Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 138 reacties

Apples downloadwinkel App Store bevat 100.000 apps die voor zijn iPad-tablets zijn bedoeld. Daarmee is de downloadwinkel veruit de grootste in de tabletmarkt, maar hoeveel tablet-apps er precies voor Android zijn, is vooralsnog onbekend.

Het aantal van 100.000 iPad-apps werd binnen 500 dagen gehaald, tekent MacStories aan. De iPad kwam in april 2010 op de markt, al werd hij enkele maanden daarvoor aangekondigd. Het aantal iPad-apps ligt veel hoger dan het aantal apps voor andere tablets, al is het verschil met voornaamste concurrent Android onduidelijk. Er is geen aparte sectie voor tablet-apps in de Android Market, waardoor het aantal apps niet goed geteld kan worden. Vermoedelijk ligt het aantal op enkele honderden tot enkele duizenden.

100.000 apps in App Store

Reacties (138)

Reactiefilter:-11380130+166+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Android heeft gelukkig geen onderscheid. Ik heb ze beiden gehad, (iPad verkocht, vond hem te beperkt) en bezit nu een Android tablet (3.0.1 honeycomb Acer Iconia Tab), en alles zit op de grote stapel.

Waar m'n iPad alle "oude" apps uitrekte en een pixelbrij maakte, tot puur-text apps aan toe, is Android net wat slimmer, waardoor zelfs de tweakers.net app als native tablet app over zou kunnen komen.

Newsflash: Tweakers.net Honeycomb tablet is er al!

Daarnaast zijn er een bepaald aantal elementen die bij API Level 10 (uit m'n hoofd, iig: het Honeycomb level) bij zijn gekomen zoals Fragments. En dat is de kracht die Android Android maakt: een app kan meerdere UI "blokken" hebben en die naast elkaar zetten. Je kunt je voorstellen dat waar de Nu.nl app nu van de nieuwslijst naar een nieuwsview gaat, dat hij de nieuwslijst bijvoorbeeld links laat staan en een view rechts opent.

Los van fragments is de resolutie vanaf dag1 bij android niet pixel maar DPI-based geweest, waardoor games als Angry Birds niet eens als HD in de market HOEVEN te staan: ze zijn toch al vector- en high-res based, waardoor ze er "als" tab uitzien, en dit geld voor eigenlijk elke game.

Dus ja, om te stellen: er zijn maar zoveel honeycomb apps die tablet ready zijn... dat is wat overtrokken. Het is waar dat er slechts een paar zijn die het minimum api-lvl op Android 3.X hebben, maar het is niet te vergeten dat het gewoon heel anders werkt en dus niet te vergelijken valt.

Los daarvan wil ik Apple toch feliciteren, ik vond die iPad op de volume regelaar (die gewoon onlogisch was) na een fijn device hardwarematig, zei het wat beperkt in de aansluitingen. Het is jammer dat de software niet compatible met mij was, maar dat het voor veel mensen wel werkt is aangetoond.

Ik hoop echter dat de radicale verschillen van UI-filosofie (vies-pixel based VS managed en netjes style) voor veel developers niet een belemmering is om een paar apps naar mijn Honeycombje te brengen, niet dat ik klaag over de hoeveelheid apps, maar toch! Zou leuk zijn om een paar unieke apps ook op Honeycomb te zien ;)
Even een kleine toelichting over de Android Fragments:
Die zijn inderdaad officieel vanaf Honeycomb, maar Google heeft die ook beschikbaar gemaakt vanaf Android 1.6.
Dus developers kunnen ook Fragments gebruiken voor pre-honeycomb versies.

En dat minimum-API level niet op 3.x staat betekend overigens niet dat de versie niet tablet-geoptimaliseerd is, maar dat heb je zelf uitgelegd door die fragments. Een app die Android 1.6+ werkt kan dus een perfecte tablet-versie hebben.
Wat je beweert is dat Android beter is, omdat apps beter schalen naar verschillende resoluties, dan Apple die maar 2 telefoons en 1 tablet resolutie gebruikt waardoor we kunnen kiezen uit meer dan 100k tablet apps tegenover een paar honderd nauwelijks te vinden Android apps 8)7
Nee, hij beweert dat je bij apple wel ipad geoptimaliseerde apps moet hebben omdat het er anders niet uitziet. Bij android is dat probleem veel minder mits de dev een beetje fatsoenlijk bezig was. Deze apps schalen prima mee en als fragments netjes is geimplementeerd, dan komen er, afhankelijk van het schermformaat, extra panels te voorschijn. Dus android heeft helemaal geen 100.000 tablet apps nodig.
Bij android is dat probleem veel minder mits de dev een beetje fatsoenlijk bezig was.
Je bedoelt dat de dev een universal binary moet maken? Kan ook gewoon bij Apple hoor.
en als fragments netjes is geimplementeerd, dan komen er, afhankelijk van het schermformaat, extra panels te voorschijn.
Je bedoelt als de devver ook gewoon rekening houdt de ipad?
Dus android heeft helemaal geen 100.000 tablet apps nodig.
Op die manier zijn universal apps ook bij Apple geen tablet apps.
Wat wel of niet kan bij apple boeit mij niet, ik weet wel dat tablet apps niet boeiend zijn op android, aangezien "normale" apps prima in goede verhoudigen bruikbaar zijn.
Voor optimale Apps heb je XCode die regelt dat netjes voor je.
Plus uitgebreide tools set om alle bugs eruit te vissen, met een uitstekende compiler.

