Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 95, views: 23.026 •

Ruim 70 procent van de iPhone-bezitters in Nederland heeft de chat-app WhatsApp geďnstalleerd, volgens onderzoek. Bij Android-gebruikers is dat 60 procent. De Facebook-app is op 48 procent van alle smartphones in Nederland aanwezig.

WhatsApp is met een installatiepercentage van 70 het populairst onder iPhone-bezitters in Nederland, stelt Telecompaper na onderzoek onder 2500 consumenten in de leeftijd van 15 tot en met 64. Bij Android-gebruikers ligt het percentage op 60. Ook de Facebook-app is door 60 procent van de Android-gebruikers geïnstalleerd. Bij BlackBerry-bezitters is WhatsApp minder populair; daar is Ping heer en meester.

WhatsApp is in korte tijd flink in populariteit gestegen, blijkt uit het Dutch Apps Market-onderzoek. Waar de chatapp vier maanden geleden nog door 30 procent van alle smartphonebezitters geïnstalleerd was, is dat percentage inmiddels gestegen tot 43, oftewel ongeveer 2,2 miljoen toestellen. De Facebook-app is met een percentage van 48 echter nog iets populairder. Bij het onderzoek is ook gevraagd naar het daadwerkelijke gebruik van de app; slechts drie procent zou WhatsApp wel geïnstalleerd hebben, maar niet of nauwelijks gebruiken.

Game-apps staan op 60 procent van de toestellen en instant messaging en social networking volgen met 51 procent. Tot slot heeft 30 procent van de gebruikers apps die voor spraakdiensten bestemd zijn.

Mogelijk heeft de ophef over de chatheffing, zoals KPN die in april voorstelde, te maken met de stijging in populariteit. De telecomaanbieder richtte zijn pijlen toen rechtstreeks op WhatsApp en claimde dat dergelijke apps de oorzaak waren van dalende inkomsten uit spraak en sms. De chatheffing werd vervolgens afgeschoten. Volgens Telecompaper moeten providers innovatieve prijsstellingen en diensten realiseren om de teruglopende inkomsten te compenseren.

Reacties (95)

je kunt 't ook anders zien; dan heb jij 1000smsjes te veel per maand!

ofwel; bespaar jezelf een 10tje, beeindig je smsbundel en hanteer de internetbundel (vanuit gegaan dat je die hebt - zo niet, switch je 'm op, heb je zelfde maandelijke lasten maar nu incl. internet op je toestel)

sms is zooo 2009 ;-)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 juli 2011 13:57]

Dat is gek zat, of niet?

Ik vind het trouwens wel knap van mensen die tijd hebben om 1000smsjes per maand te versturen.
Als ik mijn what'sapp berichten moet tellen, zijn dat er fors meer dan ik gesms't zou hebben. Er wordt wel evenredig meer onzin gestuurd.
Met watsapp wordt een simpel berichtje al snel een chat.
tijdens sommige lessen op het hbo wordt watsapp door mijn groepsgenoten gebruikt als chat programma. Daardoor is het "junk send" niveau veel lager dan met sms.
Maakt ook allemaal niet uit: de belangrijkste eigenschap is dat het gratis is. Zowel de app als de berichten die ermee verzonden worden.

Dat alleen al verklaard de hoge dekkingsgraad onder Nederlanders.
Ik heb een tijdje bij helpdesk gewerkt van een mobile provider daar had ik geval van 600 sms binnen 72 uur en collegas hadden nog extreme gevallen... ;-P
Valt best mee hoor. Ik zat vroeger aan de 1200 per maand. We hadden een soort LAT relatie, getrouwd, maar zij woonde nog in Zuid Africa, en ik hier.
Je wilt wel communiceren, maar als sms de enige manier is loopt het op. De rekening trouwens ook.

Pas op het einde had ze een soort internet op haar mobiel, dus konden we andere wijzen gebruiken, zoals IM.

Als mijn toestel het kon had ik ook Whatsapp geinstalleerd staan.
Zelfde hier. Vriending woont aan de andere kant van de wereld. SMSen á 1.5 euro per bericht.

Aangezien we altijd de smartphone bij de hand hebben " whatsappen" we zowat de hele dag door. DWZ, dat gedeelte van de dag dat we allebei wakker zijn ivm tijdsverschil.

