Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 158 reacties

Apples nieuwe OS X Lion heeft een opstartmodus waarbij alleen Safari kan worden gebruikt. De modus wordt geactiveerd als de functionaliteit 'Find my Mac' wordt ingeschakeld en lijkt bedoeld om gestolen of zoekgeraakte Macs te traceren.

In de nieuwe ontwikkelversie die Apple vorige week vrijgaf is de Find my Mac-functionaliteit te vinden, constateert 9to5mac.com. Als gebruikers de optie inschakelen, kunnen zij hun Mac-systeem traceren maar hiervoor is wel vereist dat de computer verbinding met internet heeft. Om te stimuleren dat de vinder of dief van een verloren of gestolen Mac op internet gaat, zonder dat hij de vereist login heeft, voorziet Apple het OS van een 'Restart to Safari'-modus.

In deze gast-modus start de Mac op met slechts Safari en internettoegang. Dit stelt Find my Mac in staat de computer te lokaliseren, waarna de gebruiker zijn systeem op slot kan zetten of schoonvegen. Ook kan hij  een geluid afspelen of een bericht sturen.

De Safari-opstartmodus lijkt vooral toegevoegd te zijn om de beveiligingsfunctionaliteit van dienst te zijn, maar de mogelijkheid kan ook gebruikt worden om snelle toegang tot het web geven, zonder dat meerdere accounts aangemaakt hoeven te worden en zonder dat onbevoegden daarbij toegang tot persoonlijke bestanden krijgen. OS X Lion komt in juli beschikbaar voor 30 dollar via de Mac App Store.

Mac OS X Lion Find my Mac

Reacties (158)

Reactiefilter:-11580151+174+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Umm.. dit is niet te omzeilen hť?

PC/macbook open backup harddrive naar een image, format hd, reinstall.
Mount image en browse files..

Dit soort technieken zou enkel handig zijn als er ingebouwde 3g zat.. en liefst een Cam zodat er een foto genomen kan worden.

edit:
en voor politie etc zal er vast wel een extra manier inzitten om dit te omzeilen.

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 13 juni 2011 11:25]

Natuurlijk is dit te omzeilen als je weet hoe het werkt. Voor de find my mac functionaliteit is denk ik de gedachte dat de gemiddelde laptop dief of inbreker geen computer specialist is en geen tijd/zin heeft om gestolen waar te herinstalleren en dergelijke, maar het gewoon met zo weinig mogelijk moeite wil door verkopen. Er zullen er vast een paar zijn die op de hoogte zijn van deze valstrik, maar de meeste niet. Als die dan zo naief zijn om het net op te gaan, dan lopen ze het risico opgespoord te worden.

Dit is trouwens een verhaal van een gast die zelf antitheft spyware op zijn laptop had geinstalleerd en op die manier uiteindelijk zijn laptop terug heeft gevonden, dus het idee werkt wel in sommige gevallen:

http://thisguyhasmymacbook.tumblr.com/
Bij clint hebben ze ook eens een Mac die gestolen was teruggevonden. Hier het hele avontuur: Clint
Eh, en waarom? Dit is niet om een fort te simuleren, het is gewoon een gratis extra dienst. Als je het niet wil hoef je het echt niet te gebruiken... en voor de politie etc.. tsja, die mensen kunnen niet eens een TrueCrypt schijf binnendringen. (Waarschijnlijk nog nooit van een cold boot attack gehoord?) Waarschijnlijk gaan ze ook al huilen als het geen FAT of NTFS om dat ze het niet snappen... En GPT? vast nooit van gehoord.

Verder is het omzeilen niet het grootste probleem, eerder de moeite die een dief nu moet doen... Als je even snel een laptopje kan pakken, en een schone account maakt en hem dan verkoopt, dan is het leuk, maar als je eerst een firmware password moet kraken, de schijf moet omwisselen of iets anders moest doen, dat kost uren. Doen ze niet.

Qua enterprise security moet je geowon sowiso niet met retail systemen werken, die zijn onmogelijk veilig genoeg om dat ze te groot zijn. Inclusief bitlocker, blackberry en dergelijke namen waarmee de directie altijd in het rond gooit.

