Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft: vernieuwde Hotmail 'tienmaal sneller'

Door Dimitri Reijerman, zondag 3 juli 2011 14:17
Submitter: hAl, views: 44.577

Het Windows Live Team meldt dat het door gebruik te maken van optimalisaties met behulp van html5 zijn gratis webmaildienst Hotmail flink heeft versneld. Microsoft claimt dat de vernieuwde Hotmail tot tienmaal sneller presteert.

Nadat Microsoft al zijn Skydrive-opslagdienst in een nieuw html5-jasje had gestoken, heeft het softwarebedrijf de nodige tijd gestoken in het verder optimaliseren van zijn Hotmail-dienst. Om de webmaildienst beter te laten presteren, heeft Microsoft onder andere het caching-mechanisme van Hotmail aangepakt. Zo worden berichten en informatie van de inbox voortaan tijdelijk gecacht in de browser door gebruik te maken van de dom. Hierdoor zou het openen van e-mails aanmerkelijk vlotter moeten gaan. Als de gebruiker uitlogt, wordt de cache automatisch geleegd.

Naast caching heeft het Windows Live Team gewerkt aan een preloading-mechanisme, waarbij een volgende ongelezen mail alvast wordt ingeladen terwijl de Hotmail-gebruiker nog een bericht leest. Ook wordt in de achtergrond alvast javascript-code geladen om bepaalde acties sneller te laten verlopen. Een laatste optimalisatieslag is volgens Microsoft gemaakt door bepaalde acties, zoals het wissen van een e-mail, in de achtergrond plaats te laten vinden. Volgens Microsoft presteren moderne browsers zoals IE9 door het gebruik van deze asynchrone operaties aanmerkelijk beter.

Microsoft stelt dat uit metingen blijkt dat de vernieuwde Hotmail tot tienmaal sneller is dan zijn voorganger. Daarbij ging de softwaregigant uit van een relatief trage internetverbinding met een downloadsnelheid van 768kbps en een uploadsnelheid van 128kbps. De latency van de verbinding zou 25ms bedragen. Voor de toekomst belooft Microsoft nog meer optimalisaties in Hotmail door te voeren.

Volgende 14:59 AnonymousIRC publiceert accounts datingsite Pepper.nl
Vorige 13:02 Spotify komt naar België
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

In de video 0:36 rechts en 0:45 links... Zo kan ik ook wel 'aantonen' dat de nieuwe Hotmail zoveel sneller is geworden. Gewoon 10x zo snel klikken? Ik geloof best dat de nieuwe sneller is maar in deze video wordt het wel overdreven.

Idd je ziet dat het aanvinken van de items links dermate veel trager gebeurt dan bij de rechtse(geoptimaliseerde)
Uit het filmpje kun je afleiden dat er in de tussentijd flink beter personeel aan is getrokken, want deze klikken minstens dubbel zo snel.

Zelfs bij het selecteren van de berichten maken ze een fout aan de linkerkant, waardoor ze opnieuw moeten selecteren. Dit filmpje heeft absoluut geen extra waarde, maar is een 'verborgen' reclame die niet realistisch is. Ik zou graag onafhankelijke benchmarks zien die het échte verschil meten.

Goedzo! Nu de rest van slapend-Nederland ook nog even de oogjes open doen en we kunnen los!

Microsoft heeft ons allemaal zo in slaap gesust dat ze hier gewoon mee wegkomen :'( maar jij en ik zien iig waar ze mee bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op zondag 3 juli 2011 20:11]


Lol, alsof er geen belangrijkere zaken zijn waarbij de mensen nog liggen te pitten. De gemiddelde hotmail-gebruiker zal hier echt niet warm van worden. Die opent gewoon zijn mail en heeft wellicht toch niets in de gaten. ;)

Waarschijnlijk wordt de hotmail gebruiker nog steeds getreiterd met een bezoek met een bezoek aan een-of-ander portal na het inloggen (ipv de inbox) en na vertrek krijg je nog een vertragende schop na met een bezoek aan MSN. Of dat nu HTML5 is of niet, mij krijg je er met geen stok meer heen.

En als de hotmail gebruiker toevallig ook office heeft dan opent hij alleen outlook en heeft direct zijn mail binnen zonder dit online gedrocht van een website. ;)

Met de juiste webinterface (zie Gmail) heb je helemaal geen Outlook meer nodig. Voordelen: je hoeft geen Office meer te hebben om je mail te kunnen lezen, en je kunt overal bij je mail met dezelfde bekende interface.

