Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties, 23.631 views •
Submitter: Miki

Vodafone brengt binnenkort een update uit voor zijn versie van de Google-smartphone Nexus One. Veel mensen kochten de Nexus One met het idee dat ze als eerste nieuwe Android-updates zouden krijgen, maar dat blijkt onjuist.

Nexus OneDe providerversie van de Nexus One draait nog niet op Android Gingerbread, ondanks dat Google de nieuwe versie van het OS in december vorig jaar heeft aangekondigd. Vodafone test momenteel een firmware op basis van Android 2.3.4 en zal die binnen een paar weken uitrollen, meldt de Nederlandse fansite AndroidWorld. De update voor de versie die niet via Vodafone is gekocht kwam in februari.

De late update zal een tegenvaller zijn voor veel kopers, omdat zij hadden verwacht dat de Nexus One als eerste of een van de eerste toestellen een update zou krijgen. De Nexus One is de telefoon die Google als eigen smartphone verkocht en aan ontwikkelaars aanraadt om als eerste hun apps met nieuwe Android-versies te testen.

Het is onduidelijk waarom de update zo lang op zich heeft laten wachten, maar het meest waarschijnlijke is dat het testen geen prioriteit heeft gehad. Providers moeten updates altijd testen om te checken of zaken als de internetverbinding wel werken. Ook nieuwe telefoons moeten getest worden. Er kwamen afgelopen maanden veel nieuwe toestellen uit.

Google kondigde de Nexus One in januari 2010 aan om de lat voor andere fabrikanten van Android-toestellen hoger te leggen. De smartphone heeft een 3,7"-scherm met een resolutie van 800x480 pixels en draait op een Qualcomm QSD8250-soc met een kloksnelheid van 1GHz. Noviteiten waren onder meer spraakbesturing en een tweede microfoon voor noise cancellation. De Nexus One is inmiddels opgevolgd door de Nexus S, die Google maakte met Samsung. De Nexus One is een HTC-toestel.

Reacties (91)

Ik weet dat dit een typische FiPo is, maar dit gedoe heb je niet bij de iPhone. Apple biedt netjes updates aan alle devices die de afgelopen 3 jaar gemaakt zijn, en daar hoor je nergens iemand over klagen.

Het klopt dat Google heeft aangekondigd dat nieuwe devices altijd updates krijgen, maar dit hangt nog altijd bij de provider en niet bij Google zelf. De Nexus One krijgt ook een update, maar dat betekent niet dat het direct gebeurt zodra de update uitgebracht wordt.

-edit-
Al is het natuurlijk wel mooi dat Vodafone eindelijk een update uitbrengt.

-edit2-
Ik weet dat dit een fipo is, maar is -1 nou echt nodig? :)

[Reactie gewijzigd door TvdW op 25 juni 2011 19:58]

Apple heeft maar 1 toestel (en daarvan 3 variaties) waar providers niks mee te maken hebben, ze kunnen niet eens hun eigen schil erover heen plakken. Dus een vergelijking die echt totaal nergens op slaat.

En daarnaast zijn er zat simlock vrije toestellen, waar het dus aan de fabrikant ligt wanneer je je update krijgt, en heeft ook daar de provider niks mee te maken.

[Reactie gewijzigd door MrDrako op 25 juni 2011 17:31]

Dat is ook maar een mening. Het leuke aan Android is dat je er vrij makkelijk zelf nieuwe firmware op kan flashen, en dat er een actieve community is die custom roms ontwikkelt. Als je bereid bent je er een beetje in te verdiepen heb je altijd en snel de nieuwste firmware. Je moet dan wel wat meer uitzoeken dan Iphonegebruikers, maar dat maakt het ook wel weer leuk. Dat jij daar geen behoefte aan hebt betekent niet dat Google/Andriod slecht is, het bekent dat het kennelijk niet voor jou bedoeld is.
iOS geeft meer customizability? Nou, Android is open genoeg om geport te zijn naar x86, zodat je het behoorlijk eenvoudig in een VM in VirtualBox kunt draaien. Handig met testen, want de emulator is BAGGER traag.

