Hoofdcategorieën
Device Settings

Mac-reparateur maakt naaktfoto's van vrouwen via webcam

Door Joost Schellevis, donderdag 9 juni 2011 11:05, views: 66.789

Een Amerikaanse Mac-reparateur wordt ervan verdacht webcamsoftware te hebben geïnstalleerd op computers van vrouwen. Daarmee maakte hij foto's wanneer de vrouwen ontkleed waren. De man had als opdracht om de computers te repareren.

De 20-jarige reparateur van Mac OS X-systemen werkte bij Rezitech, het computerreparatiebedrijf van zijn vader. De technicus uit Los Angeles ging echter een stap verder dan enkel het repareren van Mac-systemen van klanten: op systemen van vrouwen installeerde hij webcamsoftware. Later gaf hij de webcamsoftware via internet de opdracht om foto's van de vrouwen te maken, meldt ABC.

Bovendien zorgde de reparateur ervoor dat sommige klanten een melding kregen dat de lens van de webcam vies was en dat de laptop in 'een ruimte met een hoge luchtvochtigheid' - bijvoorbeeld een douche - moest worden geplaatst om de lens weer schoon te krijgen. Sommige vrouwen namen deze mededeling serieus en plaatsten het systeem in de doucheruimte. Van vrouwen die een douche namen terwijl de laptop nog in de doucheruimte stond, nam de gluurder naaktfoto's.

De acties van de man kwamen aan het licht toen een slachtoffer haar computer ergens anders liet repareren en die reparateur de webcamsoftware vond. De vrouw stapte vervolgens naar de politie. Er zouden tientallen slachtoffers zijn; de politie zegt van hen 'honderdduizenden afbeeldingen' te hebben gevonden. De verdachte is gedurende het onderzoek vrijgelaten.

Volgende 11:13 Samsung onthult zuinige 1TB-notebookdrive
Vorige 10:45 Intel investeert in robotfabrikant
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  »



Waren die dames in de douche nu echt blond?
Hij is een van de weinigen die dat nu weet :+ ;)

Ok, en wat als het kinderen waren geweest in plaats van vrouwen, had je dan hetzelfde gezegd?

En wat als hij nu met een riot-gun een school binnen was gelopen?

Even bij de les blijven, fotos van kinderen zijn niet ter sprake, dus waarom je dat nu aanhaalt? Als als als... Dat deed hij niet.

pics or didnt happen!

Ik snap de relevantie van het woord Mac niet in dit artikel. Het enige dat dit teweeg brengt is de zoveelste nutteloze discussie, terwijl het niet zoveel met de inhoud te maken heeft.



Nee, maar die hebben geen webcam nodig om te gluren.. die hebben al ramen :+

Jammer dat humor sinds enkele jaren (nieuwe moderatie systeem) niet meer gewaardeerd schijnt te worden op tweakers :) Vroeger zou je zeker een +1 grappig gekregen hebben :)

Ik geef zelfs een +2! :) Humor mag weer zeg ik!

En toch krijg je een goede beoordeling! Het is on-topic, maar heeft niets met OSX of deze reparateur te maken...

Vind zelf dat het niet mag kunnen hoe zo'n man te werk gaat, maar het gebeurd vaker dan je denkt. Zo ben ik tijdens het repareren van computers ook al veel tegengekomen (Zat ik mee als ik er iets anders op wou zetten }> ). Nee, terug on-topic: Ik zou afraden om een laptop in een vochtige omgeving te zetten. En heeft Apple geen licht bij de webcam? Of wordt deze ook softwarematig bestuurd i.p.v. hardwarematig?

Die man werkte helemaal niet bij Apple, die werkte bij rezitech |:(
Lezen blijft lastig :Y)

Sarcasme is ook lastig, blijkbaar ;)

De relevantie is sensatie, er kon ook staan computer apparatuur maar ja mac verkoopt als kop gewoon beter.

Dit soort software kan natuurlijk op iedere computer geplaatst worden, pc, mac, linux. Tip als je je webcam op je pc niet gebruikt draai hem dan weg richting muur. Gebruik je hem draai hem dan weer terug.

Da's bij een laptop meestal lastig, daar zitten ze nogal eens vast naar voren gericht.

Stukje duct tape erop doet ook wonderen.
Meeste build in cams zijn toch te crap voor worden.

Dus dan heb je een mooie witte MacBook en dan plak je een stuk duct-tape over de cam...

Als je aan duct tape denkt om de camera af te plakken, zal je meestal ook wel voldoende kennis hebben dat je je laptop niet in een vochtige omgeving moet neerzetten om de lens schoon te maken...

nee het is gewoon simpelweg ter informatie. zo weten vrouwen met een mac dat ze goed op moeten passen (in ieder geval in die omgeving). ik zeg niet dat het bij windows gebruikers niet het geval kan zijn. dat zouzelfs makkelijker zijn. maar als er bij een telefoon een batterij onploft vanhet merk nokia zeg je toch ook wat voor merk het is?

als er bij een telefoon een batterij onploft vanhet merk nokia zeg je toch ook wat voor merk het is?
In dat geval is het ook echt een Nokia-batterij. In dit geval is Apple net zo goed "slachtoffer"; zij kunnen hier ook niet echt iets aan doen.
Bovendien, als een Nokia-batterij ontploft dan is het nuttig om de fabrikant te vermelden; dan maken (bijvoorbeeld) Samsung-gebruikers zich niet voor niets zorgen. Hier geldt dat niet, het zit er dik in dat je met een niet-Mac ook niet veilig bent (zeker vanaf morgen, wanneer alle andere reparateurs dit nieuws ook gelezen hebben en de copy-cat gaan uithangen).


waarom niet? heb al genoeg rare oplossing voorbij zien komen die prima werken dus het zou zomaar kunnen. overigens zit er wel een kern van waarheid achter. stoom reinigt namelijk veel grondiger dan gewoon water. zeker als het ook gemengd is met zeepresten. vuil dat voor de lens zit geplakt (of erachter) kan met een stoom behandeling goed worden verwijderd.

alleen jammer dat computers niet zo goed tegen water kunnen.

De relevantie is dat de software op macs werd geinstalleert. Niet op andere pc's.
Dus voel je niet zo op je teentjes getrapt en zeur niet zo

Als er een opel monteur rare dingen deed met auto's zou het artikel waarschijnlijk ook "Opel monteur" in de naam hebben..

Ook wel weer apart dan. Is je Opel vies, moet je hem meenemen de douche in. 8)7

De relevantie is dat op 98% van de Macs een webcam standaard in de monitor is ingebouwd dus dit trucje is het makkelijkst om bij Mac gebruikers uit te halen.