Bestanden stelen of dingen wissen is het probleem nooit, het is meer een vraag van hoe 'makkelijk' het is.
Je kan je persoonlijke bestanden automatisch laten encrypteren en normaal kan je ook een wachtwoord op de OpenFirmware instellen.
Ik snap dit soort functionaliteiten niet. Dit zorgt er alleen maar voor dat de dief argwaan krijgt en vervolgens maar besluit om een hele nieuwe HD er in te gooien. Net zoals dat remote wipen van de iPhone. Ik kan me niet voorstellen dat een normale gebruiker enorm vertrouwelijke informatie op z'n Mac heeft staan die absoluut niemand mag weten. Ik wil best een stukje privacy opgeven door zo'n feature als deze niet te gebruiken maar daarmee wel de kans te vergroten dat ik m'n Mac terugvind. Ik heb namelijk liever mijn iPhone/Mac terug dan dat ik een dief het onmogelijk maak om door mijn vakantiefoto's te bladeren.
Ben ik het helemaal mee eens. Je moet je Mac of iDevice eigenlijk zo onopvallend mogelijk 'verder' laten werken. Als je je apparaat op slot gooit of wist of laat toeten en bellen, dan krijgt de dief meteen argwaan en zal het apparaat proberen uit te zetten en iemand te raadplegen die er verstand van heeft (als de dief dat sowieso al niet heeft en het apparaat helemaal uitzet, totdat hij thuis in alle rust en zonder internet de FindMyMac kan gaan omzeilen)
Nee, liever de gebruiker de mogelijkheid geven om jouw toestel te gebruiken as it is, zodat de kans kleiner is dat de potentiŽle niet-wetende dief, jouw iDevice niet herinstalleert via iTunes (dag Find My iPhone) of je Mac open schroeft voor een nieuwe HD (dag Find My Mac)

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 13 juni 2011 12:32]

Helemaal mee eens. Geen password erop etc. Iemand die steelt/inbreekt is toch al niet iemand van het "hardwerkende" type mens -so to speak-, een mooi hebbedingetje even zelf proberen voor hij de verkoop in gaat, zet maar aan en kijken wat erop staat.
Nieuwsgierigheid is troef. :)
Des te groter de kans, dat je met software die niet zichtbaar is 'at face value' (aan de oppervlakte, op het eerste gezicht) de dief traceert, zeker in de eerste 48-96 uur.
Daarna is de grootste verleiding voorbij, moet er 'gecasht' worden en mensen die hete handel kopen, lijken mij toch iets meer voorzichtig door de aard van het beestje en nemen de moeite wel om een 'clean install' te doen of een andere hdd erin te gooien.
Dat brengt mij direct op de volgende gedachte: 1) MacOS gewoon open laten, geen login. 2) Zorgen voor trace software met goede functionaliteit (cam+foto+snapshot support etc.)
en 3) Je eigen 'vertrouwelijke' bestanden encrypten, nu al. Dan zijn die niet te openen door de dief, dus is dat weer een kopzorg minder- zeker in het geval van bedrijfsinfo.
(Ligt ook een bal bij je werkgever eigenlijk, als je een Mac/laptop/computer voor je werk gebruikt.)

De praktijk moet nog uitwijzen hoe dit gaat werken met deze tool van Apple, maar mijn eerste indruk is dat men het wel met iets meer diepgang had mogen aanpakken- d.m.v. een 'onzichtbare' tool in system preferences. De 'browser-only modus' is imo veel te opzichtig, tegenwoordig heb je ook Google enzo. waar zulke dingen uitgebreid de aandacht krijgen ;) Het dievengilde is misschien wel lui, maar niet perse dom...een hardware oplossing was ook mooi geweest bijv. en dan via een aparte service 'in the cloud' je eigen harde waren weer terug vinden, zo kun je nooit met een gejatte Mac het net op -of je nu een andere hdd of clean install uitvoert-, dat zou pas helemaal top geweest zijn (en een goede rechtvaardiging erbij zijn voor de gemiddeld hogere prijs, naast de rest vd voordelen.)

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 13 juni 2011 14:26]

Ik maak het liever de dief onmogelijk om mijn MacBook Łberhaupt nog te gebruiken.
Deze functionaliteit kan bruikbaar zijn i.c.m. een firmware wachtwoord, waarmee je voorkomt dat men hem opnieuw kan installeren.
Grote kans dat een dief toch alsnog via deze functie of een guest account zal aanloggen om iets te proberen. Het vergroot je kans op het terug vinden van je systeem alleen maar. Ondanks dat de kans klein blijft
Hoe zie je het voor je dat de kans van het terugvinden van je Macbook vergroot wordt als deze ligt stof te happen omdat niemand er wat mee kan?
Dat is velen malen beter dan dat iemand hem kan herinstalleren en erop kan werken.
Als ik hem niet via deze functionaliteit niet meer terug kan vinden, zorg ik er liever voor dat men hem zo ie zo niet kan hergebruiken.
Doordat men in ieder geval nog via deze mode of een guest account kan inloggen, heb ik een grote kans dat men dat een keer zal doen.
Ik heb op mijn laptop ook Prey met een guest account draaien. Men kan de laptop starten, mijn account kan men niet gebruiken. 90% zeker dat iemand een keer zal inloggen op het guest account.
neem aan dat dit wel weg is als je de mac opnieuw installeert.
no offence maar dat is toch het eerste wat je doet, althans als je weet wat je steelt;)
software matige lowjack, leuk maar echt efficient?

