Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties, 32.709 views •

Google zou van plan zijn om eind november een nieuwe smartphone in zijn Nexus-lijn uit te brengen. De Nexus 4G krijgt volgens een geruchtensite een dualcore-soc, 1GB geheugen en een scherm met een resolutie van 1280x720 pixels.

Volgens BGR wordt de volgende Nexus-smartphone aangedreven door een dualcore-soc van Texas Instruments of Qualcomm met een snelheid tussen 1,2 en 1,5GHz. TI heeft in die klasse zijn Omap 4460-soc, terwijl Qualcomm een 28nm-Snapdragon met zijn nieuwe Krait-core zou kunnen leveren. De enige soc die nu al naar fabrikanten gestuurd kan zijn, is de MSM8960. Verder zou de smartphone voorzien zijn van 1GB werkgeheugen en ondersteuning voor lte-netwerken.

De schermdiagonaal is nog onbekend, maar de resolutie zou 1280x720 pixels bedragen. De nieuwe Nexus krijgt daarnaast een 5-megapixelcamera met verbeteringen om hem in mindere lichtomstandigheden betere plaatjes te laten schieten. Video's opnemen kan in 1080p-resolutie. Er is ook een 1-megapixel-frontcamera aanwezig, claimt de geruchtensite. Daarnaast zou het toestel ondersteuning hebben voor de 4g-netwerktechniek lte. Die techniek wordt in Nederland nog niet gebruikt en de uitrol van Nederlandse lte-netwerken kan nog enkele jaren duren. Providers zien nog rek in de huidige 3g-netwerken, die met upgrades worden voorzien van hogere snelheden en meer capaciteit.

De smartphone moet samen uitkomen met  de nieuwste versie van Android, die bekendstaat onder de naam Ice Cream Sandwich. Deze versie zal de tablet- en smartphoneversies van Android samenvoegen, en de Nexus 4G zou daarom, net als de Honeycomb-tablets, geen fysieke knoppen meer bevatten.

Boy Genius houdt enkele slagen om de arm in het bericht. Zo zou het ook mogelijk zijn dat de telefoon niet onder de Nexus-naam uitkomt, maar wel gebruikt zal worden om Ice Cream mee te introduceren. Dit gebeurde eerder bij Android Honeycomb, dat exclusief met de Motorola Xoom uitgebracht werd.

Wie de telefoon fabriceert, is nog niet bekend. Google zou voornemens zijn om het toestel eind november uit te brengen. De zoekgigant bracht tot nu toe twee Nexus-toestellen uit: de Nexus One van HTC en de Nexus S van Samsung. Daarnaast kwam er van de Nexus S nog een variant met wimax, met de naam Nexus S 4G. Google is van plan om meer Nexus-toestellen op de markt te brengen. Nexus-toestellen zijn gericht op ontwikkelaars en Android-liefhebbers die snelle updates willen en liever geen skin van een fabrikant op hun Android-toestel zien.

Reacties (130)

Reactiefilter:-11300128+177+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Leuk, maar zie je uberhaupt het verschil....Paar pixels meer of minder zie je toch niet op zo'n klein schermpie.

Een een grote scherm = grotere tel., daar zit niemand op te wachten

[Reactie gewijzigd door mukkel op 15 juni 2011 17:26]

1280x720 zijn niet een paar pixels meer vergeleken met het scherm van de iPhone 4. De iPhone heeft namelijk een reslolutie van 960x640, wat uitkomt op 614.400 pixels totaal, terwijl deze volgende Google phone er wel 921.600 heeft. Dit zijn precies 1,5x zo veel pixels. En dat is aardig wat!

Dit zegt dan nog niet wat de PPI waarde zijn van beide schermen, waar het uiteindelijk allemaal om gaat natuurlijk. De iPhone 4 heeft een PPI waarde van 329.65, en deze nieuwe Google Phone heeft met een 4 inch scherm 367.15 PPI. En laten ze hem nou 4.3 inch maken zijn het nog maar 341.54 PPI. Zo groot verschil is het dus ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door JBee op 15 juni 2011 19:06]

Idd het lijkt een grote stap, maar in feite is dat het helemaal niet. Het is "retina display" (>300DPI) op een bruikbare grootte. zeg 4,3 tot 4,5 inch. Je komt al een heel eind in die richting als je het iPhone 4 display niet op 3,5 inch snijd, maar op 4,5 inch... Zelfde techniek, andere snij procedure/nieuwe iteratie van de fabriek
Paar pixels, denk dat je niet beseft hoeveel pixels het nou echt om gaat?

iPhone 1/2/3: 153.600
Android standaard (800*480): 384000
Android hoger (960*560): 518 400
iPhone 4: 614.400
720p: 921.600

