Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 49, views: 14.684 •
Submitter: Paul-G

Razer heeft zijn Mamba- en Imperator-gamingmuizen een update gegeven met een nieuwe sensortechnologie die het bedrijf '4G Dual Sensor' heeft gedoopt. Deze techniek gebruikt zowel een optische- als laser-sensor voor extra precisie.

Razer 4G Dual SensorNaast verbeterde precisie kent het nieuwe systeem volgens de fabrikant nog enkele andere voordelen. Zo is het nu mogelijk om de muis te calibreren voor een specifieke ondergrond, en daarnaast kan nu ook ingesteld worden bij welke afstand tot de ondergrond de muissensor uitgeschakeld moet worden. Als een gamer het einde van zijn mousepad bereikt en de muis oppakt en herpositioneert, zou dit nieuwe systeem moeten voorkomen dat het verplaatsen gezien wordt als muisbeweging.

De eerste twee muizen die van het nieuwe systeem gebruik zullen maken zijn herziene versies van de Mamba en Imperator gamingmuizen. De vernieuwde edities moeten vanaf juli verkrijgbaar zijn en gaan respectievelijk 129,99 en 79,99 dollar kosten.

Razer Mamba

Reacties (49)

Las net de mail van Razer: ik wil mijn Mamba al gaan verkopen en deze maar eens aanschaffen. Zelf ben ik erg enthousiast over deze muis, snel, licht, heerlijk gamen zonder draad, never nooit probs met interferentie, batterijduur en zo meer. :)
Is zo'n mamba nou zwaar? Mijn grootste probleem met draadloze muizen is het gewicht, en als gevolg daarvan mijn aan rsi grenzende klachten na een dagje werken of gamen...
Iets van 130 gram meen ik. Zonder gewichtjes oid, maar incl batterij. Lichter dan m'n oude logitec mx500, waar de 518 volgens mij even zwaar was geworden opeens. Een batterij zwaarder dan m'n huidige deathadder.

Als het lichter zou worden, wordt het denk ik té licht. Maar juist door een hoog dpi te gebruiken hoef je de muis niet vaak op te pakken. (voorkeur)
De voetjes zijn op een goed oppervlakte heerlijk soepel, waardoor de muis licht in gebruik voelt. Ik neem aan dat dit met deze nieuwe versie niet anders zal zijn.

Mijn anti RSI oplossing is super hoge DPI, goede stoel en eleboog rust, en tablet + pen Wacom Bamboo om nog twee alternatieve dingen te kunnen doen. Moet zeggen dat ik met de Deathadder eigenlijk geen last meer heb. Heerlijk model (gelijk aan de mamba)
Ik vind hem lekker licht in de hand liggen. Ook omdat hij met erg weinig weerstand te bewegen is, telt het gewicht nog minder mee.

Btw, bij het voorkómen van RSI is het gewicht vand e muis minder belangrijk dan hoé je muist. Vooral goed opletten dat je niet continue met de hand op de muis zit. Bij het gamen probeer ik mezelf te dwingen om tijdens mijn respawn-wachttijd bijvoorbeeld de muis ff weg te leggen en hand eraf! :) En rekken en strekken natuurlijk, wil ook well helpen ;)

edit: en draadloos helpt ook bij het voorkomen van rsi...

[Reactie gewijzigd door D-Day op 10 juni 2011 14:13]

een mamba is niet zwaar, maar het is voor smalle handjes daarom ook.
Ik heb een R.A.T. 9 aangeschaft, vond de batterij van de mamba te rap leeg graken en om dan telkens weer die draad erin te steken. Op de duur bleef de draad gewoon zitten.
Ik vergat altijd natuurlijk elke dag die op de houder te zetten. Mijn oude mx1000 gaat paar weken op 1 lading. Met de R.A.T. 9 is dat mooi opgelost vindt ik. Gewoon een 2de batterij die opgeladen gereed staat in de ontvanger. En zonder gewichtjes erin is deze zeker ook niet zwaar.
Misschien een waardige opvolger voor mijn Copperhead, al zoek ik eigenlijk een wat meer solider muis.

Intressant systeem, of het echt nut heeft weet ik nog eens niet. Ik heb nou niet het idee dat het tegenwoordig echt beter kan wat betreft precisie. Misschien als de resoluties van de gangbare schermen wat hoger worden, dan kan ik me voorstellen dat een muis met hogere precisie handig is.