[Reactie gewijzigd door 151407 op 13 juni 2011 11:25]

Als je weet wat je steelt is het misschien wel erg interessant om de prive gegevens van de gebruikers te lezen. ;) Dit helpt daar weinig tegen natuurlijk maar wissen is juist niet het eerste wat een ervaren crimineel zal doen
meestal word het gestolen om de hardware en niet de gegevens.
8 vd 10 keer is het gestolen van een thuis inbraak, wat moet je met vakantie kiekjes? bank gegevens, leuk maar zonder codes/wachtwoord of ereader is dat vaak al onbegonnen werk. standaard graai en verkoop werk is toch het snelste.
en als je echt weet wat je doet jat je geen macs maar ga je voor betere werk ;)
Huh? Als je - als dief - echt weet wat je doet, dan jat je alleen maar Apple spullen: iphones, ipads, imacs en macbooks. Dat heeft gewoon de meeste marktwaarde. Tuurlijk laat je de blackberries en samsung galaxy s2's niet liggen, maar als ik - nogmaals als dief - slechts eentje kan meenemen, dan pak ik de iphone.
De efficiŽntie ontgaat mij ook een beetje. Tenzij je berichten wil sturen naar de betreffende ontvreemder om een bedrag te bieden, om zo je mac terug te krijgen.

Het is ook maar de vraag of je de mac specifiek steelt om de mac zelf, of je steelt de mac om de data die er op staat. Waarde van de mac schommelt wellicht ergens tussen de e1.000 en e5.000. Maar de data erop kan het tienvoudige waard zijn in de vorm van bedrijfsgeheimen e.d. Als je 'm om die redenen steelt is het natuurlijk nogal onlogisch om de HDD leeg te maken ;)
Bedrijfsgeheimen op die manier kunnen stelen, dat is dan gewoon iets wat zo'n bedrijf verdient. Moet je je data maar beter beschermen. Dit is dan natuurlijk ook geen enterprise systeem, maar een gratis dienst he.
Je moet het niveau van de gemiddelde dief niet overschatten, ze stelen immers niet voor niets, hier nog een leuk / interessant filmpje erover:

http://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo

Ik hoop trouwens dat ze via iCloud ook de mogelijkheid gaan bieden om snapshots te maken van diegene die achter je Mac zit op je gast accounts, scheelt je weer een aparte service als:
http://www.orbicule.com/undercover/

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op 13 juni 2011 11:40]

Volgens mij stelen vooral mensen met losse vingers en laat een macbook bijvoorbeeld iets zijn die ze niet kunnen laten staan, een opportuniteit dus. Het lijkt me niet dat ze eerst gaan lezen over wie wat hoe. Als je bewust macbooks gaat stelen kan je volgens mij beter iets anders stelen het verkopen en daarna zelf een macbook kopen, want de kans dat iemand een macbook heeft die je dan ook nog kan stelen... Die diefstallen zijn gewoon opportuniteiten door mensen met losse vingers die het niet kunnen laten liggen.
neem aan dat dit wel weg is als je de mac opnieuw installeert.
no offence maar dat is toch het eerste wat je doet, althans als je weet wat je steelt;)
software matige lowjack, leuk maar echt efficient?
dit grapje is natuurlijk gekoppelt aan het serienummer en die is hardware matig erin geslagen. slimme dief die dat nummer even wijzigt. een nieuwe schijf of SSD maakt niet uit. dankzij het serienummer is hij altijd te traceren.
Sterker nog, dit introduceert weer nieuwe gevaren als de dief vervolgens een Safari exploit gebruikt om alsnog in je account te komen. Dan was je beter af geweest zonder deze modus...
want? nu kan hij dat sowieso al wel als je dit systeem niet gebruikt. meer beveiliging is altijd beter dan geen beveiliging lijkt mij.
Als je dit Safari-only systeem niet gebruikt heb je het user password nodig om in te loggen, en kan de dief dus niet bij Safari.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 juni 2011 21:41]

Je kan er een firmware wachtwoord op gooien, dan kan je formatteren enzo uitschakelen.
Heb zelf in de bios boot van CD en USB uit staan en HDD wachtwoord op mijn HP. Andere HD er in en het werkt niet en voor BIOS wachtwoord moet ie terug naar fabriek :) Voordeel van zakelijke laptops :D
FileVault inschakelen zonder wachtwoord komt men dan nergens bij.
Filevault zonder wachtwoord? Dat wachtwoord, daar draait het toch om?
Time to eat, dad.