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 juni 2011 17:44]

Hoeveel pixels het zijn doet er niet meer toe als je ze op een lagere resolutie ook al niet meer kon onderscheiden.
Klopt, laat nu maar echte retina displays komen want we zijn er nog niet :) op de iPhone zie ik gewoon pixels en 720p op 4.5 inch komt maar 3PPi hoger uit (329ppi), dus daar zal ik het ook nog zien, op naar 1080p op 4.5 inch dan zal je me daar niet meer over horen :)
Het ging hier over een afstand van 20cm, dan pas kon je de pixels niet meer onderscheiden met het menselijk oog volgens Apple. Dat klopt wel, maar dat heb ik ook als ik achter mijn pc scherm zit... (wel 70cm dan...)
Het hele retina display verhaal was dan ook marketing gezwets. Met soortgelijke definities kan ik de resolutie van posters in een bushokje nog een retina resolutie noemen. ;)
Nou ik typ dit van een iphone4 en de pixels zijn echt niet te zien. Een scherm als deze van de iPhone is echt WEL de moeite waard imho
Android standaard (800*400): 384000
Dat is moet natuurlijk 800x480 zijn.
Aantal pixels klopt wel, dus is vast een typo. :)
960*640 is het voor de iPhone. Anyways een mooie hoge resolutie is imho wel mooi :)

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 15 juni 2011 19:02]

leg jij maar eens een iPod touch 3e generatie en 4e generatie naast elkaar. reken maar dat je dat verschil ziet en voelt. de pixeldichtheid is daar 2 keer zo hoog en het scherm is ook echt twee keer zo fijn om naar te kijken. zowel qua kleuren als qua scherpte.
Dat scheelt factoor 4, in verschil tussen 3 en 4de gen. :) Bij Android gaat dit factoor 2 tot 3 schelen afhankelijk van je huidige resolutie (zie vorige post voor absolute pixels in getallen)!

Dus het verschil is veel minder uiteraard wel zichtbaar :)

Het verschil tussen 10 en 100KM per uur voelt ook veel groter dan tussen 110 en 190KM per uur... Dat zal hier ook spelen, een scherp scherm (wat de meeste Androids gewoon hebben) naar nog scherper is relatief mindere verbetering dan van een onscherp toestel (iPhone 3) naar scherp (iPhone 4).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 juni 2011 17:41]

Het verschil tussen 10 en 100KM per uur voelt ook veel groter dan tussen 110 en 190KM per uur...
ja logisch dat is het ook XD.

overigens is het scherm van de 3e generatie ook al scherp hoor. heb nog steeds niet het idee dat ik afzonderlijke pixels zie op de juiste afstand. bij de iPhone 4 was het de bedoeling dat je het ook heel dichtbij niet kon zien, maar ik kan dat wel op de een of andere manier. bij normaal gebruik maakt dat natuurlijk geen bal uit.

op een gegeven moment kunnen we ook niet scherper gaan, want dan zitten we tegen de grens van licht aan te schoppen. kleiner dan 700 nm kunnen we echt niet gaan qua pixels.
Mwah, 2x zo fijn? Overdreven. Scherpte zie ik niet zoveel belang in, kleuren des te meer. (Of ik heb gewoon slechte ogen, maar dat retina verhaal is voor mij broodje aap verhaal)
De volgende versie zal dan ook een ingebouwde beamer hebben :P

Net een TED talk gezien waarin ze een portable beamer hadden gecombineerd met een webcam. Deze kon je dan als een soort 'das' dragen en met je vingers (moet je je nagels wel in verschillende kleuren lakken) besturen. Dat zou ook wel cool met android zijn, portable minority report computer :P
Ik ken het filmpje, wellicht is het leuk als je het ergens over hebt ook het linkje te plaatsen? ;)
1 GB geheugen op een telefoon, dat lijkt me geweldig, alleen niet zo prettig voor de accuduur.
Ik ben benieuwd naar Ice Cream Sandwich :)
Wat heeft geheugen te maken met accuduur?
Er zijn meer RAM cellen die een refresh krijgen. Maar qua stroomverbruik is dat niet veel meer. Meer pixels op het scherm heeft veel meer effect.
Precies, ik dacht dat RAM inderdaad vrij weinig verbruikt. Tenminste dat bracht Mux's blog aan het licht. Hij zei dat het zo weinig verbruikte dat daar niet echt op te bezuinigen was. Of iets in die geest.
De grootste verbruiker in een telefoon blijft het scherm, daarna 3g, en voor de rest is alles te verwaarlozen.
mmm... Volgens mij is dat toch net iets anders, meer iets in de trend van:

scherm, wifi data, video / 3d rendering, sd of flash geheugen schrijven, 3g, cpu wifi standby.