Om nog maar niet te spreken over de mensen die Outlook gebruiken in combinatie met pop3, om vervolgens vanaf hun werk of vakantie niet de mails kunnen inzien die ze op hun thuis-pc al hebben binnengehaald.

Het is al jarenlang mogelijk om meteen naar je inbox te skippen na het inloggen. Dat is een keuze die jarenlang expliciet werd aangeboden. :)
Yep, na uitloggen wordt je naar een IE9 promopage of naar msn.nl gestuurd.

Echte downgrades zijn die hotmail 'vernieuwingen'. Bloatware. Opera werkt er steeds slechter mee, het verbaast mij niks als ze er expres code in stoppen die andere browsers buitensluit zodat men het gebruik van Internet Exploder stimuleert.

idd, hun personeel klikt gewoon te langzaam xD

Het is echter wel duidelijk te zien dat de acties die niet door de mens uitgevoerd worden aanzienlijk sneller sneller zijn. Het filmpje laat duidelijk zien dat er een groot verschil zit in laadtijden van de verschillende acties.

De totaaltijd zegt weinig als er inderdaad verschil zit tussen het bewegen van de muis en het selecteren maar daar gaat het ook helemaal niet om. En als het verschil in laadtijden wel gewoon realistisch is vind ik het een enorme vooruitgang.

Overdrijven doen ze nou eenmaal graag..

Het is sneller maar dat maakt het niet goed dat het de afgelopen jaren zo traag als #$%nt was. Crapsnelheid zeiden ze nooit over: ow wij zijn de langzaamste, kijk maar in vergelijk met gmail. oww wat langzaam...

Daarbij wordt googledocs offline beschikbaar en zal men wel hebben gedacht we meoten iets doen! dan maar een beetje oppoetsen en optimaliseren. Dat hadden ze jaren geleden moeten doen.

Wie niks doet op internet gaat dood. Google blijft bezig en microsoft loopt stapvoets en doet pas iets als het echt niet anders kan.

Wat DOM Storage betreft was Microsoft een maandje eerder en Google de me-too volger, kijk maar naar deze links:
http://www.nytimes.com/ex...l?partner=rss&emc=rss (april 2011)
http://jeffreydonenfeld.c...-return-of-offline-gmail/ (mei 2011)

Vaak is het andersom (Microsoft liep de afgelopen tien jaar inderdaad meer achter de muziek aan dan dat ze voorop liepen), maar wat jij doet is generaliseren en in dit geval is het niet waar.

In beide artikels is echter geen datum te vinden wanneer het effectief gelanceerd word (en eigenlijk nergens op het web).
Ze hebben een kleine maand eerder naar buiten gebracht dat het eraan komt, maar dat maakt van google niet een 'me-too volger'. We weten niet wie eerst met het idee gekomen is of met de uitvoering begonnen en de release dates zullen zo kort op elkaar volgen dat het eigenlijk weinig uitmaakt.

Bovendien vind ik dit niet echt een innovatie maar een logische ontwikkeling.

Ik geloof best dat ze er wat aan gedaan hebben en het zal best helpen maar video's en benchmarks zijn compleet nutteloos. MS kan andere hardware, andere lijnsnelheid en tweaks hanteren maar over het grote boze internet heb je geen controle dus je kunt eigenlijk nooit betrouwbaar testen (alleen onbetrouwbaarder) omdat die invloed er altijd is en zich lastig laat meten voor een correctie.

Ben ik het wel mee eens. Maar los daarvan, als je kijkt naar hoe lang het duurt tussen een klik en een pagina die laadt, dan is de nieuwe versie nog steeds een stuk sneller zo te zien.

Ze hadden inderdaad beter een click script ofzo kunnen instellen...

dan mogen ze Windows live mail ook nog wel in een nieuw jasje steken

Komt binnenkort waarschijnlijk wel samen met Windows 8. Neem aan dat er dan ook een nieuwe Windows Live Essentials komt?

Wat is er mis dan met Windows Live Mail 2011? Ziet er toch prima uit?