Time to eat dad.

Interpunction saves lives :)
Mooie optie.
Zowel voor beveiliging als voor snel even op internet

Al vraag ik me af wat dat toevoegd.
Als ik de deksel van mijn MAC open klap, zit ik binnen 15 tellen op internet...
Het voegt beveiliging toe. Iemand wil je Mac gebruiken om wat op te zoeken op internet, maar je wilt niet dat die persoon gaat neuzen in je bestanden of op je schijf dan kan je die modus gebruiken. Kvraag me wel af dat als je iemand zo weinig vertrouwt, of je dan uberhaupt wel je Mac zou uitlenen voor op internet te surfen
Mijn account is ook met een wachtwoord beveiligd + persoonlijke map geŽncrypteerd.
Om een potentiŽle dief toch te kunnen laten werken met mijn MAC (zodat ik hem kan traceren en fotograferen :P) staat het guest account open, hij kan er alles mee doen behalve bij mijn gegevens komen + zaken veranderen.
maar je wilt niet dat die persoon gaat neuzen in je bestanden of op je schijf dan kan je die modus gebruiken.
Daar gebruik ik al jaren het standaard gast-account voor. Volgens mij moet je dat wel eerst even aanzetten onder 'accounts'. Gebruikers kunnen dan niet in je home folder komen en alles wat ze wijzigen of opslaan wordt gewist nadat je uitlogt. Ideaal voor een semi-publieke computer.
je ouders of je kinderen bvb
Find My Mac is dan ook om effectief gestolen macbooks terug te vinden. Dus eentje die uit je rugzak/auto/lokaal/... gestolen is.
Wat ik me afvraag; werkt dit met serienummer van de mac of met iets anders?
Als het niet met het serienummer werkt, is dit toch hťťl makkelijk te bypassen door een schone installatie eroverheen te gooien, op te starten en doen alsof het je eigen computer is?
het werkt via een eigen opgezeten me.com account
Iedereen krijgt zo'n account gratis als je voor de eerste keer icould activeert
U daar hebben we nog steeds geen weet van aangezien iCloud pas deze herfst uitkomt ;-) Wat we wel weten is dat het kan via MobileMe nog niet zo lang geleden gratis gemaakt door apple. Find my iPhone nog niet voor je macbook e.d.

We is er een optie back to my mac.. Volgens mij is er ooit iemand zo zijn gestolen macbook terug gekregen ;-)

Ook een mooi filmpje ;-) http://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 13 juni 2011 19:45]

Dat gaat niet werken, want inderdaad is de beveiliging gekoppeld aan het serienummer van de laptop. Op het moment dat je Mac dan weer op internet gaat wordt hij weer opnieuw gelocked.
Maar helpt je niet met een ander OS maw.
Maar maakt die Mac wel onverkoopbaar, want wie wil er nu een Mac zonder MacOS?
als jij in de drukte over het station loopt merk jij niet alles hoor. een dief kan daar makkelijk wegkomen. ook is het zeker niet verboden om een laptop in je auto te laten liggen. als ik hem in de kofferbak leg in een doos zodat niemand hem ziet en dan nog een „hoedenplank”/nieuwerwetstrekding eroverheen kan niemand het ook niet zien en moet je dus eerst de auto openmaken. als hij dan alsnog gestolen wordt, of thuis ofzo, dan kan je met dit stukje software je MB tot op de meter nauwkeurig terugvinden.

eigen verantwoording? in veel gevallen wel. handige feature? jazeker!
Macbook uit je rugzak stelen? :z
Dat merk je toch meteen en verkoop je de dief toch een knal :Y)

Verder mag je geen laptop in de auto laten liggen, dat valt onder de wet uitlokking en ben jezelf strafbaar (domme wet overigens).

Lokaal? maar dan moet je er beter op letten, eigen verantwoording.
Haha, wat een onzin allemaal. Je mag best een laptop in een auto laten liggen, daar is niks strafbaars aan. Geef maar artikel van strafrecht hiervoor.

En voor de rest, niks "eigen verantwoording". Diefstal is diefstal. De dader is gewoon strafbaar en jij bent gewoon een slachtoffer.

