Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties, 17.559 views •

OmniVision, de Amerikaanse producent die de camera voor de iPhone 4 levert, heeft een contract gesloten met een consolebouwer. Welke is niet bekend, maar waarschijnlijk gaat OmniVision de camera voor de Wii 2 leveren.

Uit de kwartaalcijfers van het Amerikaanse OmniVision blijkt dat het bedrijf een nieuw contract heeft afgesloten en de camera gaat leveren 'voor een gameconsole die in de komende maanden klaar is'. Meer maakt de producent, die ook de camera levert die in de iPhone 4 is opgenomen, niet bekend. Het vermoeden is dat OmniVision een deal heeft gesloten met Nintendo en de camera gaat leveren die is opgenomen in de controller van de nieuwe console die het Japanse concern gaat presenteren op de E3. De beurs vindt volgende week in Los Angeles plaats. De verwachting is dat Nintendo de console tegen het einde van dit jaar op de markt wil brengen.

Er is een aantal kandidaten waarmee OmniVision zaken zou kunnen doen. Sony brengt later dit jaar de NGP op de markt, de nieuwe handheld die de PlayStation Portable gaat vervangen. Die heeft twee camera's ingebouwd. Sony produceert echter zelf camera's, dus het is onwaarschijnlijk dat het bedrijf voor de NGP een deal heeft gesloten met de Amerikanen. Microsoft heeft de Kinect-controller, maar heeft daarvoor al een deal gesloten met een cameraleverancier. Tenzij het concern op de E3 een geheel nieuwe console met ingebouwde camera aankondigt, blijft Nintendo over als meest aannemelijke kandidaat voor een deal met OmniVision.

De Wii 2, waarvan de officiële naam nog niet bekend is, zou uitgerust worden met een custom built triplecore-cpu, die is afgeleid van de IBM PowerPC-chipset. De console zou daarmee een processor krijgen die vergelijkbaar is met die van de Xbox 360. De cpu die Nintendo gebruikt, zou echter een hogere kloksnelheid krijgen. Nintendo betrekt de grafische kaart van AMD. De gpu van de nieuwe console zou betere prestaties leveren dan de Nvidia 7800GTX, die gebruikt wordt in de PlayStation 3. De console is daarmee in staat om beeld van 1080p uit te sturen. De console krijgt verder een controller waarin naast een camera ook een aanraakgevoelig scherm is ingebouwd.

Controller Wii 2

Reacties (84)

Hmm.. de camera van de iPhone is nou niet echt een technisch hoogstandje toch?
En grafisch meer power dan 7800GTX, die kaart is ondertussen ook al weer een half decenium oud.

[Reactie gewijzigd door Aerophobia1 op 1 juni 2011 12:11]

De camera van de iPhone is kwalitatief best goed, het heeft alleen niet zulke uitgebreide specificaties.
Hah dat dacht jij. De iphone camera heeft dan misschien niet zoveel MP maar maakt echt uitstekende foto's en wel tot in de details gaat het echt goed met die camera.

Wel leuk om te zien dat nu ook een console fabrikant deze camera's gaan toepassen in de nieuwe Wii 2.
Het spijt me maar ik ben niet eens in bezit van 1 apple product. Ik wil het niet verdedigen. Mijn collega's hebben allemaal een iphone en deze maken echt scherpe foto's.
Kwaliteit voor een telefoon camera is best gooed, zie hier een paar voorbelden: http://www.pixiq.com/article/amazing-iphone-photos

Ik denk dat menigeen het toch wel mee eens is dat de photo's goed zijn, toch?

Ja, niet te vergelijken met een 'echte' camera, maar zeker de moeite waard om naar de kijken en als het eigen foto's zijn met deze kwaliteit om ook in te lijsten.
Zijn ze echt zo klein of zijn ze verkleind?
'Nintendo gebruikt zelfde cameraleverancier als Apple' ...
er is hier een discussie over de camera van de iphone, of lees jij gewoon niet wat er boven je reactie staat?
Hij legt denk ik de nadruk op leverancier, wat niet automatisch wil zeggen dat ze een camera gaan gebruiken die in een huidig apple product zit.