Maar ik zie whatsapp meer als een chat ipv afzonderlijke berichtjes, het is dus niet echt een vervanger, wel voegt het wat toe. Buiten dat vindt ik SMSen niet echt meer van deze tijd, en de kosten van een paar woorden tellend berichtje naar het buitenland bijvoorbeeld is buiten alle proporties.
Ik kan het beamen, toen m'n vriendin nog in Wenen woonde liep de rekening ook aardig op. (ik verstookte al snel 90 euro per maand omdat sms naar het buitenland buiten de bundel valt).

Tegenwoordig is dat gelukkig geen issue meer, we wonen nu samen. :) Alleen als ze in het buitenland is voor haar werk (vrij vaak), dan loopt haar rekening weer aardig op.
Ik betaal liever een tientje meer dan dat ik heel mijn contactenlijst te grabbel geef aan een externe partij. Daardoor zal ik ook lekker bij die 30% blijven horen.

@Swordlord: Daar ben ik me zeker bewust van en dat neem ik ze niet in dank af, maar daar is niets door mij aan te doen buiten het zelf te laten.

[Reactie gewijzigd door Mathijs op 6 juli 2011 00:56]

Ook al geef jij je eigen gegevens en contactpersonen lijst niet weg...
Iedereen die jouw in zijn contactpersonen lijst heeft, geeft de gegevens wel voor jouw weg.
Helemaal zonder moeite, doen ze met plezier...
Ooit daar bij stil gestaan?

[Reactie gewijzigd door Swordlord op 5 juli 2011 17:55]

En dat is goedkoper dan een goedkoop internet abonnement ? Nee, Whatsapp is echt een handig voor nog geen 10tje per maand onbeperkt whatsappen. Het merendeel van mijn vrienden heeft het ook, en hoe meer mensen het krijgen, hoe beter voor iedereen.
En dat niet alleen, met whatsapp heb je niet alleen tekst berichten.
Even een foto versturen, of je locatie. Het kan allemaal, daar zou je bij een normaal abbo een flinke duit aan je MMS-jes kwijt zijn.
Ik heb vorig jaar voor het eerst kennisgemaakt met Android. Nog nooit van Whatsapp gehoord tot ik iemand in de telecomwinkel er over hoorde.

Direct geinstalleerd en naar volle tevredenheid. Dit scheelt me een bulk smsjes, waardoor ik een iets goedkoper abonnement kon afsluiten.

Ik ben het met de mensen hierboven wel eens: doordat het van je data abonnement af gaat en je dat niet / amper voelt qua verbruik, wordt 1 berichtje inderdaad heel snel een mini chat.

Waar je vroeger meerdere vragen in 1 sms propte, zonder 1 enkele klinker, wacht je nu het antwoord op je als volzin gestelde vraag af ;)

Dat de populariteit exponentieel zou zijn, laat zich natuurlijk ook eenvoudig verklaren - een dergelijke app heeft pas zin als meer mensen het gebruiken...
Leuk als mensen me smsen, maar heb minder gauw de neiging om te reageren als het niet dringend is. ;)
Inderdaad. Mensen als louwhaaima hebben dan wel 1000 smsjes (als tweaker heb je dan ergens toch wel een fout gemaakt...), maar de mensen die berichtjes naar louwhaaima willen sturen, die hebben vaak geen 1000 smsjes tot hun beschikking.

Ik heb whatsapp eigenlijk ook vooral voor andere mensen geinstalleerd. (ik heb beltegoed genoeg)
SMS is niet gelijk aan Whatsapp; sms heeft een beperkt aantal tekens (ok, je kunt ze aan elkaar plakken), je kunt je locatie niet delen, geen foto's geen video en geen audio.

Daarbij is Whatsapp nog steeds gratis via wifi in het buitenland.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 5 juli 2011 14:35]

Ja maar de mensen waar jij naar sms't die hebben niet zo'n bundel en voor hun kost dat dus wel geld. Je kan het makkelijkst gewoon je eigen bundel stop zetten, bespaard een hoop en je kan gratis whatsappen en je krijgt eerder een reactie terug. Bovendien hoef je niet te schrappen als je een letter teveel hebt wat anderen dus wel moeten doen als ze jou gaan smsen.
Eindelijk gerechtigheid. De kosten van een sms (160 bit zonder headers) zijn echt buiten alle proporties. Nu is er eindelijk een alternatief, en meteen willen ze een zogenaamde 'chatheffing' inbrengen.

