Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 101, views: 21.039 •

Wetenschappers van Amerikaanse universiteiten hebben een breinimplantaat ontwikkeld waarbij een neuronaal signaleringspatroon nagebootst wordt. Door implantatie in de hersenen kan hierdoor het geheugen worden verbeterd.

Het implantaat, dat met korte elektrische pulsen werkt, wordt geïmplanteerd nabij het hersengebied wat de hippocampus wordt genoemd, schrijft de New York Times. De elektroden werden geplaatst bij twee specifieke gebieden in de hippocampus, die CA1 en CA3 worden genoemd. De ratten in het experiment bleken iets te kunnen onthouden als deze twee gebieden met elkaar kunnen communiceren. Wanneer wetenschappers het functioneren van hersengebied CA1 afremmen blijkt de rat geen nieuwe herinneringen meer te kunnen vormen. Wanneer het signaleringspatroon wat CA1 afgeeft echter wordt nagebootst door de elektroden in het implantaat, blijkt het geheugen weer normaal te kunnen functioneren.

Voor het experiment gebruikten de onderzoekers ratten die twee hefbomen in moesten drukken om water te krijgen. Daarvoor moesten de proefdieren onthouden dat ze de eerste hefboom al in hadden gedrukt, om daarna op de tweede te drukken. Onderzoekers leidden de ratten af nadat de eerste hefboom werd ingedrukt, om daarna te kijken of de beesten onthouden wat ze gedaan hebben, en dus direct de tweede hefboom indrukken. De ratten bleken het kunstje prima te kunnen leren onder normale omstandigheden. Wanneer hersengebied CA1 "offline" werd gehaald bleken ze het niet te kunnen onthouden, en met het implantaat wat CA1-signalering nabootst konden zij het wel weer.

Daarnaast blijkt dat ratten die gestimuleerd worden met de elektroden minder snel het kunstje met de hefbomen vergeten. Onder normale omstandigheden bleek 40 procent van de ratten het hefboomsysteem te zijn vergeten na een bepaalde tijd, terwijl met elektrodenstimulatie in diezelfde tijd slechts 10 procent van de ratten vergeten was hoe de hefbomen werkten.

Het is onduidelijk of het systeem op deze manier ook bij mensen kan worden gebruikt. Uit onderzoek is al gebleken dat er meer hersengebieden betrokken zijn bij het vormen en in stand houden van het geheugen. Onder andere de prefrontale cortex, die met name betrokken is bij cognitieve processen, speelt daarbij een rol. Daarnaast zou volgens een theorie die het tweestapsmodel wordt genoemd het gevormde geheugen in de hippocampus tijdens de slaap verplaatst worden naar gebieden in de hersenschors. Er wordt gesuggereerd dat dit proces er uiteindelijk voor zorgt dat herinneringen in het brein fysiek vastgelegd worden.

Het lijkt tevens niet aannemelijk dat het principe van elektrodenimplantaten ook gebruikt kan worden bij patiënten die herinneringen van vroeger kwijt zijn door breinschade: in het onderzoek met de ratten werd het systeem alleen gebruikt om nieuwe herinneringen aan te maken op basis van een opgenomen signaleringspatroon. Daarnaast blijkt dat patiënten met schade aan de hippocampus veelal niet in staat zijn om nieuwe herinneringen te vormen, maar dat bestaande herinneringen blijven bestaan. Wetenschappers hopen uiteindelijk met implantaten geheugenschade, bijvoorbeeld veroorzaakt door dementie, beroertes of hersenbloedingen, te repareren.

