Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 16, views: 7.152 •

Uitgever THQ heeft bekendgemaakt de deuren van twee gameontwikkelaars, Digital Warrington en Kaos Studios, te zullen sluiten. Kaos Studios was verantwoordelijk voor het schietspel Homefront, dat drie maanden geleden uitkwam.

THQ bevestigt tegenover website Gamasutra dat het Digital Warrington en Kaos Studios gaat sluiten. Bij de studio's waren respectievelijk circa 45 en circa 70 medewerkers in dienst. Het sluiten van de spelontwikkelaars is volgens THQ onderdeel van een strategische herschikking. De uitgever maakte in mei bekend in fiscaal jaar 2011 een verlies van 136,1 miljoen dollar te hebben geleden.

Kaos is in 2006 opgericht door de ontwikkelaars van de Desert Combat-mod voor Battlefield 1942. De recentste titel van Kaos is Homefront, dat half maart verscheen en waarvan ruim 2,6 miljoen exemplaren zijn verkocht. De THQ-vestiging in Montreal zal de ontwikkeling van de Homefront-serie overnemen en werkt aan een vervolg. Het Britse Digital Warrington maakte naam met de Juiced-racegames.

Reacties (16)

Ik vond Homefront dan ook wel de slechtste shooter die ik dit jaar heb gespeeld maar toch vind ik het lastig om mij voor te stellen dat de 2,5mio verkopen meer hebben gewerkt aan het verlies van 136 mio. Commercieel is het volgens mij wel een rendabel spel geweest... Waarom sluiten ze dan deze ontwikkelaar en niet 1tje die een commerciële flop heeft uitgebracht?

Edit: Ik vind hem slecht omdat ik niet in het verhaal werd getrokken, de controles niet te veranderen zijn (wat bij mij enorm veel ergernis mee bracht) en het verhaal niet naar mijn smaak is uitgewerkt (heb sowieso weinig met Amerikanen dus echt schokkend vind ik het niet dat ze kapot gaan :P)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 14 juni 2011 09:26]

Er zit een verschil tussen een commercieel succes en succesvolle game ;-)

THQ heeft veel centjes uit 't marketing potje gehaald; vele gamers die geteased waren, en de game kochten. Na enkele uren spelen kwam men bedrogen uit; pauper graphics, slechtste netwerk code ooit, en bugs bugs bugs

Waarom THQ deze game uitgebracht heeft ....??? echt 10min. game sessie was voldoende om te merken dat deze game absoluut geen gold status verdiende. Uiteindelijk heeft men toch besloten de game (te vroeg) op de markt te zetten.

De consument voelt zich genaait; koopt een half product

THQ voelt zich genaait; Kaos zegt een goede game te hebben - welke niet speelbaar blijkt. Kaos zegt binnen 2wk met patches te komen...

Patches duuren lang, veel te lang (3-4 maanden) tjah zolang geduld heeft een community niet met als resultaat dat de game nu online niet speelbaar is; er is niemand.

Goed besluit van THQ, Kaos heeft ze nu voor de 2e maal laten vallen

Begrijp me niet verkeerd; home-frond is een game met veeeel potentie, maar gestorven aan een te vroege dood door het uitblijven van patches en fixes op problemen. Als deze 't eenmaal doet heb je wel een leuke game ervaring.

(ervaring gebaseerd op ps3)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 14 juni 2011 09:48]

Ik ben het met je eens maar het gevoel wat ik bij de game kreeg is gewoon inderdaad dat het niet af was en ze niet genoeg tijd hebben gekregen om mij een goede ervaring te bieden.

Omdat het spel een commecieel succes is geweest vind ik het wel erg slecht/jammer dat Kaos niet de kans krijgt om een nieuwe poging te geven
En niet te vergeten dat lineaire games tegenwoordig een beetje 1990 zijn. Een open spelwereld is belangrijk en (onzichtbare) corridor fests zijn niet meer gewenst.

Maar je hebt gelijk. Bovendien vind ik het goed om te zien dat er nog andere mensen zijn die zich realiseren dat een geod spel los staat van het feit of het een commercieel succes is :)
Het is toch best zonde dat dit soort studio's worden gesloten, maar ik denk dat ze gewoon niet kunnen tippen aan de games die er op dit moment zijn. Als ik kijk naar Homefront en de vele verhalen er om heen, zijn het niet allemaal veel belovende verhalen. Homefront is gewoon de shooter die het net niet haalt ten opzichte van Call of Duty of Battlefield. Helaas, ik denk wel dat het een hele goeie shooter had kunnen wezen. Het idee is namelijk heel goed.

Moet overigens bijvoegen dat de makers van Desert Combat waren uitgenodigd voor de ontwikkelingen met Battlefield 2. Later zijn ze opgestapt en zijn ze gaan werken aan de voorloper van Homefront; Frontlines: Fuel of War.