Probeer dit maar eens bij windows/ linux gebruikers die een los systeem hebben gekocht i.c.m. eigen uitgekozen monitor of zelfs een mee geleverde monitor.
Als ze dan een webcam erbij hebben gekregen is het veelal een goedkope (of soms zelfs een dure) USB camera.

Dit is makkelijk merk gerelateerd, dit zou je bijvoorbeeld ook met een bepaalde Dell, HP of Lenovo notebook lijn doen, de consumenten notebooks hebben veelal een camera boven het scherm en dan had je als artikel titel:

(vul merk in) monteur begluurt alle (vul merk in) klanten via hun notebooks.

Als de camera geactiveerd is brand er een groen lampje, dus dat kan je zien als gebruiker.

dat kan een monteur er makkelijk uitslopen lijkt me..

gepost vanaf mijn macbook in de douche.

Op mijn oude Acer laptop kan het groene lampje software-matig aan- of uitgezet worden. Vertrouw dus nooit op lampjes!

Op mijn oude Acer laptop kan het groene lampje software-matig aan- of uitgezet worden.
Dat kan op elke laptop waar een camera zit ingebouwd.

Die discussie ben je dan bij deze zelf begonnen.... :)

Het woord Mac is net zo relevant als het woord vrouwen, als je het mij vraagt. Of de informatie dat het een Amerikaan was. Of dat hij voor het bedrijf van z'n vader werkte.

Oftewel: waarom maak jij uitgerekend een probleem van het woord Mac?

Was het eigenlijk wel gluren? Of meer een alternatieve beeldvormingsmethode?

Eigenlijk had het bericht moeten zijn:

Ergens heeft iemand iets gedaan met spullen wat niet mocht. Dat heeft ertoe geleid dat anderen zich aangetast voelen in een of meer van hun burgerrechten. Weer anderen hebben eerstgenoemde persoon daarom enige tijd vastgehouden in een gebouw en later weer laten vertrekken naar een ander gebouw.

Je hebt gelijk - dit is veel informatiever.

Het woord is zeer relevant; draai het maar eens om, dan krijg je: cam! :+

Hoezo? Het waren toch enkel Mac systemen? Lijkt me wel relevant.
Overigens zie ik in jouw post de eerste aanzet voor de nutteloze discussie, voor jouw reply had ik er nog geen enkele gelezen die inging op de aard van de systemen.

Ik wel. Mac gebruikers wanen zich, om volstrekt onbegrijpelijke redenen, veiliger dan Windows gebruikers. Apple heeft het kwaliteitsaspect dusdanig goed in de markt gezet dat diens gebruikers wars zijn van beveilingsmaatregelen die voor Windows vanzelfsprekend zijn. Dat geldt zowel voor software (firewall, antivirus) als hardware (networking en dus nu ook de cam). Goed dus dat ook deze groep computeraars wordt gewaarschuwd voor de gevaren die tegenwoordig nu eenmaal gepaard gaan met computergebruik.

FTFY:
....dat diens gebruikers wars zijn van beveilingsmaatregelen die voor Windows helaas benodigd zijn.

+1 Grappig (dan maar zo)

OT wat een ongelooflijke loser die gast, alsof er vroeger of later niet iemand achter zou komen ofzo...

Dus daar gaat het om, of iemand erachter komt? Dus jij vind het prima dat iemand naaktfoto's van bijvoorbeeld je vriendin of kind maakt, zolang jij er maar niet achterkomt?

Even geen kinderen erbij betrekken, he. Dat is niet ter sprake in dit artikel.

Als ie honderden naakte vrouwen bekeken heeft, hoe groot is dan de kans dat ie ook naakte kindertjes (van die vrouwen) gezien heeft? (Heeft ie dus alleen geen foto's van gemaakt.)

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op donderdag 16 juni 2011 17:14]


Stelen mag niet. Ik mag mijn buurman wel stom/loser vinden als hij mijn auto steelt en hem rustig voor de deur parkeert.
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Het feit dat het niet mag en dat ik het niet goed vind sluit niet uit dat het een beetje dom is te denken, en je gaat er over het algemeen van uit dat een bad guy dat denkt, dat men hier uiteindelijk niet achter komt.
Los van dat een technisch goed opgezette manier om dit te doen mij toch lastig lijkt te herleiden naar deze reparateur.

Haha, grappig en triestig tegelijk :P
Ik hoop voor de slachtoffers dat hun foto's niet op internet beland zijn :P

Sorry, maar ik snap werkelijk niet waarom zoveel mensen hier met termen als "geweldig", "grappig" en "geniaal" beginnen te gooien. Ik heb ook gevoel voor humor, maar hier is mijns inziens niets grappigs aan.

Hoe denk je dat de vrouwen die hij heeft bespioneerd zich voelen? Denk je niet dat die zich nu onveilig voelen in hun eigen leefomgeving? Of aangetast in hun waardigheid, hun privacy? Een beetje empathie hier zou niet misstaan. Dit soort dingen kan psychologisch heel veel bij je los maken. Ik kan me zelfs voorstellen dat sommige vrouwen zich enigszins aangerand voelen hierdoor. Ik vind reacties als "die gast is een held" eerlijk gezegd dan ook walgelijk.

Dat het nogal goedgelovig is om in te gaan op een melding dat je je laptop in de badkamer moet zetten, is geen excuus. Dat iemand goedgelovig is is nog geen reden om dan maar misbruik van diegene te maken. Deze gast is gewoon een ordinaire smeerlap zonder respect voor vrouwen, en het is terecht dat hij is opgepakt.

Leef je eens in in een ander.

@Reacties hieronder:

Het gaat hier mijns inziens niet om onze grenzen wat betreft gevoel voor humor, maar om de grenzen van die vrouwen, die in de meeste gevallen waarschijnlijk duidelijk overschreden zullen zijn. Ik vind het op zijn minst smakeloos om geen enkele empathie te tonen.

En ja, naaktfoto's maken van mensen zonder hun medeweten is wel degelijk een vorm van misbruik. Ik leg met die zin overigens niemand woorden in de mond, maar licht alleen mijn punt toe.

Als ik om deze mening een "moraalridder" ben, vind ik het prima hoor. Tegenwoordig ben je schijnbaar al een moraalridder als je rekening houdt met wie dan ook behalve "moi".

[Reactie gewijzigd door coincidental op donderdag 9 juni 2011 12:18]


Had het niet beter kunnen zeggen! Helemaal gelijk!!