Ik neem aan dat je de lokale livemail installatie bedoeld, hotmail draait toch echt al jaren op de mail.live.xxx servers, de naam livemail zou hotmail ook moeten vervangen(hotmail is van oorsprong helemaal geen eigendom van MS, dit hebben ze later gekocht), maar de naam word, waarschijnlijk voor nostalgische redenen nog altijd gebruikt.

Ik heb trouwens nooit iets te klagen gehad over de snelheid van de geleverde webmaildiensten. Af en toe is de server waar je bent aangemeld wat traag, maar dat fiks je niet door een script te updaten. Wat mij boeit of ze een wat betere en overzichtelijke methode van sorting rules, blocklists, etc hebben kunnen inbouwen.

Als ik een nieuw jasje wilde ging ik wel incredimail installeren.

gewoon trillian gebruiken, kan je nog coole skins nemen ook

Naast caching heeft het Windows Live Team gewerkt aan een preloading-mechanisme, waarbij een volgende ongelezen mail alvast wordt ingeladen terwijl de Hotmail-gebruiker nog een bericht leest.
iets geeft me het gevoel dat dit nog eens een gevaarlijk lek zou kunnen zijn

Lijkt me niet dat ze caching zouden gebruiken als het daadwerkelijk gevaarlijk kon zijn.

Ik ben benieuwd of je dat kunt onderbouwen? Of wil je gewoon een beetje interessant doen?

Natuurlijk brengt het lokaal opslaan van e-mail risico's met zich mee. Alle gecodeerde bestanden kunnen in principe geopend worden, mits er maar lang genoeg wordt geprobeerd. Maar als je zo beredeneert: waarom gebruiken mensen dan Outlook?

[Reactie gewijzigd door Japperrrr op zondag 3 juli 2011 14:29]


Outlook, afhankelijk van hoe de communicatie ingericht is, is toch echt een ander vehaal... als outlook "offline" werkt, dus met POP en SMTP, is er geen interactie tussen jouw computer en de mailserver behalve de paar miliseconden verzenden en ontvangen... Als je outlook echter direct aan een exchange hebt hangen staat de verbinding wel "open", maar is het die server die informatie uitwisselt met het net, niet je werkstation. In beide gevallen kan niemand bij de informatie omdat er geen verbinding naar de buitenwereld openstaat.

Het risico waar speedzor(volgens mij) op duid is dat je iemand zijn sessie over kan nemen terwijl de verbinding open staat, en zichzelf zo toegang kan verschaffen tot je gegevens. Je bent als webmail gebruiker alleen niet bepaald de doelgroep om aan te vallen, gezien de moeite die het kost en de beperkte mogelijkheden dat de gegevens iets waard zijn.

Naaktoto's van je crush, of je lerares zijn genoeg waard voor een heleboel mensen hoor :P

Het aanranden van desbetreffend object vergt minder onderzoek, wel een groter risico op vergelding :Y)

Gezien de dikke certificaat authorisitie die op hot/live mail hangt, lijkt me dit geen groter risico dan internet bankieren..

De DOM cache staat lokaal op je hard disk (voor IE standaard in het pad %userprofile%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\DOMStore) en is -in elk geval bij IE- heel gemakkelijk in te zien. Weliswaar alleen lokaal en niet remote voor andere domains, maar dit is precies het soort opslag als van de location cache op iOS waar Apple zoveel heisa mee heeft gehad.

Overigens had gmail tot ergens vorig jaar offiline storage via Google Gears maar hebben ze dat laten vallen omdat de ontwikkeling van Google Gears in februari 2010 gestopt is. Nadat Microsoft in april 2011 aankondigde te werken aan DOM Storage voor Hotmail, heeft Google in mei beloofd om "ergens deze zomer" hetzelfde te doen voor gmail:
http://www.nytimes.com/ex...l?partner=rss&emc=rss
http://jeffreydonenfeld.c...-return-of-offline-gmail/

[Reactie gewijzigd door berend_engelbrecht op zondag 3 juli 2011 16:21]


Alsnog, naast het inzien van je contacten, en foto's is alle data die over hotmail word gestuurd compleet niet interessant voor kwaadwillende partijen. Die DOM-cache is alleen relevant tussen het verzenden en ontvangen voor opslag, en zo lang is de gemiddelde particuliere mail "Ohw ja doei, we bellen he? en tot straks" niet.

ik kan je een ander voorbeeld geven, ik heb ooit eens voor een werkgever van een gebruiker zijn (NT)account compleet moeten opentrekken, waarmee alle communicatie, mailboxen, browsercache van zijn werkstation, etc. geheel grondig doorgelopen werden,(zijn telefoonberichten waren ook al opgevraagd, het was dus deel van een wat ernstiger kwestie) en het kostte toch echt 0,0 moeite om met de opgeslagen gegevens zo weer zijn hotmail in te fietsen. Extern had zoiets nooit gekund.