Terecht dat deze door de overheid in de kiem gesmoord werd.
160 bit zonder headers
140 bytes. Met GSM 03.38 heb je 7 bits per karakter, dus ruimte voor 140*8/7 = 160 tekens, al nemen een paar tekens dubbele ruimte in. Je zal zien dat als je op je telefoon tekens gebruikt die niet in GSM 03.38 zitten, hij soms overgaat op een 8-bits encoding (met ruimte voor 140 tekens) of zelfs UTF-16 (met ruimte voor slechts 70 tekens)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 juli 2011 14:16]

Interessant! Ik vroeg me al altijd af waarom het toevoegen van 1 exotisch character (vb. ł, ó, ż, ...) zo'n impact heeft, maar vergat het altijd op te zoeken. :-)
Idd. Als bijv. het 155e teken een ë is, dan kost dat ineens 3 smsjes ipv 1 8)7
Onzin, je betaalt per 160 tekens niet per byte.
Je praat zelf onzin. Je betaalt per SMS (en dus per 140 bytes). Als je een berichtje schrijft dat langer is dan verzendt je telefoon gewoon meerdere SMSjes.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 juli 2011 17:31]

Akkoord, maar je zegt 3 in plaats van 1. Dus dan zou het ë karakter met andere woorden meer dan 140 bytes (1 page) moeten innemen?

Of kijk ik iets groots over het hoofd?
Nogal,
het is niet alleen het ë karakter dat meer plaats in neemt maar je hele bericht wordt omgezet in een andere codering.
Zo neemt elk karakter meer plek (bytes) in.

(moest een reactie zijn op Ives)

[Reactie gewijzigd door svenM op 6 juli 2011 09:14]

Wat svenM zegt. De encoding geldt voor de hele SMS, en er zijn 3 keuzes - het oude GSM 03.38 met 7 bits per teken, een 8-bits OEM encoding en UTF-16. Voor ë moet UTF-16 gekozen worden, dus dan heb je in totaal slechts ruimte voor 70 tekens per bericht. Als je bericht uit 155 tekens bestaat (wat zonder "exotische" tekens prima in 1 smsje past), dan kost dat dus 3 smsjes.

Overigens kost het linken van meerdere SMSjes aan elkaar ook nog een paar bytes, met 3 SMSjes in UTF-16 heb je niet 3*70=210 maar slechts 201 tekens tot je beschikking.
WhatsApp is bij mijn weten alleen het eerste jaar gratis. Bovendien verzamelt het allerlei privé gegevens, en als je een beetje abbonnement hebt, zou je toch genoeg sms'jes moeten hebben.
Of ben ik een ouwe lul als al dat nodeloze gechat mij toch niks doet?
In principe wel :p

Uit dit soort cijfers blijkt dat hier een (grote) markt voor is.
Je bent over de 30 dus je bent inderdaad een oude l... ;-)

Ik kan nergens op de site van WhatsApp vinden dat alleen het eerste jaar gratis is, volgens mij is het (nadat je het heb aangeschaft) gratis.

Wat voor privé gegevens zou het verzamelen behalve je telefoonnummer?

ps. Ik zit bij die 30% die het niet heeft, ik sms heel weinig, ik prefereer e-mail.
Kijk maar op de Market bij WhatsApp Messenger: First year free, $1.99/year after

edit: iPhone gebruikers zijn idd goedkoper uit (ook voor het eerst }> )

[Reactie gewijzigd door buutske op 5 juli 2011 14:12]

Bij android ja... Ik weet niet hoe het bij de iPhone zit...
Voor iPhone moet je de app kopen voor €0,79 en dan kan je hem oneindig gebruiken. Zie namelijk nergens op iTunes staan van $1,99/year of iets dergelijks.
Op een gejailbreakte iPhone kun je dus helemaal gratis whatsappen }> , weet niet of zoiets op android mogelijk is?
Bij de iPhone is het gewoon kopen voor 79 cent en klaar.
ik gebruik whatsapp al langer als een jaar en heb nog nooit hoeven betalen niet in de market en daarna ook geen melding of iets dergelijks. Gebruik whatsapp op android.
Wat voor privé gegevens zou het verzamelen behalve je telefoonnummer?
WhatsApp verstuurd jou gehele contact list naar hun centrale server, niet alleen jou telefoonnummer.