Sorry, maar ik snap werkelijk niet waarom zoveel mensen hier met termen als "geweldig", "grappig" en "geniaal" beginnen te gooien. Ik heb ook gevoel voor humor, maar hier is mijns inziens niets grappigs aan.
Gelijk heb je
Hoe denk je dat de vrouwen die hij heeft bespioneerd zich voelen? Denk je niet dat die zich nu onveilig voelen in hun eigen leefomgeving? Of aangetast in hun waardigheid, hun privacy? Een beetje empathie hier zou niet misstaan. Dit soort dingen kan psychologisch heel veel bij je los maken. Ik kan me zelfs voorstellen dat sommige vrouwen zich enigszins aangerand voelen hierdoor. Ik vind reacties als "die gast is een held" eerlijk gezegd dan ook walgelijk.
Tsja, het blijft zo. Jij trekt hier de grens, een ander doet dat nog veel eerder. Niet zo hoog van de toren blazen omdat jouw tolerantie voor dit soort dingen anders is dan die van anderen.
Dat het nogal goedgelovig is om in te gaan op een melding dat je je laptop in de badkamer moet zetten, is geen excuus. Dat iemand goedgelovig is is nog geen reden om dan maar misbruik van diegene te maken. Deze gast is gewoon een ordinaire smeerlap zonder respect voor vrouwen, en het is terecht dat hij is opgepakt.
Nu ga je te ver. Je legt met zo'n zin iemand anders de woorden in de mond. Hij heeft nooit iets gezegd over het toestaan van misbruik.
Leef je eens in in een ander.
Dat is een goed idee. Verlies echter niet het besef dat andere mensen er anders tegenaan kijken of zich amper wat kunnen voorstellen bij het principe. Een beetje luchtig met dit soort dingen omgaan mag gerust wel.

Deze gast is gewoon een ordinaire smeerlap zonder respect voor vrouwen, en het is terecht dat hij is opgepakt.
Dat is volgens mij niet strafbaar.

Wat is niet strafbaar? Een smeerlap zijn? Nee, dat is niet strafbaar.

Maar om van mensen foto's te maken in hun prive-omgeving zonder dat ze daarvan op de hoogte zijn en mee accoord zijn gegaan, is wel degelijk strafbaar. Er zijn voldoende BN'ers die succesvol geprocedeerd hebben tegen de roddelpers wanneer er foto's van hun gepublcieerd worden die in de niet-publieke ruimte genomen zijn.

Alleen als ze BNers zijn, en met een tegengesteld effect (iedereen kan nu die foto's van Manon Thomas op p2p netwerken vinden en weet nu dat ze er zijn). En ala overheden of organisaties zoiets doen gebeurt er vrijwel niks tegen, of wordt het achteraf gelegaliseerd (zoals met die foto's van nummerborden).

ik kan me een identiek geval van een aflevering herinneren van zo'n amerikaanse politieserie:
in die staat was die persoon niet schuldig omdat er geen geluid werd opgenomen, oehhh... 8)7

[...]


Nu ga je te ver. Je legt met zo'n zin iemand anders de woorden in de mond. Hij heeft nooit iets gezegd over het toestaan van misbruik.
Volgens mij bedoelde Coincidental dat er misbruik gemaakt wordt van de onwetendheid van de betreffende vrouwen, wat naar mijn inziens ook wel klopt - hij verwoord het alleen niet zo heel duidelijk: "Dat iemand goedgelovig is is nog geen reden om dan maar misbruik van diegene te maken"

OT: vind dit erg ver gaan. Niks anders dan een grove schending van de persoonlijke levenssfeer. Als dit was voorgekomen in een American Pie-film dan had ik het wel kunnen waarderen, maar dit kun je maatschappelijk gezien natuurlijk niet maken..

[Reactie gewijzigd door -Tom op donderdag 9 juni 2011 22:14]



Vraagje; zou je 't ook leuk vinden als 't om je vrouw/vriendin/zus/moeder/grootmoeder/dochter zou gaan??

@Morellow 12:19
geloof dat je moeder niet blij zal zijn met zo'n opmerking (even de gemiddelde moeder in ogenschouw genomen)

En voor mij is leedvermaak lachen om iets doms dat iemand doet terwijl hij beter zou moeten weten. Ik denk dat de meeste dames die 't overkomen is duidelijk onwetend zijn op dit gebied, wat ze dus in mijn optiek ontslaat van 'n heel wezenlijk onderdeel van leedvermaak.

[Reactie gewijzigd door Little Charlie op donderdag 9 juni 2011 12:37]


tjsah, ik vind dat je niets te verbergen zou moeten hebben + je nergens voor zou moeten schamen. Ik vind het hele verhaal niet netjes nee, maar als je zo stom bent om een laptop in de douche te zetten om de lens schoon te maken.....


wat jij wilt - maar als je hier niet een klein beetje de hummor van in ziet, ....

waar is de grens, - mag je wel mannen danwel vrouwen uitlachen als ze op hun bek gaan??
- dat kan ook bizar lastig zijn, en als ze toevallig foto model zijn kunnen ze zelfs werkloos raken, maar daar hoor je niemand over. - mensen moeten gewoon zelf ook nadenken,
over de vraag wie hun pc moet reparen, over de vraag aan wie ze naaktfoto's toevertgrouwen, en of het verstandig is om hard te door de sneeuw te fietsen.

... je laptop mee onder de douche nemen??? ...

in alle gevallen kan ik er wel leedvermaak om hebben.


wat niet wegneemt, dat ik het zelf niet zou doen, en dat ik ook geen medelijden heb met die gast die hier straks de cell voor in moet...

[Reactie gewijzigd door i-chat op donderdag 9 juni 2011 14:31]


mag je wel mannen danwel vrouwen uitlachen als ze op hun bek gaan??
Vreemd genoeg, ja, daar lijkt het wel op. Kijk maar naar reclames: nagenoeg iedereen die in een reclame voor gek wordt gezet is een volwassen (maar niet-bejaarde) blanke man.
mensen moeten gewoon zelf ook nadenken, over de vraag wie hun pc moet reparen
Het artikel meldt duidelijk dat ie voor het bedrijf van zijn vader werkte. Tenzij iemand het tegendeel aantoont neem ik aan dat dat gewoon een normaal bedrijf is. Je vertrouwt Apple (of HP, Lenovo, ....) toch ook dat ze laptops uitleveren zonder voorgeïnstalleerde spionage-software?
over de vraag aan wie ze naaktfoto's toevertgrouwen
Heb je het artkel überhaupt wel gelezen? Of weet je gewoon niet wat "toevertrouwen" betekent? Dat impliceert namelijk een bewuste keuze, waar hier per definitie geen sprake van kan zijn, omdat ze niet eens wistte dat het gebeurde.
leedvermaak
Ik sluit me helemaal aan bij Little Charlie @ donderdag 9 juni 2011 12:13, drie reacties hierboven.

Zoals Urbanus ooit zei: iedereen heeft het recht om uitgelachen te worden.