Als Cydia zoiets nou ook zou aanbieden, want de iOS Simulator is weliswaar niet traag, maar bestaat gewoon niet voor Windows. Fail dus. Hoe moet ik dan m'n website op iOS testen zonder Apple-hardware? Juist, Apple zegt zegt hiermee "steek het maar in je..." door de belangrijkste tool niet aan te bieden voor het belangrijkste host OS.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 juni 2011 19:01]

Als ik mijn website op IE6..9, of windows phone wil testen moet ik ook een Window machine aanschaffen, het ook een beetje een raar argument om aan Apple en MS te vragen om emulators te maken voor alle platformen.

Als je professioneel bezig bent kwa web-design dan schaf je gewoon een Windows licentie aan, en als je op windows zit kun je een relatief goedkope Mac Mini kopen om te testen (XCode is 4 euro??).

Is webdesign een hobby, dan is het gemakkelijk om even aan een vriend te vragen die een OSX/IOS/Windows (net wat je zelf hebt) hoe de website eruitziet.

Ik ontwikkel zelf op OSX, maar heb wel een WIndows licentie om het geheel even te kunnen testen op een andere browser.

Dat de Emulator bagger traag is geeft alleen maar aan dat het Google geen .... uitmaakt hoe efficiŽnt jij ontwikkel en als Google geen tools heeft voor eenvoudige upgrades, ook van ander devices, dan geeft dat alleen maar aan dat Google taal niet pushed naar fabrikanten om updates uit te brengen.
@rvantwisk
Je zult Windows moeten aanschaffen ja. Nou dat is prima, maar je hebt geen extra hardware nodig. Bij OSX en iOS is dat wel het geval. Alleen de software heb je niets aan.

Ik wil best OSX en XCode aanschaffen, maar een heel los systeem? Overdreven. Daat heb ik VirtualBox voor. Alleen OSX mag je niet virtualiseren. Nou fuck dat.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 juni 2011 04:07]

Dat de Emulator bagger traag is geeft alleen maar aan dat het Google geen .... uitmaakt hoe efficiŽnt jij ontwikkelt
Waar Virtualbox slechts virtualiseert (doet alsof je ene x86 processor meerdere processoren met hetzelfde instructieset is) gebruikt de Google Emulator QEMU. QEMU emuleert niet alleen het besturingssysteem of randapparatuur, Bochs emuleert ook je processor. En een (ARM vermoed ik) processor emuleren op een ander instructieset kost nu eenmaal wat meer processorkracht.
kost nu eenmaal wat meer processorkracht
Sorry hoor, je maakt mij niet wijs dat een quadcore, waarvan ťťn core al een aantal keer sneller is dan die van een bescheiden telefoon, trager is op deze manier.

Dan is het een be-hoor-lijk belabberd geschreven emulator.
Meer customizability dan Android kan niet. Ik vind iOS ook een stuk beter dan Android, maar je moet niet uit je nek gaan lopen lullen.
Android is vrijwel volledig Open Source. Daardoor zijn ports zoals Android X86 ook mogelijk, en daardoor heeft RIM de Dalvik VM naar BlackBerry kunnen porten.
Jawel, Maemo / Meego :P
Android is helemaal niet opensource. Als Google de source van A3.0 geheim weet te houden tot de release ervan, dan is het op z'n best shared source (met een iets vrijere licentie dan de shared source licentie van MS voor hun geselecteerde partners).

Daarnaast heb je niets aan een open source OS als er geen drivers zijn voor de telefoon waar je het op wil draaien.
Ik zeg ten eerste niet dat Android slecht is, maar die community heb je ook achter de iPhone-scene zitten (wellicht wat minder maar alsnog, het is dan ook niet nodig). Customisation kan ook dmv een jailbreak.