Apple heeft zijn ontwikkel omgeving uitstekend voor elkaar, zoiets heb ik elders nog nergens gezien.
De volume switch vond je onhandig? :) Dat is in ieder geval verandert want je kan nu kiezen om het te laten fungeren als rotation lock of volume regelaar.
Ik denk dat ik hem onhandig vond vanuit de software. Voorbeeldje mijn android tab:

De volume knop zit rechtsboven. Als ik hem zo houd, is naar "boven" drukken luider, en naar beneden drukken zachter. Stel ik draai hem 180 graden om. De USB poort zit nu bovenop, en de aan/uit knop onderop.

Als ik naar "onder" druk gaat hij luider, en naar boven gaat hij zachter. Dat is de software instelling, maar vanuit mijn perspectief is boven weer gewoon luider.

Op z'n kant met de volumeknop boven is dat net zo: naar rechts (dus eigenlijk beneden) is luider, en dat correspondeert met het schuifje op het scherm. Naar links is zachter.

Wéér 180 graden dus de volume knop tegen de bierpens aan: naar links (wat eerst luider was) is ineens zachter.

Die context-sensitiviteit miste ik heel erg op de iPad, het correspondeerde vaak gewoon niet met het scherm.
Dat is inderdaad een mooi idee. Alleen zal dat nogal persoons-gebonden zijn of iemand dat handig vindt, ik zou zelf continue verkeerd switchen dan omdat ik er vanuit ga dat alle knoppen altijd dezelfde kant op moeten staan voor een bepaald effect.
Netjes! Hoe je het ook went of keert: Apple heeft de App store goed in elkaar zitten. Ik kan makkelijk en redelijk snel zoeken. Het werkt allemaal niet zo snel en als ik op terug klik ga ik regelmatig terug naar de begin pagina in plaats van terug naar zoek resultaten. Kleine bugs maar opzich goed mee te werken.

Google daar en tegen is een ramp. Terwijl het redelijk eenvoudig op te lossen is. Je moet bij het indienen van een app je app beschikbaar maken voor de verschillende gadgets. In de keynote op Google I/O staat wordt dat mooi uitgelegd. Die gegeven zijn dus eenvoudig uit een data base te lepelen. En dat is volgens mij iets waar Google bij uitstek goed in is. Waarom maken ze niet nog een extra tabblad? Het lijkt me dat dat wel gaat komen, maar waarom zo lang wachten?

http://www.youtube.com/wa...player_detailpage#t=1154s

Vanaf minuut 19 ongeveer. Distribution Flexibility

(het is een beetje droge kost, maar voor een Android liefhebber wel leuk...)

[Reactie gewijzigd door shakedown op 30 juni 2011 16:41]

Het grote probleem bij android tablet apps, is de fragmentatie aan resoluties. Alsof het nog niet erg genoeg was bij de telefoons, zijn er zo uit mn hoofd, 3 verschillende tablet resoluties voor android tablets in gebruik. Plus een boel tablets die nog 2.2/2.3 en geen 3.0 draaien.

Wat wel gunstig is voor android is dat inmiddels steeds meer tablets een 1280x800 resolutie hebben. Dan is er toch nog iets van vastigheid waar developers zich op kunnen richten.
Wacht even, wat is precies het probleem met die resoluties?

Android developers gebruiken (hopelijk) helemaal geen resoluties en pixels. Dat hebben ze vanaf dag 1 al opgelost met Device Independent pixels, die als het goed is alle developers gebruiken.

Daardoor maakt het niet uit of je een resolutie hebt van 240*320 of 480*640, want dat schaalt hij perfect mee. Bovendien heb je nog dingen als "wrap_content" en "fill_parent" en weight.

