Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 457 reacties, 56.830 views •

Wie volgend jaar met een opleiding Media, informatie en communicatie aan de HvA wil beginnen, moet een laptop kopen. Firewire is verplicht, net als een extra accu, omdat er te weinig stroompunten zijn. Ook een externe 250GB-schijf is vereist.

Hogeschool van AmsterdamDe nieuwe eisen worden aangekondigd in een mail aan studenten. Wie aan een opleiding Media, informatie en communicatie wil beginnen, moet fors investeren in een laptop. Vanwege alle eisen kost een geschikte laptop al snel 800 euro. Samen met alle verplichte softwarelicenties is een eerstejaarsstudent minimaal 1100 euro kwijt, boven op het collegegeld en de kosten voor schoolboeken. Voorheen konden studenten pc's van school gebruiken om programma's als Photoshop, Première en ISPSS te gebruiken, maar nu moeten studenten daar zelf voor zorgen.

Een 'laptopverplichting' is bij vervolgopleidingen geen uitzondering, maar de Hogeschool van Amsterdam stelt forse eisen aan de specificaties. Een laptop voor een eerstejaars moet als cpu een Core i3, i5 of i7 aan boord hebben, of een AMD Athlon II of Phenom. De laptop moet over minimaal 4GB intern geheugen beschikken en minimaal 320GB schijfruimte, waarbij een draaisnelheid van 7200rpm wordt aanbevolen. De wifi-chip moet de nieuwe n-standaard ondersteunen.

Het scherm moet over een resolutie van minimaal 1280x900 pixels beschikken; een beelddiagonaal wordt niet aangegeven. Panelen met de genoemde resolutie worden overigens niet geproduceerd. Aan de grafische kaart worden weinig eisen gesteld. Opvallender is de eis voor firewire; de laptop moet een firewire-port aan boord hebben. Deze standaard is weinig toekomstvast; firewire lijkt te worden verdrongen door usb 3.0 en thunderbolt. De firewire-eis maakt het aantal laptops waaruit kan worden gekozen fors minder. Omdat een Apple-laptop wordt afgeraden, blijven vrijwel alleen zakelijke laptops van HP en Dell over.

Bovendien wordt studenten bevolen om een extra accu aan te schaffen, omdat er te weinig aansluitingen op het lichtnet in het schoolgebouw zijn. Ook moet een extra usb-schijf van minimaal 250GB worden aangeschaft. In het propedeusejaar is Windows 7 verplicht; opmerkelijk genoeg gaat het daarbij om de Britse versie. Laptops met de Britse Windows 7-versie zijn in combinatie met de genoemde eisen voor zover bekend in Nederland niet te koop.

Daarnaast moeten de eerstejaars over Office Professional Plus 2010 beschikken, evenals over Adobe CS5 Design Premium. Met studentenkorting kosten deze samen circa 125 euro. Als virusscanner moet Security Essentials of Avira worden gebruikt; antivirus van Norton of McAfee is verboden.

De eisen voor tweede-, derde- en vierdejaars verschillen per afstudeerprofiel. In sommige gevallen voldoet een minder presterende laptop. Ook mag in vervolgjaren met andere configuraties, bijvoorbeeld een Mac-laptop, worden gewerkt; waarschijnlijk om bestaande studenten te compenseren. Vierdejaars hoeven geen nieuwe laptop aan te schaffen als ze er al een hebben. In de vervolgjaren is een extra accu bovendien niet altijd verplicht.

De opleiding probeerde in het verleden ook al een laptopverplichting in te stellen, maar na protest besloot de hogeschool ervan af te zien. Volgens de HvA kunnen studenten met korting laptops kopen via Surfspot.nl, maar veel van de daar aangeboden laptops voldoen niet aan de eisen van de hogeschool. De HvA was niet bereikbaar voor commentaar.