Volgens mij wordt dat flashen e.d. ook flink tegen gehouden door fabrikanten? nieuws: Motorola Droid X bevat custom-rom-'kill-switch'

[Reactie gewijzigd door N1ckk op 25 juni 2011 18:34]

Een oud en eenzijdig bericht. SonyE biedt een unlock tool aan, samsung en lg locken hun boot nauwelijks en HTC heeft aangegeven ook geen locks meer te gebruiken.
Motorola is al terug gekomen op dit standpunt en is bezig met het unlocken van bootloaders. De Atrix is is inmiddels unlocked. Oudere toestellen betwijfel ik maar de nieuwe motorola's worden unlocked.
"unlocked" bij nieuwe toestellen is niet helemaal de juiste term... het slot eraf halen is iets anders dan geen slot erop zetten ;)
1 toestel is niet 100 toestellen...

Waarom is het de ene keer ja maar android heeft 100den toestellen en als het de fanboys uitkomt gaan we wel 1 op 1 vergelijken :P Achja :)
Ik vind het sowieso erg slecht dat vodafone eigen firmware erop zet.... de Nexus One is een developer phone die zou gewoon zonder extra dingen moeten komen en direct de nieuwste Android van Google moeten krijgen..

@Hieronder: Natuurlijk maar dan nog vind ik dat vodafone bij een developer telefoon best de uitzondering kan maken om deze te leveren zonder firmware aanpassingen..

[Reactie gewijzigd door Brummetje op 25 juni 2011 17:36]

Dan moet je de telefoon ook niet in hun bruikleen kopen dunkt me dan.
Helaas weet het gros van de mensen niet eens dat ie een branded toestel koopt, laat staan wat de echte 'smart' phone qualiteiten van hun telefoons zijn.

Dan zou je denken boeieh voor ons powerusers. Maar mochten we een situatie zoals in de VS krijgen waar je simpelweg niet om providers heen kunt (probeer daar maar eens een gaaf nieuw toestel los te kopen). Nu kan het nog in NL/Europa, maar ik zie de markt nog wel verder samenklonteren en als je dan een paar grote providers krijgt eindig je met dezelfde baggersituatie als in Amerika.
Je hoeft hem natuurlijk niet gratis bij een vodafone abbo te nemen, je kunt hem los kopen, dan heb je dat niet.
'gratis' :')

Goedgelovige jongen, de prijs van het toestel zit inbegrepen in wat je per maand betaalt, vaak is dat uiteindelijk zelfs meer dan het toestel waard is.
ja maar... veel mensen vinden het vervelend om in een keer 500 euro voor een toestel te betalen. :)

[Reactie gewijzigd door angrybirds op 25 juni 2011 17:43]

Op 1 toestel na heb ik het altijd zo gedaan. Als je 2 jaar met een toestel doet en sim only neemt ben je bijna altijd goedkoper uit. Je moet natuurlijk wel goed uitkijken waar je de telefoon koopt. De grote bekende ketens en electronica zaken zijn gewoon veel te duur. Gelukkig hebben we pricewatch.
Het is compleet offtopic, kan het eventjes niet laten... Ik ben het niet met je eens :)

Abbo+toestel voor een jaar, sowieso als je een beetje kan lullen dan gaat er sowieso al flink wat van de prijs van het toestel af... daarom verleng ik nooit online maar ga altijd naar een shop van de provider zelf zpdat je een beetje op ze in kan praten. Na een jaar verkoop ik het toestel wat ik toen heb 'gekregen' en haal een nieuw abbo+toestel en hou dan zelfs nog een leuk bedragje over...