Een goed geschreven applicatie(en dat is heus niet zo gek veel werk) maakt het dus helemaal niet uit wat de resolutie is.
Natuurlijk maakt dat wel uit:

Stel je hebt een tablet op 4:3 formaat (bv 1024x768) en een tablet op 16:9 formaat (bv 1280x720). Die hebben dus een verschillende verhouding. De app moet daar op de een of andere manier mee omgaan door het anders indelen van informatie.

Stel je hebt een telefoon met een resolutie van 640x480 en een tablet met een resolutie van 1024x768. Zelfde verhouding maar de tablet is veel groter dan de telefoon. Als je daar dezelfde informatie op laat zien, is alles op de tablet waarschijnlijk onzinnig groot. Je moet dus wel degelijk rekening houden met de werkelijke grootte van de informatie.

Simpelweg betekent dit, dat Android ontwikkelaars dus altijd rekening moeten houden met de vraag "hoe ziet mijn app er uit op verschillende groottes en verschillende verhoudingen". Om dat probleem op een sjieke manier op te lossen is gewoon enorm moeilijk.

Het gaat dus niet om de techniek, dat is allemaal wel in orde. Het gaat om de complexiteit van het ontwerpen van een goede app. Doordat er meer mogelijkheden zijn is dat op Android moeilijker dan op iOS.
Ik heb hier de kijkshop tablet met dezelfde verhoudingen als mijn Desire. Alle apps zonder moeite overgezet, en guess what: er is geen verschil, je hebt alleen een groter beeld wat betekent dat ik op deze pagina niet in hoef te zoomen om te lezen.
Dat smartphone en tablet-apps fundamenteel verschillend zouden zijn vind ik eigenlijk nergens op slaan. Sinds wanneer moeten computers met verschillende beeldschermresoluties ook verschillende software draaien? Dat noem ik de boel moedwillig incompatible houden om 2 verschillende "markten" te krijgen van produkten die voor het grootste deel gewoon gekopieerd kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door blorf op 30 juni 2011 20:37]

Kijk naar tweetdeck voor de iPhone en iPad of standaard mail en agenda op beide apparaten, dan snap je meteen het punt. Als die iPhone apps alleen maar opgeschaald zouden zijn sloeg het nergens op.
Het zou ook vrij nutteloos zijn om alleen een mobile-app te gaan opscalen naar een tablet app. Zoiets zou ik als luiheid zien, niet de moeite willen nemen om een goede tablet App te maken en het benutten van de nieuwe mogelijkheden.

Zo zou ik ook geen iPhone's Apps gaan toepassen op een iPad app.
Daarbij pas ik alleen Apps toe welke goed en nuttig functioneren op het betreffende apparaat, ik zie het nut van overbodigheden namelijk niet in.
Als je kleinere resuties hebt dan op de pc komt het natuurlijk nauwer. Het is gewoo luxe om op een tablet (met hogere resolutie) een groter gescalede app te hebben. Een app die gemaakt is voor 800 * 480 is niet echt efficient met de ruimte op een resolutie van 1280*720.
Maar als je meer resolutie hebt wil je een andere indeling van de app (want dat kan handiger zijn) etc. Dat kost dus enorm veel tijd en dat doen de meeste developers niet.
Als er 2d art in een app zit, dan zal het aangepast moeten worden naar de juiste resolutie. Een oplossing hiervoor zou te gaan voor de hoogste resolutie en dan te zorgen dat een app automatisch scaled.

Gigantisch nadeel wat je dan krijg is dat apps voor een android toestel met lagere resolutie, net zo groot is als een app voor het android toestel met de hoogste resolutie. Het is niet geen doen om voor elke resolutie een aparte versie van de app te maken.

Dan komt daarbij nog het aspect ratio verschil en het feit dat apps gemaakt voor een lagere resolutie niet goed scalen op een hogere resolutie. Het ziet er niet scherp uit en het maakt bij lange na niet gebruik van de mogelijkheden van het scherm.

Daarom pleit ik dan ook voor om 3 soorten standaarden te maken mbt resolutie. 1 voor low res telefoons, 1 voor high res telefoons en 1 voor tablets. Dat vangt dat alvast 1 probleem op van de fragmentatie in de android markt.

De grote verschillen tussen de CPU's, GPU's en geheugen is een ander GROOT probleem. Want geen enkele app op de android is geoptimaliseerd voor slechts 1 cpu, 1 gpu en geheugen (dus 1 telefoon). In andere woorden: je telefoon wordt nooit ten volste benut. Iets waar iOS geen last van heeft en wat developers in de toekomst kan beinvloeden wel of niet voor android te ontwikkelen.
Als dit zon groot probleem was waren er nooit zoveel Android phone apps geweest, daar zijn namelijk ook heel veel verschillende resoluties :)
Maar hoeveel echt goede apps zijn er. Echt high budget apps van grote bedrijven of magazines, etc.