Maar ik vermoed dat het een beetje een troll is.
Ach, makkerlijk gezegd dan gedaan eh? Er zijn zat mensen die hun rugzak even naast hun hebben gelegd terwijl ze ergens zitten en dat iemand toch het voor mekaar heeft om het eruit te krijgen.. desnoods met afleiding van een 2de persoon. zeg nooit nooit ;)

Heb niet gelezen hoe het precies in zijn werking gaat, maar kan me voorstellen dat door die nieuwe beveiliging een gestolen macbook gewoon ontdaan wordt van zijn hdd? (ervanuit gaan dat als het geen tweakert is)
Jij misschien maar ik heb al vele verhalen gehoord van op de trein/bus (wachten op de bus, je rugzak staat op de grond en iemand stelt je een vraag een ander loopt ermee weg). Onlangs nog gehoord van iemand van wie ze zijn laptop rugzak hadden gestolen, zat alleen maar zijn vuile was in en wat gewicht. Die dieven zullen ook maar raar gekeken hebben als ze die zak opendeden.
Dit heeft HP allang met Quickweb, F5 indrukken en hoppa computer hoeft niet eens aan te staan om te internetten, zo is er ook Quicklook voor het snel lezen van je mailtjes zonder windows op te starten.

Maar leuk dat Apple ook is iemand na-aapt
Als ik mijn MacBook openklap is ie binnen 5 ŗ 10 seconden operationeel. Waarom zou je het OS dan niet gebruiken?
On-topic: Deze mode is juist handig om iemand even je MacBook te laten gebruiken om te internetten zonder 'm meteen toegang tot al je zooi te geven. Ik heb daarvoor al een guest-account maar dit is nog makkelijker.
Staat hij nog aan of staat hij echt uit terwijl hij is dichtgeklapt?


Bij windows heb je namelijk verschillende modi;

slaapstand (sleep)
dan schakelt hij naar low power modus en verbruikt hij zeer weinig, maar hij staat eigenlijk nog wel een klein beetje energie te verbruiken..
Terug gebruiksklaar in 2 seconden

Sluimerstand (Hibernation)
dan schakelt hij letterlijk uit; hij slaat eerst het ram geheugen op naar de harde schijf en dan zet hij zichzelf volledig uit; verbruik is dan 0,0
terug gebruiksklaar in ~8 seconden
(hangt af van hoeveelheid ram, snelheid HD en vooral of je hibernationfile niet teveel gefragmenteerd is; bij mij duurt het dus 8 seconden met 3GB ram en de file is niet gefragmenteer)

Afsluiten (shutdown)
dan sluit hij eerst het systeem volledig af en schakelt hij zich uit. Het verbruik is 0,0.
Terug gebruiksklaar in ~30 seconden

uiteraard gebruik ik regelmatig hibernation omdat dit minder energie verbruikt dan normaal opstarten en afsluiten van het OS. Maar ik laat m'n computer toch ook regelmatig gewoon afsluiten omdat er dan een soort van 'onderhoud' gebeurt op de geheugenregisters waardoor deze na een restart weer netjes allemaal leeg zijn. Als je enkel op hibernation werkt merk je gewoonweg na een tijdje dat de computer een beetje trager wordt; niet na 1 of 2 keer uiteraard maar na een aantal dagen gebruik is er toch een klein verschil als ik mijn taskmgr open; dan zie ik namelijk dat er meer geheugen in gebruik is dan wanneer ik een frisse reboot maak.

Ik gebruik eigenlijk nooit de gewone SLEEP functie; deze eet gewoon batterijpower weg en als je het dan vergeet of de de laptop zit wat langer opgeborgen dan verwacht kan dat wel eens voor onaangename verrassingen zorgen... (al heb ik nu wel ingesteld dat hij na x aantal minuten sleep automatisch moet hibernaten)
Als je hem dichtklapt dan staat alleen het RAM nog onder stroom. Als hij in hibernation gaat dan gaat hij wel helemaal uit en schrijft hij alles naar harde schijf. Vanuit hibernation duurt het dan ook vrij lang voordat hij weer werkt.

Ik merk trouwens dat vrijwel iedereen uit mijn klas gewoon de laptop helemaal uit zet tussen lessen in. Terwijl het iets van 5 minuten duurt om naar een ander lokaal te lopen. Dat het meer stroom kost om hem weer aan te zetten begrijpen ze denk ik niet.

Sommige Windows laptops krijg je daarnaast ook haast niet meer aan als ze in slaapstand gaan. Een vriend van mij deed dat een keer en toen moesten we de batterij eruit halen om hem weer te laten werken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 juni 2011 22:31]

Bij een Mac duurt het max 2 seconden om te ontwaken uit de sluimer/slaap stand, en tot 10 seconden om te ontwaken uit de sluimer/hybernation stand. Op een Mac werkt dit feilloos.