Update, 17:01: Volgens woordvoerster Suzanne Okkes van de Hogeschool van Amsterdam is het niet zo dat leerlingen die geen laptop hebben die aan de vereisten voldoet, naar huis worden gestuurd. "Je kunt het lezen als een dringend advies", aldus Okkes. "Je maakt het heel lastig voor jezelf als je bepaalde dingen niet hebt." De mail is volgens Okkes iets 'dringender opgesteld' dan bedoeld.

"We hebben vrij hoog ingezet, maar we hopen dat laptops die studenten nu kopen gewoon vier jaar meegaan", aldus Okkes. Firewire zou nodig zijn om beelden van videocamera's van de Hogeschool te kunnen halen. Volgens Okkes is er daarnaast toe besloten om geen extra stroompunten bij te bouwen en een extra accu te adviseren. "Omwille van duurzaamheid hebben we ertoe besloten om niet het hele gebouw vol stroompunten te plaatsen", aldus Okkes.

Reacties (457)

Reactiefilter:-14570444+1276+222+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 16
Het klinkt als veel geld, maar in mijn eerste jaar (werktuigbouwkunde) een aantal jaar geleden, was een laptop ook min of meer verplicht. Er was destijds maar 1 optie en die kostte al 1400 euro. Uitbreiden bracht al snel de prijs tot 1600 euro. Dit was de onder sommigen welbekende Paradigit rocksolid :)

Wat betreft bovenstaande nieuwsbericht: klinkt of er niet goed over is nagedacht. Als je het punt voor punt afloopt:
- niet genoeg stroompunten? Als instelling loop je erg achter de feiten aan als je niet gaat uitbreiden als dit je probleem is. Extra accu kan handig zijn, maar over een paar jaar zijjn die accu's 'op' en heb je toch weer nieuwe nodig

- firewire eisen, maar dan apple afraden... er zijn vast voor- en nadelen aan de standaard, maar gezien dat de toekomst onzeker is zou ik als HvA zo'n eis toch echt laten vallen als bijv USB voldoet.

- software: als die licenties voor office, adobe suit etc vroeger op vaste pc's stonden, kan daar nu ook best een licentie-per-student van worden gemaakt, betaald door de HvA. Veel andere instellingen (oa Twente) deed dit ook al: 'gratis' office licentie voor alle studenten etc.Verder kunnen studenten tegen goede kortingen al bij surfnet kopen, die 125 euro kun je dan ook als een investering zien zoals studieboeken. Per slot van rekening ben je media en communicatie gaan studeren...
maar gezien dat de toekomst onzeker is zou ik als HvA zo'n eis toch echt laten vallen als bijv USB voldoet.
USB voldoet niet. Dus.

Als je professionele videoapperatuur moet aansluiten op zo'n laptop, werken die alleen met een firewire aansluiting. Dit is met name omdat firewire dedicated hardware heeft die de cpu niet belast, en bovendien voor video heel belangerijke timing garanties geeft, iets wat met USB simpelweg niet bestaat.

Dat soort dingen sluit je niet op een computer om er vervolgens ala diskdrive bestandjes vanaf te halen, je neemt echt video op terwijl het apperaat dat afspeelt. De reden dat dat nog steeds zo gebeurd is simpel: het is nog altijd iets wat de beste kwaliteit oplevert. (er zijn wel alternatieven, maar die zijn helemaal onbetaalbaar )
I know, een heel verhaal, maar worth reading i suppose.

Software vreemd
Wat betreft de software eisen gaan ze wel wat ver. Daar kunnen de studenten zelf wel uit komen wat betreft windows/mac/virusscanner etc. Het enige wanneer ze een OS en maar een office model van bepaald type kunnen verplichten is als zij ook garanderen dat de ict afdeling van de HvA 100% support geeft op de software. Dan moet die kennis wel in huis zijn. Kan iemand mij vertellen of hier ook iets over gezegd is door de HvA?

