Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Zynga, die onder andere het populaire spelletje Farmville heeft gemaakt, heeft voorbereidingen getroffen voor een beursgang. Het bedrijf gaat aandelen verkopen, en hoopt daarmee een kapitaal van minimaal een miljard dollar binnen te halen.

Dat blijkt uit documenten die bij het Amerikaanse Securities and Exchange Commission zijn gevonden, de organisatie die onder andere verantwoordelijk is voor het reguleren van de aandelenmarkt. Daarmee worden eerdere geruchten over een mogelijke beursgang van de spelletjesmaker bevestigd. Volgens Reuters wil Zynga met de beursgang een kapitaal van een miljard dollar ophalen, maar het uiteindelijke bedrag zou mogelijk tussen de 1,5 miljard en 2 miljard dollar uitkomen. Het geld wil de Farmville-maker onder andere gebruiken om meer spelletjes te maken. Eerder poogde Zynga al geld binnen te halen via investeringsrondes. Hoeveel een Zynga-aandeel gaat kosten en wat de totale hoeveelheid uit te geven aandelen zal zijn, is nog onbekend.

Bij het papierwerk dat Zynga bij de SEC inleverde werden tevens een aantal statistieken gevonden over het bereik van de spelletjesmaker: zo zijn er 232 miljoen gebruikers maandelijks actief op de games die Zynga maakt. Per dag zijn er 60 miljoen gebruikers actief, die gezamenlijk 2 miljard minuten spelen.

Het bedrijf is het meest bekend van het Facebook-spel Farmville. Ook andere games worden op de sociale-netwerksite aangeboden. Zynga heeft hiervoor een contract afgesloten met Facebook. De geschatte waarde van Zynga loopt uiteen van 10 miljard tot 20 miljard dollar.

Reacties (27)

Reactiefilter:-127026+114+23+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Zynga is naar mijn mening echt geen 20 miljard waard. DIt is weer gebaseerd op toekomstige winsten waarvan het dus nog helemaal niet zeker is dat die er gaan komen. Er is nog geen fatsoenlijk model om te verdienen aan deze spelletjes dat ook massaal door die 320miljoen gebruikers gedaan wordt.
Zynga verdient echt wel flink aan spellen als FarmVille.
Hier zijn wat gegevens:
  • Revenue of $597 million in 2010, $121 million in 2009 and $19 million in 2008. Revenue in the first quarter of 2011 was $235 million.
  • Net income of $91 million in 2010 and net losses of $53 million in 2009 and $22 million in 2008. Net income in the first quarter of 2011 was $12 million.
Met een omzet van 600 miljoen, en een winst van 91 miljoen, was Zynga in 2010 natuurlijk een grote speler. Hierboven wordt gezegd dat Zynga ongeveer even groot is als Ninentdo; de winst van Nintendo in 2010 was 2,5 miljard dollar, dus meer dan 25 maal meer dan die van Zynga, terwijl de jaarlijkse omzet rond de 10 miljard ligt, nog steeds 15 maal meer dan Zynga. Dus het is een grote speler, maar nog geen Nintendo.

Het is natuurlijk wat de gek ervoor geeft, maar met die geschatte 20 miljard dollar marktwaarde (waarvan nu 10% in aandelen verkocht wordt, wat dan tot 2 miljard op zou moeten brengen) lijkt Zynga zich toch wel redelijk rijk te rekenen. Ze maken nu wel aardig winst, maar dat is pas net, en niemand weet hoe deze markten zich in de nabije toekomst gaan ontwikkelen. Maar goed, we zullen zien.
Ja, maar geen miljarden. Als een bedrijf in een jaar nog geen twintigste verdient van haar waarde, dan is het bedrijf dat gewoon niet waard.
Ik betwijfel ook of er nog veel groei in zit.
Als een bedrijf in een jaar nog geen twintigste verdient van haar waarde, dan is het bedrijf dat gewoon niet waard.
Dat is nog maar de vraag. Het gaat om mogelijk toekomstige inkomsten, of verdiencapaciteit. Bij Google riepen ook een hoop mensen dat de aandelen te duur waren. Hier bleek echter een zeer goed presterend business model achter te zitten, en de aandelen staan nu 5x zo hoog als het moment van introductie. Inkomsten zijn ook van een paar miljard tot meer dan 30 miljard toegenomen.
En dat voor een paar 'simpele' flashspelletjes, geniaal. Anders kan ik het niet noemen.
Geen gekke combo: Facebook en microtransactions.
Tetris, PacMan, etc. waren ook simpele spelletjes maar zijn toch een enorm success geworden. Heck, de beste spelletjes zijn gebaseerd op een simpel principe.
in hun tijd waren tetris (1984) en pacman (1980) geen simpele, maar normale spellen in het genre van de arcade-games.
1 miljard? Daar kan je 3x battlefield mee maken ongeveer geloof ik :p Lijkt me toch iets veel. Ondanks dat spellen als farmville meer mensen bereiken zullen die mensen toch minder uitgeven aan zulke games denk ik.