Of anders: Als ik een blokje data van 100MB download over wifi, is dat sneller klaar, maar kost het wel meer energie dan dat ik dat over 3G zou doen. (alleen dat laatste vind je provider niet goed en het stelt je geduld op de proef).
Het probleem bij mij is dat de wifi niet goed werkt (te veel storing in de omgeving).
Bij mij is 3g vaak sneller (4mbit gem.), en ik heb een ouderwets contract zonder datalimiet :)
off-topic:heb ik ook,
dit is een reden om geen nieuw contract aan te vragen.(ondanks dat je per smsje buiten je bundel 0,25 cent betaald)

on-topic:
of het nut heeft, misschien. er zal wel degelijk een belangerijk verschil zitten. zowel technisch als in de praktijk. vraag is alleen, hoeveel?
Verbruikt 1GB geheugen dan zoveel dan zeg 128MB?
De SGS2 heeft al 1GB geheugen, een waar genot! Kwa accuduur zal het wel mee vallen denk ik immers gaat ie langer mee dan me SGS met maar 512MB :)
Als bekend is dat de resolutie 1280x720 pixels bedraagt, is (een schatting van) de schermdiagonaal vast makkelijk te berekenen. Helaas heb ik geen wiskundeknobbel, maar een deuk.

Edit:
Oké, ik begrijp dat de dpi heel belangrijk is, maar als je de ontwikkeling in dpi doortrekt (zie http://blog.gsmarena.com/...nsity-stand-in-comparison), kan er een goede gok worden gedaan. Al zal de onzekerheid erg groot zijn.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 15 juni 2011 17:50]

Dat kan alleen als je ook de DPI weet. Er zijn meerdere schermgrootte mogelijk, bij gelijke resolutie. Kijk maar naar beeldschermen van TV's, smartphones en beeldschermen.

Ik denk dat het wel richting de 4.5 inch gaat. waarom? omdat er strax geen knoppen meer op het toestel te zien zijn, althans aan de voorkant... Net als bij Honeycomb zul je onder in beeld je knoppen hebben.

Een maand geleden werd volgens mij de eerste 720p schermen voor smartphones gepresenteerd. Ik meen dat dat bij de CTIA door Hitachi was? (correct me if i am wrong). En daar was het 1280x720p scherm er een van 4.5 inch.
En zelfs dan weet je nog niks. Je weet dan alleen wat als de dpi zowel horizontaal als verticaal bekend is, want er staat nergens dat dat hetzelfde moet zijn. Zo is de DPI van mijn monitor volgens m'n videodriver (93,95) (welke waarde voor horizontaal en verticaal is weet ik niet). Dan heb je dus pixels die niet 100% vierkant zijn, maar een heel klein beetje rechthoekig.
inderdaad, hetgeen wat je moet weten is PPI (pixels per inch).
Pas dan kan je uitrekenen wat de diagonaal wordt.

[Reactie gewijzigd door DJJ op 15 juni 2011 23:32]

Kozue geeft terecht aan dat dat niet kan. In jou berekening houd je geen rekening met het feit dat pixels niet vierkant hoeven te zijn (hoewel ze dat over het algemeen tegenwoordig wel zijn).

di=sqrt((wp/dpih)^2 + (hp/dpiv)^2)

met dpih = dpi horizontaal, dpiv = dpi verticaal.
Pixel zijn vierkant, anders krijg je een vertekend beeld.
Nee toch de schermdiagonaal kan nog alles zijn. Ik heb een televisie staan met 1280x720 pixels van 41", gaat dat het zijn denk je? ;)
inderdaad, nieuwe series van samsung plasma tv's hebben ook 51 inch en 64 inch, zijn ook geen gangbare maten maar hebben toch 1920x1080 pixels
Nee, dat zegt op zich nog niks. Hetgeen je dan nog mist aan informatie is de DPI, oftewel de dots per inch (= pixeldichtheid). Dan pas kan je wat zinnigs zeggen over de diagonaal van het scherm.
Volgens mij is het schermdiagonaal niet zo makkelijk te berekenen als bijv de beeldverhouding. Het hangt toch af van de grootte van de pixels en daarmee de pixeldichtheid wat de schermdiagonaal is? De Nokia E6 heeft een redelijke resolutie van 640*480, maar heeft een klein schermpje (2.46"). De E7 heeft dezelfde resolutie, maar een 4" scherm.

