellen op mijn android telefoon, (Die in drie uur mijn telefoon helemaal leeg zuigen) maar een Playstation evenaren.. als of er ooit een telefoon met twee analoge stick. En zes druk knoppen op de markt komt.
Dat slaat toch echt wel makkelijker dan een touch screen
je verwacht dat ze in 2 jaar de power van telefoons zo op kunnen krikken dat ze een xbox evenaren en dat niemand iets voor de besturing bedenkt in die tijd ?
Als ik over twee jaar mijn 22 inch van de pc of mijn 42 inch in de woonkamer definitief omwissel voor dat 4 inch beeldschermpje op mijn telefoon - omdat ie net zo krachtig is als een pc - nou, dan mag je me een spuitje geven hoor.

Ik game niet op mijn telefoon omdat het nog niet zou kunnen, ik game niet op mijn telefoon omdat ik graag wil zien wat ik speel.
Hopelijk hebben de high-end telefoons van die tijd dan ook een hdmi uitgang ingebouwd. Tevens is met telefoons als de Xperia Play de bediening ook met sprongen vooruit gegaan.
Voor de toekomst verwacht ik eigenlijk dat de smartphones waar Carmack het over heeft in een dock kunnen worden geplaatst. Zodat er eventueel met een wireless controller gespeeld zou kunnen worden.

Klinkt mij persoonlijk niet verkeerd in de oren, een mini console altijd op zak kunnen hebben, met grafische prestaties die zelfs niet misstaan op het grote scherm.
Ik wil helemaal geen dock, ding gewoon aan het usb kabeltje zoals altijd. Bluetooth controller erbij, wireless HDMI voor het beeld en geluid en klaar ben je.
De techniek is er al, nu het nog klein/energiezuinig genoeg maken om dit scenerio te kunnen realiseren in een telefoon niet groter dan dat ze op het moment zijn.
Ik game niet op mijn telefoon omdat het nog niet zou kunnen, ik game niet op mijn telefoon omdat ik graag wil zien wat ik speel.
Je kan een mobiel natuurlijk ook (netzoals een xbox) aansluiten op je TV. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=8bmtulP9Vlg

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 8 juli 2011 18:12]

Zoiets als de Xperia Play bedoel je? Enige wat er (nog) niet op zit zijn volwaardige analoge sticks, en geloof maar gerust dat de volgende generatie die ook gewoon heeft.

Feit blijft echter wel dat zo'n apparaat altijd een compromis zal zijn tussen draagbaarheid en ergonomie. Een console hoeft zich niet druk te maken over of het wel draagbaar is, en dus zie je dat daar veel aandacht aan de ergonomie van de controller wordt gestoken - dat ding moet gewoon lekker in de hand liggen. Daardoor leent de console zich veel beter voor het spelen van de "serieuzere" games, waar je doorgaans uren achter elkaar in steekt.
Een portable moet juist veel aandacht leggen bij het draagbaar zijn - en dat betekent dat die apparaten meestal niet erg uitblinken in de ergonomie. En dat betekent weer dat je niet zo makkelijk een paar uur op een portable gaat zitten gamen.

Ik zie het nog niet gebeuren dat je een smartphone krijgt, met de vormgeving van een 360 controller. Dat speelt wel lekker, maar past niet zo tof in je broekzak.
de playstation telefoon?
DS3??? Wat is dat? Is dat een goedkope Chinese aftrek van de 3DS van Nintendo?

Om heel eerlijk te zijn is de verbetering van de 3DS tov de DS niet het toegevoegde 3D effect. Nintendo had niet makkelijk een DS kunnen maken met enkel +3D effect, dat zou een zeer grote flop worden.

Je noemt Infinity Blade wat gemaakt is op dezelfde engine als een aantal 3DS games. (RE:Mercanaries, o.a.) Dus ja, de 3DS is wel een grote stap vooruit op de DS. Loopt rondjes rond de PSP, en natuurlijk gaat de PSV er weer aan voorbij. Maar ja, als je leuke games wil: koop een 3DS. Wil je techdemo's die er mooi uitzien maar na vijf minuten spelen doodsaai zijn: koop een PSP / PSV.