Met een Windows laptop met Windows XP erop gaat dat heel vaak fout (ervaring met Dell Lattitude & Lenovo Thinkpad). Windows 7 is wat dat betreft een enorme verbetering. Echter, het is nog lang geen OS X!
Fijn, al die verschillende low-power modes, maar de gemiddelde gebruiker moet je daar niet mee lastig vallen en dat heeft Apple goed begrepen. O trouwens, je ziet Windows gebruikers ook vaak hun laptop bijna dichtklappen als ze 'm meenemen.
Een MacBook klap je dicht als je m eventjes niet gebruikt en weer open als je er iets mee wil doen.
Onder water gaat ie dan eerst in slaapstand en na een tijdje in hybernation. Maar voor de gebruiker is dat hetzelfde.
Die heb je bij mac osx ook. Standaard is het sleep met automatische hibernate als de batterij leeg dreigt te geraken..

1 dag sleep is max. 10% batterij

Je zal mij niet snel een shutdown zien doen op een mac...

Ik prefereer de 10sec tijd om wakker te worden vooral!
mijn macbook is na 45sec pas operationeel dus ik snap dit heel goed.
Ja, als je 'm helemaal uitschakelt. Maar waarom zou je dat normaal doen? Dichtklappen, openklappen werkt toch heerlijk?
dell heeft ook zoiets, zelfs met een aparte power-knop: instant-on
Bedoel je misschien Latitude ON? Die zit volgens mij sinds een jaar of 2 a 3 op de Latitude series. Er zijn wel verschillende versies van, de een uitgebreider dan de ander. Latitude ON werkt met een eigen ARM processor en start een Linux OS op zodat je kan internetten, e-mailen, pdfjes lezen, Skypen, MS docs lezen en Citrix zover ik weet.

Heel handig die low energy en snelstart oplossingen, gebruikers stellen dit zeer op prijs bij gebruik op plekken zoals het vliegveld of restaurant waar je snel even iets wilt doen zonder al te veel risico te lopen dat je je batterij leegtrekt.
hmm, pff, ff een voorbeeld hoor,,

Mijn broers sony via heeft ook een web knop, als je die aan zet ga je direct naar internet toe, lijkt op een soort van linux gebaseerd besturingssysteem dat direct operationeel is,, maar, mijn mbp 2010 is eerder klaar met opstarten als (van helemaal uit naar helemaal aan) het web besturingssysteem, daarbij moet ik wel zeggen dat mijn mbp een ssd heeft
De computer hoeft niet aan te staan om te internetten. Hoe stel ik me dat voor.......Je kunt wel op internet, maar niet je toetsen en muis gebruiken? En ook je scherm doet het niet?
Het zal wel een om variant van Linux gaan die snel (binnen paar seconden) opstart zodat het niet lijkt alsof de computer helemaal naar Windows moet opstarten.

Gebeurt nog wel bij meer fabrikanten op die manier.
Je weet dat op een Mac geen Windows draait he? :+ :+ :+ 8)7 _/-\o_ |:( |:(
errmmm virtualbox?
ja of bijvoorbeeld bootcamp. dan draait hij zelfs native windows zonder virtuele omgeving.
het gaat ook over ReDnAx1991 z'n HP, en je weet dan een HP standaard geen OSX draait he? :+ :+ :+ 8)7 _/-\o_ |:( |:(
Mooie optie.
Zowel voor beveiliging als voor snel even op internet
En dan:
Al vraag ik me af wat dat toevoegd.
8)7

Verder:
Als ik de deksel van mijn MAC open klap, zit ik binnen 15 tellen op internet...
Hibernate heet dat. Niet iets dat alleen jouw MAC kan hoor.

Waarom is deze post zo hoog gemod?
ten eerste heeft hij helemaal gelijk dat dit mooie beveiligings opties zijn die standaard in het OS zijn ingebouwd. windows heeft bitlocker, maar alleen in de ultimate versie.

ten tweede zijn er maar een paar fabrikanten die zo’n internet/mail osje gebruiken op hun laptops en dat zijn meestal linux dingen die totaal niet lijken op wat de gebruiker gewend is in windows en worden dingen als mail niet gesynchroniseerd tussen de besturingsystemen als je bijvoorbeeld een hotmail account gebruikt. en dat geldt in dit geval voor beiden wel bij Mac OS X lion

en ten derde heeft hij ook gelijk als hij zegt, mijn MBP doet dat ook met hibernate. mijne ook alleen ben ik binnen 2 seconden operationeel als ik wil. dat is sneller dan zo’n mini osje ooit zal halen denk ik. er is namelijk ook nog een menselijke factor die de snelheid bepaalt.