[Reactie gewijzigd door HDDkapoet op 15 juni 2011 17:36]

De nieuwe Nexus krijgt daarnaast een 5-megapixelcamera met verbeteringen om hem in mindere lichtomstandigheden betere plaatjes te laten schieten. Video's opnemen kan in 1080p-resolutie
Hopelijk ook een goede microfoon. Dat is namelijk het enige wat me een beetje tegen valt van mijn Nexus One; de microfoon kwaliteit bij videos is bagger (zeker bij harde volumes).
wat dacht je van een iets grotere lens? zou al heeeeel veel schelen

en voor de rest is 720p echt teveel voor zo'n klein schermpje, wie heeft daar wat aan?
men zou beter de resolutie beperken om zo meer rekenkracht naar andere toepassingen zoals de GUI, multitasking ofzo te laten gaan.
Nou...Fabrikanten moeten ergens op concurreren. Megapixels trapt niemand meer in, van de specificaties van de GPU hoor je nooit iets, dus blijft er RAM/ROM/CPU/Scherm over.

En aangezien de gemiddelde consument een winkel binnen loopt, en degene kiest die er het mooiste uitziet en/of die met het mooiste scherm, snap ik wel waarom je 720p erin zou mikken.
Meer RAM/ROM/CPU is alleen interessant voor de tweaker, een eindgebruiker vind het allemaal best als het snel en mooi is. En het verschil tussen snel en supersnel maakt ze dan niet zo uit. Het verschil tussen 480p en 720p wel.
Zeker, kunnen fabrikanten weer de 'high definition' stickers, banners en borden afstoffen. Als een telefoon geadverteerd wordt met een HD-resolutie (hd ready welliswaar), dan klinkt dat weer interessant. Dat je dan in feite op 5 cm afstand de telefoon voor je gezicht moet houden om er daadwerkelijk wat aan te hebben is punt 2 ;)
Kernel met Voodoo grijpen + voodoo control app downloaden.
Resultaat: Geluid dat enorm veel beter klinkt.

edit: de Wolfson WM8994 is slecht aangestuurd/geconfigureerd.

[Reactie gewijzigd door coretx op 15 juni 2011 17:26]

Mja, dat werkt niet op de Nexus One. Wel op de Nexus S overigens.
Mooi al die resoluties op de telefoons, maar laptops dan?
Bijna alle laptops van 15" hebben ook 720p, waarom komt daar dan geen verbetering in?
Ik heb anders een laptop besteld met een 1080p scherm, zijn prima te verkrijgen hoor. Inderdaad de meeste mainstream laptops hebben 720p, maar daarentegen hebben de meeste mainstream smartphones ook slechts een 480x320 of 800x480 scherm :) dus hoe meer geld je er in wilt investeren, des te hoger vaak ook de resolutie, zowel bij laptops als bij smartphones!
Er zijn aanwijzingen in OSX Lion dat Apple ook in hun desktops / notebooks 'ultra hoge' resoluties wil hebben. Ik denk dat dat nog een jaar of anderhalf zal duren.
Had liever 1280 bij 800 gezien, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur. Ben wel benieuwd naar de prijs, komt vast weer een schepje bovenop.
Dat heet marketing. Nu kunnen ze het verkopen als een telefoon met HD scherm, vanwege de HD resolutie. Bij een 1280x800 reso hebben ze geen populaire term ("720p") om er tegenaan te gooien.
Zelfde soort verhaal met die desktop monitoren van 1920x1080. Wie zit daar op te wachten? Veel te weinig hoogte in het scherm. Ik heb nog een "goeie", een met 1920x1200 resolutie, van voor de tijd dat ze pixels weg gingen laten en minder-is-beter als verkoopargument gebruiken. Die zwarte balken bij HD video, hun grootste argument, is totaal geen probleem, want het frame zelf is ook al zwart :+
Die zwarte balken bij HD video, hun grootste argument, is totaal geen probleem, want het frame zelf is ook al zwart
Wat voor geniaal scherm heb jij dat zwart op je scherm ook maar in de buurt komt van echt zwart?

Daarbij, zwarte balken is gewoon schermoppervlak dat je niet gebruikt. Ik kijk vrij veel films op mijn scherm, en heb liever iets minder pixels in de hoogte (en dus geen grijze balken) die er bij dezelfde diagonaal voor een deel in de zijkanten weer terugkomt, dan pixels die alleen maar afleiden.
Ligt eraan waar je je scherm met name voor gebruikt. Ik vermoed dat kozue gewoon over een pc-scherm praat. Dus bij alles behalve film heb je zeker wel voordeel van die 80 pixels extra. Alleen bij films heb je dan balken, tsja, ik zou er zelf ook niet van wakker liggen.
Mijn ontgaat het ook een beetje, 90% van de mensen gebruikt hun PC voor Office en internet, en juist DIE mensen kijken nooit een film op de PC. Waarom dan schermen voor films optimaliseren? En die 1200-schermen zijn haast niet meer te krijgen...
De hoofdzakelijke reden hiervoor is: