Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 203, views: 46.442 •

Apple heeft op zijn conferentie voor developers de langverwachte iCloud-dienst ge´ntroduceerd. De dienst kan worden gezien als gratis opvolger van MobileMe, maar doet daarnaast enkele nieuwe dingen, zoals synchroniseren van muziek.

Apple vervangt zijn betaalde MobileMe-dienst, waarvoor gebruikers zo'n 80 euro per jaar moesten afstaan, door de gratis iCloud-dienst. De dienst synchroniseert content met de Apple-servers, waarna ze automatisch met eventuele andere iOS-apparaten worden gedeeld. Daarbij gaat het onder andere om mail, contactpersonen en kalenders, zoals MobileMe al deed. Gebruikers blijven op een @me.com-adres bereikbaar.

De hoeveelheid opslagruimte is wel verminderd: waar MobileMe-gebruikers nog 20GB hadden, is dat nu 5GB. Gebruikers krijgen automatisch een iCloud-account als ze upgraden naar iOS 5. Het is onduidelijk of er ook een webversie van iCloud komt, of dat de content alleen kan worden gesynchroniseerd via officiële apps. MobileMe had wel een web-app.

Nieuw in iCloud is de mogelijkheid om ook via iTunes gekochte muziek te synchroniseren. Het gaat daarbij dus niet om een muziek-streamingdienst als Spotify, zoals sommigen hadden verwacht. Nummers die via iTunes zijn gekocht, kunnen automatisch met tien verschillende apparaten worden gesynchroniseerd. Het iTunes-deel van iCloud is per direct als beta te gebruiken.

Gebruikers kunnen muziek die ze via andere wegen dan iTunes hebben verkregen, laten doorzoeken, waarbij nummers die ook door iTunes worden verkocht, worden vervangen door een drm-vrije 256kbps-Aac-bestand. Die versie kan vervolgens met alle iOS-apparaten van een gebruiker kan worden gesynchroniseerd. Gebruikers betalen 25 dollar per jaar voor iTunes Match, zoals de functionaliteit heet.

Daarnaast kunnen gebruikers er via de iCloud-dienst voor kiezen om applicaties die ze kopen of downloaden, in één keer naar al hun apparaten te sturen. Ook via iBooks gekochte e-books worden gesynchroniseerd, evenals bladwijzers in boeken. Ontwikkelaars kunnen in hun eigen applicaties ondersteuning voor iCloud-opslag inbouwen met een api, belooft Apple. Aangeschafte applicaties, muziek en boeken worden niet meegeteld in het maximum van 5GB aan schijfruimte.

iCloud: App StoreiCloud: DocumentsiCloud: Photo StreamiCloud: iTunesiCloud: iTunes

Foto's: Engadget

Documenten die in Pages, Numbers of Keynote worden aangemaakt, kunnen eveneens worden gesynchroniseerd, net als foto's. Foto's kunnen bovendien ook met Mac OS X en Apple TV worden gedeeld. Op de iPad, iPhone en iPod worden standaard alleen de laatste 1000 foto's gesynchroniseerd; foto's die bewaard moeten blijven, zullen in een album moeten worden gestopt. Daarnaast worden foto's na dertig dagen van de server verwijderd; gebruikers kunnen ze dan alleen nog op hun apparaten gebruiken.

Een nieuwe backup-functionaliteit laat gebruikers zaken als instellingen, gekochte muziek en gegevens van applicaties automatisch backuppen. Dat was tot nu toe alleen mogelijk als een iOS-apparaat aan een computer werd gekoppeld; bovendien werd de backup alleen lokaal opgeslagen. Als een nieuw iOS-apparaat wordt aangeschaft, wordt de backup automatisch gedownload.

Het was al bekend dat Apple zijn iCloud-dienst zou aankondigen: vorige week stuurde het bedrijf een persbericht uit, waarin het zei dat het iCloud aan de wereld zou tonen. Maanden daarvoor stopte Apple echter al met de verkoop van MobileMe-abonnementen, wat de geruchtenmolen flink deed oplaaien. Volgens de geruchten zou Apple zijn MobileMe-dienst gratis willen maken - waar concurrenten als Microsoft en Google vergelijkbare diensten gratis aanboden, moesten klanten van Apple daar nog voor betalen. Dat Apple de dienst nu inderdaad gratis heeft gemaakt, is daarom een logische stap.

Reacties (203)

Reactiefilter:-12030190+191+23+30
Nee, natuurlijk niet.
Ik heb met mijn Android me Agenda, Emails, Documenten, Video's en Muziek allemaal in de cloud hoor ;)
Ja, zover je hebt kunnen zien in de keynote heb ik alles gezien en zelf ben ik een gebruiker van de Google diensten.
Wat ik probeer te vertellen is dat dit in principe precies het zelfde is als Google al doet.
Alleen Apple probeert het net weer iets beter te doen, zoals Google music moet de gebruiker eerst weken lang z'n muziek uploaden. (mijn pc is er al een week mee bezig en ben nu op de helft).
Apple heeft bedacht dat muziek vergelijken sneller gaat dan uploaden. True, maar heel het concept is niet 100% verzonnen door Apple.

Daarom geen reden om te zeggen dat Google dit niet kan bedenken, en dan is dit slechts maar een enkel voorbeeld.
Het is ook niet door Google bedacht. Google mag dan wel de eerste zijn die het op grote schaal gratis aanbied, maar Apple is de eerste die het gratis aanbied op een manier dat iedereen (en dan bedoel ik alle jan-met-de-pet mensen in Nederland, zo'n 90% van de bevolking) er gebruik van kan maken. Ik zie nog niemand echt Google's diensten volledig gebruiken, behalve mensen hier die zich tweaker noemen (maar veelal ook slechts gewoon android+google services gebruikers zijn – niks geen getweak - inclusief mods van andere mensen installeren, dat hebben ze ook niet zelf gedaan).

Wat Apple hier doet is wat Albert Heijn doet, toen het ontstond was het de eerste grootschalige alles-in-1 winkel, ofwel, een dienst die iedereen gebruiken kan. De supermarkt, overal te vinden, makkelijk, herkenbaar. Google heeft dat met Docs/Apps e.d. nog lang niet bereikt. Apple komt daar al wel weer een stuk dichter bij. Niks geen fanboyism of flamerij, kijk naar de feiten!