Dat heeft Apple met hun appstore een stuk beter voor elkaar. Ook omdat er strengere eisen aan verbonden zijn is de kwaliteit mijn inziens beter. Android apps zijn vaak een ratjetoe en consistentie is af en toe ver te zoeken.
Resolutie is bij Android juist GEEN probleem :) net als windows, maakt het nou uit of je 1280*800 hebt of 2560*1600, apps zijn gewoon goed werkbaar en schalen goed...

Lees anders die zeer leerzame post boven je is (dat lange verhaal van Umbrah)...
Dat heb ik gemerkt, sinds gister een iPad 2 en heb al iets van 10, handige, betaalde apps gekocht :)
Dit dus. Welk percentage van die 100.000 is daadwerkelijk iets praktisch. Beetje loos cijfer altijd, dit soort statstieken.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 30 juni 2011 16:23]

Eeuwige discussie, maar waar het op neerkomt: Jouw 10 killer-apps zijn niet mijn 10 killer-apps. Je hebt een vrij grote diversiteit nodig om iedereen een paar goede apps te bieden. De basis is op elk platform wel goed geregeld: internet, agenda, mail, ereaden, maar het gaat juist om die andere apps. Vanzelfsprekend zijn er bepaalde apps die vrijwel iedereen heeft (Goodreader, Angry Birds...) maar er zijn er ook zat die maar voor een paar mensen handig zijn. En vanzelfsprekend zijn er ook een paar apps die gewoonweg voor niemand handig (zouden moeten) zijn omdat ze gewoon crap zijn, maar zonder slechte apps geen goede apps.

Dit geldt overigens voor elk platform, ook voor Android: ik merk dat door de grote groei aan apps, het aantal goede apps ook toeneemt, waardoor mijn telefoon nu prettiger is dan een jaar geleden. Simpelweg omdat de kans dat de apps die ik nodig heb er zijn, groter wordt naarmate er in het algemeen meer zijn.
Ik ben al blij zat dat de discussie draait om de apps, niet om de basis-functionaliteit (deze is aanwezig en dik in orde). Ik hoorde echter wel dat dit met veel Android pads nog een beetje 'iffy' is.
Je hebt wel kans dat er meer praktische applicaties tussen zitten als er veel applicaties zijn. Niet dat ook maar iemand alle 100.000 applicaties uitprobeert.
Maar geeft wel aan hoe levend het platform is bij developers.

Hoe dan ook zo'n bericht als dit geeft je gewoon advies.

Stel je gaat nu een tablet kopen, dan ben je toch gek als je een Andriod koopt?

Je bent eerder een held want je investeert in partijen die nog geen idee hebben hoe ze een fatsoenlijke tablet moeten maken.
5% van 100.000 is 5.000 apps van betekenis, tegen 5% van een paar honderd Android apps. Dus echt loos zijn dit soort statistieken niet te noemen.
Ik denk dat in een kleine market de verhoudingen beter zijn dan op een grote market...

Daarbij is het getal van Android niet bekend dus paar honderden slaat als een tang op een varken :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juni 2011 17:08]