Cameraleverancier != Camera
De iPhone 4 maakt uitstekende foto's, net zoals de iPhone 3Gs, gaan we kijken naar de 2 & 3G, dan valt daar nog wat over te klagen. Helaas is de camera van de iPad 2 slechter dan slecht... :(

Ik toch wel benieuwd naar de Wii 2, maar de zelfde grafische kaart als de PS3. Kom op man, dan gaan we alweer 4 jaar terug de tijd in. Ben het zo zat dat ze die goedkope specificaties erin stoppen. En daarom is de pc toch nog altijd het beste. :)
pc is misschien het krachtigst
maar wat ben je ermee als ze er geen titels voor uitbrengen
de goeie zijn tegenwoordig weggelegd voor de consoles
als developer zou je ook gek zijn om nog voor pc te ontwikkelen
dit even ter zijde

ben benieuwd wat voor functies het scherm en camera gaan hebben
motion tracking is een goede optie voor de camera
maar dan het scherm heb ik me wel een paar vragen bij. wie kijkt er naar twee schermen tegelijk? een groot tv scherm en dan nog een kleintje in je controller.
dat is net zoals die toetsenborden met display om je hud te vervangen, wie kijkt daar in godsnaam ooit naar??
Daar ben ik het niet echt mee eens. Er zijn meer dan genoeg goede spellen voor de PC. Starcraft 2 of The Witcher 2 bijvoorbeeld. Het is echt vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Er wordt nergens gezegd dat het dezelfde grafische kaart is. Er wordt gezegd dat de kaartleverancier AMD zal zijn en de kaart sneller is dan de, op de GeForce 7800GTX gebaseerde, grafische kaart van de PS3. En dat laatste mag je wel verwachten ook :)
klopt, een 6970 is ook sneller dan een 7800 ;)
maar verwacht niet dat ze die er in zullen plooien.
maar dan het scherm heb ik me wel een paar vragen bij. wie kijkt er naar twee schermen tegelijk? een groot tv scherm en dan nog een kleintje in je controller.
bij mijn PC opstelling heb ik 4 "schermen", toegegeven, gebruik er meestal maar 3 van
een 22" & een 24" en een z/Win m'n G15 en een monochroom kleurenscherm in m'n G13.
en ja die drie gebruik ik, soms zelfs alle 4
Ik zit hier hier niet te klagen over MP's. :)
En natuurlijk is meer dan 5MP beter want anders heb je een foto van 1280x768 pixels, en het dubbele ervan (5MP) is toch weer beter. Maar gaan we het hebben over 5000 pixels wat mijn Canon maakt, ja het is erg scherp, maar bied weinig meerwaarde . Ookal vind ik het toch verschillen. :)
Wat je daar zegt klopt eenvoudigweg niet. Het aantal megapixels telt uiteraard wel mee, maar is slechts een van de factoren. Hoeveelheid ruis, kleurwaarden, lens kwaliteit etc, zijn andere factoren.

een vijf megapixel camera is natuurlijk wel beter dan een 3 megapixel camera als overige componenten niet te veel afwijken.

Als je zou stellen dat men zich niet blind moet staren op het aantal megapixels zou ik je gelijk moeten geven, maar de eerder ingenomen stelling is eenvoudigweg niet accuraat.
En dan is het eigenlijk verbazing wekkend dat die oude 7800GTX toch zulke plaatjes op je TV tovert.
Diezelfde 7800GTX in een PC zou helemaal niets meer klaarspelen.
Niet zo verbazingwekkend als je bedenkt dat alle spellen die op de consoles uitkomen ontwikkeld worden voor specifiek dat systeem(of die systemen) en dus kan er veel geoptimaliseerd worden.

[Reactie gewijzigd door Tanksenior op 1 juni 2011 12:27]

Is vooral de tussenkomst van de extra software level bij de pc. Elke game voor console word zo geschreven, is dus normale manier en geen geoptimaliseerde. Het is niet mogelijk op de pc al zouden we allemaal dezelfde hardware hebben dan nog zal het niet sneller kunnen op de pc als we aan huidige model vast zouden blijven houden. Op de console programmeer je rechtstreeks de hardware(Low level), bij pc heb je tussenkomst van bijvoorbeeld Directx en daar gaat veel kracht verloren. Aantal ontwikkelaars zijn dan ook voor een oplossing aan het pleiten, zodat ze in de toekomst op de pc ook hardware level kunnen programmeren, dan zodat ze de volle kracht van de hardware kunnen benutten. Dan zul je pas zien hoe snel de hardware van de pc echt is, tot die tijd staat de handrem erop bij pc games.

Edit/
"Low Level GPU Programming: the Future of Game Development on PC?

Low level and API-free programming seems to be the future of game development and graphics programming on the PC.

Do you know that graphic hardware on PC is limited to few thousand of draw calls per frame (around 2,000 to 3,000) while the number of draw calls on a console can be 10,000 up to 20,000?