En gamen op mobiele telefoons / iPads / iPod Touches? Tja, ik heb een iPad n een iPod Touch. Ik speel er enkel Angry Birds op aan games. De rest van de games: "Had ik maar een d-pad / analoge stick en knopjes".

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 8 juli 2011 22:24]

Ja dat wel. Maar over 2 jaar hebben we (hopelijk) ook alweer het vooruitzicht van een nieuwe generatie consoles die stukken krachtiger zal zijn vergeleken met de huidige. Dan kunnen al die arme videokaarten en CPU's uit de huidige PC's ook eindelijk tonen hoeveel beter ze al zijn :)

Maar ik geef je wel gelijk, het komt neer op het principe van 'good enough'. Op een bepaald moment zal de haalbare kwaliteit op mobiele apparaten zodanig zijn dat het voor 90+% van de bevolking voldoet. Dan mogen die desktops/consoles nog zo goed zijn, een mobiel apparaat blijft handiger en zal dus een grotere markt aanspreken. Eenzelfde verschuiving is al gaande van desktops -> laptops, waar laptops vroeger een heel stuk nadeliger waren op zowat ieder vlak, is de huidige markt zeker verdeeld in het voordeel voor laptops.
Zo moet je het niet bekijken.
Je moet een startpunt nemen. Bijvoorbeeld toen in 2007 de iPhone op de markt kwam en hoe snel de ARM processor zich heeft en zal ontwikkelen. Daar kan zelfs de ontwikkeling van de x86 niet tegenop.

Een kijkje in de toekomst wat de KOMENDE generatie ARM processoren allemaal kunnen.
Eind producten eind 2012 verwacht.
Kan de xbox 360/PS3 dat allemaal?
http://www.youtube.com/watch?v=I24j2NKr9h8&NR=1

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 8 juli 2011 16:36]

Kan de xbox 360/PS3 dat allemaal?
Ik denk dat dit meer een softwarematig probleem is dan hardware matig.

Als ik kijk naar Kinect, dan komt het al aardig in de buurt. En dan is Kinect nog gemaakt met budget materiaal (om de prijs laag genoeg te houden).

Het grootste probleem is (nu) dat de software (o.a. OS) niet bedacht is op dit soort technieken, en veel problemen geeft bij het realiseren ervan.


Wie had 50 jaar geleden gedacht dat iedereen een "computer" in z'n broekzak kon hebben?
Maak daar maar 16 jaar geleden van.
Ja maar kijk hoe lang er al op het x86 platform word ontwikkeld in tegenstelling tot ARM, en pas sinds 2007 is ARM aan zijn opmars begonnen of te wel bij ARM zit er nog veel meer rek in dan bij x86 daardoor kunnen ze sneller ontwikkelen maar op een gegeven moment zullen ze daar ook geen grote sprongen kunnen maken.
ARM zal pas zijn slag kunnen slaan als ze een acceptable x86-emulator kunnen draaien.zodat ze de mainstream zakelijke software kunnen draaien, of iedereen massaal overstapt naar ARM. Wat er daadwerkelijk onder de motorkap van een behuizing zit geeft de gemiddelde user geen zier om, zolang het maar goed werkt, en de interface vertrouwd oogt.
kleinere chips zijn ook moeilijker te maken he, dat vermoeilijkt wel het proces om een kleine maar hele snelle smartphone te maken
Carmack is volgens mij langzaam aan een oude "gek" aan het worden, zie toch echt geen < 10 watt apparaat een 150 watt apparaat verslaan in 2 jaar tijd, of is het naar rato resolutie? 1080P720P vs. 360P QHD
De iPad 2 is nog wel enkele malen zwakker dan de Xbox 360...
De GPU van een iPad 2 (1000 MPixel) is op pixel fillrate gezien amper sneller dan de orginele XBox (932 MPixel)!

Bronnen:
iPad 2 heeft een Apple A5 met daarin een PowerVR.
De Xbox heeft een NVidia NV2A
Edit: met bron vermeldingen enzo
Correctie: 720P is meer gangbaar zoals opgemerkt door @saveljos

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 8 juli 2011 16:36]

Twee jaar tijd? De consoles zijn onderhand al 6-7 jaar oud. Dat betekend dus 8/9 jaar de tijd gehad.
De huidige update varianten van de consoles gebruiken alsnog 150 watt, deze prestaties moeten over 2 jaar uit een < 10 watt apparaat gehaald worden? Don't think so! ;)
Als je nu een apparaat zou maken met gelijke specs aan de XBOX360/PS3 kun je er al makkelijk een maken die veel minder dan die 150 watt gebruikt. Tel daar nog 2 jaar bij op waarbij het verbruikte vermogen nog verder omlaag kan en de capaciteit van een telefoon omhoog gaat en het klinkt heel aannemelijk dat hij gelijk heeft.