Tot 10 maal sneller?? Dan wil ik niet weten wat de snelheid voor de optimalistaie was...
Maargoed, Hotmail is net als Yahoo voorzien van allerlei (grafische) toeters en bellen, die natuurlijk de snelheid negatief beïnvloeden. Geef mij maar lekker snel & simpele webmail (Gmail).

Tot tien maal sneller. Er is dus ergens één onderdeel wat onder optimale omstandigheden tien maal sneller werkt.

Tot tien maal sneller. Er is dus ergens één onderdeel wat onder optimale omstandigheden tien maal sneller werkt.
Nee, er KAN een onderdeel zijn dat tien keer sneller werkt. Maar ook zou het kunnen zijn dat vijf onderdelen elk drie keer sneller werken, of één onderdeel zes keer, drie onderdelen twee keer en acht onderdelen vijf en een half keer.

Dat wordt toch getoond :X

hotmail.com is soms heel traag, ten opzichte daarvan zal het vast 10x zo snel zijn. Maar over algemeen werkte het best aardig snel. Dus 10x sneller kreet zal in praktijk weinig uitmaken voor de eindgebruikerservaring.

Ze zouden is die vergaande integratie moet afbreken, over de jaren heen meer dan eens zaken weer uit moeten zetten waarvan microsoft dacht dat ik als eindgebruiker wel leuk zou vinden. bijv. dat ik automatisch aanloggen en online komen via web-messenger als ik met me hotmail account mijn mail wil lezen.

Sluit ik me bij aan, maar mijn ouders gebruiken wel hotmail (hebben ze op de cursus computergebruik gehad) en IE7 (want die had tabs, en dat moest op de cursus. Dat Firefox en Opera 10 jaar daarvoor al tabs hadden deet niet ter zake) maar ik hoop dat het ook sneller werkt op het systeem dat zij daarvoor gebruiken:

Windows XP met IE7 draaiend op een 300Mhz Pentium II met 256MB ram.
(ja er komt binnenkort een nieuwe computer, maar dat wordt al jaren gezegd)

En juist dan heb je behoefte aan een beetje extra snelheid, maar ik denk dat die 10 keer alleen maar gehaald wordt met de nieuwste hardware (en software) uit het high-end-segment, en op een minder dan gemiddeld systeem het juist trager werkt.

Hmm Kan best zo zijn... Ik hoop wel dat ze niet opeens een "betaalde" versie gaan maken en de gratis versie dan gewoon achter houden.
Is inderdaad wel leuk en fijn, ook great dat de opslag 4?5? gig was en nog steeds is =)

Tegenwoordig heb je zelfs 10GB. En ze maken het echt niet betaald hoor: dan missen ze reclame-inkomsten. Als YouTube met een dataverbruik 1000x zo hoog als dat van Hotmail al gratis kan zijn, zal het voor Microsoft geen probleem zijn genoeg aan Hotmail te verdienen met enkel het tonen van advertenties.

Bij GMail heb je ondertussen bijna 8 GB. GMail is sneller, heeft een beter spamfilter, is gebruikersvriendelijker (overzichtelijkere webmail-) en werkt beter met Exchange. Snap niet dat Hotmail nog gebruikt wordt.