@sirlorrie

Ik dacht dat bf3 zo'n 200 miljoen kostte om te ontwikkelen en er nog eens 100 miljoen in marketing ging. Dan heb je nog servers etc...

@sgreehder en ultra500

Maar bedrijven als nintendo en hun games hebben de tand des tijds al wel een tijdje doorstaan waar dat bij makers van flashgames veel minder is naar mijn idee. Wie speelt er nog 4-5 jaar oude flash spelletjes?

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 2 juli 2011 12:57]

Maar als je heel veel mensen hebt, die weinig geld geven, heb je nog steeds veel geld. Dat weten die flashgame-makers ook, en bouwen hun games op die idee.

Dus dat mensen het gratis kunnen spelen, maar dat je een klein bedragje moet betalen om fatsoenlijk te kunnen spelen.

HEEL VEEL MENSEN x WEINIG GELD = HEEL VEEL GELD.
Dat principe wordt in de bedrijfskunde ook wel The Long Tail genoemd....
HEEL VEEL MENSEN x WEINIG GELD = HEEL VEEL GELD.
Daarnaast heeft Zynga haarscherp in de gaten dat mensen lol hebben in het halen van achievements in spelletjes. Dat is iets waar veel games zich ook steeds meer op richten en wat ook werkt.
Zynga is een meester in het koppelen van microtransacties aan kleine zaken die het nét iets makkelijker maken om het spel te spelen en een volgende beloning te verdienen (level / achievement / item / etc). Het is een verdienmodel wat werkt en dat je steeds meer ziet; oko in 'hardcore games' (zie bijvoorbeeld ook Valve met Team Fortress 2 dat ze recent gratis hebben gemaakt).
Nee, daar kan je battlefield 3 20x mee maken.
1miljard delen door 50 miljoen = 20.
Haha, het moet ongeveer een 10% IPO worden, Zynga is geschat op 20 miljard.

Je vergist je vies in hoeveel die markt waard is. Zynga staat hiermee net onder Nintendo (ja, van die Wii, die Nintendo). In dat opzicht is de reeele PC markt minstens even groot als de consolemarkt.
De PC games markt verkoop meer dan alle consoles bij elkaar, en dat is nog exclusief Steam/GoG/etc., MMOGs, indie, casual en Flash/social media games.

Vergeet niet dat Sony, MS en Nintendo zich in allerlei bochten moeten wringen om überhaupt iets van winst te kunnen maken (consoles onder kostprijs verkopen, extreem dure games waarvan een significant deel van de winst naar het platform gaat in licentie-kosten etc.).
is dit niet mogelijk weer een internet bubbel zoals in 2000?
Ik denk het niet, het is een echte markt, met echt geld. Die kleine game aankopen zijn een forse bron van inkomsten.
Ik ben benieuwd of ze met Google+ ook een contract krijgen.
Bovendien is het ook een stabiele vorm van inkomsten omdat het zoveel kleine transacties zijn. Toch vind ik een beursgang wel een beetje veel van het goede aangezien er dan officiëel veel geld moet worden verdiend omdat anders het aandeel achteruit gaat inclusief de waarde.

Wellicht ben ik pessimistisch alleen is het wel zo dat een spellenboer dat een portfolio heeft dat drijft op sociale netwerken wel een gevaar vormt. Wat zal er met het aandeel gebeuren wanneer Facebook veel leden verliest? De afzetmarkt van Zynga is dan ook kleiner en dus zal ook dat aandeel in waarde dalen.
En dingen als farmville storten net zo hard ineen als ze zijn ontstaan zodra het grote publiek erop uitgekeken is.
Waarom zijn deze documenten gevonden, en niet gewoon openbaar gemaakt via Zynga zelf?
Knap dat inhoudloze gemelkte games een bedrijf 10-20 miljard waard maakt, en uitgediepte interessante games bedrijven hun deuren laten sluiten.

Ach, het lijkt wel de samenleving. Oppervlakkigheid ftw. Daarnaast, de markt voor korte, simpele(, geestdodende) games is natuurlijk veel groter. Mensen die eigenlijk zouden moeten werken of pauze hebben > Mensen die vrij hebben en 'hardcore' gamen.
De geschatte waarde loopt uiteen van 10 tot 20 miljard? Dat zijn internet-bubble bedragen... Zover ik op kan zoeken heeft Zynga ongeveer 250 miljoen gebruikers die voor een omzet van 850 miljoen zorgen... en dat met 2000 werknemers. Is dat echt geen typo? Moet dat niet 1 tot 2 miljard zijn, dat lijkt mij een stuk geloofwaardiger.
het populaire spelletje Farmville
Is SimCity ook een "spelletje".. ?
Het is iets uitgebreider dan TicTacToe, Pacman of Tetris..
Sim City is een spelletje ja.
Alles wat je speelt is een spelletje.
En de zeepbel wordt weer groter en groter. Benieuwd welke bedrijven straks allemaal ten onder gaan.
weet iemand wanneer Zynga naar de beurs gaat?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5 (2015) Microsoft Windows 10 Home NL FIFA 16 Samsung Galaxy S6 edge+ Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Microsoft

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True