je kan wel in 0.1 seconden opgestart zijn, maar zolang de gebruiker het internet icoontje nog moet aanklikken heb je er nog steeds een paar seconden voor nodig.
Binnen 15sec op internet - dat is als je Mac in slaapstand zat, en je geen ww ingesteld hebt om 'm uit slaapstand te halen.
mijn macbook air , doet 8 seconden van helemaal uit naar aan ....
Mijn iMac gaat al aan voordat je de powerknop aan hebt geraakt!
Wat eigenlijk mooier zou zijn is dat je je laptop open doet en meteen in je browser zit en op de achtergrond je OS aan het opstarten is en pas na een paar minuten gebruik kan maken van je OS/programma's :)
Wat eigenlijk mooier zou zijn is dat je je laptop open doet en meteen in je browser zit en op de achtergrond je OS aan het opstarten is en pas na een paar minuten gebruik kan maken van je OS/programma's :)
Heb jij enig idee hoe snel Mac OS X opstart? :) Dat is namelijk een kwestie van seconden, niet minuten. (niet dat ik dat opstarten vaak zie, aangezien m'n Mac altijd gaat slapen)
Nee maar ik heb het over het besturingssystemen algemeen :)
Dergelijke slaapfuncties tel ik niet mee
Macbook Air met SSD start ontzettend snel op, c.a. 5 sec.
Sneller dan die chromebooks :Y)
Waarom tel je de functie die 99,9% van de gevallen wordt gebruikt niet mee?
Ik zet mijn MacBook vrijwel nooit uit. Alleen bij vastlopers (ja dat gebeurt ook bij Macs) en bijvoorbeeld als ik op vakantie ga. Normaal klap ik 'm dicht na gebruik en bij openklappen is ie in zo'n 5 seconden weer volledig operationeel.
Mijn laptop (windows) draait nu al een paar weken zonder reboot, loopt nooit vast :+
Mijn opa is 88 en rookt als een ketter en leeft ook gewoon nog! ;)
Geen vergelijk, doe ook altijd alleen mijn klep dicht van mijn Windows laptop. Werkt zonder problemen en hij is binnen 2 a 3 seconden weer te gebruiken.
En jij vindt een paar weken lang?
Je gebruikt hem zeker nooit? Windows heeft onderhoud nodig anders werkt het niet. Laat je het te lang aan staan, dan gaat het vanzelf mis, zelfs bij de server versies (bij normaal gebruik moet je ze toch echt eens in de maand herstarten).
Vreemd, hoewel mijn mac sneller is dan mijn windows laptop, is het bij mij toch lang genoeg om koffie te regelen. En daarbij maakt het weinig uit of het uit de slaapstand moet komen of volledig moet opstarten. Schijnbaar kost het terugzetten van 12gb geheugen ook aardig wat tijd.
Tja geheugen terugzetten gaat vanaf je SSD of HDD :p En dat is meestal nog wel langzamer dan je RAM. ;)
Wellicht niet erg on topic, maar wel een zeer goed idee. Ik vraag me af of een OS bouwer hier reeds aan gedacht heeft.

EA heeft overigens wel iets dergelijks geÔntroduceerd in Fifa; tijdens het laden kan de gebruiker al enige pogingen doen tot het maken van een doelpunt. Ondanks dat fifa me niet bijster veel interesseert vond ik dat al een vrij innovatieve toevoeging. Zou ook geweldig (kunnen) werken voor een OS. Tijdens het opstarten even iets als een browser, mailclient of social media-hub ervoor krijgen.
Ik hoopte al een tijdje hierop.. mijn macbook is ooit gestolen en het was waanzinnig fijn geweest als ik 't ding op deze manier had kunnen terugvinden. Mooi ook dat dan meteen de dader aan het kruis genageld had kunnen worden :(

Ben benieuwd of het net zo accuraat is als find my iphone, waar je met een flinke nauwkeurigheid kan zien waar je telefoon ligt.. :)
Wordt inderdaad iets lastiger zonder GPS.
Maar met WiFi triangulation kom je een heel eind - kijk maar naar de Maps applicatie op de iPod touch.
meeste worden draadloos gebruikt en met geolocation aan weet het je adres tot op meters nauwkeurig.