According to Richard Huddy (AMD’s head of GPU developer relations), the limiting factor on PC is the performance overhead of the 3D API (mainly DirectX) while on consoles, game developers can use low level code to process more triangles than on PC. More render calls allow more creativity freedom for game designers. The solution would be to have a low level access to PC graphics hardware (direct-to-metal programming)."

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 1 juni 2011 12:52]

Staar je niet blind op die 7800GTX . Wat vele mensen vergeten in de vergelijking is dat veel van die GPU's vrij custom zijn en zaken kunnen bevatten die pas in nieuwere kaarten zijn weg heeft gevonden. Er is meer ruimte om neat tricks te doen in het ontwerpen lijkt mij. Dus ja als basis is misschien kaart xxxx maar het is resoluut anders dan de vergelijkbare pc kaarten.

Bvb met de PS3 ook ontziet men vaak het feit dat er ook nog zoiets is als de Cell die ook voor heel wat grafische taken kan worden ingezet. Je mag niet vergeten dat oorspronkelijk het idee was om de GPU te vervangen. In praktijk viel dit tegen maar dat betekent niet dat men het voor sommige taken niet inzet wat de GPU weer wat ruimte geeft.

Daarintegen heb je ook nog het voordeel dat met 1 configuratie je eigenlijk kunt optimaliseren naar hartenlust.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 1 juni 2011 12:36]

Dat ze afwijken kwa architektuur maakt het geen performance wonder.
RSX is veel meer standaard architektuur dan wat ATI in de Xbox360 heefd gestopd.
Maar embedded Dram is leuk nagenoeg voor free AA.
Maar voor de rest een 1,5 peformance voordeel zou heel mooi zijn.
Alleen het is specifiek voor AA alleen. Uiteraard zijn er nog andere interchip bijzonderheden.

next gen PC GPU maken dmv procede verkleining een dubbele performance stap en een refresh gooit er 25 ß 33% bij en dan weer zo'n procede stap en refresh en.

Het verschil is dan zo duidelijk geworden.

Tja je hebt bijvoorbeeld die zwaar optimised.
GT5 PS3 game. Je mist AA heel erg want het gaat om mooie AUTO met strake lijnen.
De premium zie je door de cartels heen toch hoog detail.
Totdat je ermee rijden gaat. asfalt heeft een hoge tiling gehalte. rook effecten zien er nep uit en omgeving zwaar vereenvoudig en detailloos.

gezien de rekenkracht fix is, is de omgeving render budged verschoven naar premiumcars. Bij concurent is die verdeling anders. Mogelijk meer in balans en AA erbij.

PC tja zooi DX11 titles die je lekker volle glorie speeld op native hoge resoos waar AA al minder toe doet. Maar curves nog verfijnen kan. En voldoende render kracht hebt.
En de ingame HQ textures en stuk minder tiling effect. Meer object variate en long distance object rendering minder in en uitbeeld ploppen van objecten.

Metro2033
Stalker call of the prypirat.
Die goeie ouwe Crysis 1 Dx9 game.

Tja gezien ik veel game op PS3 en PC dan ben je toch veel bewuster van de verschillen
Die nu toch extremer merkbaar zijn.
Bij console kun je "On the metal" programmeren omdat je exact weet welke kaart er in zit, zo zijn bepaalde (vertragende) abstracties niet nodig, vandaar :).

Verder vind ik de specs van de Wii2 wel erg matig, de Xbox360 en PS3 lopen nu toch langzaam aan toch echt achter op de PC qua presaties, en de Wii2 zal zo te zien niet veel sneller zijn als een Xbox360.

Hierbij neem ik aan dat het nog zeker 2 jaar duurt voordat de Wii2 uit komt, en dan zit je meteen weer met erg outdated hardware, nu gaat het bij de Wii2 natuurlijk net als eerst niet om de power voor het type games, maar ik heb het idee dat de Wii2 al meer achterloopt bij release als dat de eerste Wii dat deed qua techniek.
Als het goed is komt de Wii2 volgend jaar al uit dus Nintendo zal qua hardwarespecs (tijdelijk) juist voor liggen op alle andere fabrikanten.
Ik verwacht alleen wel dat MS en Sony het jaar daarna weer met erg krachtige consoles zullen komen waardoor de Wii2 qua hardwarespecs weer flink achter zal liggen.