Zodra jij je dus aanmeldt voor WhatsApp stuur je alle contactgegevens van al je contacten door naar hun servers. En of het al niet erg genoeg is dat je al je vrienden hun prive gegevens op straat gooit staat er dan ook nog in de algemene voorwaarden dat je die info vrijgeeft als zijnde "public domain". Dat wil dus zeggen dat ze er mee mogen doen wat ze willen.

Nee sorrie, deze app is echt schandalig privacy schendend. In mijn ogen is hij in Nederland zelfs onwettig. Mijn privé gegevens worden opgeslagen op hun server terwijl ik daar geen toestemming voor heb gegeven en worden vervolgens als public domain beschouwd.

Iedereen die ook maar iets geeft om privacy: NIET INSTALLEREN!
maak je niet zo druk,
tis lekker weer, zonnetje schijnt..
Nu is het je 06 nummer, bij chatapplicaties op de PC is het je e-mailadres. Je kunt je ook wel té druk maken natuurlijk.
Als je nog anno 2011 denkt privacy te hebben mag je jezelf achter de oren krabben.
Wat probeer je te bewijzen met je zinloze strijd tegen het systeem?

Go with the flow, ''ze'' weten toch al alles van je :p
Volgens mij geldt dat alleen voor de blackberry en de android toestellen. De iPhone versie is voor altijd gratis nadat je hem hebt aangeschaft.

Heb het even gezocht:
Please download the latest version of WhatsApp Messenger and enjoy our service free for 1 year! During, or after free trial period you can purchase service for $1.99 USD/year.

Maar ja, ik heb zelf aangeschaft omdat ik graag met me vrienden wil communiceren en dat 150 gratis smsjes van t-mobile zijn toch zo weer op dus dan ben ik wel blij dat ik whatsapp heb.

[Reactie gewijzigd door DiceGFX op 5 juli 2011 14:07]

Bovendien verzamelt het allerlei privé gegevens, ...
Heb je daar misschien een bron bij? Ik weet dat het telefoonnummers van uit je telefoonboek upload om ze te vergelijken met een lijst met whatsapp gebruikers, voor zover ik weet gebruiken ze de informatie nergens anders voor.
en als je een beetje abbonnement hebt, zou je toch genoeg sms'jes moeten hebben.
Als je een beetje internet abonnement hebt en een vrienden-/kenissenkring die whatsapp heeft dan heb je geen sms bundel nodig.

De 10 euro die mensen neerleggen voor 1000x sms is dezelfde 10 euro die voor je internet kunt gebruiken.

En als je het nodeloos ge-chat vind dan is dat prima maar dan heb je ook geen sms nodig toch? En laten we wel wezen een telefoon is een communicatie middel, of het nu spraak is of tekst maakt natuurlijk voor het nodeloze weinig uit.

Ik stuur zelf tegenwoordig nauwelijks nog een sms.. Whatsapp heeft een prominente plek op mijn homescreen en hoor dus bij de 67% van de trouwe gebruikers.. :)

Wat ik overigens hilarisch vind is dat de providers hun eigen graf aan het graven zijn. Ze willen het gebruik van een 'gratis' dienst tegen gaan. Dit heeft echter een averechts effect want het krijgt meer naamsbekendheid! :D

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 5 juli 2011 14:17]

Afgelopen 4 maanden dus met 30 procent gestegen. Hoeveel mensen zijn in die maanden van een niet-smart phone naar een smartphone overgegaan? Dat lijkt me ook wel interessant dan...
Niet heel veel meer dan anders denk ik. WhatsApp heeft enorm veel reclame gehad door KPN.
Ik snap iets niet.

Het onderzoek gaat over 'app-gebruik' op de _algehele_ markt van mobiele telefoons, volgens de bron:
Dat blijkt het panelonderzoek 'Dutch Apps Market' van Telecompaper onder 2500 consumenten van tussen de 15-64 jaar. De editie van deze maand focust op communicatiediensten.

Wat komt er dan als titel? iPhone.. :/ Erg erg zielige onzin om weer een artikel 'hot' te maken.
Misschien omday op de iPhone het percentage het hoogst is: 70% ?