Urbanus
Maar er is geen plicht dat dat ook moet.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op donderdag 16 juni 2011 17:22]


... maar als je zo stom bent om een laptop in de douche te zetten om de lens schoon te maken.....
Dan is 't wel goed om ze te misbruiken??
:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r
Stomme mensen moet je juist tegen zichzelf beschermen. In plaats van dat je 't goed vind dat je stomme mensen mag misbruiken.

Hoewel dit natuurlijk niet mag (en die kerel is dus ook opgepakt en zal zn straf wel krijgen - terecht) vind ik een beetje gniffelen hier wel kunnen.

En wel precies om wat je zegt: 'Voor mij is leedvermaak lachen om iets doms dat iemand doet terwijl hij beter zou moeten weten'.

Ik vind dat iedereen die de melding 'de lens van de webcam is vies en de laptop moet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid - bijvoorbeeld een douche - worden geplaatst om de lens weer schoon te krijgen' beter zou moeten weten...

En voor mij is leedvermaak lachen om iets doms dat iemand doet terwijl hij beter zou moeten weten. Ik denk dat de meeste dames die 't overkomen is duidelijk onwetend zijn op dit gebied, wat ze dus in mijn optiek ontslaat van 'n heel wezenlijk onderdeel van leedvermaak.
Leedvermaak is niets meer of minder dan lachen om een ander z'n ellende. In deze discussie nogal tactloos/smakeloos. Dat je kan lachen om de wat voor de hand liggende methode die is gebruikt (camera naar badkamer) om te gluren is ieders goed recht. De meeste Nederlandse cabaretiers doen niet anders. Of dat rechtvaardigt dat iemand de monteur in kwestie een held noemt. Tja.

Ja, en wat nu als jij zelf met je blote snikkel wordt vastgelegd?
In deze doorzichtige methode zou jij als tweaker waarschijnlijk niet trappen, maar als je hoe dan ook ongemerkt wordt gefotografeerd, denk ik niet dat jij er blij mee zult zijn.

Ja, en wat nu als jij zelf met je blote snikkel wordt vastgelegd?
In deze doorzichtige methode zou jij als tweaker waarschijnlijk niet trappen, maar als je hoe dan ook ongemerkt wordt gefotografeerd, denk ik niet dat jij er blij mee zult zijn.
Ja natuurlijk. Dat is altijd wat anders. Net zoals je niet spontaan in janken uitbreekt en begint te rouwen als je hoort dat er in zuidoost India iemand omver is gereden door een auto.

Ik wil niet zeggen dat je dit niet erg mag vinden, maar je bent gewoon net zo hypocriet en blind als je niet het besef hebt dat de grens voor andere mensen misschien elders ligt.

Waarden en Normen worden vastgelegd door de optelsom van de samenleving. In onze samenleving zijn de waarden zodanig dat het de norm is om een ander niet zedelijk te mishandelen. Zodanig dat er wetten van zijn.
Dit is gewoon een andere vorm van mishandeling, jammer dat sommige tweakers niet in zien dat hun kennis macht maakt, en dat je daarmee een verantwoording hebt tot bescherming van anderen.

Ja natuurlijk is het niet goed om stiekem foto's te maken. Betekent niet dat er geen mensen zijn die het geen grappig nieuws kunnen vinden. Humor houdt zich niet aan de wet 8)7

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op donderdag 9 juni 2011 12:29]


@Reacties hieronder:
Volgende keer gewoon op die reacties reageren met een nieuwe reactie, editten is onhandig en nergens voor nodig ;)
Het gaat hier mijns inziens niet om onze grenzen wat betreft gevoel voor humor, maar om de grenzen van die vrouwen, die in de meeste gevallen waarschijnlijk duidelijk overschreden zullen zijn. Ik vind het op zijn minst smakeloos om geen enkele empathie te tonen.
Geen enkele empathie? Hij zegt toch dat hij het ook triest vind?
En ja, naaktfoto's maken van mensen zonder hun medeweten is wel degelijk een vorm van misbruik. Ik leg met die zin overigens niemand woorden in de mond, maar licht alleen mijn punt toe.
Je legt hem die woorden wel in de mond door de manier waarop je het in je reactie verwerkt.
Als ik om deze mening een "moraalridder" ben, vind ik het prima hoor. Tegenwoordig ben je schijnbaar al een moraalridder als je rekening houdt met wie dan ook behalve "moi".
Een moraalridder ben je wel ja, maar dat is niet omdat je rekening houdt met iemand. Je bent een moraalridder omdat je direct zeer hoog van de toren begint te blazen omdat er in jouw ogen een volledig arbitraire grens is overschreden. Bovendien overdrijf je schromelijk. Je doet alsof iedereen hier het een goede zaak vind dat deze man zo bezig was. Dat haal jij misschien uit het feit dat ze het grappig vinden, maar juist voor mensen als jij hebben de meesten er dan nog bij gezet dat ze het ook vervelend vinden voor de vrouwen ;)

Het is gewoon te makkelijk voor woorden om zo verontwaardigt te reageren op mensen die moeten lachen om het principe van zo'n bespioneerder ergens aan de andere kant van de wereld. Die vrouwen schieten er echt niets mee op dat jij ze hier aan het verdedigen bent.

Een moraalridder ben je wel ja, maar dat is niet omdat je rekening houdt met iemand. Je bent een moraalridder omdat je direct zeer hoog van de toren begint te blazen omdat er in jouw ogen een volledig arbitraire grens is overschreden. Bovendien overdrijf je schromelijk. Je doet alsof iedereen hier het een goede zaak vind dat deze man zo bezig was. Dat haal jij misschien uit het feit dat ze het grappig vinden, maar juist voor mensen als jij hebben de meesten er dan nog bij gezet dat ze het ook vervelend vinden voor de vrouwen ;)

Het is gewoon te makkelijk voor woorden om zo verontwaardigt te reageren op mensen die moeten lachen om het principe van zo'n bespioneerder ergens aan de andere kant van de wereld. Die vrouwen schieten er echt niets mee op dat jij ze hier aan het verdedigen bent.
Tja, als mensen het grappig vinden dat andermans privacy niet wordt gerespecteerd (haha "preutse" vrouwen hebben hun lichaam moeten laten zien aan iemand zonder daarmee in te stemmen) zie ik niet in waarom de mensen die zo reageren als in deze thread wel gerespecteerd zouden moeten worden. Lijkt mij prima dat ze daarvoor uit te kauwen. Die vrouwen schieten er misschien niets mee op dat coincidental ze hier verdedigt, maar het interesseert mij ook bar weinig dat mensen zich beledigd voelen doordat ze door coincidental aangevallen voelen. De logica van je eigen betoog volgend boeit dit immers toch niet.
En hoezo is "geen instemming gegeven" een arbitraire grens? Het feit dat sommige mensen andere dingen fout vinden dan andere betekent niet dat alles dat sommige mensen goed vinden door alle mensen goed moet worden gevonden. Geen instemming=geen instemming. Simpel.

Geen enkele empathie? Hij zegt toch dat hij het ook triest vind?
Hij wel, maar mijn reactie was duidelijk niet alleen bedoeld voor hem. Hieronder staan nog vele reacties in de trant van "die gast is een held", zonder nuance. Ik was verbaasd hoeveel van dat soort reacties er waren.
Je legt hem die woorden wel in de mond door de manier waarop je het in je reactie verwerkt.
Ik blijf erbij dat ik niemand woorden in de mond bedoel te leggen. Als het toch zo wordt opgevat, niks aan te doen.
Je bent een moraalridder omdat je direct zeer hoog van de toren begint te blazen omdat er in jouw ogen een volledig arbitraire grens is overschreden. Bovendien overdrijf je schromelijk. Je doet alsof iedereen hier het een goede zaak vind dat deze man zo bezig was. Dat haal jij misschien uit het feit dat ze het grappig vinden, maar juist voor mensen als jij hebben de meesten er dan nog bij gezet dat ze het ook vervelend vinden voor de vrouwen
Mijn reactie is niet zo omdat ik een "moraalridder" ben, maar omdat ik me verbaas over de hoeveelheid reacties die zonder enige nuance zeggen dat die vent een held is. Of je het grappig vindt of niet, zeggen dat iemand die een ander in zijn waardigheid aantast een held is vind ik een belediging tegenover de slachtoffers. En ja, daar word ik boos over. Ik vind trouwens ook niet dat ik "hoog van de toren blaas". Ik geef alleen redelijk hard mijn mening.
Het is gewoon te makkelijk voor woorden om zo verontwaardigt te reageren op mensen die moeten lachen om het principe van zo'n bespioneerder ergens aan de andere kant van de wereld. Die vrouwen schieten er echt niets mee op dat jij ze hier aan het verdedigen bent.
Natuurlijk schieten ze er niks mee op, het is immers al gebeurd en valt niet meer terug te draaien. Dat betekent niet dat de hele discussie niet meer gevoerd hoeft te worden. Overigens vind ik het niet te makkelijk om "verontwaardigd" te reageren. Ik heb mijn mening toegelicht. Wat maakt mijn standpunt "makkelijker" dan bijvoorbeeld het jouwe?

[Reactie gewijzigd door coincidental op donderdag 9 juni 2011 13:55]


Mijn reactie is niet zo omdat ik een "moraalridder" ben, maar omdat ik me verbaas over de hoeveelheid reacties die zonder enige nuance zeggen dat die vent een held is.
Ah, leuk detail dat je in eerste instantie niet zo bracht. Je had het namelijk over mensen die o.a. termen als "grappig" gebruikten ;) De mensen die hem ongegeneerd uitroepen tot held der mannen.. tsja, die doen het alleen voor de shockwaarde en daar mag inderdaad wel wat van gezegd worden.
Of je het grappig vindt of niet, zeggen dat iemand die een ander in zijn waardigheid aantast een held is vind ik een belediging tegenover de slachtoffers. En ja, daar word ik boos over. Ik vind trouwens ook niet dat ik "hoog van de toren blaas". Ik geef alleen redelijk hard mijn mening.
Ik vond dat je hoog van de toren blies omdat je het deed overkomen jezelf neer te zetten als toonbeeld van goed gedrag en empathie.
Natuurlijk schieten ze er niks mee op, het is immers al gebeurd en valt niet meer terug te draaien. Dat betekent niet dat de hele discussie niet meer gevoerd hoeft te worden. Overigens vind ik het niet te makkelijk om "verontwaardigd" te reageren. Ik heb mijn mening toegelicht. Wat maakt mijn standpunt "makkelijker" dan bijvoorbeeld het jouwe?
Jouw standpunt is makkelijker in de zin dat je je ironisch amper inlevingsvermogen hebt getoond voor de mensen die het principe van zo'n begluurder wel grappig vonden. Er zijn weliswaar een handjevol reacties van mensen die het blijkbaar echt heel goed vinden van die man, maar je reageert op iemand die het principe grappig vond en scheert in eerste instantie iedereen die het ook maar een beetje grappig vond over één kam. Je overdrijft gewoon veel, alsof niemand hier bereid is om die man te veroordelen voor wat hij heeft gedaan, en dat is gewoon niet waar. Net als je opmerking over het wel of niet zijn van een moraalridder. Iedereen die iemand anders een moraalridder noemt denkt aan niemand anders dan zichzelf? Waar haal je dat nou vandaan? Het klinkt wel lekker dramatisch maar daarbij houdt het op ook..

Als je (in mijn ogen) zo loopt te overdrijven, tsja, dan verdien je wel wat tegengas ja.

[Reactie gewijzigd door Patriot op donderdag 9 juni 2011 15:57]


@ coincidental Mee eens.

[Reactie gewijzigd door Marc050 op donderdag 9 juni 2011 13:25]


Helemaal gelijk!
Het artikel lijkt zelfs de bedoeling hebben van toch enige glimlach teweeg te brengen. Waarom zou je anders vertellen dat die de vrouwen vroeg de laptop mee naar de badkamer te nemen.

Het is niet omdat je hierom kan lachen dat je geen respect hebt voor vrouwen. Vind die reactie eigenlijk totaal overbodig en verkeerd.

Helemaal gelijk! Wat een zielig ventje die reparateur. Dat hij gewoon in een bar een chickie probeert te regelen of een porno abbo neemt op spy'ing on girls(zal vast wel ergens te vinden zijn op internet).

Leef je eens in in een ander.
Dat is voor jouw blijkbaar onmogelijk, anders zou je snappen dat sommige mensen dit wel grappig vinden.

Ik vind het zelf ook wel grappig om te lezen, maar ik keur het absoluut niet goed
Als ik om deze mening een "moraalridder" ben, vind ik het prima hoor. Tegenwoordig ben je schijnbaar al een moraalridder als je rekening houdt met wie dan ook behalve "moi".
Nee hoor, alleen als je een hele preek gaat lopen houden over zulke zaken, je snapt hopelijk dat sommige mensen daar ook beetje gaar van worden

BTW begrijp me niet verkeerd ik ben het met je eens, maar ik wordt toch altijd zo moe van zulke preken

Gewoon helemaal mee eens. Dan maar een moraalridder.

Je hebt gelijk hoor...

Maar je moet toch een klein beetje toegeven dat de truc met de douche toch wel een beetje lachwekkend is...

ik keur dit wel 100% af...