Hardware, firewire, is best te verklaren
Maar wat betreft de hardware eisen, vind ik dat ze op enkele na toch best wel een punt hebben. Het is een media-opleiding, hier wordt doorgaans gewerkt met (semi-) professionele filmapparatuur die vaak alleen firewire ondersteunen. Die eis is denk ik helemaal niet raar betreffende de opleiding waar men voor kiest.
Ik ben het niet volledig eens met wat Khildin hieronder zegt maar zijn oplossing voor firewire vind ik wel een interessant om even te vermelden: Khildin in 'nieuws: HvA-opleiding stelt laptop met firewire en extra accu verplicht'

Ik werk dagelijks met Photoshop CS5. Ik heb een redelijk sterke laptop, een van de betere Core2Duo processoren, 4gb ram en een 7200rpm schijf. Maar ik ga zeer binnenkort over op een workstation omdat mijn laptop al moeite heeft met de foto's waar ik mee werk (slechts 22MP). Ik sta regelmatig 15min te wachten op een bewerking. Video-editing programma's zijn over het algemeen zwaarder voor je systeem dan PS dus zo gek zijn de hardware-eisen die ze stellen dus niet.

SSD
Ook zag ik een puntje langskomen over SSD. Wanneer je een SSD wilt, en je hebt een laptop waar maar 1 schijf in gaat, dan ben je inderdaad duur uit voor een redelijke capaciteit. Maar daar kies je wel zelf voor! Dit is easy op te lossen met een laptop waar 2 hdds in gaan, die zijn vaak wel iets duurder maar op die manier een kleine ssd kunnen gebruiken voor OS en main software komt qua prijsverschil denk ik wel in de buurt van elkaar.

Waarom zo'n "dure" laptop dan?
Deze eisen voorkomen juist dat men na een half jaar alsnog een nieuwe duurdere laptop aan moet schaffen en juist dan met extra kosten worden opgescheept. De externe hdd is erg handig maar beetje raar om te vereisen inderdaad. Als je gewoon een 750gb of groter interne disk hebt heb je die voorlopig niet nodig. Tenzij je geen firewire hebt en je video elders moet importeren ;) Voor backup zijn deze wel echt aan te raden.

Slechte ondersteuning netstroom HvA
De eisen aan extra accu e.d. is wel wat raar. Van de HvA mag je toch minstens verwachten dat ze voldoende netstroom aan leggen om de laptops te voorzien. Wanneer je op full power video aan het editen bent trekt ie je accu ook binnen de kortste keren leeg, dan is 1 extra accu echt niet voldoende voor laten we zeggen 6uur editing of whatever ze voor les krijgen.

Zure Apple
Nou zie ik ook een hoop reacties langskomen over Apple, dat die wel de firewire ondersteunen maar door de eis dat met naar een potentieel duurdere laptop zouden moeten. Zojuist heb ik in pricewatch gekeken en de goedkoopste MacBook met minimaal i3 is al 1050 E. Alle sterkere zijn al gauw ruim boven de 1400 E. Voor dat geld of minder heb je zeker wel een (imho) betere windowslaptop (maar ik ben nou eenmaal een Windowsman). Of linux of wat je ook wilt draaien natuurlijk. Zoals Zunflappie al zei, wanneer je alle software maar draaiend kan krijgen, who cares.

Ben wel benieuwd naar reacties hierop :)

PS. Je zit inderdaad wel al gauw vast aan HP of Sony wat betreft de firewire eis.
Pricewatch vergelijking

Edit: Link naar vergelijking aangepast naar i5 ipv i7 search. Wel frappant dat apple niet eens naar boven komt wanneer alle eisen worden aangevinkt :-) Zojuist gezien dat Apple alleen maar 5400rpm hdds gebruikt, vandaar.