Is allemaal ook maar jouw mening ;)

Ik gebruik Hotmail al een hele tijd. Het klopt dat Gmail op de door jou genoemde punten beter is(al twijfel ik over Exchange), maar Hotmail kan weer andere dingen die Gmail niet kan. Vooral de integratie van MSN in Hotmail vind ik een groot pluspunt. Waarschijnlijk denk jij daar juist weer anders over. Tenslotte blijven het toch maar meningen :)

[Reactie gewijzigd door Japperrrr op zondag 3 juli 2011 16:08]


Natuurlijk is het puur mijn eigen mening. Wat ik met MSN Messenger zou moeten weet ik eerlijk gezegd niet. Heb ooit eens LiveMessenger geïnstalleerd. Jezus ... zelfs ICQ had niet zo veel reclamebanners in een messenger gepropt. Nu kon je dat er wel uitslopen met zo'n speciaal tooltje maar dat ge-eikel had ik geen zin in. Sowieso traag als de neten. Tegenwoordig gebruik ik de Windows versie van Pidgin Instant Messenger, waarbij ik behalve MSN ook ICQ kan gebruiken. Gebruikt een schamele 11 MB werkgeheugen en is reclame-vrij. Dat hele Windows Live is zwaar overrated. Neemt enkel een hoop harde schijf ruimte in beslag en vreet veel te veel werkgeheugen.

Hij heeft het dus over msn in de webmail omgeving.... Geen client voor nodig.

Ik denk eerlijk gezegd dat hotmail tegenwoordig weer prima meekan voor 99% van het webmail gebruikende publiek. Exchange lijkt me voor webmail niet erg belangrijk, kan me niet voorstellen dat er veel bedrijven zijn die het (bewust) toestaan dat je je zakelijke mail via gmail leest.

Zelf heb ik eigenlijk hotmail altijd iets overzichtelijker gevonden, maar dat is ook subjectief natuurlijk. En zo veel meer spam krijg ik nou ook weer niet op mn hotmail (tov) mn gmail account, maar goed ben dan ook altijd voorzichtig met mn persoons gegevens op internet.

Een paar jaar terug liep hotmail echt duidelijk achter op gmail, maar tegenwoordig zijn het naar mijn bescheide mening voor het merendeel van de mensen vergelijkbare producten, ook al is die 10x sneller natuurlijk meer marketing praat dan realiteit.

euh.. bedrijven zat die gmail gebruiken als enige dienst. Alleen zie je dat niet van buitenaf. Als bedrijf kan je via je eigen domeinnaam sturen maar voor de rest gmail webmail/outlook gebruiken.

Wat bedoel je met "Gmail werkt beter met Exchange" ? Hotmail ondersteunt namelijk volledige Activesync Exchange synchronisatie, dus waarom dat minder goed zou zijn dan Google Sync is me een raadsel.

HEb eigenlijk nooit veel snelheidsverschil gezien op gmail en hotmail. Ook krijg ik maar op beide een beetje spam binnen. En ik vind gmail niet echt bepaald meer overzichtelijker. Enkel gtalk vind ik wel handig bij gmail, maar dit allemaal is mijn mening.

Toen mijn Hotmail account twee keer werd gesloten en ik niet meer bij mijn oude e-mail kon heb ik het helemaal verruild met Yahoo en Google, omdat mijn mail daar wel altijd beschikbaar is gebleven.

Ook als ik 3 maanden niet inlog.

Natuurlijk wordt het iets. Hotmail is een van de meest gebruikte email clients die hiermee nog sneller wordt.
Het is wel inderdaad dat je nu lang moet wachten op het laden van emails e.d. Goede update van MS, ze zijn goed bezig de laatste tijd!

Als ze nou die reclame regel weghalen onder elk verstuurd bericht zou het misschien nog wat worden.
Maar voor nu doe mij maar gewoon gmail...

Je loopt een klein beetje achter, de reclame onder de hotmail-emails is al een jaar weg. Overigens is het verschil duidelijk merkbaar bij dagelijks gebruik, al betwijfel ik of het echt 10x is. Zoals velen al zeggen, deze video is wat overdreven, maar al met al ben ik behoorlijk tevreden...

Als je je zo druk maakt over reclame, moet je vooral je e-mail laten hosten bij het grootste reclamebedrijf ter wereld: Google.

idd , daar dacht ik ook meteen aan.

Mooi! Hopelijk komt hotmail nu eindelijk ook een beetje snel door op die trage kantoor-typmachines bij ons bedrijf. Wat een ellende was dat altijd, om eventjes je mail te openen. Dank u MS.

kijk dit vindt ik nou een goeie verbetering!
ergerde me altijd aan hotmail dat het zo traag was.
maar nu gaat het heel wat sneller!
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:59 AnonymousIRC publiceert accounts datingsite Pepper.nl
Vorige 13:02 Spotify komt naar België
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011