(Microsoft met z'n online opslag en sync e.d. was er ook al eerder, maar MobileMe / .Mac en iTools waren er weer veel eerder dan dat. Die waren er zelfs al toen Google nog niet bestond – om alle 'merk X was heerst' trollen maar even het zwijgen op te leggen. Het is ook niet alsof het daar om gaat, dit is een product van Apple, zij presenteren het hier, en dat is dat)
Kokhals :)

Enfin, Google heeft al heel wat met Docs/Apps bereikt, en wel zoveel dat de complete Albert Heijn, zoals jij dat stelt, ermee werkt ;)
google docs is ook iets heeeeel anders dan dit en dus totaal niet vergelijkbaar. Microsoft heeft dit ook in de vorm van office webapps. dat werkt erg prettig moet ik toegeven.
Agenda, contacten, bestanden? Docs kan vanalles opslaan... Maar, APps is inderdaad een platform op zich (zie App market). Dus vergelijk is slecht, maar het vergelijk wordt door Johnkeates wel heel merkwaardig gebracht.
Is excel en access van Google dan? O-)
Ik begrijp je analogie met Albert Heijn en vind dat ook origineel gevonden, dat meen ik zonder een spoortje ironie, alleen gaat de vergelijking niet helemaal op. Bij Apple functioneert alles uit de kunst, zolang je maar alles van Apple hebt en je bereid bent om je ook helemaal aan Apple over te leveren. Dat houdt in dat je dus ook bereid moet zijn te accepteren dat Apple bepaalt dat er bijvoorbeeld geen flash op een aantal apparaten mogelijk is, en dat Apple bepaalt welke applicaties jij op jouw dure smartphone mag draaien en welke niet. Dat beslissen zij.

Google heeft het grote voordeel dat het grotendeels platform-onafhankelijk is. Als je bijvoorbeeld een Linux-gebruiker bent, kun je tot nu toe niet eens een iPhone kopen omdat ie niet op een normale manier geactiveerd kan worden. Gelukkig schijnt dat dan nu te gaan veranderen. Verder ben je bij diensten van Google minder afhankelijk van de vraag of er voor een bepaald apparaat of platform er ook een app gaat verschijnen voor een bepaalde dienst, omdat alles grotendeels via de browser verloopt. Verder is Android makkelijker aan te passen, bijvoorbeeld met eigen Launchers, en kun je op je toestel doorgaans alternatieve ROM's draaien. Dat zal niet iedereen doen, maar je wordt in ieder geval minder gedwongen een lijn te volgen die de fabrikant je oplegt.

De integratie van allerlei diensten zit op beide platformen zo diep, dat zowel Google als Apple echter wel heel erg veel informatie over de gebruiker te weten komt. Dat is een nadeel van al die dingen die zo handig ge´ntegreerd worden. Mensen zeggen dan vaak 'ik heb niets te verbergen' en/of accepteren het gelaten omdat alles zo lekker samenwerkt, maar ik vraag me af of dat (op lange termijn) wel zo'n gunstige ontwikkeling is. Wellicht kunnen verzekeringsmaatschappijen op een gegeven moment wel informatie kopen o.i.d., wie zal het zeggen. Dingen die nu nog verboden zijn, zijn dat in de toekomst wellicht niet meer. Van de overheid hoeven we op dat terrein waarschijnlijk niet al te veel te verwachten. Sterker nog, als ze Řberhaupt al doorhebben waar ze het dan over hebben, dan zijn ze vaak geneigd zelf ook allerlei informatie-systemen te gaan koppelen, en dan vaak ook nog op een klungelige manier.
Gelukkig doet de zakelijke markt dat nu al jaren ;) Ze hebben gewoon gekeken naar de voordelen die het centrale beheer bied (zoals bijv Exchange en de sync services van bijv SBS2008/10) en geimplementeerd. Apple is niet de eerst en zeker ook niet de beste en dat geldt ook voor Google... alhoewel ik de manier van Google beter vind want bij Apple wordt alles door je strot geduwd (zie Mobile Me en Genius)
mobile me is nooit iemand door de strot geduwd, gaat ook moeilijk voor 79 euro per jaar. Genius staat standaard ook niet aan, en iTunes werkt prima zonder. Idem met Ping.
Is leuk dat je je agenda en emails in de cloud hebt.
Bij Apple gaat dat iets verder door zelfs je preferences, keychains en bookmarks te syncen (voor de record: dit is transparant voor de gebruiker).

Met andere woorden, zet een nieuw mac in je netwerk en alles word gesynced zoals op je andere Mac alsof je op dezelfde aan het werk bent.

En ja dus google doet het een beetje, Apple doet het goed, klein verschil maar o zo prettig in het gebruik.
Psst, google chrome kan ook al je preferences en bookmarks syncen via je google account. Of bedoel je ook OS preferences zoals het gebruikersprofiel?
Alle persoons gebonden instellingen.... zie het meer als een volledige backup van je iOS device. Installeer je hem opnieuw zet hij alle instellingen, muziek, etc.. weer voor je terug. Overige gegevens wanneer mogelijk worden ze gedeeld tussen je angemelde iOS apparaten.
iOS+OSX bedoel je.
Dit doet mijn HTC Desire HD ook in combinatie met mijn Google account en als ik het mij goed herinner waren die er zelfs eerder mee.

Zelfs wi-fi wachtwoorden en dergelijke worden gesynced (als je hiervoor kiest natuurlijk) in het kort kan Google een backup van al je settings op je mobile device terug zetten (+ apps).

En het leuke is, mijn telefoon hoeft dan niet eens verbonden te zijn met software wat bij iPhone's wel een vereiste is zover ik weet (in combinatie met iTunes).

Bij het syncen van muziek, hier heb je het over iTunes wat natuurlijk vals spelen is aangezien ik genoeg software ken waardoor mijn telefoon ook helemaal "synced" is met mijn mobiel.
Ja, maar is het ook een totaal geheel waar je bij 1 merk terecht kan? Sluit het naadloos aan en kan IEDEREEN het gebruiken? Dus ook mensen die xda niet kennen, mensen die het verschil tussen nokia, htc en rim niet kennen?
Ja, dit is een standaard functie van android sinds 2.2, en werkt tussen alle fabrikanten. Tussen telefoons, tablets en alles daar tussenin.
Lijkt me toch echt sterk als dat kan tussen Android 3.1 en 2.2. Dit zijn verschillende besturingsystemen zoals Google zelf al aangeeft. Misschien in de toekomst als het platform weer gelijk is getrokken tussen phones and tablets.