Hmm, Apples hebben trouwens wel verdomd lage resoluties. Laptops die aan alle eisen voldoen hebben toch minimaal 1680x1050 terwijl Apple bij 1280x800 en 1440x900 blijft hangen, zelfs op de 15" modellen. Voor een 15" verwacht je tegenwoordig toch wel Full HD lijkt me. Misschien ben ik gewoon verwend :)

[Reactie gewijzigd door JvZ op 7 juli 2011 14:37]

Ook zag ik een puntje langskomen over SSD. Wanneer je een SSD wilt, en je hebt een laptop waar maar 1 schijf in gaat, dan ben je inderdaad duur uit voor een redelijke capaciteit.
Nee hoor, je kunt vaak in het gat van de optische drive met een adapter (of wat tweaking) een SSD plaatsen, voor die 2x per jaar dat je een DVD gebruikt schaf je een USB optische drive aan, de SSD gebruik je dagelijks.

De externe HDD is niet voor storage, maar voor back-ups, zie de mail, op zich wel logish (de school had natuurlijk ook storage op een SAN aan kunnen bieden, externe schijven raken zoek en gaan op den duur ook kapot)....

Ik vind het vreemd dat er geen eisen aan de support gesteld worden, als de laptop het niet doet kan de student in feite niets doen, high-level support is dan wel handig, met direct een monteur op de stoep of een vervangingsexemplaar. Minimaal 2 jaar pick-up and return garantie.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 7 juli 2011 14:17]

Klinkt wel als een leuk tweak-project eigenlijk :-) Ik denk trouwens dat de brander voor de mediaopleiding misschien juist wel praktisch is om aanwezig te zijn. Maar inderdaad niet de hele tijd. De externe's zijn ook prima te betalen tegenwoordig.
Voor dat geld of minder heb je zeker wel een (imho) betere windowslaptop (maar ik ben nou eenmaal een Windowsman).
Niet echt argumenten waarmee je een die-hard Mac gebruiker zult overtuigen :)
Zojuist gezien dat Apple alleen maar 5400rpm hdds gebruikt, vandaar.
Wat dus niet klopt want 7200rpm drives en SSD zijn een BTO opties.
terwijl Apple bij 1280x800 en 1440x900 blijft hangen, zelfs op de 15" modellen.
Zowel de 15" als 17" zijn optioneel met een hogere resolutie scherm leverbaar! Namelijk 1680x1050 (15") resp. 1920x1200 (17"), daarnaast kun je nog kiezen uit glossy of mat.
Voor een 15" verwacht je tegenwoordig toch wel Full HD lijkt me. Misschien ben ik gewoon verwend
1920x1080 resolutie staat natuurlijk mooi op het spec sheetje maar in de praktijk is het overkill op een 15" scherm.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 juli 2011 15:05]

1920x1080 resolutie staat natuurlijk mooi op het spec sheetje maar in de praktijk is het overkill op een 15" scherm.
Daar ben ik het niet mee eens, ik heb 1920x1080@15 inch, met applicaties als Photoshop is het onwijs handig om zo'n resolutie te hebben, zo kun je veel meer tools kwijt en meer detail zien.

Je kunt dan bijv. een website en een Word-documentje full-size naast elkaar zetten.

Zo zijn er nog 1001 toepassingen waar een 1920x1080 scherm echt een verademing is, ik zou niet meer kunnen/willen werken op iets onder de 1920x1080/1200. 17" is weer net wat te groot om makkelijk mee te nemen.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 7 juli 2011 15:20]

Daar ben ik het niet mee eens, ik heb 1920x1080@15 inch, met applicaties als Photoshop is het onwijs handig om zo'n resolutie te hebben, zo kun je veel meer tools kwijt en meer detail zien.
Dat van die tools klopt alleen wordt het allemaal wel erg priegelig en erg vermoeiend om er langere tijd mee te werken.

Een virtuele (scrollende) desktop of een tweede scherm werkt dan een heel stuk prettiger.
en meer detail zien
Alleen als je ogen perfect zijn en de afstand oog/scherm 60cm (15" scherm) of minder is

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 juli 2011 16:00]

Screenshotje, 1366x768 vs 1920x1080, klein, wel nee?