Spijtig...

zeker daar heb je gelijk in :D. echter vind ik die van de melding 'zet hem in een vochtige omgeving' wel heel erg blond om daar in te trappen :'). Dat vond ik zelf wel een glimlach waard, jij niet?

Maar verders is het zeker smerig. En als hij zo nodig naakte vrouwtjes op een foto wil zien dan kan hij beter eens een of andere download client gaan installeren bij zichzelf :')

Dit soort dingen kan psychologisch heel veel bij je los maken.
Dan spoorde je toch al niet.

--
Er is dus wel degelijk veel te zeggen voor een Mac. Hoewel, als je honderdduizenden foto's kunt maken zijn er toch heel wat ingeleverd ter reparatie en dat bij 1 reparateur....

Lijkt mij dat de meeste reageerders of pubers of pervers zijn.
Het is een directe aantasting van de privacy van die vrouwen, en dat is kwalijk. Deze man heeft misbruik gemaakt van z'n positie als techneut.

Vind het toch echt bijzonder grappig. Niet dat ik dit zelf zou doen en ik vind die gast dan ook geen held. Het is meer de onnozelheid van de vrouwen. Het toont nog maar eens aan hoe integriteit als vanzelfsprekend wordt aangenomen door blijkbaar een heleboel mensen. Verder kijken dan je neus lang is is er blijkbaar niet meer bij tegenwoordig...

Misschien moet de Apple gewone goede laptops maken, die niet kapot gaan dan was dit nooit gebeurd ;)

[Reactie gewijzigd door gepebril op donderdag 9 juni 2011 16:28]


Maar betreffende vrouwen weten niet dat zo'n laptop slecht tegen vocht kan... Dus kan 't best zijn dat ze die wel vaker in de badkamer gebruikt hebben of naast een flink stomend fornuis. Dus dan is 't een gebruikersfout.

Ok dit zou niet mogen maar toch vind ik het wel grappig. Maar ja, ik zou wel anders piepen als ik 1 van de vrouwlijke slachtoffers was. :P

Ja zo zie je maar weer waar mensen al niet intrappen, is net spam, je ziet duidelijk dat het gebrekkig nederlands is, en dan toch gewoon je gegevens invullen en dan raar opkijken als alles gehacked is.

Gaat er bij de Mac niet zo'n groen lampje branden als je webcam aan staat? Of is dat ook al uit te zetten?
Je zit natuurlijk niet continu te letten op dat lampje, maar het lijkt me dat het wel een keer opvalt als je dat lampje aan ziet springen.

Volgens mij is dat hardware-matig en niet uit te zetten vzviw.

Aan de andere kant heeft deze reparateur volledige toegang tot de laptop gehad, waarmee hij ongetwijfeld dat lampje permanent kon uitschakelen.

Aan de andere kant heeft deze reparateur volledige toegang tot de laptop gehad, waarmee hij ongetwijfeld dat lampje permanent kon uitschakelen.
Volgens mij zat 't juist zo in elkaar dat als je dat lampje permanent uitschakeld, de camera het gewoon niet meer doet.

lees hieronder Asistis


"" Er is inderdaad software om een gestolen mac te traceren en via webcam beelden te maken, dit gebeurd ook onopvallend. Zit niet standaard op elke mac, maar zijn vaak dure programma's met abonnementen
Dus het zal niet hardwarematig een draadje lostrekken zijn, kennelijk kun je de webcam softwarematig ook stilzwijgend aanzetten. ""

Het kan dus gewoon.

* Justhim plakt de webcam af (niets te verbergen, maar alleen het idee al :))

Misschien omdat die webcam ook losse foto's kan maken? Als je dat heel snel doet en je software houdt vol dat het om foto's gaat is er waarschijnlijk niks aan de hand. :+

Maar je kunt het lampje bijvoorbeeld wel dichtverven, dan brandt het nog wel maar zie je het niet meer.

Een reparateur kan natuurlijk even een draadje lostrekken Of dit makkelijk kan bij de Macs weet ik niet maar het uitzetten van een lampje moet niet al te moeilijk zijn ;)

bij mijn macbook it ie op het zelfde board als de webcam, moet je dus eeen lijntje doorkrassen en waarschijnlijk de voeding naar de camera omleggen. (nee ga ik niet proberen, vind een werkende wel fijn :))

Vorig jaar was er een school in Pennsylvania in het nieuws die hun leerlingen bespioneerde via de Mac's die ze van de school ter beschikking hadden gekregen.

Zit er op iedere Macbook niet zo'n systeem waarmee bij diefstal via de webcam meegekeken kan worden wie er achter het apparaat zit?

Er zit niet standaard zo'n systeem op nee.

Er is inderdaad software om een gestolen mac te traceren en via webcam beelden te maken, dit gebeurd ook onopvallend. Zit niet standaard op elke mac, maar zijn vaak dure programma's met abonnementen ;)
Dus het zal niet hardwarematig een draadje lostrekken zijn, kennelijk kun je de webcam softwarematig ook stilzwijgend aanzetten.

Maar wat ik het vreemdst vind, is dat gedoe in de badkamers.. Je zit achter je laptop, "GOH, je lens is vies! Het beste werkt het om je laptop in een vochtige omgeving te zetten" (dat is al stom opzich), en dat er dan mensen zijn die denken "Oh, natuurlijk. Och, weetje wat, nu mn laptop toch tactisch gericht staat naar de douche, kan ik mezelf net zo goed even douchen!"

Beetje raar verhaal :P

Ja, dat vond ik ook al. Lijkt net zo'n cliche horrorfilm, waarbij een aantrekkelijke jonge dame vreemde geluiden in huis hoort en spontaan besluit om even een lange douche te nemen.

Misschien heeft deze gast wel in opdracht gehandeld om $$$ te verdienen. Je weet het nooit helemaal.

" Zit niet standaard op elke mac, maar zijn vaak dure programma's met abonnementen "

Uhm, het zijn juist zelden dure programma's met abbonnementen.

De duurste:
€35 Undercover

De goedkoopste:
€0 Prey

Je kan dure abonnementen krijgen maar dat is meer bedoeld voor corporates niet voor vrouwen die met een laptop onder de douche gaan ;)

Al met al wel waar, maar je loopt ook wel eens naakt de kamer in en uit, dus of er nu foto's van de douche zijn of niet maakt wat mij betreft niet uit. De ene persoon is nu eenmaal slimmer dan de andere. En geloof me, sommige mensen doen onschuldig dingen die zo veraf van andere mensen staan dat die zich niet meer kunnen voorstellen dat je zoiets doet.

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op vrijdag 10 juni 2011 16:05]


$49 is meer dan €35... (Je had 't over de duurste... Dus dan niet de student-license pakken ;).)