Brein op silicium (afbeelding van iStockphoto/Andrey Volodin via Sciencedaily.com)

Reacties (101)

Reactiefilter:-1101090+143+26+30
nice, nog even en ik hoef mijn studieboeken maar 1 keer door te lezen om een voldoende te halen :D . of ik kan gewoon de leerstof downloaden naar mijn hoofd
Leuk om een examen te halen, maar met boekenwijsheid alleen kom je niet ver. Kennis is pas zinvol als je weet wat je ermee moet doen.
Dan upload je die info toch ook even naar je hoofd... ;)
*I know Kung Fu* kuch

maargoed beter informatie opslaan betekent ook meer mogelijkheden hebben om informatie te combineren, natuurlijk is daar een zeker, bijna creatief vermogen voor nodig,
maar op zich zou het in elk geval niet nadelig zijn.
*I know Kung Fu* kuch
En 3 andere Chinese woorden.

Al zou ooit het uploaden van data naar de hersenen mogelijk worden; een sport heeft toch meer met reactie snelheid en spiertraining te maken. En dat zal nooit lukken met wat data. Van een Fiat500 maak je ook niet een Ferrari met een software upgrade.
Muscle memory is inderdaad het belangrijkste bij een technische sport en dat krijg je enkel door eindeloos oefenen.
Nee joh dan heb je een firmware update nodig.
Dat komt doordat er bij motorische handelingen die vaak worden herhaald nieuwe connecties (synapsen) worden gemaakt tussen neuronen in de hersenen. Zo wordt de handeling 1 stap in plaats van een serie stappen (voor het strikken van je veters weet je vast niet alle individuele handelingen op te noemen en toch lukt het je zonder je aandacht er zelfs maar bij te hebben). Echter bij bijvoorbeeld het uit je hoofd leren van een telefoonnummer, worden de verbindingen tussen neuronen slechts sterker gemaakt en dus moet je nog wel elk individueel getal weten om het telefoonnummer te kunnen onthouden.
Ik weet niet waar jij biologie hebt gehad, maar ieders zenuwen werken hetzelfde. Als je sloom bent zijn je hersenen sloom, maar dat komt omdat ze ongetrained zijn op snelle situaties. Een weekje Call of Duty 2 heeft mensen al snellere reactievermogens gegeven (van mensen die normaal niet gamen). Dit is allemaal in de hersens. Ik denk niet dat dit te programmeren is, maar je kunt het wel oefenen. Het downloaden naar de hersenen lijkt mij trouwens een riskant iets. De hersens zijn niet alleen opslag, maar ook alles wat wij zijn. Basisfunctioneren, instinct, gedrag, bij de mens zijn de hersens lekker bezig alles te besturen. Ik moet er niet aan denken dat een foutje jou een kasplantje maakt.

Enfin, programmeren hoeft niet en het is toch gevaarlijk. Je kunt beter de hersenen (kunstmatig) stimuleren zodat dingen die geleerd moeten worden snel op kunnen worden gepakt. Het downloaden doe je sowieso al, met de informatie die je hoofd ingaat. Wat je hersens ermee doen (en niet jij, sommige mensen leren wel zó vaak, maar ze onthouden het niet, en sommigen kijken het even een keertje over en kennen het wel) kun je op deze manier dus wel stimuleren.
Ik zie de threads al opduiken:
"Help, my friend bricked his brain"
Echter als je de ervaring van de een kunt overpompen naar de ander, heb je die training dus ook over genomen.
Nee, jou brein leert tijdens het oefenen hoe sterk de impulsen moeten zijn om een precieze handeling uit te voeren. Dit is als het ware gekalibreerd met jouw spieren. Als die kennis naar een vriend word gezet zal hij alsnog moeten oefenen om alles naar zijn spieren te kalibreren aangezien hij onmogelijk precies de zelfde spieren als jouw kan hebben (qua kracht en snelheid).
Niet alles wat je onthoudt heeft te maken met spieren. Herinneringen aan gebeurtenissen, meningen, talen (grammatica, woorden, etc), en meer in die richting, wordt ook ergens opgeslagen. Het zou toch verdomd handig zijn als je een taal kunt leren door het naar je hoofd te downloaden.
Maar alhoewel het handig zou kunnen zijn, weiger ik chips in m'n hoofd. Ik heb niet het vertrouwen in degenen die die dingen maken dat ze er geen verstopte functies in zitten en je bv van een afstand bestuurd zou kunnen worden door bepaalde gedachten te implanteren...
Herinneringen aan gebeurtenissen, meningen, talen (grammatica, woorden, etc), en meer in die richting, wordt ook ergens opgeslagen. Het zou toch verdomd handig zijn als je een taal kunt leren door het naar je hoofd te downloaden.
Sterker nog, Alles staat met alles in contact. Door herinneringen "langs te gaan" bij het zien van een snel voorbij komend rond object, kunnen je hersenen heel snel dingen "uitsluiten" (je staat bijvoorbeeld op een grasmat,dus zijn de mogenlijkheden beperkt). Ook het taalcentrum wordt dan flink aangesproken, en dat gebeurt dan allemaal parralel en enkele microsecondes.