We praten niet over een paar bookmarks maar over alle instellingen van het OS tot een willekeurige app.
Beide zijn gewoon een en hetzelfde OS, alleen is 3.1. een soort van tussen versie met een aantal API's specifiek gericht op tablets. De Backup API en service is precies dezelfde.
De nexus telefoons doen dat aardig goed volgens mij... D'r zijn trouwens genoeg tutorials om itunes etcetera goed te laten werken dus genoeg mensen die wat hulp nodig hebben met het o zo makkelijke systeem van een bedrijf. Ook lijkt de keuze voor verschillende merken meer een voordeel dan nadeel voor de gemiddelde consument...
Nouja, dat is heel wat makkelijker als je zoals apple verplicht alleen merken van het eigen bedrijf te gebruiken. Jah, die mensen kennen idd nokia, htc en rim niet... dan is 't gemakkelijk!
=> Koop je alles van Apple, sluit het allemaal naadloos aan.
=> Koop je alles met Windows, sluit (na wat geklooi, en je de juiste versies kiest) alles naadloos aan.
=> Koop je alles met Android / Chrome, sluit het wederom allemaal prima op elkaar aan.

Het enige verschil is dat Google een open interface hanteerd, waardoor er nog veel meer op aansluit. Er is een Google Calendar plugin voor practisch ieder systeem bijvoorbeeld. Apple is wat vendor lock aangaat nog erger dan Microsoft.
De belangrijkste conclusie is dan wel koop alles van ÚÚn leverancier. Ga niet proberen je android toestel met outlook synchroniseren en die vervolgens met je iPad laten syncen. Het zou allemaal vast wel kunnen, maar de moeite die je er in moet steken om het werkend te krijgen is te groot versus de kosten.

Het maakt overigens niet uit welk van de drie genoemde opties je kiest. Het werkt allemaal prima.
Het enige verschil is dat Google een open interface hanteerd
...
Apple is wat vendor lock aangaat nog erger dan Microsoft.
Google biedt zijn diensten gratis aan aan iedereen. Google verdient daar geld mee via advertenties. Die advertenties zijn zeer persoonlijk, omdat alles wat jij intikt in je zoekregel, alles wat jij in een document zet, alles wat je aanklikt gelogd wordt, zodat jouw interesses bekend zijn.

Het doel is zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dat kan bv door Gmail een IMAP interface te geven, en chatten middels het Jabber protocol te doen, en agenda's middels CalDAV toegankelijk te maken. Maar de echte integratie, het echte cloud gevoel, komt pas als je een Google apparaat hebt, een Android telefoon / tablet of een Chrome OS nettop.

Apple verdient geen geld met advertenties, toegespitst op jouw persoonlijke en wellicht privÚ informatie. Apple verdient geld met iDevices en Mac's. iCloud is dus niet direct een inkomstenbron, het is een kostenpost, er wordt pas geld verdiend als mensen een iPhone of iMac kopen, of extra (muziek)diensten afnemen. En het liefst alles van de vorige lijst natuurlijk.

Vendor lock-in is hier nodig om het verdienmodel intact te houden. Als iCloud open is voor elk apparaat wat niet van Apple komt, dan wordt die investering mogelijk nooit terugverdiend.
Ouch maar dat 1 merk is nu net het SUPER nadeel.

Nee dank u, het mag misschien iets stroever lopen bij de pioniers, Maar bij hun ben ik tenminste niet veroordeeld tot het gebruik van 1 merk.

Extra nadeel van dat merk is dat je enkel de muziek kan "uploaden" die zij ook hebben en aanbieden, voor de andere versies en andere muziek blijf je in de kou staan.
Ze bieden dus toch ook geen totaal oplossing.
Ok Bij Google moet je het zelf effectief uploaden, maar je kan tenminste AL jouw muziek uniform gebruiken zoals jij het wil.
Extra nadeel van dat merk is dat je enkel de muziek kan "uploaden" die zij ook hebben en aanbieden,
Nee, dat klopt niet. Muziek die jij hebt en die Apple ook heeft, wordt niet ge-upload, maar die kan je gewoon vanuit de standaard Apple repository benaderen. Muziek die jij wel hebt en Apple niet, die moet ge-upload worden, en dat gaat van je account quotum af.
Het is een totaal gebied want het bevat al de Android toestellen. Het sluitnaadloos aan en iedereen kan het gebruiken want het kan gewoon automatisch gaan. Ik heb deze functie nu al super vaak gebruikt en zelfs bij het overstappen naar een nieuwe telefoon gaat prima
Ik heb deze functie nu al super vaak gebruikt en zelfs bij het overstappen naar een nieuwe telefoon gaat prima
We hebben hier een serial-Android-device-buyer! _/-\o_
Ja en hij synced ook je pc-os preferences zoals OSX dat doet ? Natuurlijk. Even iets verder denken dan een alleen mobiel OS.

Je kunt roepen wat je wilt, maar Apple heeft hier iets beter over nagedacht.
Uuhm Google heeft geen OS zoals OSX ;) Chrome komt maar is dr nog niet echt


Je kunt roepen wat je wilt maar een beetje zakelijk gericht persoon heeft al zijn settings in het netwerk hangen, krijg ik een nieuwe pc dan werkt hij gelijk en al krijg ik een nieuwe telefoon (ongeacht welk merk) dan kan ik ook gelijk gaan werken aangezien alles gesynced wordt.

Ga nu niet net doen alsof Apple hier iets heeft uitgevonden, ze hebben gewoon een idee ge´mplementeerd en daar blijft het bij (ongeacht of het goed of slecht werkt)
Dit doet een android al sinds 2.2

Wat is dit toch voor rare discussie?
De discussie is voor jou misschien raar omdat je alleen aan android denkt, dit gaat over iOS + OSX, daar waar jouw android ophoud bij een mobiel device.