Als de webcam geactiveerd is dan brand het groene lampje van de iSight.
Andere applicatie kunnen de webcam dan niet gebruiken.

Het is alleen erg vreemd dat men er zo laat achter kwam, dit kan je vrij vlot doorhebben.

Het lampje is softwarematig niet uit te schakelen. Ik weet niet of hij de moeite heeft genomen om het deksel te openen om een draadje los te solderen, maar het lijkt me dat je met een dun laagje zwarte of zilveren verf (afhankelijk van het model) het best wel onopvallend zou kunnen maskeren.

Onderschat niet de creativiteit van dit soort gedreven mensen...

Die zal die vast wel losgekoppeld hebben met een tang.
Altijd na een reparatie je computer even checken.

Back-ups maken en voor het inleveren alles wissen of extra gebruikers account maken.

Ik vind het daarom ook wel een goede ontwikkeling dat je op laptops steeds meer webcams ziet met schuifjes waarmee je de lens kunt sluiten.

Een van de simpelste oplossingen hiertegen wat ik heb gezien is een stuk papier over de lens plakken.
Ik moet zeggen, dit is best smerig, mensen vertrouwen op professionaliteit van een bedrijf, en dan komt er een halftamme hamjan die het vertrouwen misbruikt. Nu ligt de vraag nog of hij ook van mensen onder de 18 foto's heeft genomen, en of hij aangeklaagd zal worden voor het bezitten van kinderporno. (Net als die beheerder op een Amerikaanse school die ditzelfde had gedaan.)

Je kan het ook doen met Magictape van Scotch. Is bijna niet zichtbaar, maar maakt de webcam meteen onbruikbaar qua beelden. En als je op een gegeven moment de cam wil gebruiken, hoef je alleen de tape te verwijderen.

Dames is kwestie vind ik ook wel erg goedgelovig, maar dan nog is het een smeerlap. Ga lekker naar een willekeurige pornosite, dan kan je dames bekijken die graag alles aan je laten zien......

dat was ook mijn eerste gedachte: waarom zo moeilijk en je baan in gevaar brengen?
ff 't internet op en je hebt een terrabyte aan beeldmateriaal beschikbaar!

Dit soort figuren gaat het natuurlijk helemaal niet om naakt materiaal an sich, maar juist de spanning van het verbodene, het stiekem bespieden.

Waarschijnlijk vindt zo'n figuur een toefje schaamhaar op een onduidelijke foto vele malen opwindender dan opengesperde bieflappen van de gemiddelde porno site.

Dat is ook gelijk wat dit geval voor de slachtoffers pittiger maakt, denk ik. Juist het niet anoniem of zijn maar het ongemerkt binnen dringen van de persoonlijke intimiteit is de kick van dit materiaal.

Heel het net staat vol met amateur foto's dus er is veel vraag naar. Alles wat je onbetaald kan zien zijn natuurlijk geen echte amateurs. Ik zie trouwens ook liever 2 amateurs bezig dan dat nep gehijg en ontzettend slechte acteerwerk bij standaard porno.

Ik wil zelfs zo ver gaan dat ik het nog leuker vind als degene niet weet dat ze gefilmd wordt, Dat betekent niet dat ik het goedkeur wat deze man heeft gedaan ,maar naast dat hij het zelf opwindend vond zal hij er ook goed geld mee hebben kunnen verdienen.

En als ik het kan begrijpen zijn er altijd mensen die er helemaal in op gaan :p Dat is namelijk ook met dingen die ik helemaal niet begrijp wat betreft seksuele fantasieën.


* DJ TerraByte zegt het is in ieder geval geen DJ TerraByte :Y)

ontopic: binnenkort misschien ergens een "collectie" op het net?

Maar dit zou voor die vrouwen ook niks toevoegen want zij werden verteld dat ze de mac in een vochtige ruimte moesten plaatsen. En de lens word natuurlijk niet schoon met een stukje tape ervoor.

nou begrijp ik waarom er op de nieuwe laptop van mijn vrouw een "aan uit"SCHUIFJE voor de web cam zit, dan kan niemand je meer zien als jij dat niet wilt ;)

misschien moeten ze dat toch maar bij elke laptop gaan maken. Jammer dat het zo misbruikt moet worden maar tsjah alles is mogelijk. Ik ken bijv iemand waar op jonge leeftijd verschillende foto's van genomen zijn via webcam. Al dan niet met het besef dat hij aanstond (dat zou ik niet weten) Ik weet wel dat die toen der tijd de school rond gingen en dat deze persoon niet zo'n fijn leven meer had naderhand. Dus hier moet wel iets aan gedaan worden denk ik.

Pics or it didn't happen!

Maar even serieus, het is wel een grove schending van het privacy van mensen, en zeker geen goede reclame voor het bedrijf waarbij hij werkt(e).

Ik vind het zo lomp dat hij dat deed als werknemer bij het bedrijf van z'n vader. Los van de ethiek, dat risico ga je toch niet lopen? Nu ben je het vertrouwen en de respect van je eigen vader kwijt.

De hacker is gedurende het onderzoek vrijgelaten.
Wie is de hacker? Hij heeft enkel software geinstalleerd, dat maakt je toch niet tot hacker?

Hoe moet ook nog remote inloggen op hun machine om de foto's eraf te halen natuurlijk. Nu niet dat dit hem meteen een 1337 toph4x0r maakt.

ssh username@ipadres en je bent binnen :P

Knap. Vooral aangezien de meeste mensen ssh niet openzetten op hun router.

MobileMe aanzetten, en je kunt ssh'en naar de machine via Back To My Mac.

ssh [hostname].[membername].members.mac.com.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij regelt UPnP wel dat je naar binnen kunt. (edit: getest, en ik kom gewoon binnen, zonder handmatige portforwarding.)

Maar als hij al zover als dit gaat, denk ik dat hij ook wel een programmaatje heeft geinstalleerd die automatisch een watchfolder upload naar internet.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op donderdag 9 juni 2011 11:47]


Knap. want de meeste mensen hebben een default username en password op hun router.
Dan zet je toch zelf die porten open ben je ook klaar.

Die default username en password worden meestal echter alleen van het binnennetwerk geaccepteerd... Niet van de buitenkant.

Meestal kan je niet vanaf een extern ip connecten op je router zonder het expliciet aan te zetten.
Als je dat dan wel doet heb je waarschijnlijk ook niet meer het admin/admin of root/1234 etc wachtwoord ingesteld.

de software op de laptop, aan de binnenkant van het netwerk, zou dit geautomatiseerd kunnen doen? (indien uPNP niet aan staat)

Allemaal leuk en aardig maar als het om een software probleem gaat (en sowieso eigenlijk bij elke raparatie) word standaard om gebruikersnaam en WW gevraagd om in te loggen bij software problemen, en sowieso om te testen e.d. :) Dus daar hoef je ECHT niet voor te hacken :P.