Dus met alleen "de taal uploaden" ben je er niet. Er zullen allerlij assiosiaties gemaakt moeten worden in het geheugen, de ervaringen (dat ongelukje op de brommer in je jeugd zit "in je gebakken" met relaties met geuren, beelden etc etc) en dat laat zich niet "zomaar" even vertalen in "unfal mit Mopet"

Maar eerlijk is eerlijk, het is heerlijk om over te dromen ;)
het gaat toch grotendeels om vertalingen? dus je kan het linken tegen de nederlandse woorden die al in het systeem zitten.

Daarnaast, volgens mij gaat dat herhalen van dat CA1-signaal over een signaal wat is opgenomen tijdens het leren/onthouden..
Als je dat dus in een ander hooftd afspeelt is het net of je het zelf ook leert..

Dus als je tijdens de duitse lessen je recorder aanzet, en deze bij iemand anders weer laat afspelen leren ze dezelfde koppelingen te maken... maar wellicht kan het dan 's nachts en op 20x de snelheid..
Volgens mij hint je naar de film "The Matrix' en heeft niet iedereen dat door :+
*I know Kung Fu* kuch
Plug him in the Ratrix, immediately!
Precies. Oefenen oefenen oefenen oefenen. Desalniettemin heb je soms de situatie dat je bepaalde theorie kunt toepassen, maar dat je sommige stukken ervan niet precies onthoudt. Daarvoor is 'naar je hoofd downloaden' natuurlijk wel handig :) (Of meer open boek tentamens..)
Als je dus geen tijd en energie meer hoeft te steken in het onthouden van feiten, kun je je volledig toespitsen op het toepassen van kennis.
nice, nog even en ik hoef mijn studieboeken maar 1 keer door te lezen om een voldoende te halen :D . of ik kan gewoon de leerstof downloaden naar mijn hoofd
ja, net als in Matrix ;)
Ik vind dit toch allemaal wel vrij onetisch hoor, knap dat zeker maar je moet vraagtekens zetten hoe ver je nog wilt gaan hiermee.
Hoeveel experimenten met dieren zijn wel niet onetisch.

Als de techniek uitgebreid word, dan kan het wellicht in de toekomst mensen met een geheugenprobleem helpen.

In de verdere toekomst kunnen veel meer hersen/zenuw problemen worden opgelost. Denk daarbij aan het herstellen van gehoorschade, blindheid, dwarsleasie en dergelijke.
Ik vond die anti-dierproeven ad eronder wel ironisch gezien de doorbraak die het artikel vermeld, maar blijkbaar zijn er toch mensen in geinterresseert.
Hoeveel experimenten met dieren zijn welniet onetisch.
Dat kan en mag nooit het uitgangspunt zijn: "Als iemand graag mensen omlegd en niet gepakt wordt, 'mag' ik het ook doen."
Je kan natuurlijk niet zeggen: "Ach, er vinden al 100 onethische experimenten per jaar plaats. Zeur dan niet over de 101e."