30 Maart waren het er nog 17 ik denk niet dat er ondertussen 'duizenden' bij zijn gekomen, ik denk dat een paar 100 in de buurt komt.
weet je wat een goede maat is ?
Kijk of de app bestaat voor symbian.
Wegens de erg lage interesse voor dat platform worden bijna enkel de echt goede apps ook voor symbian uitgebracht.
In de ovi store zit er ook veel ovi-crap.
Tof dat er nu zoveel apps in de store zijn en het weer een leuke mijlpaal voor Apple. Echter er staat ondanks de (strenge) controle van Apple zoveel meuk in en dan vind je ook nog eens hoop slechte kopieen van bestaande apps,. Als je een echt goede, betrouwbare, leuke app zoekt zoek je je echt helemaal wezeloos. Een goede app vind je meestal via aanbevelingen van vrienden of via recenties op websites. Dat vind ik wel een nadeel van de huidige Appstore, verder is de Appstore wel ToppieJoppie.
Inderdaad, ik koop echt zelden nog apps op mijn iPad. Terwijl ik in het begin echt regelmatig een applicatie of spel kocht. Je ziet door de bomen het bos niet meer en de zoek functionaliteit is in mijn ogen erg slecht. Daarnaast mis ik sub categorieen op de iPad. Op de iPhone kun je volgens mij bij games nog kiezen voor puzzel, maar die optie heb je helemaal niet op de iPad.
Als je een echt goede, betrouwbare, leuke app zoekt zoek je je echt helemaal wezeloos.
Klopt. Maar wat is de oplossing? Als Apple ook nog eens naar de inhoudelijke kwaliteit zou gaan kijken, dan is helemaal het hek van de dam. Dat wil dus niemand. Nog afgezien van het probleem dat kwaliteit nogal een subjectief begrip is.
Ik zie dus weinig andere mogelijkheid dan dat externe partijen inderdaad die rol op zich nemen (review sites e.d.)
Zijn er in de appstore voor android ook apps die niet op tablets werken? Dacht dat de meeste apps nu zo universeel zijn dat het niet echt uit maak, behalve je resolutie dan. :)
de iphone apps werken ook op de ipad, ziet er alleen niet uit. De grotere schermafmetingen maken een hele andere interface mogelijk, bijvoorbeeld een inbox lijst naast je email bericht oid.
Ja, helaas. Ik heb meegewerkt aan "chef", het is van een grote amerikaanse site, en het komt van de iPhone af. In mijn debugging kwam ik een paar paging fouten tegen waaruit bleek dat de developer ietsie te rigoreus op "losse" page retention vertrouwde. Een paar dingen niet sterk afgebakend, zeg maar. Je kunt dus een Max API level instellen in je app, en dat is dan nu ook (voorlopig) gebeurt waardoor 2.3.4 het hoogste is wat de app kan draaien, immers; in android 3.0 kan hij SOMS crashen bij veel terug gaan.

Ik gok dat Skype 2.0 ook een max API level heeft helaas, of een niet-tegra filter: hij staat er ook niet tussen voor mijn Android tabby, terwijl de Desire hem wel vind. Jammer, maar dat komt nog wel.

Max API level zou verboden moeten worden ;)
Apple pakt het goed aan met het onderscheid tussen iPhone, iPad en universele apps!

Hoewel de meeste iPad apps nog steeds opgeblazen iPhone apps zijn, zitten er echt goede voorbeelden tussen met hoe een tablet-app hoort te zijn. (Nu.nl, VI bijv.)

Ik verwacht ook dat de meeste populaire iPhone apps op termijn allemaal een volwaardige iPad versie zullen krijgen. Zoals Facebook ;-)
Een van de mooiste iPad apps is in mijn ogen de Bing app van Microsoft. De UI zit echt goed in elkaar. Je moet wel een US account hebben om de app te kunnen installeren.
Ik zou Flipboard eens bekijken, m.i. nog steeds 1 van de beste apps qua tablet-interface.
Er zijn er zoveel eyecatching zijn, zeker qua muziek apps.
- FL studio, prima App ze overwegen ook voor OSX uit te brengen;
- Pulse, prima App;
- FileMaker Go;
- Things;

En zo zijn er nog velen.
Zijn dit de iPad only apps? of de apps die op beide platformen kan gebruiken... Vind de prijs van de meeste iPad apps wel boven de maat.
Dit is iPad-only plus universal. Anders gezegd: de iOS apps die niet "iPhone only" zijn.
Ben ik nou zo sceptisch of wat?! --> Ik snap niet dat er 100.000 apps bestaan. Waarom van alles 'n app?!

Ff een wazige analoge "Kijk hier ziet u mijn wagenpark. Deze auto bijvoorbeeld heeft vierkante wielen want dat is handig op het zaagtand-wegdek van provincie Huppeldeflut. Deze auto heeft een laadruimte waar exact een kratje bier in past, daarom haal ik mijn bier met deze auto. Ach ja ik er niets anders mee halen maarja. Het is wel cool al die auto's!" :+

Schiet me net iets te binnen. als argument voor een App wordt geregeld gebruikerservaring genoemd. Native API's/ functionaliteiten die men kan aanspreken die bv niet in HTML5 zitten. Waarom geen OS-specifieke extensies ontwikkelen die de specfieke functionaliteiten wel kan aanspreken. Dit zal Apple, als het technisch mogelijk is, nooit in de app-store toelaten; toedeledokie App-inkomsten.

[Reactie gewijzigd door johan2009 op 30 juni 2011 20:42]

Jawel, Phonegap doet in principe wat jij zegt. En er zijn meerdere applicaties met deze methode (HTML5/CSS/JS) uitgebracht en goedgekeurd.
Nu is het nog wachten totdat Tnet zijn Tnet app ook maar eens ipad compatible maakt...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat OnePlus

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True