Juist, een beetje social engineering en je heb zo alle info die je maar wil...

Mensen die denken dat een vochtige ruimte ervoor zorgt dat je webcam schoon wordt kijken niet naar SSH settings. De reparateur kon software installeren, dus SSH ook aanzetten.

Of je zet er een tooltje op dat verbinding maakt met jouw server of IRC server oid ipv dat jij de verbinding naar de machine van buitenaf moet opzetten. :Y)

Mensen die goedgelovig hun laptop in de douche zetten, zullen gemiddeld ook wel niet heel veel moeite in de beveiliging van hun netwerk gestoken hebben.

Het programma kan ook andersom werken en eerst verbinding maken met een 'bemiddelaar'. Jij verbind vervolgens ook naar de bemiddelaar en die knoopt beide verbindingen aan elkaar.

Heb ik wel eens afgevraagd of dit kan zonder alle verkeer te proxyen. Volgens mij kun je geen verbindingen zomaar aan elkaar knopen bij een goede firewall. Het enige dat helpt is UPnP of zelf openzetten. UPnP staat niet altijd aan. Met IPv6 heb je iig geen last meer van NATting.

Of de reparateur had iets gedaan via poort 80.

Waarom moet hij remote inloggen? Het kan natuurlijk ook zijn dat de applicatie de foto's opslaat op een remote locatie. Op dat moment hoeft hij alleen maar ervoor te zorgen dat het systeem wat gebruikt word voor de opslag remote beschikbaar is. Dan zit je niet meer met poorten open zetten of whatever.

eh, uploaden naar FTP? ik heb weleens gespeeld met software die automatisch alle keystrokes naar FTP stuurt. Heb zelf een app gemaakt die direct na een foto deze e-mailt naar.... mij.

Alsof hacken 1op1 gelijk is aan wat dan ook met TCP.

Hij heeft zich natuurlijk wel ongeoorloofd toegang tot een systeem van een ander verschaft. Dat maakt deze persoon formeel een hacker. Maar meestal verwachten we van een hacker wat meer getweak ja :Y)

Kevin Mitnick, de beroemdste hacker allertijden, maakte helemaal geen gebruik van progjes of tweaks. Hij manipuleerde de zwakste schakel in netwerken, de gebruiker. Programmeerkennis zegt dus weinig over de effectiviteit van een hacker. Met social engineering kom je een stuk verder want de meeste mensen zijn nog steeds zo dom als het achtereind van een varken op IT gebied. Waar dit verhaal een goed voorbeeld van is. ;)

Idd. Waarom proberen de PC van een topman van een bedrijf te hacken, als je ook gewoon onder valse voorwendselen er achter kunt gaan zitten. Waarschijnlijk krijg je hem ook nog wel zo ver dat hij voor je inlogt.

Kevin Mitnick, de beroemdste hacker allertijden, maakte helemaal geen gebruik van progjes of tweaks.
Het is bekend dat hij vooral social engineering gebruikte. Maar dat sluit niet uit dat ie óók tooltjes gebruikt heeft. Dat heeft ie ongetwijfeld ook.

Een Amerikaanse Mac-reparateur wordt ervan verdacht webcamsoftware te hebben geïnstalleerd op computers van vrouwen
Staat bovenaan het artikel. Verwacht verder (in eerste instantie) geen namen.

Ik denk dat dit idd echt niet onder hacking valt - hij heeft op legale wijze toegang tot de computer gekregen, alleen heeft hij dingen op die computer gedaan die zeer zeker niet afgesproken waren.

Waar hij de software uiteindelijk voor gebruikt heeft is dan weer iets vergelijkbaars als met een camera in de bosjes loeren, lijkt me.

Hmmm, ik weet niet of je het duidelijk als niet-hacking kunt bestempelen. Dit is wat mij betreft gewoon een vorm van social engineering. Waarmee je weliswaar legaal (in eerste instantie) toegang tot een systeem hebt gekregen, maar wél van die gelegenheid gebruik hebt gemaakt om te zorgen dat je op een later moment alsnog zonder toestemming binnen kunt komen.

Ik vind dat persoonlijk wel wat meer dan gewoon loeren vanuit de bosjes.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Masterlans op donderdag 9 juni 2011 11:26]


vergelijk het met een schilder die je ff de sleutel van je huis geeft, zodat hij naar binnen kan als je op je werk zit (OK dit raad ik niet aan natuurlijk). En die vervolgens een kopie van je sleutel maakt, en vervolgens later in je huis foto's van je gaat staan maken ;)

Maar is het dan een inBREKer of een inSLUIPer? Dat is een beetje het niveau waarop je naar de definitie moet zoeken - en aangezien dit soort vormen van misdaad alleen maar meer voor zullen gaan komen zul je de definities toch helder moeten krijgen.

Hij heeft malicious software geinstalleerd. Of hij dat nu remote of on site doet, dat doet er niet toe. Hij pleegt behoorlijk inbreuk op de privacy van mensen en maakt misbruik van een vertrouwenspositie. Hij bewaart daarnaast de foto's voor (hopelijk) persoonlijk gebruik.
Ook misleidt hij mensen door hen de pc in de badkamer te laten plaatsen.

Dat er mensen dom genoeg zijn om daar in te trappen vind ik eigenlijk wel een nieuwsitem an sich waard. De meeste mensen snappen toch wel dat electronica en vocht niet echt hele goede vrienden zijn. Buiten dat is het natuurlijk triest dat er iemand voor zijn persoonlijk genot misbruikt van maakt. Het zou je zoon maar wezen. Ik denk dat papa zijn bedrijf wel kan sluiten.

<henk&ingrid modus>
Alle stoute mensen die stoute dingen met software doen zijn hackers!!!
</henk&ingrid modus>
wel jammer dat dat nivo tegenwoordig ook op t.net normaal is ;)

Als deze man al een label moet krijgen dan is hij hoogstens een cracker en zelfs dat is denk ik al een overschatting

:(

Ooit was ik ook een hacker, maar dan in de oude zin van het woord als programmeur. Tegenwoordig ben je als 'hacker' de een of andere cybercrimineel op het internet, en niet iemand die door lelijke snelle code probelem patcht. Taal is een raar iets.

En dan gaat het uiteindelijk om de tijd die hij heeft gefactureerd terwijl hij privacy onterende software aan het installeren was.
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:13 Samsung onthult zuinige 1TB-notebookdrive
Vorige 10:45 Intel investeert in robotfabrikant
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011