Dus: jouw android kan dit helemaal niet.
Mijn Android hoeft dat gelukkig ook niet ;)
Dit doet een android al sinds 2.2
Apple al voor Android bestond. Met mobileme. Het grote verschil is dat Google alles 'gratis' doet (onzin, natuurlijk), en je er bij Apple voor moest betalen. Ik ben ook enorm benieuwd hoe Apple deze dienst en hun miljard dollar kostende datacenter gaat terug verdienen, want gratis? Dat woord kennen bedrijven niet.
@arjankoole: Bezitters van een iPhone worden zo enthousiast gemaakt voor een iMac, en iMac gebruikers willen nu een iPad. Koppelverkoop: het werkt perfect tussen Apple apparaten!
Het is systeemwijd, dus niet enkel een browser of wat preferenties. Alle Apps kunnen gebruik maken van de synching met icloud.
Vooral mooi weergegeven met de tekstverwerkingsprogramma pages. Tik iets op je Mac, en het staat automatisch op je idevice. Bewerk het daar, en het komt weer op al je andere icloud-devices.
Maar andere dingen zoals games saves lijken me ook heel interessant.
Google Docs, anyone?
Kan ik daar m'n angry birds game saves op kwijt?
Nee, maar dat is een keuze van rovio. Android bied sinds 2.2 de backupmanager API:
http://developer.android....backup/BackupManager.html

Dat is in feite gewoon een online opslag voor instellingen die synct tussen android apparaten.
Ik ben geen Android ontwikkelaar, maar die API docs doen vermoeden dat de Android Backupmanager API precies dat is: een pure backup manager, en niet geschikt voor syncing tussen devices.

Uit de Android Data Backup Developer Guide
Note: The backup service is not designed for synchronizing application data with other clients or saving data that you'd like to access during the normal application lifecycle. You cannot read or write backup data on demand and cannot access it in any way other than through the APIs provided by the Backup Manager.
Dat lijkt me toch iets essentieel anders dan een system-wide cloud API die alle applicaties kunnen gebruiken om real-time (instantaan) elk soort content beschikbaar te maken op elk iOS of OS X device dat je hebt.
Zucht... Google Docs/Mail/Calendar/Music etc. slaat juist alles in de cloud op. Hoezo syncen?
Zucht... Google Docs/Mail/Calendar/Music etc. slaat juist alles in de cloud op. Hoezo syncen?
Dus als jij in het vliegtuig zit, zonder internet, kun je niet je mail lezen, of je calender bekijken? Het staat inderdaad in Google's cloud, maar tevens op je device. Dus: sync.
Uh ja ook daar heeft Google al een synchroniseer dienst voor. Google Backup neemt alle settings, programma's, bookmarks, smsjes etc mee. Nieuw toestel, inloggen met je gmail en 5 minuten wachten terwijl je wifi ratelt en je bent weer helemaal bij.
Dus nu wil Apple ook al mijn private keys hebben? Ja, dat hebben ze goed bedacht! ;)
Welnee. Apple wil dat je alles in hun iCloud zet, zodat je voor altijd Apple spulletjes blijft kopen, anders kun je er namelijk niet meer bij....
Dat is de strategie van alle bedrijven die in de cloud werken. Je wilt als bedrijf controle hebben op de gebruikerservaring en dat doe je door eisen te stellen aan de hardware.

De gebruiker wil je niet lastig vallen met allerlei moeilijke instellingen, het is een kwestie van inloggen en je zit in de cloud.

Apple doet het, Google doet het en ook Microsoft doet het. Niks nieuws onder de zon.
Dan vergis je je behoorlijk Android 2.3+ kan zo goed als alles wat je noemt al :)
Idd ik heb al mijn contacten, agenda etc allemaal via gmail gesynct met pc, telefoon en tablet.

En wat betreft de muziek, dat komt binnenkort want google heeft momenteel google music in beta in amerika, dat komt later ook in NL beschikbaar.
Tot die tijd gebruik ik spotify, netjes alle muziek die ik wil horen via wifi op mijn pc en tablet en via 3g beschikbaar op mijn telefoon.

Dus niet innovatief apple, apple doet gewoon mee met de rest van de meute.
Tuurlijk, het ziet er prima uit, maar nieuw en innovatief is het zeker niet.
Denk je nou echt dat iCloud op dezelfde manier werkt als Google Music? Dat het allebei met muziek en met de cloud te maken heeft betekent NIET dat het precies hetzelfde is.
Nee inderdaad maar omdat iets anders is krijgt het niet de stempel innovatief hoor ;)
Het moet vernieuwend zijn, niet iets ouds in een ander jasje :)
Het zit iets anders in elkaar. Die oude dingen / ideeen zijn doorgaans heel goed, maar de implementatie ervan is bijzonder slecht, dan wel veel te ingewikkeld voor de normale gebruiker. En aangezien de normale gebruiker nog altijd 99,9999% van de markt uitmaakt, en wij tweakers een bijzonder klein deel (en bovendien een deel wat zich absoluut niet in die eerste genoemde groep kan verplaatsen), werkt dat doorgaans niet.

Dat is waar Apple wakker wordt, en zegt: dit idee is goed, maar de implementatie gaan we doen zodat iedere idioot het kan gebruiken, en het altijd werkt.

Presto. Dat is de hoofdreden waarom mensen Apple kopen. Het werkt. (en voor mij persoonlijk heb ik ondertussen onder water nog altijd een compleet unix systeem, met alle tooling die m'n hartje begeert)
Dat is een mogelijke vertaling ja. En op het gebied van ICT heb je wss zelfs gelijk. Veel eindgebruikers hebben daar de ballen verstand van. Niet omdat ze dom zijn, maar omdat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben. Lastig te begeijpen he....
Het merendeel van de gebruikers wil nu eenmaal iets wat eenvoudig werkt. Zij staan ook wel open voor innovaties, maar niet voor het geneuzel in instellingen en hey gebruiken van een dozijn verschillende diensten.

Apple speelt hier handig op in. Zijn zij de eerste? Wss niet. Maakt dat uit voor 90% van de eindgebruikers? Helemaal niet.

Waar ik me nog steeds over verbaas is dat "tweakers" geen hol begrijpen van marketing en consumenten psychologie. Maakt dat julkie idioten? Op dit vakgebied wel.. Doet dat ertoe? Nee...jullie zijn geen marketeers.