Je moet alleen niet vergeten dat als dat gebeurt de telefoons nog steeds zo'n 10 jaar achter lopen op de consoles.
Er is 'net' een Slim editie van beiden gelanceerd. Minder energieverbruik... maar hebben toch echt prik nodig uit de muur.
Kan nergens de fillrate van een AMD Z-01 APU vinden, maar ik denk dat die toch wel een plaatje weet te scheppen waardoor de 2 jaar van Carmack zo gek nog niet klinkt.

Het enige wat ik er over heb kunnen wat een beetje een indicatie geeft is de Windows rating 'gaming score' welke in deze youtube video een 5.5 lijkt te krijgen.
playstation en xbox gebruiken (bijna?) geen 1080p... dus qwa resolutie scheelt het ook niet veel.
Ik denk dat hij gelijk heeft.
Hij heeft het over de PS3 en de Xbox360 he.... die hebben zoals al gezegd behoorlijk oude hardware.

Dat mobiele apparaten over 2 jaar die performance hebben zie ik ook makkelijk gebeuren.
Zeker met de snelle SoC (socket on a chip) ontwikkellingen van nu.
Ondanks dat die al behoorlijk oude hardware hebben evenaren de huidige apparaten die van een generatie daarvoor niet of nauwelijks.

* SoC staat voor System-on-a-Chip
Je hebt wel minder groot scherm he, met die phones, dus dat betekend dat je dan minder krachtig hoeft te zijn om dezelfde graphics te produceren.
1080p? Er zijn maar weinig 360/PS3-games die echt op 1080p gerendered worden hoor, de meeste houden het bij 720p, in het beste geval upscaled naar 1080p :+

Trouwens, zoals hierboven al werd gezegd gaat het eerder over een periode van 10 jaar. Vergelijk eens wat een 2W Atom CPU'tje kan in vergelijking met een 125W PIII van rond 2000... Juist ja ;)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 10 juli 2011 00:41]

"Binnen zeer korte tijd zullen we ongetwijfeld draagbare telefoons zien die zelfs nog krachtiger zijn dan de huidige generatie consoles", aldus John Carmack...

Hm, sorry hoor, maar ik denk toch echt dat hij hier aan overhypen is.

Wat eerder staat te gebeuren is dat de consoles draagbaar worden en belfunctie krijgen, maar z kan ik ook wel voorspellen dat we volgende week storm hebben.
Tsjah, of die storm nou in de lucht hangt of in een glas water, maakt dan weinig uit. :P
De PS Vita, die eind dit jaar uit komt, komt anders al een heel eind in de richting hoor.. PS3 games kunnen daar met enige optimalisatie al op draaien. Een paar jaar verder, en dat gat is ook gedicht.
Op een veel lagere resolutie wel te verstaan en met verminderde effecten. Het ziet er mooi uit, maar het is echt nog lang geen PS3 kwaliteit. Ook al wil Sony dat doen geloven in de pers conferenties.
960 544 pixels, dat is toch niet zo heel veel minder dan 720p.... maar, zoals ik al zei, de Vita komt in de buurt, maar is er nog niet. Maar met de huidige trend zou het me daarmee zeker niet verbazen als over een paar jaar dat gat echt dicht is (zoals ik al stelde)
960 544 pixels, dat is toch niet zo heel veel minder dan 720p....
1280x720 = 921600
960x544 = 522240
522240/921600 ~ 57%

Ik noem dat een aardig groot verschil aan pixels.
maar, zoals ik al zei, de Vita komt in de buurt, maar is er nog niet. Maar met de huidige trend zou het me daarmee zeker niet verbazen als over een paar jaar dat gat echt dicht is (zoals ik al stelde)
De PSP kwam ook ten tijde uit van de hoogtijd van de PS2. Toch had dat systeem de grafische kracht van de PS1, ondanks dat de PS2 al bijna vijf jaar uit was.