Met 1680x1050 kom je een eind, screenshot, de 240 pixels die je mist in de breedte zorgen ervoor dat je net geen 2 documenten of pagina's full-size naast elkaar kunt zetten.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 7 juli 2011 15:56]

Leuk geprobeerd, maar het nog kunnen zien en er ook nog comfortabel mee te kunnen werken zijn twee verschillende dingen.
Ik werk er al een jaar lang, 8 uur per dag zeer comfortabel mee, juist omdat ik de pixels niet meer zit te tellen en omdat ik gewoon meer kwijt kan op mijn scherm. Dit komt ook omdat ik vrij scherpe ogen heb, ik erger me bijv. aan de 'enorme' pixels van mijn iPad (kan er de subpixels op zien), de 'retina' pixels kan ik ook onderscheiden.
Ik werk er al een jaar lang, 8 uur per dag zeer comfortabel mee,
NIets mis mee toch?
Maar zoals jezelf al schrijft je hebt een perfect zichtvermogen terwijl bijna 40% van de mensen (25 jaar) een bril of lenzen nodig heeft en dat percentage neemt toe met de leeftijd.
Belachelijk dit. En dan is het ook nog voor MIC! Dat is juist een opleiding bij de HvA waar je alleen een computer nodig hebt voor tekstverwerken (mijn broer volgt de opleiding). Bijna niemand bij deze opleiding heeft een laptop. Ik had het kunnen begrijpen als het een opleiding was geweest waar dit soort computers nodig zijn, maar bij deze opleiding slaat het echt nergens op. De opleiding is ook vrij verouderd, aangezien ze nog steeds HTML les geven en het allemaal in tables doen. ;)

De stromingen van MIC:

- Redactie en Mediaproductie;
- Informatie en Media;
- Reclame, Marketing en Communicatie;
- Media, Marketing en Publishing;
- Nieuws en Media.

Het is meer een marketing / journalistiek / reclame opleiding. Zoals ik al zei: alleen een computer nodig voor tekstbewerking. Enige stroming die enigszins een redelijke computer nodig zou hebben is Redactie en Mediaproductie, waar ze volgens mij ook kleine video's bewerken (niks speciaals).

Erg vreemd dit. Gelukkig ben ik vorige maand afgestudeerd en ben ik van die school af. :)
Ik snap precies wat je bedoelt!

Bij mij in de klas zaten ongeveer 24 mensen, vijf daarvan (waaonder ik) hadden altijd een laptop mee naar school (en dat kwam omdat ik van een andere opleiding af kwam waarbij wel een high end laptop handig was). Het was ook niet verplicht een laptop te hebben omdat het toch zelden gebruikt werd. Het enige wat je op een laptop moest doen was verslagen en presentaties maken, iets wat je met Office 97 nog lukt!

Kortom, totaal overbodig en de perfecte manier om potentiële studenten af te schikken!
Precies en helemaal absurd dat je een laptop nodig heb. In de tussenuren zijn er vrij weinig mensen die achter een laptop gaan zitten, laat staan videobewerken of dingen aansluiten op Firewire. Microsoft Office is wel een must (presenteren met Powerpoint presentatie is standaard en Excel is ook wel nodig).
Ik werk als leraar aan de HvA (interactieve media), en volgens mij is dit een storm in een glas water.

Er zijn op school (en zeker in het singelgrachtgebouw) meer dan voldoende stroompunten. Er liggen in de klas vaak industrieele stekkerdozen die je uit kunt rollen.

Ook hebben alle studenten nu al een laptop, en bijn alle laptops hebben nu al meer power dan die van mij (trouwe thinkpad X-series core2duo). Veel studenten zeulen zelfs vrolijk 17inch monsters mee.