Maar hardware is ook niet alles, wie wil er nou niet Mario of Zelda spelen in 1080P met betere graphics dan de xbox 360/PS3? :9~
Ik had iets gelezen over op de markt begin volgend jaar.
Dat komt doordat PC gamers doorgaans de instellingen veel hoger zetten dan de instellingen die een console game standaard meekrijgt. Als ik lagere resolutie textures en lagere anti aliasing enz gebruik dan het maximale wat een PC game toelaat, dan voldoet een 7800GTX met voldoende geheugen prima hoor.

Het punt is nou net dat PC games doorgaans veel hogere resolutie textures meekrijgen, je de drawing distance een flink stuk hoger kunt zetten, de anti aliasing en anisotropic filtering hoger kunt zetten. En ja, dan draait dat ineens niet meer op een kaart van 5+ jaar oud. Zeker bij full HD loop je dan gewoon tegen het geheugen plafond van zo'n oude kaart aan. Daarom worden er nu ook kaarten met 2 of zelfs 3 GB geheugen verkocht in het topsegment, gewoon omdat het nodig is. Dat kom je bij een console dus echt niet tegen.

Kortom, PC graphics moet je niet met consoles vergelijken, want ja, het ziet er op de console ook gaaf uit, maar als je op alle details let, is er zeer zeker wel een enorm verschil!
leuk voor je dat je een fipo te pakken hebt,
maar als je goed had gelezen wist je dat er nergens staat dat er net zo'n camera in komt als in de iphone. Alleen de leverancier is gelijk.
macworld.com, zeer onafhankelijk ja.

Ik ben het met de "fipo" eens, vindt de kwaliteit nu niet echt denderend. Als ik het vergelijk met mijn oude Nokia N95 8GB dan is die camera stukken malen beter, en is ook maar 5 MP.
bij genoeg licht is de iPhone 4 camera echt heel prima! maar apple gaat voor de iPhone 5/iPad3 cameras van Sony gebruiken waarschijnlijk.
heb zelf de 7600gs gehad en die kan toch wel fallout 3 op medium graphics. dus das een grote verbetering.
Geweldig, mag je NOG meer gaan dokken als je met meer dan 1 man speelt op zon ding/

Stomme controllers waren al 20 + 20 euro, worden nu alleen nog maar duurder (zeker met camera EN touchscreen)

En wat heb ik nu aan zon prutscherm als ik een TV voor me heb? Denken ze nu echt dat ik op 2 beeldschermen tegelijk ga kijken?
Wacht eerst maar eens af hoe het wordt toegepast voordat je gaat zagen.
Mischien komt er een vrouwe variant met 2 beeldschermen en voor de echte mannen eentje zonder beeldscherm zodat we niet hoeven te multi tasken.

OT-

Ben benieuwd wat dat schermpje nou echt gaat toevoegen. Het kan denk ik heel interesant worden maar moeten de ontwikkelaars dat wel gaan snappen. En is eind dit jaar niet relatief vroeg voor een release? Ook al schijnt het dat ze al aardig ver zijn het het proces.
Voor kaartspellen en dergelijke lijkt het mij een redelijke uitkomst het scherm op je controller.

Anders dan dat zou ik niet weten wat voor een toegevoegde waarde het zou kunnen hebben.
ik vind kaartspellen een goede uitkomst voor kaartspellen...
Ik heb ooit eens Four Swords Adventures op de Gamecube + een stel GBA's met bijbehorende kabels gespeeld en ik vond het wel wat hebben, mogelijkheden genoeg. Probleem in zo'n geval is wel dat een stel GBA's met kabels een klein fortuin kosten. Als dat nu ge´ntegreerd in de controller zit zal het totaalplaatje, zeker tegen de huidige hardwareprijzen, een stuk goedkoper uitvallen dan toen je alles nog los moest kopen.

edit: Wat Andros hieronder zegt dus ongeveer :P

[Reactie gewijzigd door Peenutzz op 1 juni 2011 12:59]

Multiplayer games (op 1 console dus niet networked) waar info voor slechts de speler (zoals voorbeeld bij kaart spellen) is een goed voorbeeld.

Of in een schietspel kan je het scherm als vizier voor een snipergun gebruiken..

Met een beetje fantasie zijn er plenty dingen mee te doen, om nog maar te zwijgen over het feit dat het een touchscreen is dus dat brengt ook meer feautures met zich mee..

Cam in controller zie ik nog niet veel toepassingen voor, maar die komen er vast wel..
Blijkbaar heeft Nintendo er iets voor bedacht, ze stoppen niet echt dingen erin 'omdat het kan' ofzo...