Ik geloof wel dat de mobiele markt steeds meer grafische kracht zal krijgen in kleinere formaten, maar niet dat telefoons daadwerkelijk binnen twee jaar de Xbox 360 en Playstation 3 kunnen evenaren (inclusief 1280x720 en exact dezelfde grafische prestaties als die de huidige consoles nu neerzetten).

Eigenlijk zou het beter zijn dat men het grafische deel even vergeet en zich gaat concentreren op de accuduur. Zolang men dat niet doet, blijft mobiel gamen het beste gedaan worden op apparaten die daar specifiek voor gemaakt zijn (3DS, Vita...) omdat niemand zijn mobiele communicatie wil verliezen omdat hij een paar uurtjes een grafisch krachtig spelletje heeft gedaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 juli 2011 18:49]

Ben helemaal eens met je dat ze de accuduur moeten vergroten. Telefoon mag best 2cm dik zijn, als de accu daardoor 2x zolang meegaat.

Maar vergeet niet dat als over 2 jaar ze krachtig genoeg zijn, je via een lader en mini-hdmi dus op je tv kunt gamen met je mobiele telefoon, zonder een extra consule te kopen!

Zoals
http://www.youtube.com/wa...1&autoplay=1&fs=1

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 9 juli 2011 08:50]

Maar dat speeltje is dus NU al bijna beschikbaar, en dan is er dus nog 2 jaar tijd om dit grafisch nog 50% krachtiger te maken ........... en op CPU/GPU gebied zeg eens 4X zo sterk als de krachtigste smartphone van dit moment ?

In 2 jaar is dat gat prima te dichten, het grootste probleem zal gewoon bestaan uit de energievoorziening.
Valt wel mee hoor, en het zou zelfs niet de eerste keer zijn. De N64 stamt van 1996. De Nintendo DS van 2004. Daar zit dus acht jaar tussen, net zolang als wat er nu geschat wordt tussen PS3/360 en de nieuwe portables waar over gesproken wordt. De NDS was prima in staat om N64 ports te draaien en in veel gevallen zag dat er zelfs nog beter uit ook - en de DS werd bij de lancering al links en rechts ingehaald door de PSP.
Zoals bijvoorbeeld skype op een xbox 360, wat best wel te verwachten is na de overname van skype
"Binnen zeer korte tijd zullen we ongetwijfeld draagbare telefoons zien die zelfs nog krachtiger zijn dan de huidige generatie consoles", aldus John Carmack...

Hm, sorry hoor, maar ik denk toch echt dat hij hier aan overhypen is.

Wat eerder staat te gebeuren is dat de consoles draagbaar worden en belfunctie krijgen, maar z kan ik ook wel voorspellen dat we volgende week storm hebben.
Tsjah, of die storm nou in de lucht hangt of in een glas water, maakt dan weinig uit. :P
Gegeven dat de 360 en de PS3 uit eind 2005 komen, is dat niet zo verwonderlijk? Da's 7 jaar verschil zowat..astronomisch veel in de IT wereld...
Wat een logica.. De 'huidige generatie' consoles gaan alweer het 6de levensjaar in, kijk eens wat voor vlucht de PC de afgelopen 6 jaar al heeft gemaakt qua rekenkracht, uiteindelijk haalt alles wel iets of iemand in. In 2 jaar tijd is de kans groot dat MS en Sony de opvolger al weer hebben klaar staan,Nintendo zal ook niet stil zitten.
Nintendo heeft al hun Wii U bekend gemaakt, en op dit moment lijkt deze ietsje krachtiger te gaan worden dan de Xbox 360/PS3. Maar als je bedenkt dat Nintendo het hiermee zal proberen rooien tot 2016 (wilde gok, kan nog langer worden) zal hun hardware-troef ook snel uitgespeeld zijn...