Zo doe ik het al jaren, behalve dan dat mijn laatste toestel totaal niet beviel en bewust de winst verspeeld heb voor een het los aanschaffen van een ander toestel. Maar die 'truuk' pas ik iig al jaren toe waardoor toestellen voor mij praktisch gratis zijn. Sowieso kan ik bij mij huidige provider overtollige minuten/tegoeden op mijn abbo gebruiken voor de aanschaf van een toestel wat dus ook weer een leuke korting oplevert (ook voor dergelijke deals moet je altijd in een shop van de provider zelf zijn)... ook zo pak je weer een stukje terug van het betalen voor het toestel via de maandelijkse lasten.
Het 'probleem' bij Vodafone is dat je in de winkel zelf vrijwel altijd een toestel krijgt met custom firmware: een besturingssysteem als Android of Symbian dat is aangepast om overbodige Vodafone-applicaties te bevatten. Omdat de firmware aangepast is, is het onmogelijk om de telefoon meteen up te daten als Google met een update komt. Vodafone moet in dat geval eerst de nieuwe versie 'updaten' met hun eigen software om zodoende weer een volwaardige Vodafone-update uit te brengen. Dit is dus waarschijnlijk wat er met de Nexus One is gebeurd. Voor mij is dat juist een reden om niet naar de Vodafone-store te gaan, maar naar een 'onafhankelijke' partij.
Waarom maken jullie er allemaal een probleem van ? Je moet de Nexus One niet gaan kopen als je geen "tweaker" bent of als je niet gaat spelen met custom roms (s-off). Dus stel nu dat je geen andere keus hebt, of gewoon dat bedrag niet in 1 keer kan betalen, dan is vodafone of een andere provider een optie en flash je er gewoon een andere rom op ? Simpel toch, Android is niet voor niets Open Source !
Stel je koopt een iPhone 4 met abo:

Ik wil internetten, en genoeg belminuten. Dus ik neem een Vodafone i275:
iPhone kost dan 149,-
24x 39,50 = 948,-
Aansluitkosten a 24,95
Totaal: 1121,95

Stel ik neem een Sim Only van Vodafone:
iPhone: 599,-
Eerste 12 maanden: 14,97
Overige 12 maanden: 24,95
Aansluitkosten: 9,50
Totaal: 1087,54

Oftewel het levert je €34,41 op.. Zoveel verschil is er niet.

--

Echter pak je een Simyo simonly* bijvoorbeeld:
(heb je iets minder minuten (250), ivm ontbreken 275 abonnement)

iPhone: 599,-
24 x 16,94
Aansluitkosten: 10,-
Totaal: 1015,56

--

Of Ben* (heb je wel een beduidend minder netwerk (imo)):

iPhone: 599,-
24 x 16,94
Aansluitkosten: 10,-
Totaal: 1015,56 (hť wat toevallig)

* De tarieven van Simyo en Ben
staan niet 100% vast, ze staan vrij om hun tarieven te verhogen omdat je een 0 maanden contract met ze aangaat.



Nou, tel uit je winst!
Ik heb op dit moment mijn HTC Desire HD binnen,
heb hem met een ťťnjarig Telfort 300 abo
Met abo ben ik slecht +/- 50 euro duurder uit als dat ik hem los zou kopen...

Ik betaal nu:

4 x 15 = 60
8 x 30 = 240
internet
4 x 5 = 20
8 x 10 = 80

aansluitkosten 25
________+
totaal: 425

Los is de HTC Desire HD 375 euro bij de pricewatch...
@Nickalicious

Een tweetal opmerkingen.

Een iPhone 4 16GB kun je vanaf € 560,- kopen.

pricewatch: Apple iPhone 4 16GB Zwart

Dat beteken bij Vodafone een verschil van €70,41. En met een mogelijk verschil dat je de telefoon niet hoeft te unlocken en het ontbreken van provider applicaties.

IMO moet je om eerlijk te kunnen vergelijken bij de zelfde provider kijken.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 25 juni 2011 23:46]

ik betaalde voor iphone 4 maar 529 euries en simlockvrij.
Sim Only was vroeger goedkoper, nu echt niet meer.

Tel het maar na.

Juist 1 jaar verlengd met een vodafone 450 abbo. Sensation voor 70 euro. Tel maar uit. Sim only was na een jaar 100 euro minder voordelig.
Het is over het algemeen nog steeds goedkoper om een telefoon bij een abbo te nemen dan lost te nemen met een abbo.

Al moet je wel steeds beter opletten.

Het is een simpel sommetje abbo x looptijd
of abbo x looptijd + telefoon.
Als je het goed doet, betaal je minder. Heb nu al 2 toestellen gehad waarbij de prijs van de totale doorlooptijd van het abonnement lager uitvalt dan het toestel los kopen.
(maar denk ook dat dat idd wel uitzonderingen zijn)
Ik heb mijn toestel los gekocht bij vodafone. Geen eerdere updates naar gingerbread gehad. Dus toch branded. Hij is geroot en draait inmiddels cm7. Deze draait voor 95% naar tevredenheid, hij heeft nog wat irritante bugs. Maar ik kan ermee leven. Zodra de nieuwe gingerbread er is ga ik hem natuurlijk wel proberen. Hopelijk zijn dan de bugs die ik nu heb verdwenen.
Dat is dus complete onzin, Vodafone is de enige officiŽle verkoopkanaal geweest om een Nexus One buiten Amerika te bemachtigen.