Conclusie; de wereld is te complex om door 1 individu te begrijpen. Zo hecht elk individu meer of minder waarde aan kennis van specifieke vakgebieden. Is dat erg? Nee.. absoluut niet. Leve de diversiteit, verschillen kleuren de wereld. Ken je eigen plek en respecteer die van anderen.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 7 juni 2011 23:19]

Cool, wist niet dat je ook je telefoon backups in de google cloud kon bewaren. En natuurlijk alle instellingen van je telefoon, dus niet alleen je mail enzo maar ook je brightness instellingen en je telefoon melodie e.d.

En ik wist ook niet dat als ik meerdere android apparaten heb zoals een samsung tab en een htc telefoon dat al die instellingen naadloos overgenomen worden tussen die apparaten.

Cool!

You get my point right...

Apple gaat dus wel iets verder als dat google of welke andere fabrikant dan ook.. dus een stukje innovativiteit zit er wel achter tenzij je een ander aansluitend voorbeeld kan noemen die hetzelfde (of meer mag ook) kan..

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 6 juni 2011 22:22]

Google doet dit wel degelijk. Bron
Als jij op je Android 2.2+ device een fabriek reset doet, en je logt weer in met je Google account zal je zien dat hij weer je oude achtergrond van je account download en je instellingen en al je wifi accesspoints...
Dus ja Google had dit al.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Psycho_Mantis op 6 juni 2011 22:34]

Wie wil er nou een complete backup van zijn telefoon in de cloud bewaren? Ringtones/brightness ed. kunnen allenmaal gebackupped worden met Android. ROM Manager en root needed ofcoz! Maar, you get MY point, right?

En muziek syncen 'naar de cloud' vind ik niet zo bijzonder. Ik gebruik Subsonic en 'sync/download' direct naar mijn telefoon. Veel relaxter.
Ringtones... op een iPhone? Right... uberhaupt, die tweeŰnhalve setting die je van Steve mag tweaken kun je gewoon onthouden hoor, heb je geen backup voor nodig toch?

Ach alle apple gebruikers mogen wat mij betreft blij zijn hoor, eindelijk kunnen ze zonder touwtje-iTunes hun telefoon syncen. Geloof me, Android gebruikers weten al vanaf dag 1 (zo'n twee jaar geleden) hoe prettig dat is!
Toch jammer dat je je reactie met zo'n neerbuigend toontje moet plaatsen. Maar ja, je hebt altijd mensen die van 'kamp Android' komen en vervolgens bij elk topic van 'kamp Apple' moeten vertellen hoe kut het wel niet is bij hun.

Waarom heb je die behoefte eigenlijk?
En ik wist ook niet dat als ik meerdere android apparaten heb zoals een samsung tab en een htc telefoon dat al die instellingen naadloos overgenomen worden tussen die apparaten.
Dan weet je dat nu :) Leuk hoe je probeert een punt te maken terwijl je duidelijk niet op de hoogte bent om er iets zinnigs over te zeggen.

Maar goed, gelukkig kan je nu ook je gekochte apps syncen tussen iDevices en je purchase history syncen. En OTA updaten. Damn, ik zou willen dat dat op Android ook kon. Oh wait...
aangezien ieder apparaat in je huis kennelijk een appel als logo draagt verklaart dat waarschijnlijk je onwetendheid wat betreft android apparaten.
Die dingen kunnen al tijden met android, is het niet vanuit android zelf, dan is het wel te doen met een gratis te installeren app (welke trouwens ook gelijk opnieuw installeerd als je een ander android apparaat in gebruik neemt)
Apple is hier niet de eerste mee, ondanks dat steve jobs in iedere zin die hij uitkraamt roept dat ze "new" en "innovative" zijn en alles dat ze doen is "revolutionary".
Er zit gewoon een ander jasje omheen, sure, dit is alles in een, en voor sommige dingen heb je onder android een andere app nodig. So what? Apple was er niet de eerste mee, live with it.
Ik startte gisteravond Safari op, op m'n eMac en werd ook getrakteerd op reklame van deze dienst van Apple als startpagina.
Nee, natuurlijk niet.
Ik heb met mijn Android me Agenda, Emails, Documenten, Video's en Muziek allemaal in de cloud hoor ;)
Ik niet. Nog te onveilig. Ik heb alles lokaal staan, behalve emails.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 7 juni 2011 01:21]

Ik niet. Nog te onveilig. Ik heb alles lokaal staan, behalve emails.
Dan neem je dus de gok dat jij een betere sysadmin bent dan Google.
Dat hoeft niet.

Maar niemand is ge´nteresseerd in de docs van Dutchphoto. Maar alle docs van alle Google Docs gebruikers... dat is voor een kraker een leuke uitdaging!

Kijk maar eens naar Sony met z'n PS netwerk. Jouw credit card nummer bleek op je eigen PC veiliger te zijn dan daar op die server van Sony.
Ik ben wel benieuwd wat Dropbox nu gaat doen?
Nog stees bij de 2GB gratis geheugen blijven of ook naar de 5 of hoger gaan.
Als ik het zo zie is Dropbox vrij kansloos iCloud is namelijk alles in 1 (contacten, mail, agenda, foto's, muziek Ún bestanden delen tussen al je apparaten. Dropbox is leuk maar dat houdt op met file exchange
Ik gebruik dropbox vooral om bestanden gemakkelijk met anderen te delen. iCloud is vooral bedoeld om je eigen bestanden te synchroniseren met de rest van je eigen apparaten.

Ik zal dropbox dus gewoon blijven gebruiken, en ik denk dat anderen dat ook zullen doen.
Nou, ik vind dropbox toch altijd nog een stuk handiger /vrijer hoor. Gewoon mijn epubs, strips vanaf de pc in mijn dropbox gooien en vanaf ipad /iphone openen in bookman/ibooks. Of mijn werkdocumenten overal bij de hand en op elk platform.

Ik gebruik itunes eigenlijk alleen maar voor muziek of firmware updates en dat laatste hoeft gelukkig met de komst van ios5 ook niet meer.

Mail heb ik als hotmail, gmail en rackspace exchange, helemaal geen behoefte aan NOG een cloudmail oplossing.