Mooi muisje om te zien verder!
Ik heb nog een "oude" razer copperhead, echt een topding.
Ga deze zeker kopen, ondanks de wat hoge prijs
Ik ook, geweldige Muis, maar zit wel naar iets nieuws te kijken.
looking good! heb niet zo veel geld over voor een muis maar dit is zeker een pareltje, hopelijk word deze techniek later ook toegepast in de wat meer betaalbare (voor mij dan) muizen.
Dit is een technologie speciaal voor gaming muizen waarbij precisie het verschil kan zijn tussen een potje FPS winnen of verliezen. Ik kon zelf een aantal jaren geleden het verschil goed merken tussen een gewone optische muis en een gaming muis (Logitech G5 Gaming mouse met van die gewichtjes die je er in kon stoppen). Ik scoorde heel wat meer hits toen ik eenmaal zo'n gaming mouse had.

Voor de huis tuin en keuken muizen zou het eigenlijk overbodig zijn. Want in een applicatie als bv MS Word maakt precisie nou niet zoveel uit. En de echte die hards die voor applicaties precisie nodig hebben zullen wel een of ander custom device gebruiken. (De CAD tekenaars op mijn werk hebben zo'n pennetje)
het verschil tussen winnen en verliezen is zwaar overrated zeg.

ik speel nog steeds met een logitech muis (G1) Sensor resolutie van 800 (zwaar waardeloos dus) en sta vaak tussen de 1e 3 van de game.
die muis is ondertussen al 6 jaar oud :P

misschien dat het iets meer de puntjes op de i zet tegen over een normale muis maar het is niet dat je niet kunt winnen zonder ik heb er genoeg ingemaakt die een muis van 60+ euros hadden.
Hij zegt dan ook niet dat je niet kan winnen zonder een game muis, maar dat een goede muis het verschil tussen winnen en verliezen kan bepalen. Hier ben ik het zelf dan ook helemaal mee eens. Ik heb een G5, MX510 gehad en speel momenteel met een Razor (geen idee welke) en beaam de mening van MRELynx. Sterker nog, wanneer je mij een eenvoudige kantoormuis geeft neem ik niet eens de moeite om een shooter te spel te spelen! Hoewel dit voor sommige vast over de top klinkt irriteer ik mezelf mateloos wanneer een muis 'niet doet wat ik wil' en speel daarom liever gewoon helemaal niet, je speelt tenslotte ter ontspanning (ik althans).

Hetzelfde met de fps (frames per second) in een shooter. Ik speel gewoon geen shooters waar ik minder dan 40 fps gemiddeld haal (bij voorkeur minimaal 60). Ik beleef gewoon geen plezier aan een spel wanneer iemand een rookgranaat gooit en ik moet zorgen dat ik weg ben omdat ik anders geen kans maak doordat ik een 'hardware handicap' heb.

En vrienden van me spelen gewoon vrolijk mee op een laptop van 2 jaar oud met een gemiddelde FPS van 30 en vinden dat helemaal prima (ze weten zelfs niet beter).

[Reactie gewijzigd door densoN op 10 juni 2011 14:20]

zolang een game niet onder die 30-40fps valt merk jij daar ook vrij weinig van, jammergenoeg zal je in een fps als je je snel omdraait ineens een framedrop krijgen. Als je fps standaard op 30-40 staat en nergens lager of hoger zal zijn denk ik niet dat je dat zo heel erg zal vinden toch?
Dat klopt, 40 FPS minimaal is ook goed speelbaar, maar wanneer je altijd 60+ gewend bent en terug gaat naar 30+ voelt het gewoon minder soepel aan, hoewel het spel gewoon goed speelbaar is.

Maar volgens mij heeft dit ook te maken met de snelheid waarmee je ogen waarnemen. Heb ooit een gamer gesproken die niet goed werd van 60fps waar ik persoonlijk het verschil tussen 60 en 100 fps niet eens kan waarnemen..

[Reactie gewijzigd door densoN op 10 juni 2011 14:27]

je beeldscherm ververst ook niet meer dan 60 keer meestal per seconde, tenzij je een 100 hz scherm zou hebben.
Dit is een technologie speciaal voor gaming muizen waarbij precisie het verschil kan zijn tussen een potje FPS winnen of verliezen.
Zo'n muis maakt je niet meteen een goede gamer hoor. Heck, met een muis van 3 euro kan je nog door iemand ingemaakt worden.

Heb zelf een Razer Orohi met 4K dpi, maar heb het niet zo zeer gehaald om de 'gamers muis' maar puur omdat het zo ongeveer één van de weinige? bluetooth muizen is die niet lagged. En mochten de batterijen op zijn, dan kan ie aan een staartje.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 10 juni 2011 11:43]

Ik wil anders in Excel mijn denk tempo bij kunnen houden, en dan is een snelle precieze muis een groot pluspunt.