Om meteen allerlei onzin uit de wereld te helpen:
  • Bij de verkoop is door Vodafone en haar verkopers gemeld dat dit ging om een Google Experience device wat dus ook zou moeten betekenen dat je regelmatig updates krijgt.
  • Aan de software is helemaal niets te zien dat het om een branded toestel gaat.
Conclusie is overduidelijk dat Vodafone zich niet verdiept heeft in het product wat ze aan hun klanten hebben verkocht.
Of juist een commerciŽle achterliggende gedachte>..
Je kunt er ook een KPN abo bij nemen, die heb ik nog nooit toestellen van derden zien branden, alleen de onder eigen merk uitgebrachte toestellen.
Fipo idd en een domme.

Ten eerste, waaromover apple beginnen? Waar die drang om dit te doen?
Ten tweede het is FOUT. Ik weet dat men graag zegt dat apple lang updat maar dit is ONZIN iPhone 3G bijvoorbeeld verkocht tot juni 2010 laatste update 22 november 2010 . Mai de volle 5 maanden support .

Nexus one released januari 2010 krijg nu 1.5 jaar later nog een update. Op dit mopent krijgt die dus evenlang updates als de iphone 3g uit dezelfde periode van apple.

[Reactie gewijzigd door k995 op 25 juni 2011 18:08]

Ho ho, de iPhone 3G is nu 3 jaar oud en heeft 2,5 jaar — 30 maanden dus — updates gehad!
Wat wil je hier nu beweren? Jouw uitspraak geldt toch alleen als je je iPhone 3G in juni 2010 hebt gekocht...?

De iPhone 3G is te koop vanaf juli 2008, dus die mensen (waar ik er een van ben/was) hebben een lange support gehad. De iPhone 3G heeft iOS 2, iOS 3 en een deel van iOS 4 gekregen. Absoluut geen slechte support in mijn ogen.
De vergelijk iphone 4 toestellen > android 4000 toestellen + tientallen merken is een hardnekkige, maar ook heel erg slechte.

Doorgaans wordt de update niet door google verzorgd, maar door de fabrikant van het toestel, heel begriijpelijk aangezien de laatste de software doorgaans heeft aangepast.

Dat hier 'gedoe' is over updates, is gewoon een kwestie van perspectief. Er is imho geen sprake van 'gedoe'. Het gevolg van veel meer openheid is dat iedereen er voortdurend over gaat praten, er meningen over heeft, er veel meer variatie is en er een grote community is van alternatieve roms. Natuurlijk is er daardoor soms ook meer onduidelijkheid, dat heet ook wel keuze. Het wordt pas 'onduidelijk' als je je afvraagd waarom jouw combinatie provider/merk/toestelvariant/android niet hetzelfde is als een andere combinatie.

Die vrijheid en openheid is er niet bij 'de iphone', apple houdt alles binnen en laat af en toe een gecontroleerd geruchtje lekken om uiteindelijk updates uit te brengen voor hun ene variant van hun OS.

Waren er alternatieve roms voor de iphone, waren er honderd verschillend iphones met verschillen zoals 'HTC Sense' en hadden we zicht op de ontwikkeling binnen Apple dan zou ook iedereen roepen 'waarom is die update er niet hier en wel daar' 'deze rom werkt hier ook, waarom is hij nog niet uit' 'ze testen nog, nee hij is heus al stabiel bij mij werkt het ook' etc.
Waren er alternatieve roms voor de iphone, waren er honderd verschillend iphones met verschillen zoals 'HTC Sense' en hadden we zicht op de ontwikkeling binnen Apple dan zou ook iedereen roepen 'waarom is die update er niet hier en wel daar' 'deze rom werkt hier ook, waarom is hij nog niet uit' 'ze testen nog, nee hij is heus al stabiel bij mij werkt het ook' etc.
Andere roms zijn er niet, en met een goede reden: het is verwarrend voor de consument. Bij Apple krijg je gegarandeerd jarenlange support (de 3G 2,5 jaar!). Geen gehannis met roms en geen oneindig lang gewacht tot providers/telefoonboeren eens support gaan leveren op hun toestellen.