probeer maar: http://html5demos.com/geo

bevestig dat je locatie getoond mag worden en voila..
meeste worden draadloos gebruikt en met geolocation aan weet het je adres tot op meters nauwkeurig.
Ja, centrum Tarragona, 20.000 meter van m'n huis :z
Bij mij (Opera 11.11) staat gewoon heel netjes mijn adres als ik die link probeer.
Werkt idd niet in FF 4 wel in Chrome.
in FF 4 werkt het werkt het aardig goed
+/- 700M afwijking
Finding your location: failed
Haha, ik woon in brabant, maar die site geeft aan dat ik ergens in Amsterdam woon. Ik gebruikte trouwens ie9
Hier met chrome krijg ik borgerhout als locatie, toch al een dikke 40km ernaast ;) succes om met zo een grote foutenmarge de target te zoeken. Tbegint stilaan tijd te worden dat ze GPS of iets dergelijks in laptops steken. Te gebruiken voor opsporing van gestolen laptops of eventueel voor leuke programma's. Toestellen als smartphones en tablets bewijzen dat het van pas kan komen.
Geloof me, os x kan met wifi triangualtion redelijk bepalen waar je je bevindt, tenzij je in the middle of nowhere zit.
Dat heeft nochtans niks met je OS te maken, het is een html 5 app die aan de hand van ip (en mac?) werkt, os onafhankelijk dus. Met de Macbook pro van mijn neef zat hij er nog verder vanaf, dus das al het bewijs ;)
Op zich wel makkelijk. Ik sta namelijk nooit te springen om anderen zomaar toegang te geven tot mijn systemen. Een gast account is dan wel zo handig. Maar als men ook een rdp of citrix client zou meeleveren zou je de mac in 1 keer als een volwaardige thin client kunnen gebruiken. Lijkt me ideaal.
Je kunt nu ook al een extra user maken die slechts beperkte rechten heeft, maar het ontzeggen van toegang tot de geÔnstalleerde software wordt idd lastig.

Waarschijnlijk zal de Safari-only modus werken i.c.m Fullscreen en het niet starten van de Finder. Misschien dat je zelf wat kunt hacken zodat ook een RDP/VNC/Citrix client gestart wrodt in zo'n modus...
nee hoor helemaal niet. bij het installeren van een software pakket kan je meestal aangeven of je dat voor alle gebruikers wilt doen of alleen voor jezelf. Apps die je naar de App map sleept staan in jouw bibliotheek en zijn dus automatisch alleen door jou te gebruiken.
Kijk, hulde aan T.net!

Andere tech websites zoals Gizmodo etc. zeiden dat dit een vergelijkbare functie als Chrome OS is (alleen een webbrowser), maar dat is het helemaal niet, het is een trap.
Als je Mac gestolen word denkt de dief dat hij gewoon op een "guest" acount in kan loggen op het internet, en ja, dan kan je thuis "Find my Mac" draaien en je weet meteen waar je Mac is en je kan dan remote wipe doen :D.
Maar het is wel degelijk te gebruiken als guest account, alleen voor internet dan wel. Een normaal guest account heeft meer mogelijkheden.
Waarom zo moeilijk? Waarom niet bij booten/resumen via geolocation de positie en IP doorgeven via iCloud? Waarom moet iemand hiervoor inloggen?
Omdat wel alle drivers en benodigde software geladen moet zijn? :Y)
Het enige dat je nodig hebt is een volledig geinitialiseerde IP stack en daarvoor hoef je niet in te loggen. Ze zullen er wel over nagedacht hebben en een Browser-only mode zou ik toejuichen, maar hiervoor vind ik het een beetje onzin...
Je moet natuurlijk wel eerst verbinding hebben. IP stack is leuk, connectiviteit is een stapje meer, PHY's moeten geinitialiseerd zijn, als je wifi hebt moet je nog een netwerk hebben, enz. Het is trouwens vaker zo dat dieven even zelf met hun nieuwe 'speelgoed' bezig gaan, en dieven zijn nou eenmaal niet slim, of juis zo slim dat ze 'grotere' klussen doen in plaats van kruimels zoals laptops. En ja, 2000 euro is niet veel voor het risico dat het met zich meebrengt.
stel dat je een laptop hebt gestolen dan ga je deze toch eerst even schoonvegen voordat je ermee het internet op gaat?
Ik denk dat 90% van de dieven dat niet doen... Die weten nieteens het verschil tussen Windows en Mac. Straat rovertjes zijn in het algemeen niet zo slim.

Die gebruiken ook alleen maar msn, facebook etc.

Of doorverkopen en dan is de koper wel iets slimmer denk ik. Maar je moet wel een copy hebben van osx en misschien hebben ze dat de eerste paar weken nog niet. In de tussentijd is dit een leuke functie denk ik.
Met OSX Lion is het iets makkelijker daar zit namelijk een recovery partitie in... waarmee je OSX schoon kan installeren :p
En jij denkt dat dieven dat weten?
Idd dieven weten dit echt niet. Slimme dieven zijn schaars :P

[Reactie gewijzigd door mokkol op 13 juni 2011 17:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True