Daarnaast blijft het ook aardig stil bij Relic entertainment. Ze hebben het Company of Heroes: Online project stop gezet. (wat een goed concept was, alleen het free2play model was niet goed uitgewerkt). Gelukkig word Company of Heroes zelf nog wel flink aan gewerkt maar zit menig gamer toch wel op Company of Heroes 2 te wachten.
Stil bij Relic entertainment? Ze zijn druk bezig, ze hebben pas nog een expansion uitgebracht voor Dawn of War 2 en ze werken aan Warhammer 40k Space Marine.
Ik heb het meer over de Company of Heroes. Als je kijkt naar Company of Heroes deze is gereleased in 2006 en de laatste expansion was Tales of Valor en deze vond ik zelf niet echt om te noemen indrukwekkend. Daarom vind ik het redelijk stil rond de oude Game of the Year. Ik zit nu toch wel onderhand te wachten op Company of Heroes 2. Of dit nu in WW2 style is of Vietnam, het zou leuk zijn een nieuwe RTS te zien in de style van CoH en van Relic wel te verstaan. Excuus als mijn post onduidelijk was aangezien ik Dawn of War niet volg.

[Edit:]
@ Hier onder, zoals de reactie van EnigmaNL al laat weten is het voor mij al duidelijk dat ik mijn reactie anders had moeten verwoorden, het herhalen is niet echt nodig. :)

Daar bij komt dat Relic zeker wel wat meer aandacht had kunnen schenken aan de grote groep aan CoH fans. Dat het zo angstvallig stil blijft is zeker geen goed teken voor de CoH serie. Natuurlijk komen er vele patches aan maar heb liever een nieuwe game, met een geweldige storyline en multiplayer (met gebalanceerde teams).

[Reactie gewijzigd door Nemean op 14 juni 2011 11:20]

je praat over relic. Die zijn zich weer aan het richten op de warhammer40k licentie. Sinds de company of heroes tijd is Dawn of war 2 uitgekomen met ondertussen meerdere standalone expansions die allemaal toch als bijzonder goed werden ervaren door critics + gamers. Dow2 werd zelfs geprezen toen het uitkwam om weer een echt heerlijk pc spel te zijn in een tijd waar alleen maar multiplatform of console only titels uitkwamen.

En deze zomer komt de shooter / hacknslash Space Marine uit.

Ik snap dat dat spellen (kunnen) zijn waar jij als company of heroes fan weinig aandacht voor hebt, maar ga dan niet zeggen dat het alweer een tijdje stil is bij Relic. Dat betekent toch heel wat anders.
KAOS had zich moeten richten op MP, niet op SP, want dat konden ze met Frontlines al niet echt boeiend, en met Homefront was daar geen verandering in gekomen. Daarnaast werd Homefront vreselijk overschreeuwd verkocht.
Homefront is echt wel een goede shooter. Graphics en geluid zijn misschien zwaar ruk, voor de rest is het één van de betere multiplayer games.
Het principe is goed, maar werd vijwekl het zelfde maar dan beter uitgoevoerd door Westwood met C&C Renegade. Renegade was beter omdat je een daadwerkelijke economie hebt in het spel, met gebouwen die je voertuig produceren. Je verdient op een gelijkaardige manier geld (door aanvallen van de vijand en voorkomen zij winnen) maar hoe voertuigen geimplementeerd zijn is gewoon een stuk logischer.
Verder kan je in Renegade ook vijandelijke gebouwen vernietigen, waardoor ze bijvoorbeeld geen beschikking meer hebben over geadvanceerde infanterie of voertuigen. Verder heb je gebouwen die voor geld en stroom zorgen, zonder stroom wordt alles 2x zo duur en werken je base defences niet meer, zonder refinery kan je veel minder kopen.
Homefront is echt geen goede shooter, zelfs de trigger momenten zijn niet verborgen zoals bij een normale shooter waardoor je elk moment dat dr iets gaat gebeuren het al zeker 30 seconden daarvoor weet :( (ooh sorry... de eerste zin moet zijn: Ik vind Homefront echt geen goede shooter...)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 14 juni 2011 11:33]

bij homefront had ik bij het single player echt zo iets van... WTF credits? net lekker bezig, kreeg nog de heletijd tips om nieuwe wapens te gebruiken :D

[Reactie gewijzigd door swartzkip op 14 juni 2011 11:02]

Dan moet je zeker Battle: L.A. eens proberen. Daar zag ik op Hard Difficulty na 55 minuten al de eindcredits, en multiplayer is er niet.
dan spreek je ook over een arcade game, zelf heb ik niet eens de moeite genomen om homefront te kopen previews en verhaallijn intereseerde me al niet, Ben nu echt aant wachten op skyrim mass effect 3 en battlefield 3 en mischien nog saints row the third van THQ. maar battle LA is arcade.
MP van homefront vind ik dan wel weer oke!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013