Natuurlijk dikke onzin!! Het ene foute (in het verleden) kan nooit het andere foute (in de toekomst) goedpraten, zeker niet als 't geheel losstaande zaken zijn.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 19 juni 2011 07:28]

Ethiek is niet zo relevant in de wetenschap omdat het zeer gebonden is aan tijd, lokatie en cultuur. Er zijn mensen die om uiteenlopende redenen alles dat met leven te maken heeft onberoerd willen laten. Er zijn ook mensen die bijv de hersenen zien als een complexe, biologische machine die doorgrond moet worden. Zij proberen inzicht te verschaffen in het puzzelstuk dat ons ons maakt. Zij zijn niet gebaat bij de grenzen van de eerste groep. Het hangt dus maar helemaal van je sociale kader af hoe je tegen deze materie aankijkt en tot welke groep je jezelf wilt rekenen. Geen van beide is fout. Het is gewoon zoals het is.
In NL worden dierproeven anders wel getest door een DEC (dierexpirementen commisie) Die kijkt o.a. of een dierproef ethisch verantwoord is. (en ik heb gehoord dat die een proefplan super snel afkeuren als je alles niet goed onderbouwt en ze het er ethisch niet mee eens zijn en dat schijnt vaak te gebeuren)

Daarnaast toets een DEC ook op de 3 V´s (4v) Verfijning, vervanging en vermindering (verantwoording) Nu druisen vermindering en verfijning vaak tegen elkaar in omdat wetenschappers zo min mogelijk leed per dier willen toepassen maar daardoor hebben ze wel meer dieren nodig!)

In de VS zijn er ook soortgelijke commies met zelfs tenminste 1 ethicus erin.

Sterker nog als er een alternatief is voor een dierproef mag je in principe niet eens een dierproef doen in NL.

Anders is het misschien intressant om de WOD Wet op de dierproeven) een x door te lezen.

http://wetten.overheid.nl...18-06-2011#Artikel1670250

Ik heb het met Ethiek en wetgeving ook moeten doen sterkte! ;)
Wat AgentSmith bedoelt is; er is geen universeel moreel gevoel.

In de prehistorie was verkrachting (misschien, ben geen geschiedkundige) dagelijkse kost. Tegenwoordig vind het men het afschuwelijk.

Stammen in Brazilië vinden het gerechtvaardigd om indringers te vermoorden. Wij sluiten inbrekers gewoon op (en vinden moord barbaars).

Al Qaida keurt zelfmoordaanslagen goed, wij niet.

Etc; homo-rechten, rechten van vrouwen, omgang met dieren, slaan van kinderen... 'nough said

"Autre temps, autre moeurs" (andere tijden, andere moralen)

Je kan niet zeggen dat iets moreel onverantwoord is. Je kan alleen zeggen dat iets niet overeenkomt met jouw (persoonlijke) morele overtuigingen.

En in Nederland hebben we toevallig even heel democratisch de middenweg van een groot deel van de morele gevoelens gebundeld. Daarna hebben we dat gevoel even vergeleken met hoeveel winst we kunnen maken als we de grenzen ietsje verschuiven, en toen hebben we er een wet van gemaakt.
In de prehistorie was verkrachting (misschien, ben geen geschiedkundige) dagelijkse kost.
Waarschijnlijk hebben ze er momenteel in Zuid-Afrika meer last van (per 100 inwoners) dan in de prehistorie.
Als jij moete hebt met dierproeven, kan ik me jouw standpunt wel voorstellen.

Tegelijkertijd geeft mij dit ook hoop vanwege mijn dementerende moeder. Als ik iets vertel, kan ik het 1 minuut later opnieuw vertellen want dan is ze het al vergeten. Niet alleen voor mij naar om te merken, maar ook voor haar zelf. Waarschijnlijk zal het voor haar te laat komen, maar als andere mensen daarmee geholpen kunnen worden, lijkt me dit een prachtige ontwikkeling.
Het zogenaamde 'vergeten' is een belangrijke functie van de hersenen, als je alles zou onthouden wat je aan prikkels binnen krijgt ben je binnen de kortste keren doorgedraaid.

Hier gaat het eerder om conditioneren, hetgeen een slechte ontwikkeling is als dit op de mens wordt toegepast.
De mens onthoud ieder wakker moment van zijn leven. Alleen kun je niet al die herinneringen aanspreken (zit in afgeschermd geheugen).

Een "bijna dood" ervaring is daar een voorbeeld van, dan produceren je hersens hormonen die de niet leesbare delen toegankelijk maken.
Daar ben ik het niet mee eens.

Relevante data word simpelweg gefilterd van de irrelevante data. Want je hoeft niet alles te onthouden, het is minder efficiënt om alles te onthouden. Je hoeft alleen een klein gedeelte onthouden, en je inzicht/inbeelding vermogen neemt de rest over.

Idiot Savants hebben dit niet bijvoorbeeld. Die slaan alles gewoon op zonder het te filteren. Daarom kunnen hun dus ook zoveel opslaan en herinneren.

Bij een bijna dood ervaring raakt je lichaam in shock en zullen er willekeurige informatie worden gecreëerd met overbelasting (het witte licht, tunnelvisie.). Dit heeft helaas niks met hormonen te maken.

edit; grammatica correctie

[Reactie gewijzigd door Dead Pixel op 19 juni 2011 19:18]

Bij een 'bijna dood ervaring' produceren je hersenen DMT (een indoolalkaloide, geen hormoon), een tripmiddel, dit zorgt voor de zogenaamde 'tunnel' die betreffende mensen zien.
Want je thalamus zit er voor spek en bonen...

Lees je even in.
Het wordt pas echt mooi als je een systeem kan maken wat met externe apparatuur kan communiceren en herinneringen kan overzetten. Denk aan hoe handig het zou zijn als je zodra je aan een wikipediapagina denkt spontaan de inhoud ervan kan "herinneren".
Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 18 juni 2011 19:31]

Dat zou de geheime dienst en politie ook heel handig vinden, om van iedereen al z'n herinneringen uit te kunnen lezen. Pak iemand op, hang m aan de lezer en je weet meteen of hij het wel of niet heeft gedaan. En alle andere privacy gevoelige dingen over z'n leven.
Ik denk niet dat ik in een wereld zou willen leven waar zelfs je gedachten niet meer vrij zijn en mogelijk bestuurd worden door de overheid...
Twitter wordt zo ook erg makkelijk :P
Ik zie het anders. Mensen hebben normaal maar een beperkte controle over hun gedachte (dingen niet kunnen herinneren op bepaalde momenten, maar op andere wel, nare gedachten die je niet weg krijgt) maar als je zo'n apparaat goed op de frontaalkwab (waar de "executive control" van het brein zit) aan kan sluiten, dan kan je mogelijk op een veel hoger niveau beslissen waar je aan wil denken.

Dan nog een goede encriptie erop en een data killer die je als je er goed aan denkt kan activeren, en klaar is kees! Je gedachten veilig, en goede controle erover.

Natuurlijk is dit puur sci-fi, maar alsnog leuk om erover te denken
Straks veranderen we nog in soort van cyborgs. :o
niemand die nog met zulke expirimenten wil mee doen. De eerste stap is op dieren stap 2 en 3 ook dan lijkt het redelijk veilig en langdurig effect ga je bekijken in stap 3 en in stap 4 komen mensen bijvoorbeeld om de hoek kijken.
niemand die nog met zulke expirimenten wil mee doen.
Wat dan nog? Dan niet! Dan maar helemaal geen experimenten. Moeten dieren maar 't loodje leggen omdat mensen niet durven? Lekker eerlijk! En ze kunnen zich ook niet verdedigen of organiseren en protesten houden.
De eerste stap is op dieren
Voor die eerste stap is er eerst nog de theorie. En als die theorie klopt dan kan je direct mensen (vrijwilligers) nemen. En geen onschuldige dieren.
Hehe, 'onschuldig'.

Ik vind het geheel hypocriet: mensen, dieren, planten maakt niet uit. Sowieso het apart noemen van mensen en dieren nooit gesnapt, volgens mij zijn mensen toch dieren.

Dus ik zou gewoon voor het meest practische gaan en het/de moraal/ethiek over laten voor de mensen die van religie of verzinseltjes houden. ( Tuurlijk mag je je leven bekruiden of makkelijk maken door ethiek/moraal te gebruiken, gewoon niet iets voor mij. En heb altijd vreemd gevonden dat iets zo 'religieus' bij wetenschap wordt gestopt. )
8)7 Wat een idiote post.
Jij snapt niet waarom ze dit niet gewoon op mensen doen? Misschien omdat het ethisch niet te verantwoorden is, hoe hoog denk je dat de mortaliteit cijfers zijn bij proefdieren?

Proefdieren zijn vervangbaar, mensen niet...

Trouwens als jij toch zo tegen dierproeven bent, stop dan maar meteen ook uit principe gebruik te maken van alle medicatie, vaccins en andere zaken die ontwikkeld zijn dankzij dierproeven.
Ieder levend wezen is er een, ook proefdier zijn levende wezens. Iets meer respect ervoor zou dan toch wenselijk zijn.
Ieder levend wezen is er een, ook proefdier zijn levende wezens. Iets meer respect ervoor zou dan toch wenselijk zijn.
Mee eens, dieren kunnen ook pijn waarnemen en , gestressed raken en hun eigen staart aanvreten etc... Dieren hebben ook een ziel... etc...
Dat maakt ze nou juist zo functioneel. Als ze geen pijn zouden kunnen waarnemen en niet gestresst konden raken, zouden we niet weten of het middel ze pijn gaf.

BTW, als dieren ook een ziel hebben en naar de hemel gaan, hoef ik er niet meer heen, denk aan de hoeveelheid eendagsvliegen die daar dan zouden zitten 8)7
Dieren hebben ook een ziel... etc...
Hoezo, ook? Mensen hebben geen ziel, en dieren ook niet.
En het duurt te lang om mensen te kweken :)
En het duurt te lang om mensen te kweken :)
Dieren/mensen kweek je niet... Planten kweek je... |:(
Dieren fok je... of groeien dieren in de aarde zoals aardappels
We hebben er toch echt veel te veel rondlopen, dus tot de voorraad op peil is zou je er best wat tussenuit kunnen plukken :P
Dit is al gebeurt tijdens de tweede wereldoorlog, zoek bijvoorbeeld maar eens op "Josef Mengele". Eén van de nazi 'artsen' bekend om zijn experimenten op joodse gevangenen. Mag toch hopen dat we niet weer die kant op gaan.
Vroeger konden we niet anders
Onzin.
Niks anders dan het goedpraten van het mishandelen van dieren vroeger.
Is onderzoek niet mogelijk zonder dieren te mishandelen? Jammer dan... Dan maar helemaal geen onderzoek.
Dit is weer fijn je vindt het minder erg dat het een probleem voor mensen zou kunnen zijn omdat zij ervoor kunnen kiezen. Puur en alleen de keuze maakt het experiment niet beter of slechter en dan kiezen we liever voor risico's bij dieren dan bij mensen. Parallel hieraan is onze vlees consumptie en bio industrie nog zodanig dat je verontwwaardiging hier over erg onevenwichtig is.
De verontwaardiging over de massavleesindustrie en bijbehorende consumptie ziekheid mag wel vaker opgeroepen worden. Er zijn nml genoeg mensen die dit absoluut niet vinden kunnen. Maar velen anderen hebben oogkleppen en roepen dat de mensheid boven alles staat en doen en laten mag wat ie wil zonder verantwoordelijkheid te nemen... je zou denken dat bij die intelligentie een mate van mededogen en compassie komt voor andere diersoorten. Sommige dieren jagen elkaar ook op, maar die stoppen niet honderden dieren in kleine hokken om zo snel mogelijk vet te mesten en massaal af te slachten. Het moet anders... Een redelijk vriendelijk bestaan is heel wat waard. Mensen maken ook nog onderscheid tussen hun ene geliefde hondje en die vele varkens (qua intelligentie en speelsheid toch gelijk met de hond).
Ga diersoorten (incl. mens) eens biologisch met elkaar vergelijken en hun gedrag in de natuur bezien. Komen op gelijke wijze op de wereld. Benen, hoofd, longen, hart, zenuwstelsel, hersenen, voortplanting, spijsvertering, ...
Redelijk offtopic, maar allee...
Ik eet altijd bijna altijd biologisch vlees.
alle soorten vlees zijn biologisch 8)7
alle soorten vlees zijn biologisch 8)7
Absoluut niet. Net zo min zijn alle landbouwgewassen biologisch. Biologisch vlees wil zeggen zonder groeihormonen, antibiotica in het veevoer en dergelijke zaken.
Het certificaat "biologisch" wil zeggen dat er een aantal richtlijnen (waarop eens in de zoveel tijd gecontroleerd wordt bij gecertificeerde bedrijven) gevolgd wordt bij de "productie".