Noem het verwent, maar ik vervang de (rebranded) Pilot logitech muis op 400 dpi op werk gewoon met een Steelseries of Razor muis. (Steel waar niet-collega's de muis kunnen zien, Razor in besloten kantoor).

Excel is overigens nog maar één voordeel, maar ook in word doe ik vaak sterk repeterend werk met b.v. referentie managers.
Interessante update moet ik toegeven alleen ga je volgens mij de 6400dpi echt nooit gebruiken.

Vraag mij wel af hoe de samenwerking tussen deze twee sensoren werkt en lees hier graag snel meer over :)

Toch vraag ik mijn af hoe veel mensen daadwerkelijk 120+ euro aan een muis uit geven.
Dat hoef je jezelf niet af te vragen.
Ik kan je vertellen dat er een hoop mensen (gamers, foto/video bewerkers ect.) zeker een muis met een dpi van 6400 willen en die prijs valt dan wel mee. Het doet natuurlijk even pijn maar die extra kill maakt een hoop goed.

edit typo

[Reactie gewijzigd door helpmepls op 10 juni 2011 12:21]

Nou game ik regelmatig, maar ik heb met m'n Diamondback (1600 dpi) nog geen kills gemist die een hogere resolutie wel gehad zou hebben... Voor zover ik kan zien is alles boven de 2k dpi vooral goed voor je e-weenie, net als framerates boven de 100 (langzamerhand beginnen de 120Hz-monitoren te komen, maar de meeste gamers zitten nog gewoon op een 60Hz TN-paneeltje), spectaculair dure videokaarten (zet je grafische opties iets lager, nergens last van) en andere gamer-only speeltjes. Als je het geld eraan wilt uitgeven prima, maar verwacht niet veel verbetering die je met je oude speeltjes niet had kunnen boeken.
Er zit wel degelijk een verschil tussen, ik het een normale deathadder en een 3500dpi, als high sense gamer biedt het voordelen.
Inderdaad. 3500 is zeer zeker prettiger voor mij.

Ik heb eens zo'n testje gedaan en daaruit bleek dat ik met maximaal ~5400 zou kunnen werken. Geen idee hoe betrouwbaar zo'n testje op een beurs is, maar ik geloof het wel.

Ik heb m'n Deathadder ook echt op 3500 staan, zelfs artificieel ietsjes erover geloof ik. Als ik met een Imperator werk, staat die ook over de 4000 heen, ook in Photoshop oid.

Dit soort producten zijn naar mijn mening helemaal niet gamer-only. Jammer dat het uiterlijk van de muis dat wel een beetje is...
Wat hebben resoluties en refresh rates van beeldschermen met de DPI de sensor van een muis te maken? Ook voor 120Hz-monitoren en hoger instelbare graphics valt zeker wat te zeggen.

Er is een duidelijk merkbaar verschil tussen 1600 en 5600DPI. Ik gebruik zelfs in Windows 5600DPI en als een vriend de muis aanraakt schrikt 'ie zich een ongeluk.

Voor gamen op niveau is precisie een verplichte. Als je een muis met hoge DPI met vaste hand weet te manoeuvreren dan heeft dat een geweldig voordeel tegenover een sloggy, minder precieze muis.

[Reactie gewijzigd door Allubz op 10 juni 2011 11:41]

ik heb mijn oom, een grafisch ontwerper die altijd met een apple magic mouse heeft gewerkt, een razer muis cadeau gedaan. De voetjes van de mijne waren op, en ik had razer gebeld. in plaats van voetjes op te sturen stuurden ze een compleet nieuwe muis met extra voetjes...
Ik vraag me bij dit soort 'verbeteringen' altijd af hoe erg je zoiets nou eigenlijk merkt. Hoeveel preciezer kan een muis worden? Mijn oude trackballmuis (intussel al jaaaren oud) vind ik nog behoorlijk precies en ik game best wel wat. Maakt een 'dual sensor' dan echt zoveel verschil nog? :?
Aan de andere kant is die instelbare trackinghoogte wel weer slim gevonden. :)
Het grote nadeel van trackbal-muizen is dat je ze goed schoon moet houden omdat ze anders stroef worden. Bij dit soort technologie heb je die problemen gewoon niet meer.

Persoonlijk vindt ik draadloos ook wel prettig, zeker bij een laptop.
Deze techniek gebruikt zowel een optische- als laser-sensor voor extra precisie.
Een lasersensor is toch juist een optische sensor...