Voor je apps en muziek als backup is het wel handig,

[Reactie gewijzigd door Jan de Olde op 6 juni 2011 21:16]

Je vergeet echter het grote nadeel van dropbox en andere Apps. Je moet bestanden 'verzenden' naar andere Apps om die daar te bekijken. Je maakt dus een kopie.

Met de icloud zal je dus in principe hetzelfde bestand zonder tussenkomst van een app als dropbox, direct kunnen openen.
Hoe kom je daar bij?
Dropbox synct de door jou opgegeven lokale map met jouw persoonlijk map in de Dropbox cloud. Het enige dat je dan hoeft te doen is een client installeren op een andere computer of mobiel apparaat en dan kan je ook gewoon daar je mapje syncen met de cloud, en aanpassingen maken die daarna ook weer gesynced worden.
Het voordeel van Dropbox dat ik hier niet opgenoemd zie bij iCloud is revision management? Houdt iCloud alleen de laatste versie van een bestand/instelling/object bij of hoe zit dat?
Ik doel op de werking van dropbox in iPad/iphones.
iCloud maakt net zo goed een kopie. Je hoeft net zo min iets te verzenden als bij Dropbox.

Ik interpreteerde het verkeerd: je moet met Dropbox op iOS inderdaad aangeven welke bestanden je lokaal op je device wilt hebben en die kun je dan openen met een andere app. Maar ik vraag me af of er dan een kopie gemaakt wordt voor die app.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 7 juni 2011 00:33]

GElukkig werkt dropbox ook op andere merken.
Ik weet niet of Dropbox er zo mee zit. Je moet voor een iCloud-account namelijk een iOS of OSX-apparaat hebben. Wellicht is de overlap niet zo heel groot, het zullen voornamelijk de MobileMe gebruikers die overstappen. Maar goed, je zou ook gelijk kunnen hebben omdat Apple er de iTunes Match-dienst aan vast hangt. Misschien een feature die velen op prijs kunnen stellen.

edit:
Okay, wist ik niet. Staat verder ook niet in het artikel, maar omdat er stond:

Gebruikers krijgen automatisch een iCloud-account als ze upgraden naar iOS 5.

ging ik er vanuit. Assumption, mother of all fuck ups, I know. Excuus!

[Reactie gewijzigd door canterwoodcore op 6 juni 2011 21:11]

Het is ook de bedoeling dat iCloud (gedeeltelijk) gaat werken voor Windows. Er zal iets van software komen zodat je op Windows in ieder geval je foto's kunt syncen met andere Mac devices, aldus Steve Jobs.
Het werkt ook onder Windows.
En het blijft knap waardeloos van Dropbox dat je op de Android elke bestand appart moet selecteren om te downloaden. Waarom niet gewoon net als op de desktop gewoon de folders die je wilt? M.a.w. om je muziekcollectie te syncen op je mobiel is niet te doen.
Wellicht dat iCloud daar beter mee omgaat, maar vermoed van wel als het aan je iTunes is gekoppeld. Weet verder niet hoe dat werkt, want ik heb geen Apple producten :X
op de Mac had je met mobileme en .mac (zo hete mobileme vroeger) al een 'iDisk'. Dat is gewoon een gemounte disk op je systeem, waar je rommel in kan gooien zoals je altijd doet. En dat wordt dan - via de cloud - gesynced naar alle devices.
Dropbox is door iCloud volledig overbodig geworden, in ieder geval als je Apple producten gebruikt. Wel zouden ze nu in actie moeten komen. Het is wel een best product iCloud! Klinkt allemaal erg mooi, nu hopen dat het in de praktijk ook zo goed gaat als het gepresenteerd is zojuist. Maar dat zal wel los lopen vermoed ik.
Totaal niet, zoals ik het nu allemaal lees is iCloud een sync-cloud waarbij alles op alle apparaten gelijk wordt gehouden en een aantal zaken gestreamed. Erg mooi, maar op Dropbox doe ik hetzelfde (zo ongeveer) en kan ik tegen betaling tot 100 GB gebruiken.

Verschil is dat iCloud ook middels apps e.d. werkt, maar de vraag is dan of ik dat voldoende vind.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 6 juni 2011 22:37]

Dropbox is een volledig anders idee. iCloud synct alleen maar de bestanden die het ondersteunt. (plaatjes en documenten) Dropbox kan je alles ingooien.
Het wordt pas echt gevaarlijk voor Dropbox als Microsoft ook een universeel sync/cloud mechanisme introduceert in Windows.
Mogge... lag het lekker onder die steen?
Als je er ook via het web en via android toestellen bij kan, zoals dropbox, is dit wel een concurrent.
Dropbox is ook voor niet-mac users.

Gebruik het vooral op school met mede-studenten. en tussen mijn macbook en mijn pc thuis.

Denk niet dat mensen zomaar van dropbox afgaan..
Goede vraag inderdaad. Veel features concurreren direct met dropbox en consorten. Bijv. Ook het foto's syncen al blijven ze bij dropbox bewaard en bij icloud enkel 30 dagen voor t syncen
Er zitten inderdaad veel overlappende stukken in. Maar het grootste voordeel is in dit geval is dat ik ik 1 service heb voor al die functionaliteit.

Voorheen moest je gebruik maken van mobile-me + dropbox + dit + dat... nu kan je gewoon makkelijker werken, minder instellingen, eenduidiger gebruik.
Ik vraag me af hoe die functie iTunes match nu precies werkt. Dan kan ik toch net zo goed een fake mp3 bestandje aanmaken en via die dienst hem gratis omzetten naar 256 AAC?
Er zijn ook andere manieren om muziekbestanden te herkennen dan enkel naar de bestandsnaam te kijken ;)
Zowiezo is het niet gratis, volgens mij betaal je iets van 35 dollar per jaar om van iTunes Match gebruik te maken. Daarnaast zul je (waarschijnlijk) een door iTunes gemaakte AAC rip moeten hebben zodat de fingerprint zal matchen (ik neem aan dat ze op een of andere manier zullen voorkomen dat je random MP3's van torrent sites of usenet afplukt om zo je favoriete muziek "wit te wassen")
In de keynote werd gezegd:


"With 15 billion songs, that's a lot of songs out there. But, you may have some that you ripped yourself. There's three ways you can deal with that:
1) You can sync your new devices over WiFi or cable.
2) You can buy the songs you'll miss on iTunes... again. Right.
3) You can use iTunes Match. "iTunes Match uses the fact that we have 18 million songs now in the iTunes music store."