En wat de rekenkracht op PC betreft, die wordt op dit moment nog grotendeels onbenut gelaten. Feit is dat zelfs PC's uit 2006/2007 meer dan voldoende zijn voor 90% van de bevolking, dus de groei in performance is daar niet zo broodnodig als bij mobiele apparaten. Dat maakt de performance van SoC's op dit moment topprioriteit, die PC is toch al snel genoeg :+
telefoons evenaren binnen twee jaar Xbox 360 en PS3
Echt nieuws is dat natuurlijk niet, en tegen die tijd zijn de Xbox 360 en PS3 al 8 en 7 jaar oud.
Ah, ze zitten nog op schema. :)
Dat artikel is van 1,5 jaar geleden, en tegenwoordig is een HDMI output op Full HD (1080p) niet wereldvreemd meer op een telefoon of tablet.

En eigenlijk is het appels met peren vergelijken, want een PS3 heeft geen eigen scherm; dus alleen de output telt. (voor het geval iemand roept dat er nog geen schermen zijn die de resolutie ondersteunen).

Conclusie: de GPU van smartphones/tablets zit al op hetzelfde niveau als de PS3 (qua output)

Nu de rest nog...


PS ik vraag me af... het is niet te testen omdat een PS3 emulator op een telefoon/tablet te traag is, maar volgens mij is het hardware matig al aardig up-to-date... Zou Carmack dit bedoelen ipv hardware?
maar graphics op een klein scherm tegen een 42" scherm zijn toch niet te vergelijken.
Over 2 jaar is de Xbox 360 alweer 8 jaar oud. Zo vreemd is het dan toch niet dat phone's over 2 jaar net zo snel zijn?
Beetje een misleidende titel aangezien het artikel spreekt over mobiele apparaten wat dus veel meer is dan alleen telefoons.
Mobiele apparaten als de Ipad (lees: tablets) zie ik binnen twee jaar nog wel zo krachtig worden, maar mobiele telefoons? Ik betwijfel het.
De core hardware van de meeste tablets kan zo in een telefoon gepropt worden. Feitelijk is er ook weinig verschil tussen de huidige populaire tablets en telefoons, alleen het scherm en de belfunctie verschillen
van de huidige tablets wel ja,maar aangezien tablets populair lijken te worden, lijkt het mij logisch dat er ook speciale chips voor tablets gaan komen, zie bijvoorbeeld de atom en de amd z nogwat chip die speciaal voor tablets bedoelt zijn
Beetje een misleidende titel aangezien het artikel spreekt over mobiele apparaten wat dus veel meer is dan alleen telefoons
Goed punt. Een laptop is bijvoorbeeld ook een mobiel apparaat. En ik ga ervan uit dat een state of the art laptop al heel dicht in de buurt zit van PS3 of Xbox 360
Voorbij zelfs. Laptops doen tegenwoordig niet meer onder voor desktops.
MIsschien beetje overdreven maar zit toch wel een kern van waarheid in.
Binnen 1 project (Rage heeft volgens mij wel 6 jaar geduurd) is er veel gebeurt.
Samsung (ea) komen straks al met Quadcore CPUs voor GSM's..

Batterij zal altijd het probleem zijn lijkt me
Nah, eerst was het de megapixels in de camera, nu de Hertz in de processor, daarna word het de GPU en hopelijk gaan ze daarna adverteren met hun batterijduur.
Paar jaartjes nog.
Ik denk dat hij iets te optimistisch is. Huidige generatie telefoons gaat nog lang niet aan computers van een jaar of 6 hoewel ze in de buurt komen. Alleen MHZ tellen daargelaten natuurlijk, want een ghz op zo'n zuindige telefoon cpu doet lang niet zo veel als een ghz op een full fledged CPU.
Games op mobile devices zien er nogsteeds uit als iets uit het MMX pentium 2 tijdperk, alleen dan met wat betere physics zo af en toe (Angry Birds).

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 8 juli 2011 16:28]

Schijnbaar ben je niet bekend met de games van Gameloft.
Games op mobile devices zien er nogsteeds uit als iets uit het MMX pentium 2 tijdperk
Dat is natuurlijk niet waar. Als je naar de iPhone tech demo kijkt van de Unreal Tech engine, dan zie je toch wel dat die aanzienlijk betere graphics naar voren tovert dan wat destijds mogelijk was op een Pentium 2 met MMX een bijbehorende grafische kaart.

Het spel Infinity Blade is op diezelfde engine gemaakt: http://www.youtube.com/wa...ERemA&feature=related
Ik ben idd zwaar onder de indruk van The Citadel demo. Textures en geometrie zijn gewoon van hoge kwaliteit!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013