Dat zijn feiten, en is dan ook wat de gemiddelde consument wil.
Nee dat is hoe jij de gem. consument ziet, ik zie ze als domme ezels die het allemaal niet zo veel boeit welk OS ze hebben en updates denken ze al helemaal niet aan :)

Dit zijn net als jouw post GEEN feiten, maar een mening :)
.... maar dit gedoe heb je niet bij de iPhone. Apple biedt netjes updates aan alle devices die de afgelopen 3 jaar gemaakt zijn, en daar hoor je nergens iemand over klagen.
Mag ik je herinneren aan de Ios 4.3 update waar vodafone gebruikers ineens geen 3g meer konden gebruken? nieuws: Vodafone raadt klanten af iPhone en iPad te updaten naar iOS 4.3

Dan is een door de provider (in dit geval vodafone) geteste en uitgegeven release zo gek nog niet. Ze zijn wel een beetje laat naar mijn mening maar je mag er wel vanuit gaan dat de update werkt.
Ben benieuwd hoe lang het nog duurt eer er gingerbread updates zijn voor de samsung gio...
Is er al! Wel zelf even flashen met Odin. Ook voor de galaxy mini trouwens... http://www.samfirmware.com/WEBPROTECT-s5660.htm

[Reactie gewijzigd door gekkegedda op 26 juni 2011 15:17]

die word binnenkort uitgerold.
Waarom stoppen de providers niet gewoon met hun branded toestellen, echt helemaal niemand is er blij mee, de providers zelf moeten updates testen wat tijd (=geld) kost terwijl mensen met bijvoorbeeld vodafone. die gewoon de normale versie hebben alles ook gewoon kunnen internetten en mailen met deze provider.en deze hoeven niet langer te wachten op updates. Ik zeg gewoon stoppen met branded software.
Schijnbaar kan het toch uit, vergeet niet een Android toestel laat zich vrijgemakkelijk vertalen naar een andere taal. Wanneer Vodafone als een van de grootste providers een ROM voor een toestel laat ontwikkelen dan doen ze dit dus niet voor Nederland specifiek.

Daarbij kan het maar zo zijn dat Vodafone in bepaalde laden het alleen recht heeft op een specifiek toestel te mogen voeren. Ook dan kan het dus marketing technisch goed zijn om een eigen toestel uit te brengen.

Kortom, ondanks dat ik er beslist niet voor ben zijn er wel verschillende redenen waarom ik zou begrijpen waarom providers een dergelijke stap = kosten uithalen.
een ding echter.... een eigen toestel staat niet gelijk aan een eigen ROM.

de branded toestellen zijn typisch voor mensen die niet beter weten dan dat die meuk erbij hoort omdat ze bij die provider zitten. Daarnaast worden de klanten dan dusdanig afhankelijk van die branded diensten dat ze bij een verlenging dus automatisch weer voor dezelfde provider kiezen....

Ik zou zeggen: maak de branded rom niet meer, maar maak een los te downloaden app of preinstall deze al.
de updates hierop zijn stukken makkelijker en je hoeft geen ROM te bouwen dus geen rekening houden met allerlei specifieke instellingen per toestel of wat dan ook

mensen die de diensten willen gebruiken kunnen dan de app starten en klaar.
Je geeft eigenlijk je eigen stelling de doodsteek met je eerste bewering: customer lock-in. Providers (en fabrikanten) willen JUIST dat je hun software gebruikt omdat ze dan zeker weten, ook na updates, dat hun apps/services/logo's/watdanook op het toestel staan en bruikbaar zijn. Dan bereik je inderdaad dat klanten afhankelijk worden van fabrikant- of providerspecifieke software waardoor ze 'vastzitten'.
Dit laat goed zien waarom je eigenlijk geen branded telefoon moet kopen, je loopt namelijk altijd achteraan qua updates. Ik zou het liefst nog vandaag zien dat Vodafone stopt met het leveren van de branded telefoons.