Als Firewire echt nodig is, wat ik me ook niet echt voor kan stellen, koop dan een PCMCIA naar Firewire insteekkaart voor 15 euro. Als je op die manier in de pricewatch zoekt kun je ineens in plaats van 30 nu 148 laptops kopen, en is de goedkoopste 479 euro.
Dat is echt typisch IAM. Op MIC is het echt niet dat gemiddelde studentes met krachtige laptops rondlopen. Ik als Tweaker heb zelfs alleen een hele paar jaar oude dual core laptop en nieuwere, totaal niet krachtige netbookje. Niet dat het erg is, want voor Microsoft Office en Firefox heb ik niet meer nodig. En zelfs daarvoor gebruik ik (en mijn oude klasgenootjes) gewoon trouw de (snikhete en soms overvolle) computerlokaal.
Meeste dingen zijn geen eis, maar een aanbeveling. Zo staat nergens dat de wifi-chip n moet hebben. En ook de harddisk is slechts een aanbeveling.
Verder zullen ze op die school wel apparaten hebben die de studenten gaan gebruiken en middels firewire met de laptop moeten communiceren, zoals DV-camera's.

Ik vind het goed dat ze de eisen/aanbevelingen hoog leggen, om te voorkomen dat de student na 6 maanden ineens een andere laptop moet aanschaffen die wél meekan met de software en hardware die in het curriculum gebruikt wordt.
System requirements voor je studie, het moet niet gekker worden hé? 8)7

Dat je een laptop moet aanschaffen voor een dergelijke studie vind ik normaal. Heb ik zelf ook met mijn opleiding Informatica in een andere stad.

Waar mijn wenkbrauwen echter wel van fronzen is de extra accu. 'Niet genoeg stroompunten'? Pardon? Waar betaal je elk jaar het collegegeld voor? Precies, om de school de mogelijkheid te geven je studie te bekostigen. Je betaald dus het collegegeld voor dat soort voorzieningen zoals stroompunten. Wat ik hier zie is een soort van 'dubbel belasten'. Nederland behoort wat dat betreft tot de wereldtop van dat soort praktijken. Goedkope oplossing: Stekkerdoos.

Ik denk echter dat het niet zo'n vaart zal lopen. Gaat een docent nu echt elke laptop controleren op de desbetreffende specs? Natuurlijk niet. Daar hebben ze helemaal geen tijd voor. Daarnaast denk ik ook dat de desbetreffende verantwoordelijke die deze beslissing heeft genomen stil in een hoekje zit weggedoken nu dit nieuws op de voorpagina van Tweakers staat. :P

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 7 juli 2011 12:36]

Maar even een reactie van een student zelf dan?

Allereerst @DanielWW2: Neen. De Amstelcampus wordt rond onze school gebouwd. Wij verhuizen dus niet, de rest komt naar ons toe.

Die FireWire is enigszins logisch, aangezien wij met HDV camera's van Sony werken. Deze werken vrijwel alleen met een FireWire aansluiting. Er zit ook een micro/mini USB aansluiting op, maar ik kreeg het hier thuis niet aan de praat met zo'n kabeltje.
De rest van de specificaties daarentegen; compleet overbodig. Ik heb in het propedeusejaar in totaal 4 uur les gehad in Photoshop. Dit ging niet veel verder dan een plaatje een beetje oppoetsen, kleuren feller maken en hier en daar wat wegknippen. Daarnaast krijg je heel erg basis HTML en een module Acces databasebouw.
Voor Nieuws & Media moet je in je tweede en derde jaar zo nu en dan een filmpje monteren, maar hiervoor staan iMacs met de benodigde software. Dit zijn er niet veel, maar meestal werk je in groepjes aan dit soort producties, dus heb je maar 1 computer nodig. Ze hebben onlangs een nieuw lokaal ingericht op de bovenste verdieping met een zooi iMacs en ik heb het daar nog nooit vol gezien.

Dat ze een laptop verplichten vind ik niet eens zo gek, dit is ook op veel andere opleidingen een verplichting. Tevens is er in de hele school maar 1 openbaar computerlokaal, de andere twee of drie zitten op slot en kunnen alleen open als er een docent aanwezig is. Er is dus een chronisch tekort aan computers, maar dit kunnen ze beter oplossen door een extra lokaal in te richten als computerlokaal of meer flexibele werkplekken te maken, want ook aan stopcontacten is een chronisch tekort.
Er zit ook een micro/mini USB aansluiting op, maar ik kreeg het hier thuis niet aan de praat met zo'n kabeltje.
Weet je zeker dat het niet Firewire is? Ik heb ook een mini poort op mijn JVC cam en dacht dat het usb was, bleek het alleen het firewire protocol te snappen.
[...]