Dus de het lijkt er toch echt op dat random MP3's ook worden geaccepteerd. Het enige wat nog zou kunnen is dat het om zelf geripte CD's gaat, maar die zijn altijd al van goede kwaliteit dus waarom zou je die ineens kunnen omwisselen voor 256AAC? Dan kun je trouwens ook gewoon een geripte CD van internet downloaden en die omwisselen.

Ik ben benieuwd....
Tenzij jij al je originele CD´s in lossless ript denk ik dat 256 aac niet een hele slechte audiokwaliteit is (zeker vergelijkbaar met 320 mp3). Daarbij denk ik niet dat de meeste mensen een geluidsinstallatie hebben waarbij ze het verschil horen. (heb jij een geluidsysteem van bijvoorbeeld www.redrosemusic.com?)
Dus het lijkt er toch echt op dat random MP3's ook worden geaccepteerd. Het enige wat nog zou kunnen is dat het om zelf geripte CD's gaat, maar die zijn altijd al van goede kwaliteit dus waarom zou je die ineens kunnen omwisselen voor 256AAC? Dan kun je trouwens ook gewoon een geripte CD van internet downloaden en die omwisselen.

Ik ben benieuwd....
En dat deel - iTunes Match - is een betaalde dienst waarbij vermoedelijk rekening wordt gehouden met een 'afkoopsom' .
Ze kunnen het natuurlijk prima matchen op dezelfde manier waarop nu de CD informatie opgezocht wordt. Hiervoor Is niet nodig om een fingerprint te hebben van een AAC file, dat kan net zo goed met een MP3-tje of een lossless formaat.

Ik vind het top-oplossing: ik rip m'n CDs wel lossless voor thuis, maar voor onderweg hoef ik die kwaliteit (en omvang!) niet. Dus op m'n iDevices sloeg ik sowieso al 256AAC op (via de optie in iTunes). Dat dit nu automatisch gaat via de cloud, is alleen maar winst.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 7 juni 2011 00:22]

Volgens mij wordt de muziek gescant op een manier zoals Shazam dat doet. Dit klinkt overigens als een hele interessante oplossing voor de muziek industrie tegen het illegaal downloaden. Vooral omdat er goede kwaliteit (256kbps AAC) wordt aangeboden. Vaak is illegaal verkregen muziek van slechte kwaliteit. Veel (vooral jonge) mensen horen niet eens dat de kwaliteit brak is omdat ze nooit beter gehoord hebben.

edit: wtf @ ongewenst :/

[Reactie gewijzigd door Tk55 op 6 juni 2011 21:45]

Dus dan kun je alsnog illegaal een bestandje downloaden en deze via iTunes match om laten zetten naar 256AAC. Ik denk toch echt dat er meer restricties op zitten...
Ja maar op deze manier wordt er toch alsnog wel geld verdient aan illegale downloads.
Je krijgt de 256kb acc bestanden niet, je kan er voor 35 euro per jaar gebruik van maken vanuit de cloud. Hiermee voorkomt Apple dat ze miljoenen liedjes miljoenen keren moet opslaan. Als je je abo niet verlengt kan je gewoon weer gaan luisteren naar je brakke 128kb mp3. Ik geloof er niets van dat je een collectie van 25000 tracks mag omruilen voor dit bedrag.

[Reactie gewijzigd door Squeezert op 7 juni 2011 12:53]

Klopt, na wat verder nadenken en zoeken komt het er op neer dat songs die in je iTunes bibliotheek staan ook draadloos kunt afspelen via de iCloud service, zonder dat je de bestanden upload. Het is dus gewoon een streamingservice op basis van je eigen iTunes bibliotheek.


Dus met andere woorden: Bestanden die in je iTunes bilbiotheek kun je via Apple streamen op je iDevices voor een vast bedrag per jaar.
uhm je download een brakke versie en iTunes Match levert je een 256AAC versie op ;)
Wat een onzin. Jongeren hebben het beste gehoor van allemaal. Gehoor wordt enkel slechter niet beter na je geboorte.
Hij bedoelt niet gehoor als fysiek je oren, maar als ervaring, en wat je allemaal gehoord hebt. Een oudere persoon heeft naar meer muziek geluisterd, en weet wat kwalitatief muziek is, en wat niet. Dat je gehoor wat slechter wordt, heeft daar niets mee te maken.
Zo rond de pubertijd gaat het soms bergafwaarts... constant hoofdtelefoon in en volume steeds hoger en herrie discotheken waar je niet normaal kunt communiceren en muziek krassend uit de speakers knalt.
Gebruikers kunnen muziek die ze via andere wegen dan iTunes hebben verkregen, laten doorzoeken, waarbij nummers die ook door iTunes worden verkocht, worden vervangen door een drm-vrije 256kbps-Aac-bestand.

Wth?

Ik download even alle albums die ik wil hebben van torrent sites, en dan geeft iTunes me er high quality files voor terug? :o
Klopt, ware het niet dat de bestanden die had gedownload, al waarschijnlijk 256kbps of hoger zijn. Dus het levert je niks op.

Je hebt wel lekker je bestanden 'witgewassen'
Zolang je betaald....
En er is een leuk archief online.. platenmaatschappij eist inzage :P
Goedzo, Apple. Probeer de eindgebruiker nog meer in je macht te krijgen. Duur verkregen HQ MP3's worden vervangen door een standaardformaatje MP3, Ún we mogen er ook 25 euro's bij neerleggen als we dit op al onze veel te dure devices willen.

Heerlijk, innovatie.