Natuurlijk is het mij duidelijk dat providers deze telefoons goedkoper in de markt zetten, maar zo ook als met de HTC Sensation weer is gebleken weten users niet dat ze worden opgescheept met een branded telefoon.
Waarom moeten providers testen of toestellen met hun netwerk om kunnen gaan? Ik koop mijn toestellen altijd unbranded en vaak voor ze via de providers te krijgen zijn. Ik heb nog nooit problemen gehad dat internet niet werkte, of dat ik niet kon sms-en of bellen. Behalve thuis met de iPhone omdat die een shit antenne heeft, en die heb ik juist met contract bij T-mobile vandaan.

(mn iPhone is theoretisch natuurlijk ook unbranded, maar daar is Apple anaal, dus da's ook mijn laatste Apple phone)
Ik denk dat het eerder is dat ze moeten testen of hun aanpassingen aan de internetverbinding in de software wel werken. De toestellen zijn gelockt op het netwerk dus ze moeten wel veranderingen er aan maken en dat moet natuurlijk getest worden.

[Reactie gewijzigd door Thmz159 op 25 juni 2011 18:14]

Ja, want als ik een auto zonder wielen koop is het ook de schuld van de wegbeheerder dat ik niet kan rijden. Had hij maar rails moeten aanleggen!
Ik heb anders prima bereik en altijd internet met mijn iPhone op het KPN netwerk.
Nooit apparaten kopen waar toekomstige beloftes op gedaan worden, kan alleen maar tegenvallen. Bedrijven gaan toch voor winst en je product is binnen no-time legacy...

Ben blij dat Apple zo'n policy niet hanteert. En gelukkig is die niet door t-mobile gebrand!
Haha Apple gaat ook gewoon voor winst. Ik weet niet in welk sprookje jij gelooft ;)
Apple laat de providers anders wel dingen voor je instellen zoals wel of geen tethering.
Maar dat is bij iedere provider ook zo. Die zeggen er ook bij welke telefoons wel of niet dingen mogen.
Mogen<>kunnen. Ikmag bij KPN officieel ook niet tetheren maar zolang je het niet te gek maakt doen ze er niks tegen.
Wat is dit nu voor onzin? De Samsung Galaxy S van mijn vriendin heeft gewoon een ingebouwde optie voor Wifi en USB tethering ingebouwd daar waar mijn Sony Ericsson dat niet standaard heeft.

De provider is in beide gevallen Telfort en heeft dus niets te maken met het al dan niet aanwezig zijn van dergelijke opties. Sterker nog: als het aan telfort (en het merendeel van de providers) ligt, dan ontbreekt de tethering optie in alle telefoons omdat het concurreert met een ander produkt (internet via dongle).

Het is de fabrikant die mij belet om wifi tethering (root + extra software nodig) of USB tethering (extra software nodig) te gebruiken.
Ik zit bij Vodafone UK en heb de Gingerbread update al dik een paar maanden op m'n telefoon.. Weet niet eens meer precies wanneer het gebeurde.. Februari, Maart oid..
Dat heb je mooi snel gedaan. :) :) :)
Hij kwam OTA dus ik update gelijk zodra ik die indicatie krijg :)
Misschien wel gesloten, maar de gebruikers weten wel waar ze aan toe zijn... In ieder gebal minimaal 1,5-2 jaar support met updates, etc.
Ik zag deze bui al aankomen.
Dit gebeurde ook met Froyo afgelopen zomer.

Op het Vodafone UK forum, hadden ze een link gepost naar een amerikaanse firmware image, die zonder bootloader unlock geinstalleerd kon worden.
Dit was een "gelekte" maar wel officieel gesigneerde image, die een hogere versie had dan de vodafone firmware.

Heb afgelopen october deze image geinstalleerd op mijn Vodafone branded Nexus One, en sinds dien OTA van Google her self! :D