Weet je zeker dat het niet Firewire is? Ik heb ook een mini poort op mijn JVC cam en dacht dat het usb was, bleek het alleen het firewire protocol te snappen.
Op camera's zit vaak een mini-firewire poort inderdaad. En ik bedenk me nu dat je dat makkelijk zou kunnen verwarren voor een mini USB. (het enige verschil met een normale firewire poort is dat er geen stroom voorziening mogelijk is met die versie)
Ik weet niet of dit al vermeld is, maar het lijkt me dat deze "veel te hoge" eisen een manier zijn om al die studenten af te schrikken om voor deze studie te kiezen. Doordat een InHolland diploma niets meer waard is, kiezen veel meer studenten voor een HvA studie, dan voorgaande jaren. Ik dacht dat het HvA dit jaar <60% meer aanmeldingen heeft gekregen.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het MIC nu al te weinig capaciteit heeft om de huidige studenten te herbergen. En dat blijft zelfs zo als er dit jaar geen studenten bijkomen. Zogenaamde werkcolleges met rond de 100 studenten volgen zijn geen uitzondering meer, waar dit voorgaande jaren maximaal 30 was.

Het lijkt me sterk dat het gaat werken, zelfs de docenten van het HvA hebben geen laptop die aan deze eisen voldoet.

[Reactie gewijzigd door rnenator op 8 juli 2011 09:55]

De hogeschool zal echt geen ophef maken wanneer een student over een laptop beschikt die niet aan de gestelde criteria voldoet.
Zodra een student niet over de juiste soort hardware beschikt moet er als docent voor gekozen worden hier geen aandacht aan te besteden zodat het (werk)college geen vertraging oploopt.
De docent hoeft zich niet schuldig te voelen aangezien die ervan uit mag gaan dat de student zich bewust was van de risico's verbonden aan het afwijken van de geadviseerde specs.

In plaats van een extra accu kan je beter (wat ik altijd gedaan heb) een stekkerblok bij je hebben achter in je rugzak. Stroompunten realiseren in plaats van er een in te nemen maakt je geheid een graag gezien gezicht in de soms overvolle collegezalen.

[Reactie gewijzigd door ROT13 op 7 juli 2011 14:50]

In plaats van een extra accu kan je beter (wat ik altijd gedaan heb) een stekkerblok bij je hebben achter in je rugzak. Stroompunten realiseren in plaats van er een in te nemen maakt je geheid een graag gezien gezicht in de soms overvolle collegezalen.
Dat is een héél erg goed idee, dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb. Ga ik ook doen.
Dit artikel geeft m.i. de waarheid niet volledig weer. In de oorspronkelijke HvA-mail wordt misschien ongelukkig gesproken over "eisen" op bepaalde punten, maar als je de mail leest wordt wel snel duidelijk dat het hier voornamelijk over suggesties gaat. Een paar voorbeeldjes:

Oorspronkelijke mail:
Omdat er in het Singelgrachtgebouw (SGG) onvoldoende stroompunten zijn, adviseren we iedereen een extra accu aan te schaffen.
Oorspronkelijke mail:
Op elke laptop is het draaien van een virusscanner verplicht. De HvA heeft slechte ervaringen met de virusscanners McAfee en Norton. Ze detecteren niet alles, gebruiken veel geheugen en vergen veel van de processor. Goede virusscanners zijn Microsoft Security Essentials (gratis) en Avira Antivir (gratis).
Zou wat zijn als je een Mac hebt, common-sense is naar mijn weten toch de enige antivirus die je nodig hebt, en die neemt ook geen CPU kracht in beslag.
1 2 3 ... 16

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True