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 18 juni 2011 20:48]

@Looney:
Je hebt 't over een andere definitie van biologisch. Heel simpel.
Ligt er iets 'biolologisch' ín de winkel, dan moet 't aan bepaalde zaken voldoen waar de meeste andere producten niet aan voldoen.
@Looney:
Je hebt 't over een andere definitie van biologisch.
Tuurlijk, Maar 'strikt genomen': Er zit DNA in, dús biolologisch...
Heel simpel.
Ligt er iets 'biolologisch' ín de winkel, dan moet 't aan bepaalde zaken voldoen waar de meeste andere producten niet aan voldoen.
Wat wij tegen komen als 'biologisch' in de winkel, heeft alles met de "opvoeding" te maken van het dier voordat het een stukje vlees werd in krimpfolie.
Deze rat krijgt anders wel een goed leventje hoor, behalve dat er elektronica in z'n hersenen zit dan.. Zo'n rat moet juist niet gestressed e.d. zijn want dan werkt alles natuurlijk niet goed meer. Krijgt dus vast wel een mooi hokje en goed eten, het is geen cosmetica rat.

Verder is dit natuurlijk een mooie vooruitgang. Steeds meer onderzoeken laten zien dat onze hersenen ook maar machientjes zijn. We zijn nog lang niet zo ver dat we dit soort dingen bij mensen kunnen, maar ik heb ook al een rat gezien die op afstand 'bestuurbaar' was. Vind ervan wat je wil, maar wetenschappelijk is het erg interessant allemaal :)
Al ons bewustzijn zit in de hersenen, dus de mogelijkheden zijn eindeloos. Jammer genoeg is de hoeveelheid kwaad die je hiermee kunt doen ook oneindig..
Omdat Meneer Adolf in 1940-1945 niet zo vriendelijk was. Is het volgens het verdrag van Geneve verboden om proeven op mensen te doen!.