"4% van Blackberry gebruikers heeft whatsApp" klinkt natuurlijk veel minder spannend ;)
Blackberry gebruikers hebben Blackberry Messenger al.
En als je de laatste alinea leest:
Meer dan 70 procent van de Apple gebruikers hebben WhatsApp geďnstalleerd. Ping is momenteel populair bij de BlackBerry gebruiker (70 procent voor Ping, tegen 60 Procent WhatsApp). Op Android hebben WhatsApp en Facebook de hoogste penetratie. Elk was beschikbaar op 60 procent van de Android phones. Twitter en WhatsApp werden ook door de respondenten het best gewaardeerd. Ongeveer 95 procent van alle WhatsApp gebruikers zegt dat de app ‘goed’ of ‘ zeer goed’ is. Voor Facebook was dit 85 procent en voor Hyves 73 procent.
Ergo, hetgene dat in de topic staat is wel degelijk juist, echter beschijft de topic maar een deel van het algehele onderzoek, waarin gesteld wordt dat 43% van alle smartphone eigenaars Whatsapp gebruikt.
We hebben voor deze insteek gekozen omdat dit inderdaad het hoogste percentage, en volgens mij het opvallendste resultaat van het onderzoek is. Als bijvoorbeeld Android het hoogste percentage had, was dat de kop geworden.
En nu komt Google ook nog eens aan met een message applicatie. Met Huddle kun je berichten naar personen sturen, maar ook met meerdere mensen tegelijkertijd chatten.

Ik denk dat telecom maatschappijen dit gaan verliezen, maar dat wij als eindgebruikers gewoon extra moeten betalen voor bandbreedte gebruik. Ik voorzie namelijk ook nog wel dat een grote speler VOIP bellen gaat aanbieden (mogelijke uitbreiding van Google+ ?) en dat ze dan ook nog eens het bellen kwijt raken.
Ook met WhatsApp kun je met meerdere personen tegelijk chatten ;)
Ik vind het maar een slecht ding dat Google, en met iOS 5 ook apple, straks een zelfde service aanbieden. Deze zijn dan weer platform gericht, terwijl apps als Whatsapp juist meer op SMSen lijken door universeel te zijn.
Groot verschil tussen bv GTalk/Google+ en Whatsapp/Apple-variant is dat de laatste twee op je telefoon nummer zijn gebaseerd.

Wat dus wil zeggen dat je alleen kan chatten met mensen aan wie je je telefoon nummer geeft.

Gtalk & Huddle gaan gewoon via je email account (veel meer privacy dus).
Er zit een groepschat mogelijkheid in WhatsApp, dus de meerwaarde van Huddle is dan nihil.
Helloooo, google had allang Google Talk. Ik gebruik dat vaker omdat de meeste mensen om me heen wel een Android mobiel heeft. Daarnaast gebruik ik ook wel eens whatsapp.
Superhandig whatsapp. Moet alleen nog even bijgeschaafd worden want de service ligt wel vaak plat. Aan de andere kant, voor 80 cent mag je ook niet teveel zeuren ;)
-

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 juli 2011 14:01]

Op Android is de app zelf gratis en kan je daar het eerste jaar gratis gebruik van maken. Daarna betaal je volgens mij 80 cent per jaar.

EDIT: Oh het is 2 dollar per jaar. Dan hebben ze dat denk ik laatst veranderd ofzo.

[Reactie gewijzigd door JHdD op 5 juli 2011 14:15]

Ik denk dat kpn de afgelopen tijd heeft bijgedragen aan de populariteit van WhatsApp :p
Dingen die groot worden via het internet zijn toch nooit meer helemaal te stoppen :), dus de telecomproviders gaan dit zeer zeker verliezen, kijk naar het downloaden van muziek en films etc, er blijven altijd alternatieven komen, en voor elke sluiting zijn er al weer 10 andere alternatieven op "de markt".

Zelfde geld voor whatsapp, en de andere pingvarianten, al willen de telecomproviders dit aan banden gaan leggen, het gaat ze nooit lukken.

Verder lach ik me inderdaad ook kapot, ik heb het een na goedkoopste abbonement, en 2 jaar lang via een actie van KPN internet voor 2.50 per maand, en voor die 2.50 per maand verstuur ik makkelijk duizenden berichten :).