Even om het in perspectief te plaatsen, toen het concept van de Wii bekend werd riep ook overal iedereen 'ik ga toch niet met zo'n ding staan te hannessen', tijd heeft toch geleerd dat men dat wel degelijk doet :P
Mijn ervaring is juist andersom. Iedereen was enthousiast over het nieuwe concept en schafte eentje aan. Vervolgens werd met vrienden naar hartelust gebowld maar na een paar weken was de lol er wel af. Bij de mensen die ik ken (waarschijnlijk niet representatief voor de populatie) staan de Wii's stof te happen of zijn vervangen door xboxen en playstations.
Ooit Zelda four swords gespeeld op de gamecube? Die game laat nou precies zien wat de mogelijkheden zijn en was ook een van de weinig games waarbij het nuttig was je game boy aan je home console te koppelen. Het idee is goed genoeg maar of er genoeg games van profiteren. Om idd nog maar te zwijgen over de kosten.
Waarom zouden er niet genoeg games van kunnen profiteren?

Ik zie al voor mij, dat je levensmeter, punten enzovoort ook, of enkel, op je controller komen.

Je MAP direct zichtbaar.
Dat je puzzels kan uitvoeren vanaf je controller, als een soort ingame handdevice gaan gebruiken.
Minigames spelen terwijl je andere partner iets alleen in een game moet afhandelen?
Minigame spelen terwijl je op een respawn wacht, in een level met timer dan wel.

Extra actie's mappen, enz...

Dat is 1 minuut brainstorm. Als er maar genoeg mensen zijn die er over na denken dan komen er nog leuke dingen uit zo een controller..

[Reactie gewijzigd door Royale de Luxe op 1 juni 2011 13:08]

Het is bovendien een aanraakgevoelig scherm.
Kun je makkelijk de juiste aanval aanraken in de nieuwste Pokemon versie.
Een Wii 2 met verbeterde graphics en een nieuwe controller.. zouden ze nu dan eindelijk de dodgy hardware van de Wii gaan oplossen?

Maar goed, OnTopic:
Ik denk inderdaad dat Nintendo de beste kandidaat is, al zijn er natuurlijk al geruchten geweest over de Playstation 4, maar ik geloof niet dat Sony al zo ver is om iets te laten zien op E3. en daarbij maakt Sony zelf camera's maakt zoals het artikel aan aangeeft. En ontkennen ze werk aan de PS4.
nieuws: Sony ontkent werk aan PlayStation 4

En de Xbox 720 is ook nog ver te zoeken aangezien ze bezig zijn met 3d naar de Xbox 360 te brengen. Dus waarom zouden ze daar nieuwe camera's voor nodig hebben.
nieuws: 'Xbox 360 krijgt stereoscopische 3d'
Komen er nog nominaties voor het MINST boeiende artikel op tweakers ooit? Dan wil ik dit bericht graag nomineren...

Alsof een camera specifiek voor 1 telefoon/apparaat gemaakt is, als dat normaal was dan had dit bericht misschien wel enige waarde omdat het dan een uitzondering is...
Daar gaat het niet om, waar het om gaat is dat nintendo een nieuwe console misschien gaat promoten.. (imo) dus eigenlijk is de titel van het berichtje verkeerd.
Helemaal mee eens watercoolertje. Het gaat helemaal nergens over.
Het is zelfs zo oninteressant dat het moderatiesysteem zijn kleuren om moet switchen. Die groene en rode balkjes zijn informatiever dan dit artikel! Onder rood staan de interessantste opmerkingen :)

[Reactie gewijzigd door 162481 op 1 juni 2011 13:04]

kan iemand me uitleggen hoe de camera in zijn werk gaat en wat het scherm nou precies voor nut heeft?:O waar is nintendo mee bezig?
...waar is nintendo mee bezig?
Dat is een geheimpje he. Ik zou het bijna niet verwachten, maar ik vermoed dat ze met de ontwikkeling van een nieuw product bezig zijn. Een kenmerk van productontwikkeling is dat dit meestal achter gesloten deuren gebeurd. Je wilt immers niet dat je concurrent van tevoren tot in detail weet wat er aan zit te komen.
Eigelijk probeert nintendo dus iets gelijkaardig te doen als ze met de wii gedaan hebben, "nieuwe" gaming concepten (camera/touch/motion) combineren met graphics van de vorige generatie die een beetje opgepoetst zijn (wii +/- gelijkaardige graphics als de ps2/xbox en dan de wii 2 +/- gelijkaardige geraphics als de ps3/xbox360).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True