Daarnaast de proeven die op mensen gedaan worden moeten verplicht eerst op dieren zijn getest! ;) En zijn onder zeer strrikte voorwaarden (voorwaarden van het verdrag van Geneve)
Is het volgens het verdrag van Geneve verboden om proeven op mensen te doen!.
Waar heb je 't over? Je kan je vrijwillig opgeven bij ziekenhuizen voor 't testen van nieuwe medicijnen. Krijg je vervolgens geld voor.
Er worden dus wel degelijk proeven op mensen gedaan. Wereldwijd praat je over honderdduizenden mensen!
Let ook op de rest van het verhaal dat hij er heeft neergezet. Het mag dus wel, het zou ook vreemd zijn dat je verplicht bent het meteen in de markt zetten na de experimenten op dieren. Het is simpelweg verplicht dit éérst te testen op dieren om een beeld te krijgen van wat het bij een levend wezen doet voordat je op zoiets 'belangrijks' als een mens toepast.
Het is simpelweg verplicht dit éérst te testen op dieren om een beeld te krijgen van wat het bij een levend wezen doet voordat je op zoiets 'belangrijks' als een mens toepast.
Het is niet verplicht om een nieuw product op de markt te brengen, dus het is ook zeker niet verplicht om iets eerst te testen op dieren.
Verder gaat 't niet alleen over verplichtingen en wetten, maar ook of we iets moeten accepteren in de samenleving of niet. En het martelen van dieren om iets te testen, accepteer ik in elk geval niet. (Al is het de vraag of het bij dit artikel ook martelen betreft. Dat lijkt mee te vallen.)

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 19 juni 2011 20:51]

Gewoon ff paar gig geheugen in je hersenen zetten en dan alle talen downloaden + natuurkunde etc etc en je bent de slimste man/vrouw op aarde! :P
...en dan alle talen downloaden + natuurkunde etc etc en je bent de slimste man/vrouw op aarde!
Natuurlijk niet, slimpie... Dat doet dan toch iedereen, als het eenmaal mogelijk is.
Downloaden hoeft trouwens ook niet, je kan gewoon draadloos bij internet met je hersenen.
Mag ik er eentje hebben die rekentaken uitvoert en onzichtbaar is? Voor het MBO moet je namelijk tegenwoordig alles uit je hoofd doen om een of andere onverklaarbare reden.
jammer dat ze dat niet op de middelbare school al doorvoeren. Ik geef les aan middelbare scholieren in de bovenbouw HAVO en VWO en het is behoorlijk droevig dat ze al een rekenmachine nodig hebben om te berekenen wat er gebeurt als je een getal door 100 deelt 8)7 |:(
Dat is niet zo moeilijk .

In mijn tijd moest je alles uit je hooft leren .
Later mog je een rekenmachine gebruiken .
Lekker makkelijk en lui .
En dan moet ik me maar afvragen waarom de leerlingen die stage bij mij lopen zo achterlijk zijn .

Wel ze mogen een rekenmachine gebruiken .
En een lager cijfer mag men compenseren met een hogere cijfer.
In mijn tijd was een 5 een onvoldoende en kon je de vak maar opnieuwe leren volgend jaar.

Scholen hebben het gewoon te makkelijk gemaakt door de onderwijs te veel te splitsen .
En ook een achterlijk regel in te voeren onder de norm van compensatie .

Terug naar de ouwe tijd .
Leren leren en in stampen .
Onvoldoen wel pech voor jouw dan maar geen biertje en game de volgende keer.
Zie je volgend jaar wel weer terug .

Niet luisteren en on respectvolle tegen de leraar ?
Vinger op tafel en meppen .
Even aan passen en gelijk in slaan .
Kennelijk hebben ze bij jou bij de lessen Nederlands wat meer klappen moeten uitdelen 8)7
Voor het MBO moet je namelijk tegenwoordig alles uit je hoofd doen om een of andere onverklaarbare reden.
Klopt niks van... Formules moet je zelf weten ja, dat klopt. Verder mag je gewoon een rekenmachine gebruiken.
Niemand die je vraagt 483782*3927373 op papier uit te rekenen (zelfs niet als het numerieke wiskunde betreft).
Jammer dat het bij mensen anders werkt..
Ik zou me zo als proefpersoon opgeven :)
Dit is niet echt nieuw volgens mij. Dit is ook bij mensen getest alleen niet d.m.v. een implantaat.
Weet alleen niet meer waar ik dat %#%@^ filmpje gezien heb.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013