Het staat wel letterlijk zo in het bronartikel, maarehh.. op t.net zijn we toch meer geïnteresseerd in de werkelijk gebruikte technologie dan in de marketing-blabla op de meegeleverde flyer lijkt mij ;)

[Reactie gewijzigd door Tassadar op 10 juni 2011 10:45]

Klopt, het is dus een laser sensor gecombineerd met een traditionele optische sensor. Dus deze muis gebruikt zowel een LED emitter als een Laser emitter, om zo (in theorie) op verschillende (moeilijke) oppervlakkenn nauwkeuriger de beweging te registreren. Alleen betwijfel ik of je er iets gaat van merken, eventueel misschien je een 'lastige' bureau hebt.
Mensen die zon muis kopen hebben meestal ook een dure muismat en geen moeilijk oppervlak, vraag me af wat het nut dus is om deze 4g dual techniek toe te passen. Lijkt mij meer marketing en een leuk, maar duur technisch snufje. Maargoed nieuwe techniek verkoopt en als de gamer denkt hiermee beter of preciezer te kunnen spelen verkoopt het wel.

[Reactie gewijzigd door Rollo op 10 juni 2011 11:31]

Het voordeel van een laser emitter is dat deze nauwkeuriger is en dus een hogere DPI kan halen. Wat tegenwoordig vrijwel alleen voor de epeen is.
Als je even logisch nadenkt besef je ook wel dat iets als 5400 DPI vrijwel nutteloos is, als je een 1-op-1 translatie wilt bij de resolutie die je gebruikt.

Een LED emitter heeft echter een vrij groot voordeel voor gamers; namelijk dat het, behalve dat het op meer ondergronden werkt, ook een hogere versnelling aan kan.

Voor veel games is versnelling in een muis een van de grootste factors tot goede resultaten.
In RTS games (voornamelijk micro intensieve zoals Starcraft), is het belangrijk dat je muis precies doet als jij tussen de units heen en weer klikt.
En in FPS games precies hetzelfde. Ik weet nog dat mijn oude muis gewoon stotters veroorzaakte, omdat ik te snel heen en weer bewoog.

Het feit dat de MX518 (iirc) nog steeds als een van de beste game muizen wordt gezien, benadrukt dit. En dit is toch echt een muis met slechts 1600 DPI.
Een optische sensor is met zo'n rood lichtje, een laser sensor heeft geen zichbaar lampje. Een lasersensors is vaak preciezer maar werkt op minder ondergronden dan een optische sensor
En ik vraag me daadwerkelijk af hoeveel mensen een DPI van 6400 gebruiken, zelfs in de game scene lijkt het me een uitzondering?
Zelf heb ik de nodige jaren op een goed niveau gespeeld en ik vond meer dan 3000 dpi al een beetje onzinnig.. maar goed er zal vast wel een doelgroep voor zijn anders brengt men het niet uit, en het staat natuurlijk ook wel leuk op de doos marketing technisch gezien.
Heb het gevoel dat dit een beetje het zelfde is als de mega pixel race bij camera's.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 10 juni 2011 10:50]

Als je speelt op een hoge reso op een groot scherm 27inch+,bijv 2560x1440 dan wil je graag een wat hogere dpi hebben als je mee wilt komen met de rest. (ik heb em op 3200dpi zitten)

Je muis snelheid moet door het formaat van het beeldscherm omhoog, anders wordt muizen gewoon hard werken en dan is een preciezere muis erg handig.

Als je zit te pro gamen op een 17inch met een reso van 1024x768, is deze muis aardig onzinnig.
Woo lekker "nieuw" had mijn Rocatt muisje ook al van een jaar oud.
Aleen jammer dat die niet de build quality heeft van Razer.
Na een maand stopte mijn linker muis knop er al mee.

Heb hier een Mamba, Copperhead, Boomslang op de plank.
Gebruik zelf een G500 voor FPS, en een Naga voor MMO's

@pino22

Zelfde hiero G500 is 5700 dpi maar gebruik hem altijd standje lager zal iets van 3k zijn ongeveer denk.
Op dit moment speel ik nog altijd met mn Razer Copperhead, een geweldige muis :).

Wat ik me bij de Imperator altijd afgevraagd heb is of deze me wel lekker in de hand ligt.
De mamba zou voor mij denk ik een betere muis zijn. Misschien duur, maar ik ga dan ook voor kwaliteit. De specificaties van beide zijn erg goed.
Ook de batterij van de Mamba is qua specs erg goed: (Battery Life: Approx 16 hrs (continuous gaming)

Zelf vind ik het handig dat je ook kan kiezen tussen bedraad of draadloos.