Heeft Apple ook nog iets echt nieuws in iOS gezet, of laten ze het hierbij?
In de macht te krijgen?? Je hoeft dat Icloud niet te gebruiken..je kunt je duur verkregen muziek gewoon op je iPhone zetten hoor..wat is je probleem?
256kbps AAC, kwaliteit die de gemiddelde torrent ruim overstijgt.
Dan download je de verkeerde torrents :D
Enkel op eigen initiatief van de gebruiker. Als de gebruiker tevreden is met zijn duurverkregen 'HQ-mp3', dan laat ie het daar toch bij? Als hij daarentegen de 'voordelen van een iTunes-purchase' wil genieten (god mag weten wat dit is tegenover een lossless bestand), dan gaat hij hierop in. Mij lijkt het ook dat er niets vervangen wordt, je krijgt gewoon de iTunes versie erbij. Niemand die zegt dat je je oude MP3 moet wegflikkeren. Het is ook overduidelijk dat deze dienst slechts doelt op mensen die een CD'tje hebben gekocht in de jaren '90 of zo en deze 'goedkoop' willen rippen op een aanvaardbaar formaat en met de juiste metadata. Niet op audiofielen die hun hele collectie reeds in FLAC formaat hebben staan.

En die 'veel te dure devices' zal ik gewoon negeren. Kwestie van de discussie op niveau te houden.

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 6 juni 2011 21:23]

Jezus, jij bent echt een TYPISCH voorbeeld van een Apple-hater. Ik denk dat Apple-vriend- en vijand hier even met open mond stond te kijken. Misschien moet je eens even hier kijken wat er naast dit nog allemaal in iOS5 zit. Dit is dus ongeveer hetzelfde als zeggen van 'Woww, nieuwe oranje kleur in Android Gingerbread'.
En dat voor 25 euries per jaar
Dus je plempt je itunes vol met (illegaal) gedownloade muziek en itunes vervangt ze voor 25 euro p.j voor high quality legale versies? Dit klinkt te mooi om waar te wezen en dat zal het dus ook wel zijn.
Volgens mij is het gebruik van de dienst om muziek te matchen met itunes het gene wat 25 p.j kost, daarna moet je dan nog voor de muziek betalen.
correct me if i am wrong
You sir, are wrong.
Maar betekent dit nu dat ik mijn portable hd met de 25.000 (maximum) mp3's kan meenemen naar mijn vriend. Deze in zijn iTunes map kan gooien en dat deze vervolgens voor 35€ per jaar met iTunes match ook in zijn 10 iDevices beschikbaar zijn? En vervolgens ga ik bij de volgende vriend langs...........
Dat zou kunnen, maar omdat Apple een deal met de platen maatschappij heeft kon je ook wel eens opeens iemand aan de deur krijgen die allerlei bang makende juridische taal tegen je spreekt. Apple is als wel als spin in het web op de hoogte van jouw illegale activiteiten en heeft connecties met de media industrie, lijkt me linke soep.
Maar Apple kan nooit weten waar de mp3's vandaan komen wanneer de 25.000 vanuit zijn iTunes bij Match worden aangemeld. Hij kan ze ook zelf hebben geript, gekocht of hebben gedownload. Alle drie de methoden zijn niet illegaal.

Een Amerikaan komt met zijn laptop naar Nederland, pompt alt.binaries.mp3 zijn iTunes in, meldt zich aan bij Match en heeft zijn mp3 bieb gewit.

Volgens mij moeten ze dit wel beperken.
Ik denk dat ze het zelf ook meer zien als een aansporing om legaal MP3's binnen te gaan halen. Als je een hele illegale collectie hebt opgebouwd en je wilt overgaan naar legaal luisteren moet je vanaf 0 beginnen. Als je deze dienst gebruikt 'worden' je mp3 ineens legaal, en ben je al aangemeld met betaalgegevens bij de iTunes Store. Daardoor is het ineens een heel stuk waarschijnlijker dat je daar een paar muziekaankopen per jaar gaat doen.
Met deze iCloud dienst gaat er een hoop veranderen zoals we nu gewend zijn te werken. Zoals hier boven beschreven is het wat kort door de bocht!
Ik weet het niet hoor, als het over Cloud-diensten gaat bekruipt me altijd het idee dat we weer teruggaan naar dumb terminals om toegang te krijgen tot serverparken van een ander. Als Tweaker heb ik liever m'n hardware en opslag zelf onder beheer. Binnenkort komt hier een glasvezellijn te liggen van 100/100 u/d, dus dan heb ik die clouddienst niet echt meer nodig.

Bovendien ben je na de aanschaf van je hardware klaar. Natuurlijk heeft de cloud ook zijn voordelen, maar vooralsnog hou ik het lekker in eigen handen.
Dit soort diensten wordt dan ook niet voor tweakers gemaakt maar voor die andere 99,9% van de bevolking, die helemaal geen zin hebben om meer tijd kwijt te zijn aan beheer dan aan leuke/nuttige dingen....
En daarbij moet je over 10 jaar voor je serverparkje thuis, waar je een beetje leuke dingen mee kan, bijna de complete capaciteit van je zonnepanelen gebruiken :p
Juist met snel symmetrisch internet worden de cloud diensten leuk, met traag internet kun je het beter lokaal zelf doen.
Nee, omgekeerd...
Met snel symmetrisch internet kan je thuis alles hosten, en kan je er overal snel aan :-)
Zo heb je tenminste de beveiliging zelf in handen, en lever je je gegevens niet uit aan een bedrijf, hetgeen voor veel mensen een groot pluspunt is.

[Reactie gewijzigd door GORby op 7 juni 2011 09:43]

Hier kom je precies bij een verschil tussen Apple en Google:

http://daringfireball.net/2011/06/demoted
"This is a fundamentally different vision for the coming decade than Google’s. In both cases, your data is in the cloud, and you can access it from anywhere with a network connection. But Google’s vision is about software you run in a web browser. Apple’s is about native apps you run on devices. Apple is as committed to native apps — on the desktop, tablet, and handheld — as it has ever been"
Het lijkt die kant uit te gaan, ook al is de scheiding nu nog? niet zo scherp als hierboven staat. De Google aanpak is de terminal aanpak en de meest complete cloud opzet. Apple kiest er nu voor om de apps lokaal te houden en alleen voor data van de cloud gebruik te maken.
Erg logisch omdat Apple hardware wil verkopen en Google zoveel mogelijk (al dan niet geanonimiseerde) info van je wil om beter advertenties te kunnen slijten.
Probeer op mijn account van MobileMe te komen, mijn account loop 8 juni af dus was benieuwd of ik dus nu nog mijn wallet moet trekken, maar de service is temp. unavailable....
Dan krijg je je geld teruggestort ;)
mijn account liep vorige week af, log net in en...

Your subscription has been extended until Jun 30, 2012, at no additional charge.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013